ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 січня 2024 рокуСправа №160/28732/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Калугіної Н.Є., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВПК ЕКОТЕХ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправною відмову, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправною відмову Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, викладену у листі № 53138/6/04-36-04-07-18 від 09 серпня 2023 року, у прийнятті податкової декларації Товариства з обмеженою відповідальністю «ВПК ЕКОТЕХ» (код ЄДРПОУ 43030740) з податку на прибуток за півріччя 2023 року, подану засобами електронного зв`язку 04 серпня 2023 року за № 9194240241.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 04.08.2023 ним подано контролюючому органу податкову декларацію з податку на прибуток за півріччя 2023 року, яку останнім визнано такою, що подана з порушенням вимог ст. 46, 48 ПК України, оскільки в додатках не надано фінансову звітність, а тому така декларація не вважається податковою звітністю. Разом з тим, позивачем фінансову звітність за І півріччя 2023 року подано 25.07.2023 засобами електронного зв`язку через Єдине вікно, що згідно офіційних роз`яснень наданих ДПС України в базі податкових знань ЗІР є підставою для прийняття поданої позивачем пізніше податкової декларації з податку на прибуток підприємств. З урахуванням викладеного, вважає відмову відповідача у прийнятті податкової декларації Товариства з обмеженою відповідальністю «ВПК ЕКОТЕХ» з податку на прибуток за півріччя 2023 року протиправною.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.11.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за правилами ст. 257 КАС України.
Роз`яснено відповідачу про необхідність подати до суду відзив на позов, а також всі письмові та електронні докази - у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання зазначеної ухвали, дотримуючись, вимог ст. 162 КАС України.
Витребувано від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, у термін, що встановлений для подачі відзиву на позовну заяву, засвідчені належним чином копії всіх документів покладених в основу прийнятого рішення щодо відмови, викладеній у листі №53138/6/04-36-04-07-18 від 09 серпня 2023 року, у прийнятті податкової декларації з податку на прибуток за півріччя 2023 року, подану засобами електронного зв`язку 04 серпня 2023 року за № 9194240241.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому останній позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що позивачем 04.08.2023 засобами електронного зв`язку вдруге подано податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за півріччя 2023 року №9194240241 з порушенням ст. 46 ПКУ не надано фінансову звітність у зв`язку з чим відповідачем правомірно не визнано податкову декларацію податковою звітністю.
Щодо витребуваних доказів відповідачем зазначено, що в основу прийнятого рішення щодо відмови, викладеній у листі № 53138/6/04-36-04-07-18 від 09 серпня 2023 року, у прийнятті податкової декларації з податку на прибуток за півріччя 2023 року, покладено нормативне обґрунтування та ненадання позивачем фінансової звітності разом з відповідною декларацією.
Згідно з ч. 1 ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно довідки від 29.01.2024 №34 Дніпропетровського окружного адміністративного суду, суддя Калугіна Н.Є. з 15.01.2024 по 29.01.2024 перебувала у щорічній відпустці, тому справа розглядається із дотриманням розумного строку.
Дослідивши письмові докази наявні у матеріалах справи, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ВПК ЕКОТЕХ" зареєстровано як платник податку у Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області з 31.05.2019.
Так, Товариством з обмеженою відповідальністю "ВПК ЕКОТЕХ" 25.07.2023 подано до ДПС України фінансову звітність малого підприємства за І півріччя 2023 року.
Згідно квитанції №1, 25.07.2023 вказаний документ доставлено до ДПС України. Документ збережено на центральному рівні.
Згідно квитанції № 2, фінансову звітність (Звіт) визнано такою, що відповідає формату, визначеному Держстатом України, кваліфіковані електронні підписи перевірено, звіт прийнято для подальшої обробки. Зазначено, що у випадку виявлення помилок при здійсненні обробки даних звіту та/або необхідності надання уточнень буде повідомлено додатково.
У подальшому 04.08.2023 позивачем до ГУ ДПС у Дніпропетровській області подано податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за І півріччя 2023 року.
Згідно з квитанцією № 2, вказану податкову декларацію з податку на прибуток за І півріччя 2023 року прийнято контролюючим органом 04.08.2023 та присвоєно реєстраційний номер документа 9194240241.
Листом Головного управління ДПС у Дніпропетровської області від 09.08.2023 року № 53138/6/04-36-04-07-18 повідомлено позивача, що підприємством ТОВ "ВПК ЕКОТЕХ" надано податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за півріччя 2023 року від 04.08.2023 за № 9194240241 з порушенням вимог ст. 46, ст. 48 ПКУ, а саме: не надано фінансову звітність разом з відповідною податковою декларацією у порядку, передбаченому для подання податкової декларації. Виходячи з вищевказаного, зазначена податкова декларація з податку на прибуток підприємства за півріччя 2023 року не вважається податковою звітністю.
Позивачем на повідомлення про відмову у прийнятті податкової декларації 18.08.2023 до ДПС України подано скаргу.
Рішенням ДПС України від 18.10.2023 № 31137/6/99-00-06-03-03-06 зазначено, що ТОВ «ВПК ЕКОТЕХ» перебуває на обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області (Соборна ДПІ) як платник податків за основним місцем обліку - стан « 0». Як свідчать матеріали справи, ТОВ «ВПК ЕКОТЕХ» засобами електронного зв`язку подано податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за півріччя 2023 року від 25.07.2023 №9183001328 з порушенням пп. 48.5.1 п. 48.5 ст. 48 Кодексу, а саме, не відображено інформацію щодо головного бухгалтера (особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку): підпис, ініціали та прізвище головного бухгалтера, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта головного бухгалтера. При цьому, згідно реєстраційних даних платника податків, головним бухгалтером зазначено ОСОБА_1 .
Керуючись п. 48.7 ст. 48 Кодексу та з дотриманням порядку листування з платником податків, визначеному статтею 42 Кодексу, ГУ ДПС у Дніпропетровській області направлено на адресу ТОВ «ВПК ЕКОТЕХ» повідомлення про відмову у прийнятті податкової декларації з податку на прибуток за півріччя 2023 року, викладене у листі від 31.07.2023 №51541/6/04- 36-04-07-18, направлено поштою з повідомленням про вручення.
TOB «ВПК ЕКОТЕХ» 04.08.2023 засобами електронного зв`язку вдруге подано податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за І півріччя 2023 року №9194240241, згідно якої відображено інформацію стосовно головного бухгалтера, проте не надано фінансову звітність разом з відповідною податковою декларацією, чим порушено ст. 46 Кодексу.
Керуючись п. 48.7 ст. 48 Кодексу та з дотриманням порядку листування з платником податків, визначеному статтею 42 Кодексу, ГУ ДПС у Дніпропетровській області направлено на адресу ТОВ «ВПК ЕКОТЕХ» повідомлення про відмову у прийнятті податкової декларації з податку на прибуток за півріччя 2023 року, викладене у листі від 09.08.2023 №53138/6/04- 36-04-07-18, направлено на адресу ТОВ «ВПК ЕКОТЕХ» поштою з повідомленням про вручення, отримано платником податків 16.08.2023.
Враховуючи викладене, керуючись главою 4 розділу II Кодексу, ДПС України повідомленння ГУ ДПС у Дніпропетровській області про відмову у прийнятті податкової декларації, з податку на прибуток за півріччя 2023 року, викладене у листі від 09.08.2023 №53138/6/04-36-04-07-18, залишено без змін, а скаргу - без задоволення.
Позивач, не погоджуючись з відмовою ГУ ДПС у прийнятті податкової декларації з податку на прибуток, звернувся до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд зазначає таке.
Згідно з статтею 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України, платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що спірні правовідносини врегульовані Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до п.44.1 ст.44 Податкового кодексу України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Відповідно до підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно п.46.1 ст.46 ПК України, податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.
Форма податкової декларації встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику
Додатки до податкової декларації є її невід`ємною частиною. (п.46.5, п.46.1 ст.46 ПК України).
Фінансова звітність або звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), що подаються відповідно до абзаців першого та другого цього пункту, є додатком до податкової декларації з податку на прибуток підприємств (звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку) та її невід`ємною частиною (п.46.2 ст.46 ПК України).
Як передбачено пунктами 48.1-48.4 ст.48 ПК України, податкова декларація складається за формою, затвердженою в порядку, визначеному положеннями пункту 46.5 статті 46 цього Кодексу та чинному на час її подання.
Форма податкової декларації повинна містити необхідні обов`язкові реквізити і відповідати нормам та змісту відповідних податку та збору.
Обов`язкові реквізити - це інформація, яку повинна містити форма податкової декларації та за відсутності якої документ втрачає визначений цим Кодексом статус із настанням передбачених законом юридичних наслідків.
Податкова декларація повинна містити такі обов`язкові реквізити:
тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий);
звітний (податковий) період, за який подається податкова декларація;
звітний (податковий) період, що уточнюється (для уточнюючого розрахунку);
повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові) платника податків згідно з реєстраційними документами;
код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;
реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);
місцезнаходження (місце проживання) платника податків;
найменування контролюючого органу, до якого подається звітність;
дата подання звіту (або дата заповнення - залежно від форми);
інформація про додатки, що додаються до податкової декларації та є її невід`ємною частиною;
ініціали, прізвища та реєстраційні номери облікових карток або інші відомості, визначені в абзаці сьомому цього пункту, посадових осіб платника податків;
підписи платника податку - фізичної особи та/або посадових осіб платника податку, визначених цим Кодексом, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
В окремих випадках, коли це відповідає сутності податку або збору та є необхідним для його адміністрування, форма податкової декларації додатково може містити такі обов`язкові реквізити:
відмітка про звітування за спеціальним режимом;
код виду економічної діяльності (КВЕД);
код органу місцевого самоврядування за КОАТУУ;
індивідуальний податковий номер згідно з даними реєстру платників податку на додану вартість за звітний (податковий) період;
дата та номер рішення про включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій;
ознака неприбутковості організації;
повне найменування нерезидента;
місцезнаходження нерезидента;
назва та код держави резиденції нерезидента;
код нерезидента, що присвоєно державою, резидентом якої він є.
Відповідно до положень п.48.5 ст.48 ПКУ, податкова декларація повинна бути підписана:
керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до контролюючого органу. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується таким керівником.
Достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність накладеного на електронний документ кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
Податкова звітність, складена з порушенням норм цієї статті, не вважається податковою декларацією, крім випадків, встановлених пунктом 46.4 статті 46 цього Кодексу (п.48.7 ст.48 ПК України).
Згідно з п.49.3 ст.49 ПК України податкова декларація подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено цим Кодексом, в один із таких способів:
а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
в) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Єдиною підставою для неприйняття податкової декларації засобами електронного зв`язку в електронній формі є недійсність кваліфікованого електронного підпису чи печатки такого платника податків, у тому числі у зв`язку із закінченням строку дії відповідного сертифіката відкритого ключа, за умови що така податкова декларація відповідає всім вимогам електронного документа, містить достовірні обов`язкові реквізити та надана у форматі, доступному для її технічної обробки.
Згідно п.49.4 ст. 49 ПК України, платники податків, що належать до великих та середніх підприємств, подають податкові декларації контролюючому органу в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Податкова звітність з податку на додану вартість подається в електронній формі контролюючому органу всіма платниками цього податку з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Фінансова звітність, звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), що подаються згідно з вимогами абзаців першого та другого пункту 46.2 статті 46 цього Кодексу, подаються в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» до контролюючих органів платниками податку на прибуток підприємств та неприбутковими підприємствами, установами, організаціями, які подають податкову звітність в електронній формі.
Відповідно до п.49.8 ст. 49 ПК України, прийняття податкової декларації є обов`язком контролюючого органу. Під час прийняття податкової декларації уповноважена посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана перевірити наявність та достовірність заповнення всіх обов`язкових реквізитів, передбачених пунктами 48.3 та 48.4 статті 48 цього Кодексу. Інші показники, зазначені в податковій декларації платника податків, до її прийняття перевірці не підлягають.
Згідно положень п.49.9 ст.49 ПК України, за умови дотримання платником податків вимог цієї статті посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана зареєструвати податкову декларацію платника датою її фактичного отримання контролюючим органом.
За умови дотримання вимог, встановлених статтями 48 і 49 цього Кодексу податкова декларація, надана платником, також вважається прийнятою:
за наявності на всіх аркушах, з яких складається податкова декларація та, за бажанням платника податків, на її копії, відмітки (штампу) контролюючого органу, яким отримана податкова декларація, із зазначенням дати її отримання, або квитанції про прийняття податкової декларації у разі її подання засобами електронного зв`язку, або поштового повідомлення з відміткою про вручення контролюючому органу, у разі надсилання податкової декларації поштою;
у разі, якщо контролюючий орган із дотриманням вимог пункту 49.11 цієї статті не надає платнику податків повідомлення про відмову у прийнятті податкової декларації або у випадках, визначених цим пунктом, не надсилає його платнику податків у встановлений цією статтею строк.
Відмова посадової особи контролюючого органу прийняти податкову декларацію з будь-яких причин, не визначених цією статтею, у тому числі висунення будь-яких не визначених цією статтею передумов щодо такого прийняття (включаючи зміну показників такої податкової декларації, зменшення або скасування від`ємного значення об`єктів оподаткування, сум бюджетних відшкодувань, незаконного збільшення податкових зобов`язань тощо) забороняється (пункт 49.10 ст.49 ПК України).
Відповідно до п.49.11 ст.49 ПК України у разі подання платником податків до контролюючого органу податкової декларації, заповненої з порушенням вимог пунктів 48.3 та 48.4 статті 48, а також недотримання вимог абзаців першого - третього пункту 49.4 статті 49 цього Кодексу, контролюючий орган зобов`язаний надати такому платнику податків письмове повідомлення про відмову у прийнятті його податкової декларації із зазначенням причин такої відмови:
у разі отримання такої податкової декларації, надісланої поштою або засобами електронного зв`язку, - протягом п`яти робочих днів з дня її отримання;
у разі отримання такої податкової декларації особисто від платника податку або його представника - протягом трьох робочих днів з дня її отримання.
Відповідно до п.49.12 ст.49 ПК України у разі отримання відмови контролюючого органу у прийнятті податкової декларації платник податків має право:
подати податкову декларацію та сплатити штраф у разі порушення строку її подання;
оскаржити рішення контролюючого органу у порядку, передбаченому статтею 56 цього Кодексу.
У разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом (49.13 ст.49 ПК України).
Згідно матеріалів справи, позивачем 25.07.2023 подано контролюючому органу фінансову звітність (Звіт) за І півріччя 2023 року через «Єдине вікно подання електронних документів», який 25.07.2023 прийнято та в подальшому про виявлення помилок або необхідності надання уточнень позивачу не повідомлялось.
Прийняття 25.07.2023 даного Звіту також не заперечується відповідачем у поданому відзиві.
Згідно інформації викладеній у рішенні ДПС України від 18.10.2023, 25.07.2023 позивачем також подано засобами електронного зв`язку податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за півріччя 2023 року від 25.07.2023 №9183001328.
При обробці такої декларації контролюючим органом встановлено порушенням пп. 48.5.1 п. 48.5 ст. 48 Кодексу, а саме, платником податку не відображено інформацію щодо головного бухгалтера (особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку): підпис, ініціали та прізвище головного бухгалтера, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта головного бухгалтера. При цьому, згідно реєстраційних даних платника податків, головним бухгалтером зазначено ОСОБА_1 .
У зв`язку з чим ГУ ДПС у Дніпропетровській області листом від 31.07.2023 №51541/6/04- 36-04-07-18 ТОВ «ВПК ЕКОТЕХ» повідомлено про відмову у прийнятті податкової декларації з податку на прибуток за півріччя 2023 року.
Суд наголошує, що при викладенні у листі від 31.07.2023 підстав відмови у прийнятті податкової декларації, поданої 25.07.2023, контролюючим органом про відсутність серед додатків до податкової декларації фінансової звітності за відповідний період не зазначалось, що підтверджує факт прийняття фінансової звітності, поданої 25.07.2023.
У подальшому 04.08.2023 позивачем повторно подано податкову декларацію з податку на прибуток за півріччя 2023 року, яку відповідачем визнано такою, що не вважається податковою звітністю з посиланням на неподання разом з останньою фінансової звітності.
Так, суд зауважує, що на офіційному вебпорталі ДПС (https://zir.tax.gov.ua/) функціонує Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс, який створений для забезпечення суспільства своєчасною, достовірною і повною довідковою інформацією, у рамках Електронного Уряду, де ДПС України розміщено роз`яснення щодо прийняття Податкової декларації з податку на прибуток підприємств (Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації) (далі Декларація (Звіт)), якщо фінансова звітність була подана в електронному вигляді раніше ніж така Декларація (Звіт) (з різницею в один день/місяць) (чинна публікація).
У даному роз`ясненні зазначено, у тому числі, що формами Декларації, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897 зі змінами та доповненнями, та Звіту, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 № 553 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 № 469), передбачено подання форм фінансової звітності як додатка ФЗ до Декларації (Звіту). При цьому у таблиці «Наявність додатків» та відповідно у таблицях «Наявність поданих до Декларації додатків форм фінансової звітності» та «Наявність поданих до Звіту додатків форм фінансової звітності» проставляється позначка. Згідно з п. 48.3 ст. 48 ПКУ податкова декларація повинна містити обов`язкові реквізити, зокрема, і інформацію про додатки, що додаються до податкової декларації та є її невід`ємною частиною. Податкова звітність, складена з порушенням норм ст. 48 ПКУ, не вважається податковою декларацією, крім випадків, встановлених п. 46.4 ст. 46 ПКУ (п. 48.7 ст. 48 ПКУ).
Декларація (Звіт) вважається прийнятою за умови наявності та достовірності всіх обов`язкових реквізитів (пункти 49.3, 49.8 ст. 49 ПКУ) у разі подання фінансової звітності, яка є додатком до Декларації (Звіту), в електронному вигляді до органів ДПС раніше, ніж така Декларація (Звіт) (з різницею в один день/місяць), оскільки контроль наявності поданих форм фінансової звітності до Декларації (Звіту) здійснюється серед поданих раніше та зареєстрованих в центральній базі даних діючих форм фінансової звітності за відповідний звітний період (періоди).
Таким чином, суд наголошує, що з урахуванням вказаних роз`яснень ДПС України, подана в електронному вигляді раніше ніж податкова декларація (25.07.2023) фінансова звітність за І півріччя 2023 року протиправно не врахована контролюючим органом при перевірці такої декларації як обов`язковий її додаток, з огляду на те, що контроль наявності поданих форм фінансової звітності до декларації здійснюється серед поданих раніше та зареєстрованих в центральній базі даних діючих форм фінансової звітності за звітний період, а в даному випадку І півріччя 2023 року, яка як встановлено вище подана та прийнята контролюючим органом раніше податкової декларації.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Суд зауважує, що суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму.
Разом з тим, Верховний Суд у постанові від 16 березня 2023 року у справі №400/4409/21 сформулював підхід для розмежування двох базових принципів права: "протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків" і, на противагу йому, принцип "формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення"; межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття з метою уникнення прояву надмірного формалізму, а також з урахуванням превалювання суттю над формою.
У вказаній справі Суд зазначив, що основними правилами (підходами) до відмежування формалізму від надмірного формалізму є: 1) суть, за загальним правилом, переважає над формою; 2) до вирішення публічно-правових спорів, за загальним правилом, є незастосовними підходи кримінального процесу або процесу притягнення фізичної особи до адміністративної відповідальності, у частині оцінки процедурних порушень; 3) процедурні порушення суб`єкта владних повноважень, рішення (дії, бездіяльність) якого оцінюються судом, не можуть легалізувати сутнісні порушення суб`єкта приватного права (порушення з боку одного суб`єкта не можуть легалізувати порушення з боку іншого суб`єкта); 4) процедура вторинна якщо рішення суб`єкта владних повноважень: відповідає визначеним законом завдання (функціям) такого суб`єкта; має легітимну ціль; законодавство не містить імперативних заборон або наслідків недотримання таких процедур; 5) якщо є доступ до суду, "правопорушник" доводить, у першу чергу, сам факт відсутності правопорушення, що дозволяє суду оцінити суть відповідного правопорушення; 6) за порушення процедури, у першу чергу, має нести відповідальність посадова особа, яка допустила таке порушення, а не страждати суспільні (публічні) інтереси або інтереси держави; 7) визнання протиправним рішення (дії, бездіяльності) суб`єкта владних повноважень з огляду на процедурні порушення, за загальним правилом, не повинно позбавляти (звільняти) його від обов`язку невідкладно прийняти нове рішення у відповідних правовідносинах з дотриманням процедури; 8) дотримання формальних процедур вимагає законодавство, а не дотримання деяких формальних процедур вимагає об`єктивна ситуація (доцільність, раціональність, домірність).
Тож дійсно, з урахуванням встановлених обставин, а також наданих ДПС роз`яснень, розміщених на платформі Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу, неврахування поданої раніше за декларацію фінансової звітності за І півріччя 2023 року як невід`ємного додатку до такої декларації, з урахуванням наявності доступу до поданих раніше та зареєстрованих в центральній базі даних діючих форм фінансової звітності за звітний період, в даному випадку І півріччя 2023 року, відповідачем відмовлено у визнанні поданої податкової декларації за І півріччя 2023 року податковою звітністю з формальних підстав.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За умовами частини першої статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, суд вважає, що наявні правові підстави для задоволення позову.
Щодо розподілу судового збору.
Позивачем надано до суду докази сплати судового збору у розмірі 2684 грн (платіжна інструкція № 2081 від 27.10.2023).
Розподіл судових витрат у даній справі слід здійснити, відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 77-78, 241-246, 250, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною відмову Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, викладену у листі № 53138/6/04-36-04-07-18 від 09 серпня 2023 року, у прийнятті податкової декларації Товариства з обмеженою відповідальністю «ВПК ЕКОТЕХ» з податку на прибуток за півріччя 2023 року, подану засобами електронного зв`язку 04 серпня 2023 року за № 9194240241.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВПК ЕКОТЕХ» (код ЄДРПОУ 43030740) судовий збір у розмірі 2684 грн за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП 44118658).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складено 30.01.2024 року.
Суддя Н.Є. Калугіна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2024 |
Оприлюднено | 02.02.2024 |
Номер документу | 116674729 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Калугіна Наталія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Калугіна Наталія Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні