ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
31 січня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/1404/23
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Басова Н.М., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до керівника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області Дунець Олександра Євгенієвича про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) до керівника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області Дунець Олександра Євгенієвича (далі відповідач), в якому позивач після усунення позовних вимог просив суд:
-визнати протиправними дії ОСОБА_2 - керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області (на підставі постанови ВР України від 01.07.2022 № 2333-ІХ) щодо відмови ОСОБА_1 у видачі довідки з місця роботи;
-зобов`язати ОСОБА_2 видати довідку з місця роботи ОСОБА_1 для надання її до навчального закладу.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що з лютого 2021 року він перебуває на службі в органі місцевого самоврядування Кремінській міській раді Сєвєродонецького району Луганської області, а саме в апараті ради (ідентифікаційний код 21757011) на посаді начальника управління внутрішнього контролю та аудиту.
Відповідно до Розпорядження Кремінського міського голови № 03-03/59 від 10 червня 2021 року «Про затвердження графіку особистого прийому громадян керівництвом Кремінської міської ради та старостами», яке не скасовано станом на листопад 2023 року, позивач за посадою Начальник управління внутрішнього контролю та аудиту, заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради в частині забезпечення організаційної та практичної роботи закладів охорони здоров`я та закладів соціальної сфери Кремінської міської ради.
З метою підвищення свого професійного рівня для виконання в подальшому посадових обов`язків, позивач вступив в магістратуру Інституту гуманітарних та соціальних наук Національного університету «Львівська політехніка» (наказ №3410-4-10 від 06.09.2023).
На підставі постанови Верховної Ради України «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених ч.2 ст.10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 01.07.2022 № 2333-ІХ начальнику Кремінської МВА підпорядкований апарат міської ради.
20 жовтня 2023 року позивач звернувся із заявою про видачу належним чином оформленої та скріпленої гербовою печаткою Кремінської міської ради довідки з місця роботи про те, що перебуває на посаді начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради Луганської області з лютого 2021 року по теперішній час для надання до навчального закладу з метою отримання виклику на екзаменаційну сесію, так як його посада залишається в апараті ради.
Крім цього, позивач звернувся з проханням про надання сприяння в проходженні навчання, дозволивши використання документації закладів охорони здоров`я, закладів соціальної сфери, управління освіти, культури, молоді та спорту та відділу соціального захисту Кремінської міської ради з метою виконання контрольних робіт.
02 листопада 2023 року листом № С-01.01-03/11 начальник Кремінської МВА відмовив позивачу у наданні довідки, посилаючись на те, що у зв`язку з тим, що ними не евакуйована документація Кремінської міської ради, він, начебто, не має інформації про співробітників ради, так як не має особових справ і трудових книжок, тому не має можливості надати інформацію.
Позивач вважає дії керівника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 протиправними, а тому звернувся до суду за захистом своїх прав, просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 22.12.2023 відкрито провадження у справі після усунення недоліків позовної заяви, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою суду від 10.01.2024 заяву начальника (керівника) Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області Дунець Олександра Євгенієвича про залучення до участі у справі №360/1404/23 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Кремінську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області повернуто без розгляду.
Ухвалою суду від 10.01.2024 виправлено описку допущену в ухвалі Луганського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року у справі №360/1404/23, а саме вірно зазначити найменування відповідача - «керівник Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області Дунець Олександр Євгенієвич».
Ухвалою суду від 31.01.2024 відповідь на відзив ОСОБА_1 повернуто без розгляду.
Відповідач позов не визнав, подав відзив від 10.01.2024 №01-21/101 та доповнення до нього від 24.01.2024 №01-21/243, в яких зазначив наступне.
Указом Президента України № 192/2022 від 31.03.2022 утворено Кремінську MBA. 18.04.2022 м.Кремінна Сєвєродонецького району Луганської області опинилось в тимчасовій окупації.
Кремінська міська рада Сєвєродонецького району Луганської області свою діяльність на момент окупації міста тривалий час не здійснювала у зв`язку з самовідстороненням та надалі на підконтрольній Українській владі території свою діяльність не відновила. Більшість співробітники виконкому Кремінської міської ради погодились на переведення до тимчасової структури ОСОБА_3 (до затвердження постійної структури Кремінської MBA головнокомандувачем Збройних Сил України).
Кремінська MBA, після екстреної евакуації співробітників, що погодились продовжити трудові відносини, відновила свою діяльність на підконтрольній українській владі території, структурні підрозділи наразі знаходяться на територіях Дніпропетровської, Житомирської, Київської, Волинської та Рівненській областях.
При терміновій евакуації співробітників Кремінської MBA, евакуювати документацію Кремінської міської ради не було можливості, у зв`язку з активними бойовими діями військ рф, тому інформація про співробітників виконавчого комітету та Кремінської міської ради, фактично відсутня, архівний підрозділ не евакуйований.
Відповідно до постанови Верховної Ради України «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 1 липня 2022 року № 2333-1X, виконавчий комітет Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області підпорядкований начальнику Кремінської міської військової адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області».
Наразі виконавчий комітет Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області та Кремінська міська рада Сєвєродонецького району Луганської області -VIII скликання не здійснює діяльність.
Відповідач зазначив, що рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 20.02.2023 по справі № 360/2115/22 скасовано рішенням Кремінської МВА в частині переведення та звільнення ОСОБА_1 , який не погодився з переведенням до Кремінської МВА.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 07.06.2023 за наслідками апеляційного оскарження представником позивача рішення Луганського окружного адміністративного суду від 20.02.2023 залишено в силі.
Не погоджуючись з зазначеними рішеннями, ОСОБА_1 через представника - адвоката, подав касаційну скаргу.
Ухвалою від 25.07.2023 Верховного Суду позивачу відмовлено у відкритті касаційного провадження за відсутності обґрунтувань.
При розгляді справи №360/2115/22 Луганським окружним адміністративним судом зроблено висновок про припинення повноважень начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради ОСОБА_1 , як посадової особи органів місцевого самоврядування з 01.04.2022 відповідно до ст.ст.78,79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст.28 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», та не вимагає додаткових рішень про припинення повноважень.
Суд апеляційної інстанції підтримав ці висновки, та не вбачає в своєму рішенні підстав для поновлення ОСОБА_1 на посаду начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради. Зазначені рішення судів вступили в законну силу.
На електронну скриньку Кремінської МВА надходять листи з вимогою надати відпустку ОСОБА_1 , підписати декларацію про співпрацю з відділом внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради та Кремінською МВА, про виплату заробітної плати за 2022 рік, про надання поворотної матеріальної допомоги, про переведення ОСОБА_1 на простій, про видачу довідки з місця роботи до навчального закладу.
Всі листи виготовлені не позивачем та не підписані ним, а надіслані його представниками для отримання доказів активної трудової діяльності в Кремінській міській раді.
Відповідач вважає, що не являється роботодавцем для позивача, а тому не має повноважень щодо видачі ОСОБА_1 запитуваної довідки. Як наслідок, відсутні підстави для задоволення позову позивача, а тому просив суд відмовити йому у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Указом Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб (стаття 1), який в подальшому був неодноразово продовжений та Указом Президента України від 6 листопада 2023 року №734/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.
Враховуючи дистанційний режим роботи суддів та працівників апарату Луганського окружного адміністративного суду з 02.05.2022, з метою збереження життя і здоров`я та забезпечення безпеки суддів і працівників апарату суду, судом розглянуті матеріали електронної справи.
Дослідивши матеріали даної справи, а також матеріали електронної справи №360/2115/22, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 .
Позивач є внутрішньо переміщеною особою з фактичним місцем проживання АДРЕСА_2 , що підтверджується довідкою від 01.02.2021 №915-5000338010.
Позивач є особою з інвалідністю ІІ групи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_2 від 09.10.2012.
З 18 лютого 2021 року працював на посаді начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради, що підтверджується відомостями з електронної трудової книжки.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Кремінська міська рада (ідентифікаційний код 21757011, місцезнаходження: пр. Дружби, буд. 13, м. Кремінна, Сєвєродонецький район, Луганська область, 92900) є органом місцевого самоврядування та у процесі припинення юридичної особи не перебуває.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Виконавчий комітет Кремінської міської ради (ідентифікаційний код 04051750, місцезнаходження: пр. Дружби, буд. 13, м. Кремінна, Сєвєродонецький район, Луганська область, 92900) є органом місцевого самоврядування та у процесі припинення юридичної особи також не перебуває.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 31 березня 2022 року № 192/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», який згідно з пунктом 3 набирає чинності з дня його оприлюднення, на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» утворено: Кремінську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області та Рубіжанську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області.
Зазначений указ опубліковано в газеті «Урядовий кур`єр» за 01 квітня 2022 року № 75.
Отже, Указ Президента України від 31 березня 2022 року № 192/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області» набрав чинності 01 квітня 2022 року.
Розпорядженням Президента України від 31 березня 2022 року № 47/2022-рп «Про призначення О.Дунця начальником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області» призначено Дунця Олександра Євгенієвича начальником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Кремінська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області (ідентифікаційний код 44789075, місцезнаходження: пр. Дружби, буд. 13, м. Кремінна, Сєвєродонецький район, Луганська область, 92900) є органом державної влади, державна реєстрація створення юридичної особи проведена 07 квітня 2022 року, номер запису: 1010611020000000002.
Таким чином, Кремінська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області набула правосуб`єктності, прав та обов`язків 07 квітня 2022 року - з дня внесення запису про її державну реєстрацію як юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Розпорядженням начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 04 квітня 2022 року № 01-02/02 «Про переведення працівників Кремінської міської ради», керуючись Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», у зв`язку з реорганізацією Кремінської міської ради переведено працівників Кремінської міської ради з залишенням на займаних посадах відповідно до штатного розпису Кремінської міської ради з 04 квітня 2022 року в Кремінську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області до затвердження штатного розпису та структури Кремінської міської військової адміністрації Головнокомандувачем Збройних Сил України серед інших ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради на посаду начальника управління внутрішнього контролю та аудиту (матеріали справи №360/2115/22).
Розпорядженням начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 20 квітня 2022 року № 01-02/26 «Про звільнення працівників» відповідно до пункту 1 статті 40 КЗпП України, керуючись статтею 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», у зв`язку з реорганізацією Кремінської міської ради звільнено з 20 квітня 2022 року працівників, зокрема ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту (матеріали справи №360/2115/22).
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 20.02.2023 у справі №360/2115/22 задоволено частково позов адвоката Возного Миколи Вікторовича в інтересах ОСОБА_1 до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправним та скасування розпорядження про звільнення, поновлення на посаді, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та моральної шкоди.
Визнано протиправним та скасовано розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 04 квітня 2022 року № 01-02/02 «Про переведення працівників Кремінської міської ради» в частині переведення з 04 квітня 2022 року ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на посаду начальника управління внутрішнього контролю та аудиту.
Визнано протиправним та скасовано розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 20 квітня 2022 року № 01-02/26 «Про звільнення працівників» в частині звільнення з 20 квітня 2022 року у зв`язку з реорганізацією Кремінської міської ради відповідно до пункту 1 статті 40 Кодексу законів про працю України ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.
Відмовлено в задоволенні решти позовних вимог.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 07.06.2023 апеляційну скаргу ОСОБА_4 в інтересах ОСОБА_1 - залишено без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2023 року у справі № 360/2115/22 залишено без змін.
Ухвалою Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 25.07.2023 відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою адвоката Возного Миколи Вікторовича представника позивача Сафо Сергія Олеговича на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2023 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 07 червня 2023 року у справі №360/2115/22.
Розпорядженням в.о. начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 08 червня 2023 року № 01.02-02/58 «Про скасування розпоряджень начальника Кремінської міської військової адміністрації про переведення та звільнення в частині ОСОБА_1 »:
скасовано розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 04 квітня 2022 року № 01-02/02 «Про переведення працівників Кремінської міської ради» в частині переведення з 04 квітня 2022 року ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на посаду начальника управління внутрішнього контролю та аудиту (пункт 1);
скасовано розпорядження начальника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області від 20 квітня 2022 року № 01-02/26 «Про звільнення працівників» в частині звільнення з 20 квітня 2022 року у зв`язку з реорганізацією Кремінської міської ради відповідно до пункту 1 статті 40 Кодексу законів про працю України ОСОБА_1 з посади начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (пункт 2);
виконавчому комітету Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області доручено врегулювати трудові відносини з ОСОБА_1 начальником управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради (пункт 3) (матеріали справи №360/2115/22).
Відповідно до інформації зазначеної у довідці Національного університету «Львівська політехніка» від 20.09.2023 №935 ОСОБА_1 є студентом першого курсу заочної форм навчання (рівень вищої освіти магістр).
20.10.2023 позивач звернувся до керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області Дунцю О.Є. з заявою, в якій просив видати належним чином оформлену та скріплену гербовою печаткою Кремінської міської ради довідку з місця роботи про те, що ОСОБА_1 перебуває на посаді начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради Луганської області з лютого 2021 року по теперішній час для надання до навчального закладу з метою отримання виклику на екзаменаційну сесію.
На вищевказану заяву керівником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 надано відповідь від 02.11.2023 №С-01.01-03/11, в якій зазначено, що 18 квітня 2022 року через обстріли важкою артилерією та наступ військами рф, місто Кремінна опинилось в тимчасовій окупації. Після екстреної евакуації співробітників Кремінська МВА відновила свою діяльність на підконтрольній Українській владі території. При терміновій евакуації співробітників, можливості евакуювати документацію виконавчого комітету Кремінської міської ради та Кремінської міської ради не було, тому інформація про співробітників виконавчого комітету та ради, є частковою. Особові справи та трудові книжки не евакуйовано. В зв`язку з цим, Кремінська міська військова адміністрація не має можливості надавати таку інформацію.
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначає Закон України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі Закон № 389-VIII у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин).
Частиною першою статті 4 Закону № 389-VIII визначено, що на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
Згідно з частинами другою, третьою статті 4 Закону № 389-VIII рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.
Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.
Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації.
Начальником військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) може бути призначений відповідний сільський, селищний, міський голова.
Військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування. (частина восьма статті 4 Закону № 389-VIII).
Частиною першою статті 15 Закону № 389-VIII визначено, що військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України «Про оборону України», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
Повноваження військових адміністрацій населених пунктів на відповідній території регламентовані частиною другою статті 15 Закону № 389-VIII.
Відповідно до частини шостої статті 15 Закону № 389-VIII начальник військової адміністрації:
1) забезпечує на відповідній території додержання Конституції і законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади;
2) організовує роботу відповідної військової адміністрації та здійснює керівництво її діяльністю, несе персональну відповідальність за виконання військовою адміністрацією покладених на неї повноважень;
3) призначає на посади та звільняє з посад посадових і службових осіб, інших працівників відповідної військової адміністрації;
4) є розпорядником бюджетних коштів;
5) представляє відповідну військову адміністрацію та територіальну громаду у відносинах із державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадянами;
6) звертається до суду щодо визнання незаконними актів органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади;
7) укладає від імені територіальної громади, відповідної військової адміністрації договори згідно із законодавством;
8) видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, які мають таку ж юридичну силу, що і рішення відповідної ради (рад). Накази, видані в межах повноважень місцевих рад, мають бути оприлюднені, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом;
9) веде особистий прийом громадян та забезпечує на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та громадських об`єднань.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правовий статус і відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон № 280/97-ВР в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин).
Статтею 1 Закону № 280/97-ВР визначено, що
виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами (абзац одинадцятий);
посадова особа місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету (абзац тринадцятий).
Правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування регулює Закон України від 07 червня 2001 року № 2493-ІІІ «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі Закон № 2493-ІІІ в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин), який визначає загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 3 Закону № 2493-ІІІ посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
Згідно зі статтею 7 Закону № 2493-ІІІ правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», цим та іншими законами України.
Посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції» та законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Відповідно до статті 1 Закону № 2493-III служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
Згідно з абзацом третім статті 3 Закону № 2493-III посадами в органах місцевого самоврядування є виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою.
Прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється на посади керівника секретаріату (керуючого справами) районної, обласної ради, керуючого справами виконавчого апарату обласних і районних рад, керівників відділів, управлінь та інших працівників органів місцевого самоврядування шляхом призначення відповідно сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України (абзац п`ятий частини першої статті 10 Закону № 2493-III).
Статтею 20 Закону № 2493-III визначено, що крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», цим та іншими законами України, а також у разі: порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги, передбаченої статтею 11 цього Закону; порушення умов реалізації права на службу в органах місцевого самоврядування (стаття 5 цього Закону); виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов`язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування (стаття 12 цього Закону); досягнення посадовою особою місцевого самоврядування граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування (стаття 18 цього Закону). […] Рішення про припинення служби в органах місцевого самоврядування може бути оскаржено посадовою особою місцевого самоврядування у порядку, визначеному законом. […].
Статтею 11 Закону № 280/97-ВР визначено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 78 Закону № 280/97-ВР повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках, передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану».
Частиною п`ятою статті 78 Закону № 280/97-ВР визначено, що повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.
Згідно з абзацом другим частини другої статті 79 Закону № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені також у випадках, передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану».
Повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади з підстав, зазначених в абзаці другому частини другої цієї статті, - з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) (пункт 3-1 частини одинадцятої статті 79 Закону № 280/97-ВР).
Пунктом 2-1 статті 28 Закону № 389-VIII закріплено, що у разі введення воєнного стану в окремих місцевостях у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях:
1) у день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження: […] сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, старост - у разі утворення військової адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів); […]
3) військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження до дня першого засідання першої сесії відповідної ради, обраної після скасування воєнного стану; […].
З вищевказаних положень законодавства слідує, що у разі введення воєнного стану у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації у день набрання чинності актом Президента України про утворення військової адміністрації населеного пункту у Донецькій та Луганській областях автоматично припиняються повноваження відповідної ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування.
Указ Президента України від 31 березня 2022 року № 192/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області», яким утворено Кремінську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області та Рубіжанську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області, набрав чинності 01 квітня 2022 року.
Відповідно, з 01 квітня 2022 року припинені повноваження Кремінської міської ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, в тому числі і повноваження посадової особи - начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради Луганської області, яку обіймав ОСОБА_1 .
При цьому, позивач, звертаючись до керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області Дунця О.Є. з заявою від 20.10.2023, просив видати належним чином оформлену та скріплену гербовою печаткою Кремінської міської ради довідку з місця роботи про те, що ОСОБА_1 перебуває на посаді начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради Луганської області з лютого 2021 року по теперішній час для надання до навчального закладу з метою отримання виклику на екзаменаційну сесію.
Суд звертає увагу позивача на те, що ОСОБА_2 є керівником саме Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, а не міської ради, тому ототожнення його з керівником Кремінської міської ради, як визначив позивач, є безпідставним.
При цьому відповідач, як керівник Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, надав відповідь позивачу про неможливість видати таку довідку.
З цього приводу суд зазначає, що статтею 49 Кодексу законів про працю України передбачено, що роботодавець зобов`язаний видати працівникові на його вимогу довідку про його роботу на даному підприємстві, в установі, організації із зазначенням спеціальності, кваліфікації, посади, часу роботи і розміру заробітної плати.
За визначенням Закону України від 22 червня 2012 року
№ 5026-VI "Про організації роботодавців, їх об`єднання, права і гарантії їх діяльності" роботодавець - юридична особа (підприємство, установа, організація) або фізична особа - підприємець, яка в межах трудових відносин використовує працю фізичних осіб (стаття 1).
Статтею 1 Закону України від 15 вересня 1999 року № 1045-XIV «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» визначено, що:
роботодавець - власник підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності, галузевої належності або уповноважений ним орган (керівник) чи фізична особа, яка відповідно до законодавства використовує найману працю;
працівник - фізична особа, яка працює на підставі трудового договору на підприємстві, в установі, організації чи у фізичної особи, яка використовує найману працю.
Згідно Постанови Верховної Ради України від 1 липня 2022 року
№ 2333-IX "Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування:
1) начальники Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області:
крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснюють повноваження відповідних міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних міських голів;
можуть затвердити тимчасову структуру виконавчих органів відповідної міської ради (для працівників, посади яких не включено до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);
2) апарати Кремінської і Рубіжанської міських рад та їх виконавчі комітети, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 частини другої статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану"), комунальні підприємства, установи та організації Кремінської і Рубіжанської міських територіальних громад підпорядковуються відповідно начальнику Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та начальнику Рубіжанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.
Аналізую зазначені норми в контексті спірних правовідносин, суд дійшов висновку про те, що позивач в трудових відносинах перебував з Кремінською міською радою Сєвєродонецького району Луганської області, його роботодавцем в даному випадку була саме Кремінська міська рада. Однак, у зв`язку з припиненням з 01 квітня 2022 року повноважень Кремінської міської ради, її виконавчих органів, міського голови, а також інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування та здійсненням начальником Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області повноважень міської ради, її виконавчого комітету, міського голови, тому відповідач саме як начальник (керівник) Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на бланку Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області і скріпленою печаткою Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області мав би видати позивачу довідку про останнє місце роботи позивача.
Проте позивач з заявою про видачу такої довідки до відповідача не звернувся, а вимагав від керівника Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_2 належним чином оформлену та скріплену гербовою печаткою Кремінської міської ради довідку з місця роботи про те, що ОСОБА_1 перебуває на посаді начальника управління внутрішнього контролю та аудиту Кремінської міської ради Луганської області з лютого 2021 року по теперішній час (20.10.2023 дата звернення).
Правових підстав саме для видачі такої довідки, як вимагає позивач, відповідач в межах своїх повноважень не має.
За наведених обставин, перевіривши обґрунтованість доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. «Руїз Торія проти Іспанії» (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.
З урахуванням зазначеного суд не надає оцінку іншим доводам сторін, оскільки вони не мають суттєвого впливу на рішення суду за результатами вирішення цього спору.
Питання щодо розподілу судових витрат судом не вирішуються, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору згідно пункту 9 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір» .
Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 77, 90, 139, 241-246, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до керівника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області Дунець Олександра Євгенієвича про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Н.М. Басова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2024 |
Оприлюднено | 02.02.2024 |
Номер документу | 116676140 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Н.М. Басова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні