Рішення
від 15.01.2024 по справі 915/309/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 січня 2024 року Справа № 915/309/22

м.Миколаїв

Господарський суд Миколаївської області у складі головуючого судді Мавродієвої М.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Жиган А.О.,

представника позивача: Болотової Е.І.,

представник відповідача: Загороднього В.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Акціонерного товариства «Українська залізниця» (м.Київ-150, вул.Єжи Гедройця, буд.5; ідент.код 40075815),

в особі: Регіональної філії «Південна залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (м.Харків, вул.Євгена Котляра, буд.7; ідент.код 40081216),

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство Нібулон (м.Миколаїв, Каботажний спуск, буд.1; ідент.код 14291113),

про: стягнення 268805,28 грн,-

в с т а н о в и в:

Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Південна залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» звернулося до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою, в якій просило суд стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство «Нібулон» 268805,28 грн збору за зберігання вантажу згідно накопичувальних карток №30110139 від 30.11.2021, №03120144 від 03.12.2021, №06120148 від 06.12.2021, №15120156 від 15.12.2021 по договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 26.06.2020 за №8211375 (40-14291113/2020-0001) та по договору №4508 від 15.06.2017 про подачу та забирання вагонів.

В обґрунтування вимог позивачем зазначено наступне:

- 26.06.2020 між позивачем та відповідачем укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від за №8211375 (40-14291113/2020-0001);

- для проведення навантаження зернових вантажів на під`їзній колії 15.06.2017 між позивачем та відповідачем укладено договір №4508 про подачу та забирання вагонів;

- для забезпечення заявок відповідача на 29.11.2021, 02.12.2021, 06.12.2021, 16.12.2021 під навантаження вантажу зерно кукурудзи маршрутною відправкою прибули вагони та надалі проводилось подавання вагонів під навантаження окремими групами на під`їздній колії відповідача;

- після навантаження кожна група вагонів виставлялась з під`їзної колії відповідача на колії загального користування позивача станції Ромодан Південної залізниці в очікуванні накопичення маршруту та оформлення накладної;

- після накопичення на коліях загального користування станції відправлення Ромодан Південної залізниці відповідачем були оформлені накладні на відправлення вагонів призначенням на станцію Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці;

- з метою отримання перевізником належних платежів, пов`язаних з затримкою вагонів для накопичення вагонів з причин, що залежать від вантажовідправника, на підставі актів форми ГУ-23 працівниками станції Ромодан Південної залізниці сформовані накопичувальні картки форми ФДУ-92 №30110139 від 30.11.2021, №03120144 від 03.12.2021, №06120148 від 06.12.2021, №15120156 від 15.12.2021 та нараховано збір за зберігання вантажу на підставі пунктів 8, 9 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000;

- позивач зазначає, що затримка вагонів на станційних коліях відбулась саме з вини відповідача, затримка вагонів відбувалась в очікуванні накопичення маршруту та оформлення документів перевезення відправником. Факт затримки вантажу засвідчується актами загальної форми ГУ-23. Відповідачем здійснено оплату за накопичення вагонів на коліях загального користування, водночас збір за зберігання вантажу на коліях загального користування по накопичувальним карткам форми ФДУ-92 не сплачено, у зв`язку з внесенням до накопичувальних карток заперечень стосовно того, що відповідач не згоден з даним нарахуванням, оскільки маршрут був сформований відповідно до розділу 17 пункту 2 Правил перевезення вантажів та накопичений на станції відповідно до додатку 1-4 до договору про надання послуг з погодженим замовленням про окремі послуги, а саме організація накопичення вагонів на станції накопичення, з залізницею погоджено від 12.10.2021, що не передбачає нарахування за зберігання вантажу.

Ухвалою суду від 05.09.2022 такий позов залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 27.09.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 24.10.2022, яке в подальшому було відкладено на 04.11.2022 у зв`язку з неявкою відповідача.

Відповідач у відзивах заперечує проти задоволення вимог позивача посилаючись на наступне:

- 29.11.2022, 02.12.2022, 06.12.2022, 16.12.2022 по станції Ромодан Південної залізниці проводилось навантаження 50 вагонів по кожному випадку, які надалі слідували по маршрутним відправкам. Таке відвантаження виконувалось відповідно до умов договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом з додатками;

- відповідач не має власних потужностей для формування маршрутного поїзда в 52 вагони на власній території. Метою укладання між сторонами договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом було саме накопичення вагонів для формування маршрутного поїзда в 50 вагонів. З наданих позивачем до позову пам`яток про подавання вагонів та пам`яток про забирання вагонів вбачається, що подавання і забирання вагонів відбувалось партіями по 14 вагонів;

- при формуванні (навантаженні та накопиченні) маршрутної відправки між позивачем та відповідачем були договірні відносини з приводу накопичення вагонів на коліях станції у відповідності до умов додатку 1-4 «Умови накопичення вагонів» до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом;

- відповідач сплатив позивачу плату за накопичення вагонів на станції з метою навантаження та формування усіх вагонів та оформлення їх як маршрутну відправку;

- накопичення вагонів проводилось за договором із залізницею за попередньо погодженим планом, який мав ознаку «маршрутний» та за попередньою заявкою;

- 20.11.2019 позивачем видано роз`яснення №Ц-2/58/405-19 щодо надання послуг з організації перевезень вантажів та порожніх вагонів за узгодженим розкладом руху вантажного поїзда (РРМП), згідно пункту 3.5 яких зазначено, що збір за зберігання вантажів та маневрова робота під час накопичення маршрутного поїзда не нараховується

- підстави для нарахування збору за зберігання вантажу відсутні, оскільки затримка вагонів відбувалась за обставин, що залежать від залізниці, а саме: наявність договірних відносин з накопичення вагонів на коліях залізниці з метою формування маршрутного поїзда, про що було також вказано у зауваженнях до відповідних накопичувальних карток, які надані позивачем до позову;

- пункти 8 та 9 Правил зберігання вантажів однозначно вказують на необхідність наявності вини замовника в затримці вагонів, однак позивач жодним чином не обґрунтував та не надав належних доказів наявності вини відповідача у затримці вагонів на коліях станції;

- відсутність вини відповідача у затримці вагонів обумовлюється наявністю договірних відносин з накопичення вагонів на коліях станції для оформлення маршрутного поїзда, які були взаємним волевиявленням сторін договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом. Відповідач діяв у цілковитій відповідності до умов такого договору, зокрема, додатку 1-4, що виключає наявність вини відповідача у затримці вантажу.

Також, у заяві про застосування строків позовної давності відповідач вказує, що з огляду на те що подією, яка стала підставою для подання позову є зайнятість місць загального користування на коліях станції відправлення вантажів в період часу з 28 по 30 листопада 2021 року, то відповідно встановлений ч.5 ст.315 ГК України та ст.137 Статуту залізниць шестимісячний строк позовної давності сплинув з 28 по 30 травня 2022 року. Однак позивач із позовом звернувся лише у серпні 2022 року, що свідчить про пропуск строку позовної давності, про застосування якої відповідач заявляє.

У підготовчому засіданні 04.11.2022 та 25.11.2022 судом оголошувались перерви відповідно до 25.11.2022 та 23.12.2022.

У відповіді на відзив позивач додатково вказував наступне:

- збір за зберігання було нараховано у чіткій відповідності до чинного законодавства та умов договору;

- збір за зберігання вантажу нараховано позивачем як на підставі Правил зберігання вантажів, так і на підставі умов укладеного між сторонами договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, умовами пункту 9 додатку 1-4 до якого встановлено, що за послугу з накопичення вагонів замовник сплачує плату за вільним тарифом «Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу» відповідно до додатку 1-1 до договору;

- умовами укладеного між сторонами договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом встановлено, що затримка вагонів перевізника на шляху прямування з вини відповідача входить до послуги з накопичення вагонів та оплачуються згідно зі Збірником тарифів та Правил перевезення вантажів;

- затримка вагонів відбулась з причин оформлення вантажу після збирання їх з місць навантаження/вивантаження, які простоюють в очікуванні оформлення перевізних документів відправником на маршрут, а отже з вини відповідача;

- строк позовної давності щодо вимог по даній справі не сплинув, так як правовідносини між сторонами виникли в період карантину, закінчення строку позовної давності також припало на строк періоду карантину. Також, пред`явленню позову перешкоджала надзвичайна або невідворотна за даних умов подія (непереборна сила) - введення воєнного стану в Україні.

Ухвалою від 23.12.2022 судом задоволено клопотання відповідача про витребування доказів. Зобов`язано позивача надати суду належним чином завірені копії договорів про надання Акціонерному товариству Українська залізниця професійної правничої допомоги адвокатами Прядкою Віталієм Олексійовичем та Мілешкіним Максимом Михайловичем. Відкладено підготовче засідання на 20.01.2023.

У підготовчому засіданні 20.01.2023 судом оголошено перерву до 10.02.2023.

10.02.2023 та 15.03.2023 підготовче судове засідання не відбулося, оскільки протягом часу, визначеного судом для проведення судового засідання, у Миколаївській області та місті Миколаєві тривала повітряна тривога. Ухвалами суду від 10.02.2023 та від 15.03.2023 підготовче судове засідання у даній справі призначалось відповідно на 15.03.2023 та на 07.04.2023.

Ухвалою суду від 07.04.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 08.05.2023.

У судовому засіданні 08.05.2023 та 08.06.2023 судом оголошувались перерви відповідно до 08.06.2023 та 19.07.2023.

19.07.2023 відповідачем у даній справі надано висновок судового експерта Машиніченка Олександра Анатолійовича №02/07-23 від 17.07.2023 за результатами проведення судової економічної експертизи, який судом долучено до матеріалів справи за відповідним клопотанням відповідача.

У судовому засіданні 09.10.2023 судом оголошено перерву до 30.10.2023 за відповідним клопотанням позивача для надання можливості позивачу надати письмові запитання судовому експерту.

Ухвалою суду від 20.10.2023 за клопотанням позивача запропоновано судовому експерту надати суду письмові відповіді на поставленні позивачем питання.

У судовому засіданні 30.10.2023 судом оголошено перерву до 20.11.2023.

Ухвалою суду від 20.11.2023 за клопотанням позивача запропоновано судовому експерту надати суду більш розгорнуті письмові відповіді на поставленні позивачем та скореговані судом питання. Відкладено судове засідання на 18.12.2023.

Ухвалою суду від 18.12.2023 за клопотанням позивача повторно запропоновано судовому експерту надати суду більш розгорнуті письмові відповіді на поставленні позивачем та скореговані судом питання. Відкладено судове засідання на 15.01.2024.

В ході розгляду справи представники сторін підтримували висловлені позиції та доводи, викладені на їх обґрунтування.

У судовому засіданні 15.01.2024 суд оголосив про вихід до нарадчої кімнати для ухвалення рішення.

У судовому засіданні 15.01.2024 судом підписано вступну та резолютивну частини рішення без його проголошення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов наступних висновків.

За змістом ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України, підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є договори, що укладаються між суб`єктами цивільних правовідносин.

За приписами ч.ч.1,2 ст.193 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Відповідно до ч.1 ст.526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

За приписами ст.629 Цивільного кодексу України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до приписів ч.ч.1,2 ст.614 Цивільного кодексу України, особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.

Статтею 908 Цивільного кодексу України, яка кореспондується із статтею 306 Господарського кодексу України, передбачено, що загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Водночас, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами, правилами, що видаються відповідно до них. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань (ч.2 ст.908 Цивільного кодексу України, яка кореспондується із ч.5 ст.307 Господарського кодексу України).

За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату (ст.909 Цивільного кодексу України, ст.307 Господарського кодексу України).

Разом з цим, права й обов`язки сторін виникають не лише з умов укладеного сторонами договору, а і на підставі норм, встановлених актами законодавства, в тому числі нормативно-правових актів, які регулюють взаємовідносини в певних випадках.

Постановою Кабінету міністрів України №457 від 06.04.1998 затверджено Статут залізниць України (далі - Статут), який визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.

Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту (п.2 Статуту).

Згідно ст.71 Статуту, взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

До матеріалів позовної заяви долучено копію договору №4508 від 15.06.2017 про подачу та забирання вагонів ТОВ СП «Нібулон» при станції Ромодан Південної залізниці (далі Договір №4508) (т.1 а.с.121-123).

Відповідно до умов п.1 Договору №4508, згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору здійснюється подача, розставлення на місця навантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить Користувачу, та примикає через стрілку №79 до колії №28 Південного парку станції Ромодан Південної залізниці і яка обслуговується локомотивом залізниці. Межею під`їзної колії є знак «Межа під`їзної колії», який встановлено на відстані 52 м від вістря стрілки №79 навпроти граничного стовпчика.

Розгорнута довжина під`їзної колії становить 757 погонних метра, загальна кількість вагонів, які передаються на під`їзну колію однією групою, не більша 16 вагонів (п.п.2, 6 Договору №4508).

Відповідач стверджує, а позивач підтверджує, що ТОВ СП «Нібулон» не має власних потужностей для формування маршрутного поїзда в 50 вагонів на власній території. У зв`язку з цим 26.06.2020 між Публічним акціонерним товариством «Українська залізниця» (нове найменування - Акціонерне товариство «Українська залізниця») та Товариством з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарським підприємством «Нібулон» було укладено Договір №40-14291113/2020-0001 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, зокрема, Додаток 1-4 Умови організації накопичення вагонів з метою надання-отримання спеціальної послуги накопичення вагонів, яка передбачає накопичення вагонів з вантажем на коліях загального користування для відправлення їх маршрутними поїздами.

26.06.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарським підприємством «Нібулон» в порядку, встановленому ст.634 ЦК України шляхом накладення електронного цифрового підпису, направлено Акціонерному товариству «Українська залізниця» заяву про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення Договору №40-14291113/2020-001 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.

26.06.2020 Акціонерним товариством «Українська залізниця» направлено відповідачу інформаційне повідомлення про укладення Договору №40-14291113/2020-0001 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, яким позивач засвідчив прийняття від Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарського підприємства «Нібулон» пропозиції (акцепт) укладення договору та повідомив про присвоєння замовнику кодів відправника/одержувача 8496 та платника 8211375 з відкриттям особового рахунку з ідентичним номером (т.1 а.с.130).

Повідомлено, що код платника використовується для ідентифікації договірних відносин як номер договору.

Згідно п.1.1 Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом укладеного сторонами 26.06.2020 (в редакції, що оприлюднено 28.10.2021 та яка вводиться в дію 01.11.2021) (далі - Договір) предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі-послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні Договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування власним вагоном перевізника не є орендною платою.

Відповідно до п.1.2 Договору, при його виконанні сторони використовують такі скорочені найменування нормативно-правових актів:

- Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 (далі - Статут залізниць України);

- Правила перевезення вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №861/5082 (далі - Правила №644);

- Правила планування перевезень вантажів (статті 17-21 Статуту), затверджені наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 №873 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2002 за №1030/7318 (далі - Правила планування перевезень вантажів);

- Правила користування вагонами і контейнерами, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за №165/3458 (далі - Правила користування вагонами);

- Збірник Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за №340/16356 (далі - Збірник Тарифів, Коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів, відповідно);

- Угода про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - СМГС);

- Конвенція про міжнародні залізничні перевезення (далі - КОТІФ).

Відповідно до п.1.3 Договору, наведені нижче визначення вживаються в договорі в такому значенні:

- маршрутна відправка - партія вантажу за однією накладною, яка відповідає ваговій нормі та/або кількості вагонів у поїзді, що встановлені перевізником;

- маршрутний поїзд - вантажний поїзд, одночасно пред`явлений до перевезення замовником, який відповідає установленій перевізником масі та/або довжині та прямує без переробки на одну станцію призначення/вихідну станцію. Маршрутний поїзд може бути оформлений одним або декількома перевізними документами;

- первинні документи - документи, які містять відомості про господарську операцію та підтверджують її здійснення, зокрема: перевізні документи, зведена відомість, накопичувальна картка, відомість плати за користування вагонами та контейнерами, подавання, забирання вагонів та маневрову роботи інші;

- послуги, пов`язані з організацією та здійсненням перевезення вантажів - послуги, що надаються Перевізником Замовнику згідно з Договором (додатків до нього), у т.ч. на підставі окремої заявки Замовника.

Відповідно до п.1.4 Договору, надання послуг за Договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.

Відповідно до п.2.1 Договору замовник зобов`язаний, зокрема:

- сплачувати послуги Перевізника та інші платежі, належні Перевізнику за Договором з сум внесеної передоплати за кодом платника (п.2.1.4);

- відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника (п.2.1.5);

- у строки, встановлені розд.4 Договору, підписувати акти звіряння розрахунків, зведені відомості. Підписувати не пізніше двох робочих днів від дня надання послуг накопичувальні картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92, відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46, відомості плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ-46а. А у випадку оформлення вказаних вище документів в паперовій формі на вимогу Замовника - підписувати та надавати Перевізнику не пізніше двох робочих днів від дня надання такої його вимоги (п.2.1.7);

Відповідно до п.2.3 Договору перевізник зобов`язаний, зокрема:

- приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів (п.2.3.2);

- складати документи, передбачені п.п.1.3,1.4 та розд.4 Договору, щодо нарахування сум платежів (п.2.3.5).

Відповідно до п.3.1 Договору, розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах Замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.

Відповідно до п.13 Договору, невід`ємною частиною договору є додатки, зокрема:

- Додаток 1-1 "Ставки плати за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами";

- Додаток 1-4 "Умови накопичення вагонів".

Відповідно п.13.1 Договору, у випадках, якщо додатками до Договору визначені умови інші ніж в основному тексті Договору, такі умови додатків мають переважну силу над умовами основного тексту Договору.

Договір №40-14291113/2020-001 від 26.06.2020 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом містить спеціальні умови, які відносяться до "окремих послуг", зокрема, Додаток №1-4 до Договору, який є невід`ємною частиною останнього.

Відповідно до п.1 Додатку №1-4 до Договору "Умови накопичення вагонів" (надалі - Додаток), на окреме замовлення перевізник надає послуги замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів перевізника та/або вагонів замовника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами, маршрутними або контейнерними проїздами на станції призначення (далі - накопичення вагонів).

Згідно п.2 Додатку, станціями накопичення можуть бути станції відправлення та /або станції на шляху прямування вагонів до станції призначення.

Відповідно до п.3 Додатку, для організації накопичення вагонів замовник направляє для погодження перевізником звернення із зазначенням бажаних станцій накопичення та максимальної кількості вагонів, що може бути накопичено на кожній з них. Строк розгляду перевізником такого звернення становить не більше ніж 15 робочих днів. За результатом розгляду звернення замовника, перевізник інформує про можливість накопичення вагонів із зазначенням станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено на них, або надає обґрунтовану відмову.

Згідно п.4 Додатку, в межах узгоджених станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено, замовник щомісячно надає перевізнику на такі станції накопичення заявки на накопичення вагонів із зазначенням: станції накопичення; граничної кількості вагонів для накопичення; розподілу для накопичення вагонів за їх видами, різновидом вантажу, станції призначення; періоду дії такої заявки.

Відповідно до п.5 Додатку, на станціях накопичення на шляху прямування Перевізник контролює накопичення вагонів відповідно до заявки Замовника для подальшого формування поїзду та відправлення на станцію призначення.

Згідно п.6 Додатку, початком накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - прибуття вагонів на станцію накопичення; на станції відправлення - момент фактичної передачі Замовником вагонів Перевізнику.

Відповідно до п.7 Додатку, часом закінчення накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - формування поїзду з таких вагонів; на станції відправлення - приймання останнього вагону Перевізником.

Згідно п.8 Додатку, час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.

Відповідно до п.9 Додатку, за послугу з накопичення вагонів Замовник сплачує:

- плату за вільним тарифом "Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу" відповідно до Додатку 1-1 до Договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення) (п.9.1);

- за затримку вагонів Замовника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів (п.9.2);

- за затримку власних вагонів Перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та п.3.4. Договору (п.9.3).

Плата за маневрову роботу під час надання послуг з накопичення Замовнику не нараховується.

Відповідно до п.10 Додатку, нарахування платежів відбувається на станції накопичення за накопичувальною карткою ФДУ-92, відомістю плати за користування вагонами ГУ-46 з коду платника Замовника, яким замовлено надання такої послуги.

Судом встановлено наступні обставини:

1) Накопичувальна картка форми ФДУ-92 №30110139 від 30.11.2021 (т.1 а.с.24), накладна №44440493 від 30.11.2021 (т.1 а.с.28-32).

Для забезпечення заявки на 29.11.2021 вантажоодержувача ТОВ СП НІБУЛОН на станцію Ромодан Південної залізниці 29.11.2021 о 12 год 10 хв під навантаження вантажу зерно кукурудзи маршрутною відправкою прибули 50 порожніх вагонів власності перевізника (ЦТЛ).

Далі проводилось подання вагонів під навантаження окремими групами по 16 вагонів згідно умов Договору. Після навантаження кожна група вагонів виставлялась з під`їзної колії.

Після навантаження та накопичення вагонів власності перевізника (ЦТЛ) з вантажем зерно кукурудзи на коліях станції відправлення Ромодан Південної залізниці вантажовідправником ТОВ СП НІБУЛОН були оформлено накладну на відправлення вагонів призначенням на станцію Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці. Вантаж був прийнятий до перевезення 30.11.2021 по накладній №44440493 на відправлення 50 вагонів згідно додатку до накладної «відомість вагонів».

Накопичення вагонів підтверджується актами загальної форми ГУ-23. Опис обставин, що викликали складання таких актів: «затримка вагонів, пов`язана з оформленням вантажу після забирання їх з місць навантаження/вивантаження в очікуванні оформлення документа та накопичення маршруту».

Зі змісту складених актів загальної форми ГУ-23 вбачається що в них відображено час затримки вагонів в очікуванні формування маршрутного поїзда. Часовий період відображений в актах ГУ-23 збігається з умовами п.6, 7, 8 Додатку 1-4 до Договору Умови організації накопичення вагонів до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-14291113/2020-0001.

В графі 7 накладної №44440493 від 30.11.2021 зазначено Перевезення здійснюється на умовах аукціону №RCE001-UA-20211112-59746. Ставка за аукціоном 4000 грн. В графі 29 відправка міститься відмітка групова/маршрутна.

Отже, між сторонами склались правовідносини що регулюють перевезення маршрутним поїздом.

В судовому засіданні позивач та відповідач підтвердили наявність подання в порядку Додатку 1-4 заявки-замовлення на послугу з накопичення вагонів.

АТ Українська залізниця складено накопичувальну картку №30110139 від 30.11.2021 зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92 та нарахований збір за зберігання вантажу в розмірі 38283,30 грн (без ПДВ).

ТОВ СП Нібулон здійснено заперечуваний напис на такій накопичувальній картці: Маршрут був сформований відповідно розділу 17 пункт 2 Правил перевезення вантажів та накопиченні на станції відповідно до додатку 1-4 до Договору про надання послуг з погодженим замовлення про окремі послуги, а саме організація накопичення вагонів на станції накопичення, залізницею погоджено від 12.10.2021, що не передбачає нарахування за зберігання вантажу. Дозвіл з відвантаження зерна дан Ромодан ТОВ СП Нібулон.

ТОВ СП Нібулон тариф Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу (п.9.1 Додаток 1-4) сплачено у повному обсязі, що не заперечено позивачем.

2) Накопичувальна картка форми ФДУ-92 №03120144 від 03.12.2021 (т.1 а.с.25), накладна №44468999 від 03.12.2021 (т.1 а.с.33-37).

Для забезпечення заявки на 02.12.2021 вантажоодержувача ТОВ СП НІБУЛОН на станцію Ромодан Південної залізниці 01.12.2021 о 04 год 55 хв під навантаження вантажу зерно кукурудзи маршрутною відправкою прибули 50 порожніх вагонів власності перевізника (ЦТЛ).

Далі проводилось подання вагонів під навантаження окремими групами по 16 вагонів згідно умов Договору. Після навантаження кожна група вагонів виставлялась з під`їзної колії.

Після навантаження та накопичення вагонів власності перевізника (ЦТЛ) з вантажем зерно кукурудзи на коліях станції відправлення Ромодан Південної залізниці вантажовідправником ТОВ СП НІБУЛОН були оформлено накладну на відправлення вагонів призначенням на станцію Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці. Вантаж був прийнятий до перевезення 03.12.2021 по накладній №4446899 на відправлення 50 вагонів згідно додатку до накладної «відомість вагонів».

Накопичення вагонів підтверджується актами загальної форми ГУ-23. Опис обставин, що викликали складання таких актів: «затримка вагонів, пов`язана з оформленням вантажу після забирання їх з місць навантаження/вивантаження в очікуванні оформлення документа та накопичення маршруту».

Зі змісту складених актів загальної форми ГУ-23 вбачається що в них відображено час затримки вагонів в очікуванні формування маршрутного поїзда. Часовий період відображений в актах ГУ-23 збігається з умовами п.6, 7, 8 Додатку 1-4 до Договору Умови організації накопичення вагонів до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-14291113/2020-0001.

В графі 7 накладної №4446899 від 03.12.2021 зазначено Перевезення здійснюється на умовах аукціону №RCE001-UA-20211115-41510. Ставка за аукціоном 3800 грн. Маршрутний поїзд №120201. В графі 29 відправка міститься відмітка групова/маршрутна.

Отже, між сторонами склались правовідносини що регулюють перевезення маршрутним поїздом.

В судовому засіданні позивач та відповідач підтвердили наявність подання в порядку Додатку 1-4 заявки-замовлення на послугу з накопичення вагонів.

АТ Українська залізниця складено накопичувальну картку №03120144 від 03.12.2021 зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92 та нарахований збір за зберігання вантажу в розмірі 95224,50 грн (без ПДВ).

ТОВ СП Нібулон здійснено заперечуваний напис на такій накопичувальній картці: Маршрут був сформований відповідно розділу 17 пункт 2 Правил перевезення вантажів та накопиченні на станції відповідно до додатку 1-4 до Договору про надання послуг з погодженим замовлення про окремі послуги, а саме організація накопичення вагонів на станції накопичення, залізницею погоджено від 12.10.2021, що не передбачає нарахування за зберігання вантажу. Дозвіл з відвантаження зерна дан Ромодан ТОВ СП Нібулон.

ТОВ СП Нібулон тариф Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу (п.9.1 Додаток 1-4) сплачено у повному обсязі, що не заперечено позивачем.

3) Накопичувальна картка форми ФДУ-92 №06120148 від 06.12.2021 (т.1 а.с.27), накладна №44503530 від 06.12.2021 (т.1 а.с.38-42).

Для забезпечення заявки на 06.12.2021 вантажоодержувача ТОВ СП НІБУЛОН на станцію Ромодан Південної залізниці 04.12.2021 о 17 год 01 хв під навантаження вантажу зерно кукурудзи маршрутною відправкою прибули 50 порожніх вагонів власності перевізника (ЦТЛ).

Далі проводилось подання вагонів під навантаження окремими групами по 16 вагонів згідно умов Договору. Після навантаження кожна група вагонів виставлялась з під`їзної колії.

Після навантаження та накопичення вагонів власності перевізника (ЦТЛ) з вантажем зерно кукурудзи на коліях станції відправлення Ромодан Південної залізниці вантажовідправником ТОВ СП НІБУЛОН були оформлено накладну на відправлення вагонів призначенням на станцію Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці. Вантаж був прийнятий до перевезення 06.12.2021 по накладній №44503530 на відправлення 50 вагонів згідно додатку до накладної «відомість вагонів».

Накопичення вагонів підтверджується актами загальної форми ГУ-23. Опис обставин, що викликали складання таких актів: «затримка вагонів, пов`язана з оформленням вантажу після забирання їх з місць навантаження/вивантаження в очікуванні оформлення документа та накопичення маршруту».

Зі змісту складених актів загальної форми ГУ-23 вбачається що в них відображено час затримки вагонів в очікуванні формування маршрутного поїзда. Часовий період відображений в актах ГУ-23 збігається з умовами п.6, 7, 8 Додатку 1-4 до Договору Умови організації накопичення вагонів до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-14291113/2020-0001.

В графі 7 накладної №44503530 від 06.12.2021 зазначено Перевезення здійснюється на умовах аукціону №RCE001-UA-20211118-82784. Ставка за аукціоном 3719,01 грн. Маршрутний поїзд №120601. В графі 29 відправка міститься відмітка групова/маршрутна.

Отже, між сторонами склались правовідносини що регулюють перевезення маршрутним поїздом.

В судовому засіданні позивач та відповідач підтвердили наявність подання в порядку Додатку 1-4 заявки-замовлення на послугу з накопичення вагонів.

АТ Українська залізниця складено накопичувальну картку №06120148 від 06.12.2021 зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92 та нарахований збір за зберігання вантажу в розмірі 52431,0 грн (без ПДВ).

ТОВ СП Нібулон здійснено заперечуваний напис на такій накопичувальній картці: Маршрут був сформований відповідно розділу 17 пункт 2 Правил перевезення вантажів та накопиченні на станції відповідно до додатку 1-4 до Договору про надання послуг з погодженим замовлення про окремі послуги, а саме організація накопичення вагонів на станції накопичення, залізницею погоджено від 12.10.2021, що не передбачає нарахування за зберігання вантажу. Дозвіл з відвантаження зерна дан Ромодан ТОВ СП Нібулон.

ТОВ СП Нібулон тариф Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу (п.9.1 Додаток 1-4) сплачено у повному обсязі, що не заперечено позивачем.

4) Накопичувальна картка форми ФДУ-92 №15120156 від 15.12.2021 (т.1 а.с.26), накладні від 15.12.2021 за №44598456, №44598472, №44598480, №44598498 (т.1 а.с.43-54).

Для забезпечення заявки на 16.12.2021 вантажоодержувача ТОВ СП НІБУЛОН на станцію Ромодан Південної залізниці 12.12.2021 о 14 год 35 хв під навантаження вантажу зерно кукурудзи маршрутною відправкою прибули 50 порожніх вагонів власності перевізника (ЦТЛ).

Далі проводилось подання вагонів під навантаження окремими групами по 16 вагонів згідно умов Договору. Після навантаження кожна група вагонів виставлялась з під`їзної колії.

Після навантаження та накопичення вагонів власності перевізника (ЦТЛ) з вантажем зерно кукурудзи на коліях станції відправлення Ромодан Південної залізниці вантажовідправником ТОВ СП НІБУЛОН були оформлено накладну на відправлення вагонів призначенням на станцію Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці. Вантаж був прийнятий до перевезення 15.12.2021 по накладним №44598456, №44598472, №44598480, №44598498 на відправлення загалом 50 вагонів (16 вагонів + 16 вагонів + 16 вагонів + 2 вагони) згідно додатків до таких накладних «відомість вагонів».

Накопичення вагонів підтверджується актами загальної форми ГУ-23. Опис обставин, що викликали складання таких актів: «затримка вагонів, пов`язана з оформленням вантажу після забирання їх з місць навантаження/вивантаження в очікуванні оформлення документа та накопичення маршруту».

Зі змісту складених актів загальної форми ГУ-23 вбачається що в них відображено час затримки вагонів в очікуванні формування маршрутного поїзда. Часовий період відображений в актах ГУ-23 збігається з умовами п.6, 7, 8 Додатку 1-4 до Договору Умови організації накопичення вагонів до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-14291113/2020-0001.

В графі 7 кожної з накладних від 15.12.2021 за №44598456, №44598472, №44598480, №44598498 зазначено Перевезення здійснюється на умовах аукціону №RCE001-UA-20211118-53259. Ставка за аукціоном 3400 грн. Маршрутний поїзд №121501. В графі 29 відправка містяться відмітки групова/маршрутна.

Отже, між сторонами склались правовідносини що регулюють перевезення маршрутним поїздом.

В судовому засіданні позивач та відповідач підтвердили наявність подання в порядку Додатку 1-4 заявки-замовлення на послугу з накопичення вагонів.

АТ Українська залізниця складено накопичувальну картку №15120156 від 15.12.2021 зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92 та нарахований збір за зберігання вантажу в розмірі 38065,60 грн (без ПДВ).

ТОВ СП Нібулон здійснено заперечуваний напис на такій накопичувальній картці: Маршрут був сформований відповідно розділу 17 пункт 2 Правил перевезення вантажів та накопиченні на станції відповідно до додатку 1-4 до Договору про надання послуг з погодженим замовлення про окремі послуги, а саме організація накопичення вагонів на станції накопичення, залізницею погоджено від 12.10.2021, що не передбачає нарахування за зберігання вантажу. Дозвіл з відвантаження зерна дан Ромодан ТОВ СП Нібулон.

ТОВ СП Нібулон тариф Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу (п.9.1 Додаток 1-4) сплачено у повному обсязі, що не заперечено позивачем.

Детальний розрахунок заборгованості по вказаним накопичувальним карткам форми ФДУ-92 виконаний позивачем на підставі п.2.1 розділу 3 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за №340/16356 (ставка збору за зберігання вантажу в вагонах), виходячи зі ставки плати в розмірі 4 грн за одну тонну вантажу за кожну добу із застосуванням коефіцієнту 3,023 грн згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 16.08.2021 №0005/ЦМ.

Нараховану плату за зберігання вантажів по таким накопичувальним карткам форми ФДУ-92, відповідачем не сплачено, що і стало підставою для звернення позивача до суду із даним позовом в цій частині.

Позивач обґрунтовує позовні вимоги посиланням на п.п.8, 9 Правил перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №861/5082 (далі-Правила №644), якими врегульовані порядок та умови нарахування збору за зберігання вантажу.

Предметом даного спору є правовідносини, які виникли під час маршрутного перевезення при застосуванні послуги щодо накопичення вагонів з вантажем на коліях загального користування, яке передбачено укладеним між сторонами Договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-14291113/2020-001 та зокрема Додатком 1-4 Умови організації накопичення вагонів.

Відповідно до п.2 Правил перевезення вантажів маршрутами відправника, затверджених наказом Міністерства транспорту України 28.05.2002 №334 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за №565/6853, маршрутом відправника (далі - маршрут) уважається поїзд установленої маси або довжини, сформований відправником відповідно до Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Мінтрансу України від 20.12.1996 №411 та зареєстрованих у Мінюсті України 25.02.1997 за №50/1854, та плану формування поїздів на залізничній під`їзній колії підприємства або за договором із залізницею - на коліях залізничної станції призначенням на одну станцію або з розпиленням на кількох станціях з обов`язковим зменшенням кількості його переробок на попутних технічних станціях.

Перевезення вантажів на особливих умовах здійснюються за окремими договорами. При цьому сторони вправі передбачати у договорах додаткову відповідальність за виконання зобов`язань щодо перевезень вантажів (п. 63 Статуту залізниць України).

Виходячи з вищезазначеного, умов Договору №40-14291113/2020-001 та матеріалів даної справи, між сторонами склались спеціальні правовідносини з перевезення вантажів, а саме: перевезення маршрутним потягом, який відповідає установленій довжині та прямує на одну станцію призначення. В рамках даних правовідносин позивач запропонував надання спеціальної послуги накопичення вагонів з вантажем на коліях загального користування з метою формування маршрутного поїзду установленої довжини.

Як зазначалось вище, пунктом 13.1 вказаного Договору встановлено, що у випадку, якщо додатками до Договору визначені умови інші ніж в основному тексті договору, такі умови додатків мають переважну силу над умовами основного тексту договору.

Договір №40-14291113/2020-001 від 26.02.2020 має спеціальні умови, що відносяться до окремих послуг, що унормовано, зокрема, Додатком №1-4 до Договору, і які є відмінними від загальних умов перевезень внаслідок своєї специфіки і сутті операцій - накопичення вагонів з вантажем.

Додаток №1-4 до Договору є невід`ємною частиною останнього.

Виходячи з приписів Додатку №1-4 Умови накопичення вагонів до Договору, при перевезенні вантажу маршрутними відправками та відсутності можливості формувати маршрут на під`їзній колії, що належить відповідачу, навантажені вагони затримуються на коліях станції.

Судом взято до уваги, що враховуючи характер укладеного між сторонами Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-14291113/2020-0001 від 26.02.2020, сторони домовились про перевезення вантажів на спеціальних умовах маршрутний поїзд (Додаток 1-4). При цьому, сторонами погоджено специфічні умови перевезення вантажів, які є визначальними щодо порядку надання відповідних послуг та особливостей їх оплати. Накопичення вагонів проводилось за попередньо погодженим планом, який мав ознаку "маршрутний" та за попередньою заявкою. При цьому, перевізник інформує замовника про можливість накопичення вагонів із зазначенням станції накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено на них, або надає обґрунтовану відмову.

Судом встановлено, що ТОВ СП «Нібулон» не має власних потужностей для формування маршрутного поїзда в 50 вагонів на власній території, а тому, саме для отримання послуги з накопичення вагонів з вантажем на коліях загального користування АТ «Українська залізниця» (після завантаження на під`їзних коліях ТОВ СП «Нібулон») відповідач скористався передбаченими Договором відповідними можливостями. Суд враховує, що згідно з п.6 Договору про подачу та забирання вагонів загальна кількість вагонів, які передаються на під`їзну колією однією групою, становить не більше 16 одиниць. Отже, з урахуванням приписів Додатку №1-4 до Договору та умов Договору №4508, у даному випадку метою Відповідача, при замовленні спеціальної послуги, було саме накопичення вагонів для формування маршрутного поїзда в 50 вагонів.

Сама по собі процедура накопичення вагонів, цілком очевидно передбачає затримку окремих вагонів (порожніх та/або з вантажем) на певний час з метою формування маршрутного поїзда, на що Залізниця надала свою згоду шляхом розробки та укладання з відповідачем Договору (Додаток 1-4). Таким чином, Перевізник надав Замовнику, згідно Договору послугу з накопичення вагонів, за попередньо погодженим планом, який мав ознаку маршрутний та за попередньою заявкою, без отримання якої Замовник не спроможний сформувати маршрутний поїзд.

В свою чергу, Замовник отримав вказану послугу з накопичення вагонів з вантажем на коліях загального користування, оскільки у спірний період фактично проведено навантаження вагонів та сформовано 4 маршрутних поїзда, оформлено перевізний документ (накладну) з відміткою маршрутного поїзду, за що відповідачем було сплачено відповідні платежі, які визначені у п.9 Додатку №1-4 до Договору. Інших платежів послуга накопичення вагонів не передбачає.

З матеріалів справи вбачається, що позивач обґрунтовує свою позицію посиланням на пункти 8, 9 Правил перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №861/5082 (далі - Правила №644), якими врегульовані порядок та умови нарахування збору за зберігання вантажу.

Пунктом 5 Правил №644 встановлено, що якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені статтею 46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.

Статтею 46 Статуту залізниць України передбачено, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Відповідно до пункту 3 зазначених Правил, для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі затримки вагонів на станції призначення через вину відправника, складаються акти загальної форми.

Згідно пункту 8 Правил №644, збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки.

Приписами пункту 9 Правил №644 встановлено, що за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки.

Якщо вантаж для відправлення завозиться на місця загального користування частинами і в день завезення першої частини не був зданий повністю, то збір за зберігання нараховується за кожну ввезену частину вантажу. Збір у таких випадках визначається як сума зборів за ввезені частини вантажу. Час зберігання кожної частини завезеного вантажу визначається від моменту ввезення цієї частини до моменту оформлення перевізних документів. У такому самому порядку визначається збір за зберігання вантажу на складі станції відправлення, поверненого на вимогу відправника.

Виходячи з приписів пунктів 8 та 9 Правил №644 нарахування збору за зберігання вантажу на коліях загального користування відбувається у разі наявності вини відправника у затримці та у разі, коли простій відбувся в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі з причин, не залежних від залізниці).

Пункт 9 Правил №644 застосовується у випадку сформованого до відправки відправлення (вагону), причиною затримки/невідправлення якого є очікування оформлення документів. Відтак, відповідне нарахування є штрафними санкціями (матеріальною відповідальністю) до вантажовідправника, яке направлено на скорочення часу простою вже готових до відправлення вагонів в період оформлення документів на таку відправку.

У даному разі (в період часу надання спеціальної послуги накопичення вагонів з вантажем на коліях загального користування) вина, обґрунтована протиправною поведінкою відповідача відсутня та позивач безпідставно заявляє вимоги до замовника. Затримка вагонів під час накопичення останніх для формування маршрутного поїзду не може кваліфікуватись як одностороннє порушення зобов`язань з боку відповідача, оскільки такі дії цілком відповідають умовам укладеного сторонами договору, який передбачає надання спеціальних послуг та додатку 1-4 до нього.

Правовідносини з накопичення маршрутного поїзду з вантажем мають невід`ємну складову - перебування/накопичення вагонів з вантажем на коліях загального користування протягом часу накопичення до приймання останнього вагона Перевізником (пункти 6, 7 Додатку №1-4 до Договору), що в своє чергу є предметом окремої спеціальної послуги (Додаток №1-4 до Договору), а отже, вагони не могли бути відправлені не тому шо відсутні документи, а тому що не сформовано маршрутний потяг установленої довжини (до 50 вагонів).

Відповідно до п.1.3 Договору, маршрутний поїзд - вантажний поїзд, одночасно пред`явлений до перевезення замовником, який відповідає установленій перевізником масі та/або довжині та прямує без переробки на одну станцію призначення/вихідну станцію. Маршрутний поїзд може бути оформлений одним або декількома перевізними документами.

Як зазначалось вище, вагони з маршрутного поїзду не можуть бути відправлені поки не буде сформований повний обсяг маршрутного поїзду, (п. 1.3. Договору), більш того маршрутний поїзд може бути оформлений декількома перевізними документами.

При цьому, статтею 23 Статуту надано право оформлення однієї накладної на маршрут або групу вагонів, при перевезенні масових вантажів, на зворотному боці якої зазначаються для кожного вагона маса вантажу і кількість місць.

Пунктом 1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000, встановлено, що на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. У разі пред`явлення до перевезення вантажу груповою відправкою або маршрутом відправник додає до накладної відомість вагонів (додаток 2 до цих Правил) або відомість вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною (додаток 4 до Правил перевезення вантажів в універсальних контейнерах, затверджених наказом Міністерства транспорту України №542 від 20.08.2001, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10.09.2001 за №798/5989.

Згідно п.6.1 Правил оформлення перевізних документів, якщо вантажі мають одне найменування, приймаються до перевезення від одного відправника з однієї станції відправлення і адресуються на одну станцію призначення одному одержувачу, то такі вантажі маршрутом або групою вагонів приймаються до перевезення за одним перевізним документом.

З матеріалів справи вбачається, що не залежно від обраного порядку оформлення накладної як то на весь маршрутний поїзд (накопичувальна картка форми ФДУ-92 №30110139 від 30.11.2021, накладна №44440493 від 30.11.2021; накопичувальна картка форми ФДУ-92 №03120144 від 03.12.2021, накладна №44468999 від 03.12.2021; накопичувальна картка форми ФДУ-92 №06120148 від 06.12.2021, накладна №44503530 від 06.12.2021) або на кожну партію окремо (накопичувальна картка форми ФДУ-92 №15120156 від 15.12.2021, накладні від 15.12.2021 за №44598456, №44598472, №44598480, №44598498) окремі вагони/групи вагонів зі складу маршрутного поїзду не будуть відправлені до повного формування маршрутного поїзду обумовленої довжини, що повністю відповідає умовам Договору та нормативних актів.

Відповідачем дотримано умови договору та вказаних нормативних актів щодо оформлення маршрутного потягу однією накладною з відомістю вагонів та/або накладними на групу вагонів що перевозяться маршрутом. При цьому, оформлення / не оформлення окремої накладної на кожну партію вагонів з маршрутного потягу, або одного документу на весь маршрутний потяг, жодним чином не впливає на відправлення маршрутного потягу до моменту формування (накопичення) складу установленої довжини у 50 вагонів з вантажем.

В силу пунктів 6, 7 Додатку 1-4, початком накопичення вагонів на станції відправлення є момент фактичної передачі замовником вагонів перевізнику, а часом закінчення накопичення на станції відправлення - приймання останнього вагону перевізником. Оскільки оформлення накладної на маршрут не могло відбутись до моменту накопичення (сформування) 50 вагонів (маршруту), то перебування вагонів на станції не було викликано "затримкою оформлення документів", а стало наслідком цілком законних дій обох сторін Договору щодо "накопичення" маршрутного поїзда, що в свою чергу, є предметом договірної послуги з боку позивача, оскільки до моменту повного формування маршрутним поїздом установленої довжини він не міг бути відправленим.

Таким чином, у період накопичення вагонів (порожніх/з вантажем) маршрутного поїзду у позивача не було підстав застосовувати матеріальну відповідальність за зберігання вантажу на коліях загального користування, приймаючи до уваги, що у цей час здійснювалось накопичення вагонів з вантажем у відповідності до умов Додатку №1-4 і ці правовідносини були предметом окремої, належним чином сплаченої ТОВ СП «Нібулон» спеціальної послуги.

Відповідно до пункту 3 зазначених Правил, для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі затримки вагонів на станції призначення через вину відправника, складаються акти загальної форми.

Позивач наполягає на тому, що існує факт затримки вагонів з вини клієнта, який пов`язаний з оформленням вантажу після забирання їх з місць навантаження/вивантаження, та який зафіксований належним чином - шляхом складання Актів загальної форми ГУ-23.

Слід зазначити, що складені акти загальної форми ГУ-23 не можуть беззаперечно вважатись документами, що засвідчують вину вантажовідправника стосовно затримки вагонів, оскільки за умовами пункту 8 Додатку №1-4, час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в Акті загальної форми ГУ-23. В Актах загальної форми вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери (пункт 8 Правил користування вагонами та контейнерами).

Відповідно до приписів ч.3 ст.6 ЦК України, сторони в договорі можуть відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд.

Згідно п.1.3 Договору, первинні документи - документи, які містять відомості про господарську операцію та підтверджують її здійснення, зокрема: перевізні документи, зведена відомість, накопичувальна картка, відомість плати за користування вагонами та контейнерами, подавання, забирання вагонів та маневрову роботи інші.

Відповідно до п.1.4 Договору, надання послуг за Договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.

Відповідно до п.8 Додатку №1-4, час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.

Тобто, умовами Договору, що регулює спеціальну послугу, сторонами узгоджено, що Актом загальної форми ГУ-23 фіксується час перебування вагонів на коліях загального користування, що в свою чергу, є предметом послуги накопичення вагонів з вантажем до 50 вагонів - маршрутний поїзд, оскільки вказаний Акт відображає час, за який сплачується тариф.

Згідно п.9.1 Додатку №1-4, за послугу з накопичення вагонів замовник сплачує плату за вільним тарифом "Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу" відповідно до Додатку №1-1 до Договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення).

Тобто, у даному випадку, у Акті загальної форми ГУ-23 зафіксований час, за який сплачується тариф з накопичення вагонів з вантажем установленої довжини (до 50 вагонів).

За таких обставин, накопичення вагонів з вантажем (маршрут) в даному випадку відбувається в рамках договірних відносин (є предметом спеціальної послуги, за яку сплачується кореспондуючий тариф), отже не може кваліфікуватись як матеріальна відповідальність та не має такого елементу як вина відправника.

Крім того, позивачем не надано суду належних та допустимих доказів того, що затримка вагонів на коліях загального користування сталася поза межами встановлених у Договорі строків та з порушенням порядку, визначеного у Додатку №1-4 до Договору Умови організації накопичення вагонів.

За вказаних обставин, суд вважає, що підстави для нарахування збору за зберігання вантажу відсутні, у зв`язку з чим у задоволенні позову слід відмовити.

Щодо застосування строку позовної давності, заявленого відповідачем, суд зазначає таке.

Суд застосовує позовну давність лише тоді, коли є підстави для задоволення позовних вимог, звернутих позивачем до того відповідача у спорі, який заявляє про застосування позовної давності.

Таким чином, перш ніж застосувати позовну давність, суд має з`ясувати та зазначити у судовому рішенні, чи було порушене право, за захистом якого позивач звернувся до суду.

Враховуючи, що судом було встановлено, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, заява про застосування строків позовної даності судом до уваги не приймається.

У відповідності до ст.129 ГПК України, у разі відмови в позові судові витрати підлягають покладенню на позивача.

Керуючись ст.ст.73, 74, 76-79, 91, 129, 210, 220, 232, 233, 238, 240, 241 ГПК України, суд,-

В И Р І Ш И В:

1. В задоволенні позову відмовити.

2. Судові витрати покласти на позивача.

Рішення суду, у відповідності до ст.241 ГПК України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ч.1 ст.254 ГПК України, учасники справи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.256 ГПК України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повне судове рішення складено 25.01.2024 року.

Суддя М.В.Мавродієва

Дата ухвалення рішення15.01.2024
Оприлюднено02.02.2024
Номер документу116697444
СудочинствоГосподарське
Суть: стягнення 268805,28 грн

Судовий реєстр по справі —915/309/22

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 28.02.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Рішення від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 20.11.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 20.10.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 15.08.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 14.08.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 07.08.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні