Рішення
від 29.01.2024 по справі 910/15351/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

29.01.2024Справа № 910/15351/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Бондарчук В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Студія ІСТО», м. Київ

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Даймонд Девелопмент», м. Київ

про стягнення 192 562,62 грн.

Представники сторін:

від позивача: Вдовиченко В.О.;

від відповідача: Любич Т.М.;

вільний слухач: ОСОБА_1;

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Студія ІСТО» (далі - ТзОВ «Студія ІСТО»/позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Даймонд Девелопмент» (далі - ТзОВ «Даймонд Девелопмент»/відповідач) про стягнення 192 562,62 грн - заборгованості.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач не розрахувався із позивачем у повному обсязі за виконані роботи згідно із додатковими угодами №1, №2 та № 3 до договору на виконання проектних робіт №010721-РП від 01.07.2021.

Господарський суд міста Києва ухвалою від 03.10.2023 прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

17.11.2023 через канцелярію суду від відповідача надійшли: відзив на позовну заяву разом із клопотанням про поновлення строк на його подання, а також клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

У поданому відзиві на позовну заяву ТзОВ «Даймонд Девелопмент» заперечує проти задоволення позову, посилаючись на те, що між сторонами були укладені дев`ять додаткових угод до договору на виконання проектних робіт №010721-РП від 01.07.2021. У подальшому, відповідачем здійснено авансові платежі по кожній додатковій угоді окремо, проте позивачем виконано підрядні роботи лише по додатковим угодам №1, №2 та №3, про що сторонами підписано акти наданих послуг №9, №10 та №11. З огляду на те, що загальна сума авансових платежів, сплачених відповідачем по всім додатковим угодам, перевищує заборгованість ТзОВ «Даймонд Девелопмент» перед позивачем за виконані останнім роботи, відповідно ці кошти мають бути зараховані у рахунок погашення заборгованості відповідача перед позивачем.

Господарський суд міста Києва ухвалою від 20.11.2023 відмовив у задоволенні клопотання ТзОВ «Даймонд Девелопмент» про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, водночас, постановив здійснювати розгляд справи №910/15351/23 за правилами спрощеного позовного провадження із повідомленням (викликом) сторін, судове засідання призначив на 04.12.2023.

29.11.2023 до канцелярії суду від позивача надійшла відповідь на відзив.

04.12.2023 до канцелярії суду від відповідача надійшли письмові пояснення.

04.12.2023 у судовому засіданні суд протокольною ухвалою поновив відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву, відповідно прийняв його до розгляду, та оголосив перерву у судовому засіданні до 29.01.2024.

29.01.2024 до канцелярії суду від позивача надійшли письмові пояснення по справі.

29.01.2024 у судове засідання з`явилися представники позивача та відповідача.

Зокрема, у судовому засіданні представник ТзОВ «Студія ІСТО» позовні вимоги підтримав у повному обсязі, представник ТзОВ «Даймонд Девелопмент» проти задоволення позову заперечував із підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

01.07.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Студія ІСТО» (далі - підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Даймонд Девелопмент» (далі - замовник) укладено договір на виконання проектних робіт №010721-РП, відповідно до якого підрядник зобов`язався за дорученням замовника та відповідно до виданого останнім завдання виконати проектні роботи по об`єкту: «Нове будівництво житлових будинків (зблокованого типу) в с. Підгірці Обухівського району Київської області», згідно переліку робіт, визначеного відповідною додатковою угодою до цього договору, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити підряднику належним чином виконані роботи у повному обсязі у встановлені строки.

У відповідності до умов п. 2.1. та п. 2.2. договору підрядник приступає до виконання передбачених цим договором робіт після підписання договору та отримання підрядником авансового платежу у розмірі, встановленому умовами відповідної додаткової угоди до цього договору. Строки виконання робіт, передбачених умовами договору, визначаються відповідно до підписаних сторонами додаткових угод до даного договору.

Згідно із п. 3.1. договору, вартість передбачених цим договором робіт (ціна договору) на дату підписання даного договору визначена у кошторисі на виконання робіт (додаток №1 до цього договору), та складає 2 277 716,51 грн, у т.ч. ПДВ 20% - 379 619,42 грн, що є еквівалентом 83 655 доларів США, згідно з офіційним курсом валют Національного банку України, відповідно до якого на дату підписання цього договору курс долара до гривні становить: 1 долар США = 27,2275 грн. Вартість робіт встановлена в доларах США, оплачується у національній грошовій одиниці України - гривні у безготівковій формі. Оскільки договором визначено грошовий еквівалент в іноземній валюті, сума, що підлягає сплаті у гривнях, визначається за офіційним курсом НБУ долара США до гривні на день оплати.

В п. 3.2. договору сторони погодили, що розрахунки між сторонами за цим договором здійснюються відповідно до умов, визначених у додаткових угодах до даного договору.

Відповідно до п. 5.1. договору сторони погодили, що проміжні результати робіт (на погодження) підрядник передає замовнику у форматах (PDF та dwg).

Після закінчення виконання передбачених цим договором робіт по кожному етапу підрядник надає замовнику результати робіт за видатковою накладною або за актом приймання-передачі. При цьому сторони погодили, що проектна документація надається підрядником на паперовому носії - 4 (чотирьох) примірниках та на електронному носії (у форматі PDF та dwg). При цьому, за попереднім погодженням із замовником, підрядник зобов`язаний виготовити додаткові примірники проектної документації за додаткову оплату, розмір якої встановлено у п. 1.5.1. договору. Разом із результатами робіт підрядник передає замовнику акт здачі-приймання виконаних робіт - 2 (два) примірника. (п. 5.2. та п. 5.3. договору).

Пунктами 5.4. та 5.5. договору передбачено, що замовник розглядає подані підрядником документи та приймає роботи або готує та подає підряднику мотивовані зауваження протягом 7 (семи) робочих днів з дня отримання документів згідно п. 5.2. та п. 5.3. цього договору. Замовник приймає належним чином виконані роботи шляхом погодження результату робіт/затвердження підготовленої відповідно до умов цього договору проектної документації, підписання акту здачі-приймання виконаних робіт та передання по одному примірнику зазначених документів підряднику.

У разі висловлення мотивованих зауважень щодо результату робіт/проектної документації та/або акту здачі-приймання виконаних робіт (з посиланням на конкретні недоліки робіт/проектної документації та/або пункти цього договору) у встановлений строк з боку замовника сторони узгоджують строк для їх усунення (але не більше 7 календарних днів), після чого підрядник подає відповідний пакет документів, вказаних у розділі 5 цього договору з урахуванням необхідних доробок. Підрядник зобов`язується усунути зауваження та/або виконати доробки за власний рахунок (п. 5.6. договору).

Цей договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання сторонами та його скріплення печатками сторін та діє до повного виконання сторонами своїх зобов`язань (п. 9.1. договору).

Сторони також підписали кошторис на виконання проектних робіт, який є додатком №1 до договору.

Крім того, на виконання умов договору між позивачем та відповідачем підписано дев`ять додаткових угод, в яких сторони погодили проектні роботи по кожному об`єкту будівництва, вартість робіт по кожній додатковій угоді та порядок розрахунків за виконані проектні роботи по кожній додатковій угоді.

Так, 01.07.2021 між сторонами підписано додаткову угоду №1, відповідно до якої підрядник зобов`язався за дорученням замовника та відповідно до виданого останнім завдання на проектування виконати проектні роботи по об`єкту: «Нове будівництво житлового будинку (зблокованого типу) в с. Підгірці Обухівського району Київської області» (ділянка МУіО 1) площа житлової забудови 923,7 м. кв. Стадія проектування - Робочий Проект, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити підряднику належним чином виконані роботи у повному обсязі у встановлені строки.

Пунктом 2 додаткової угоди №1 передбачено, що вартість робіт по цій додатковій угоді складає 355 885,75 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 59 314,29 грн, що є еквівалентом 13 070,82 доларів США, згідно з офіційним курсом валют Національного банку України, відповідно до якого на дату підписання цієї додаткової угоди курс долара до гривні становить: 1 долар США = 27,2275 грн. Вартість робіт встановлена в доларах США, оплачується у національній грошовій одиниці України - гривні у безготівковій формі. Оскільки цією додатковою угодою визначено грошовий еквівалент в іноземній валюті, сума, що підлягає сплаті у гривнях, визначається за офіційним курсом НБУ долара США до гривні на день оплати.

У п. 3 та п. 4 додаткової угоди №1 сторони погодили, що замовник після підписання цієї додаткової угоди перераховує на поточний рахунок підрядника авансовий платіж у розмірі 70% вартості робіт по цій додатковій угоді, що становить суму у розмірі 249 119,92 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 41 519,99 грн, що є еквівалентом 9 149,57 доларів США. Після повного виконання робіт підрядником по цій додатковій угоді замовник протягом 10-ти робочих днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт, здійснює повний розрахунок за виконані роботи по цій додатковій угоді у розмірі 30% вартості робіт, що становить суму у розмірі 106 765,83 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 17 794,31 грн, що є еквівалентом 3 921,25 доларів США.

Крім того, між сторонами у додатках №1 та №2 до цієї додаткової угоди №1 погоджено перелік вихідних даних та склад і зміст проектної документації.

01.07.2021 між позивачем та відповідачем укладено додаткову угоду №2, відповідно до якої підрядник зобов`язався за дорученням замовника та відповідно до виданого останнім завдання на проектування виконати проектні роботи по об`єкту: «Нове будівництво житлового будинку (зблокованого типу) в с. Підгірці Обухівського району Київської області» (ділянка МУіО 2) площа житлової забудови 811,8 м. кв. Стадія проектування - Робочий Проект, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити підряднику належним чином виконані роботи у повному обсязі у встановлені строки.

Пунктом 2 додаткової угоди №2 передбачено, що вартість робіт по цій додатковій угоді складає 312 772,64 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 52 128,77 грн, що є еквівалентом 11 487,38 доларів США, згідно з офіційним курсом валют Національного банку України, відповідно до якого на дату підписання цієї додаткової угоди курс долара до гривні становить: 1 долар США = 27,2275 грн. Вартість робіт встановлена в доларах США, оплачується у національній грошовій одиниці України - гривні у безготівковій формі. Оскільки цією додатковою угодою визначено грошовий еквівалент в іноземній валюті, сума, що підлягає сплаті у гривнях, визначається за офіційним курсом НБУ долара США до гривні на день оплати.

У п. 3 та п. 4 додаткової угоди №2 сторони погодили, що замовник після підписання цієї додаткової угоди перераховує на поточний рахунок підрядника авансовий платіж у розмірі 70% вартості робіт по цій додатковій угоді, що становить суму у розмірі 218 940,96 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 36 490,16 грн, що є еквівалентом 8 041,17 доларів США. Після повного виконання робіт підрядником по цій додатковій угоді замовник протягом 10-ти робочих днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт, здійснює повний розрахунок за виконані роботи по цій додатковій угоді у розмірі 30% вартості робіт, що становить суму у розмірі 93 831,68 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 15 638,61 грн, що є еквівалентом 3 446,21 доларів США.

Крім того, між сторонами у додатках №1 та №2 до цієї додаткової угоди №2 погоджено перелік вихідних даних та склад і зміст проектної документації.

01.07.2021 між позивачем та відповідачем укладено додаткову угоду №3, відповідно до якої підрядник зобов`язався за дорученням замовника та відповідно до виданого останнім завдання на проектування виконати проектні роботи по об`єкту: «Нове будівництво житлового будинку (зблокованого типу) в с. Підгірці Обухівського району Київської області» (ділянка МУіО 3) площа житлової забудови 470,8 м. кв. Стадія проектування - Робочий Проект, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити підряднику належним чином виконані роботи у повному обсязі у встановлені строки.

Пунктом 2 додаткової угоди №3 передбачено, що вартість робіт по цій додатковій угоді складає 181 391,24 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 30 231,87 грн, що є еквівалентом 6 662,06 доларів США, згідно з офіційним курсом валют Національного банку України, відповідно до якого на дату підписання цієї додаткової угоди курс долара до гривні становить: 1 долар США = 27,2275 грн. Вартість робіт встановлена в доларах США, оплачується у національній грошовій одиниці України - гривні у безготівковій формі. Оскільки цією додатковою угодою визначено грошовий еквівалент в іноземній валюті, сума, що підлягає сплаті у гривнях, визначається за офіційним курсом НБУ долара США до гривні на день оплати.

У п. 3 та п. 4 додаткової угоди №3 сторони погодили, що замовник після підписання цієї додаткової угоди перераховує на поточний рахунок підрядника авансовий платіж у розмірі 70% вартості робіт по цій додатковій угоді, що становить суму у розмірі 126 973,81 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 21 162,30 грн, що є еквівалентом 4 663,44 доларів США. Після повного виконання робіт підрядником по цій додатковій угоді замовник протягом 10-ти робочих днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт, здійснює повний розрахунок за виконані роботи по цій додатковій угоді у розмірі 30% вартості робіт, що становить суму у розмірі 54 417,43 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 9 069,57 грн, що є еквівалентом 1 998,62 доларів США.

Крім того, між сторонами у додатках №1 та №2 до цієї додаткової угоди №3 погоджено перелік вихідних даних та склад і зміст проектної документації.

12.07.2021 на виконання умов додаткових угод №1, №2 та №3 до договору на виконання проектних робіт №010721-РП від 01.07.2021 відповідачем здійснено авансові платежі, зокрема:

- платіжним дорученням №52 від 12.07.2021 на виконання додаткової угоди №1 відповідачем сплачено на користь позивача 249 997,36 грн із призначенням платежу: «Оплата за розробк. проект. документ. зг. ДУ1 від 01.07.2021 до дог. 010721-РП від 01.07.2021»;

- платіжним дорученням №53 від 12.07.2021 на виконання додаткової угоди №2 відповідачем сплачено на користь позивача 219 712,10 грн із призначенням платежу: «Оплата за розробк. проект. документ. зг. ДУ2 від 01.07.2021 до дог. 010721-РП від 01.07.2021»;

- платіжним дорученням №54 від 12.07.2021 на виконання додаткової угоди №3 відповідачем сплачено на користь позивача 127 421,04 грн із призначенням платежу: «Оплата за розробк. проект. документ. зг. ДУ3 від 01.07.2021 до дог. 010721-РП від 01.07.2021».

16.08.2022 позивачем виконані та передані, а відповідачем прийняті без будь-яких зауважень проектні роботи, про що сторонами підписані акти наданих послуг за додатковими угодами №1, №2 та №3 до договору на виконання проектних робіт №010721-РП від 01.07.2021 на загальну суму 789 696,12 грн.

Зокрема, сторони підписали акт надання послуг №9 від 16.08.2022, відповідно до якого позивачем передані, а відповідачем прийняті проектні роботи за додатковою угодою №1 на загальну суму 330 617,87 грн.

Згідно з актом надання послуг №10 від 16.08.2022 позивачем виконані та передані, а відповідачем прийняті проектні роботи за додатковою угодою №2 на загальну суму 290 565,79 грн.

Відповідно до акту надання послуг №11 від 16.08.2022 позивачем виконані та передані, а відповідачем прийняті проектні роботи за додатковою угодою №3 на загальну суму 168 512,46 грн.

Отже, ураховуючи здійснені відповідачем авансові платежі по додатковим угодам №1, №2 та №3, після виконання позивачем проектних робіт та прийняття відповідачем цих робіт, залишок по сплаті за виконані роботи складає 192 562,62 грн.

01.09.2023 ТзОВ «Студія ІСТО» надіслало на адресу ТзОВ «Даймонд Девелопмент» претензії по кожній додатковій угоді щодо погашення заборгованості за виконані проектні роботи, які відповідач отримав 06.09.2023, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення, які долучені до матеріалів справи.

Проте, відповідач ці претензії залишив без відповіді та задоволення, що стало підставою для звернення ТзОВ «Студія ІСТО» до суду із цим позовом про стягнення із ТзОВ «Даймонд Девелопмент» заборгованості за виконані підрядні роботи за додатковими угодами №1, №2 та №3 до договору на виконання проектних робіт №010721-РП від 01.07.2021 у розмірі 192 562,62 грн.

Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на таке.

За своїм змістом та правовою природою укладений між сторонам правочин є договором підряду, який підпадає під правове регулювання норм ст.ст. 837-864 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

За договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові. (ст. 837 ЦК України).

Частина 1 статті 193 Господарського кодексу України (далі - ГК України) встановлює, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться і до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Частиною 2 статті 193 ГК України визначено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Положеннями статті 526 ЦК України передбачено, що зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України).

Отже, судом вище встановлено, що 01.07.2021 між позивачем та відповідачем укладено договір на виконання проектних робіт №010721-РП, відповідно до якого підрядник зобов`язався за дорученням замовника та відповідно до виданого останнім завдання виконати проектні роботи по об`єкту: «Нове будівництво житлових будинків (зблокованого типу) в с. Підгірці Обухівського району Київської області», згідно переліку робіт, визначеного відповідною додатковою угодою до цього договору, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити підряднику належним чином виконані роботи у повному обсязі у встановлені строки.

Так, між сторонами щодо виконання проектної роботи по кожному об`єкту будівництва підписано додаткові угоди, зокрема, предметом розгляду у цій справі є додаткові угоди №1, №2 та № 3.

Частиною 1 ст. 530 ЦК України встановлено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.

Так, у додаткових угодах № 1, №2 та №3 до договору на виконання проектних робіт №010721-РП від 01.07.2021, сторони погодили порядок розрахунків за виконані проектні роботи.

Зокрема, у п. 3 та п. 4 додаткової угоди №1 сторони погодили, що замовник після підписання цієї додаткової угоди перераховує на поточний рахунок підрядника авансовий платіж у розмірі 70% вартості робіт по цій додатковій угоді, що становить суму у розмірі 249 119,92 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 41 519,99 грн, що є еквівалентом 9 149,57 доларів США. Після повного виконання робіт підрядником по цій додатковій угоді замовник протягом 10-ти робочих днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт, здійснює повний розрахунок за виконані роботи по цій додатковій угоді у розмірі 30% вартості робіт, що становить суму у розмірі 106 765,83 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 17 794,31 грн, що є еквівалентом 3 921,25 доларів США.

Судом вище встановлено, що на виконання цієї умови додаткової угоди №1 відповідачем здійснено авансовий платіж у сумі 249 997,36 грн, що підтверджується платіжним дорученням №52 від 12.07.2021 та не заперечується відповідачем.

У п. 3 та п. 4 додаткової угоди №2 сторони погодили, що замовник після підписання цієї додаткової угоди перераховує на поточний рахунок підрядника авансовий платіж у розмірі 70% вартості робіт по цій додатковій угоді, що становить суму у розмірі 218 940,96 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 36 490,16 грн, що є еквівалентом 8 041,17 доларів США. Після повного виконання робіт підрядником по цій додатковій угоді замовник протягом 10-ти робочих днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт, здійснює повний розрахунок за виконані роботи по цій додатковій угоді у розмірі 30% вартості робіт, що становить суму у розмірі 93 831,68 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 15 638,61 грн, що є еквівалентом 3 446,21 доларів США.

З матеріалів справи вбачається та не заперечується сторонами, що на виконання умов додаткової угоди №2 відповідачем здійснено авансовий платіж у сумі 219 712,10 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 53 від 12.07.2021.

Також, пунктами 3 та 4 додаткової угоди № 3 сторонами погоджено, що замовник після підписання цієї додаткової угоди перераховує на поточний рахунок підрядника авансовий платіж у розмірі 70% вартості робіт по цій додатковій угоді, що становить суму у розмірі 126 973,81 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 21 162,30 грн, що є еквівалентом 4 663,44 доларів США. Після повного виконання робіт підрядником по цій додатковій угоді замовник протягом 10-ти робочих днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт, здійснює повний розрахунок за виконані роботи по цій додатковій угоді у розмірі 30% вартості робіт, що становить суму у розмірі 54 417,43 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 9 069,57 грн, що є еквівалентом 1 998,62 доларів США.

Отже, на виконання умов додаткової угоди № 3 відповідачем платіжним дорученням №54 від 12.07.2021 здійснено авансовий платіж в сумі 127 421,04 грн.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами, позивачем виконані, а відповідачем прийняті без будь-яких зауважень проектні роботи по наведеним вище додатковим угодам, про що сторонами підписано акти надання послуг, при цьому із цих актів вбачається, що вартість виконаних робіт є меншою, ніж передбачено у додаткових угодах №1, №2 та №3.

Так, згідно з актом надання послуг №9 від 16.08.2022 вартість виконаних позивачем робіт згідно із додатковою угодою №1 склала 330 617,87 грн, відповідно залишок по сплаті по цій додатковій угоді становить 80 620,51 грн (330 617,87 грн - 249 997,36 грн).

Відповідно до акту надання послуг №10 від 16.08.2022 вартість виконаних позивачем робіт згідно з додатковою угодою №2 склала 290 565,79 грн, відповідно залишок по сплаті по цій додатковій угоді становить 70 853,69 грн (290 565,79 грн - 219 712,10 грн).

Згідно з актом надання послуг №11 від 16.08.2022 вартість виконаних позивачем робіт згідно з додатковою угодою №3 склала 168 512,46 грн, відповідно залишок по сплаті по цій додатковій угоді становить 41 091,42 грн (168 512,46 грн - 127 421,04 грн).

Проте, відповідач за виконані позивачем проектні роботи за додатковими угодами №1, №2 та №3 не розрахувався, внаслідок чого утворилась заборгованість у загальній сумі 192 562,62 грн, що також не заперечується ТзОВ «Даймонд Девелопмент» у поданому відзиві на позовну заяву та у судових засіданнях.

При цьому, відповідач вважає, що здійснені ним авансові платежі за додатковими угодами №4, №5, №6, №7, №8 та №9 від 01.07.2021, які також укладені до договору на виконання проектних робіт №010721-РП від 01.07.2021, у загальній сумі 1 002 863,68 грн мають бути зараховані у рахунок погашення заборгованості відповідача перед позивачем за додатковими угодами №1, №2 та №3 на суму 192 562,62 грн, а залишок коштів у сумі 810 298,06 грн є кредитними зобов`язаннями позивача перед відповідачем.

Однак, суд не погоджується із такими доводами ТзОВ «Даймонд Девелопмент», з огляду на таке.

Статтею 534 ЦК України визначено, що у разі недостатності суми проведеного платежу для виконання грошового зобов`язання у повному обсязі ця сума погашає вимоги кредитора у такій черговості, якщо інше не встановлено договором або законом: 1) у першу чергу відшкодовуються витрати кредитора, пов`язані з одержанням виконання; 2) у другу чергу сплачуються проценти і неустойка; 3) у третю чергу сплачується основна сума боргу.

Частиною першою статті 1089 ЦК України визначено, що за платіжним дорученням банк зобов`язується за дорученням платника за рахунок грошових коштів, що розміщені на його рахунку у цьому банку, переказати певну грошову суму на рахунок визначеної платником особи (одержувач) у цьому чи іншому банку у строк, встановлений законом або банківськими правилами, якщо інший строк не передбачений договором.

Загальні засади функціонування платіжних систем і систем розрахунків в Україні, поняття та загальний порядок проведення переказу коштів у межах України визначаються Законом України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні".

Пунктом 32.3 ст. 32 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" передбачено, що банки зобов`язані виконувати доручення клієнтів, що містяться в документах на переказ, відповідно до реквізитів цих документів та з урахуванням положень, встановлених пунктом 22.6 статті 22 цього Закону.

Загальні правила, види і стандарти розрахунків клієнтів банків та банків у грошовій одиниці України на території України, що здійснюються за участю банків встановлені Інструкцією про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженою постановою Правління Національного Банку України №22 від 21.01.2004 року (далі - Інструкція).

Згідно із п. 1.3 Інструкції, вимоги цієї Інструкції поширюються на всіх учасників безготівкових розрахунків, а також на стягувачів та обов`язкові для виконання ними.

У відповідності до п. 22.1 ст. 22 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні", ініціювання переказу здійснюється за таким видом розрахункового документу, як платіжне доручення.

Згідно із п. 1.30 ст. 1 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" та п. 1.4 Інструкції, платіжним дорученням є розрахунковий документ, який містить доручення платника банку, здійснити переказ визначеної в ньому суми коштів зі свого рахунка на рахунок отримувача.

Відповідно до положень пунктів 3.1 та п. 3.7 Інструкції, платіжне доручення оформляється платником за формою, наведеною у додатку 3 до Інструкції, згідно із вимогами щодо заповнення реквізитів розрахункових документів, що викладені у додатку 9 до Інструкції, та подається до банку, що обслуговує його, у кількості примірників, потрібних для всіх учасників безготівкових розрахунків.

Реквізит "Призначення платежу" платіжного доручення заповнюється платником так, щоб надавати повну інформацію про платіж та документи, на підставі яких здійснюється перерахування коштів отримувачу.

У пункті 2.9 Інструкції зазначено, що банк не має права робити виправлення в розрахунковому документі клієнта, за винятком випадків, обумовлених пунктом 2.26 цієї глави та іншими нормативно-правовими актами Національного банку.

Платник має право в будь-який час до списання платежу з рахунку відкликати з банку, що його обслуговує, платіжні доручення в порядку, визначеному внутрішніми правилами цього банку. Платіжні доручення відкликаються лише у повній сумі (п.2.29 Інструкції).

З правового аналізу вказаних положень слідує, що заповнення реквізиту призначення платежу платіжного доручення належить виключно платнику.

Тобто, платник може змінити реквізит «призначення платежу» до списання коштів з його рахунку, оформивши нове платіжне доручення; відповідно, отримувач коштів, в свою чергу, не вправі самостійно визначати порядок зарахування коштів, якщо платником чітко визначено призначення платежу.

Спрямування коштів на погашення інших заборгованостей, ніж ті, що визначені в призначенні платежу може мати місце лише у випадку відсутності чіткого зазначення призначення платежу.

Як вбачається із наданих відповідачем платіжних доручень №55, №56, №57, №58 від 12.07.2021 та №59, №60 від 14.07.2021 останній чітко визначив призначення платежу, надав повну інформацію про платіж (спрямування коштів), зазначивши в рахунок чого мають бути спрямовані сплачені ним кошти, а саме:

- призначення платежу за платіжним дорученням №55: «Оплата за розробк. проект документ. зг. ДУ4 від 01.07.2021 до дог. 010721-РП від 01.07.2021 сума 127 421,04 грн ПДВ (20%) 21 236,84 грн»;

- призначення платежу за платіжним дорученням №56: «Оплата за розробк. проект документ. зг. ДУ5 від 01.07.2021 до дог. 010721-РП від 01.07.2021 сума 181 198,68 грн ПДВ (20%) 30 199,78 грн»;

- призначення платежу за платіжним дорученням №57: «Оплата за розробк. проект документ. зг. ДУ6 від 01.07.2021 до дог. 010721-РП від 01.07.2021 сума 167 395,72 грн ПДВ (20%) 27 899,29 грн»;

- призначення платежу за платіжним дорученням №58: «Оплата за розробк. проект документ. зг. ДУ7 від 01.07.2021 до дог. 010721-РП від 01.07.2021 сума 179 737,42 грн ПДВ (20%) 29 956,24 грн»;

- призначення платежу за платіжним дорученням №59: «Оплата за розробк. проект документ. зг. ДУ8 від 01.07.2021 до дог. 010721-РП від 01.07.2021 сума 167 384,69 грн ПДВ (20%) 27 897,45 грн»;

- призначення платежу за платіжним дорученням №60: «Оплата за розробк. проект документ. зг. ДУ9 від 01.07.2021 до дог. 010721-РП від 01.07.2021 сума 179 726,13 грн ПДВ (20%) 29 954,36 грн».

Більше того, умовами договору та додаткових угод також не передбачено зарахування авансових платежів по одним додатковим угодам у рахунок оплати виконаних робіт по іншим додатковим угодам, а навпаки, чітко визначено суми по кожній додатковій угоді, умови внесення авансових платежів та строки виконання зобов`язань за ними.

За таких обставин, судом не приймаються до уваги заперечення відповідача щодо відсутності у нього заборгованості перед позивачем за виконані проектні роботи за додатковими угодами №1, №2 та №3 внаслідок зарахування у рахунок заборгованості сплачених ТзОВ «Даймонд Девелопмент» авансових платежів за додатковими угодами №4, №5, №6, №7, №8 та №9.

Отже, згідно ст. 610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання.

Як зазначено судом вище та підтверджено матеріалами справи, ТзОВ «Даймонд Девелопмент» за виконані позивачем проектні роботи за додатковими угодами №1, №2 та №3 до договору на виконання проектних робіт №010721-РП від 01.07.2021 у повному обсязі не розрахувалось, внаслідок чого у відповідача наявна заборгованість перед ТзОВ «Студія ІСТО».

Частиною 1 ст. 2 ГПК України визначено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ст. 13 ГПК України).

Статтею 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до вимог ст. 76, 77 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно зі ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 86 ГПК України визначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Ураховуючи викладене вище, дослідивши матеріали справи та заслухавши представників сторін у судовому засіданні, суд дійшов висновку, що ТзОВ «Даймонд Девелопмент» порушило умови договору на виконання проектних робіт №010721-РП від 01.07.2021 та додаткових угод №1, №2 та №3 від 01.07.2021, укладених до цього договору, а також положення ст. 526 ЦК України, ст. 193 ГК України, що має наслідком задоволення вимоги позивача про стягнення заборгованості у розмірі 192 562,62 грн.

Відповідно до статті 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 254 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Студія ІСТО» задовольнити.

Стягнути із Товариства з обмеженою відповідальністю «Даймонд Девелопмент» (03194, місто Київ, бульвар Кольцова, будинок 14-Д; ідентифікаційний код 43489828) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Студія ІСТО» (03048, місто Київ, вулиця Кадетський Гай, будинок 6, офіс 270; ідентифікаційний код: 43685256) 192 562 (сто дев`яносто дві тисячі п`ятсот шістдесят дві) грн 62 коп. - заборгованості та 2 888 (дві тисячі вісімсот вісімдесят вісім) грн 45 коп. - судового збору.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів в порядку, передбаченому ст.ст. 253-259, з урахуванням підпункту 17.5 пункту 17 розділу XI "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено: 01.02.2024.

Суддя В.В. Бондарчук

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.01.2024
Оприлюднено05.02.2024
Номер документу116700826
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —910/15351/23

Постанова від 15.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 09.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 29.02.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Рішення від 19.02.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондарчук В.В.

Ухвала від 08.02.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондарчук В.В.

Рішення від 29.01.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондарчук В.В.

Ухвала від 20.11.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондарчук В.В.

Ухвала від 03.10.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондарчук В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні