Рішення
від 23.01.2024 по справі 714/837/23
ГЕРЦАЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2/714/28/24

ЄУН : 714/837/23

З А О Ч Н Е Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"23" січня 2024 р. м. Герца

Герцаївський районний суд Чернівецької області в складі :

головуючого-судді Єфтемій С.М.за участю: секретаря судових засідань Постевка Г.П. представниці позивача - прокурора Чернівецької окружної прокуратури Шестак О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом керівника Чернівецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного Управління Держгеокадастру у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про припинення права власності на земельну ділянку шляхом її конфіскації та продажу на земельних торгах, -

В С Т А Н О В И В :

Керівник Чернівецької окружної прокуратури Шевчук П.В. звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Головного Управління Держгеокадастру у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про припинення права власності на земельну ділянку шляхом її конфіскації та продажу на земельних торгах.

В обґрунтування позовних вимог послався на те, що відповідачка будучі громадянкою російської федерації, на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 13.04.2019 року, зареєстрованого в реєстрі за № 312, набула у власність земельну ділянку із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, загальною площею 0,0679 га, кадастровий номер 7320783000:02:002:0091, яка розташована на території Герцаївської міської ради Чернівецького району Чернівецької області (колишньої Лунківської сільської ради Герцаївської району Чернівецької області). На підставі вказаного свідоцтва про право на спадщину, 13.04.2019 року за відповідачкою ОСОБА_1 зареєстровано право власності на спірну земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 31165322.

З посиланням на те, що відповідачка будучи іноземною громадянкою набувши право власності на вказану вище земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яку упродовж року її не відчужив, прокурор просив суд припинити громадянці російської федерації ОСОБА_1 право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 7320783000:02:002:0091, площею 0,0679 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Герцаївської міської ради Чернівецького району Чернівецької області (колишньої Лунківської сільської ради Герцаївської району Чернівецької області).

Представниця позивачапрокурорЧернівецької окружноїпрокуратури Шестак О.В., позов підтримала та просила його задовольнити з посиланням на обставини викладенні у позовній заяві.

Головне управління Держгеокадастру уЧернівецькій області свого представника в судове засідання не направила, однак надала суду заяву про розгляд справи у їх відсутності так як проти задоволення позову не заперечували.

Відповідачка ОСОБА_1 будучи неодноразово повідомлена про час і місце розгляду справи в т.ч. через сайт Судової влади в судове засідання не з`явилася. За таких обставин, в силу ст. 280 ЦПК України, з урахуванням думки представниці позивача, суд вважає за можливе вирішити справу на підставі наявних у ній доказів та ухвалити заочне рішення.

Суд, з урахуванням пояснень представниці позивача, дослідивши письмові докази по справі, вважає за необхідне зазначити про наступне.

Частиною 1 ст. 4 ЦПК України гарантовано кожній особі право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

За приписами ст.131-1 Конституції України, ст.56 ЦПК України, ст.23ЗУ«Пропрокуратуру» прокурор уповноважений на представництво в суді інтересів держави у виключних випадках, а саме: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.

Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області у відповідності до положень ст.145 ЗК України, Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»,«Положення проГоловне управлінняДержгеокадастру вобласті» здійснюєдержавний нагляд(контроль)за дотриманняморганами державноївлади,органами місцевогосамоврядування,юридичними тафізичними особамивимог земельногозаконодавства тавстановленого порядкунабуття іреалізації правана землю,наділене правомна поданнятакого родупозовів,на листкерівника Чернівецькоїокружної прокуратуривід 11.05.2023року увідповіді від22.05.2023року №10-24-0.7-1407/2-23зазначало пронеподання позовуу зв`язкуз відсутністюбюджетного фінансування,при цьомуне заперечувалоз приводувжиття прокуратуроюзаходів щодозвернення зпозовною заявоюдо судуз вказаногопитання (а.с. 24).

Таким чином, прокуратура реалізуючи покладені від імені держави повноваження щодо захисту інтересів держави, правомірно звернулася до суду із вказаним позовом.

Судом встановлено, що згідно свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 13.04.2019 року, зареєстрованого в реєстрі за № 1557, ОСОБА_1 отримала у спадщину земельну ділянку із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, загальною площею 0,0679 га, кадастровий номер 7320783000:02:002:0091, яка розташована на території Герцаївської міської ради Чернівецького району Чернівецької області (колишньої Лунківської сільської ради Герцаївської району Чернівецької області) (а.с.37).

У відповідності до копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер витягу 163445543, за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на вищевказану земельну ділянку (а.с. 18).

Відповідно до відомостей управління Державної міграційної служби в Чернівецькій області ДМС України, вбачається, що ОСОБА_1 є громадянкою російської федерації. З питання набуття громадянства України до управління не зверталася. (а.с.20,22-23,32-33).

Згідно з інформаційною довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 332156271 від 12.05.2023 року, станом на вказане число, громадянка російської федерації ОСОБА_1 є власником земельної ділянки сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 7320783000:02:002:0091 (а.с. 38-41).

Довідкою про оціночну вартість об`єкта нерухомості від 06.06.2023 року №201-20230606-0006050013 визначено, що вартість спірної земельної ділянки становить 12653,41 грн. (а.с. 29-31).

Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції прозахист правлюдини іосновоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте, попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.

У відповідності до сталої практики ЄСПЛ (серед багатьох інших, рішення ЄСПЛ у справах «Спорронґ і Льоннрот проти Швеції» від 23 вересня 1982 року, «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства» від 21 лютого 1986 року, «Щокін проти України» від 14 жовтня 2010 року, «Сєрков проти України» від 7 липня 2011 року, «Колишній король Греції та інші проти Греції» від 23 листопада 2000 року, «Булвес» АД проти Болгарії» від 22 січня 2009 року, «Трегубенко проти України» від 2 листопада 2004 року, «East/West Alliance Limited» проти України» від 23 січня 2014 року) напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно «суспільний», «публічний» інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.

Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинно здійснюватися на підставі закону нормативно-правового акта, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм.

Втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення «суспільного», «публічного» інтересу, при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватися «значною свободою (полем) розсуду».

Принцип «пропорційності» передбачає, що втручання в право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого протоколу, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. «Справедлива рівновага» передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, що передбачається для досягнення, та засобами, які використовуються.

Конституція України (стаття 13) визначає, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

За приписами ст.41Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану. Конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом. Використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Правовий статус та порядок використання, зокрема, земель сільськогосподарського призначення визначено ЗК України.

Частиною 5 ст.22ЗК України визначено, що землі сільськогосподарського призначення не можуть передаватись у власність іноземцям, особам без громадянства, іноземним юридичним особам та іноземним державам.

Суб`єктами права приватної власності на землю відповідно до ст.80ЗКУкраїни визначено громадян України та юридичних осіб. Проте, з урахуванням змісту частини другої статті 81 та інших норм ЗК України суб`єктами права приватної власності на землю визнаються також іноземні громадяни та особи без громадянства.

Згідно ч.3 ст.81ЗКУкраїни іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) викупу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві власності; в) прийняття спадщини.

За змістом ч.4 ст.81ЗК України землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

Відповідно до вимог п.п.«д, е» ч.1 ст.140ЗК України підставами припинення права власності на земельну ділянку є: конфіскація за рішенням суду: не відчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Примусове припинення прав на земельну ділянку у відповідності до п.п. «в» ч.1 ст.143ЗК України здійснюється у судовому порядку у разі конфіскації земельної ділянки.

Якщо до особи переходить право власності на земельну ділянку, яка за цим Кодексом не може перебувати в її власності, ця ділянка підлягає відчуженню її власником протягом року з моменту переходу такого права. У випадках, коли земельна ділянка цією особою протягом встановленого строку не відчужена, така ділянка підлягає примусовому відчуженню за рішенням суду (ч.ч. 1, 2 ст. 145 ЗК України).

В силу ч.4 ст.145ЗК України конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах. Ціна проданої на земельних торгах земельної ділянки, за вирахуванням витрат, пов`язаних з її продажем, виплачується її колишньому власнику.

Пунктом 10 ч.1 ст.346ЦКУкраїни визначено, що право власності припиняється у разі конфіскації.

Частиною 1 ст.348ЦК України встановлено, що якщо з підстав, що не були заборонені законом, особа набула право власності на майно, яке за законом, який був прийнятий пізніше, не може їй належати, це майно має бути відчужене власником протягом строку, встановленого законом. Якщо майно не відчужене власником у встановлені законом строки, це майно з урахуванням його характеру і призначення за рішенням суду на підставі заяви відповідного органу державної влади підлягає примусовому продажу. У разі примусового продажу майна його колишньому власникові передається сума виторгу з вирахуванням витрат, пов`язаних з відчуженням майна. Якщо майно не було продане, воно за рішенням суду передається у власність держави. У цьому разі колишньому власникові майна виплачується сума, визначена за рішенням суду.

У постанові Верховного Суду від 23.01.2018 року у справі №513/444/15-ц зроблено висновок, що, якщо майно не відчужене власником у встановлені законом строки, це майно з урахуванням його характеру і призначення за рішенням суду на підставі заяви відповідного органу державної влади підлягає примусовому продажу. У разі примусового продажу майна його колишньому власникові передається сума виторгу з вирахуванням витрат, пов`язаних з відчуженням майна. Статтею 153ЗК України передбачено, що власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України. У випадках передбачених цим Кодексом та іншими законами України, допускається викуп земельної ділянки. При цьому власникові земельної ділянки відшкодовується її вартість. Суд вважає, що примусове відчуження спірної земельної ділянки без компенсації відповідачу її вартості буде порушенням права власності.

Отже відповідачка, будучи іноземною громадянкою, 13.04.2019 року набула у власність спірну земельну ділянку із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, загальною площею 0,0679 га, кадастровий номер 7320783000:02:002:0091, яка розташована на території Герцаївської міської ради Чернівецького району Чернівецької області (колишньої Лунківської сільської ради Герцаївської району Чернівецької області) та упродовж року не відчужила її, що стало підставою для звернення до суду із відповідним позовом.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги керівника Чернівецької окружної прокуратури є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Згідно ст.141ЦПК України з відповідачки на користь Чернівецької обласної прокуратури належить стягнути судовий збір в розмірі 2684 грн.

На підставі ст.ст. 13, 14, 41 Конституції України, ст.ст. 1, 22, 35, 80, 81, 125, 130, 140, 145 ЗК України, ст.ст. 321, 373, 374 378 ЦК України, керуючись ст.ст. 2-4, 12-13, 17-19, 56, 76-82, 89, 93, 95, 141, 223, 240, 258-259 ,263-265, 268, 272-275, 352, 354-355 ЦПК України, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Чернівецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного Управління Держгеокадастру у Чернівецькій області задовольнити.

Припинити громадянці російської федерації ОСОБА_1 право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7320783000:02:002:0091, площею 0,0679 га, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Герцаївської міської територіальної громади Чернівецького району Чернівецької області, зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про право власності 3450938 від 19.11.2013 року, індексний номер рішення про державну реєстрацію 279552673207 від 13.04.2019 року), шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області та продажу на земельних торгах з поверненням ОСОБА_1 виручених коштів, із вирахуванням витрат, пов`язаних з відчуженням майна.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Чернівецької обласної прокуратури судові витрати в розмірі 2684 грн.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його оголошення.

У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржене відповідачем в апеляційному порядку.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

В разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкриті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Чернівецького апеляційного суду протягом 30-и днів з дня його проголошення, а у разі проголошення в судовому засіданні лише вступної та резолютивної частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлено «01» лютого 2024 року.

Суддя :

Дата ухвалення рішення23.01.2024
Оприлюднено05.02.2024
Номер документу116703168
СудочинствоЦивільне
Сутьприпинення права власності на земельну ділянку шляхом її конфіскації та продажу на земельних торгах

Судовий реєстр по справі —714/837/23

Рішення від 23.01.2024

Цивільне

Герцаївський районний суд Чернівецької області

Єфтемій С. М.

Ухвала від 20.09.2023

Цивільне

Герцаївський районний суд Чернівецької області

Єфтемій С. М.

Ухвала від 12.07.2023

Цивільне

Герцаївський районний суд Чернівецької області

Єфтемій С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні