Постанова
від 01.02.2024 по справі 140/6819/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 лютого 2024 рокуЛьвівСправа № 140/6819/23 пров. № А/857/24685/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Гудима Л.Я.,

суддів: Затолочного В.С., Качмара В.Я.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29 червня 2023 року, головуючий суддя Смокович В.І., ухвалене у м. Луцьк, у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-

ВС ТА Н О В И В :

В квітні 2023 року позивач ФГ «Демчук-Агро» Демчука М.С. звернулося в суд з позовом до ГУ ДПС у Волинській області, ДПС України, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішень комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.03.2023 року №№8459605/34557180, 8459606/34557180, 8459607/34557180, 8459608/34557180, 8459609/34557180, 8459610/34557180, 8459611/34557180, 8459612/34557180, 8459613/34557180, 8459614/34557180, 8459615/34557180, 8459616/34557180, 8459617/34557180, 8459618/34557180, 8459619/34557180, 8459620/34557180, 8459621/34557180, 8459622/34557180; зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №13 від 30.11.2022 року, №12 від 30.11.2022 року, №16 від 04.12.2022 року, №17 від 05.12.2022 року, №14 від 03.12.2022 року, №19 від 05.12.2022 року, №18 від 05.12.2022 року, №15 від 03.12.2022 року, №21 від 06.12.2022 року, №20 від 06.12.2022 року, №23 від 07.12.2022 року, №24 від 10.12.2022 року, № 25 від 10.12.2022 року, №26 від 14.12.2022 року, № 22 від 07.12.2022 року, №27 від 15.12.2022 року, №29 від 19.12.2022 року, №28 від 19.12.2022 року.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що незважаючи на надання контролюючим органам регіонального та центрального рівня документів, які підтверджують господарські операції з поставки пшениці ТОВ «Луцька аграрна компанія» реєстрація податкових накладних була зупинена.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 29 червня 2023 року адміністративний позов задоволено; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459606/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 12 від 30 листопада 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459605/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 13 від 30 листопада 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459609/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 14 від 03 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459612/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 15 від 03 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459607/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 16 від 04 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459608/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 17 від 05 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459611/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 18 від 05 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459610/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 19 від 05 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459614/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 20 від 06 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459613/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 21 від 06 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459619/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 22 від 07 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459615/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 23 від 07 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459616/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 24 від 10 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459617/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 25 від 10 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459618/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 26 від 14 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459620/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 27 від 15 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459622/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 28 від 19 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію; визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8459621/34557180 від 21 березня 2023 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Фермерським господарством «Демчук-Агро» Демчука Миколи Святославовича № 29 від 19 грудня 2022 року датою подання її на реєстрацію.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС у Волинській області оскаржило його в апеляційному порядку, яке, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, не надано належної правової оцінки наявним доказам, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.

Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що господарство у своїй діяльності використовує власну сільськогосподарську техніку та орендує приміщення складу для зерносховища корисною площею 1400 кв. м., які відображені у формі 20 ОПП (договір оренди додається). При цьому позивачем контролюючому органу вказаний договір оренди не надавався. З цих підстав були винесено відповідні рішення по кожній податковій накладній про відмову у їх реєстрацій у зв`язку з ненаданням/частковим наданням позивачем додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкових накладних.

На підставі пункту 1 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Між ФГ «Демчук-Агро» (постачальником) та ТзОВ «Луцька аграрна компанія» (покупцем) 30.11.2022 та 12.12.2022 року укладено договори поставки за №№ 30/11-пш та 12/12-пш, за умовами яких постачальник зобов`язується передати у власність покупця зерно пшениці (товар) по ціні 6200,00 грн. за тону, а покупець прийняти та оплатити товар. Право власності на товар переходить від постачальника до покупця з моменту отримання товару та підписання видаткових накладних та або/інших необхідних товаросупровідних документів. Оплата за товар здійснюється шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника за кожну отриману частину партії товару покупцем протягом семи банківських днів з моменту отримання кожної частини партії товару та розхідних документів на даний товар за умови реєстрації постачальником у встановленому порядку податкової накладної (податкових накладних) на зазначену партію товару.

На виконання умов договору ФГ «Демчук-Агро» передав у власність ТОВ «Луцька аграрна компанія» пшеницю за ціною, обумовленою умовами договору кількості:

22,00 т. на суму 167 400,00 грн. в тому числі ПДВ 20 557,90 грн. відповідно до видаткової накладної № 12 від 30.11.2022 року;

35,40 т. на суму 219 480,00 грн. в тому числі ПДВ 26 953,68 грн. відповідно до видаткової накладної № 13 від 30.11.2022 року;

27,54 т. на суму 170 748,00 грн. в тому числі ПДВ 20 969,05 грн. відповідно до видаткової накладної № 14 від 03.12.2022 року;

35,44 т. на суму 219 728,00 грн. в тому числі ПДВ 26 984,14 грн. відповідно до видаткової накладної № 15 від 03.12.2022 року;

36,06 т. на суму 223 572,00 грн. в тому числі ПДВ 27 456,21 грн. відповідно до видаткової накладної № 16 від 04.12.2022 року;

27,36 т. на суму 169 632,00 грн. в тому числі ПДВ 20 832,00 грн. відповідно до видаткової накладної № 17 від 05.12.2022 року;

35,94 т. на суму 222 828,00 грн. в тому числі ПДВ 27 364,00 грн. відповідно до видаткової накладної № 18 від 05.12.2022 року;

27,46 т. на суму 170 252,00 грн. в тому числі ПДВ 20 908,14 грн. відповідно до видаткової накладної № 19 від 05.12.2022 року;

26,62 т. на суму 165 044,00 грн. в тому числі ПДВ 20268,56 грн. відповідно до видаткової накладної № 20 від 06.12.2022 року;

36,44 т. на суму 225 928,00 грн. в тому числі ПДВ 27 745,54 грн. відповідно до видаткової накладної № 21 від 06.12.2022 року;

37,10 т. на суму 230 020,00 грн. в тому числі ПДВ 28 248,07 грн. відповідно до видаткової накладної № 22 від 07.12.2022 року;

27,20 т. на суму 168 640,00 грн. в тому числі ПДВ 20 710,18 грн. відповідно до видаткової накладної № 23 від 07.12.2022 року;

27,20 т. на суму 168 640,00 грн. в тому числі ПДВ 20 710,18 грн. відповідно до видаткової накладної № 24 від 10.12.2022 року;

26,88 т. на суму 166 656,00 грн. в тому числі ПДВ 20 466,53 грн. відповідно до видаткової накладної № 25 від 10.12.2022 року;

27,68 т. на суму 171 616,00 грн. в тому числі ПДВ 21 075,65 грн. відповідно до видаткової накладної № 26 від 14.12.2022 року;

33,24 т. на суму 206 088,00 грн. в тому числі ПДВ 25 309,05 грн. відповідно до видаткової накладної № 27 від 15.12.2022 року;

36,02 т. на суму 223 324,00 грн. в тому числі ПДВ 27 425,75 грн. відповідно до видаткової накладної № 28 від 19.12.2022 року;

36,08 т. на суму 223 696,00 грн. в тому числі ПДВ 27 471,44 грн. відповідно до видаткової накладної № 29 від 07.12.2022 року.

Факт передачі товару покупцю підтверджується відмітками ТОВ «Луцька аграрна компанія» на кожній видатковій накладній про отримання товару, як це обумовлено умовами договорів поставки № 30/11-пш від 30.11.2022 року та № та 12/12-пш від 12.12.2022 року.

Позивач відповідно до вимог статті 201 ПК України за фактом передачі товару покупцю по кожній видатковій накладній сформував податкові накладні: №12 від 30.11.2022 року, №13 від 30.11.2022 року, №14 від 03.12.2022 року, №15 від 03.12.2022 року, №16 від 04.12.2022 року, №17 від 05.12.2022 року, №18 від 05.12.2022 року, №19 від 05.12.2022 року, №20 від 06.12.2022 року, №21 від 06.12.2022 року, №22 від 07.12.2022 року, №23 від 07.12.2022 року, №24 від 10.12.2022 року, №25 від 10.12.2022 року, №26 від 14.12.2022 року, №27 від 15.12.2022 року, №28 від 19.12.2022 року, №29 від 19.12.2022 року та направив їх на реєстрацію в ЄРПН.

Реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, про що вказано у відповідних квитанціях за кожною податковою накладною окремо.

У вказаних квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Для підтвердження реєстрації податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, позивачем до контролюючого органу надано повідомлення №1 від 06.03.2023 року про надання пояснень та копій документів, зокрема договорів поставки №30/11 та № 12/12, видаткових накладних, ТТН, платіжних доручень, актів звірки.

Контролюючим органом позивачу надано повідомлення за кожною податковою накладною окремо про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання про прийняття комісією рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, відповідно до яких запропоновано надати додатково копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН: первинних документів щодо постачання/придбання товарів послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а саме первинних документів щодо: придбання, товарів, зберігання продукції.

На виконання вимог контролюючого органу позивачем надано повідомлення №1 від 16.03.2023 року про надання пояснень та копій документів, зокрема договорів купівлі-продажу нафтопродуктів, поставки насіння, добрив, засобів захисту рослин, регуляторів росту, документів, що підтверджують придбання цих товарів.

За результатами розгляду вказаних документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН 21.03.2023 року прийнято рішення №8459606/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №12 від 30.11.2022 року, №8459605/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 30.11.2022 року, №8459609/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 03.12.2022 року, №8459612/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №15 від 03.12.2022 року, №8459607/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №16 від 04.12.2022 року, №8459608/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №17 від 05.12.2022 року, №8459611/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №18 від 05.12.2022 року, №8459610/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №19 від 05.11.2022 року, №8459614/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №20 від 06.12.2022 року, №8459613/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №21 від 06.12.2022 року, №8459619/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №22 від 07.12.2022 року, №8459615/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №23 від 07.12.2022 року, №8459616/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №24 від 10.12.2022 року, №8459617/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 10.12.2022 року, №8459618/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №26 від 14.12.2022 року, №8459620/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №27 від 15.12.2022 року, №8459622/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №28 від 19.12.2022 року, №8459621/34557180 про відмову у реєстрації податкової накладної №29 від 19.12.2022 року.

Вказані рішення контролюючим органом регіонального рівня прийняті з одних і тих же підстав: у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

У графі «Додаткова інформація» (зазначити конкретні документи)» кожного рішення інформація відсутня.

Позивач, не погоджуючись з прийнятими рішеннями оскаржив їх в адміністративному порядку, подавши до відповідні скарги до ДПС України.

Серед іншого, до скарг було додано договір оренди складського приміщення №2 від 01.01.2015 року.

За наслідками розгляду скарг позивача, рішеннями комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.04.2023 року скарги залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних без змін з одних і тих же підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберіганні і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

ФГ «Демчук-Агро» не погоджуючись із рішеннями контролюючого органу регіонального рівня про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних №12 від 30.11.2022 року, №13 від 30.11.2022 року, №14 від 03.12.2022 року, №15 від 03.12.2022 року, №16 від 04.12.2022 року, №17 від 05.12.2022 року, №18 від 05.12.2022 року, № 19 від 05.12.2022 року, № 20 від 06.12.2022 року, №21 від 06.12.2022 року, №22 від 07.12.2022 року, №23 від 07.12.2022 року, №24 від 10.12.2022 року, № 25 від 10.12.2022 року, №26 від 14.12.2022 року, №27 від 15.12.2022 року, №28 від 19.12.2022 року, №29 від 19.12.2022 звернулося із даним позовом до суду.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що документи, які підтверджують факт здійснення господарських операцій з поставки пшениці, з урахуванням умов договорів поставки 30.11.2022 року № 30/11-пш та 12.12.2022 № 12/12-пш, не були взяті до уваги комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області, що мало наслідком прийняття оскаржених позивачем рішень, відтак блокування реєстрації податкових накладних.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Як встановлено п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із п.201.10статті201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно допункту 201.16 ПК Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту74.2статті74цьогоКодексу.

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту201.16статті201 ПК Україниу разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас за приписами пункту 74.2 статті74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

На виконання цієї нормипостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі- Порядок № 1165).

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відтак, встановлена контролюючим органом невідповідність податкової накладної жодній з ознак безумовної реєстрації є підставою для її перевірки щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника, а також критеріям ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної вподатковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Так, відповідно до отриманих позивачем квитанції, реєстрація спірної накладної зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16статті201 Податкового кодексу Українизупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 44 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Платником податків надано до податкового органу всі первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій, із здійснення яких була виписана відповідна податкова накладна.

Всупереч зазначеній у рішенні підставі його прийняття, контролюючим органом у оскаржуваному рішенні не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме конкретно документів не надано для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної та не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18, прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Із оскаржених рішень видно, що відмова податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень, а лише містить загальну фразу про те, що причиною їх прийняття є ненадання копій документів.

Квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №13 від 30.11.2022 року, №12 від 30.11.2022 року, №16 від 04.12.2022 року, №17 від 05.12.2022 року, №14 від 03.12.2022 року, №19 від 05.12.2022 року, №18 від 05.12.2022 року, №15 від 03.12.2022 року, №21 від 06.12.2022 року, №20 від 06.12.2022 року, №23 від 07.12.2022 року, №24 від 10.12.2022 року, № 25 від 10.12.2022 року, №26 від 14.12.2022 року, № 22 від 07.12.2022 року, №27 від 15.12.2022 року, №29 від 19.12.2022 року, №28 від 19.12.2022 року не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку № 1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкові накладні в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

У квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.

Аналізуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду попередньої інстанції про те, що оскаржені рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної прийняті не у спосіб, визначений законом, а відтак належним способом порушеного права позивача є необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Крім цього, згідно із ч. 2ст. 6 КАС Українитаст. 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини»передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.

Так, у п. 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 29 червня 2023 року у справі №140/6819/23 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді В. С. Затолочний В. Я. Качмар

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.02.2024
Оприлюднено05.02.2024
Номер документу116710263
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/6819/23

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 01.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні