Ухвала
від 24.01.2024 по справі 761/47602/23
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 11-cc/823/1280/2024 Слідчий суддя в 1-й інстанції: ОСОБА_1

Категорія: ст. 158 КПК Доповідач: ОСОБА_2

Єдиний унікальний номер: 761/47602/23

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2024 року місто Київ

Колегія суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Київського апеляційного суду у складі:

головуючої судді - ОСОБА_2 ,

суддів- ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ,

при секретарі судового засідання ОСОБА_5 ,

розглянувши в приміщенні суду у відкритому судовому засіданні матеріали судового провадження за апеляційною скаргою прокурора відділу Офісу Генерального прокурора ОСОБА_6 на ухвалу слідчого судді Шевченківського районного суду міста Києва від 28 грудня 2023 року, -

за участю:

прокурора - ОСОБА_6 ,

захисників - ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ,

підозрюваної - ОСОБА_9 ,

ВСТАНОВИЛА:

Ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду міста Києва від 28.12.2023 року відмовлено у задоволенні клопотання детектива другого відділу детективів Підрозділу детективів із захисту економіки у сфері надання фінансових послуг Головного підрозділу детективів Бюро економічної безпеки України ОСОБА_10 , погоджене прокурором відділу Офісу Генерального прокурора ОСОБА_6 про відсторонення від посади у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 72022000420000038 від 04.07.2022 року щодо:

ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки с. Трипілля Обухівського району Київської обл., громадянки України, одруженої, працюючої на посаді головного бухгалтера Козинської селищної ради, зареєстрованої та проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимої,

яка підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.

Не погоджуючись з таким рішенням слідчого судді, прокурор відділу Офісу Генерального прокурора ОСОБА_6 подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу слідчого судді Шевченківського районного суду міста Києва від 28.12.2023 року та постановити нову ухвалу, якою задовольнити клопотання детектива про відсторонення від посади головного бухгалтера Козинської селищної ради підозрювану ОСОБА_9 , строком на 60 діб.

Мотивуючи апеляційні вимоги апелянт зазначає, що оскаржувана ухвала є незаконною, необґрунтованою та невмотивованою, такою, що підлягає скасуванню у зв`язку з невідповідністю висновків суду фактичним обставинам справи.

Прокурор вказує, що підозрювана ОСОБА_9 працюючи головним бухгалтером Козинської селищної ради може особисто впливати на ряд свідків у цьому кримінальному провадженні, які працюють у вказаній селищній раді та інших свідків у цьому кримінальному провадженні.

Крім того, зазначає, що відповідно до ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції» особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею кримінального правопорушення у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом.

Заслухавши доповідь судді, доводи прокурора, який підтримав подану апеляційну скаргу та просив відсторонити ОСОБА_9 від посади, доводи захисників та пояснення підозрюваної, які вважають ухвалу слідчого судді законною та обґрунтованою, а апеляційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню, перевіривши та обговоривши доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як вбачається з представлених в апеляційний суд матеріалів, Головним підрозділом детективів Бюро економічної безпеки України, за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 72022000420000038 від 04.07.2022 року за підозрою ОСОБА_9 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.

Орган досудового розслідування зазначає, що ОСОБА_9 , будучи головним бухгалтером Козинської селищної ради та відповідальною особою за публічні закупівлі товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану, зловживаючи службовим становищем, діючи всупереч інтересам служби, з метою одержання неправомірної вигоди ФОП ОСОБА_11 , НП «Юридична компанія «Віндікта», ФОП ОСОБА_12 , діючи в їх інтересах, організувала та провела за кошти резервного фонду бюджету Козинської селищної територіальної громади у 2022 році спрощені закупівлі продуктів харчування, без використання електронної системи, керуючись Постановою Кабінету Міністрів України «Щодо здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» № 169 від 28.02.2022 року,шляхом укладання прямих договорів за цінами, що перевищують ринкові, при цьому умисно не провівши попередніх ринкових консультацій з метою аналізу ринку, в порушення вимог п.3.10 Положення про уповноважену особу (осіб), нова редакція якого затверджена розпорядженням селищного голови селища міського типу Козин від 14.03.2022 №18, абзацу 3 пункту 3 Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169, що призвело до шкоди у вигляді зайвих витрат коштів резервного фонду Козинської селищної ради на суму 1 688 344,33 грн., з ПДВ, що більше ніж у 250 разів перевищувало неоподатковуваний мінімум доходів громадян на момент вчинення злочину, тобто спричинило тяжкі наслідки юридичній особі - Козинській селищній раді.

Згідно Розпорядження Козинської селищної ради від 03.10.2011 року № 153 - ОСОБА_9 прийнято на посаду головного бухгалтера Козинської селищної ради.

ОСОБА_9 , відповідно до покладених обов`язків як головний бухгалтер Козинської селищної ради, яка є службовою особою, згідно посадової інструкції, з якою вона ознайомлена:

- здійснює керівництво діяльністю підрозділу, розподіляє обов`язки між працівниками, очолює та контролює їх роботу. Забезпечує виконання покладних на підрозділ завдань щодо бухгалтерського обліку господарсько-фінансової діяльності у визначній сфері управління і контролює дотримання правил його ведення. Здійснює методологічне керівництво бухгалтерським обліком і звітністю у підвідомчих структурах. Керує розробкою та впровадженням заходів щодо дотримання державної та фінансової дисципліни. Організовує облік грошових надходжень, товарно-матеріальних цінностей, зберігання первинних документів, облікових регістрів бухгалтерської звітності та своєчасне подання їх до архіву. Планує та розробляє поточні плани асигнувань на утримання апарату, складає кошторис витрат на утримання підвідомчих структур та організовує їх фінансування. Застосовує комп`ютерні та інші сучасні технологічні засоби та технології обліково-обчислювальних робіт. Забезпечує контроль і відображення на рахунках бухгалтерського обліку господарських операцій, надання оперативної інформації, складання та подавання зведеної бухгалтерської звітності встановленим органам у відповідні терміни. Забезпечує проведення економічного аналізу господарсько-фінансової діяльності з метою виявлення резервів, запобігання втратам;

- здійснює прийом і контроль первинної документації по відповідному відрізку бухгалтерського обліку.

відображає на рахунках бухгалтерського обліку операції пов`язані з основною діяльністю селищної ради.

- виконує роботи по формуванню, веденню і зберіганню бази даних бухгалтерської інформації;

виконує окремі доручення свого безпосереднього керівника, (п. 5 Загальні положення: головний бухгалтер підпорядковується безпосередньо селищному голові).

Окрім того, відповідно до розпорядження від 14.03.2022 № 19, підписаного селищним головою Козинської селищної ради ОСОБА_13 , головного бухгалтера-начальника відділу бухгалтерського обліку, звітності та планування ОСОБА_9 призначено відповідальною особою за публічні закупівлі товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану відповідно до підпункту 4 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України «Щодо здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» № 169 від 28.02.2022 (зі змінами) Козинської селищної ради. З розпорядженням від 14.03.2022 року № 19 ОСОБА_9 була ознайомлена.

Для забезпечення організації та проведення закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану в Україні, затвердженого Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» та Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» Козинською селищною радою відповідно до Розпорядження від 14.03.2022 № 18 внесені зміни до Положення про уповноважену(их) особу(іб) Козинської селищної ради від 04.11.2021 року № 9-15-VІІІ, з яким ознайомлена ОСОБА_9 .

Так, вищевказаним Положенням про уповноважену особу (осіб) від 14.03.2022 року № 18 передбачено, що залежно від обсягів та предмета закупівлі уповноваженій особі доцільно орієнтуватися, зокрема, в таких питаннях:

- в основах сучасного маркетингу, кон`юнктурі ринку товарів, робіт і послуг та факторах, що впливають на її формування, а також джерелах інформації про ринкову кон`юнктуру;

- у чинних стандартах та технічних умовах товарів, робіт і послуг, які закуповуються замовником;

- у видах, істотних умовах та особливостях укладання договорів про закупівлю товарів, робіт і послуг, тощо.

До основних завдань (функцій) уповноваженої особи належать:

- планування закупівель та формування річного плану закупівель в електронній системі закупівель;

- проведення попередніх ринкових консультацій з метою аналізу ринку;

- здійснення вибору процедури закупівлі;

- проведення процедур закупівель/ спрощених закупівель;

- забезпечення укладання рамкових угод;

- забезпечення рівних умов для всіх учасників, об`єктивний та чесний

вибір.

Так, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.

Відповідно до статті 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 24 Бюджетного кодексу України та Постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 175 «Про тимчасовий порядок виділення та використання коштів резервного фонду бюджету в умовах воєнного стану», Козинською селищною радою відповідно до Рішення двадцятої сесії VIII скликання від 14.03.2022 № 1-20-УІІІ створено резервний фонд селищного бюджету Козинської селищної територіальної громади на 2022 рік у сумі 20 млн. грн.

Відповідно до Рішення двадцятої сесії VIII скликання від 14.03.2022 № 5-20-VIII Козинською селищною радою відповідно до наказу начальника Обухівської районної військової адміністрації Київської області від 08.03.2022 № 42 із резервного фонду бюджету Козинської селищної територіальної громади Київської області на 2022 рік, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, яка розпочалася 24.02.2022 року, виділено кошти у сумі 20 млн. грн.., з яких 18 млн. грн. - на створення запасів продуктів харчування.

Крім того, відповідно до Розпорядження Козинської селищної ради від 14.03.2022 року № 17 визначено перелік та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг, що необхідно здійснити для забезпечення потреб Козинської селищної територіальної громади.

Згідно абзацу 3 пункту 3 Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 зі змінами під час здійснення оборонних закупівель державні замовники повинні відповідно до Закону України «Про оборонні закупівлі» дотримуватись ефективності використання коштів.

Згідно пункту 29 Закону України «Про оборонні закупівлі» від 17.07.2020 року № 808-ІХ зі змінами, товари оборонного призначення - озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв`язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп`ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.

ОСОБА_9 у березні 2022 року, зловживаючи службовим становищем, всупереч інтересам служби, не провівши попередніх ринкових консультацій з метою аналізу ринку, в порушення вимог п. 3.10 Положення про уповноважену особу (осіб), нова редакція якого затверджена розпорядженням селищного голови селища міського типу Козин від 14.03.2022 №18, абзацу 3 пункту 3 Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169, підготувала та надала на підпис селищному голові ОСОБА_13 , договори постачання від 21.03.2022 № 20, від 21.03.2022 № 23, від 21.03.2022 № 24, від 21.03.2022 № 25, від 21.03.2022 № 21, від 21.03.2022 № 22, від 23.03.2022 № 29, від 17.03.2022 № 15, від 17.03.2022 № 16, від 25.03.2022 № 31 та від 25.03.2022 № 32, які в подальшому укладено між Козинською селищною радою (код ЄДРПОУ 04362697) (далі - Покупець) з однієї сторони та ФОП ОСОБА_11 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ФОП ОСОБА_12 (РНОКПП НОМЕР_2 ) та ПП «Юридична компанія «Віндікта» (код ЄДРПОУ 36564864).

Продовжуючи свої протиправні дії ОСОБА_9 , після підписання вищевказаних договорів селищним головою ОСОБА_13 , прийняла товар згідно договорів за цінами, що перевищують ринкові, поставивши свій підпис та печатку Козинської селищної ради у видаткових накладних.

У подальшому ОСОБА_9 , продовжуючи свій злочинний умисел, подала до Управління державної казначейської служби України в Обухівському районі Київської області вказані договори постачання разом з видатковими накладними та платіжними дорученнями, використовуючи при цьому, систему дистанційного обслуговування клієнтів Державної казначейської служби України, для проведення оплати.

При цьому досудовим розслідуванням встановлено ринкову вартість продуктів закуплених продуктів харчування шляхом проведення судової товарознавчої експертизи.

Враховуючи викладене, Козинською селищною радою під час закупівлі продуктів харчування згідно договорів від 21.03.2022 № 20, від 21.03.2022 № 23, від 21.03.2022 № 24, від 21.03.2022 № 25, від 21.03.2022 № 21, від 21.03.2022 № 22, від 23.03.2022 № 29, від 17.03.2022 № 15, від 17.03.2022 № 16, від 25.03.2022 № 31 та від 25.03.2022 № 32 пронесено зайві витрати на суму 1 688 344,33 грн., з ПДВ, у тому числі:

- за договорами постачання від 21.03.2022 № 20, від 21.03.2022 № 23, від 21.03.2022 року № 24, від 21.03.2022 № 25 укладеними Козинською селищною радою з ФОП ОСОБА_12 в розмірі 367 197,96 грн.;

- за договорами постачання від 21.03.2022 № 21, від 21.03.2022 № 22, від 23.03.2022 року № 29, від 17.03.2022 № 15, від 17.03.2022 № 16, від 25.03.2022 укладеними Козинською селищною радою з ФОП ОСОБА_11 в розмірі 1 010 170,00 грн.;

- за договорами постачання від 25.03.2022 № 31 та від 25.03.2022 № 32 укладеними Козинською селищною радою з ПП «Юридична компанія «Віндікта» у розмірі 310 976,37 грн.

Внаслідок протиправних дій ОСОБА_9 щодо умисної закупівлі товарів за цінами, які перевищують ринкові, що призвело до шкоди у вигляді зайвих витрат коштів резервного фонду Козинської селищної ради на суму 1 688 344,33 грн., з ПДВ, що більше ніж у 250 разів перевищувало неоподатковуваний мінімум доходів громадян на момент вчинення злочину, тобто спричинило тяжкі наслідки юридичній особі - Козинській селищній раді.

06.07.2023 року ОСОБА_9 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.

25.12.2023 року ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду було продовжено строк досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні до 06.04.2024 року.

27.12.2023 року (клопотання датоване 26.12.2023 року) детектив другого відділу детективів Підрозділу детективів із захисту економіки у сфері надання фінансових послуг Головного підрозділу детективів Бюро економічної безпеки України ОСОБА_10 , за погодженням із прокурором відділу Офісу Генерального прокурора ОСОБА_6 звернувся до Шевченківського районного суду міста Києва про відсторонення ОСОБА_9 від посади головного бухгалтера Козинської селищної ради, строком на 60 діб.

Ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду міста Києва від 28.12.2023 року відмовлено у задоволенні клопотання детектива про відсторонення від посади ОСОБА_9 від посади головного бухгалтера Козинської селищної ради.

Відповідно до вимог ст. 154 КПК України відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину середньої тяжкості, тяжкого чи особливо тяжкого злочину. Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців, в межах строку досудового розслідування.

Обґрунтовуючи постановлене рішення, з яким погоджується колегія суддів, слідчий суддя, відповідно до вимог ст. 157 КПК України, не знайшов підстав для відсторонення ОСОБА_9 від займаної посади, оскільки прокурором не надано достатнього обґрунтування, що незастосування відсторонення від посади призведе до негативних дій з боку підозрюваної і спроб підозрюваної вчинити дії, передбачені ч. 1 ст. 177 КПК України.

Крім того, як вбачається із ухвали суду в судовому засіданні в суді першої інстанції було встановлено, що протягом часу проведення досудового розслідування відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 04.07.2022 року, стороною обвинувачення не було зафіксовано випадків вчинення будь-яких дій підозрюваною, які б вказували на наявність збільшення ступеню ризиків, передбачених ст. 177 КПК України.

Отже, органом досудового розслідування за клопотанням та доданими до нього документами не доведено, що існують підстави для відсторонення ОСОБА_9 від займаної посади.

За таких обставин, порушуючи питання про відсторонення підозрюваної від посади, прокурор не довів обставини, передбачені ч. 1 ст. 157 КПК України. Доводи клопотання ґрунтуються лише на припущеннях про можливість вчинення таких дій у майбутньому, а заявлені випадки порушення процесуальних обов`язків підозрюваною не підтверджені жодними належними доказами.

Відповідно до ч. 3 ст. 22 КПК України суд під час кримінального провадження не може одночасно виконувати функції державного обвинувачення, захисту і судового розгляду. Так, функції з доведення обґрунтованості поданого клопотання, наявності підстав для його задоволення, відповідних ризиків процесуальним законом покладено виключно на ініціатора такого клопотання, в даному випадку - сторону обвинувачення. Відтак колегія суддів здійснює перегляд клопотання на підставі тих доказів, які йому надані. При цьому жоден учасник не був позбавлений можливості надати їх в судовому засіданні.

Тому слідчий суддя правильно прийшов до висновку про безпідставність доводів прокурора стосовно достатності підстав вважати, що такий захід, як відсторонення від посади, попередить дії підозрюваної щодо незаконного впливу на свідків або іншим чином негативно впливати на хід досудового розслідування.

Як встановлено під час апеляційного розгляду, рішення слідчого судді, яким відмовлено в задоволенні клопотання детектива є законним та обґрунтованим, яке винесене з дотриманням норм кримінального процесуального закону.

Істотних порушень норм КПК України, які могли б стати підставою для скасування ухвали слідчого судді у справі не вбачається.

З урахуванням викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що слідчий суддя дотримався вимог ст.ст. 154-157 КПК України та законно відмовив в задоволенні клопотання про відсторонення ОСОБА_9 від займаної нею посади, а тому ухвалу слідчого судді суду слід залишити без змін, а апеляційну скаргу прокурора - без задоволення.

Керуючись ст. ст. 154 - 157, 309, 376, 404, 405, 407, 422 КПК України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Ухвалу слідчого судді Шевченківського районного суду міста Києва від 28 грудня 2023 року, якою відмовлено у задоволенні клопотання детектива другого відділу детективів Підрозділу детективів із захисту економіки у сфері надання фінансових послуг Головного підрозділу детективів Бюро економічної безпеки України ОСОБА_10 , погоджене прокурором відділу Офісу Генерального прокурора ОСОБА_6 про відсторонення від посади, у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 72022000420000038 від 04.07.2022 року, ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , - залишити без змін, а апеляційну скаргу прокурора відділу Офісу Генерального прокурора ОСОБА_6 , - залишити без задоволення.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення є остаточною і оскарженню не підлягає.

СУДДІ:




ОСОБА_2 ОСОБА_4 ОСОБА_3

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення24.01.2024
Оприлюднено05.02.2024
Номер документу116711264
СудочинствоКримінальне

Судовий реєстр по справі —761/47602/23

Ухвала від 24.01.2024

Кримінальне

Київський апеляційний суд

Кагановська Тетяна Володимирівна

Ухвала від 28.12.2023

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Романишена І. П.

Ухвала від 28.12.2023

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Романишена І. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні