Рішення
від 02.02.2024 по справі 924/1235/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"02" лютого 2024 р. Справа № 924/1235/23

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Мухи М.Є., розглянувши матеріали справи

за позовом Хмельницької міської ради, м. Хмельницький

до Хмельницького районного споживчого товариства с. Розсоша, Хмельницький район, Хмельницька область

про стягнення 14 763,97 грн.

Представники сторін у судове засідання не викликались.

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою від 04.12.2023р. відкрито провадження у справі. Постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Виклад позицій учасників справи, заяви, клопотання.

Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідач, який є власником приміщення магазину загальною площею 161,8 кв.м. по вул. Центральній, 95/2 та приміщення магазину загальною площею 83,0 кв. по вул. Центральній, 100/2 в с. Шаровечка, Хмельницького району, Хмельницької області, після закінчення терміну дії договорів оренди землі від 01.07.2014р. №2 та №3, не оформив право користування (оренди) відповідними земельними ділянками. Зазначає, що земельні ділянки по вул. Центральній, 95/2, площею 200 кв.м. та по вул. Центральній, 100/2, площею 200,00 кв.м. є сформованими, як об`єкти цивільних прав з 14.03.2014р. Розмір безпідставно збережених коштів за період з 01.11.2020р. по 01.11.2023р. відповідає орендній платі за користування земельною ділянкою та розрахована шляхом застосування орендної ставки 8% до нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку з урахуванням рішення 19 сесії міської ради №64 від 29.08.2012р. "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради".

30.01.2024р. представником позивача подано до суду клопотання вх.№05-08/422/24, у якому останній просить суд поновити Хмельницькій міській раді строк для подачі доказів по справі та долучити до матеріалів справи копію рішення ХМР від 08.12.2020р. №22 та копію рішення ХМР від 17.02.2021р. №81. Представник позивача зазначає, що вказані рішення до позову подані не були, оскільки вони є у вільному доступі на сайті Хмельницької міської ради.

Відповідно до ч. 1 ст. 113 Господарського процесуального кодексу України строки, в межах яких вчиняються процесуальні дії, встановлюються законом, а якщо такі строки законом не визначені, - встановлюються судом.

Згідно з ч. 2 ст. 80 ГПК України позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви.

Якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об`єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк; докази, які підтверджують, що особа здійснила всі залежні від неї дії, спрямовані на отримання вказаного доказу (ч. 4 ст. 80 ГПК України.

Згідно з ч. 8 ст. 80 ГПК України докази не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду не приймаються, крім випадку, коли особа їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї.

За приписами частин 1, 4 ст. 119 Господарського процесуального кодексу України, суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення. Одночасно із поданням заяви про поновлення процесуального строку має бути вчинена процесуальна дія (подані заява, скарга, документи тощо), стосовно якої пропущено строк.

Суд розглянувши клопотання Хмельницької міської ради, з метою повного та всебічного розгляду спору, визнає поважними причини неподання доказів, поновлює строк для їх подання та долучає докази до матеріалів справи.

Відповідач правом на подання відзиву не скористався. Ухвала про відкриття провадження у справі направлялася на юридичну адресу відповідача, однак повернута до суду із довідкою відділення поштового зв`язку про причину повернення: "адресат відсутній за вказаною адресою", "за закінченням терміну зберігання".

Згідно з пунктом 4 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому відділенні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.

Відповідно до частин 3, 7 статті 120 ГПК виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають електронного кабінету та яких неможливо сповістити за допомогою інших засобів зв`язку, що забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає чи не перебуває.

Отже, у разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто повідомленою суду стороною, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.

Сам лише факт не отримання адресатом кореспонденції, якою суд, з додержанням вимог процесуального закону, надсилав ухвалу для вчинення відповідних дій за належною адресою та яка повернулася в суд у зв`язку з її неотриманням адресатом, не може вважатися поважною причиною не виконання ухвали суду, оскільки зумовлено не об`єктивними причинами, а суб`єктивною поведінкою сторони щодо отримання кореспонденції, яка надходила на його адресу. (Аналогічний висновок викладений Верховним Судом у постанові від 25.06.2018р. у справі №904/9904/17).

У постанові Верховного Суду від 18.03.2021 у справі №911/3142/19 зазначено, що направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати, повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, а у даному випадку, суду (близька за змістом правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №800/547/17, постановах Верховного Суду від 27.11.2019 у справі №913/879/17, від 21.05.2020 у справі №10/249-10/19, від 15.06.2020у справі №24/260-23/52-б).

Таким чином, суд розглядає справу за наявними у ній документами.

Розглядом матеріалів справи встановлено таке.

Рішенням 19-ї сесії Хмельницької міської ради №64 від 29.08.2012р. "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради" затверджено розміри відсотків від нормативної грошової оцінки, що враховуються для розрахунку розміру річної орендної плати за землю у м. Хмельницькому. Даним рішенням затверджено орендну ставку для розміщення, будівництва та обслуговування магазину, кафе, інтернет-кафе, бару, ресторану, інших об`єктів торгівлі та закладів ресторанного типу та прибудов до них у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

01.07.2014р. між Шаровечківською сільською радою (орендодавець) та Хмельницьким районним споживчим товариством (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки №2, відповідно до якого в оренду передається земельна ділянка із земель комунальної власності (землі житлової та громадської забудови) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, розташовану в с. Шаровечка по вул. Центральній, 95/2 на території Шаровечківської сільської ради, Хмельницького району, Хмельницької області, площею 0,0200 га, кадастровий номер 6825089600:01:001:1554. Грошова оцінка земельної ділянки складає 17 214,00 грн. (пункти 1, 2 договору).

Договір укладається строком на 5 (п`ять) років, починаючи з дати його реєстрації. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі зацікавлена сторона повинна повідомити письмово другу сторону про бажання щодо продовження строку дії договору на новий термін не пізніше, ніж за два місяці до його закінчення (пункт 3.2. договору).

Орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді, у розмірі 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 1377,12 грн. за рік, починаючи з дня державної реєстрації договору оренди (пункт 3.3. договору).

01.07.2014р. між Шаровечківською сільською радою (орендодавець) та Хмельницьким районним споживчим товариством (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки №3, відповідно до якого в оренду передається земельна ділянка із земель комунальної власності (землі житлової та громадської забудови) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, розташовану в с. Шаровечка по вул. Центральній, 100/2 на території Шаровечківської сільської ради, Хмельницького району, Хмельницької області, площею 0,0200 га, кадастровий номер 6825089600:01:001:1555. Грошова оцінка земельної ділянки складає 17 214,00 грн. (пункти 1, 2 договору).

Договір укладається строком на 5 (п`ять) років, починаючи з дати його реєстрації. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі зацікавлена сторона повинна повідомити письмово другу сторону про бажання щодо продовження строку дії договору на новий термін не пізніше, ніж за два місяці до його закінчення (пункт 3.2. договору).

Орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді, у розмірі 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 1377,12 грн. за рік, починаючи з дня державної реєстрації договору оренди (пункт 3.3. договору).

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020р. №727-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Хмельницької області" до складу Хмельницької територіальної громади увійшли такі територіальної громади Хмельницька, Бахматовецька, Богдановецька (Деражнянський район) Водичківська, Давидковецька, Копистинська, Малашовецька, Масівецька, Олешинська Пироговецька, Пархомовецька, Черепівківська, Шаровечківська.

08.12.2020 року Хмельницькою міською радого було прийнято рішення №22 "Про початок реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Хмельницької міської ради". У пункті 28 вказаного рішення зазначено про процедуру реорганізації Шаровечківської сільської ради (код ЄДРПОУ 04403918) шляхом приєднання до Хмельницької міської ради (код ЄДРПОУ 33332218). Пунктом 29 зазначеного рішення визначено, що Хмельницька міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Шаровечківської сільської ради з дня набуття повноважень новообраною радою.

Відповідно до пункту 39 вищевказаного рішення, Хмельницька міська територіальна громада є правонаступником належних розформованим територіальним громадам нерухомого майна, у тому числі земельних ділянок, розташованих на території Хмельницької міської територіальної громади; речей, призначених для обслуговування відповідних об`єктів нерухомого майна і пов`язаних з цим майном спільним призначенням; прав засновника юридичних осіб, заснованих розформованими територіальними громадами, якщо місцезнаходження такої юридичної особи є населений пункт, включений до території Хмельницької міської територіальної громади.

Рішенням Хмельницької міської ради від 17.02.2021р. №81 було затверджено передавальний акт Шаровечківської сільської ради, в якому зазначено, що Хмельницька міська рада є правонаступником майна, активів та зобов`язань Шаровечківської сільської ради.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13.03.2023р. №НВ-0000443512023, земельна ділянка з кадастровим номером 6825089600:01:001:1554, по вул. Центральна, 95/2, с. Шаровечка, Хмельницького району, Хмельницької області, площею 0,0200 га була зареєстрована 14.03.2014р. Цільове призначення земельної ділянки: 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

До витягу №НВ-0000443512023 від 13.03.2023р. додано кадастровий план земельної ділянки з кадастровим номером 6825089600:01:001:1554, відповідно до якого, земельна ділянка використовується під капітальну одноповерхову будівлю площею 0,0160 га. та під проїздами, проходами та площадками площею 0,0040 га. (разом 0,0200 га.).

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.03.2023р. №НВ-0000481772023, земельна ділянка з кадастровим номером 6825089600:01:001:1555, по вул. Центральна, 100/2, с. Шаровечка, Хмельницького району, Хмельницької області, площею 0,0200 га була зареєстрована 14.03.2014р. Цільове призначення земельної ділянки: 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

До витягу №НВ-0000481772023 від 16.03.2023р. додано кадастровий план земельної ділянки з кадастровим номером 6825089600:01:001:1555, відповідно до якого, на земельна ділянка використовується під капітальну одноповерхову будівлю площею 0,0108 га. та під проїздами, проходами та площадками площею 0,0092 га. (разом 0,0200 га.).

Управлінням земельних pecypciв на адресу Головного управління ДПС у Хмельницькій області, стосовно Хмельницького районного споживчого товариства було направлено запит №272/01-13 від 14.03.2023р., з метою здійснення контролю за використанням земельних ділянок з порушенням земельного законодавства щодо інформації по сплаті орендної плати/земельного податку за земельні ділянки по вул. Центральній, 95/2 та вул. Центральній, 100/2 у с. Шаровечка, Хмельницького району, Хмельницької області в період 2020 2023 роки.

На вищевказаний запит Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області листом від 24.03.2023р. за №5723/5/22-01-04-09-09 було надано інформацію щодо задекларованих та сплачених коштів орендної плати/земельного податку та вказано суми сплати Хмельницьким районним споживчим товариством коштів орендної плати/земельного податку.

Згідно Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок: №3241від 28.04.2023р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6825089600:01:001:1555, за період 2020-2021р.р. становить - 32 655,00 грн., за 2022 рік становить - 35 926,00 грн., згідно витягу №НВ-6800239502023 від 20.03.2023р. становить - 41312,00 грн.; №3239 від 28.04.2023р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6825089600:01:001:1554, за період 2020-2021р.р. становить - 32 655,00 грн., за 2022 рік становить - 35 926,00 грн., згідно витягу №НВ-6800239472023 від 20.03.2023р. становить - 41312,00 грн.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №354215940 від 14.11.2023р. та №354216435 від 14.11.2023р. Хмельницьке районне споживче товариство є власником приміщення магазину, загальною площею 83,00 кв.м., за адресою Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Шаровечка, вул. Центральна, буд. 100/2, на підставі свідоцтва про право власності ЯЯЯ №516324 від 19.07.2006, виданим Шаровечківською сільською радою (рішення №7 від 27.06.2006р.) та приміщення магазину, загальною площею 161,8 кв.м., за адресою Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Шаровечка, вул. Центральна, буд. 95/2, на підставі свідоцтва про право власності ЯЯЯ №516325 від 19.07.2006р., виданим Шаровечківською сільською радою (рішення №7 від 27.06.2006р.).

Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради здійснило розрахунок розміру орендної плати Хмельницького районного споживчого товариства по вул. Центральній, 95/2, 100/2 в с. Шаровечка, від 13.11.2023р. №1104/01-16 за період з 01.11.2020 по 01.11.2023р.р. в сумі 14 763,97 грн. (356,27 грн. - за період з 01.11.2020р. по 31.12.2020р.; 4608,60 грн. - за період з 01.01.2021р. по 31.12.2021р.; 5070,32 грн. - за період з 01.01.2022р. по 31.12.2022р.; 4728,78 грн. - за період з 01.01.2023р. по 01.11.2023р.).

Позивач звернувся до суду з позовною заявою про стягнення з відповідача 14763,97 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельні ділянки, кадастровий номер 6825089600:01:001:1554, площею 0,0200 га та кадастровий номер 6825089600:01:001:1555, площею 0,0200 га, що перебуває в комунальній власності Хмельницької міської ради.

Аналізуючи надані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд приймає до уваги наступне.

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Статтею 80 Земельного кодексу України передбачено, що суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Згідно зі статями 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи спірні земельні ділянки належать до комунальної власності Хмельницької міської ради.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Податковим кодексом України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

За змістом статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога позивача про стягнення з відповідача, як власника об`єктів нерухомого майна, безпідставно збережених коштів орендної плати на підставі статей 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних правових підстав земельними ділянками комунальної власності, на яких ці об`єкти розміщені, за період з 01.11.2020 до 01.11.2023р.р.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №354215940 від 14.11.2023р. та №354216435 від 14.11.2023р., відповідач є власником приміщення магазину, загальною площею 83,00 кв.м., за адресою Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Шаровечка, вул. Центральна, буд. 100/2, на підставі свідоцтва про право власності ЯЯЯ №516324 від 19.07.2006р., виданим Шаровечківською сільською радою (рішення №7 від 27.06.2006р.) та приміщення магазину, загальною площею 161,8 кв.м., за адресою Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Шаровечка, вул. Центральна, буд. 95/2, на підставі свідоцтва про право власності ЯЯЯ №516325 від 19.07.2006р., виданим Шаровечківською сільською радою (рішення №7 від 27.06.2006р.).

У силу приписів статті 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Проте з огляду на приписи частини другої статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України. Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду 09.11.2021 року у справі № 905/1680/20, від 23.05.2018 року у справі № 629/4628/16-ц та від 20.11.2018 року у справі № 922/3412/17.

Як слідує з матеріалів справи, договори оренди землі №2 та №3 від 01.07.2014р., які укладалися Хмельницьким районним споживчим товариством з Шаровечківською сільською радою (щодо оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6825089600:01:001:1554, площею 0,0200 га по вул. Центральній, 95/2 в с. Шаровечка, Хмельницького району, Хмельницької області та щодо оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6825089600:01:001:1555, площею 0,0200 га по вул. Центральній, 100/2 в с. Шаровечка, Хмельницького району, Хмельницької області), діяли до 01.07.2019р.

Після закінчення терміну дії договорів оренди відповідач до міської ради із заявою про поновлення договорів оренди землі не звертався.

Для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна, безпідставно збережених коштів орендної плати згідно із статтями 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований необхідно, насамперед, з`ясувати: а) чи наявні правові підстави для використання земельної ділянки; б) яка площа земельної ділянки та чи є вона сформованою відповідно до вимог земельного законодавства; в) в якому розмірі підлягають відшкодуванню доходи, пов`язані із безпідставним збереженням майна, розраховані відповідно до вимог земельного законодавства, а саме на підставі нормативної грошової оцінки землі. Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 10.02.2020 у справі № 922/981/18, від 09.02.2021р. у справі №922/3617/19.

Відповідно до частини 1 статті 377 Цивільного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Аналогічні положення містять у статті 120 ЗК України.

Тобто існує принцип єдності та цілісності об`єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій він розташований.

Таким чином, право на земельну ділянку в набувача будинку, будівлі або споруди виникає з моменту набуття права на будинок, будівлю або споруду незалежно від будь-яких подальших дій набувача щодо оформлення права на земельну ділянку.

Враховуючи, що Хмельницьке районне споживче товариство на підставі свідоцтв про право власності ЯЯЯ №516324 від 19.07.2006р., ЯЯЯ №516325 від 19.07.2006р., є власником приміщень магазинів, площею 83,0 кв.м. та площею 161,8 кв.м., які знаходиться на земельних ділянках за адресами: Хмельницька обл., Хмельницький р., с. Шаровечка, вул. Центральна, буд. 95/2 та буд. 100/2, відповідач має право на використання вказаних земельних ділянок.

Згідно з частинами 1-2 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.

Відповідно до частин 4-9 сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Таким чином, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі. Аналогічний висновок містяться у постанові Верховного Суду від 29.05.2020р. у справі №922/2843/19.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Частиною 1 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Згідно з ч. 8 ст. 24 даного Закону на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.

Як вбачається з витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки від 13.03.2023р. №НВ-0000443512023 та від 16.03.2023р. №НВ-0000481772023, земельним ділянкам по вул. Центральній, 95/2 та 100/2 у с. Шаровечка Хмельницького району Хмельницької області, площею 0,0200 га та площею 0,0200 га, присвоєно кадастрові номери 6825089600:01:001:1554 та 6825089600:01:001:1555, державна реєстрація земельних ділянок у Державному земельному кадастрі проведена 14.03.2014р., дані земельні ділянки перебувають у комунальній власності.

Таким чином, земельні ділянки по вул. Центральній, 95/2 та 100/2 у с. Шаровечка Хмельницького району Хмельницької області, загальною площею 0,0400 га є сформованими, як об`єкти цивільних прав.

У випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України. Зазначений правовий висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 року у справі № 905/1680/20.

З огляду на викладене Хмельницьке районне споживче товариство, як фактичний користувач земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ними, а тому зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельних ділянок на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України. Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 09.02.2021р. у справі №922/3617/19.

Відповідно до частини 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Зі змісту положень частини 4 статті 5, абзацу 3 частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель", пункту 289.1 статті 289 ПК України слідує, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, за певною формулою (пункт 289.2 статті 289 ПК України).

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України. Аналогічний висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №905/1680/20, постанові Верховного Суду від 09.02.2022 у справі №910/8770/19.

Статтею 12 Закону України "Про оцінку земель" регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України. Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 цього Закону); нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно з частинами 1, 2 статті 20, частини 1 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Згідно з положеннями частини третьої статті 23 Закону України „Про оцінку земель" (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Велика Палата Верховного Суду аналізуючи положення ПК України та законодавства про оцінку земель (Закон України "Про оцінку земель", Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 №489, Методику нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року №213, Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051) у постанові від 09.11.2021р. у справі № 905/1680/20 зробила висновок, що належними доказами на обґрунтування оцінки землі є довідка, витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю, та технічна документація на земельну ділянку, виготовлена компетентним органом.

Позивачем на підтвердження розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка використовується відповідачем надано Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок: №3241від 28.04.2023р., де нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6825089600:01:001:1555, за період 2020-2021р.р. становить - 32 655,00 грн., за 2022 рік становить - 35 926,00 грн., згідно витягу №НВ-6800239502023 від 20.03.2023р. становить - 41312,00 грн.; №3239 від 28.04.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6825089600:01:001:1554, за період 2020-2021р.р. становить - 32 655,00 грн., за 2022 рік становить - 35 926,00 грн., згідно витягу №НВ-6800239472023 від 20.03.2023 становить - 41312,00 грн.

Відповідно до ст. 288.5 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Рішенням 19-ї сесії Хмельницької міської ради №64 від 29.08.2012р. "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради" затверджено розміри відсотків від нормативної грошової оцінки, що враховуються для розрахунку розміру річної орендної плати за землю у м. Хмельницькому. Даним рішенням затверджено орендну ставку для розміщення, будівництва та обслуговування магазину, кафе, інтернет-кафе, бару, ресторану, інших об`єктів торгівлі та закладів ресторанного типу та прибудов до них у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради здійснило розрахунок розміру орендної плати Хмельницького районного споживчого товариства по вул. Центральній, 95/2, 100/2 в с. Шаровечка, від 13.11.2023р. №1104/01-16 за період з 01.11.2020 по 01.11.2023р.р. в сумі 14 763,97 грн. (356,27 грн. - за період з 01.11.2020р. по 31.12.2020р.; 4608,60 грн. - за період з 01.01.2021р. по 31.12.2021р.; 5070,32 грн. - за період з 01.01.2022р. по 31.12.2022р.; 4728,78 грн. - за період з 01.01.2023р. по 01.11.2023р.), із застосування орендної ставки 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки

Позивачем правомірно, відповідно до вимог чинного законодавства здійснено розрахунок заявленої до стягнення суми безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, що становить 14763,97 грн.

З огляду на вищезазначене, позовні вимоги про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 14763,97грн. за період з 01.11.2020 по 01.11.2023р.р. підлягають задоволенню в повному обсязі.

Розподіл судових витрат.

З урахуванням положень ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати (судовий збір) покладаються на відповідача у зв`язку із задоволенням позову.

Керуючись ст. ст. 20, 24, 27, 73, 74, 76-80, 86, 129, 231, 232, 233, 236-238, 240-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Хмельницького районного споживчого товариства (с. Розсоша, Хмельницький район, Хмельницька область, 31362, код ЄДРПОУ 01773253) на користь Хмельницької міської ради (вул. Героїв Маріуполя, 3, м. Хмельницький, 29000, код ЄДРПОУ 33332218) 14 763,97 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати та 2684,00 грн. витрат зі сплати судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення. Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 ГПК України.

СуддяМ.Є. Муха

Віддруковано 2 примірники: 1 - до справи, 2 - відповідачу з повідомленням про вручення (31362, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Розсоша). Позивачу направлено до електронного кабінету.

Дата ухвалення рішення02.02.2024
Оприлюднено05.02.2024
Номер документу116731034
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1235/23

Рішення від 02.02.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 04.12.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні