Рішення
від 30.01.2024 по справі 140/32712/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2024 року ЛуцькСправа № 140/32712/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Владатранс» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство «Владатранс» (далі ПП «Владатранс») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 12 жовтня 2023 року №00/12662/0405 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у сумі 9888,00 грн за порушення граничного строку реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що контролюючим органом проведено камеральну перевірку дотримання строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунку коригування до податкових накладних в ЄРПН та за висновками акта перевірки підприємство не дотримало вимог пункту 201.10 Податкового кодексу України (далі ПК України) й порушило строки реєстрації податкових накладних. Заперечення на акт перевірки та додаткові документи і пояснення, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють підприємство від фінансової відповідальності, не змінило висновків цього акта, на підставі якого прийняте спірне податкове повідомлення-рішення про застосування штрафу у сумі 9888,00 грн.

Позивач вважає податкове повідомлення-рішення від 12 жовтня 2023 року №00/12662/0405 протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Зазначив, що пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України визначено вичерпний перелік порушень, за вчинення яких в період дії карантину до платника податків застосовуються штрафні санкції, який не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних. Поряд з тим норми підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК Українипро наявність у податкового органу права застосовувати санкції за будь-які порушення, починаючи з 27 травня 2022 року, перебувають у колізії із нормами пункту 52-1 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

На думку позивача, ГУ ДПС у Волинській області прийнятим податковим повідомленням-рішенням порушено як принцип стабільності, так і принцип правової визначеності та захисту законних очікувань ПП«Владатранс» на звільнення від відповідальності, тому що Законом Українивід 12 травня 2022 року №2260-ІХ «Про внесення змін доПодаткового кодексу Українита інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану»(далі - Закон №2260-ІХ) скасовано право, яким позивач користувався до того часу, та не було надано достатньо часу для вчинення дій щодо своєчасної реєстрації податкових накладних за період карантину без застосування фінансових санкцій.

Позивач стверджує, що затримка у реєстрації податкових накладних сталася через накопичення великої кількості незареєстрованих податкових накладних, технічну та фізичну неможливість здійснити їх своєчасну реєстрацію з огляду на складнощі, спричинені введенням в Україні воєнного стану, а також перебування директора підприємства з лютого 2022 року на військовій службі у зв`язку з мобілізацією. З цих причин підприємство не подало заяву та необхідні документи про неможливість виконання податкових обов`язків відповідно до пункту 69.1 статті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України. Незважаючи на такі обставини, всі податкові накладні були зареєстровані (із запізненням у два дні), податкові зобов`язання сплачені.

З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позовну заяву відповідач позовні вимоги не визнав та просив відмовити у їх задоволенні (а.с.37-40). В обґрунтування цієї позиції зазначив, що контролюючим органом проведено камеральну перевірку ПП «Владатранс», якою встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних. За результатами розгляду акта та заперечень на акт перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення від 12 жовтня 2023 року №00/12662/0405 про застосування штрафних санкцій з податку на додану вартість (ПДВ) на загальну суму 9888,00 грн.

Не погоджуючись з аргументами позивача, відповідач вказав, що граничні терміни реєстрації жодної із зазначених в акті перевірки податкових накладних не підпадають під період звільнення від відповідальності за несвоєчасну їх реєстрацію (був установлений з 24 лютого 2022 року по 27 травня 2022 року). З 27 травня 2022 року Законом №2260-IX поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами перевірок згідно з ПК України з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України, що звільняють від фінансової відповідальності. Тому до податкових накладних, складених після набрання чинності вказаним Законом, застосуються строки реєстрації податкових накладних, визначені пунктом 201.10 статті 201 ПК України, а відповідальність пунктом 120-1 статті 120-1 Кодексу. Поряд з тим Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі Закон - №2876-ІХ) підрозділ 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшено строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, встановлені пунктом 201.10. статті 201 ПК України, та зменшено розміри штрафів за їх порушення. Норми ПК України з врахуванням внесених змін у зв`язку із воєнним станом є нормами вищої юридичної сили та підлягають застосуванню у спірних правовідносинах.

Відповідач вважає, що податкове повідомлення-рішення від 12 жовтня 2023 року №00/12662/0405 є правомірним, а при розрахунку розміру штрафу враховано приписи пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.

Інші заяви по суті справи від сторін не надходили.

Крім того, учасники справи не зверталися із клопотаннями про розгляд справи в судовому засіданні, оформленими відповідно до вимог статті 167 КАС України. Суд звертає увагу, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, оскільки заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України. Тому заявлене у відзиві на позовну заяву клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з участю представника відповідача не підлягало вирішенню судом по суті.

Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

ГУ ДПС у Волинській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту20.1 статті 20,пункту 75.1 статті 75 ПК України було проведено камеральну перевірку ПП «Владатранс» з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких накладних у ЄРПН за червень 2022 року, за результатами якої складено акт від 18 вересня 2023 року №14362/03-2-04-05/42448487 (а.с.11-13).

З акта перевірки слідує, що ПП «Владатранс» в порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України несвоєчасно зареєструвало в ЄРПН 14 податкових накладних на загальну суму податку на додану вартість (ПДВ) 672483,23 грн, а саме: податкові накладні від 16 червня 2022 року №60 (ПДВ 81079,93 грн), №63 (ПДВ 21000,00 грн), №91 (ПДВ 21000,00 грн), від 17 червня 2022 року №64 (ПДВ 64000,00 грн), №67 (ПДВ 119500,00 грн), від 20 червня №70 (ПДВ 45500,00 грн), від 22 червня 2022 року №79 (ПДВ 80688,00 грн), від 23 червня 2022 року №91 (ПДВ 21000,00 грн), №90 (ПДВ 21000,00 грн), від 24 червня 2022 року №88 (ПДВ 17900,00 грн), від 27 червня 2022 року №92 (ПДВ 61534,80 грн), від 28 червня 2022 року №97 (ПДВ 119500,00 грн), №99 (ПДВ 77280,50 грн) та від 29 червня 2022 року №59 (ПДВ 23000,00 грн) зареєстровані в ЄРПН 18 липня 2022 року при граничному терміні реєстрації15 липня 2022 року (із затримкою на 2 дні), що передбачає відповідальність згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1ПК України.

Розглянувши акт перевірки, заперечення ПП «Владатранс» від 22 вересня 2023 року №85 (а.с.25-26), ГУ ДПС у Волинській області на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54, пункту 120-1.1 статті 120-1ПК України та акта перевірки від 18 вересня 2023 року №14362/03-2-04-05/42448487 прийняло податкове повідомлення-рішення від 12 жовтня 2023 року №00/12662/0405, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 9888,00 грн за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних за червень 2022 року (а.с.9-10).

Це податкове повідомлення-рішення і є предметом оскарження.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується такими нормативно-правовими актами.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює ПК України, визначаючи, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

За приписами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац п`ятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абзац дев`ятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Згідно з абзацом чотирнадцятим пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Так згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк, встановлений податковим законодавством. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Водночас згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України, є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Карантин на усій території України був вперше установлений постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року №211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» з 12 березня 2020 року і надалі неодноразово був продовжений. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (зі змінами) строк дії карантину продовжено з 19 грудня 2020 року до 30 червня 2023 року.

Поряд з тим Законом України від 03 березня 2022 року №2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№13 - 17, ст. 112) доповнено пунктом 69, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті. Підпунктом 69.1 установлено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

27 травня 2022 року набрав чинності Закон №2260-ІХ, яким внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Законом №2260-ІХ підпункт 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України викладено у новій редакції та відповідно до абзаців першого, третього, восьмого цього підпункту у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року. Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Для реалізації цієї норми наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 був затверджений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303, далі - Порядок №225).

Також Законом №2260-ІХ пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України доповнено підпунктом 69.1-1 такого змісту: «Платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.».

Одночасно підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Аналіз наведених положень ПК України свідчить про те, що до 27 травня 2022 року до платників податків, які своєчасно не зареєстрували податкові накладні в ЄРПН, не застосовувались штрафні санкції відповідно до положень пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2022 року, скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), та поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом №2260-ІХ), за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року включно. Підтверджувати неможливість виконання обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, платник податків мав відповідно до Порядку №225.

Починаючи з 27 травня 2022 року, порушення строків реєстрацію податкових накладних є підставою для притягнення до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, якщо платником податків не буде доведено, що він своєчасно направив на реєстрацію податкові накладні, однак їх реєстрація відбулася поза межами граничних строків не з його вини, або що мали місце обставини, передбачені підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності (обставин непереборної сили (форс-мажору)).

Відповідачем не застосовано штраф у період дії заборони застосування штрафних санкцій, яка передбачена пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України (карантинна заборона).

Судом у цій справі на основі дослідження акта перевірки та розрахунку штрафних санкцій встановлено, що контролюючим органом виявлено недотримання ПП «Владатранс» термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, складених у червні 2022 року (у період дії Закону №2260-ІХ, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних). Отже, до складених у період з 16 по 29 червня 2022 року податкових накладних (їх перелік наведено в акті перевірки) застосовувалися загальні правила щодо строку їх реєстрації (абзац чотирнадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України), тобто до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені, а відповідальність установлена положеннями пункту 120-1.1 статті 120 ПК України.

Позивач як платник податків мав проявити належну податкову дисципліну та вчинити дії щодо своєчасного подання податкових накладних з урахуванням внесених змін до податкового законодавства.

Зі змісту акта перевірки та розрахунку штрафу судом встановлено, що кількість днів порушення термінів реєстрації податкових накладних, складених відповідачем розраховувалась саме з 15 липня 2022 року по день фактичної реєстрації податкових накладних позивачем (18 липня 2022 року).

Позивач не надав доказів про своєчасну відправку на реєстрацію таких податкових накладних та що їх реєстрація відбулася поза межами граничних строків не з його вини.

Надаючи оцінку доводам позивача щодо наявності обставин, які звільняють його від відповідальності за вчинення податкового правопорушення (у цьому разі за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, про які йдеться в акті перевірки), то як уже було зазначено вище, згідно з приписами пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України таке є можливим за наявності обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, у разі вчинення діяння внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Затримку в реєстрації 14 податкових накладних за червень 2022 року позивач обґрунтовує технічною неспроможністю зареєструвати велику кількість накопичених податкових накладних та складнощі, спричинені введенням в Україні воєнного стану, а також перебуванням директора підприємства на військовій службі з лютого 2022 року.

З приводу аргументів про настання форс-мажорних обставин у зв`язку із збройною агресією російської федерації як обставину, що виключає юридичну відповідальність платника податків, то тут необхідно зазначити про таке.

Частиною першою статті 14-1 Закону України від 02 грудня 1997 року №671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» установлено, що торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю.

Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб за кожним окремим договором, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

З початком військової агресії російської федерації проти України Торгово-промислова палата України спростила порядок засвідчення форс-мажорних обставин, опублікувавши на своєму офіційному веб-сайті 28 лютого 2022 року загальний офіційний лист, яким засвідчено форс-мажорні обставини - військову агресію російської федерації проти України.

На переконання суду, лист Торгово-промислової палати України від 28 лютого 2022 року №2024/02.0-7.1 (а.с.29) не є доказом настання форс-мажорних обставин для всіх без виключення суб`єктів господарювання України з початком військової агресії російської федерації. Кожен суб`єкт господарювання, який в силу певних обставин не може виконати свої податкові зобов`язання, має доводити наявність саме у нього форс-мажорних обставин.

Позивач також покликається на те, що директор ПП «Владатранс» ОСОБА_1 відповідно до Указу Президента України від 25 лютого 2022 року №69/2022 «Про загальну мобілізацію» призваний на військову службу, про що суду надано повідомлення Володимир-Волинського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 09 березня 2022 року №234 (а.с.30).

Разом з тим судом встановлено, що наказом від 26 лютого 2022 року №4 для забезпечення безперебійної діяльності підприємства, фінансових операцій та складання фінансової звітності обов`язки директора ПП «Владатранс» покладено на співзасновника заступника директора з комерційних питань ОСОБА_2 (а.с.28).

Тобто, у такий спосіб вирішено питання управління підприємством, яке, з огляду на зміст позову про велику кількість податкових накладних, продовжує вести свою господарську діяльність і після введення в Україні воєнного стану.

Тому суд дійшов висновку про непідтвердження обставин, які б звільняли позивача від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних за червень 2022 року у цьому випадку.

Підсумовуючи наведене, встановленим є факт порушення позивачем терміну реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за що починаючи з 27 травня 2022 року він підлягав притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

При цьому суд звертає увагу, що вносячи Законом №2260-ІХ зміни до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України законодавець переслідував мету унормування саме особливостей операцій із реєстрації податкових накладних, що є тривалими у часі, а надто за умови попередньої дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину.

Оцінюючи аргументи позивача, наведені в позовній заяві, щодо наявності колізії між нормами пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України та підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, яку потрібно долати із застосуванням положень пункту 56.21 статті 56 ПК України, суд насамперед зазначає, що під юридичною колізією потрібно розуміти певний конфлікт, суперечку в правовій сфері, в основі яких суперечності між правовими актами й нормами, прийнятими з одного й того ж питання. Ці норми й акти можуть бути прийняті одним або різними суб`єктами правотворчості, але спрямовані на регулювання одних суспільних правовідносин, і їх застосування дає різний, зокрема можливий протилежний результат. Темпоральні (часові) колізії виникають внаслідок видання в різний час і з того самого питання принаймні двох норм права.

Подолання темпоральної колізії між зазначеними нормами ПК України здійснюється через підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, яким скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Також суд зауважує, що норми пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України визначають спеціальне (пріоритетне) застосування податкового законодавства на період дії воєнного часу по відношенню до інших положень ПК України, в тому числі й щодо пункту 52-1 цього підрозділу.

Дослідивши розрахунок штрафних санкцій (а.с.10), є зрозумілим, що ГУ ДПС у Волинській області застосовано пункт 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Законом №2876-ІХ, який набрав чинності 08 лютого 2023 року, підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:

«89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів».

Отже, на час проведення камеральної перевірки та на час прийняття податкового повідомлення-рішення від 12 жовтня 2023 року №00/12662/0405 чинним був Закон №2876-ІХ, яким змінено розміри штрафів за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.

Застосування ГУ ДПС у Волинській області за порушення, вчинене в липні 2022 року, розміру штрафних санкцій згідно з пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (2 відсотки суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів) відповідає імперативним приписам пункту 11 підрозділу 10 розділу ХІХ «Перехідні положення» ПК України, за змістом якого штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються в розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

При цьому з відзиву на позов вбачається, що відповідач також керувався абзацом сьомим пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, яким обмежено розмір штрафу у разі порушення платниками ПДВ граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН (не більше 1020,00 грн) при реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування (складених на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування ПДВ; на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; складених відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу; складених відповідно до статті 199 цього Кодексу; складених відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу).

Розрахований розмір штрафу (2 відсотки від суми ПДВ за податковою накладною та не більше 1020,00 грн) не веде до порушення прав позивача.

Частиною першою, другою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, оцінивши у сукупності обставини справи та нормативне регулювання спірних правовідносин, дійшов висновку, що оскільки факт несвоєчасної реєстрації податкових накладних за червень 2022 року має місце, позивач не довів наявність обставин, які б звільняли його від відповідальності за вказане податкове порушення, то відсутні підстави для висновку про протиправність податкового повідомлення-рішення від 12 жовтня 2023 року №00/12662/0405, яким застосовано мінімальний штраф, а отже в задоволенні позову належить відмовити повністю.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову судові витрати не підлягають відшкодуванню позивачу.

Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Приватного підприємства «Владатранс» (45401, Волинська область, місто Нововолинськ, вулиця Козацька, будинок 27, ідентифікаційний код юридичної особи 42448487) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44106679) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2024
Оприлюднено05.02.2024
Номер документу116735264
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —140/32712/23

Рішення від 30.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні