ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 січня 2024 рокусправа № 380/21857/23
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Морська Галина Михайлівна, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДИЗАРТ ГРУП» до Головного управління ДПС у Львівській області ДПС України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДИЗАРТ ГРУП» (далі - позивач) звернувся в суд з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - відповідач 1), ДПС України (далі - відповідач 2), в якому просить
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області від 23.05.2023 №8859932/38665505;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Дизарт Груп" №18 від 07.10.2022 датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.
Ухвалою від 21.09.2023 позовну заяву залишено без руху, надано позивачу строк для усунення недоліків. Позивач вимоги ухвали виконав.
Ухвалою від 03.10.2023 відкрите спрощене провадження у справі.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що 26 вересня 2022 року між ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» та Міжрегіональною науково виробничою асоціацією підприємств «Авіокон проект» (далі також МНВАП «Авіокон проект») укладено Договір №01/09/2022-1 та Додаток №01 до цього договору, умовами якого передбачено виконання ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» робіт з виготовлення та монтажу перил 1-го, 2-го, 3-го під`їздів будинку по вул.Замарстинівська, 40 у м.Львові загальною вартістю 471 935,00 грн. При цьому, 50% - 235 967,50 грн. МНВАП «Авіокон проект» зобов`язаний сплатити в якості попередньої оплати (авансу), а решту 50% - після підписання акта виконаних робіт. Додатком від 17.05.2023 №2 до цього договору сторони продовжили строк виконання робіт до 25.05.2023 року.
7-го жовтня 2022 року МНВАП «Авіокон проект» сплатив на користь ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» попередню оплату за вказаним договором у розмірі 235 967,50 грн. На виконання податкових зобов`язань за наслідками даної господарської операції, а саме за першою подією відповідно до вимог п.187.1 ст.187 ПК України, 7- го жовтня 2022 року ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» складено податкову накладну №18, яку направлено на реєстрацію засобами електронного зв`язку до органів ДПС України.
Згідно із відомостями квитанції, що надійшла в електронний кабінет позивача, Відповідачем 1 реєстрація ПН зупинена. Контролюючим органом запропоновано падати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН. Відповідачу 1 позивачем скероване Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо реєстрації ПН, надані пояснення щодо операції, а разом із повідомленням скеровані сканкопії первинних документів, які підтверджують господарську операцію. Однак, спірним рішенням від 23.05.2023 №8859932/38665505 Відповідач 1 відмовив в реєстрації ПН. Із змісту рішення слідує, що підставою для таких відмов контролюючий орган вказав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Стверджує, що контролюючим органом не було направлено платнику податку повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень, а одразу прийняте рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. Разом з тим зазначена в Рішенні про відмову в реєстрації ПН інформація не відповідає дійсності, оскільки всі долучені Позивачем документи до Повідомлень складені в суворій відповідності до вимог чинного законодавства України та податкових норм. Крім того, варто звернути увагу на те, що в Рішеннях про відмову в реєстрації ПН контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних без вказівки які саме документи складені з порушенням законодавства. Застосоване загальне поняття. При цьому, можливість розуміння платником податків, які саме документи на думку комісії складено з порушення вимог законодавства, прямо залежить від визначення контролюючим органом чіткого переліку документів, чого зроблено не було. Із вказаних підстав Позивач вважає спірне рішення таким, що суперечить вимогам законодавства, порушує його права та інтереси у сфері господарської діяльності, а тому підлягає скасуванню, а ПН - реєстрації.
Ухвалою від 03.10.2023 відкрите спрощене провадження у справі без виклику сторін.
Ухвало надіслана сторонам в електроний кабінет підсистеми «Електронний суд».
Відповідачі отримали копії позову та ухвали про відкриття провадження у справі у електронний кабінет підсистеми «Електронний суд» - ДПС України 03.10.2023, Головне управління ДПС у Львівській області 08.01.2024, проте не скористались правом подання відзиву.
Розглянувши надані позивачем документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДИЗАРТ ГРУП» з 25 березня 2013 року перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Львівській області та зареєстроване платником ПДВ 1-го липня 2013 року.
Основним видом діяльності ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» є «Рекламні агентства» (КВЕД 73.11), допоміжними: Друкування іншої продукції (18.12); Брошурувально-палітурна діяльність і надання пов`язаних із нею послуг (18.14); Виробництво паперово канцелярських виробів (73.23); Виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі (31.01); Виробництво інших готових металевих виробів, н.в.і.у (25.99); Установлення столярних виробів (43.32); Спеціалізована діяльність із дизайну (74.10); Виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій та столярних виробів (16.23); Виробництво будівельних металевих конструкцій та частин конструкцій (25.11); Виробництво інших виробів з паперу та картон (17.29); Виробництво будівельних виробів із пластмас (22.23); Електромонтажні роботи (43.21); Неспеціалізована оптова торгівля (46.90); Інші види видавничої діяльності (58.19); Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів (33.11).
26 вересня 2022 року між ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» та Міжрегіональною науково-виробничою асоціацією підприємств «Авіокон проект» укладений Договір №01/09/2022-1 та Додаток №01 до цього договору, умовами якого передбачено виконання ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» робіт з виготовлення та монтажу перил 1-го, 2-го, 3-го під`їздів будинку по вул.Замарстинівська, 40 у м.Львові загальною вартістю 471 935,00 грн. При цьому, 50% - 235 967,50 грн. МНВАП «Авіокон проект» зобов`язаний сплатити в якості попередньої оплати (авансу), а решту 50% - після підписання акта виконаних робіт. Додатком від 17.05.2023 №2 до цього договору сторони продовжили строк виконання робіт до 25.05.2023 року.
07.10. 2022 року МНВАП «Авіокон проект» сплатив на користь ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» попередню оплату за вказаним договором у розмірі 235 967,50 грн.
Для виконання договору №01/09/2022-1 ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» придбало металопродукцію у ТОВ «АВ метал груп» (ЄДРПОУ 36441934) на підставі договору поставки від 30.05.2018 №300518/О1, що підтверджується видатковими накладними: - від 19.10.2022 №5315369 на суму 65 015,42 грн. (рахунок на оплату від 18.10.2022 №500535531, платіжна інструкція від 18.10.2022 №322); - від 31.10.2022 №5330429 на суму 2 761,20 грн. (рахунок на оплату від 26.10.2022 №0500553966, платіжна інструкція від 27.10.2022 №348); - від 08.11.2022 №5342385 на суму 2 088,00 грн. (рахунок на оплату від 08.11.2022 №0500579195, платіжна інструкція від 08.11.2022 №370); - від 11.11.2022 №5348999 на суму 2 088,00 грн. (рахунок на оплату від 11.11.2022 №0500589614, платіжна інструкція від 11.11.2022 №383); - від 12.01.2023 №5008794 на суму 2 196,00 грн. (рахунок на оплату від 12.01.2023 №500016063, платіжна інструкція від 12.01.2023 №735); - від 20.04.2023 №5154221 на суму 4 670,64 грн. (рахунок на оплату від 20.04.2023 №500218804, платіжна інструкція від 20.04.2023 №889).
За цими господарськими операціями ТОВ «АВ метал груп» складено та зареєстровано в ЄРПН податкові накладні: від 18.10.2022 №500929 на суму ПДВ 14 437 ,57 грн.; від 27.10.2022 №502639 на суму ПДВ 460,20 грн.; від 08.11.2022 №500574 на суму ПДВ 348,00 грн.; від 11.11.2022 №500581 на суму ПДВ 348,00 грн.; від 12.01.2023 №502243 на суму ПДВ 366,00 грн.; від 20.04.2023 №500735 на суму ПДВ 778,44 грн.
Виготовлення продукції виконувалось за допомогою зварювального інвертора «Дніпро-М» ММА(IGВТ)САБ, який перебуває на балансі ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП», що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 1121.
Фарбування готових виробів виконувалось на підставі договору надання послуг від 09.11.2022 №09/11/2022 між ТОВ «ІНТЕРФАРБ-УКРАЇНА» (ЄДРПОУ 31073613) підтверджується Актом здачі-приймання робіт від 09.11.2022 №0435 на суму 15 660,00 грн. (рахунок від 09.11.2022 №0435, платіжна інструкція від 09.11.2022 №381), на підставі чого ТОВ «ІНТЕРФАРБ-УКРАЇНА» складено та зареєстровано в ЄРПН податкову накладну від 09.11.2022 №22 на суму ПДВ 2 610,00 грн., а також на підставі договору від 01.12.2022 №28 між ТОВ «ТЕХМАЛ» (ЄДРПОУ 31835829), що підтверджується Актом здачі-приймання робіт (надання послуг) від 26.12.2022 №258 на суму 30 585,60 грн. (рахунок від 22.12.2022 №258, платіжна інструкція від 26.12.2022 №487), Актом здачі-приймання робіт (надання послуг) від 10.01.2023 №1 на суму 30 585,60 грн. (рахунок від 22.12.2022 №248, платіжна інструкція від 04.01.2023 №6, платіжна інструкція від 05.01.2023 №8, платіжна інструкція від 05.01.2023 №9) та Актом здачі-приймання робіт (надання послуг) від 24.01.2023 №13 на суму 5 385,60 грн. (рахунок від 23.01.2023 №13, платіжна інструкція від 24.01.2023 №37), на підставі чого ТОВ «ТЕХМАЛ» складено та зареєстровано в ЄРПН відповідні податкові накладні: від 26.12.2022 №252 на суму ПДВ 5 097,60 грн., від 04.01.2023 №2 на суму ПДВ 3 430,93 грн., від 05.01.2023 №3 на суму ПДВ 1 666,67 грн., від 24.01.2023 №13 на суму ПДВ 897,60 грн.
18.05.2023 МНВАП «Авіокон проект» прийняло виконані ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» роботи за договором №01/09/2022-1, про що сторонами складено Акт надання послуг №1805-1 на загальну суму 471 935,00 грн. 25 травня 2023 року МНВАП «Авіокон проект» сплатило на користь ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» решту вартості робіт за вказаним договором у розмірі 235967,50 грн.
На виконання податкових зобов`язань за наслідками даної господарської операції, а саме за першою подією отриманням передоплати відповідно до вимог п.187.1 ст.187 ПК України, 07.10.2022 ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» склало податкову накладну №18, яку направило на реєстрацію засобами електронного зв`язку до органів ДПС України.
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 25.99, 43.29.19 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано платнику надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Окрім вищенаведеного, контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
16.05.2023 позивачем до податкового органу направлено пояснення №1 та копії документів підтвердження господарської операції щодо податкової накладної/розрахунків коригування №18 від 07.10.2022.
До повідомлення були додані копії документів, що підтверджують реальність здійснення господарської операції, а саме: Договір від 26.09.2022 №01/09/2022-1 та Додаток №01 до нього; повідомлення форми №20-ОПП від 02.11.2022; договір оренди нежитлового приміщення від 01.02.2021 №01/02-21/1; акт приймання-передачі нежитлового приміщення від 01.02.2021; договір від 01.06.2022 про заміну сторони у договорі оренди нежитлового приміщення від 24.12.2021 №БХ-18; акт приймання передачі від 01.06.2022 до договору про заміну сторони у договорі оренди нежитлового приміщення від 24.12.2021 №БХ-18; оборотно-сальдова відомість по рахунку 1121 за грудень 2022 року; рахунок на оплату від 26.09.2022 №351;платіжне доручення №13085 від 07.10.2022; виписка АТ «ПУМБ» з поточного рахунку за 07.10.2022; квитанція №9226817644 від 31.10.2022 до ПН №18 від 07.10.2022; копія облікової картки бухгалтерських даних ТОВ «Дизарт Груп» по контрагенту МНВАП «Авіокон проект» за вереснь 2022 року травень 2023 року; договір поставки від 30.05.2018 №300518/О1; рахунок на оплату від 18.10.2022 №500535531; платіжна інструкція вiд 18.10.2022 №322; банківська виписка вiд 18.10.2022; видаткова накладна від 19.10.2022 №5315369; рахунок на оплату від 26.10.2022 №500553966; платіжна інструкція від 27.10.2022 №348; банківська виписка за 27.10.2022; видаткова накладна від 31.10.2022 №5330429; видаткова накладна від 08.11.2022 №5342385; рахунок на оплату від 08.11.2022 №500579195; платіжна інструкція від 08.11.2022 №370; банківська виписка за 08.11.2022; видаткова накладна від 11.11.2022 №5348999; рахунок на оплату від 11.11.2022 №500589614; платіжна інструкція від 11.11.2022 №383; банківська виписка за 11.11.2022; рахунок на оплату від 12.01.2023 №500016063; платіжна інструкція від 12.01.2023 №735; банківська виписка за 12.01.2023; видаткова накладна від 12.01.2023 №5008794; видаткова накладна від 20.04.2023 №5154221; рахунок на оплату від 20.04.2023 №500218804; платіжна інструкція від 20.05.2023 №889; банківська виписка за 20.04.2023; договір надання послуг від 09.11.2022 №09/11/2022; акт здачі-приймання робіт від 09.11.2022 №0435; рахунок від 09.11.2022 №0435; платіжна інструкція від 09.11.2022 №381; банківська виписка за 09.11.2022; договір від 01.12.2022 №28; рахунок на оплату від 22.12.2022 №248; акт здачі-приймання робіт(надання послуг) від 26.12.2022 №258; платіжна інструкція від 26.12.2022 №487; банківська виписка за 26.12.2022; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) від 10.01.2023 №1; платіжна інструкція від 04.01.2023 №6; банківська виписка за 04.01.2023; платіжна інструкція від 05.01.2023 №8; платіжна інструкція від 05.01.2023 №9; банківська виписка від 05.01.2023; рахунок на оплату від 23.01.2023 №13; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) від 24.01.2023 №13; платіжна інструкція від 24.01.2023 №37; банківська виписка від24.01.2023 року.
Також, ТзОВ «ДИЗАРТ ГРУП» подано письмові пояснення від 12.05.2023, оформлені окремим документом, в яких містились пояснення щодо проведення господарської операції.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ухвалене рішення від 23.05.2023 №8859932/38665505 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Позивачем подано скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.05.2023 №8859932/38665505, проте Комісією центрального рівня прийнято Рішення, яким скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної у в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Не погодившись із цими рішеннями, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку позиціям сторін у справі, суд застосовує наступні правові норми.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно із п.п. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п. 188.1 ст.188 ПК України).
Пунктом 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних в електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийняв постанову № 1165, якою затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Правові норми застосовуються у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин.
За змістом п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).
Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).
Як встановлено судом, реєстрація ПН зупинена з тієї підстави, що «…Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 25.99, 43.29.19 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано платнику надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних …».
Суд відмічає, що у квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.
Водночас механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: - договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; - договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; - первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; - розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; - документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Відповідно до п. 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
- або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
- або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
- або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Згідно п. 10 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд відмічає, що контролюючим органом не було направлено платнику податку повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень, а одразу прийняте рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. Разом з тим зазначена в Рішеннях про відмову в реєстрації ПН інформація не відповідає дійсності, оскільки всі долучені Позивачем документи до Повідомлень складені в суворій відповідності до вимог чинного законодавства України та податкових норм.
Також в Рішенні про відмову реєстрації ПН контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних без вказівки, які саме із наданих позивачем до пояснень документи складені з порушенням законодавства.
Суд звертає увагу, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
При цьому, суд наголошує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Із досліджених матеріалів справи суд встановив, що позивач надав відповідачу-1 всі документи на підтвердження здійснення господарської операції для реєстрації ПН №18 від 07.10.2022, перелік яких наведений вище.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Одночасно в межах спірних правовідносин суд звертає особливу увагу на те, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
Зважаючи на надання позивачем достатньо первинних документів для спростування тверджень відповідача-1 щодо ризиковості здійснення операції, та враховуючи, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН №18 від 07.10.2022, суд дійшов висновку про протиправність рішення відповідача-1 від 23.05.2023 №8859932/38665505 про відмову в реєстрації ПН №18 від 07.10.2022.
Отже, відповідність обсягу реалізованих позивачем товарів/послуг підтверджується належними та допустимими письмовими доказами, які за допомогою сервісу Електронний кабінет платника були надіслані позивачем Державній податковій службі України для врахування під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної.
При цьому, відповідач-1 в оскаржуваному рішенні не навів доводів щодо порушень законодавства при складенні поданих документів.
За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 23.05.2023 №8859932/38665505 про відмову в реєстрації ПН №18 від 07.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо вимоги про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі ПН №9 від 19.04.2023 датою її подання на реєстрацію, суд зазначає таке.
Відповідно до вимог пп. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відтак, беручи до уваги вимоги КАС України щодо ефективності способу захисту порушеного права, суд вважає, що порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану позивачем ПН №18 від 07.10.2022, датою її первинного подання на реєстрацію.
Висновки суду у цій справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18.
З огляду на викладене вище, суд задовольняє позовні вимоги повністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, усі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.05.2023 №8859932/38665505.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №18 від 07.10.2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю ДИЗАРТ ГРУП (ЄДРПОУ 38665505, адреса: 79019, м. Львів, вул. Донецька, 7, кв. 19) датою її подання на державну реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ДИЗАРТ ГРУП (ЄДРПОУ 38665505, адреса: 79019, м. Львів, вул. Донецька, 7, кв. 19) судовий збір у сумі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариством з обмеженою відповідальністю ДИЗАРТ ГРУП (ЄДРПОУ 38665505, адреса: 79019, м. Львів, вул. Донецька, 7, кв. 19) судовий збір у сумі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський окружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяМорська Галина Михайлівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2024 |
Оприлюднено | 05.02.2024 |
Номер документу | 116742218 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні