Рішення
від 31.01.2024 по справі 380/23067/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 січня 2024 рокусправа № 380/23067/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «СТ-маркет груп» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «СТ-маркет груп» (далі ТОВ «СТ-маркет груп», позивач) 03.10.2023 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) з такими вимогами:

- визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 9445688/41187196 від 31.08.2023, винесене Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 датою його первинного подання на реєстрацію;

- визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9445689/41187196 від 31.08.2023, винесене Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022 датою його первинного подання на реєстрацію.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ «СТ-маркет груп» уклало договір про закупівлю товарів за бюджетні кошти № 15 від 28.06.2022 із Військовою частиною НОМЕР_1 . На виконання умов договору ТОВ «СТ-маркет груп» здійснило поставку товару, а ВЧ НОМЕР_1 його оплату. У зв`язку із оплатою товару ТОВ «СТ-маркет груп» зареєструвало податкові накладні № 1811 від 26.07.2022 та № 208 від 03.08.2022. Разом з тим, 22.02.2023 року ВЧ НОМЕР_1 звернулася до ТОВ «СТ-маркет груп» із проханням повернути грошові кошти у розмірі 239150 грн. - суми ПДВ, керуючись Постановою КМУ № 178 від 02.03.22. ТОВ «СТ-маркет груп» компенсувало ПДВ шляхом відвантаження ВЧ НОМЕР_1 товару згідно видаткової накладної № 5062 від 06.03.23 року загальною вартістю 2391500 грн. У зв`язку із зазначеним, 24.03.2023 року позивач направив на реєстрацію розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач стверджує, що після отримання квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування надіслав контролюючому органу пояснення та низку документів для підтвердження реальності здійснення ним господарських операцій, за наслідками яких складені розрахунки коригування до податкових накладних. ГУ ДПС у Львівській області прийняло рішення про відмову в реєстрації зазначених розрахунків коригування, причиною відмови вказало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Позивач стверджує, що ТОВ «СТ-маркет груп» для розблокування реєстрації розрахунків коригування надав пояснення та всі первинні документи, достатні для прийняття рішень про реєстрацію цих розрахунків коригування. Вважає рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних формальними, оскільки такі не містять чіткого визначення підстав та мотивів для їх прийняття, як і мотивів прийняття чи відхилення наданих ТОВ «СТ-маркет груп» пояснень та документів, вважає такі рішення необґрунтованими та протиправними. З метою належного захисту своїх прав як платника податку позивач просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних складені ТОВ «СТ-маркет груп» розрахунки коригування № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022 днем їх надходження.

Відповідачі, ДПС України, ГУ ДПС у Львівській області позов не визнають. Представниця відповідачів подала відзив на позовну заяву, просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ «СТ-маркет груп» в повному обсязі. Вказує, що причиною для відмови в реєстрації розрахунків коригування було ненадання платником податків документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію розрахунків коригування, тому в ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022. До відзиву представниця відповідачів долучила витяг з бази даних контролюючого органу про отримані контролюючим органом пояснення та первинні документи, надіслані ТОВ «СТ-маркет груп» для прийняття рішення про реєстрацію розрахунків коригування.

Суд дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:

товариство з обмеженою відповідальністю «СТ-маркет груп» зареєстроване як юридична особа 02.03.2017, ідентифікаційний код 41187196. Основним видом діяльності товариства з обмеженою відповідальністю є оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (код КВЕД 45.31) (а.с. 20-22).

ТОВ «СТ-маркет груп» (Постачальник) уклало договір про закупівлю товарів за бюджетні кошти № 15 від 28.06.2022 із військовою частиною НОМЕР_1 (Покупець). Відповідно до умов цього договору Постачальник зобов`язується у 2022 році поставити Покупцю товари (Продукцію), зазначені в Специфікації, а Покупець прийняти і оплатити такі товари на умовах, визначених даним Договором (п. 1.1). Розрахунки за товар здійснюються покупцем після фактичної поставки товару на підставі належним чином оформлених документів видаткової накладної, що підтверджують фактичне отримання товарів, дозволяється оплата поставок продукції за поставлену партію з відповідним оформленням документів (п. 4.2). Ціна договору становить 1434900 грн, у тому числі ПДВ 239150 грн. (п. 3.1) (а.с. 24-27).

На виконання умов договору ТОВ «СТ-маркет груп» здійснило поставку товарів (камера 12.00-20, автокамера 12.00-18, камера 14.00-20 РК5А145, камера 1220/400-533), що підтверджується видатковими накладними № СТ-12884 від 18.07.2022 та № СТ-13780 від 29.07.2022, а ВЧ НОМЕР_1 здійснила оплату, що підтверджується платіжними інструкціями №378 від 26.07.2022 та № 399 від 03.08.2022 (а.с. 29-32) .

За фактом оплати товару ТОВ «СТ-маркет груп» склало та зареєструвало у ЄРПН податкові накладні № 1811 від 26.07.2022 та № 208 від 03.08.2022 (а.с. 33, 35).

22.02.2023 ВЧ НОМЕР_1 звернулася листом № 609 до ТОВ «СТ-маркет груп» із проханням повернути грошові кошти у розмірі 239150 грн. - суми ПДВ Договору, керуючись Постановою КМУ № 178 від 02.03.22 (а.с. 46).

Відповідно до листа від 01.03.2023 року № 711 ВЧ НОМЕР_1 погодила перелік товарів необхідних для її потреб, з метою врегулювання питання компенсації ПДВ у розмірі 239 150,00 грн. - суми ПДВ Договору (в т.ч. ПДВ - 32 466,67 за видатковою накладною № СТ-12884 від 18.07.2022 та ПДВ - 206 683,33 грн. за видатковою накладною № СТ-13780 від 29.07.2022) (а.с. 47).

ТОВ «СТ-маркет груп» компенсувало суму ПДВ у розмірі 239150 грн. шляхом відвантаження ВЧ НОМЕР_1 товару згідно видаткової накладної № 5062 від 06.03.23 (а.с. 48-50).

У зв`язку із вище зазначеним, 24.03.2023 року позивач направив на реєстрацію розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та 17.04.2023 розрахунок коригування № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 60, 69).

Платник податку отримав квитанції про реєстрацію розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту яких документ (розрахунок коригування) прийнято, однак реєстрація зазначених розрахунків коригування зупинена (а.с. 61,70).

В квитанціях зазначено, що реєстрація зазначених розрахунків коригування зупинена, оскільки розрахунки коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, подано для реєстрації в ЄРПН у термін, що перевищує 30 календарних днів з дня складання податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН без порушення граничних строків реєстрації, що відповідає вимогам п. 6 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН.

Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області повідомлення № 584 від 23.08.2023 та № 3250 від 25.08.2023 про подання пояснень та копій документів щодо розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з письмовим поясненнями (а.с. 62, 71). В письмових поясненнях щодо заблокованих розрахунків коригування, які долучені ТОВ «СТ-маркет груп» до повідомлень про надання пояснень позивач пояснив, що проводить свою господарську діяльність з 2017 року за видом: оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (КВЕД 45.31). 28.06.2022 ТОВ «СТ-маркет груп» (Постачальник) уклало договір про закупівлю товарів за бюджетні кошти № 15 від із Військовою частиною НОМЕР_1 (Покупець). На виконання умов договору ВЧ НОМЕР_1 здійснила оплату товару на рахунок ТОВ «СТ-маркет груп» у зв`язку із чим були складні податкові накладні № 1811 від 26.07.2022 та № 208 від 03.08.2022. Товари, які були поставлені військовій частині, закуповувались у інших контрагентів. Позивач зазначив, що відповідно до Постанови КМУ № 178 від 02.03.2022 операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту Збройних Сил України обкладаються податком на додану вартість за нульовою ставкою. Тому згідно листа ВЧ НОМЕР_1 № 609 від 22.02.2023 та керуючись Постановою КМУ № 178 від 02.03.2022 було компенсовано ПДВ шляхом реалізації товару згідно накладної № 5062 від 06.03.2023. У зв`язку із цим, ТОВ «СТ-маркет груп» склало і направило на реєстрацію розрахунки коригування № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022. На підтвердження та реальності операцій за вказаними податковими накладними позивач надав комісії відповідача копії документів на 4 електронних додатках: договір № 15 від 28.06.2022, договір консигнації на продаж продукції № 4 від 01.06.2020, видаткові накладні № CТ-12884 від 18.07.2022 та № СТ-5062 від 06.03.2023, платіжні інструкції № 378 від 26.07.2022, № 14343 від 18.07.2022, № 14253 від 14.07.2022, № 14271 від 15.07.2022, ТТН № СТ-300 від 06.03.2023, лист № 609 та № 711, які підтверджують та розкривають суть, внутрішню сторону господарських операцій, на виконання яких складено розрахунки коригувань. Крім того, надано пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у цих РК, для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про їх реєстрацію в Реєстрі.

Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення №9445688/41187196, №9445689/41187196, від 31.08.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунки коригування № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.20223 (а.с. 68, 77). Рішення обґрунтовані тим, що платник податків надав копії документів, складених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» зазначено, що платник податків не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

ТОВ «СТ-маркет груп», вважаючи рішення комісії ДПС у Львівській області № 9445688/41187196, № 9445689/41187196, від 31.08.2023 протиправними, подало скарги до комісії ДПС України, долучивши до скарг копії підтверджуючих документів (а. с. 78, 92). Додатково повідомило, що товар, який в подальшому був реалізований ВЧ НОМЕР_1 , був придбаний у ТОВ «ТД «Агро Плюс», що підтверджується Договором консигнації на продаж продукції № 4 від 01.06.2020 року, видатковою накладною № 3780 від 12.07.2022, платіжними інструкціями №14253 від 14.07.22, № 14271 від 15.07.22, № 14343 від 18.07.22, видатковою накладною №4254 від 25.07.2022 та платіжною інструкцією № 14425 від 22.07.22 (а.с. 37-45).

Комісія ДПС України прийняла рішення № 68748/41187196/2, № 68749/41187196/2 від 19.09.2023 (а. с. 91, 105), відповідно до якого залишила скаргу ТОВ «СТ-маркет груп» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скарги платника податків Комісія зазначила таке: «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних».

При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 192.1 статті 192 ПК України визначено, що якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних. Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування.

Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 № 341, далі Порядок № 1246).

Пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку № 1246.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).

У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку № 1246).

Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:

- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165);

- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку № 1165.

Відповідно до пунктів 7,8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку № 1165).

Пунктом 11 Порядку № 1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Додатком № 3 до Порядку № 1165 затверджені Критерії ризикованості здійснення операцій. Так, пунктом 6 зазначених Критеріїв визначено, що Подання для реєстрації в Реєстрі розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, у строк, що перевищує 30 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом, крім розрахунку коригування до податкової накладної, у якій відображені операції з постачання електричної енергії (товарна підпозиція 2716 згідно з УКТЗЕД), постачання природного газу (товарні підпозиції 2705, 2709 та 2711 11 згідно з УКТЗЕД), постачання теплової енергії (умовний код товару 00401).

Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок розгляду скарг).

Відповідно до пункту 1 цього Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.

Відповідно до пункту 3 скарга скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) протягом 10 робочих днів, що настають за днем прийняття рішення комісією регіонального рівня..

Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг платник податку має право додавати до скарги про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі - пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

Згідно з пунктом 12 Порядку розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги приймає одне з таких рішень:

- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.

Пунктами 14,15 Порядку розгляду скарг визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 12 цього Порядку, надсилає засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу, Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги платнику податку відповідні рішення (додатки 5-7) в електронний кабінет. Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.

Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд при вирішенні цього спору керується такими міркуваннями:

ТОВ «СТ-маркет груп» зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності підприємства є оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (КВЕД 45.31).

В процесі здійснення господарської діяльності був укладений договір із ВЧ НОМЕР_1 №15 від 28.06.2022 про закупівлю товарів за бюджетні кошти за яким ТОВ «СТ-маркет груп» поставило ВЧ НОМЕР_1 товари для забезпечення транспорту ЗСУ (камера 12.00-20, автокамера 12.00-18, камера 14.00-20 РК5А145, камера 1220/400-533), що підтверджується видатковими накладними № СТ-12884 від 18.07.2022 та № СТ-13780 від 29.07.2022, а ВЧ НОМЕР_1 здійснила оплату, що підтверджується платіжними інструкціями № 378 від 26.07.2022 та № 399 від 03.08.2022. за фактом оплати товару були складені та зареєстровані податкові накладні №1811 від 26.07.2022 та № 208 від 03.08.2022.

ТОВ «СТ-маркет груп», згідно листа ВЧ НОМЕР_1 № 609 від 22.02.2023 та № 711 від 01.03.2023 та на підставі Постанови КМУ № 178 від 02.03.2022, компенсувало суму ПДВ у розмірі 239150 грн. шляхом постави ВЧ НОМЕР_1 товару на суму ПДВ, що підтверджується видатковою накладною № 5062 від 06.03.2023 та ТТН № СТ-300 від 06.03.2023. У зв`язку із цим, були складені та направлені на реєстрацію до ЄРПН розрахунки коригування № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022. Реєстрація розрахунків коригування була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозиціями надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначених в розрахунках коригування інформації з мотивів відповідності господарських операцій позивача вимогам п.6 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме: розрахунки коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, подано для реєстрації в ЄРПН у термін, що перевищує 30 календарних днів з дня складання податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН без порушення граничних строків реєстрації, що відповідає вимогам п. 6 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Оскільки розрахунки коригування до податкових накладних дійсно були подані на реєстрацію після спливу 30-ти денного строку з дня складання податкових накладних, то зупинення реєстрації таких розрахунків відповідає вимогам п. 6 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Разом з тим, в квитанціях про зупинення реєстрації розрахунків коригування контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цих розрахунків коригування, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд.

На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації розрахунків коригування № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022 ТОВ «СТ-маркет груп» скерувало контролюючому органу повідомленнях № 584 від 23.08.2023 та № 3250 від 25.08.2023 з письмовими поясненням щодо здійснення господарських операцій за розрахунками коригування та копіями документів на 4 електронних додатках: договір № 15 від 28.06.2022, договір консигнації на продаж продукції № 4 від 01.06.2020, видаткові накладні № CТ-12884 від 18.07.2022 та № СТ-5062 від 06.03.2023, платіжні інструкції № 378 від 26.07.2022, № 14343 від 18.07.2022, № 14253 від 14.07.2022, № 14271 від 15.07.2022, ТТН № СТ-300 від 06.03.2023, лист № 609 та № 711, які підтверджують та розкривають суть, внутрішню сторону господарських операцій, на виконання яких складено розрахунки коригувань.

Рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації розрахунків коригування №9445688/41187196, № 9445689/41187196, від 31.08.2023 обґрунтовані тим, що платник податків надав копії документів, складених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» зазначено, що платник податків не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Далі в тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації розрахунків коригування у розділі «додаткова інформація» вказано, що при прийнятті цього рішення комісії слід зазначити конкретні документи з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі. Суд констатує, що відповідач-1 зазначив орієнтовний перелік документів, які можуть бути подані, без виокремлення конкретно тих, які відсутні чи тих, які складені з порушенням законодавства. Тому для суду залишається неочевидним, відсутність котрого документа(ів) із наведеного орієнтовного переліку в типовій формі рішення зумовило висновок комісії про відмову в розрахунків коригування ТОВ «СТ-маркет груп».

Оцінюючи описані підстави для прийняття оскаржених рішень суд вважає, що відповідач-1 діяв свавільно та не обґрунтував прийняті рішення у встановлений Порядком №1165 спосіб, оскільки: - не вказав конкретних документів, відсутність котрих була підставою для відмови в реєстрації розрахунків коригування; - навів у рішеннях інформацію, що не відповідає дійсності, оскільки отримав від платника копії документів, що були достатніми для підтвердження викладених в поясненнях обставин.

Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі узгоджуються між собою за змістом, обсягами та числовими значеннями зафіксованих в них господарських операцій, а також є достатніми для підтвердження здійснення підприємством зареєстрованих в ЄДР видів діяльності.

Суд також враховує, що платник податків повторно скерував первинні документи щодо здійснення господарської діяльності та поясненням щодо господарських відносин з ВЧ НОМЕР_1 разом із скаргами на рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації розрахунків коригування № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022 до ДПС України. В скарзі також повідомив про походження товарів (продавець, первинні документи тощо), надалі реалізованих покупцю. Комісія ДПС України, отримавши документи платника податку, залишила скарги ТОВ «СТ-маркет груп» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін; ці рішення комісії відповідача-1 аргументувала «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних». Для суду залишається неочевидним, чому комісія проігнорувала надані платником податків документи. Наведені обставини свідчать про надуманий та свавільний характер рішень обох комісій ДПС щодо реєстрації розрахунків коригування позивача.

Суд вважає, що надані платником податків документи були достатніми для підтвердження викладених в повідомленнях № 584 від 23.08.2023 та № 3250 від 25.08.2023 пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в розрахунках коригування, а отже достатніми для прийняття рішень про реєстрацію розрахунків коригування № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022.

Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18.

Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення № 9445688/41187196, № 9445689/41187196, від 31.08.2023 про відмову в розрахунків коригування № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних є такими, що не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому таке підлягають скасуванню як протиправні.

Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку № 1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати розрахунки коригування № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ТОВ «СТ-маркет груп» суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну.

Керуючись ст.ст.19-20,22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9445688/41187196, № 9445689/41187196, від 31.08.2023.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені товариством з обмеженою відповідальністю «СТ-маркет груп» (79035, Львівська область, місто Львів, вул. Бузкова, буд. 2; ідентифікаційний код 41187196) розрахунки коригування № 584 від 06.03.2023 до податкової накладної № 1811 від 26.07.2022 та № 3250 від 06.03.2023 до податкової накладної № 208 від 03.08.2022.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «СТ-маркет груп» (79035, Львівська область, місто Львів, вул. Бузкова, буд. 2; ідентифікаційний код 41187196) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «СТ-маркет груп» (79035, Львівська область, місто Львів, вул. Бузкова, буд. 2; ідентифікаційний код 41187196) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяМоскаль Ростислав Миколайович

Дата ухвалення рішення31.01.2024
Оприлюднено05.02.2024
Номер документу116742443
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —380/23067/23

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 31.01.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні