Ухвала
від 31.01.2024 по справі 923/1592/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

про розгляд клопотання

"31" січня 2024 р.Справа № 923/1592/21Господарський суд Одеської області у складі судді Грабован Л.І.,

за участі секретаря судового засідання Большакова В.А.

дослідивши матеріали справи

за заявою кредитора: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

до боржника: Приватного підприємства "Либер" (73000, м. Херсон, смт. Зеленівка, вул. Б. Хмельницького, буд. 2-З, код ЄДРПОУ 32391652)

про визнання банкрутом

у відкритому судовому засіданні

представники сторін та учасників:

від кредитора: не з`явився;

ліквідатор банкрута: не з`явився.

Встановив:

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 14.02.2022р. відкрито провадження у справі про банкрутство ПП "Либер"; визнано безспірні грошові вимоги кредитора ОСОБА_1 до боржника ПП "Либер" в сумі 11 000 000,00 грн., витрати по сплаті судового збору в сумі 22700,00 грн., та авансування винагороди арбітражного керуючого в розмірі 58 500,00 грн. - визнати; введено мораторій на задоволення вимог кредиторів; введено процедуру розпорядження майном; призначено розпорядником майна арбітражного керуючого Крижановського М.М.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 14.07.2023р. справу № 923/1592/21 прийнято до свого провадження суддею Грабован Л.І.

Ухвалою попереднього засідання суду від 14.08.2023р. визначено розмір та перелік усіх визнаних вимог для внесення розпорядником майна боржника до реєстру вимог кредиторів.

Постановою Господарського суду Одеської області від 20.09.2023р. визнано банкрутом ПП "Либер"; відкрито відносно ПП "Либер" ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців до 20.09.2024р.; ліквідатором ПП "Либер" призначено арбітражного керуючого Крижановського М.М.

Ліквідатор банкрута арбітражний керуючий Крижановський М.М. звернувся із клопотанням, яке сформоване в системі "Електронний суд" 08.11.2023р. (вх. №3-796/23 від 08.11.2023р.), про постановлення ухвали про скасування податкової застави на майно ПП "Либер", яка виникла на підставі акту опису майна, серія та номер: 215, виданий 26.12.2017, видавник: податковий керуючий Карпенко А.І.; лист, серія та номер: 8533/9/21-22-17-02-16, виданий 09.01.2018, видавник: Головне управління ДФС у Херсонській області, номер запису про обтяження: № 24329460. В обґрунтування поданого клопотання ліквідатор банкрута зазначає, що з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта вбачається, що 09.01.2018р. державним реєстратором Херсонської міської ради Матвєєвим А.А. було зареєстроване обтяження у вигляді податкової застави, тоді як у відповідності з вимогами ч. 1 ст. 59 Кодексу України з процедур банкрутства з дня ухвали господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури, зокрема, скасовуються арешт, накладений на майно боржника, визнаного банкрутом, та інші обмеження щодо розпорядження майном такого боржника. Ліквідатор банкрута вказує про отримання 08.11.2023р. на його запит листа Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі за вих. № 1912/6/21-22-13-02-11 від 07.11.2023р., в якому зазначено, що у останнього відсутні законні підстави для скасування податкової застави на майно ПП «Либер».

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 14.11.2023р. вказане клопотання ліквідатора прийнято та призначено до розгляду; зобов`язано Головне управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі надати відзив на клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Крижановського М.М., яке сформоване в системі "Електронний суд" 08.11.2023р. (вх. №3-796/23 від 08.11.2023р.).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 14.12.2023р. зобов`язано Головне управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі надати відзив на клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Крижановського М.М., яке сформоване в системі "Електронний суд" 08.11.2023р. (вх. №3-796/23 від 08.11.2023р.).

Вказані ухвали суду були надіслані на електронну адресу Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі , про що свідчать наявні у матеріалах справи звіт про електронну відправку процесуального документу.

Однак, будь-яких інших клопотань, заяв, у тому числі пояснень, стосовно клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Крижановського М.М. про скасування податкової застави Головним управлінням ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі не надано.

Розглянувши клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Крижановського М.М. з доданими до нього доказами, суд встановив.

Постановою Господарського суду Одеської області від 20.09.2023р. визнано банкрутом ПП "Либер"; відкрито відносно ПП "Либер" ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців до 20.09.2024р.; ліквідатором ПП "Либер" призначено арбітражного керуючого Крижановського М.М.

Згідно п. 14 вказаної постанови суду скасовуються арешти, накладені на майно боржника, визнаного банкрутом, чи інші обмеження щодо розпорядження майном такого боржника. Накладання нових арештів або інших обмежень щодо розпорядження майном банкрута не допускається.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №339435995 від 17.07.2023р. наявний запис про обтяження: 24329640 від 09.01.2018р.; державний реєстратор: Матвєєв Анатолій Андрійович, Херсонська міська рада, Херсонська обл.; документи, подані для державної реєстрації: акт опису майна, серія та номер: 215, виданий 26.12.2017, видавник: податковий керуючий Карпенко А.І.; лист, серія та номер: 8533/9/21-22-17-02-16, виданий 09.01.2018р., видавник: Головне управління ДФС у Херсонській області; підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 39142925 від 10.01.2018р., Матвєєв Анатолій Андрійович, Херсонська міська рада, Херсонська обл.; вид обтяження: податкова застава; відомості про суб`єктів обтяження: орган державної влади, обтяжувач: Головне управління ДФС у Херсонській області, код ЄДРПОУ: 39394259; боржник: ПП "Либер".

Листом №1912/6/21-22-13-02-11 від 07.11.2023р. Головне управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі повідомило ліквідатора ПП «Либер» арбітражного керуючого Крижановського М.М. про те, що відсутні законні підстави для скасування податкової застави на майно ПП «Либер», посилаючись на абз. 8 п. 59.1 ст. 59, п. 2 ч. 1 ст. 120 Кодексу України з процедур банкрутства, пп. 93.1.3 п. 93.1 ст. 93 ПК України.

Згідно ч. 1 ст. 3 ГПК України судочинство в господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону України "Про міжнародне приватне право", Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

З 21.10.2019р. набрав чинності Кодекс України з процедур банкрутства.

Відповідно до ч. 2 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства з дня введення в дію цього Кодексу визнано такими, що втратили чинність: Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Ч. 1 ст. 2 Кодексу України з процедур банкрутства передбачено, що провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України. Застосування положень Господарського процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно ст. 1 Кодексу України з процедур банкрутства ліквідатор - арбітражний керуючий, призначений господарським судом для здійснення ліквідаційної процедури.

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Кодексу України з процедур банкрутства з дня ухвали господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури: скасовуються арешт, накладений на майно боржника, визнаного банкрутом, та інші обмеження щодо розпорядження майном такого боржника. Накладення нових арештів або інших обмежень щодо розпорядження майном банкрута не допускається.

Ч. 1 ст. 61 Кодексу України з процедур банкрутства передбачено, що ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: приймає у своє відання майно боржника, забезпечує його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводить інвентаризацію та визначає початкову вартість майна банкрута; аналізує фінансовий стан банкрута, складає висновок про наявність або відсутність ознак доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій під час провадження у справі про банкрутство за результатом його проведення; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; формує ліквідаційну масу; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб; продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно ч. 1 ст. 62 Кодексу України з процедур банкрутства усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або господарського відання, включаються до складу ліквідаційної маси.

Ч.1 ст. 63 Кодексу України з процедур банкрутства передбачено, що Після проведення інвентаризації та отримання згоди на продаж майна ліквідатор здійснює продаж майна банкрута на аукціоні.

Відповідно до ч. 4 ст. 40 Кодексу України з процедур банкрутства заходи щодо забезпечення вимог кредиторів діють відповідно до дня введення процедури санації і призначення керуючого санацією або до прийняття постанови про визнання боржника банкрутом, відкриття ліквідаційної процедури і призначення ліквідатора, або до закриття провадження у справі. Господарський суд має право скасувати або змінити заходи щодо забезпечення вимог кредиторів до настання зазначених обставин, про що постановляє ухвалу.

Згідно ч. 10 ст. 41 Кодексу України з процедур банкрутства активи боржника, що перебувають у податковій заставі, можуть бути звільнені господарським судом з податкової застави, про що виноситься ухвала у судовому засіданні за участю контролюючого органу, уповноваженого відповідно до Податкового кодексу України здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у межах своїх повноважень.

П. 14.1.155 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) передбачено, що податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом.

Згідно п.п. 88.1., 88.2. ст. 88 ПК України з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.

Відповідно до п. 89.3. ст. 89 ПК України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до п. 1.3. ПК України, Податковий кодекс України не регулює питання погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Кодексом України з процедур банкрутства.

Згідно пункту 87.10. ПК України з моменту винесення судом ухвали про порушення провадження у справі про банкрутство платника податків порядок погашення грошових зобов`язань, які включені до конкурсних кредиторських вимог контролюючих органів до такого боржника, визначається згідно з Кодексом України з процедур банкрутства без застосування норм цього Кодексу (ПКУ).

Відповідно до п 93.1.3. ст. 93 Податкового кодексу України майно платника податків звільняється з податкової застави з дня набрання законної сили відповідним рішенням суду про припинення податкової застави у межах процедур, визначених законодавством з питань банкрутства.

Згідно п. 93.2. ст. 93 Податкового кодексу України підставою для звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів є відповідний документ, що засвідчує закінчення будь-якої з подій, визначених пунктом 93.1 цієї статті.

Відповідно до ч. 2. розділу VI. Порядку застосування податкової застави податковими органами, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 16.06.2017р. № 586, звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення у встановлені законодавством строки з відповідних державних реєстрів здійснюються у порядку, передбаченому пунктом 93.2 статті 93 глави 9 розділу II Кодексу.

Ч.ч. 1 ст. 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Ст. 76 ГПК України передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 80 ГПК України учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду.

Висновки суду

Оскільки в ліквідаційній процедурі задоволення вимог кредиторів відбувається за рахунок коштів, отриманих від здійсненої у встановленому порядку реалізації майна банкрута (ч. 1 ст. 64 Кодексу України з процедур банкрутства), в тому числі і вимог забезпечених кредиторів за рахунок майна банкрута, що є предметом забезпечення (ч. 6 ст. 64 Кодексу України з процедур банкрутства), то все майно банкрута повинно бути вільним від будь-яких обтяжень.

Тобто, з моменту відкриття відносно боржника ліквідаційної процедури всі без винятку обтяження чи інші обмеження щодо розпорядження його майном підлягають скасуванню.

Існування не скасованих заборон на відчуження активів банкрута перешкоджає ліквідатору у виконанні покладених на нього обов`язків, що передбачені ст. 59 Кодексу України з процедур банкрутства, зокрема, щодо продажу майна банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Дія ст. 59 Кодексу України з процедур банкрутства розповсюджується також на майнові активи банкрута, що знаходяться в заставі (іпотеці), в податковій заставі, під арештом.

За загальним правилом зняття заборон та арештів з майна боржника в порядку ст. 59 Кодексу України з процедур банкрутства є безумовним, стосується будь-яких органів і посадових осіб, у тому числі реєструючих, правоохоронних органів та не потребує подальшого винесення окремих судових рішень, а також сплати додаткових коштів, однак, якщо посадова особа ухиляється від виконання постанови суду про визнання боржника банкрутом, зацікавлена особа - в даному випадку ліквідатор боржника - вправі звернутися до суду з відповідною заявою (клопотанням, скаргою). Розгляд такої заяви судом відбувається виключно в межах справи про банкрутство.

При цьому винесення судом окремого судового рішення про звільнення майна боржника від обтяжень лише конкретизує обов`язок осіб, визначений Кодексом України з процедур банкрутства, та може бути підставою для відповідальності цих осіб за невиконання рішення суду у встановленому порядку.

Згідно приписів Податкового кодексу України податкова застава це спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений Податковим кодексом України. З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. У разі невиконання платником податків грошового зобов`язання, забезпеченого податковою заставою, орган стягнення у порядку, визначеному Податковим кодексом України, звертає стягнення на майно такого платника, що є предметом податкової застави.

Тобто, за своєю природою податкова застава це обтяження (обмеження), яке застосовується податковим органом з метою забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений Податковим кодексом України.

Податкова застава є тимчасовим примусовим заходом забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений Податковим кодексом України.

Оскільки податкова застава є способом забезпечення виконання податкового зобов`язання, а порядок виконання цього зобов`язання платником податків, щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство, Податковим кодексом України не регулюється, то не може бути застосована податкова застава на час провадження у справі про банкрутство, а активи боржника повинні бути звільнені з податкової застави.

Підставою для припинення податкової застави відповідно до п.п. 93.1.3 п. 93.1 ст. 93 Податкового кодексу України є набрання законної сили відповідним рішенням суду про припинення податкової застави у межах процедур, визначених законодавством з питань банкрутства.

Судом встановлено, що на час звернення ліквідатора банкрута із клопотанням в Державному реєстрі речових прав наявне обтяження у вигляді податкової застави, яка не знята.

Враховуючи те, що в ході проведення ліквідаційної процедури було виявлено, що нерухоме майно банкрута перебуває під обтяженнями, тоді як правовим наслідком визнання особи банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури є скасування всіх арештів, накладених на майно боржника, та інших обмежень щодо розпорядження його майном, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Крижановського М.М. про скасування податкової застави.

Керуючись ч. 1 ст. 59, ст.60, ч.1 ст. 61, ч.ч.1, 2 ст. 62 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. 234 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1.Клопотання від 07.11.2023р. (вх. №3-796/23 від 08.11.2023р.) ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Крижановського Миколи Михайловича про скасування податкової застави - задовольнити.

2.Звільнити активи Приватного підприємства "Либер" (73000, м. Херсон, смт. Зеленівка, вул. Б. Хмельницького, буд. 2-З, код ЄДРПОУ 32391652) з податкової застави шляхом скасування податкової застави за реєстраційним номером обтяження: 24329640 від 09.01.2018р.; державний реєстратор: Матвєєв Анатолій Андрійович, Херсонська міська рада, Херсонська обл.; документи, подані для державної реєстрації: акт опису майна, серія та номер: 215, виданий 26.12.2017, видавник: податковий керуючий Карпенко А.І.; лист, серія та номер: 8533/9/21-22-17-02-16, виданий 09.01.2018р., видавник: Головне управління ДФС у Херсонській області; підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 39142925 від 10.01.2018р., Матвєєв Анатолій Андрійович, Херсонська міська рада, Херсонська обл.; вид обтяження: податкова застава; відомості про суб`єктів обтяження: орган державної влади, обтяжувач: Головне управління ДФС у Херсонській області, код ЄДРПОУ: 39394259; боржник: Приватне підприємство "Либер" (73000, м. Херсон, смт. Зеленівка, вул. Б. Хмельницького, буд. 2-З, код ЄДРПОУ 32391652).

Ухвала набирає законної сили 31 січня 2024р. та відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу України з процедур банкрутства може бути оскаржена в порядку, встановленому, з урахуванням особливостей, передбачених Кодексом України з процедур банкрутства.

Повну ухвалу складено та підписано 05 лютого 2024р.

Копію ухвали надіслати на електронну адресу: арбітражному керуючому Крижановському М.М. ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ), представника Васильєва В.А. Долгополову О.В. ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), Головного управління ДПС у Херсонській обл., АРК та м. Севастополі (kherson.official@tax.gov.ua).

Суддя Л.І. Грабован

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення31.01.2024
Оприлюднено07.02.2024
Номер документу116767069
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: неплатоспроможність фізичної особи

Судовий реєстр по справі —923/1592/21

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Грабован Л.І.

Ухвала від 08.11.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Грабован Л.І.

Ухвала від 18.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Грабован Л.І.

Ухвала від 18.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Грабован Л.І.

Ухвала від 18.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Грабован Л.І.

Ухвала від 13.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Грабован Л.І.

Ухвала від 07.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Грабован Л.І.

Ухвала від 07.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Грабован Л.І.

Ухвала від 10.05.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Грабован Л.І.

Ухвала від 24.04.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Грабован Л.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні