Ухвала
від 23.01.2024 по справі 926/874/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

У Х В А Л А

м. Чернівці

23 січня 2024 року Справа № 926/874/21

За заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» про заміну боржника

у справі за заявою стягувача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» (58001, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Целана Пауля, 6, код 42102122)

до боржника: відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації, (59400, Чернівецька обл., Заставнівський район, м. Заставна, вул. Незалежності, 88, код 36752460)

про видачу судового наказу про стягнення заборгованості за спожиту електричну енергію в сумі 180 570,66 грн,

Суддя І.В. Марущак

Секретар судового засідання В.В. Максимюк

представники:

від заявника (стягувача) Шевчук В.А.;

від Чернівецької РДА Сірик В.В., Дудник О.В.

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» звернулося до Господарського суду Чернівецької області із заявою про видачу судового наказу про стягнення з відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації заборгованості за спожиту електричну енергію.

05.03.2021 Господарським судом Чернівецької області за результатами розгляду вимог заявника в порядку наказного провадження видано копію судового наказу, яким стягнуто з відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації (59400, Чернівецька обл., Заставнівський район, м. Заставна, вул. Незалежності, 88, код 36752460) на користь стягувача Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» (58000, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Л. Українки, 5, код 42102122) заборгованості за спожиту електричну енергію за грудень 2020 в сумі 180 570,66 грн та 227,00 грн відшкодування судового збору. Даний судовий наказ набрав законної сили 07.05.2021 та видано оригінал стягувачу 11.05.2021.

ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» неодноразово зверталася до господарського суду зі заявами про заміну боржника.

Вперше заяву ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» про заміну боржника, вих. №8918 від 29.07.2021 в справі №926/874/21, в якій заявник просив замінити боржника на Чернівецьку районну державну адміністрацію, залишено без розгляду на підставі заяви стягувача ухвалою суду від 30.08.2021.

Вдруге у задоволенні заяви ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» про заміну боржника відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської РДА на Веринчанську, Кадубовецьку, Горішньошерівецьку, Вікнянську, Заставнівську, Юрковецьку територіальні громади в справі №926/874/21, вих. №12374 від 22.09.2021, відмовлено.

Втретє за результатами розгляду заяви ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» про заміну боржника на Чернівецьку районну державну адміністрацію, вих. №06/307 від 23.01.2023 в справі №926/874/21, залишено без розгляду на підставі заяви стягувача ухвалою суду від 20.03.2023.

15 грудня 2023 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» через систему «Електронний суд» подано заяву, вх. №5412 від 15.12.2023, в якій заявник просить замінити боржника відділ освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації на Чернівецьку районну військову адміністрацію в справі №926/874/21.

Заява обґрунтовується тим, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 15.06.2021 здійснено державну реєстрацію припинення юридичної особи відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації, що унеможливлює відкриття виконавчого провадження по даному судовому наказу.

17.05.2023 Заставнівську районну державну адміністрацію було приєднано шляхом реорганізації до Чернівецької районної державної адміністрації. Розпорядженням Чернівецької обласної адміністрації від 02 липня 2021 року № 802-р затверджені відповідні передавальні акти. Разом з тим, в даних передавальних актах відсутній борг відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації, оскільки Заставнівська районна державна адміністрація не є правонаступником структурного підрозділу зі статусом юридичної особи публічного права, а саме: відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної адміністрації.

Однак, відділ освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації, будучи юридичною особою публічного права, не може бути ліквідованим. У зв`язку із тим, що боржник входив в структурні підрозділи Заставнівської районної державної адміністрації, остання і є процесуальним правонаступником відділу освіти, молоді та спорту. Надалі, Заставнівську районну державну адміністрацію було приєднано шляхом реорганізації до Чернівецької районної державної адміністрації. Відтак, Чернівецька районна державна адміністрація є процесуальним правонаступником Заставнівської районної державної адміністрації та відповідно і відділу освіти молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації.

Ухвалою суду від 18.12.2023 суд прийняв заяву ТОВ «ЧОЕК» про заміну боржника та призначив її до розгляду на 26.12.2023, а також установив Чернівецькій РВА строк для подання відзиву на заяву.

Ухвалою від 26.12.2023 відкладено розгляд заяви на 10.01.2024, запропоновано Чернівецькій районній військовій адміністрації в строк до 09.01.2024 надати суду відзив на заяву про заміну боржника, докази в його обґрунтування, а також докази надіслання заявнику.

09.01.2024 Чернівецька районна державна адміністрація через систему «Електронний суд» подала відзив на заяву про заміну боржника, в якому проти задоволення заяви заперечила з тих підстав, що відповідно до розпорядження Заставнівської районної державної адміністрації від 05.01.2021р. № 4-р. «Про ліквідацію відділу освіти, молоді та спорту районної державної адміністрації» припинено шляхом ліквідації юридичну особу публічного права відділ освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації. Даним розпорядженням утворено ліквідаційну комісію та установлено строк заявлення кредиторами своїх вимог щодо юридичної особи, що припиняється шляхом ліквідації, строком в два місяці, з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи. У зв`язку з відсутністю претензій, будь-яких вимог, 15.06.2021 року був здійснений запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про припинення Відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської РДА як юридичної особи.

Судове засідання 10.01.2024 не відбулося у зв`язку з перебуванням судді Марущака І.В. у відпустці, про що учасники справи були сповіщені повідомленням заступника керівника апарату Господарського суду Чернівецької області про неможливість проведення судового засідання.

Ухвалою суду від 15.01.2024 призначено розгляд заяви про заміну боржника на 23.01.2024.

23.01.2024 ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» через систему «Електронний суд» подало додаткові пояснення у справі, в яких навело свої доводи на спростування заперечень проти задоволення заяви про заміну боржника.

Відповідно до частини третьої статті 334 Господарського процесуального кодексу України: «Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.».

Присутні в судовому засіданні представник заявника (стягувача) підтримав заяву про заміну боржника та просив задовольнити, натомість представники Чернівецької РДА проти задоволення заяви заперечили з підстав, викладених у їх заявах по суті справи.

Дослідивши обставини, на яких ґрунтуються вимоги заяви, оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для її розгляду, суд дійшов висновку про задоволення заяви про заміну сторони її правонаступником з огляду на таке.

05.03.2021 Господарським судом Чернівецької області видано копію судового наказу, яким стягнуто з відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації (59400, Чернівецька обл., Заставнівський район, м. Заставна, вул. Незалежності, 88, код 36752460) на користь стягувача Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» (58000, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Л. Українки, 5, код 42102122) заборгованість за спожиту електричну енергію за грудень 2020 в сумі 180 570,66 грн та 227,00 грн відшкодування судового збору. Даний судовий наказ набрав законної сили 07.05.2021 та видано оригінал стягувачу 11.05.2021.

15.06.2021 згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань здійснено державну реєстрацію припинення юридичної особи відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації.

16.01.2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» звернулось до Чернівецької районної військової адміністрації з запитом № 06/200 від 16.01.2023 року надати завірену належним чином копію передавального акту майна, майнових прав та обов`язків Заставнівської районної державної адміністрації.

08.02.2023 року листом № 01-33/16-176 Чернівецькою районною державною адміністрацією Чернівецької області повідомлено ТОВ «ЧОЕК» про те, що комісією з реорганізації Заставнівської районної державної адміністрації шляхом приєднання до Чернівецької районної державної адміністрації складено Передавальні акти балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів Заставнівської РДА по державному та місцевому бюджетах. Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації від 02 липня 2021 року № 802-р затверджені відповідні передавальні акти, копії яких було надано заявнику.

Разом з тим, у листі райдержадміністрація звернула увагу на те, що в даних передавальних актах відсутній борг відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації, оскільки вона не є правонаступником структурного підрозділу зі статусом юридичної особи публічного права відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської РДА.

Суд дослідив надані заявником передавальні акти й додані до них додатки та встановив, що в передавальних актах відсутній борг відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації в сумі 180 570,66 грн за судовим наказом у справі 926/874/21.

Відповідно до приписів частин першої, другої та п`ятої статті 334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувана у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

Правонаступництво - це перехід суб`єктивного права від однієї особи до іншої (правонаступника) в порядку похідного правонабуття. Перехід суб`єктивних прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого відбувається через набуття суб`єктивного права та/чи суб`єктивного обов`язку однією особою і, відповідно, їх втрату іншою. Однак при цьому спостерігається зв`язок між набутими суб`єктивними правами і обов`язками та правовідносинами, в яких перебував їх носій-попередник, з іншими особами, в силу чого і було можливе їх існування.

Процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав і обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні. Процесуальне правонаступництво виникає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони матеріального правовідношення її правонаступником) і відображає зв`язок матеріального і процесуального права. Фактично, процесуальне правонаступництво слідує за матеріальним.

Здійснення правонаступництва є результатом наявності визначеного юридичного складу, тобто сукупності юридичних фактів, необхідних і достатніх для того, щоб отримати відповідний ефект - наступництво в правах та обов`язках. У кожному конкретному випадку для вирішення питань можливості правонаступництва, господарському суду слід аналізувати відповідні фактичні обставини, передбачені нормами матеріального права.

Наявність або відсутність процесуального правонаступництва підлягає встановленню окремо в кожному випадку.

Господарський суд констатує, що для настання процесуального правонаступництва необхідно встановити факт переходу до особи матеріальних прав правопопередника. Тобто підставою заміни учасника процесуальних правовідносин є факт набуття таким учасником відповідних прав у матеріальних правовідносинах.

За приписами статті 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.

Процесуальне правонаступництво в розумінні статті 52 ГПК України допускається на будь-якій стадії судового процесу.

Як вже зазначалося, процесуальне правонаступництво є похідним від матеріального та випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони у матеріальному правовідношенні її правонаступником). У зв`язку з цим для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі необхідна наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.

Інститут правонаступництва органів державної влади різниться від інституту правонаступництва суб`єктів приватного права, оскільки є більш ширшим за змістом, включаючи в себе: правонаступництво в завданнях, функціях та повноваженнях як складових категорії компетенції органу виконавчої влади, а також щодо конкретних управлінських (організаційних) прав та обов`язків, які становлять зміст відповідних правовідносин - тобто публічне правонаступництво, за якого відбувається перехід владних прав та функції органу, що реорганізовується, до органу, що створюється, та правонаступництво в майнових приватних правовідносинах, в яких орган влади виступає як юридична особа приватного права.

Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

Особливістю публічного правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.

При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва:1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.

Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.

Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа.

При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.

Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із даним суб`єктом.

Вказана правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 08.12.2021 у справі № 9901/348/19.

Відповідно до частини першої статті 104 ЦК України припинення юридичної особи може відбуватися шляхом ліквідації. Ліквідація юридичної особи можлива за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи в інших випадках, встановлених законом, - за позовом відповідного органу державної влади (пункт 3 частини першої статті 110 ЦК України).

Частиною п`ятою статті 104 ЦК України передбачено, що юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Частиною третьою статті 105 ЦК України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор): закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами (частина 3 статті 111 ЦК України); вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи (частина 4 статті 111 ЦК України); складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи (частина 8 статті 111 ЦК України); складає ліквідаційний баланс після завершення розрахунків з кредиторами (частина 11 статті 111 ЦК України).

Таким чином, процес ліквідації підприємства відповідно до чинного законодавства являє собою ряд послідовних дій: прийняття рішення про ліквідацію; призначення ліквідаційної комісії; встановлення порядку і строків проведення ліквідації, а також строку для заявлення претензій кредиторів, який не може бути меншим ніж два місяці з моменту оголошення про ліквідацію; проведення власне ліквідаційної процедури; розподіл залишків майна серед засновників підприємства; закриття рахунків у банках та зняття з обліку в державних органах; подання документів державному реєстратору для державної реєстрації припинення юридичної особи та внесення запису до ЄДРПОУ щодо припинення юридичної особи.

Відповідно до ч.1 ст. 106 Цивільного кодексу України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

Згідно з ч.ч. 2-3 ст. 107 Цивільного кодексу України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

Судом встановлено, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань юридичну особу відділ освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації припинено 15.06.2021 в результаті її ліквідації, дані про юридичних осіб - правонаступників: відомості відсутні.

Для з`ясування обставин та вирішення питань щодо можливості процесуального правонаступництва суд в кожному конкретному випадку має аналізувати відомості первинних документів, які підтверджують перехід прав та обов`язків від особи, що припиняється, до іншої особи - правонаступника.

В матеріалах справи наявне розпорядження Заставнівської районної державної адміністрації №4-р від 05.01.2021 «Про ліквідацію відділу освіти, молоді та спорту районної державної адміністрації», в пункті 3 якого установлено строк звернення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється шляхом ліквідації, два місяці з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи (том 1, а.с 287).

Відтак мінімальний строк звернення кредиторами своїх вимог до відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської РДА до 05.03.2021.

Як вбачається з матеріалів заяви про видачу судового наказу, ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» 22.02.2021 надіслало рекомендованим листом з описом вкладення на адресу відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської РДА претензію про сплату заборгованості за спожиту електричну енергію №3392 від 19.02.2021, а також рахунок №41981 від 31.12.2020 за активну електроенергію, акт прийняття-передавання товарної продукції електричної енергії від 31.12.2020 та акт звірки взаємних розрахунків №16 від 16.02.2021 (том 1, а.с 23-24).

Проте заявлена претензія залишилась без відповіді, в тому числі і без задоволення претензійних вимог, що стало причиною для звернення до суду із заявою про видачу судового наказу.

Судовий наказ від 05.03.2021 про стягнення з відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської РДА на користь ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» заборгованості за спожиту електричну енергію за грудень 2020 в сумі 180 570,66 грн та 227,00 грн судового збору набрав законної сили 07.05.2024 та виданий стягувачу 11.05.2021.

Отже, на момент ліквідації відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської РДА судовий наказ у справі №926/874/21 набрав законної сили та підлягав обов`язковому виконанню.

Відділ освіти, молоді та спорту Заставнівської РДА як юридична особа публічного права, що фінансується з Державного бюджету України, зобов`язаний був сплатити наявну заборгованість за спожиту електричну енергію згідно судового наказу у справі №926/874/21 або включити зазначену заборгованість до актів прийому-передачі його майна до Заставнівської РДА чи інших правонаступників. Однак у матеріалах справи наявні тільки акти прийому-передачі майна від Відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації до сільських рад та рішення рад про безоплатне прийняття майна (майнових прав). В даних документах відсутня спірна заборгованість.

У статті 129-1 Конституції України закріплено, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Відповідно до статті 326 Господарського процесуального кодексу України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Частиною третьою статті 327 ГПК України передбачено, що судовий наказ є виконавчим документом.

Таким чином, на державі лежить прямий обов`язок дотримуватися громадянських прав осіб і забезпечувати належне та своєчасне виконання рішення суду, що набрало законної сили. Водночас судовий захист, як і діяльність суду, не може вважатися дієвим, якщо судові рішення не виконуються або виконуються неналежним чином і без контролю суду за їх виконанням.

Пункт 1 статті 6 Конвенції гарантує кожному право на звернення до суду з позовом стосовно його прав та обов`язків цивільного характеру. У § 51 рішення від 05 січня 2010 року у справі «Юрій Миколайович Іванов проти України» (Yuriy v. Ukraine, заява № 40450/04) ЄСПЛ зазначив, що право на суд, захищене статтею 6, було б ілюзорним, якби національна правова система Високої Договірної Сторони дозволяла, щоб остаточне, обов`язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду будь-якій зі сторін. Ефективний доступ до суду включає право на виконання судового рішення без невиправданих затримок. У § 52 цього ж рішення ЄСПЛ вказав, що відсутність у заявника можливості домогтися виконання судового рішення, винесеного на його користь, становить втручання у право на мирне володіння майном, як це передбачено першим реченням першого пункту статті 1 Першого протоколу до Конвенції.

Слід зауважити, що у справі «Півень проти України» Європейський суд констатував порушення статті 6 Конвенції та зазначив, що невиконання судового рішення не може бути виправдане недоліками законодавства, які унеможливлюють його виконання. У цій справі Європейський суд дійшов висновку про відсутність у законодавстві України нормативної бази щодо завдань, покладених на органи виконавчої влади, і констатував порушення п. 1 ст. 6 Конвенції.

Бездіяльність ліквідаційної комісії з ліквідації відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської РДА, в частині не відображення наявної заборгованості за спожиту електричну енергію за судовим наказом у справі №926/874/21 в актах прийому-передачі майна до Заставнівської РДА чи інших правонаступників (такий акт в матеріалах справи відсутній), яка в подальшому могла бути відображена в передавальних актах Заставнівської РДА при її реорганізації, не може бути підставою для невиконання рішення Господарського суду Чернівецької області.

За таких обставин суд приходить до висновку, що правонаступником відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської РДА як його структурного підрозділу є Заставнівська РДА, яка до моменту її припинення шляхом реорганізації зобов`язана була виконати рішення суду, що відповідає принципу інституційної безперервності.

Відповідно до приписів ст. 7-1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» утворення та реорганізація районних державних адміністрацій здійснюються Кабінетом Міністрів України після прийняття Верховною Радою України рішення про утворення та ліквідацію районів з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом. У разі здійснення реорганізації районних державних адміністрацій шляхом приєднання повноваження з управління справами таких юридичних осіб, забезпечення підготовки та прийняття районними державними адміністраціями, що припиняються, та їх посадовими особами рішень як суб`єктами владних повноважень з дня прийняття рішення про початок реорганізації здійснює голова районної державної адміністрації, до якої здійснюється приєднання інших юридичних осіб. Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, визначаються Кабінетом Міністрів України з урахуванням Бюджетного кодексу України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Постановою Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" від 17.07.2020 № 807-ІХ (далі - Постанова № 807-ІХ) утворено у Чернівецькій області, серед іншого Чернівецький район (з адміністративним центром у місті Чернівці) у складі територій Боянської сільської, Ванчиковецької сільської, Великокучурівської сільської, Веренчанської сільської, Вікнянської сільської, Волоківської сільської, Герцаївської міської, Глибоцької селищної, Горішньошеровецької сільської, Заставнівської міської, Кадубовецької сільської, Кам`янецької сільської, Кам`янської сільської, Карапчівської сільської, Кіцманської міської, Кострижівської селищної, Красноїльської селищної, Магальської сільської, Мамаївської сільської, Неполоковецької селищної, Новоселицької міської, Острицької сільської, Петровецької сільської, Ставчанської сільської, Сторожинецької міської, Сучевенської сільської, Тарашанської сільської, Тереблеченської сільської, Топорівської сільської, Чагорської сільської, Чернівецької міської, Чудейської сільської, Юрковецької сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.

На виконання Постанови № 807-ІХ, розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» від 16.12.2020 №1635-р здійснена реорганізація райдержадміністрацій районів, ліквідованих згідно з Постановою №807-ІХ, шляхом приєднання до райдержадміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком №1.

З Додатку N 1 до розпорядження Кабінету Міністрів України «Про реорганізацію та

утворення районних державних адміністрацій» від 16.12.2020 N 1635-р вбачається, що Заставнівська райдержадміністрація реорганізована шляхом приєднання до Чернівецької райдержадміністрації.

Пунктом 8 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1321, визначено, що перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації.

Комісією з реорганізації Заставнівської районної державної адміністрації шляхом приєднання до Чернівецької районної державної адміністрації складено передавальні акти балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів Заставнівської РДА по державному та місцевому бюджетах.

Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації від 02.07.2021 №802-р затверджені вищевказані передавальні акти.

За змістом передавальних актів Заставнівська районна державна адміністрація внаслідок реорганізації шляхом приєднання до Чернівецької районної державної адміністрації, є правонаступником майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрації, що припиняється.

Як було встановлено судом, в даних передавальних актах відсутній борг відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації за спожиту електричну енергію за грудень 2020 в сумі 180 570,66 грн.

Однак суд зауважує, що Вікнянською територіальною громадою було сплачено 13 571,74 грн заборгованості за спожиту електричну енергію за судовим наказом у справі №926/874/21, що встановлено судом при розгляді заяви стягувача про заміну боржника, вих. №12374 від 22.09.2021, відтак розмір боргу за судовим наказом від 05.03.2011 у справі №926/874/21 складає 166 998,92 грн.

На підставі встановлених обставин суд приходить до висновку, що Чернівецька районна державна адміністрація як правонаступник Заставнівської районної державної адміністрації, яка, в свою чергу, є правонаступником прав та обов`язків свого структурного підрозділу відділу освіти, молоді та спорту.

З огляду на викладені вище обставини та норми, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заяви про заміну боржника її правонаступником та здійснення заміни боржника Відділу освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації в судовому наказі Господарського суду Чернівецької області від 05.03.2011 у справі №926/874/21 на її правонаступника Чернівецьку районну державну (військову) адміністрацію Чернівецької області.

Керуючись статтями 234, 235, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» про заміну боржника задовольнити.

2. Замінити боржника Відділ освіти, молоді та спорту Заставнівської районної державної адміністрації (59400, Чернівецька обл., Заставнівський район, м. Заставна, вул. Незалежності, 88, код 36752460) на його правонаступника Чернівецьку районну державну (військову) адміністрацію Чернівецької області (58001, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Стеценка Кирила, 3, код ЄДРПУО 44090800) у справі № 926/874/21.

3. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та підлягає оскарженню окремо від рішення суду в порядку та строк, передбачені статтями 254-257 Господарського процесуального кодексу України.

У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Марущака І.В. у період з 26.01.2023 по 02.02.2024 повний текст ухвали складено та підписано 05 лютого 2024 року.

Суддя І.В. Марущак

Дата ухвалення рішення23.01.2024
Оприлюднено07.02.2024
Номер документу116767646
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення заборгованості за спожиту електричну енергію в сумі 180 570,66 грн,

Судовий реєстр по справі —926/874/21

Ухвала від 23.01.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 27.12.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 26.12.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 20.03.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 13.03.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 24.02.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 06.02.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 24.01.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні