РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
05 лютого 2024 р. Справа № 120/12173/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитришеної Р.М., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд Грейн" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області про скасування постанови про застосування адміністративно - господарського штрафу
ВСТАНОВИВ:
У Вінницький окружний адміністративний суд звернулося з адміністративним позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Трейд Грейн" до Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу.
У позовній заяві позивач просить скасувати постанову відповідача від 25.07.2023 №ПШ000366 про застосування адміністративно - господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн.
Позивач вважає постанову протиправною, оскільки, він не є власником транспортного засобу, а використовує його на праві оренди, тому не зобов`язаний здійснювати перевірку технічного стану з відповідним оформленням протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу.
Відтак, з метою захисту своїх прав позивач звернувся до суду із цим адміністративним позовом.
Ухвалою від 14.08.2023 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків.
31.08.2023 позивач надав позовну заяву у новій редакції та усунув недоліки, про які було зазначено в ухвалі суду від 14.08.2023.
Ухвалою від 05.09.2023 відкрито провадження у даній справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання. Даною ухвалою також встановлено строки для подання заяв по суті.
22.09.2023 відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.
Обґрунтовуючи відзив відповідач зазначив, що під час проведення рейдової перевірки транспортного засобу марки RENAULT, державний номерний знак НОМЕР_1 , із напівпричіпом KRONЕ, державний номерний знак НОМЕР_2 , було встановлено відсутність необхідних документів (протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу), визначених положенням Закону №2344-ІІІ та Порядку №1567.
Відповідач зауважив, що стаття 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" містить невичерпний перелік документів, що є необхідними при здійсненні вантажних перевезень, а такий документ як протокол перевірки технічного стану транспортного засобу є "іншим документом" в контексті статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" та повинен бути пред`явлений особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху.
Отже, обов`язкова наявність протоколу технічного стану транспортного засобу передбачена чинним законодавством у сфері автомобільного транспорту, проте за його відсутності настає відповідальність за статтею 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" .
Відповідач звертає увагу на те, що позивач у додатках до позовної заяви надає договір оренди транспортного засобу від 04.01.2023 № 01/23 та вказує на те, що згідно п.14 вказаного договору саме орендодавець повинен здійснювати перевірку технічного засобу з відповідним оформленням протоколу перевірки технічного стану.
Однак, на думку відповідача, факт перевезення вантажу та те, що автомобільним перевізником є саме ТОВ "Трейд Грейн" позивачем не заперечується. Посилання позивача на той факт, що відповідальність згідно наданого ним договору оренди відповідальність повинен нести саме орендодавець, є недоречним та таким, що суперечить нормам чинного законодавства. Відповідно до статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" саме автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
До того ж, відповідач звертає увагу, що позивач був запрошений на розгляд справи про адміністративне порушення листом від 19.07.2023 № 54205/21/24-23. Проте, на розгляд справи останній не прибув, факт вчиненого правопорушення не спростував, письмових пояснень не надавав.
Враховуючи зазначене, відповідач вважає, що на підставі отриманих доказів щодо порушення законодавства про автомобільний транспорт було правомірно винесено постанову про застосування адміністративно - господарського штрафу.
26.09.2023 позивач подав відповідь на відзив, у якій зазначив, що вважає доводи відповідача викладені у відзиві на позовну заяву необґрунтованими, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню. Позивач зауважив, що у водія під час здійснення перевезення вантажу були наявні всі необхідні, відповідно до чинного законодавства, документи, в тому числі, Договір оренди транспортного засобу, п. 14 якого передбачено зобов`язання Орендодавця ( ОСОБА_1 ) підтримувати транспортний засіб у належному технічному стані та проводити періодично, відповідно до чинного законодавства, перевірки технічного стану з відповідним оформленням Протоколу перевірки транспортного засобу в установах, які мають на це відповідні повноваження.
Тому, у ТОВ "Трейд Грейн" відсутні повноваження та обов`язки щодо здійснення обов`язкового державного технічного огляду в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
29.09.2023 відповідач подав заперечення на відповідь на відзив, у яких просив суд відмовити в задоволенні позову.
05.10.2023 позивач подав відповідь на заперечення, у якій просив суд задовольнити позовні вимоги.
Суд, дослідивши подані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, встановив наступне.
28.06.2023 посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області на а/д М-15 Одеса-Рені, км. 12 + 125 (праворуч) проведено перевірку транспортного засобу марки RENAULT, державний номерний знак НОМЕР_1 , із напівпричіпом KRONЕ, державний номерний знак НОМЕР_2 .
В ході перевірки встановлено, що під час надання послуг з перевезень вантажів перевізник не забезпечив водія документами на підставі яких виконуються вантажні перевезення, а саме: протокол перевірки технічного стану транспортного засобу, чим порушив ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Вказане порушення задокументовано актом перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 28.06.2023 № 356963 (а.с. 20).
Відповідно до Акту №356963 транспортний засіб належить ОСОБА_1 .
Повідомленням від 19.07.2023 № 54205/21/24-23 позивача запрошено на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт до Відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області на 25.07.2023. На розгляд справи позивач або його представник не з`явився. Документи щодо спростування, виявлених перевіркою порушення, не надавали.
За результатом розгляду справи, відповідач прийняв спірну постанову від 25.07.2023 №ПШ 000366 про застосування адміністративно-господарського штрафу за порушення ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт на підставі абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону. Відповідно до постанови на позивача накладено штраф у сумі 17000,00 грн (а.с. 21).
Вважаючи протиправною постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
За приписами ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103, Укртрансбезпека є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).
За пунктом 4 цього Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є, серед іншого, здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному, міському, електричному, залізничному, морському та річковому транспорті.
Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, регулює Закон України Про автомобільний транспорт від 05.04.2001 № 2344-ІІІ (далі Закон від 05.04.2001 № 2344-ІІІ), Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 р. № 1567 (далі - Порядок № 1567).
Згідно з ст. 5 Закону від 05.04.2001 № 2344-ІІІ основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.
Відповідно до ст. 6 Закону від 05.04.2001 № 2344-ІІІ державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом визначається Порядком № 1567.
Згідно з пунктом 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
Статтею 48 Закону від 05.04.2001 № 2344-III встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
- для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
- для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344-III, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Тобто, відповідальність за порушення вимог законодавства сфері автомобільного транспорту під час перевезення пасажирів та вантажів застосовується саме до автомобільних перевізників.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 11.02.2020 року по справі № 820/4624/17 зазначив, що аналіз положень статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" дає підстави для висновку, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте зазначено на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.
Згідно з ст. 22 Закону України "Про автомобільний транспорт" технічне обслуговування і ремонт транспортних засобів та їх складових виконують з метою підтримання їх у належному стані та забезпечення встановлених виробником технічних характеристик під час використання, зберігання або утримання протягом періоду експлуатації.
Виконавцями технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів є суб`єкти господарювання, які відповідають таким вимогам: мають власні або орендовані засоби технічного обслуговування і ремонту, що відповідають установленим законодавством вимогам; роботи з технічного обслуговування і ремонту здійснює персонал необхідного рівня професійної кваліфікації відповідно до видів цих робіт; мають виробничі споруди, засоби технічного обслуговування і ремонту, що відповідають встановленим законодавством вимогам.
Вимоги до виконавця технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів та надаваних ним послуг (виконуваних робіт) встановлюються технічним регламентом з підтвердження відповідності, затвердженим у встановленому законодавством порядку.
Технічне регулювання у сфері технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Технологічні норми проектування виробничих споруд і підприємств автомобільного транспорту затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Положення про технічне обслуговування і ремонт транспортних засобів та правила надання послуг з їх технічного обслуговування і ремонту затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Правила експлуатації колісних транспортних засобів, їх складових частин (пневматичних шин, акумуляторних батарей, систем живлення двигунів газовим паливом, установлених під час технічної експлуатації, тощо) затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Відповідно до ст. 23 Закону України "Про автомобільний транспорт" контроль технічного стану транспортних засобів включає: обов`язковий технічний контроль транспортних засобів; перевірку технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками. Перевірку технічного стану транспортних засобів під час обов`язкового технічного контролю транспортних засобів здійснюють суб`єкти господарювання, визначені відповідно до Закону України "Про дорожній рух" в порядку, який встановлює Кабінет Міністрів України. У період між обов`язковими технічними контролями відповідність технічного стану транспортних засобів вимогам законодавства забезпечує перевізник.
Отже, порядок проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів визначає Кабінет Міністрів України. Перевірка технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками здійснюється в порядку, який визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Згідно зі ст. 35 Закону України "Про дорожній рух" транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі та зареєстровані територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, підлягають обов`язковому технічному контролю відповідно до цієї статті.
Обов`язковому технічному контролю не підлягають:
1) легкові автомобілі усіх типів, марок і моделей, причепи (напівпричепи) до них (крім таксі та автомобілів, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку), мотоцикли, мопеди, мотоколяски та інші прирівняні до них транспортні засоби - незалежно від строку експлуатації;
2) легкові автомобілі, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажні автомобілі незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тони, причепи до них - із строком експлуатації до двох років;
3) технічні засоби для агропромислового комплексу, визначені Законом України "Про систему інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу України".
Обов`язковий технічний контроль транспортного засобу передбачає перевірку технічного стану транспортного засобу, а саме: системи гальмового і рульового керування, зовнішніх світлових приладів, пневматичних шин та коліс, світлопропускання скла, газобалонного обладнання (за наявності), інших елементів у частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього природного середовища.
Порядок проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів визначає Кабінет Міністрів України.
Обов`язковий технічний контроль транспортних засобів, призначених для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування та зареєстрованих територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, здійснюють суб`єкти проведення обов`язкового технічного контролю, які мають на правах власності або користування обладнання, що дає змогу перевіряти технічний стан транспортних засобів на відповідність вимогам безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища.
Перелік обладнання, необхідного для одержання права на здійснення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, а також документів, що подаються суб`єктами проведення обов`язкового технічного контролю для одержання такого права, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Періодичність проходження обов`язкового технічного контролю становить:
- для легкових автомобілів, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажних автомобілів (незалежно від форми власності) вантажопідйомністю до 3,5 тонни, причепів до них із строком експлуатації більше двох років - кожні два роки;
- для вантажних автомобілів вантажопідйомністю більше 3,5 тонни, причепів до них та таксі незалежно від строку експлуатації - щороку;
- для автобусів та спеціалізованих транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, незалежно від строку експлуатації - двічі на рік.
На кожний транспортний засіб, що пройшов обов`язковий технічний контроль і визнаний технічно справним, суб`єкт проведення обов`язкового технічного контролю складає протокол перевірки його технічного стану, який видається водію транспортного засобу. У протоколі зазначається строк чергового проходження обов`язкового технічного контролю транспортного засобу відповідно до періодичності проходження, встановленої частиною восьмою цієї статті.
Відповідно до пункту 1 Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 137 від 30 січня 2012 року, порядок проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів (далі - Порядок) визначає процедуру проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, зареєстрованих уповноваженими органами МВС (далі - транспортні засоби), за результатами якої встановлюється їх придатність до експлуатації або неможливість експлуатації, крім таких транспортних засобів:
1) легкові автомобілі усіх типів, марок і моделей, причепи (напівпричепи) до них (крім таксі та автомобілів, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку), мотоцикли, мопеди, мотоколяски та інші прирівняні до них транспортні засоби - незалежно від строку експлуатації;
2) легкові автомобілі, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажні автомобілі незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тонни, причепи до них - із строком експлуатації до двох років.
Згідно з абзацом 3 пункту 3 Порядку, періодичність проходження обов`язкового технічного контролю становить для вантажних автомобілів вантажопідйомністю більше 3,5 тонни, причепів до них та таксі незалежно від строку експлуатації - щороку.
Згідно із пунктом 18 Порядку, перевірка конструкцій і технічного стану транспортних засобів проводиться згідно з Вимогами до перевірки. У разі позитивного результату після проведення обов`язкового технічного контролю транспортного засобу замовникові видається протокол перевірки технічного стану. У разі негативного результату або невідповідності даних у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу даним ідентифікації транспортного засобу складається акт невідповідності технічного стану транспортного засобу за формою згідно з додатком 4. Обсяги перевірки технічного стану транспортного засобу, коди оцінки невідповідності його технічного стану наведено в додатку 5.
З огляду на системний аналізу вищевказаних норм, суд враховує, що в контексті абз. 2 ч. 6 ст. 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" протокол перевірки технічного стану відноситься до критерію "інші документи, передбачені законодавством", а саме: Порядком № 137, тому повинен бути пред`явлений особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху.
Матеріали справи свідчать, що під час перевірки транспортного засобу марки RENAULT, державний номерний знак НОМЕР_1 , із напівпричіпом KRONЕ, державний номерний знак НОМЕР_2 , встановлено порушення вимог чинного законодавства: відсутній протокол перевірки технічного стану транспортного засобу, передбачений ст. 34 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Позивач, обґрунтовуючи протиправність оскаржуваної постанови вказує, що 04.01.2023 між ОСОБА_2 (Орендодавець) та ТОВ "Трейд Грейн" (Орендар) укладено Договір оренди транспортного засобу.
Згідно п. 14 Договору Орендодавець зобов`язаний підтримувати транспортний засіб у належному технічному стані та проводити періодично, відповідно до чинного законодавства, перевірки технічного стану з відповідним оформленням Протоколу перевірки транспортного засобу в установах, які мають на це відповідні повноваження.
У ТОВ "Трейд Грейн" відсутні повноваження та обов`язки щодо здійснення обов`язкового державного технічного огляду в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Суд зазначає, що суб`єктом відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт, у тому числі за надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 Закону від 05.04.2001 № 2344-III, є автомобільний перевізник, який здійснює перевезення вантажів.
В контексті наведеного, саме автомобільний перевізник повинен, серед іншого, виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати водіїв відповідною документацією, що передбачено ст. 34 Закону № 2344-III.
Згідно з правовою позицією, висловленою Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду у постановах від 01 червня 2023 року та від 06 липня 2023 року у справах № 640/39442/21 та № 560/514/22 відповідно, вказано, що відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт покладається виключно на автомобільних перевізників, а не на власників транспортного засобу, яким перевозиться вантаж.
З приводу того, що транспортний засіб на умовах оренди використовується ТОВ "Трейд Грейн", а за умовами договору підтримувати транспортний засіб у належному технічному стані та проводити періодично, відповідно до чинного законодавства, перевірки технічного стану з відповідним оформленням Протоколу перевірки транспортного засобу в установах, які мають на це відповідні повноваження, покладається на Орендаря, що передбачено п. 14 цього Договору, то варто зауважити, що такий Договір до перевірки не надавався.
Суд зазначає, що в даному випадку носієм доказової інформації щодо встановлених таким чином обставин, є первинні документи контролю, що складаються контролюючим органом, акти, довідки - відповідно до зазначених вище правил і процедур, передбачених вищезгаданими профільними НПА.
У даному випадку, на місці події (зупинки) за наданими водіями ТЗ матеріалами та відомостями складено акт, який є носієм доказової інформації (доказової бази), та встановлено, що перевізником у даному випадку є позивач.
Наданий до суду Договір оренди транспортного засобу не є юридично значимими документами для цілей визначення перевізника, оскільки були відсутні на місці події, а фактичні обставини зафіксовані в акті, які саме, як вже зазначалося, і є первинним носієм доказової інформації. Надання його згодом, жодним чином не спростовує та не змінює встановлених на місці події фактичних обставин, зафіксованих в актах проведення перевірки, не створює для цих актів наслідків юридично дефектного документу та не нівелює зафіксованих в актах обставин.
Позивач не заперечує, що він є перевізником у спірному випадку, а отже несе відповідальність відповідно до приписів Закону України "Про автомобільний транспорт".
Покликання позивача на п. 2 Порядку проведення державного технічного огляду колісних транспортних засобів, затвердженого постановою КМУ від 09.07.2008 №606, яким передбачено, що дія цього порядку поширюється на всіх фізичних та юридичних осіб, які є власниками транспортних засобів чи експлуатують їх, то суд їх відхиляє з огляду на те, що даний Порядок втратив чинність 17.11.2011 відповідно до постанови КМУ від 09.11.2011 №1144.
Натомість, як зазначено вище, проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів врегульовано Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 137 від 30 січня 2012 року.
В силу абз 1 ч. 1 Порядку, він визначає процедуру проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, зареєстрованих уповноваженими органами МВС (далі - транспортні засоби), за результатами якої встановлюється їх придатність до експлуатації або неможливість експлуатації.
Згідно з п. 3 ч. 2 Порядку №137, замовником є власник транспортного засобу або уповноважена ним особа.
Отже, з аналізу наведеного можна дійти висновку, що замовником перевірки технічного стану транспортних засобів може бути як власник транспортного засобу так і уповноважена ним особа.
Таким чином, покликання позивача, що повноваження щодо перевірки технічного стану покладається на власника транспортного засобу, а у товариства такі повноваження відсутні суд відхиляє, оскільки відповідно до Порядку №137 замовниками такої перевірки може бути як власник, так і уповноважена ним особа, що не виключає можливість здійснити таку товариством.
При цьому, ключовим у даному спорі не є обов`язок Орендодавця здійснити перевірку технічного стану транспортного засобу. Натомість, ключовим питанням є використання транспортного засобу перевізником без такої перевірки, оскільки саме на останнього покладена відповідальність за порушення Закону № 2344-III.
До того ж, відповідним договором обумовлено, що Сторона, яка порушила зобов`язання відповідно до умов цього договору, повинна усунути ці порушення та відшкодувати іншій стороні завдану таким порушенням шкоду (п. 16 Договору).
Підсумовуючи, якщо власник транспортного засобу не виконав умов Договору, зокрема, не перевірив його технічний стан, на чому наполягає позивач, то суд зазначає, що такий власник має нести відповідальність перед іншою стороною за умовами Договору, що обумовлено взятими на себе зобов`язаннями у п. 16 Договору.
З огляду на викладене, враховуючи відсутність документів, зокрема, протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу, вказане свідчить про порушення законодавства про автомобільний транспорт, що має наслідком для застосування санкцій, визначених статтею 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Відтак, виходячи з проаналізованих норм права та встановлених обставин справи, суд вважає, що постанова від 25.07.2023 № ПШ 000366 є правомірною, тому наявні підстави для застосування до позивача адміністративно - господарського штрафу згідно з абзацом 3 частини 1 статті 60 цього ж Закону.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, про відсутність підстав для задоволення даного адміністративного позову.
Враховуючи, що у задоволенні вимог адміністративного позову відмовлено, підстави для присудження в користь позивача понесених при розгляді справи судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 73 - 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд Грейн" відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Трейд Грейн" (код ЄДРПОУ - 39158856, вул. Л. Каденюка, 27, м. Бершадь, Гайсинський район, Вінницька область, 24400);
Відповідач: Державна служба України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області (код ЄДРПОУ - 39816845, вул. В.Порика, 29, м. Вінниця, 21021).
СуддяДмитришена Руслана Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2024 |
Оприлюднено | 07.02.2024 |
Номер документу | 116768121 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні