Ухвала
від 05.02.2024 по справі 820/6874/16
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

У Х В А Л А

про закриття провадження у справі

05.02.2024 № 820/6874/16

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Спірідонова М.О. розглянувши в порядку загального позовного провадження в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Відділу державної реєстрації Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області (62500, Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Соборна, 73), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "САНТАГРО" (62521, Харківська область, Вовчанський район, с. Іванівка, вул. Центральна, 44) про скасування державної реєстрації, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:

- скасувати державну реєстрацію перетворення колективного сільськогосподарського підприємства "ім. Карла Маркса" в сільськогосподарський багатопрофільний кооператив "Мрія";

- скасувати державну реєстрацію перетворення сільськогосподарського багатопрофільного кооперативу "Мрія" в товариство з обмеженою відповідальністю "Сантагро".

В обґрунтування позову зазначено, що державна реєстрація перетворення колективного сільськогосподарського підприємства "ім. Карла Маркса" в сільськогосподарський багатопрофільний кооператив "Мрія" та державна реєстрація перетворення сільськогосподарського багатопрофільного кооперативу "Мрія" в товариство з обмеженою відповідальністю "Сантагро" є протиправною та такою, що порушує права позивача.

Ухвалою суду від 21.08.2018 року зупинено провадження по справі № 820/6874/16 за позовом ОСОБА_1 до Відділу державної реєстрації Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "САНТАГРО" про скасування державної реєстрації до зупинити до розгляду кримінальної справи № 42017221440000019.

Ухвалою суду від 16.01.2024 року поновлено провадження у справі №820/6874/16 та призначено розгляд справи на 24.01.2024 року о 11:00 у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду за адресою: 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, каб. № 16, яку було надіслано на адресу позивача, однак вказане відправлення повернулось на адресу суду з відміткою Укрпошти "адресат відсутній за вказаною адресою".

Сторони в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, у зв`язку з чим судове засідання було відкладено на 05.02.2024 року.

Позивач був повідомлений про призначення розгляду справи №820/6874/16 у відкритому судовому засіданні 05.02.2024 року о 11:00 год. шляхом публікації оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України з підстав тимчасового нефункціонування поштового зв`язку на території місцезнаходження позивача, що унеможливлює направлення судом поштової кореспонденції для сторони по справі.

Сторони в судове засідання призначене на 05.02.2024 року повторно не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

Згідно зі статтею 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України встановлено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови його належним чином повідомлення про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків визначених цією статтею.

Відповідно до п. 1, 2 ч. 3 ст. 205 КАС України зазначено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки; повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника), незалежно від причин неявки.

Таким чином суд зазначає, що з боку позивача наявна повторна неявка в судове засідання.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про розгляд справи за відсутності сторін, за наявними в матеріалах справи доказами.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовані спірні правовідносини дійшов наступних висновків та мотивів.

Так, відповідно до частини другої статті 2 КАС України (у редакції, чинній на час ухвалення рішень судами попередніх інстанцій) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 3 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Згідно із частиною другою статті 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Пунктом 1 частини другої статті 17 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Наведені норми узгоджуються з положеннями статей 2, 4 та 19 КАС України (у редакції, чинній з 15.12.2017р.), якими визначено завдання та основні засади адміністративного судочинства, зміст публічно-правового спору та справи, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово висловлювала правові позиції щодо правил віднесення спорів до адміністративної юрисдикції.

Зокрема у постановах від 21.11.2018 у справі №520/13190/17, від 27.11.2018 у справі №820/3534/17, від 19.02.2020 у справі №1340/3580/18 та інших Велика Палата дійшла наступних висновків:

«До компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.».

Натомість до юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома (кількома) суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб`єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого суб`єкта, а останній, відповідно, зобов`язаний виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень (постанова Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №914/2006/17).

Крім того, у постанові від 29.05.2019р. у справі №826/9341/17 Великою Палатою Верховного Суду була висловлена правова позиція стосовно непоширення юрисдикції адміністративних судів на спори, що виникають з подібних правовідносин, а саме правовідносин щодо визнання протиправними та скасування наказів Міністерства юстиції України, які є похідними при вирішенні судом питання щодо правомірності набуття речових прав на нерухоме майно і можуть впливати на майнові права та інтереси цих осіб.

Зважаючи на те, що саме Велика Палата Верховного Суду є судом, уповноваженим вирішувати юрисдикційні спори, колегія суддів не має підстав не враховувати запропонований підхід під час вирішення цієї справи.

Спір, що розглядається, не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки відповідач, державну реєстрацію перетворення колективного сільськогосподарського підприємства "ім. Карла Маркса" в сільськогосподарський багатопрофільний кооператив "Мрія" та державну реєстрацію перетворення сільськогосподарського багатопрофільного кооперативу "Мрія" в товариство з обмеженою відповідальністю "Сантагро" не мав публічно-правових відносин саме з позивачем.

Виникнення спірних правовідносин у справі, що розглядається, зумовлено незгодою позивача з реєстрацію перетворення колективного сільськогосподарського підприємства "ім. Карла Маркса" в сільськогосподарський багатопрофільний кооператив "Мрія" та державну реєстрацію перетворення сільськогосподарського багатопрофільного кооперативу "Мрія" в товариство з обмеженою відповідальністю "Сантагро". Тобто, ОСОБА_1 звернувся до суду з метою захисту порушених прав, які виникають із земельних правовідносин.

З огляду на суб`єктний склад учасників даної справи, суд приходить до висновку, що спірні правовідносини підлягають розгляду за правилами господарського судочинства.

Таким чином суд зазначає, що даний спір не має ознак публічно-правового спору, оскільки спір не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, що виключає його розгляд у порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до пункту 6 частини першої статті 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.

Зазначена позиція суду узгоджується з позицією Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду викладеною в постанові від 28.01.2021 року № 826/1684/17.

З огляду на вищевикладене, суд доходить висновку про закриття провадження у справі.

Керуючись ст.ст. 238, 243, 248, 250, 256, 294, 295, 297 КАС України, суд -

У Х В А Л И В :

Закрити провадження у справі № 820/6874/16 за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Відділу державної реєстрації Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області (62500, Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Соборна, 73), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "САНТАГРО" (62521, Харківська область, Вовчанський район, с. Іванівка, вул. Центральна, 44) про скасування державної реєстрації.

Роз`яснити позивачу, що у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями)

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Суддя М.О. Спірідонов

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2024
Оприлюднено07.02.2024
Номер документу116770640
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/6874/16

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 21.08.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 13.08.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 23.05.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 18.04.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 30.03.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 30.03.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 02.02.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 04.01.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні