Рішення
від 05.02.2024 по справі 560/22132/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/22132/23

РІШЕННЯ

іменем України

05 лютого 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Енселко Агро" до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправним та скасування припису, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Енселко Агро" звернулось в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті, в якій просить визнати протиправним та скасувати припис №0450429 щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт, винесений начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті О. Гречаником.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 01.11.2023 транспортним засобом EVERLAST, дрн. НОМЕР_1 , водій ТОВ "Енселко Агро" Іванцов В.В. здійснював перевезення дизельного пального відповідно до товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) ЕА000008593 від 01.11.2023. Перевезення даного вантажу відбувалося з с. Сахнівці (вул. Центральна, 61) Хмельницького району Хмельницької області - місця зберігання пального ТОВ "Енселко Агро", на поле для заправки техніки. Посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті 01.11.2022 здійснено рейдову перевірку транспортного засобу EVERLAST, дрн. НОМЕР_1 , водій ОСОБА_1 .

Зазначає, що 13.12.2023 на адресу ТОВ "Енселко Агро" надійшов припис №0450429 щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт, винесений начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті. Відповідно до припису, Товариству з обмеженою відповідальністю "Енселко Агро" запропоновано вжити заходів до усунення виявлених порушень у строк до 20.12.2023 та проінформувати посадову особу територіального органу Укртрансбезпеки, яка винесла припис, про виконання вимог припису.

Позивач вважає оскаржуваний припис протиправним, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю "Енселко Агро" отримало ліцензії на зберігання пального. Вказує, що позивач не здійснює діяльність з перевезення небезпечних вантажів, а лише перевозить дизельне пальне з метою власного споживання. Тому вважає, що ТОВ "Енселко Агро" не має обов`язку отримувати ліцензію на перевезення небезпечних вантажів, та відповідно, вносити інформацію про транспорті засоби, яким здійснюється перевезення пального для власного споживання, в єдину базу Укртрансбезпеки "Шлях". А отже вважає, що ТОВ "Енселко Агро" не порушено вимоги Постанови КМУ №1001 від 02.12.2015.

Ухвалою від 03.01.2024 суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідачем 15.01.2024 подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач в задоволенні позову просить відмовити. Зазначає, що 01.11.2023 посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті здійснено рейдову перевірку транспортного засобу EVERLAST, дрн. НОМЕР_1 , водій ОСОБА_1 , власником якого на момент перевірки був позивач. За результатом проведення перевірки було встановлено, що водій здійснював перевезення вантажу (дизельне паливо) згідно ТТН №000008593 від 01.11.2023. На час проведення перевірки виявлено, що транспортний засіб не внесений в єдину базу Укртрансбезпеки як засіб провадження господарської діяльності, чим порушено постанову КМУ від 02.02.2015 №1001. Вважає, що доводи та твердження позивача не підтверджують факту порушення Укртрансбезпекою законодавства про автомобільний транспорт, а оскаржуваний припис є правомірним та таким, що відповідає вимогам законодавства України, а відтак не підлягає скасуванню.

Представником позивача 22.01.2024 подано відповідь на відзив, у якій з твердженнями, викладеними відповідачем у відзиві на позовну заяву не погоджується. Зазначає, що ТОВ "Енселко Агро" не здійснює діяльність по перевезенню небезпечних вантажів, а отже, не повинно отримувати ліцензію на перевезення небезпечних вантажів, а отже, і реєструвати такі транспортні засоби в єдиній інформаційно - аналітичній системі Укртрансбезпеки.

Вказує, що реєстрація транспортних засобів, які використовуються суб`єктами господарювання для здійснення господарської діяльності, передбачена лише для тих суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність, передбачену ЗУ "Про ліцензування видів господарської діяльності".

Зазначає, що ТОВ "Енселко Агро" не здійснює діяльність з перевезення пального, перевозить власне пальне для власних потреб, для чого має відповідну ліцензію - ліцензію на зберігання пального, про що зазначено у позові. Жодним нормативно-правовим актом України не передбачено обов`язок суб`єктів господарювання, які здійснюють перевезення власного пального для власних потреб та мають ліцензію на право зберігання пального, та при цьому не мають обов`язку отримувати ліцензію на перевезення небезпечних вантажів, вносити транспортні засоби, якими перевозиться таке пальне, до єдиної інформаційно-аналітичної системи Укртрансбезпеки «Шлях». Вважає, що доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, не спростовують викладеного у позові, не доводять обов`язок позивача отримати ліцензію на перевезення небезпечних вантажів, та, відповідно, обов`язок позивача реєструвати транспортні засоби в системі «Шлях», та не доводять правомірність дій відповідача по винесенню оскаржуваного припису.

Представником відповідача 23.01.2024 подано заперечення на відповідь на відзив, у яких зазначає, що доводи та твердження позивача не підтверджують факту порушення Укртрансбезпекою законодавства про автомобільний транспорт, а оскаржуваний припис є правомірним та таким, що відповідає вимогам законодавства України, а відтак не підлягає скасуванню. Вважає за необхідне зазначити що припис не несе за собою адміністративного стягнення (грошового стягнення), а лише має попереджувальний характер. У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Енселко Агро" просить відмовити.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті 01.11.2023 здійснено рейдову перевірку транспортного засобу EVERLAST, дрн. НОМЕР_1 , водій ОСОБА_1 , власником якого на момент перевірки було Товариство з обмеженою відповідальністю "Енселко Агро".

За результатом проведення перевірки складено акт №028536 у якому зафіксовано, що водій здійснював перевезення вантажу (дизельне паливо) згідно ТТН №000008593 від 01.11.2023. На час проведення перевірки виявлено, що транспортний засіб не внесений в єдину базу Укртрансбезпеки як засіб провадження господарської діяльності, чим порушено постанову КМУ від 02.02.2015 №1001.

Приписом Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті №0450429 щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт, запропоновано вжити заходів до усунення виявлених порушень у строк до 20.12.2023.

Позивач вважає припис №0450429 Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт протиправним, а тому звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 5 квітня 2001 року № 2344-III (далі - Закон № 2344-III) автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 р. № 1567 затверджено Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) (далі - Порядок № 1567).

Порядок № 1567 визначає процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Згідно з пунктом 2 Порядку № 1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку (пункт 4 Порядку № 1567).

Відповідно до пункту 14 Порядку № 1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 р. № 103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (далі - Положення №103), відповідно до пункту 1 якого, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем`єр-міністра з відновлення України - Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури (далі - Міністр) і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Підпунктами 2, 28, 29, 54, 62 пункту 5 Положення №103 визначено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті; видає в установленому порядку обов`язкові до виконання приписи щодо усунення порушень вимог нормативно-правових актів з питань безпеки на транспорті, крім морського та річкового транспорту, та здійснює контроль за виконанням таких приписів; у випадках, передбачених законом, складає протоколи про адміністративні правопорушення, розглядає справи про адміністративні правопорушення і накладає адміністративні стягнення; проводить перевірки за додержанням суб`єктами господарювання, фізичними особами та юридичними особами вимог законодавства про транспорт; здійснює інші повноваження, визначені законом.

Згідно з пунктом 8 Положення №103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно пункту 20 Порядку № 1567 виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

Пунктом 21 Порядку № 1567 у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

Згідно з п. 25 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Відповідно до пункту 31 Порядку № 1567 за результатами розгляду справи про порушення керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник за наявності підстав виносить припис щодо усунення порушень законодавства про автомобільний транспорт.

Припис підлягає обов`язковому виконанню в зазначений у ньому строк. Про виконання припису уповноважена особа автомобільного перевізника повинна письмово повідомити посадовій особі територіального органу Укртрансбезпеки, що винесла припис.

Припис складається за формою згідно з додатком 6 у двох примірниках, один з яких видається уповноваженій особі автомобільного перевізника під розписку чи надсилається рекомендованим листом із повідомленням або на офіційну електронну адресу (за наявності).

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до статті 2 Закону № 877-V дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Так, судом встановлено, сторонами не заперечується, що 01.11.2023 посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області, на підставі направлення на рейдову перевірку здійснено перевірку транспортного засобу, ДНЗ ВХ52-01ЕМ, водій ОСОБА_1 , власником якого на момент перевірки був позивач - ТОВ «Енселко Агро».

За результатом проведення перевірки було встановлено що водій здійснював перевезення вантажу (дизельне паливо) згідно ТТН №000008593 від 01.11.2023. На час проведення перевірки виявлено що транспортний засіб не внесений в єдину базу Укртрансбезпеки як засіб провадження господарської діяльності чим порушено ПКМУ від 02.02.2015 №1001.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржуваний припис протиправний, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю "Енселко Агро" отримало ліцензії на зберігання пального. Вказує, що позивач не здійснює діяльність з перевезення небезпечних вантажів, а лише перевозить дизельне пальне з метою власного споживання. Тому вважає, що ТОВ "Енселко Агро" не має обов`язку отримувати ліцензію на перевезення небезпечних вантажів, та відповідно, вносити інформацію про транспорті засоби, яким здійснюється перевезення пального для власного споживання, в єдину базу Укртрансбезпеки "Шлях".

Суд з такими твердженнями позивача не погоджується, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що Головним управлінням ДФС у Хмельницькій області 31.07.2019 видано Товариству з обмеженою відповідальністю "Енселко Агро" ліцензію на право зберігання пального.

Постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. №1001 затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом (далі - Ліцензійні умови).

Відповідно до п. 2 Ліцензійних умов, єдина інформаційно-аналітична система - реєстр, функцією якого є збирання, накопичення, облік та надання інформації про засоби провадження діяльності, матеріально-технічну базу та персонал ліцензіата.

Засоби провадження діяльності - транспортні засоби здобувачів ліцензії, ліцензіатів, відповідно заявлені та такі, що використовуються для провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом.

Технологічні операції - перелік операцій, пов`язаних з використанням матеріально-технічної бази та устатковання, визначений цими Ліцензійними умовами як обов`язковий для провадження діяльності на підставі ліцензії.

Правові, організаційні, соціальні та економічні засади діяльності, пов`язаної з перевезенням небезпечних вантажів залізничним, морським, внутрішнім водним, автомобільним та авіаційним транспортом визначені Законом України "Про перевезення небезпечних вантажів" від 6 квітня 2000 року № 1644-III (далі - Закон № 1644-III).

Відповідно до ст. 1 Закону № 1644-III небезпечний вантаж - речовини, матеріали, вироби, відходи виробничої та іншої діяльності, які внаслідок притаманних їм властивостей за наявності певних факторів можуть під час перевезення спричинити вибух, пожежу, пошкодження технічних засобів, пристроїв, споруд та інших об`єктів, заподіяти матеріальні збитки та шкоду довкіллю, а також призвести до загибелі, травмування, отруєння людей, тварин і які за міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за результатами випробувань в установленому порядку залежно від ступеня їх впливу на довкілля або людину віднесено до одного з класів небезпечних речовин;

перевезення небезпечних вантажів - діяльність, пов`язана з переміщенням небезпечних вантажів від місця їх виготовлення чи зберігання до місця призначення з підготовкою вантажу, тари, транспортних засобів та екіпажу, прийманням вантажу, здійсненням вантажних операцій та короткостроковим зберіганням вантажів на всіх етапах переміщення;

місця зберігання небезпечних вантажів - спеціально облаштовані місця, майданчики, складські приміщення та споруди, де зберігаються прийняті до/після перевезення небезпечні вантажі.

Бензин моторний і дизельне паливо згідно Закону України "Про перевезення небезпечних вантажів" є небезпечними вантажами і згідно Переліку небезпечних вантажів їм присвоєні відповідно номери ООН 1203 і 1202.

Отже, у цьому випадку наявне порушення постанови Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. №1001, встановлення якого призвело до винесення Відділом державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті, в якій просить визнати протиправним та скасувати припису №0450429.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що оскаржуваний припис є правомірним а тому у задоволенні вимог про його скасування необхідно відмовити.

За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Наведене свідчить про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

За таких обставин, судові витрати відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Енселко Агро" до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті, про визнання протиправним та скасування припису, зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Енселко Агро" (вул. Центральна, 59, с.Сахнівці, Хмельницький район, Хмельницька область, 31334 , код ЄДРПОУ - 37083810) Відповідач:Відділ державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Соборна, 75, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29013 , код ЄДРПОУ - 39816845)

Головуючий суддя О.О. Михайлов

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2024
Оприлюднено07.02.2024
Номер документу116770712
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —560/22132/23

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Постанова від 06.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Рішення від 05.02.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 03.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні