Рішення
від 06.02.2024 по справі 200/92/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 лютого 2024 року Справа№200/92/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Логойди Т.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження (за правилами спрощеного позовного провадження) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

У січні 2024 року ОСОБА_1 через підсистему «Електронний суд» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи звернувся до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому просив:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відмови у проведенні йому перерахунку пенсії з 07.12.2022 року з урахуванням середньомісячної суми додаткових видів грошового забезпечення та премії на підставі довідки від 05.12.2023 року №8, що видана Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області провести з 07.12.2022 року перерахунок та виплату йому пенсії з урахуванням середньомісячної суми додаткових видів грошового забезпечення та премії на підставі довідки від 05.12.2023 року №8, що видана Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»;

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо розрахунку йому пенсії за вислугу років без урахування при її обчисленні індексації грошового забезпечення;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області провести перерахунок та виплатити йому пенсію за вислугу років, починаючи з 07.12.2022 року, з урахуванням при обчисленні розміру пенсії індексації грошового забезпечення на підставі довідки Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 04.07.2022 року №2589/501402 та довідки Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 05.12.2023 року №8, із урахуванням раніше виплачених сум.

Позов обґрунтовував тим, що перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Донецькій області як отримувач пенсії за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», яка йому призначена з 25.04.2022 року.

Для призначення пенсії його роботодавцями до відповідача було надано грошовий атестат, та дві довідки про отримане ним грошове забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням (п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393): 1) довідку від 04.07.2022 року №03/05 про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», за період з 01.12.2020 року по 08.12.2021 року, що видана Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області; 2) довідку від 04.07.2022 року № 2589/501402 про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», за період з 09.12.2021 року по 24.04.2022 року, що видана Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області.

При обчисленні пенсії органом Пенсійного фонду України не було враховано довідку від 04.07.2022 року №03/05, оскільки в ній зазначена тільки сума індексації, а суми надбавок, доплат, підвищень, премії, які він отримував за цей період, помилково не були зазначені (пізніше така помилка була виправлена довідкою від 05.12.2023 року №8).

Тому пенсію обчислено виходячи зі складових грошового забезпечення, що зазначені у довідці від 04.07.2022 року №2589/501402 за період його служби з 09.12.2021 року по 24.04.2022 року (5 місяців). При цьому в порушення вимог законодавства загальна сума додаткових видів грошового забезпечення, зазначена у цій довідці, поділена на 24 місяці, і не врахована зазначена в ній індексація грошового забезпечення (підтверджується листом Головного управління Пенсійного фонду України у Донецькій області від 27.10.2022 року №15955-14055/В-15/8-0500/22).

З метою правильного відображення всіх щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, які він отримував та які не були відображені в довідці від 04.07.2022 року №03/05, він неодноразово звертався до Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, однак ним лише у грудні 2023 року нього та до відповідача було спрямовано правильну довідку від 05.12.2023 року №8, в якій вже були зазначені суми щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, які він отримував.

Тому, враховуючи те, що розмір пенсії з моменту її призначення обчислено невірно, оскільки не були враховані додаткові види грошового забезпечення за період служби в Аварійно-рятувальному загоні спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області через неправильність довідки, він звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Донецькій області із заявою, в якій просив провести перерахунок пенсії з урахуванням довідки від 05.12.2023 року №8, що видана цим роботодавцем.

Проте, листом від 01.01.2024 року №23-24550/В-02/8-0500/24 в перерахунку пенсії було відмовлено.

Крім того, 28.08.2023 року він звернувся до відповідача із заявою, в якій просив провести перерахунок пенсії за вислугу років з урахуванням у складі грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, індексації грошового забезпечення відповідно до довідки Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 04.07.2022 року № 2589/501402.

Проте, листом від 25.09.2023 року №18478-17031/В-02/8-0500/23 в перерахунку пенсії було відмовлено.

Вважаючи свої пенсійні права порушеними, звернувся до суду з даним позовом.

Вважав, що оскільки із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення згідно з довідкою від 05.12.2023 року №8 він звернувся до відповідача 07.12.2023 року, тому відповідач має провести перерахунок його пенсії з 07.12.2022 року (за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів - ч. 2 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»).

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 15.01.2024 року поновлено пропущений строк звернення до адміністративного суду з позовом в частині позовних вимог про визнання протиправними дій відповідача щодо розрахунку пенсії за вислугу років без урахування при її обчисленні індексації грошового забезпечення та про зобов`язання відповідача провести перерахунок та виплатити позивачу пенсію за вислугу років, починаючи з 07.12.2022 року, з урахуванням при обчисленні розміру пенсії індексації грошового забезпечення на підставі довідки Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 04.07.2022 року №2589/501402, із урахуванням раніше виплачених сум.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Донецькій області як отримувач пенсії за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Подана позивачем заява, що стосується довідки Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 04.07.2022 року №2589/501402, була розглянута з наданням відповіді на підставі Закону України «Про звернення громадян»; жодних рішень про відмову у перерахунку пенсії прийнято не було.

Щодо довідок. В довідку від 05.12.2023 року №8 включені місяці з грудня 2019 по листопад 2021 року, а в довідку від 04.07.2022 року №2589/501402 - період з 09.12.2021 року по 24.04.2022 року, що для перерахунку пенсії не підходить, оскільки довідка повинна мати повні місяці (24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням).

Крім того, довідка від 05.12.2023 року №8, з якою позивач звернувся до відповідача з метою перерахунку пенсії, та яка є предметом розгляду у даній справі, видана не уповноваженим органом, який наділений функціями з оформлення документів для призначення і перерахунку пенсій згідно з Інструкцією про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та з інших соціальних питань, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17.09.2018 року №760, та наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 12.04.2019 року № 224. Про вказаний факт листом від 05.01.2024 року № 0500 0309-5/1626 повідомлено відправника довідки та зазначено, що підстави для проведення перерахунку пенсії відсутні, зазначена довідка залишена без розгляду.

Просив в задоволенні позову відмовити.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Донецькій області як отримувач пенсії за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», яка йому призначена з 25.04.2022 року.

Протягом 24 останніх календарних місяців служби підряд перед звільненням зі служби на пенсію він працював: з 09.06.2017 року по 08.12.2021 року - викладачем навчального пункту Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, а з 09.12.2021 року по 24.04.2022 року - головним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Покровського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (підтверджується розрахунком вислуги років для призначення пенсії).

Для призначення пенсії зазначеними роботодавцями позивача до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області були подані грошовий атестат, та дві довідки про отримане ним грошове забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням (п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393), а саме:

1) довідку від 04.07.2022 року №03/05 про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», за період з 01.12.2020 року по 08.12.2021 року, що видана Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ 08588642). У цій довідці зазначена лише сума індексації (суми щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, які позивач отримав за вказаний в ній період, помилково зазначені не були);

2) довідку від 04.07.2022 року № 2589/501402 про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», за період з 09.12.2021 року по 24.04.2022 року, що видана Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ 38652962).

При призначенні та обчисленні пенсії позивача органом Пенсійного фонду України довідку від 04.07.2022 року №03/05 враховано не було.

Пенсію позивача обчислено виходячи зі складових грошового забезпечення, що зазначені у довідці від 04.07.2022 року №2589/501402, що видана Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області. При цьому загальна сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премія, що зазначені у цій довідці, поділені на 24 місяці, і не врахована індексація грошового забезпечення, загальна сума якої за цей період становила 2863,62 грн., з них для призначення пенсії - 572,72 грн.

Вказані обставини підтверджується листом Головного управління Пенсійного фонду України у Донецькій області від 27.10.2022 року №15955-14055/В-15/8-0500/22, в якому зазначено, що при призначенні пенсії було враховано грошове забезпечення: посадовий оклад - 5070 грн.; оклад за військове звання - 1340 грн.; процентна надбавка за вислугу років 50% - 3205 грн.; середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці - 1726,92 грн. (тобто, відображені в довідці від 04.07.2022 року №2589/501402 надбавка за особливості проходження служби 20142,58 грн. + премія 21303,81 грн. = 41446,39 грн.; 41446,39 грн. / 24 міс. = 1726,92 грн.).

З метою правильного відображення всіх щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, які позивач отримував та які не були відображені в довідці від 04.07.2022 року №03/05, позивач неодноразово звертався до роботодавця - Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області.

Листом Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 02.06.2023 року позивача повідомлено про те, що у зв`язку з тим, що Указом Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 з 24.02.2022 року в Україні введено воєнний стан, було проведено роботу з евакуації документів. У зв`язку із дією воєнного стану в Україні інформація про місце зберігання евакуйованих документів не надається. З урахуванням викладеного та враховуючи відсутність доступу до первинних бухгалтерських документів, надання запитуваної інформації на теперішній час є неможливим.

Листом Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 06.12.2023 року до відповідача було направлено іншу довідку від 05.12.2023 року №8 про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», за період з 01.12.2020 року по 31.11.2021 року. В довідці зазначені отримані позивачем суми грошового забезпечення, в тому числі індексація грошового забезпечення, в розрізі кожного місяця зазначеного періоду.

У вказаному листі містилося прохання у зв`язку із уточненням складових грошового забезпечення прийняти зазначену довідку (яка, фактично, видана на заміну помилкової довідки від 04.07.2022 року №03/05).

У зв`язку з наведеним 07.12.2023 року позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив з 07.12.2022 року провести перерахунок пенсії з урахуванням середньомісячної суми щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, що зазначені в не в одній довідці, як при призначенні пенсії, а в обох довідках: в довідці від 04.07.2022 року № 2589/501402, що видана Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, та в довідці від 05.12.2023 року №8, що видана Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області.

До заяви додав копії зазначених в ній довідок та листа Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 06.12.2023 року.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 01.01.2024 року №23-24550/В-02/8-0500/24 в перерахунку пенсії відмовлено у зв`язку з відсутністю підстав, визначених ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відмова мотивована тим, що на теперішній час постанов Кабінету Міністрів України щодо проведення перерахунку пенсій зазначеній категорії осіб не приймалося.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 05.01.2024 року 0500-0309-5/1626, враховуючи те, що підстави для проведення перерахунку пенсії відсутні, довідка від 05.12.2023 року №8 залишена без розгляду.

Як пояснив відповідач у відзиві, зазначена довідка залишена без розгляду через те, що вона видана не уповноваженим органом, який наділений функціями з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій.

До цього - 28.08.2023 року позивач звертався до відповідача із заявою, в якій просив провести перерахунок пенсії з урахуванням у складі грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, індексації грошового забезпечення відповідно до довідки Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 04.07.2022 року № 2589/501402.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 25.09.2023 року №18478-17031/B-02/8-0500/23 в перерахунку пенсії відмовлено у зв`язку з відсутністю підстав, визначених ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відмова мотивована тим, що на теперішній час постанов Кабінету Міністрів України щодо проведення перерахунку пенсій зазначеній категорії осіб не приймалося.

Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково з таких підстав.

Права, пільги та соціальні гарантії військовослужбовців визначаються Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Згідно з ч.ч. 2 та 3 ст. 9 вказаного Закону до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Частиною 1 ст. 15 цього Закону визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (Закон № 2262-ХІІ).

Статтею 1 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» передбачені такі види пенсії за цим Законом: довічна пенсія за вислугу років; пенсія по інвалідності; пенсія в разі втрати годувальника.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 року №3-1.

Відповідно до п. 2 розд. І цього Порядку заява про призначення пенсії за вислугу років, по інвалідності подається військовослужбовцем, звільненим зі служби, та особою, яка має право на пенсію згідно із Законом або відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (заява про призначення/перерахунок пенсії), до органу, що призначає пенсію, через уповноважений орган (структурний підрозділ), який здійснює підготовку документів, необхідних для призначення пенсій Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, Міністерства юстиції України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Служби судової охорони, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Адміністрації Державної прикордонної служби України, Національної гвардії України, Національної поліції України, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України, Управління державної охорони України (далі - уповноважений орган (структурний підрозділ)), за останнім місцем служби.

Уповноваженим органом (структурним підрозділом) заява про призначення пенсії з необхідними документами до органу, що призначає пенсію, може надсилатись поштою.

Відповідно до ч. 3 ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсії особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, оклади та/чи доплати за військове (спеціальне) звання, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку (доплату) за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

При обчисленні пенсій відповідно до частин сьомої-десятої цієї статті в розрахунок включаються щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством на день призначення цих пенсій (ст. 43 вказаного Закону).

Згідно зі ст. 171 зазначеного Закону порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб» пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 р. - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів:

відповідного окладу за посадою (для поліцейських, відряджених до органів державної влади, установ та організацій із залишенням на службі в Національній поліції, які отримували при цьому грошове забезпечення та звільнені із служби безпосередньо з посад у таких органах, установах та організаціях, - відповідних окладів, установлених за рівнозначними (аналогічними) посадами в Національній поліції), окладу/доплати за військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту - щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки/доплати за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням;

щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Для осіб, які звільнені із служби у 2008 році та пізніше або які померли (загинули) в зазначений період і на час звільнення (смерті) мають менш як 24 календарні місяці служби (крім осіб, виплата грошового забезпечення яким провадилася на умовах і в порядку, визначених постановами Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2005 р. № 748, від 3 вересня 2005 р. № 865, від 9 березня 2006 р. № 268 і від 15 листопада 2006 р. № 1588), середньомісячна сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення загальної суми таких видів грошового забезпечення за останні фактичні місяці служби підряд перед звільненням (смертю) починаючи з січня 2008 р. на кількість таких місяців.

Отже, пенсія, призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», обчислюється, у тому числі з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. При цьому, необхідною умовою для такого обчислення пенсії є безперервність проходження служби протягом 24 місяців. В іншому випадку, пенсія обчислюється з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії за останні фактичні місяці служби підряд перед звільненням.

Враховуючи встановлені судом обставини та виходячи з вимог законодавства, пенсія позивача мала обчислюватися на підставі довідки уповноваженого органу (структурного підрозділу) з урахуванням таких видів грошового забезпечення:

відповідного окладу за посадою, окладу/доплати за військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту - щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки/доплати за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням;

щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, розмір яких визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням, а середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії - шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Щодо суб`єктів, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення колишнім працівникам/службовцям органів Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

Процедуру організації в МВС України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України (Національна поліція України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Адміністрація Державної прикордонної служби України (далі - ЦОВВ)), та Національній гвардії України роботи, зокрема, з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» визначено Інструкцією про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та з інших соціальних питань, що затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17.09.2018 року № 760 (зареєстрована в Міністерстві юстиції України 10.10.2018 року за № 1152/32604).

Відповідно до абз. 4 п. 3 розд. І цієї Інструкції уповноважені структурні підрозділи - визначені МВС, ЦОВВ та Національною гвардією України структурні підрозділи, на які покладено функції з підготовки та подання до органів, які призначають пенсії, необхідних для призначення пенсій документів.

Згідно з п. 1 розд. ІІ вказаної Інструкції уповноважені структурні підрозділи, зокрема: організують роботу з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсію відповідно до чинного законодавства; розглядають листи та звернення із питань оформлення документів для призначення та перерахунку пенсій, для отримання пільг, а також здійснюють прийом громадян, які звертаються з цих питань; приймають від підрозділів персоналу (кадрового забезпечення) та фінансового забезпечення (бухгалтерських підрозділів) документи, передбачені Порядком та цією Інструкцією для призначення (перерахунку) пенсій; готують та подають у встановленому чинним законодавством порядку до органів, які призначають пенсії, документи для призначення (перерахунку) пенсій; ведуть облік осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону.

Відповідно до п. 2 розд. ІІІ вказаної Інструкції при проведенні перерахунку пенсій відповідно до списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, складених головними управліннями Пенсійного фонду України, уповноважений структурний підрозділ готує довідки про розмір грошового забезпечення.

Наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 12.04.2019 року № 224 (з урахуванням внесених до нього змін наказом від 01.06.2021 року № НС-391, що розміщений на офіційному сайті Державної служби України з надзвичайних ситуацій за посиланням: https://dsns.gov.ua/uk/nakazi-z-osnovnoyi-diyalnosti/124954) затверджено Перелік уповноважених підпорядкованих підрозділів ДСНС України, на які покладено функції з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Зазначеним Переліком територіальним органом ДСНС, на який покладено функції з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій щодо Донецької області, визначено Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області.

У цьому Переліку також зазначено, що оформлення та подання документів до органів Пенсійного фонду України для призначення (перерахунку) пенсій осіб, яких було звільнено на пенсію із підрозділів, підпорядкованих територіальним органам ДСНС, навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, здійснюється територіальними органами ДСНС у відповідній області.

З огляду на наведене щодо позивача, саме Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, яке є юридичною особою (код ЄДРПОУ 38652962) має відповідні повноваження щодо складання довідок про розмір грошового забезпечення для призначення (перерахунку) пенсії. І такі довідки мають бути враховані органом Пенсійного фонду України для призначення (перерахунку) пенсій.

Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ 08588642) не є уповноваженою особою з видачі довідок про розмір грошового забезпечення.

З огляду на це Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області дійшло правильного висновку про те, що видані ним довідки не можуть бути підставою для призначення чи перерахунку пенсії позивача.

З огляду на наведене правові підстави для задоволення позову в частині, що стосується довідки Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 05.12.2023 року №8, відсутні.

Посилання позивача на те, що довідка Головного управління Державної служби України від 04.07.2022 року №2589/501402, на підставі якої йому обчислено та призначено пенсію, відображає отримане ним грошове забезпечення за менший період, ніж 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням, не спростовують наведені висновки суду, оскільки позивач не позбавлений права на отримання у зазначеного Головного управління довідки про отримане грошове забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням та подання такої довідки до органу Пенсійного фонду України для перерахунку пенсії.

Щодо неврахування індексації грошового забезпечення при обчисленні пенсії позивача та відмови в перерахунку пенсії з урахуванням такої індексації

Індексація грошового забезпечення позивача зазначена у довідці від 04.07.2022 року №2589/501402, що видана Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (тобто уповноваженою особою з видачі таких довідок).

Статтею 18 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» визначено, що законами України з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.

Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (ч. 2 ст. 19 цього Закону).

Згідно з ч. 3 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг; поріг індексації - це величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

Статтею 2 вказаного Закону визначено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема оплата праці (грошове забезпечення).

У частині 5 ст. 2 вказаного Закону вказано, що індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Отже, індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій, що спрямована на підтримання купівельної спроможності населення України шляхом підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг. При цьому проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковим для всіх юридичних осіб - роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.

Враховуючи те, що індексації підлягають всі грошові доходи населення, які не мають разового характеру, а не тільки грошове забезпечення військовослужбовців, а також те, що здійснення індексації врегульовано окремим законом, до якого ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» містить відсилочну норму, суд дійшов висновку, що механізм індексації має універсальний характер і питання її врахування до складу грошового забезпечення для призначення пенсії за вислугу років не регулюється положеннями зазначеного Закону або Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Верховний Суд, розглянувши справу № 638/9697/17, при вирішенні питання включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, отриманої військовослужбовцем індексації грошового забезпечення, у постанові від 03.04.2019 року відступив від раніше висловленої з цього питання правової позиції Верховного Суду у справах № 522/11262/16-а та №522/7855/17 та сформулював правовий висновок, згідно з яким незважаючи на наявність спеціального законодавства, зокрема Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та відповідних підзаконних нормативних актів, якими врегульовуються відносини щодо обчислення (призначення, перерахунку) пенсій військовослужбовцям, та наявність спеціального законодавства, зокрема Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», яким імперативно визначаються види (складові) грошового забезпечення військовослужбовців, натомість які не врегульовують питання віднесення індексації грошового забезпечення до видів грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, при вирішенні цього питання слід субсидіарно застосовувати положення спеціальних законів щодо механізму проведення індексації, її мети та правової природи (суті), зокрема Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, що затверджений постановою Кабінет Міністрів України від 17.07.2003 року. Субсидіарне застосування зазначених норм права дає підстави для правового висновку, що індексація грошового забезпечення має систематичний характер, а її правова природа полягає у підтриманні купівельної спроможності рівня заробітної плати (грошового забезпечення) внаслідок її знецінення через подорожчання споживчих товарів і послуг, а тому вона має бути врахована у складі грошового забезпечення військовослужбовців для розрахунку пенсії за вислугу років, що забезпечує дотримання пенсійних прав осіб, звільнених з військової служби, як складової конституційного права на соціальний захист. В іншому випадку, не врахування індексації при обрахунку пенсії за вислугу років призвело б до застосування для визначення розміру пенсії знеціненого грошового забезпечення.

Таким чином, індексація має спеціальний статус виплати з боку держави у формі відшкодування знецінення грошових доходів громадян, зокрема, пенсії, стипендії; оплати праці (грошового забезпечення), які мають систематичний характер, а тому індексація є невід`ємною складовою частиною сум для розрахунку пенсії військовослужбовцям.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 15.04.2019 року у справі № 522/9659/16-а, від 21.08.2019 року у справі №569/19058/17, від 16.08.2019 року у справі №638/19989/16-а.

В порушення вимог законодавства пенсія позивачу обчислена та призначена зі складових грошового забезпечення, що зазначені у довідці Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 04.07.2022 року №2589/501402, без урахування індексації грошового забезпечення.

За заявою позивача така помилка органом Пенсійного фонду України протиправно виправлена не була.

З огляду на наведене порушені права позивача в частині, що стосується врахування індексації грошового забезпечення при обчисленні пенсії, підлягають захисту шляхом, який обрано судом та гарантував би повне їх відновлення (ч. 2 ст. 9, п. 10 ч. 2 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України).

При обранні способу відновлення порушеного права позивача судом враховано те, що, виходячи з обставин справи та вимог законодавства, пенсія позивача підлягає перерахунку.

Щодо дати, з якої позивачу слід перерахувати пенсію

Строки перерахунку призначених пенсій визначені ст. 51 розд. VI «Призначення пенсій» Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Згідно з ч.ч. 2 та 3 ст. 51 розд. VI «Призначення пенсій» цього Закону перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 63 розд. VIІІ «Порядок перерахунку пенсій» Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Спірні правовідносини стосуються правильності обчислення пенсії позивача під час її призначення за документами, які для цього є основними, та відмови в перерахунку пенсії з урахуванням таких документів, у зв`язку з чим в даній справі заявлені позовні вимоги про перерахунок пенсії.

З огляду на наведене до спірних правовідносин підлягає застосуванню ст. 51 розд. VI «Призначення пенсій» Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а не ч. 2 ст. 63 розд. VIІІ «Порядок перерахунку пенсій» цього Закону, як помилково вважали позивач та відповідач.

Оскільки перерахунок пенсії позивача (шляхом врахування усіх складових грошового забезпечення, з яких обчислюється пенсія при її призначенні) не проведений з вини відповідного суб`єкта владних повноважень (органу Пенсійного фонду України), тому такий перерахунок пенсії має проводитися з дати виникнення права на нього (тобто, з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії, - з 01.05.2022 року (оскільки пенсія позивачу призначена з 25.04.2022 року, а відповідна довідка уповноваженим органом видана саме для обчислення пенсії при її призначенні) без обмеження 12-місячним строком.

Крім того, ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 15.01.2024 року поновлено строк звернення до адміністративного суду з позовом в частині позовних вимог, що стосуються обчислення та перерахунку пенсії з урахуванням індексації грошового забезпечення.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору відповідно до закону, і доказів понесення ним інших судових витрат до суду не подано, тому виходячи з положень ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Позов ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, пл. Соборна, 3; код ЄДРПОУ 13486010) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо неврахування індексації грошового забезпечення, що зазначена у довідці Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 04.07.2022 року №2589/501402, у складі грошового забезпечення, з якого обчислена пенсія ОСОБА_1 .

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням індексації грошового забезпечення, що зазначена в довідці Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 04.07.2022 року №2589/501402.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Донецькій області провести з 01.05.2022 року перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням індексації грошового забезпечення, що зазначена в довідці Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області від 04.07.2022 року №2589/501402, та провести виплату перерахованої пенсії за вирахуванням виплачених сум.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення судом складено 06 лютого 2024 року.

Суддя Т.В. Логойда

Дата ухвалення рішення06.02.2024
Оприлюднено08.02.2024
Номер документу116801781
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —200/92/24

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 06.02.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні