Ухвала
від 05.02.2024 по справі 600/23/24-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про відмову в залишенні позовної заяви без розгляду

05 лютого 2024 р. м. Чернівці справа № 600/23/24-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження клопотання про залишення без розгляду адміністративного позову керівника Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби надзвичайних ситуацій в Чернівецькій області до Кельменецької районної спілки споживчих товариств, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору - Кельменецька селища рада Дністровського району про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Дністровської окружної прокуратури звернувся з позовом, в якому:

- визнати протиправною бездіяльність Кельменецької районної спілки споживчих товариств щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту - сховищ за №96857, що розміщене по вул Бесарабській, 39, с.м.т. Кельменці Дністровського району та №96898, що розміщене по вул.Бесарабській 39-Д с.м.т. Кельменці Дністровського району;

- зобов"язати Кельменецьку районну спілку споживчих товариств привести захисні споруди-сховища №96857 та №96898 у належний технічний стан з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Ухвалою від 04.01.2024р. відкрито провадження у справі та призначено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

23.01.2024р. представник відповідача звернувся до суду з клопотанням про залишення позовної заяви без розгляду на підставі пункту 2 частини 1 статті 240 КАС України.

В обґрунтування поданого клопотання зазначено, що керівником Дністровської окружної прокуратури у позовній заяві не наведено належного обґрунтування щодо набуття повноважень позивача у цій справі виходячи із обсягу компетенції ГУ ДСНС в Чернівецькій області та не послався на норму закону, яким органу ДСНС надані повноваження на звернення до суду з предметом, зазначеним в позовній заяві. При цьому, вказано, що Кодекс цивільного захисту України не передбачає повноважень ДСНС на звернення до суду із пред`явленими прокурором позовними вимогами, відповідно у керівника Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави також немає права на звернення до суду з такими вимогами.

Вирішуючи клопотання представника відповідача, суд виходить з наступного.

Приписами п.1 ч.1 ст.240 КАС України визначено, що суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду, якщо позов подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно із ч.3 ст.53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Спеціальним законом, яким визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді є Закон України "Про прокуратуру".

Відповідно до ч.3 ст.23 названого Закону прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї конституційної норми є поняття інтерес держави.

Відповідно до ч.4 ст.53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Системне тлумачення вказаних приписів дозволяє дійти висновку, що стаття 53 Кодексу адміністративного судочинства України вимагає вказувати в адміністративному позові, скарзі чи іншому процесуальному документі докази на підтвердження підстав заявлених позовних вимог із зазначенням, у чому саме полягає порушення інтересів держави, та обставини, що зумовили необхідність їх захисту прокурором.

У справі, що розглядається, прокурор в адміністративному позові зазначив, що у прокурора є обґрунтовані підстави для пред`явлення позовної заяви в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Чернівецькій області, у зв`язку із невжиттям ними заходів, спрямованих на зобов`язання відповідача з приведення захисної споруди (укриття) у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення.

Відповідно до вимог ст.28 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1052 від 16.12.2015, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

За змістом покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Аналіз указаних приписів вказує на те, що Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Чернівецькій області є уповноваженим органом у сфері контролю за станом утримання та використання об`єктів цивільного захисту. Таким чином, Головне управління ДСНС України в Чернівецькій області, маючи повноваження на звернення до суду з позовом до Кельменецької районної спілки споживчих товариств, протягом тривалого часу, не зважаючи на те, що захисні споруди №96857 та №96898, які знаходяться за адресою: вул.Бесарабська, 39 та вул.Бесарабська, 39-д смт.Кельменці Дністровського району Чернівецької області не приведені у стан готовності і, як наслідок, унеможливлюють забезпечення захисту цивільного населення, не звернулося до суду з відповідною позовною заявою про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання приведення захисної споруди цивільного захисту у належний технічний стан та готовність до укриття населення.

Зважаючи на те, що матеріалами справи підтверджується, що Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області не вчинялися дії по вжиттю заходів контролю за приведенням в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту, вказаних вище, в той час, як забезпечення таких заходів в умовах триваючої збройної агресії РФ проти України є критично важливим, відповідно суд доходить висновку про обґрунтованість підстав звернення прокурора до суду з даним позовом. Таким чином, в силу положень частини 5 статті 53 КАС України, в даній справі прокурор набув статусу позивача.

Підсумовуючи вище викладене суд вважає, що клопотання представника відповідача про залишення позовної заяви без розгляду є необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.

На підставі наведеного та керуючись статтями 240, 241, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

У задоволенні клопотання представника відповідача про залишення без розгляду адміністративного позову відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення/підписання та оскарженню не підлягає.

Суддя В.О. Кушнір

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2024
Оприлюднено08.02.2024
Номер документу116806093
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —600/23/24-а

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні