Рішення
від 25.01.2024 по справі 923/1374/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" січня 2024 р. Справа № 923/1374/21Господарський суд Одеської області у складі судді Нікітенка С.В., за участю секретаря судових засідань Склезь Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу,

за позовом: Головного управління Національної поліції в Херсонській області (73000, м. Херсон, вул. Лютеранська, буд.4; код ЄДРПОУ 40108782),

до: Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області (75100, Херсонська область, м. Олешки, вул. Гвардійська, буд. 24; код ЄДРПОУ 04059823),

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ),

про визнання недійсним та скасування розпорядження, визнання недійсним державного акту.

За участю представників сторін:

від позивача Мирилко В.В., самопредставництво;

від відповідача не з`явився;

від третьої особи не з`явився.

Обставини справи.

В провадженні Господарського суду Херсонської області перебувала справа № 923/1374/21 за позовом Головного управління Національної поліції в Херсонській області до Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 про визнання недійсним та скасування розпорядження, визнання недійсним державного акту.

Зазначена справа не була розглянута Господарським судом Херсонської області через введення в Україні воєнного стану з 24.02.2022 та окупацією міста Херсон збройними силами російської федерації.

Розпорядженням Голови Верховного Суду № 11/0/9-22 від 18.03.2022 змінено територіальну підсудність справ Господарського суду Херсонської області на Господарський суд Одеської області.

Надалі відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.09.2023, справа № 923/1374/21 була передана на розгляд судді Господарського суду Одеської області Нікітенку С.В.

Ухвалою суду від 12 вересня 2023 року прийнято справу № 923/1374/21 до провадження судді Нікітенка С.В. Розгляд справи ухвалено здійснити за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 10.10.2023 об 11:00 год.

У підготовчому засіданні 10.10.2023 судом було оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 11:30 год. 21.11.2023. Продовжено строк проведення підготовчого провадження у справі № 923/1374/21 на 30 днів.

Ухвалою суду від 10 жовтня 2023 року повідомлено Олешківську районну державну адміністрацію Херсонської області та ОСОБА_1 , що наступне підготовче засідання у справі № 923/1374/21 призначене на 21.11.2023 об 11:30 год. Неявка учасників справи у підготовче засідання не перешкоджає проведенню підготовчого засідання.

Ухвалою суду від 21.11.2023 закрито підготовче провадження у справі № 923/1374/21, призначено справу до судового розгляду по суті на 19.12.2023 о 14:10 год. Проведення судового засідання, яке призначене Господарським судом Одеської області на 19.12.2023 о 14:10 год., постановлено здійснити у режимі відеоконференції за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку (ВКЗ) (доступ до системи за посиланням: (https://cabinet.court.gov.ua). Викликано учасників справи у судове засідання, призначене на 19.12.2023 о 14:10 год.

У судовому засіданні 19.12.2023 судом було оголошено протокольну ухвалу про перерву у судовому засіданні до 25.01.2024 об 09:30 год. Розгляд справи № 923/1374/21 по суті вирішено здійснити впродовж розумного строку, відповідно до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Ухвалою суду від 19.12.2023 повідомлено Олешківську районну державну адміністрацію Херсонської області та ОСОБА_1 , що наступне судове засідання у справі № 923/1374/21 призначене на 25 січня 2024 року о 09:30 год. Неявка учасників справи не перешкоджає проведенню судового засідання.

Судом встановлено, що адресою місцезнаходження відповідача згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є: 75100, Херсонська область, м. Олешки, вул. Гвардійська, буд. 24.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, вся територія Олешківської міської територіальної громади, код UA65100110000015344 знаходиться в зоні можливих бойових дій з 24.02.2022 і по теперішній час.

Відповідно до ч. 1 ст. 12-1 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України, якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.

З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи /абз. 3 ч. 1 ст. 12-1 Закону/.

Господарським судом Одеської області 14.09.2023, 16.10.2023, 24.11.2023 та 25.12.2023 на виконання вимог ч. 2 ст. 12-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" № 1207-VII від 15.04.2014 у редакції Закону № 2217-IX від 21.04.2022 та з урахуванням Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, повідомлено відповідача про постановлення ухвали від 12.09.2023, 10.10.2023, 21.11.2023 та 19.12.2023 у справі № 923/1374/21 шляхом розміщення оголошення на сайті „Судової влади України.

Таким чином, згідно абз. 3 ч. 1 ст. 12-1 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи № 923/1374/21 з 14.09.2023.

Враховуючи, що матеріали справи містять достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, суд вважає, що справа може бути розглянута за наявними у ній документами.

Судом також враховано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Представники відповідача та третьої особи у судове засідання 25.01.2024 не з`явились, про поважність причин неявки суд не повідомили, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлялись належним чином.

Представник позивача у судовому засіданні 25.01.2024 позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив задовольнити, з підстав викладених у позовній заяві.

У судовому засіданні 25.01.2024 після повернення з нарадчої кімнати судом відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення і повідомлено позивачу про орієнтований час складення повного рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача, сукупно оцінивши докази, які мають значення для справи, суд

ВСТАНОВИВ:

Матеріали справи свідчать, що, Розпорядженням Цюрупинської районної ради від 11.12.2000 № 203 погоджено відведення земельної ділянки в постійне користування УДАІ УМВС України в Херсонській області для розміщення загороджувального посту, спортивно оздоровчої бази, місця відпочинку транзитних водіїв та інших учасників дорожнього руху в районі мостового переходу через р. Конка площею 5,1315 га, з них 3,4 га - болота не покриті рослинністю.

Відповідно, рішенням Херсонської обласної ради від 22.12.2000 № 348 надано в постійне користування землі запасу Цюрупинської міської ради (3,4 га боліт) та земель Херсонської адміністрації автомобільних доріг (1,7315 га доріг) під розміщення загороджувального посту, спортивно оздоровчої бази, місця відпочинку транзитних водіїв та інших учасників дорожнього руху в районі мостового переходу через р. Конка для УДАІ УМВС України в Херсонській області та видано державний акт ІІ-ХС №001765 від 01.02.2001 на право постійного користування земельною ділянкою площею 4,89 га.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 № 730 Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ ліквідовані як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства внутрішніх справ.

Для забезпечення виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року № 730 наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 листопада 2015 року № 1532 ліквідовано Управління Державної автомобільної інспекції УМВС України в Херсонській області.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року № 730 утворено Головне управління Національної поліції в Херсонській області.

Спільним наказом МВС України та Національної поліції України №1008/2103 від 31.12.2017 прийнято рішення про передачу зі сфери управління Міністерства внутрішніх справ України з балансу УДАІ УМВС України в Херсонській області до сфери управління Національної поліції України в оперативне управління (на баланс) Головного управління Національної поліції в Херсонській області об`єкти нерухомого майна, у тому числі пост Пасат, розташований за адресою автодорога Херсон-Джанкой-Феодосія-Керч 11 км, Олешківський район, Херсонської області.

Згідно Акта приймання-передачі від 14.09.2018 на баланс ГУНП в Херсонській області було передано об`єкт нерухомого майна, пост Пасат, розташований за адресою: автодорога Херсон-Джанкой-Феодосія-Керч 11 км, Олешківський район, Херсонської області. Площа земельної ділянки 4,89 га.

Згідно довідки Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУНП в Херсонській області від 20.10.2021 №1632/10/03-2021 вищевказаний пост Пасат знаходиться на балансі ГУНП в Херсонській області.

Разом з об`єктом нерухомості ГУНП в Херсонській області переданий державний акт ІІ-ХС № 001765 від 01.02.2001 на право постійного користування земельною ділянкою площею 4,89 га (для розміщення загороджувального посту, місця відпочинку транзитних водіїв та інших учасників дорожнього руху - 1,71 га; спортивно-оздоровчої бази - 3, 18 га), виданий Олешківською (Цюрупинською) районною радою Олешківського (Цюрупинського) району Херсонської області УДАІ УМВС України в Херсонській області, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 20.

Відповідно до ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України, якщо будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Головне управління Національної поліції в Херсонській області звернулось до Херсонської обласної державної адміністрації з клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Розпорядженням Херсонської обласної державної адміністрації № 227 від 05.03.2020 згідно пункту 1 - припинено Управлінню державної автомобільної інспекції УМВС України в Херсонській області право постійного користування земельною ділянкою площею 3,18 га розташованої за межами населених пунктів на території Олешківської міської ради (автодорога Херсон-Джанкой-Феодосія-Керч 11 км) у зв`язку з набуттям права власності на будівлі або споруди іншою особою.

Відповідно до п. 4 Розпорядження № 227 від 05.03.2020 надано Головному управлінню Національної поліції в Херсонській області дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), вказаної в пункті 1 даного розпорядження.

Розпорядженням Херсонської обласної державної адміністрації № 441 від 26.05.2021 згідно пункту 1 надано Головному управлінню Національної поліції в Херсонській області у постійне користування земельну ділянку площею 1,1641 га з кадастровим номером 65255010100:04:001:0441 із земель рекреаційного призначення державної власності, що розташована за межами м. Олешки Херсонського району Херсонської області, для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту, для розміщення спортивно-оздоровчої бази.

Під час проведення геодезичних робіт, як зазначає позивач було виявлено, що частини вищевказаної земельної ділянки вже передані в приватну власність та оренду приватним особам, зокрема земельна ділянка площею 0,5358 га (кадастровий номер: 6525010100:07:001:0006) підстава для реєстрації права власності державний акт на право власності на земельну ділянку ЯК № 513611 від 22.02.2010 Цюрупинською районною державною адміністрацією Херсонської області.

Відповідно до розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області № 89 від 05.02.2010 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянці ОСОБА_2 площею 0,5358 га із земель запасу в адміністративних межах Цурюпинської міської ради, розроблений ПП ОСОБА_3 . Надано у власність земельну ділянку відкриті землі з незначним рослинним покривом, для ведення особистого селянського господарства громадянці ОСОБА_1 площею 0,5358 га в адміністративних межах Цурюпинської міської ради та видати державний акт на право власності на земельну ділянку.

Координати меж земельної ділянки кадастровий номер: 6525010100:07:001:0006 розташована в межах земельної ділянки згідно державного акта серії ІІ-ХС №001765 від 01.02.2001, дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж якої надано Головному управлінню Національної поліції в Херсонській області.

Позивач зазначає, що при прийнятті оскаржуваного розпорядження про передачу земельної ділянки у приватну власність ОСОБА_1 , відповідачем безпідставно не було внесено зміни до державного акта серії ІІ-ХС № 001765 від 01.02.2001 на право постійного користування земельною ділянкою.

Дані обставини стали підставою для звернення Головного управління Національної поліції в Херсонській області з позовною заявою до суду.

Таким чином, виник спір, який підлягає вирішенню у судовому порядку.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги Головного управління Національної поліції в Херсонській області підлягають задоволенню, з таких підстав.

Відповідно до ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на судовий захист.

Статтею 15 ЦК України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до частини першої статті 4 ГПК України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення (аналогічна правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 19.02.2020 у справі № 910/16448/18).

Позивач звертаючись до суду з позовом самостійно визначає у ній, яке його право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах.

Оцінка предмету заявленого позову, а відтак наявності підстав для захисту порушеного права позивача про яке ним зазначається в позовній заяві здійснюється судом на розгляд якого передано спір крізь призму оцінки спірних правовідносин та обставин (юридичних фактів), якими позивач обґрунтовує заявлені вимоги (аналогічні висновки викладено у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 19.09.2019 у справі № 924/831/17, від 28.11.2019 у справі № 910/8357/18).

Предметом позову у цій справі є вимоги Головного управління Національної Поліції в Херсонській області визнання недійсним та скасування Розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області № 89 від 05.02.2010 та визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку площею 0,5358 га серії ЯК № 513611 від 22.02.2010.

Підставою позовних вимог, на думку Головного управління Національної Поліції в Херсонській області, є порушення відповідачем прав позивача на постійне користування земельною ділянкою.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Згідно з частиною першою статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Частинами 1, 3, 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад, сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти Їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Від імені та в інтересах права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони, здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

За змістом частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до частини другої статті 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з приписами частини першої статті 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до частини першої статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України: право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Як встановлено судом, Розпорядженням Цюрупинської районної ради від 11.12.2000 № 203 погоджено відведення земельної ділянки в постійне користування УДАІ УМВС України в Херсонській області для розміщення загороджувального посту, спортивно оздоровчої бази, місця відпочинку транзитних водіїв та інших учасників дорожнього руху в районі мостового переходу через р. Конка площею 5,1315 га, з них 3,4 га - болота не покриті рослинністю.

В подальшому, рішенням Херсонської обласної ради від 22.12.2000 № 348 надано в постійне користування землі запасу Цюрупинської міської ради (3,4 га боліт) та земель Херсонської адміністрації автомобільних доріг (1,7315 га доріг) під розміщення загороджувального посту, спортивно оздоровчої бази, місця відпочинку транзитних водіїв та інших учасників дорожнього руху в районі мостового переходу через р. Конка для УДАІ УМВС України в Херсонській області та видано державний акт ІІ-ХС №001765 від 01.02.2001 на право постійного користування земельною ділянкою площею 4,89 га.

Разом з тим як вбачається з матеріалів справи, Постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 № 730 Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ ліквідовані як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства внутрішніх справ та для забезпечення виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року №730 наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 листопада 2015 року № 1532 ліквідовано Управління Державної автомобільної інспекції УМВС України в Херсонській області.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року № 730 утворено Головне управління Національної поліції в Херсонській області.

Як вбачається з матеріалів справи, спільним наказом МВС України та Національної поліції України № 1008/2103 від 31.12.2017 прийнято рішення про передачу зі сфери управління Міністерства внутрішніх справ України з балансу УДАІ УМВС У країни в Херсонській області до сфери управління Національної поліції України в оперативне управління (на баланс) Головного управління Національної поліції в Херсонській області об`єкти нерухомого майна, у тому числі пост Пасат, розташований за адресою автодорога Херсон-Джанкой-Феодосія-Керч 11 км, Олешківський район, Херсонської області.

Згідно Акта приймання-передачі від 14.09.2018 на баланс ГУНП в Херсонській області було передано об`єкт нерухомого майна, пост Пасат, розташований за адресою: автодорога Херсон-Джанкой-Феодосія-Керч 11 км, Олешківський район, Херсонської області. Площа земельної ділянки 4,89 га.

При цьому, разом з об`єктом нерухомості ГУНП в Херсонській області переданий державний акт ІІ-ХС №001765 від 01.02.2001 на право постійного користування земельною ділянкою площею 4,89 га (для розміщення загороджувального посту, місця відпочинку транзитних водіїв та інших учасників дорожнього руху - 1,71 га; спортивно-оздоровчої бази - 3, 18 га), виданий Олешківською (Цюрупинською) районною радою Олешківського (Цюрупинського) району Херсонської області УДАІ УМВС України в Херсонській області, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 20.

Відповідно до ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України, якщо будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Головне управління Національної поліції в Херсонській області звернулося до Херсонської обласної державної адміністрації з клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Судом встановлено, що Розпорядженням Херсонської обласної державної адміністрації № 227 від 05.03.2020 згідно пункту 1 - припинено Управлінню державної автомобільної інспекції УМВС України в Херсонській області право постійного користування земельною ділянкою площею 3,18 га розташованої за межами населених пунктів на території Олешківської міської ради (автодорога Херсон-Джанкой-Феодосія-Керч 11 км) у зв`язку з набуттям права власності на будівлі або споруди іншою особою.

Відповідно до п. 4 Розпорядження № 227 від 05.03.2020 надано Головному управлінню Національної поліції в Херсонській області дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), вказаної в пункті 1 даного розпорядження.

Під час проведення геодезичних робіт, як зазначає позивач було виявлено, що частини вищевказаної земельної ділянки вже передані в приватну власність та оренду приватним особам, зокрема земельна ділянка площею 0,5358 га (кадастровий номер: 6525010100:07:001:0006) підстава для реєстрації права власності державний акт на право власності на земельну ділянку ЯК №513611 від 22.02.2010 Цюрупинською районною державною адміністрацією Херсонської області.

При цьому, позивач вказує, що при прийнятті оскаржуваного розпорядження про передачу земельної ділянки у приватну власність, не було внесено зміни до державного акта серії ІІ-ХС № 001765 від 01.02.2001 на право постійного користування земельною ділянкою, тому за ГУНП у Херсонській області оформлене право постійного користування земельною ділянкою вже меншою площею, а саме 1,1641 га.

Відповідно до ст. 141 Земельного кодексу України: Підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; г) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Відповідно до положень ст. 142 Земельного кодексу України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Відповідно до ст. 143 Земельного кодексу України примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі: використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально- паразитичними і карантинно- шкідливими організмами, засмічення земель забороненими рослинами, пошкодження і знищення родючого шару грунту, об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров`ю населення) в терміни, встановлені вказівками спешально уповноважених органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів; конфіскації земельної ділянки; примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності; примусового звернення стягнень на земельну ділянку по зобов`язаннях власника цієї земельної ділянки; невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 149 Земельного кодексу України земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.

Частиною 10 ст. 149 Земельного кодексу передбачено, у разі незгоди землекористувача з вилученням земельної ділянки питання вирішується в судовому порядку.

За приписами статті 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

У пункті 7.27 постанови від 05.11.2019 у справі № 906/392/18 Велика Палата Верховного Суду зазначила, що право постійного землекористування є безстроковим і може бути припинене лише з підстав, передбачених у статті 141 Земельного кодексу України, перелік яких є вичерпним.

Вирішуючи спори про припинення права власності на земельну ділянку чи права користування нею, суди ураховують, що орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування має право прийняти рішення про це лише в порядку, з підстав і за умов, передбачених статтями 140 - 149 ЗК України.

Так в матеріалах справи наявна Технічна документація із землеустрою з якої вбачається відсутність добровільної відмови землекористувача Управління державної автомобільної інспекції УМВС України в Херсонській області від права користування земельною ділянкою чи її частини.

При цьому, матеріали справи не містять відомостей щодо наявності інших підстав припинення права постійного користування земельною ділянкою, які визначені ст.141 Земельного кодексу України.

Зважаючи на наведені у Розпорядженні Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області № 89 від 05.02.2010 підстави прийняття - ст.ст. 17, 51, 79, 80, 81, 90, 91, 118, 125, 126, 186 п. 12 розділу десятого Земельного кодексу України, враховуючи те, що останнє прийнято за відсутності добровільної відмови від права постійного користування земельною ділянкою та інших підстав, визначених ст. 141 ЗК України для припинення права постійного користування земельною ділянкою, суд приходить до висновку, що останнє прийнято з порушенням вимог чинного законодавства та підлягає визнанню недійсним та скасуванню, у зв`язку з чим позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Приймаючи до уваги вищезазначені обставини, позовні вимоги про визнання недійсним та скасування розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області № 89 від 05.02.2010 підлягають задоволенню.

Щодо вимог позивача в частині визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку площею 0,5358 га серії ЯК №513611 від 22.02.2010, то ці вимоги також підлягають задоволенню, оскільки вони є похідними від вимоги про визнання недійсним та скасування Розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області № 89 від 05.02.2010, яку суд задовольнив.

Відповідно до частини третьої статті 13 ГПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

У відповідності до частини першої статті 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального Кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Суд зазначає, що у викладі підстав для прийняття рішення суду необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Відповідач позовні вимоги належними та доступними засобами доказування не спростував, а наявні в матеріалах справи докази свідчать про обґрунтованість позовних вимог.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Куруючись ст.ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати недійсним та скасувати розпорядження Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області (75100, Херсонська область, м. Олешки, вул. Гвардійська, буд. 24; код ЄДРПОУ 04059823) № 89 від 05.02.2010.

3. Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,5358 га серії ЯК № 513611 від 22.02.2010.

4. Стягнути з Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області (75100, Херсонська область, м. Олешки, вул. Гвардійська, буд. 24; код ЄДРПОУ 04059823) на користь Головного управління Національної поліції в Херсонській області (73000, м. Херсон, вул. Лютеранська, буд.4; код ЄДРПОУ 40108782) суму судових витрат по сплаті судового збору у розмірі 4540,00 грн.

5. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-Західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги у строки, визначені ст. 256 ГПК України.

Повне рішення складено 06 лютого 2024 р.

Суддя Нікітенко С.В.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення25.01.2024
Оприлюднено09.02.2024
Номер документу116828341
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —923/1374/21

Рішення від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 21.11.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 10.10.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 05.10.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 12.09.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 14.02.2022

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Сулімовська М. Б.

Ухвала від 11.01.2022

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Сулімовська М. Б.

Ухвала від 07.12.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Сулімовська М. Б.

Ухвала від 10.11.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Сулімовська М. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні