Рішення
від 06.02.2024 по справі 140/5127/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 лютого 2024 року ЛуцькСправа № 140/5127/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Волдінера Ф.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Волинської обласної ради про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся з позовом до Волинської обласної ради (далі відповідач), відповідно до якої просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Волинської обласної ради про реорганізацію Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради від 16.03.2023 №20/21.

В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що 16.03.2023 на черговому засіданні сесії VIII скликання Волинської обласної ради, було прийнято рішення №20/21 «Про реорганізацію Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради». На переконання позивача, відповідачем прийнято рішення без дотримання встановленої процедури, а саме без проведення громадських слухань. Просив адміністративний позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 30.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд адміністративної справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

В поданому до суду відзиві на позовну заяву відповідач позов не визнав та просить відмовити у його задоволенні з тих підстав, що 11.04.2023 на пленарному засіданні Волинської обласної ради прийнято рішення від 11.04.2023 №21/7 «Про перепрофілювання (зміну типу), перейменування та зміну адреси Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради», яким пунктом 5 визнано такими, що втратили чинність, пункті 1-6 рішення обласної ради від 16.03.2023 №20/21 «Про реорганізацію з Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради», тобто пункти 1-6 оскаржуваного рішення.

Водночас, вирішено перепрофілювати (змінити тип), перейменувати Володимир- Волинський ліцей «Центр освіти» Волинської обласної ради у Володимирський спортивний ліцей Волинської обласної ради та змінити адресу Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради з: «44700, Волинська область, місто Володимир-Волинський, вулиця Берегового, будинок 1» на « АДРЕСА_1 ».

Реорганізація освітнього закладу у спортивний ліцей зумовлена також пропозиціями профільного управління в області, викладеного в листі Управління освіти і науки Волинської обласної державної адміністрації від 15.03.2023 №724/01-08/2-23.

Зміна адреси здійснена на підставі отриманого листа Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради від 06.04.2023 року №191/01-21 за підписом його керівника та зумовлена прийняттям постанови Верховної Ради України «Про перейменування міста Володимир-Волинський Володимир-Волинського району Волинської області» від 15.12.2021 №1959-ІХ, якою перейменовано місто Володимир- Волинський Володимир-Волинського району Волинської області на місто Володимир, а також зміною назви вулиці, за якою знаходиться заклад з вулиці «Берегового» та вулицю « ІНФОРМАЦІЯ_1 » відповідно до рішення Володимирської міської ради Волинської області від 30.09.2022 №17/15.

Відповідно до пункту 5 розділу 1 Статуту Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради «Загальні положення» чітко визначено, що реорганізація та ліквідація ліцею проводиться за рішенням Волинської обласної ради (далі - засновник) відповідно до чинного законодавства. Аналогічні положення містяться в профільних Законах України.

Так, статтею 25 Закону України «Про освіту» визначено: «Права і обов`язки засновника щодо управління закладом освіти визначаються цим Законом та іншими законами України, установчими документами закладу освіти. Засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа): приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом;...».

Статтею 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» також визначено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).

Відповідно, Волинська обласна рада в достатній мірі на момент прийняття рішення володіла повноваженнями щодо прийняття оскаржуваного позивачем рішення.

Іще одним так званим порушенням норм законодавства є «недотримання Волинською обласною радою вимог постанови Кабінету Міністрів України №996 від 03.11.2020 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики»».

Зазначає, що позивачем навіть не досліджено питання сфери поширення постанови КМУ №996 на органи місцевого самоврядування.

Пунктом 1 такої постанови КМУ визначено, що цей Порядок визначає основні вимоги до організації і проведення органами виконавчої влади консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики.

Консультації з громадськістю проводяться з метою залучення громадян до участі в управлінні державними справами, надання можливості для їх вільного доступу до інформації про діяльність органів виконавчої влади, а також забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності зазначених органів.

Проведення консультацій з громадськістю має сприяти налагодженню системного діалогу органів виконавчої влади з громадськістю, підвищенню якості підготовки рішень з важливих питань державного і суспільного життя з урахуванням громадської думки, створенню умов для участі громадян у розробленні проектів таких рішень.

«Консультації з громадськістю організовує і проводить орган виконавчої влади, який є головним розробником проекту нормативно-правового акта або готує пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя.

Інформація, пов`язана з організацією та проведенням консультацій з громадськістю, оприлюднюється у спеціально створеній рубриці «Консультації з громадськістю» офіційного веб-сайту органу виконавчої влади», - п. 5 постанови КМУ №996.

Пунктом 12 вищезазначеного Порядку, затвердженого постановою КМУ №996 передбачено перелік проектів нормативно-правових актів, щодо яких в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю.

Відповідно, зазначення позивачем про порушення нормативно-правових актів, що жодним чином не стосується сфери здійснення органами місцевого самоврядування своїх повноважень, засвідчує лише про безпідставність вимог позивача.

Окрім того, Основним Законом України - Конституцією України у статті 113 розділу VI «Кабінет Міністрів України. Інші органи виконавчої влади» визначено, що Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.

«Виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації», - ст. 118 Конституції України.

Визначення поняття місцевого самоврядування міститься в ст. 140 Конституції України та ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Стосовно ж визначення нормативно-правових актів, згідно ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.

В рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) №1-9/2009 (офіційне тлумачення положень частин першої, десятої статті 59) від 16.04.2009р. також зроблено наступні висновки: «Проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.»

Відтак зауважує, що прийняте та оскаржуване обласною радою рішення аж ніяк не відноситься до нормативно-правових актів, а застосування до правовідносин при прийнятті оспорюваного рішення обласної ради зазначеного вище нормативно-правового акту є вкрай помилковим, відповідно, висновок про необхідність погодження реорганізації закладу обласної комунальної власності, що начебто випливає з такого акту (нормативно- правового) також є хибним.

Дослідивши письмові докази по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

16.03.2023 на черговому засіданні сесії VIII скликання Волинської обласної ради, було прийнято рішення №20/21 «Про реорганізацію Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради», відповідно до якого вирішено:

1. Реорганізувати Володимир-Волинський ліцей «Центр освіти» Волинської обласної ради (код з ЄДРПОУ 13353993, юридична адреса: 44700, Волинська область, місто Володимир-Волинський, вулиця Берегового, будинок 1) шляхом його перетворення у Волинський обласний спортивний ліцей (44700, Волинська область, місто Володимир, вулиця Берегового, будинок 1).

2. Визначити, що Волинський обласний спортивний ліцей є правонаступником усіх майнових і немайнових прав Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради.

3. Доручити управлінню освіти і науки Волинської обласної державної адміністрації (Наталія Матвіюк):

1) у встановленому законом порядку провести реорганізацію Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради шляхом перетворення у Волинський обласний спортивний ліцей, зокрема, створити комісію з реорганізації юридичної особи;

2) розробити та подати на затвердження голові обласної ради Статут Волинського обласного спортивного ліцею у новій редакції;

3) забезпечити у ході проведення реорганізації дотримання прав та інтересів працівників закладу та осіб, які в ньому навчаються, відповідно до вимог чинного законодавства.

4. Голові комісії з реорганізації юридичної особи Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради, у встановленому законом порядку подати передавальний акт на затвердження в обласну раду.

5. Доручити голові обласної ради затвердити передавальний акт.

6. Установити, що строк заявлення кредиторами своїх вимог до Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради становить 2 місяці з дня оприлюднення повідомлення про рішення «Про реорганізацію Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради».

7. Визнати таким, що втратило чинність, рішення обласної ради від 19.08.2021 №7/16 «Про створення Володимир-Волинського спортивного ліцею Волинської обласної ради». 8. Контроль за виконанням цього рішення покласти на управління освіти і науки Волинської обласної державної адміністрації.

Перед прийняттям оскаржуваного рішення його проект попередньо виносився на розгляд постійної комісії Волинської обласної ради.

09.03.2023 проект було винесено на голосування проект рішення №20/21 «Про реорганізацію Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради», за результатами голосування якого комісія вирішила схвалити проект та рекомендувати депутатам підтримати його.

Не погодившись з оскаржуваним рішенням, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 2 Закону України «Про освіту», законодавство України про освіту ґрунтується на Конституції України та складається із цього Закону, спеціальних законів, інших актів законодавства у сфері освіти і науки та міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку.

Частинами першою-третьою статті 3 Закону України «Про освіту» передбачено, що кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.

В Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Право на освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров`я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак.

Право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.

Згідно з частиною другою статті 5 Закону України «Про освіту», державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

У відповідності до частини п`ятої статті 13 Закону України «Про освіту» органи місцевого самоврядування різних адміністративно-територіальних одиниць мають право прийняти з урахуванням потреб і пропозицій територіальних громад спільне рішення про організацію здобуття початкової, базової та профільної середньої освіти в закладі освіти (його філії) та забезпечення підвезення здобувачів освіти до нього і у зворотному напрямку.

Частинами першою та четвертою статті 22 Закону України «Про освіту» передбачено, що юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність.

Заклад освіти може здійснювати освітню діяльність одночасно на різних рівнях освіти та за різними видами освіти, утворювати для цього структурні підрозділи.

Згідно з частиною другою статті 24 Закону України «Про освіту» управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Відповідно до абз. 1 частини другої статті 25 Закону України «Про освіту» засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа), зокрема, приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом.

Правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти визначені в Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 №463-IX (далі - Закон №463-IX).

Відповідно до п.п. 1, 3, 4, 6 частини першої статті 1 Закону №463-ІХ, безпечне освітнє середовище - сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог санітарних, протипожежних та/або будівельних норм і правил, законодавства щодо кібербезпеки, захисту персональних даних, безпеки харчових продуктів та/або надання неякісних послуг з харчування, шляхом фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі, гідності, ділової репутації (булінг (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а також унеможливлюють вживання на території закладу освіти алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних засобів, психотропних речовин;

доступність повної загальної середньої освіти - сукупність умов, що сприяють задоволенню освітніх потреб осіб та забезпечують кожній особі можливість здобуття повної загальної середньої освіти відповідно до державних стандартів, у тому числі наявність достатньої кількості закладів освіти, що забезпечують безоплатне здобуття повної загальної середньої освіти, відсутність дискримінації за будь-якою ознакою чи обставиною, надання учням підтримки в освітньому процесі;

заклад загальної середньої освіти - юридична особа, основним видом діяльності якої є освітня діяльність, що провадиться на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти;

засновник закладу загальної середньої освіти (далі - засновник) - орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Згідно із частиною першою статті 4 Закону №463-ІХ, повна загальна середня освіта здобувається на таких рівнях:

початкова освіта - перший рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом початкової освіти;

базова середня освіта - другий рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом базової середньої освіти;

профільна середня освіта - третій рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом профільної середньої освіти.

У відповідності до абзаців 1, 4 частини першої статті 31 Закону №463-ІХ, юридична особа має статус закладу загальної середньої освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність, що здійснюється на одному чи декількох рівнях повної загальної середньої освіти.

Заклад освіти провадить освітню діяльність на певному рівні повної загальної середньої освіти за умови наявності відповідної ліцензії, виданої в установленому законодавством порядку.

Частиною першою статті 32 Закону №463-ІХ передбачено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.

Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради.

Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, селищні, сільські ради відповідно до вимог законодавства.

Відповідно до частини другої статті 32 Закону №463-ІХ у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.

Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.

Згідно з частиною першою статті 36 Закону №463-ІХ управління закладом загальної середньої освіти здійснюють: засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган; керівник закладу освіти; педагогічна рада; вищий колегіальний орган громадського самоврядування закладу освіти.

Із системного аналізу вищевказаних нормативно-правових актів законодавства вбачається, що заклад загальної середньої освіти комунальної форми власності може бути заснованим розпорядчим актом сільської, селищної, міської, районної, обласної ради. Саме на засновника покладено повноваження щодо прийняття рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти, після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника.

Судом встановлено, що відповідно до пункту 5 розділу І Статуту Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради, затвердженого розпорядження голови Волинської обласної ради 14.09.2021 за №389, засновником Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради є Волинська обласна рада. Функції оперативного управління майном здійснює управління освіти і науки Волинської обласної державної адміністрації.

Реорганізація та ліквідація ліцею проводиться за рішенням Волинської обласної ради відповідно до чинного законодавства.

Отже, Волинська обласна рада при прийнятті рішення про реорганізацію Володимир-Волинського ліцею «Центр освіти» Волинської обласної ради від 16.03.2023 №20/21, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад, діяла в межах своїх повноважень.

Щодо тверджень позивача, що оскаржуване рішення прийнято без проведення громадських обговорень, то суд зазначає, що така вимога стосується лише закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості, як це передбачає частина друга статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»і не поширюється на заклади, які знаходяться у міській місцевості.

Також суд вважає необґрунтованим посилання представника позивача на обов`язковість застосування відповідачами постанови Кабінету Міністрів України «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» від 03.11.2010 №996 (далі - постанова КМУ №996), оскільки сфера дії даного нормативно-правового акту не охоплює діяльність Волинської обласної ради як органу місцевого самоврядування. Крім того, пункт 5 Постанови КМУ №996 лише рекомендує, а не зобов`язує органи місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим Положенням.

За сукупності вищевикладених обставин, суд приходить висновку, що у задоволенні позову слід відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у суду відсутні.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Волинської обласної ради про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).

Відповідач: Волинська обласна рада (43027, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 9, ідентифікаційний код юридичної особи 00022444).

Суддя Ф. А. Волдінер

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2024
Оприлюднено09.02.2024
Номер документу116833113
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —140/5127/23

Рішення від 06.02.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні