Рішення
від 06.02.2024 по справі 160/24754/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 лютого 2024 рокуСправа №160/24754/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маковської О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України, в якій позивач просить:

-скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 26.07.2023 №9246964/40879829 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2022 №1, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА»;

-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 01.11.2022 №1, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА», в Єдиному реєстрі податкових накладних;

-скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 26.07.2023 №9246963/40879829 про відмову у реєстрації податкової накладної від 02.11.2022 №2, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА»;

-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 02.11.2022 №2, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА», в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем засобами електронного зв`язку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні, але її реєстрацію зупинено із посиланням на п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Позивачем направлено письмові пояснення та копії відповідних документів, необхідних для проведення реєстрації зупинених податкових накладних, однак за результатами розгляду поданих документів комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відмову в реєстрації вказаних вище податкових накладних.

Такі рішення позивач вважає необґрунтованими та такими, що порушують норми податкового законодавства, права та охоронювані законом інтереси позивача, є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки позивачем подані контролюючому органу всі необхідні документи, що підтверджують правомірність складання податкових накладних.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2023 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Від ГУ ДПС у Дніпропетровській області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просить відмовити в задоволенні позовних вимог, оскільки підприємство включено до переліку ризикових платників податку на підставі інформації, отриманої в межах Алгоритму дій, як такого, що відповідає п.8 Критеріїв ризиковості.

Від ДПС України до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти позовних вимог та вказує, що зобов`язання зареєструвати податкову накладну є дискреційними повноваженнями контролюючого органу.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» створене у 2016 році, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань:12241020000078680.

Товариство є платником податку на прибуток на загальних підставах та платником податку на додану вартість (ПІН 408798204632).

Юридична та фактична адреса товариства: 49038, м. Дніпро, вул. Мудрого Ярослава князя, буд.68. Офісне приміщення орендує у ТОВ «ТД ЮНІОН ОІЛ» згідно договору суборенди № 02/06/1 від 02.06.2021 року.

Основним видом діяльності Товариства є: Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням код КВЕД - 46.69. Іншими видами діяльності є: Виробництво гідравлічного та пневматичного устатковання, код КВЕД - 28.12; Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, код КВЕД - 45.20; Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, код КВЕД - 45.31; Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, код КВЕД - 45.32; Діяльність посередників у торгівлі машинами, суднами та літаками, код КВЕД - 46.14; Діяльність залізними та іншими промисловим устаткованням, посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, металевими виробами, код КВЕД - 46.15; Оптова торгівля машинами й устаткованням для добувної промисловості та будівництва, код КВЕД - 46.63; Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, код КВЕД - 46.71; Неспеціалізована оптова торгівля, код КВЕД - 46.90; Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення, код КВЕД - 33.12; Установлення та монтаж машин і устатковання, код КВЕД - 33.20.

Для здійснення господарської діяльності Товариство використовує орендоване складське приміщення 84,62 м.кв. розташоване за адресою: м.Дніпро, вул.Барнаульська, буд.2а, на підставі договору суборенди № СА-0107/2020-1 від 01.07.2020 з ТОВ «ТОРГІВЕЛЬНИЙ ДІМ «ОЛАНВО».

Товариством подано до ГУ ДПС повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою №20- ОПП з зазначенням вищевказаних приміщень (офіс та склад), які використовуються у господарській діяльності.

Для здійснення діяльності підприємство використовує орендований автомобіль, згідно договору оренди транспортного засобу від 09.12.2019.

Між ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» (Продавець) та ТОВ «ЗЕВС АВТОМАТИКА» 10.01.2022 укладено Договір поставки №1001.

Відповідно до п.1.1. Договору поставки №1001, в порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі, Продавець зобов`язується передати у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти у свою власність та оплатити Товар на умовах, в кількості та за ціною (вартістю), що наводяться в рахунку-фактурі, або інших передбачених чинним законодавством документах та товар, які є невід`ємною частиною Договору (додатки) та остаточно узгоджуються Сторонами на кожну окрему партію Товару.

Згідно п.2.1. Договору поставки №1001, передача товару у власність Покупця здійснюється Продавцем за наявністю Товару на складі Продавця протягом 3-х робочих днів або протягом 21 банківського дня в разі імпортування Товару, з дня надходження коштів в розмірі 10090 вартості Товару, на поточний рахунок Продавця, якщо інше не передбачено у додатках до цього Договору.

Відповідно до п.3.1. Договору поставки №1001, загальна ціна (вартість) товару за цим Договором визначається у рахунку-фактурі. Оплата ціни (вартості) Товару здійснюється Покупцем в національній валюті України безготівково шляхом банківського переказу грошових коштів на поточний рахунок Продавця.

ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» надало ТОВ «ЗЕВС АВТОМАТИКА» рахунок на оплату №392, для проведення оплати за товари, що підлягають постачанню, на загальну суму 104 001,60 грн. (в т.ч. ПДВ - 17 333,60 грн.).

ТОВ «ЗЕВС АВТОМАТИКА» 01.11.2022 перерахувало в адресу ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» попередню (часткову) оплату за товар, що підлягає постачанню, у розмірі 83 201,28 грн. (в т.ч. ПДВ - 13 866,88 грн.), що підтверджується платіжним дорученням №2449.

ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» складено податкову накладну від 01.11.2022 №1 та направлено на реєстрацію в ЄРПН.

Відповідно до видаткової накладної від 02.11.2022 №327 ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» в адресу Покупця відвантажено товар на суму 104 001,60 грн. (в т.ч. ПДВ - 17 333,60 грн.).

Доставка товару здійснювалась перевізником Нова пошта, з яким укладений договір про надання послуг з організації перевезення відправлень від 28.02.2019 №267497 та підтверджується товарно-транспортною накладною від 02.11.2022 №20400272336802.

ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» на суму різниці між відвантаженим товаром та сумою попередньої оплати складена податкова накладна від 02.11.2022 № 2 та направлена на реєстрацію в ЄРПН.

Господарська операція, на підставі якої було складено податкові накладні від 01.11.2022 №1 та від 02.11.2022 №2, відображена в регістрах бухгалтерського обліку по рахунку 361 згідно оборотно-сальдової відомості.

Товар, який реалізований на адресу ТОВ «ЗЕВС АВТОМАТИКА», придбано у ТОВ «ІМПОРТ ЛОГІСТІК ГРУП» за договором комісії від 10.05.2021 №ІЛГ-1005/202.

По виконанню доручення згідно Договору комісії №ІЛГ-1005/2021, Комісіонером позивачу реалізовані відповідні товарно-матеріальні цінності, що підтверджується видатковою накладною від 16.09.2021 №197 та актом надання послуг від 16.09.2021 №198.

Реєстрація податкових накладних від 01.11.2022 №1 та від 02.11.2022 №2 зупинена на підстав того: «ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 01.11.2022 № 1 (від 02.11.2022 № 2 відповідно) в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D- 2.3659%, Р=0».

Позивачем 24.07.2023 на адресу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області направлено повідомлення за №3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, з поясненням та копій документів (як додатки до повідомлення), стосовно ведення господарської діяльності, в рамках якої і було складено податкову накладну від 01.11.2022 №1, а саме: документів, щодо виникнення податкового зобов`язання, договірних відносин між ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» та ТОВ «ЗЕВС АВТОМАТИКА», факту перевезення товару, а саме: договір поставки від 10.01.2022 №1001, рахунок на оплату від 31.10.2022 №392, платіжне доручення від 01.11.2022 №2449, видаткову накладну від 02.11.2022 №327, товарно-транспортну накладну від 02.11.2022 № 20400272336802, заяву про приєднання до договору про надання послуг з організації перевезення відправлень від 28.02.2019, додаткову угоду № 1 від 26.03.2021 до договору про приєднання до договору про надання послуг з організації перевезення відправлень від 28.02.2019, акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №НП-008329841 від 10.11.2022, рахунок-фактуру № НП-008329841 від 10.11.2022, витяг з оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 по договору №1001 за період з 31.10.2022 по 24.07.2023; документів, які підтверджують наявність матеріально-технічної бази, достатньої для ведення профільних видів господарської діяльності, місце зберігання товарів, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, а саме: договір суборенди нежитлового приміщення (складу) № СА-0107/2020-1 | від / 01.07.2020, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність за формою № 20-ОПП від 26.10.2020, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність за формою № 20-ОПП від 15.08.2022, договір оренди транспортного засобу від 09.12.2019, статутні документи, наказ на призначення керівника, штатний розпис товариства від 01.04.2021; документів, що підтверджують факт придбання реалізованого товару, та відображення його в бухгалтерському обліку, а саме: договір комісії №ІЛГ-1005/2021 від 10.05.2021, видаткову накладну № 197 від 16.09.2021, акт надання послуг № 198 від 16.09.2021, витяг з оборотно-сальдової відомості по рахунку 281 з 16.09.2021 по 02.11.2022.

Позивачем 24.07.2023 на адресу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області направлено повідомлення за №4 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, з поясненням та копій документів , стосовно ведення нашої господарської діяльності, в рамках якої складено податкову накладну від 02.11.2022 №2, а саме: документів, щодо виникнення податкового зобов`язання, договірних відносин між ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» та ТОВ «ЗЕВС АВТОМАТИКА», факту перевезення товару, а саме: договір поставки №1001 від 10.01.2022, рахунок на оплату №392 від 31.10.2022, платіжне доручення №2449 від 01.11.2022, видаткову накладну №327 від 02.11.2022, товарно-транспортну накладну №20400272336802 від 02.11.2022, заяву про приєднання до договору про надання послуг з організації перевезення відправлень від 28.02.2019, додаткову угоду від 26.03.2021 до договору про приєднання до договору про надання послуг з організації перевезення відправлень від 28.02.2019, акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №НП-008329841 від 10.11.2022, рахунок-фактуру №НП-008329841 від 10.11.2022, витяг з оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 по договору №1001 за період з 31.10.2022 по 24.07.2023; документів, які підтверджують наявність матеріально-технічної бази, достатньої для ведення профільних видів господарської діяльності, місце зберігання товарів, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, а саме: договір суборенди нежитлового приміщення (складу) №СА-0107/2020-1 від 01.07.2020, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність за формою №20-ОПП від 26.10.2020, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність за формою №20-ОПП від 15.08.2022, договір оренди транспортного засобу від 09.12.2019, статутні документи, наказ на призначення керівника, штатний розпис товариства від 01.04.2021; документів, що підтверджують факт придбання реалізованого товару, та відображення його в бухгалтерському обліку, а саме: договір комісії №ІЛГ-1005/2021 від 10.05.2021, видаткову накладну №197 від 16.09.2021, акт надання послуг №198 від 16.09.2021, витяг з оборотно-сальдової відомості по рахунку 281 з 16.09.2021 по 02.11.2022.

Рішенням Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 26.07.2023 №9246964/40879829 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 01.11.2022 №1, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація - наявність ризикових операцій, відсутні сертифікати відповідності.

Рішенням Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 26.07.2023 №9246963/40879829 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 02.11.2022 №2, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація - наявність ризикових операцій, відсутні сертифікати відповідності.

Не погодившись з рішенням Комісії регіонального рівня, позивач звернувся зі скаргами до Комісії центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням Комісії центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.08.2023 №61763/40879829/2 скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін.

Підставою прийняття відповідного рішення зазначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження і розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання/передачі товарів (робіт і послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Рішенням Комісії центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.08.2023 №61781/40879829/2 скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін.

Підставою прийняття відповідного рішення зазначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження і розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання/передачі товарів (робіт і послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Вважаючи такі рішення протиправними, позивач звернувся за захистом порушеного права до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно з пунктом 185.1 статті185 Податкового кодексу України (далі -ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7статті 201 ПК України).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/ розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

За приписами пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, постановою КМУ від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок №1165).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Так, відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація спірної податкової накладної зупинена у зв`язку із відповідністю платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Суд зазначає, що Критерії ризиковості платника податку на додану вартість є Додатком №1 до Порядку №1165.

Відповідно до пункту 8 Критерії ризиковості платника податку на додану вартість у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Так, в Квитанції контролюючий орган, пославшись на відповідність пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, запропонував надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

Крім того, зазначена Квитанція не містить інформації, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за №1245/34216 13.12.2019, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2 - 4 Порядку №520 Прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п.10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Окрім цього, контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів для прийняття рішень в рамках розглядуваних пояснень не направляв.

Суд звертає увагу відповідача, що ані у оскаржуваному рішенні, а ні у відзив на позовну заяву контролюючий орган не зазначає, які саме документи складено з порушенням законодавства та які саме порушення в їх складенні встановлено контролюючим органом.

Суд зазначає, що відповідачем не надано суду жодного обґрунтування щодо застосування пункту 8 Критерії ризиковості платника податку для прийняття рішення щодо ризиковості здійснення господарських операцій, зазначеної в поданій для реєстрації позивачем податковій накладній.

В даному випадку, відповідачами ґрунтовних недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не зазначено у відповідному рішенні.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Крім того, при прийнятті рішення у даній справі, судом також враховано висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, в якій зазначено: «Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу».

Частиною 5 ст.242 КАС України передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкової накладної.

Враховуючи викладені обставини, суд доходить висновку, що оскаржувані рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну датою її фактичного надходження, суд зазначає наступне.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 №1246(далі - Порядок №1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується.

При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).

Відтак, оскільки рішення комісії про відмову у реєстрації податкової накладної підлягає скасуванню, то суд доходить висновку про наявність підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на встановлені обставини, а також приймаючи до уваги те, що відповідачами не було надано до суду доказів правомірності прийняття оскаржуваного рішення, суд доходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Враховуючи положення статті 139 КАС України, сплачений позивачем судовий збір в розмірі 5368,00 грн. підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Керуючись ст. ст. 77, 90, 139, 243, 246, 250, 257 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 26.07.2023 №9246964/40879829 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2022 №1.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 01.11.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її направлення на реєстрацію.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 26.07.2023 №9246963/40879829 про відмову у реєстрації податкової накладної від 02.11.2022 №2.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 02.11.2022 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її направлення на реєстрацію.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» за рахунок бюджетних асигнувань ДПС України судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтею 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Маковська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2024
Оприлюднено09.02.2024
Номер документу116833442
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/24754/23

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 29.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 14.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 06.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Маковська Олена Володимирівна

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Маковська Олена Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні