Справа № 591/10923/23
Провадження № 2/591/1672/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 лютого 2024 року Зарічний районний суд м. Суми в складі:
головуючого в особі судді - КЛИМЕНКО А.Я.
при секретарі - Устименко М.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Суми цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «УКР СПЕЦ СЕРВІС», Виконавчого комітету Сумської міської ради в особі: Центр надання адміністративних послуг у місті Суми, треті особи: ОСОБА_2 , ОСОБА_3
про визнання трудових відносин припиненими, зобов`язання виключити з реєстру запис про керівника (директора) товариства -
встановив:
Позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «УКР СПЕЦ СЕРВІС», Виконавчого комітету Сумської міської ради в особі: Центр надання адміністративних послуг у місті Суми, треті особи: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання трудових відносин припиненими, зобов`язання виключити з реєстру запис про керівника (директора) товариства і свої позовні вимоги мотивує тим, що 30.05.2018 року Засновниками Товариства було прийнято рішення про обрання директором Товариства ОСОБА_1 , що знайшло своє відображення в протоколі зборів учасників ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» №9 від 30.05.2018 року. Згідно наказу ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» від 31.05.2018 року №5 ОСОБА_1 приступив до виконання обов`язків директора Товариства. Відомості щодо керівника ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань. З жовтня 2021 року ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» призупинило свою господарську діяльність в зв`язку з відсутністю об`ємів робіт (довідка від 05.01.2023 року). З січня 2023 року ОСОБА_1 не виконував та фактично припинив трудові відносини з підприємством. В жовтні 2023 року він вирішив звільнитися з посади директора за власним бажанням про що подав відповідну заяву. Проте, рішення про звільнення ОСОБА_1 прийнято не було в зв`язку із не проведенням учасниками товариства загальних зборів. А тому, просить суд визнати його звільненим з посади директора ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» та зобов`язати Виконавчий комітет Сумської міської ради в особі «Центр надання адміністративних послуг м. Суми» внести зміни до відомостей про юридичну особу ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» (Код ЄДРПОУ 38136276), що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, виключивши ОСОБА_1 із зазначеного реєстру, як керівника директора та особи, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо), додавши - «трудові відносини припинено за рішенням Зарічного районного суду м. Суми»
Представник позивача ОСОБА_1 адвокат Петрищев О.О. в письмовій заяві позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просить суд слухати справу без його участі та участі позивача, просить суд позов задоволити.
Відповідач ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» про день та час розгляду справи повідомлявся належним чином, представник до суду не з`явився.
Відповідач Центр надання адміністративних послуг у місті Суми, про день та час розгляду справи повідомлений належним чином, представник до суду не з`явився.
Треті особи: ОСОБА_2 та ОСОБА_3 про день та час розгляду справи повідомлялися належним чином, до суду не з`явилися.
29.11.2023 року ухвалою судді Зарічного районного суду м. Суми Клименко А.Я. відкрито провадження у справі і справа призначена до судового розгляду по суті на 22.01.2024 року. 22.01.2024 року судове засідання було відкладено на 08.02.2024 року в зв`язку з неявкою учасників.
Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється, так як розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи.
Суд, вивчивши матеріали даної цивільної справи, вважає, що позов обґрунтований і підлягає задоволенню виходячи з наступного:
Судом при розгляді справи встановлено, що позивач - ОСОБА_1 призначений на посаду директора ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС», що підтверджується копією протоколу зборів учасників ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» №9 від 30.05.2018 року та копією наказу ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» від 31.05.2018 року №5.
Відомості щодо керівника (підписанта) ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» були внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.
З жовтня 2021 року ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» призупинило свою господарську діяльність в зв`язку з відсутністю об`ємів робіт (довідка від 05.01.2023 року)
З січня 2023 року ОСОБА_1 не виконував та фактично припинив трудові відносини з підприємством.
В жовтні 2023 року Позивач, маючи намір припинити трудові відносини з Товариством, письмово звернувся до кожного з Засновників (Учасників) Товариства з заявою про скликання зборів Товариства, як вищого органу управління Товариством для вирішення питання про його звільнення з посади директора, доказом чого є відповідний супровідний лист, заява про звільнення за власним бажанням від 11.10.2023 року та повідомлення про скликання Загальних позачергових зборів Учасників ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС».
Однак, Загальні позачергові збори учасників ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» (Код ЄДРПОУ 38136276), скликані 16.11.2023 року, початок 10 год. 00 хв. не відбулись в зв`язку із неявкою засновників Товариства.
Рішення прозвільнення ОСОБА_1 , з посади директора ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» прийнято не було.
Відповідно до ч. 1 ст. 99 ЦК України, загальні збори товариства своїм рішенням створюють виконавчий орган та встановлюють його компетенцію і склад.
Частиною 4 ст. 145 ЦК України передбачено, що до виключної компетенції загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю належить, зокрема, створення і відкликання виконавчого органу товариства.
Відповідно до ст. 30 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» вищим органом товариства з обмеженою відповідальністю є загальні збори учасників. Вони складаються з учасників товариства або призначених ними представників.
Відповідно до ст. 34 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» рішення загальних зборів учасників приймаються відкритим голосуванням, якщо інше не передбачено статутом товариства. Рішення загальних зборів учасників з питань звільнення директора, як одноосібного виконавчого органу органу приймаються більшістю голосів усіх учасників товариства, які мають право голосу з відповідних питань.
Статутом товариства може встановлюватися інша кількість голосів учасників товариства (але не менше, ніж більшість голосів), необхідна для прийняття рішень з питань порядку денного загальних зборів учасників, крім рішень, які відповідно до цього Закону приймаються одностайно. Відповідні положення можуть бути внесені до статуту, змінені або виключені з нього одностайним рішенням загальних зборів учасників, у яких взяли участь всі учасники товариства.
Відповідно до ст. 39 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» у товаристві з обмеженою відповідальністю створюється виконавчий орган: колегіальний (дирекція) або одноособовий (директор). Виконавчий орган товариства здійснює управління поточною діяльністю товариства.
До компетенції виконавчого органу товариства належить вирішення всіх питань, пов`язаних з управлінням поточною діяльністю товариства, крім питань, що належать до виключної компетенції загальних зборів учасників та наглядової ради товариства (у разі утворення).
Повноваження одноосібного виконавчого органу чи голови колегіального виконавчого органу можуть бути припинені або він може бути тимчасово відсторонений від виконання своїх повноважень лише шляхом обрання нового одноосібного виконавчого органу чи голови колегіального виконавчого органу або тимчасових виконувачів їхніх обов`язків. У разі припинення повноважень одноосібного виконавчого органу або члена колегіального виконавчого органу договір із цією особою вважається припиненим.
З аналізу зазначених вище норм Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» випливає, що питання призначення або припинення повноважень директора, як виконавчого органу товариства належить, виключно до компетенції загальних зборів.
Відповідно до п. 5.1 Статуту ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» вищим органом Товариства є Загальні збори Учасників. Збори Учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні Учасники, які володіють у сукупності більш як 60% голосів.
Відповідно до п.п. «в», п. 5.3 Статуту ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» призначення та відкликання виконавчого органу - директора Товариства є виключною компетенцією Загальних зборів.
Рішення з питання прийняття або припинення повноважень виконавчого органу приймається простою більшістю голосів (п.п. 5.7.3 п. 5.7 Статуту).
Таким чином,питання припиненняповноважень (звільненняз посадидиректора ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС»), може бути вирішено лише загальними зборами Учасників Товариства.
Водночас слід враховувати, що директор є найманим працівником, на якого поширюються норми КЗпП.
Згідно п. 7 ч. 2 ст. 16 ЦК України одним із способів захисту цивільних прав та інтересів судом є припинення правовідношення.
Спори про дострокове розірвання трудового договору вирішуються в загальному порядку, встановленому для розгляду трудових спорів.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 КЗпП України трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Згідно ст. 36 Кодексу законів про працю України підставами припинення трудового договору є, зокрема, розірвання трудового договору з ініціативи працівника (ст.ст. 38, 39 КЗпП України).
Відповідно до ч. 1 ст. 38 КЗпП директор, як і інші наймані працівники, має право розірвати трудовий договір, укладений на невизначений строк, за два тижні письмово попередивши про це власника або уповноважений ним орган.
Крім того, ч. 3 ст. 38 КЗпП України передбачено, що працівник має право у визначений ним строк розірвати трудовий договір за власним бажанням, якщо роботодавець не виконує законодавства про працю, умови колективного чи трудового договору.
За змістом ст. 22 КЗпП України, відповідно до Конституції України будь-яке пряме або непряме обмеження прав чи встановлення прямих або непрямих переваг при укладенні, зміні та припиненні трудового договору не допускається.
Згідно положень ст. 38 КЗпП України, ст. 145 ЦК України, ст. 30, 34, 39 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» праву директора товариства на звільнення за власним бажанням кореспондує обов`язок учасників товариства провести загальні збори та розглянути заяву директора про звільнення.
Проте, як вже зазначалось раніше учасники ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» не провели загальних зборів Товариства та заяву Позивача про звільнення з посади директора не вирішили, тоді як Позивач виконав вимоги закону щодо процедури звільнення за власним бажанням.
Відповідно до трудового законодавства України керівник товариства (директор), як будь-який інший працівник, має право звільнитися за власним бажанням, попередивши власника або уповноважений ним орган про таке звільнення письмово за два тижні.
Разом з тим, особливість звільнення директора полягає в тому, що воно відбувається за рішенням загальних зборів учасників товариства.
У випадку відсутності рішення загальних зборів учасників товариства про звільнення керівника, зокрема через неможливість зібрати кворум для проведення загальних зборів, керівнику з метою захисту своїх прав надано можливість звернутися до суду із вимогою про визнання припиненими трудових відносин. Аналогічні правові позиції викладені Верховним Судом у постановах від 3 липня 2019 року у справі № 520/11437/16-ц (провадження № 61-11763св18), від 24 грудня 2019 року у справі № 758/1861/18 (провадження № 61-49113св18), від 17.02.2021 у справі №390/1449/19.
Відповідно до ст. 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Згідно до ч. 2 ст.8 Конституції України передбачено, що звернення до суду для захисту конституційних прав та свобод громадян, на підставі Конституції України гарантується.
Розглядаючи справи, пов`язані із застосуванням даної норми, Конституційний Суд України у рішеннях від 07.07.2004 року № 14-рп/2004, від 16.10.2007 року № 8-рп/2007 та від 29.01.2008 року № 2-рп/2008 зазначав, що визначене статтею 43 Конституції України право на працю Конституційний Суд України розглядає як природну потребу людини своїми фізичними і розумовими здібностями забезпечувати своє життя. Це право передбачає як можливість самостійно займатися трудовою діяльністю, так і можливість працювати за трудовим договором чи контрактом.
Свобода праці передбачає можливість особи займатися чи не займатися працею, а якщо займатися, то вільно її обирати, забезпечення кожному без дискримінації вступати у трудові відносини для реалізації своїх здібностей. За своєю природою право на працю є невідчужуваним і по суті означає забезпечення саме рівних можливостей кожному для його реалізації.
Враховуючи викладене, вважаю що Відповідачем порушене право Позивача на звільнення з роботи з ініціативи працівника, передбачене ч. 1 ст. 38 КЗпП України, оскільки не вирішення зборами учасників товариства заяви про звільнення позивача з посади директора є порушенням його права щодо вільного вибору праці.
В даному випадку наявні всі факти з якими закон пов`язує припинення трудових відносин, зокрема це - заява працівника про розірвання трудового договору за власним бажанням, подальша робота працівника у роботодавця протягом двох тижнів з дня подачі заяви про звільнення за власним бажанням та фактичне припинення трудових відносин з Відповідачем.
Оскільки Позивач не може продовжувати працювати за трудовим договором, не має можливості розірвати договір з незалежних від нього підстав, в порядку передбаченим зазначеними вище законодавчими актами, вважаю заявлені вимоги щодо припинення трудових відносин обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Завданням цивільного судочинства, відповідно до п. 1 ст. 2 ЦПК України, є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначений як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередньо мету, якої прагне досягнути суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинене порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Судові рішення згідно ст. 1291 Конституції України, є обов`язковими до виконання на всій території України. Виконання рішення суду є невід`ємною частиною права на справедливий суд.
Відповідно до п. 13 ч. 2 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» в Єдиному державному реєстрі, зокрема, містяться відомості про керівника юридичної особи, а за бажанням юридичної особи - також про інших осіб, які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо.
Виключення з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, запису про директора ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» - Чепульського Л.Л. можливо лише за рішенням суду.
Відповідно доп.1ст.25Закону України«Про державнуреєстрацію юридичнихосіб,фізичних осіб-підприємців тагромадських формувань»державна реєстраціята іншіреєстраційні діїпроводяться напідставі: 1)документів,що подаютьсязаявником длядержавної реєстрації; 2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду щодо: зобов`язання вчинення реєстраційних дій.
Відповідно до підпункту 3 п. 3 ст. 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»: Суб`єкт державної реєстрації не пізніше наступного робочого дня з дати отримання судового рішення: проводить відповідну реєстраційну дію шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру.
З огляду на наведене, суд вважає, що вимога Позивача про зобов`язання «Центру надання адміністративних послуг м. Суми» вчинити дії щодо виключення з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, запису про керівника (директора) ТОВ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» - ОСОБА_1 у зв`язку із його звільненням з посади директора, шляхом проведення реєстраційної дії за судовим рішенням є обґрунтованою.
На підставі викладеного, керуючись ст. 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», Законом України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю», ст. ст. 2, 22, 38, 265 КЗпП України, ст. 43 Конституції України, ст. ст. 12, 13, 76-81, 247, 263-265 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) - задоволити.
Визнати трудові відносити між ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» (Код ЄДРПОУ 38136276, 40030, м. Суми, вул. Ярослава Мудрого,15) припиненими з 26.11.2023 року у зв`язку зі звільненням ОСОБА_1 за власним бажанням на підставі ч.1 ст.38 КЗпП України.
Зобов`язати Виконавчий комітет Сумської міської ради в особі «Центр надання адміністративних послуг м. Суми» внести зміни до відомостей про юридичну особу ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «УКР СПЕЦ СЕРВІС» (Код ЄДРПОУ 38136276, адреса: 40030, м. Суми, вул. Ярослава Мудрого,15), що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, виключивши ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) із зазначеного реєстру, як керівника - директора та особи, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо), додавши - «трудові відносини припинено за рішенням Зарічного районного суду м. Суми»
Рішення суду може бути оскаржено до Сумського апеляційного суду, шляхом подачі апеляційної скарги протягом 30 днів з дня проголошення. В разі проголошення вступної та резолютивної частини або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, в той же строк з дня складання повного судового рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
СУДДЯ А.Я.КЛИМЕНКО
Суд | Зарічний районний суд м.Сум |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2024 |
Оприлюднено | 09.02.2024 |
Номер документу | 116851232 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Зарічний районний суд м.Сум
Клименко А. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні