Рішення
від 10.01.2024 по справі 910/9360/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

10.01.2024Справа № 910/9360/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Васильченко Т.В., за участю секретаря судового засідання Крисько О.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження матеріали справи №910/9360/23

За позовом Національного Банку України

до Приватного підприємства "Єврохім Одеса"

про стягнення 644572,61 грн

Представники учасників справи:

від позивача: Бірюк І.В.;

від відповідача: Рибка Т.В..

ВСТАНОВИВ:

Національний Банк України (далі - позивач) звернувся до Господарського суду міста Києва із позовною заявою до Приватного підприємства "Єврохім Одеса" (далі - відповідач) про стягнення 644572,61 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач не в повному обсязі та не своєчасно надав послуги за договором №104975 від 28.04.2022, у зв`язку з чим позивачем заявлено до стягнення штрафні санкції у розмірі 644572,61 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.06.2023 відкрито провадження у справі №910/9360/23, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі.

29.06.2023 року через систему "Електронний суд" надійшов відзив на позов, в якому відповідач зазначає, що зі штрафними санкціями за послуги за потребою погоджується, втім зауважує на неправомірності нарахування штрафних санкцій за травень-червень 2022 року, оскільки згідно листа №61-0015/31072 від 29.04.2022 було зменшено обсяги надання послуг без вказівок площі, які підлягали прибиранню, що призвело до неоднозначностей, так як обсяг його зобов`язань не визначений. У свою чергу, нарахування санкцій за відсутність витратних матеріалів 03.05.2022 та 04.05.2022 вважає передчасним, оскільки маркетингове дослідження погоджене 29.04.2022, а відповідно строк завезення витратних матеріалів (з урахуванням неробочих днів) до 04.05.2022 та зауважує на тому, що чек-листи по місту Львів за червень-липень 2022 року у графі "відсутність витратних матеріалів" не містять деталізацію відсутніх матеріалів, а відсутність витратних матеріалів для прибирання не є підставою для нарахування штрафних санкцій.

07.07.2023 року через систему "Електронний суд" надійшла відповідь на відзив в якій позивач зазначає, що перелік видів послуг, їх опис (деталізація), кількість (обсяг), періодичність надання та об`єкти на яких вони мають надаватися погоджено сторонами у додатках 1, 2, 4 та 5 до договору, а фактичні обсяги наданих послуг зазначаються у чек-листах, які складаються щоденно і у випадку відсутності у наданні тієї чи іншої послуги вказується відповідне обґрунтування, що не суперечить умовам укладеного договору. Поміж тим, позивач наголошує, що маркетингове дослідження погоджене 28.04.2022 року, а тому строк на поставку витратних матеріалів припав на 02.05.2022 року, тоді як на відповідача покладено обов`язок не лише доставити витратні матеріали, а й забезпечити їх наявність у санітарно-технічних приміщеннях упродовж дня.

08.08.2023 року через систему "Електронний суд" надійшли заперечення в яких відповідач наголошує на тому, що протягом спірного періоду жодних зауважень від позивача не надходило до моменту отримання чек-листів, позивач не заявляв про наявність відображених у чек-листах порушень, чим сам порушив умови пункту 7.20 договору та не надав можливість усунути недоліки, якщо вони були виявлені.

У судовому засіданні 08.08.2023 суд, у відповідності до частини 4, 5 статті 233 ГПК України, постановив ухвалу, яка занесена до протоколу судового засідання, про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів та відкладення підготовчого засідання у справі на 22.08.2023.

17.08.2023 року через систему "Електронний суд" від позивача надійшли додаткові пояснення в яких зауважено на тому, що згідно погодженого порядку, оформлення чек-листів відбувається щоденно у кінці кожного робочого дня, а саме адміністратор на кожному об`єкті НБУ формує чек-лист та вносить інформацію про надані послуги (в т.ч. обсяги), після чого представник замовника здійснює перевірку даної інформації (дійсні обсяги та якість наданих послуг), у разі виявлення неякісного чи взагалі не надання послуг, зазначає відповідні зауваження та підписує. За наступним етапом адміністратор ознайомлюється із чек-листом (в тому числі із наявними зауваженнями) та погоджується із ними або відповідно до пункту 5.5 договору ініціює створення комісії із представників замовника та виконавця для розгляду спірної ситуації, що відображається у складеному акті.

21.08.2023 через систему "Електронний суд" надійшли додаткові пояснення в яких відповідач наголошує, що в умовах щоденного введення або виведення об`єктів з експлуатації, позивач не повідомляв про необхідний обсяг послуг на кожний день, чим допустив порушення умов пункту 6.1.3 та 6.1.8 договору.

У судовому засіданні 22.08.2023 суд оголосив перерву до 05.09.2023.

З огляду на перебування судді Васильченко Т.В. 05.09.2023 у відпустці, ухвалою Господарського суду міста Києва від 31.08.2023 року признано судове засідання на 10.10.2023.

05.10.2023 року через систему "Електронний суд" від позивача надійшли заперечення на додаткові пояснення відповідача, в яких наголошено на тому, що у відповідності до умов укладеного договору листом №61-0015/32946 від 09.05.2022 року позивач повідомив відповідача про збільшення з 16.05.2022 року об`ємів надання послуг, що надавало можливість відповідачу забезпечити постійну наявність достатньої кількості спеціалістів. Поміж тим, зауважує, що відповідач не звертався до позивача за роз`ясненнями та продовжував надавати послуги за договором, отримувати плату за них та підписувати чек-листи.

У судовому засіданні 10.10.2023, виходячи з того, що судом здійснено усі необхідні та достатні дії для забезпечення правильного і своєчасного розгляду справи по суті, суд, у відповідності до частини 4, 5 статті 233 Господарського процесуального кодексу України, постановив ухвалу, яка занесена до протоколу судового засідання, про закриття підготовчого провадження у справі та призначення справи для розгляду по суті на 31.10.2023.

У судових засіданнях суд, у відповідності до приписів статті 216 Господарського процесуального кодексу України, оголошував перерви, зокрема до 10.01.2024.

У судовому засіданні 10.01.2024 представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити; представник відповідача у задоволенні позовних вимог просив відмовити.

На виконання вимог ст. 223 Господарського процесуального кодексу України складено протоколи судових засідань, які долучено до матеріалів справи.

Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

У судовому засіданні 10.01.2024 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників учасників справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору, Господарський суд міста Києва,

ВСТАНОВИВ:

28.04.2022 року між Національним Банком України (далі - замовник) та Приватним підприємством "Єврохім Одеса" (далі - виконавець) шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису укладено договір №104975 (далі - договір), за умовами пункту 1.1 якого виконавець зобов`язується на власний ризик, власними силами та, у разі потреби, із залученням субпідрядних організацій, надати, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити якісно надані послуги з прибирання - 90910000-9; код ДК 021:2015:90910000-9 "Послуги з прибирання" в обсягах та відповідно до додатків 1, 2, 3, 4, 5, 6 до цього договору (далі - послуги), включаючи хімічні, мийні засоби, інші санітарно-гігієнічні засоби, вироби з паперу санітарно-гігієнічного призначення та інші матеріали (далі - витратні матеріали), які використовуються під час надання послуг в будівлях і спорудах замовника.

Послуги надаються: в офісних (службових) приміщеннях, вхідних групах, коридорах, сходах, місцях загального користування, технічних приміщеннях, на прилеглій території (далі - будівлі та споруди замовника/об`єкти замовника). Послуги також надаються після проведення поточних ремонтних робіт, з метою усунення наслідків аварій (затоплень тощо) у будівлях та спорудах замовника (пункти 1.2 та 1.3 договору).

За умовами пункту 1.4 договору сторони визначили, що послуги за договором надаються за групою об`єктів замовника з №1-38 згідно із додатком 1 до цього договору - усього 38 об`єктів замовника.

Перелік видів послуг, опис (деталізація) видів послуг, їх кількість (обсяги), періодичність надання, перелік та кількість витратних матеріалів, що мають надаватися виконавцем за цим договором, а також об`єкти (будівлі) замовника, на яких буде здійснюватися надання послуг, та інша інформація, яка потрібна для виконання умов цього договору, зазначені в додатках 1, 2, 4, 5 до цього договору (пункт 1.5 договору).

Пунктами 1.6 та 1.7 договору визначено, що обсяги закупівлі послуг (в тому числі витратних матеріалів для санітарно-технічних приміщень) можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків та в разі виведення окремих об`єктів (їх частини) з експлуатації. Вид, форма та кількість закупівлі витратних матеріалів для санітарно-технічних приміщень може змінюватися за погодженням між виконавцем та замовником залежно від номенклатури витратних матеріалів, наявних на ринку України, а також в разі заміни замовником роздавачів витратних матеріалів у санітарно-технічних кімнатах.

За приписами пункту 2.1-2.5 договору сторони визначили, що терміни у договорі вживаються у такому значенні: щоденні послуги - послуги, що надаються кожного робочого дня та в дні, що визначені замовником, як дні проведення заходів на конкретному об`єкті замовника, зазначені в додатку 1 до цього договору (пункт 2.1); періодичні послуги - послуги, які зазначені в описі (деталізації) виду щоденних послуг, що надаються у визначені замовником дні відповідно до визначеної ним періодичності, зазначені в додатку 2 до цього договору (пункт 2.2); послуги за потребою - послуги, що надаються виконавцем після отримання від уповноважених працівників замовника заявки на надання послуг за потребою, зазначені в додатку 1 до цього договору (пункт 2.3); уповноважені працівники замовника - співробітники замовника, повноваження яких підтверджено офіційним листом замовника до виконавця, яким делеговано право контролювати та коригувати процес надання послуг, ініціювати заявки на послуги за потреби, підписувати чек - листи (пункт 2.4); адміністратор об`єкту від виконавця (адміністратор) або уповноважена особа виконавця - співробітник виконавця, який організовує процес надання послуг на закріпленому (-их) за ним об`єкті (-ах), здійснює управління персоналом виконавця на кожному конкретному об`єкті, контролює доставку на об`єкт та постійну наявність витратних матеріалів в санітарно-технічних приміщеннях, здійснює постійний контроль якості надання послуг, має право підпису щоденних чек-листів, несе відповідальність за дотриманням працівниками виконавця правил внутрішнього розпорядку, протипожежної безпеки та норм охорони праці (пункт 2.5); чек-лист - документальна форма фіксації щоденного обсягу та якості фактично наданих виконавцем послуг на конкретному (-их) об`єкті (-ах), (оформлений за формою згідно з додатком 3 до цього договору). Чек-лист формується адміністратором об`єкту, і за відсутності зауважень чи заперечень, підписується в кінці кожного робочого дня уповноваженим працівником замовника та є підставою для складання щомісячних актів про приймання-передавання наданих послуг (пункт 2.6 договору).

У пункті 2.7 договору, в редакції додаткового договору №105884 від 28.12.2022 року, сторони визначили, що строк надання послуг за цим договором: протягом 10 місяців з 01.05.2022, або з іншої дати, погодженої сторонами в письмовій формі шляхом обміну листами, на об`єктах №1-38, що зазначені в додатку 1 до цього договору, але не пізніше закінчення трьохмісячного періоду від дати відміни воєнного стану, введеного згідно з Указом Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (зі змінами).

Місце надання послуг: об`єкти замовника за адресами згідно з додатком 1 до цього договору (пункт 2.8 договору).

Режим надання щоденних та періодичних комплексних послуг з прибирання на об`єктах (прибирання на об`єктах замовника) визначається замовником в залежності від режиму роботи об`єктів і зазначений у додатку 4 до цього договору. Найменування послуг, обсяги, строки, місце, порядок та умови надання послуг за потребою визначаються відповідно до цього договору та додатку 1 до цього договору та на підставі заявок на послуги за потребою. Плановий об`єм надання щоденних послуг та послуг, що надаються за потребою, може коригуватися (за потреби замовника), як в сторону зменшення та і в сторону збільшення, але в межах загальної вартості договору, та за цінами (вартість послуги за одинцю), зазначеними в таблицях додатку 1 до цього договору (пункти 2.9, 2.10 та 2.11 договору).

Пунктом 2.12 договору передбачено, що заявка на послуги за потребою надається виконавцю електронним повідомленням на офіційну електронну адресу виконавця (eurohem.odessa@ukr.net) та дублюється офіційним листом, який надсилається виконавцю поштою. Виконавець зобов`язаний підтверджувати отримання кожної заявки електронною поштою шляхом надсилання у відповідь листа електронною поштою протягом 1 (одного) робочого дня з моменту отримання такої заявки та зазначити дату і час отримання, прізвище особи, яка отримала заявку. Заявки підлягають виконанню у строк, зазначений у відповідній заявці, а у разі необхідності придбання виконавцем комплектуючих, запасних частин, фурнітури, витратних матеріалів та інших виробів для надання таких видів послуг як послуги з дрібного ремонту меблів, вікон, дверей та інших виробів, послуги з прибирання та благоустрою території, послуги озеленення територій і догляду за ними, передбачені пунктами 25-38 таблиці 2 додатку 1 до цього договору, - не пізніше 2 робочих днів від дати здійснення замовником попередньої (авансової) оплати за необхідні комплектуючі, запасні частини, фурнітуру, витратні матеріали та інші вироби. Фактичний об`єм наданої послуги за потреби може відрізнятись від зазначеної в заявці, як в сторону збільшення, так і в сторону зменшення, залежно від потреби в послузі на момент її надання.

Обсяг та якість фактично наданих послуг фіксується в чек-листах, які підписуються адміністратором чи уповноваженою особою від виконавця та уповноваженим працівником замовника на кожному об`єкті замовника та включаються в акт про приймання-передавання наданих послуг. Обсяг не наданих послуг і наданих неякісно послуг не включається в чек-лист та акт про приймання-передавання наданих послуг і не оплачується замовником (пункт 2.14 договору).

Загальна вартість послуг за цим договором становить 14843966,72 грн та складається з вартості щоденних послуг, періодичних послуг, послуг за потребою, вартості витратних матеріалів, у тому числі, резерву витратних матеріалів санітарно - гігієнічного призначення, вартості надання послуг у вихідні та святкові дні, комплектуючих запасних частин, фурнітури, витратних матеріалів та інших виробів, що необхідні для надання таких видів послуг як послуги з дрібного ремонту меблів, вікон, дверей та інших виробів, послуги з прибирання та благоустрою території, послуги озеленення територій і догляду за ними, передбачені пунктами 25-38 таблиці 2 додатку 1 до цього договору (пункти 3.1 та 3.2 договору).

Оплата за належним чином (якісно та у повному обсязі, визначеному згідно з додатками 1, 2, 4 та 5 до цього договору) надані послуги здійснюються щомісячно, згідно з фактичним обсягом наданих та прийнятих замовником послуг (щоденних, періодичних та послуг за потребою) та використаних витратних матеріалів, протягом 20 робочих днів від дати підписання уповноваженими особами сторін актів про приймання-передавання наданих послуг. Виконавець щомісячно, не пізніше 5 числа місяця наступного за звітним, надає замовнику акти про приймання-передавання наданих послуг (пункт 4.1 договору).

Факт надання послуг підтверджується підписаними уповноваженими особами обох сторін актами про приймання-передавання наданих послуг, складеним на підставі чек-листів (пункт 4.4 договору)

Пунктом 4.6 договору погоджено, що при тимчасовому, сезонному виведенні замовником приміщення, будівлі, об`єкта або їх частини із експлуатації складається двосторонній акт виведення з експлуатації, що підписується уповноваженими особами сторін за договором. З врахуванням цього акту складається акт про приймання-передавання послуг із зазначенням фактичного обсягу наданих послуг за звітний період. У разі подальшого введення в експлуатацію замовником приміщення, будівлі, об`єкта або їх частини також складається двосторонній акт про введення в експлуатацію, що підписується уповноваженими особами сторін за договором.

Факт ненадання, неповного надання або неякісного надання послуг, неповної кількості або неналежної якості витратних матеріалів для санітарно-технічних кімнат, порушення режиму надання щоденних та періодичних комплексних послуг з прибирання персоналом виконавця підтверджується внесенням даних про це в чек-листи. В разі незгоди адміністратора або уповноваженої особи виконавця підписати чек-лист з відображенням встановленого порушення - не пізніше наступного робочого створюється комісія із представників замовника та виконавця у складі з 4 осіб, по 2 особи від кожної сторони, що розглядають спірну ситуацію та визначають фактичний обсяг та якість наданих послуг, обсяг та якість витратних матеріалів тощо, та відображають це у відповідному акті комісії за підписом її членів (пункт 5.5 договору).

Виконавець повинен забезпечити дотримання режиму надання щоденних та періодичних послуг з прибирання на об`єктах замовника, що визначений додатком 4 до цього договору (пункт 5.7 договору).

Виконавець повинен забезпечити (відповідно до встановлених в санітарно-технічних приміщеннях паперотримачів) наявність паперу туалетного. Папір туалетний повинен бути постійно в наявності, протягом робочого дня в паперотримачах в санітарно-технічних приміщеннях (пункт 5.8 договору).

Виконавець повинен забезпечити (відповідно до встановлених в санітарно-технічних приміщеннях паперотримачів) наявність паперових рушників в рулонах, які повинні відповідати наступним характеристикам: в рулоні ((внутрішня (центральна) витяжка)); одношарові або двошарові довжина рулону min 120 метрів; щільність паперу min 30г/м2; сировина - вторинна, відбілена; листки повинні відриватися по перфорації. Паперові рушники в рулонах повинні бути постійно в наявності, протягом робочого дня в паперотримачах в санітарно-технічних приміщеннях (пункт 5.9 договору).

Виконавець повинен забезпечити (відповідно до встановлених в санітарно-технічних приміщеннях паперотримачів) наявність паперових рушників Z/V-складання (або аналог), які повинні відповідати наступним характеристикам: одношарові; кількість в упаковці 250 шт.; щільність паперу min 30 г/м2; сировина - вторинна, відбілена. Паперові рушники Z/V-складання повинні бути постійно в наявності, протягом робочого дня в паперотримачах в санітарно-технічних приміщеннях (пункт 5.10 договору).

Виконавець повинен забезпечити (відповідно до встановлених в санітарно-технічних приміщеннях роздавачів) наявність паперових накладок на унітаз, які повинні відповідати наступним характеристикам: виготовлені з целюлози (водорозчинної), розмір 370x420 мм, тип укладки 1/2 листка, кількість в упаковці не менше 250 листків (пункт 5.11 договору).

Виконавець повинен забезпечити наявність у встановлених роздавачах в санітарно-технічних приміщеннях засобу дезінфікуючого для рук, який повинен відповідати наступним характеристикам: прозора, безбарвна рідина, з вмістом суміші пропілового та ізопропілового спиртів не нижче 75%, з наявністю комплексу речовин для догляду за шкірою та дезодоруючих речовин (пункт 5.12 договору).

Виконавець повинен забезпечити наявність у роздавачах, встановлених в санітарно-технічних приміщеннях, мішків для гігієнічних пакетів, які повинні відповідати наступним характеристикам: поліетиленові пакети білого кольору, розмір 150*260 мм, товщина плівки 7-8 мкн, по 25 шт., в індивідуальній картонній упаковці з отвором дія відбору пакетів (пункт 5.13 договору).

Виконавець повинен забезпечити наявність протягом робочого дня у встановлених у санітарно-технічних приміщеннях роздавачах мила рідкого: колір - нейтральний (білий або прозорий) (пункт 5.14 договору).

Виконавець повинен забезпечити постійну наявність у кошиках для сміття в офісах, санітарно-технічних та інших приміщеннях одноразових пакетів для сміття (пункт 5.16 договору).

За приписами пункту 5.16 договору визначено, що орієнтовний обсяг необхідних видів витратних матеріалів окремо для кожного об`єкту замовника визначено в додатку 1 до цього договору.

У пункті 5.18 договору сторони погодили, що заявка на витратні матеріали санітарно-гігієнічного призначення, не пізніше ніж за 10 робочих днів до початку наступного місяця, надається виконавцю електронним повідомленням на офіційну електронну адресу виконавця eurohem.odessa@ukr.net та дублюється офіційним листом, який надсилається виконавцю поштою. Виконавець зобов`язаний підтверджувати отримання кожної заявки електронною поштою шляхом надсилання у відповідь листа електронною поштою протягом 1 робочого дня з моменту отримання такої заявки та зазначити дату і час отримання, прізвище особи, яка отримала заявку.

Протягом 2 робочих днів з дати отримання заявки на витратні матеріали санітарно-гігієнічного призначення виконавець надсилає замовнику засобами електронної пошти (на офіційну електронну адресу) на розгляд та погодження маркетингове дослідження з додаванням електронних копій документів, які підтверджують вартість витратних матеріалів. Замовник розглядає маркетингове дослідження, після чого погоджує його або надає мотивовані зауваження виконавцю протягом 2 робочих днів. У разі отримання мотивованих зауважень, виконавець усуває їх та надає замовнику на розгляд оновлене маркетингове дослідження протягом 1 робочого дня з дати отримання зауважень (пункт 5.19 договору).

Після погодження замовником маркетингового дослідження щодо вартості витратних матеріалів санітарно-гігієнічного призначення, виконавець протягом 3 робочих днів забезпечує доставку витратних матеріалів на об`єкти замовника (пункт 5.20 договору).

Умовами пункту 6.3 договору визначено, що виконавець зобов`язаний, зокрема, надавати послуги у строки, встановлені цим договором та/або на підставі заявок замовника, забезпечити дотримання графіків та режимів надання послуг та основних вимог до якості послуг з комплексного прибирання будівель та споруд, визначених у таблиці "Основні вимоги до якості послуг з комплексного прибирання будівель і споруд", що є додатком 5 до цього договору; надавати замовникові списки працівників виконавця, які залучаються до надання послуг, із зазначенням виду послуг, дати, часу та місця їх проведення, а також їх паспортних даних [прізвище, ім`я та по батькові, дати народження, номер (за наявності - серія) паспорта, ким і коли виданий], реєстраційного номера облікової картки платника податків (або ідентифікаційного номера), а також витяги з трудових книжок працівників виконавця або копії наказів про прийняття на роботу працівників, або копії цивільно-правових договорів (щодо їх правовідносин із виконавцем) і письмову згоду працівників виконавця про надання та оброблення їх персональних даних не пізніше ніж за три робочі дні до початку надання послуг за цим договором; забезпечити своєчасне внесення адміністратором виконавця інформації про надані послуги до чек-листів; забезпечувати постійну наявність достатньої кількості відповідних спеціалістів згідно з режимом надання послуг на кожному об`єкті замовника для виконання зобов`язань за цим договором.

За умовами пункту 7.27 договору сторони передбачили, що у разі невиконання або неналежного виконання сторонами своїх зобов`язань за цим договором винна сторонам, що встановлюється за згодою сторін за рішенням суду, повинна відшкодувати іншій стороні на її вимогу завдані збитки в повному обсязі, якщо вони завдані в період чи внаслідок виконання умов цього договору.

При цьому, пунктом 7.29 сторони визначили, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконавцем виконання зобов`язання за цим договором, припиняється через 12 місяців від дня, коли таке зобов`язання мало бути виконано.

Сторони домовились, що строк позовної давності за цим договором щодо сплати виконавцем пені, штрафів, встановлюється тривалістю у 5 років (пункт 10.3 договору).

Пунктом 11.1 договору сторони погодили, що усі зміни до договору, окрім передбачених пунктом 11.2 договору, вносяться в період його дії письмово та у відповідності до вимог законодавства України про публічні закупівлі, а саме укладається додатковий договір у письмовій формі (у вигляді паперового документу з власноручними підписами або електронного документу з кваліфікованими електронними підписами уповноважених осіб сторін), що стає невід`ємною частиною цього договору і набирає чинності лише після його підписання уповноваженими особами сторін.

Офіційною електронною адресою виконавця за цим договором є: eurohem.odessa@ukr.net. Виконавець погоджується, що обмін повідомленнями між ним та замовником може відбуватися через його офіційну електронну адресу. Офіційними електронними адресами замовника за цим договором є: ІНФОРМАЦІЯ_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, ІНФОРМАЦІЯ_3, nbu@bank.gov.ua. Під час обміну повідомленнями з замовником виконавець повинен зазначити отримувачами всі перелічені в цьому пункті електронні адреси виконавця (пункти 12.3 та 12.4 договору).

За умовами пункту 13.1 договору, він набирає чинності з дати його підписання уповноваженими особами сторін/накладення кваліфікованого електронного підпису уповноваженою особою сторони, яка робить це останньою (у разі укладення у вигляді електронного документа з накладенням кваліфікованого електронного підпису).

Строк дії договору: з дати укладення договору і до 28.02.2023, але не пізніше закінчення трьохмісячного періоду від дати відміни воєнного стану, введеного згідно з Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (зі змінами) (пункт 13.2 договору, в редакції додаткового договору №105884 від 28.12.2022 року).

У розділі 15 договору сторони визначили додатки до договору, які є невід`ємною його частиною, а саме: додаток 1 "Таблиця вартості послуг, витратних матеріалів", в редакції додаткових договорів №105606 від 28.10.2022, №105768 від 14.12.2022 та №106031 від 17.01.2023; додаток 2 "Перелік послуг, які мають надаватися на об`єктах Національного банку України з урахуванням періодичності їх надання"; додаток 3 "Форма чек-листа"; додаток 4 "Режим надання щоденних та періодичних комплексних послуг з прибирання на об`єктах Національного банку України"; додаток 5 "Основні вимоги до якості послуг з комплексного прибирання будівель і споруд"; додаток 6 "Зобов`язання щодо нерозголошення конфіденційної інформації".

Як вбачається з матеріалів справи та не оспорювалося сторонами під час розгляду справи, на виконання умов укладеного договору, виконавцем надані, а замовником прийняті надані у травні, червні, серпні 2022 року та січні 2023 року комплексні послуги з прибирання будівель і споруд замовника загальною вартістю 4827786,89 грн, що підтверджується наявними в матеріалах справи актами про приймання-передавання наданих послуг, а саме №1 від 31.05.2022 року на суму 738309,45 грн (з вирахуванням авансового платежу у травні 2022 року в розмірі 4956,00 грн), №2 від 30.06.2022 року на суму 1108649,92 грн, №4 від 31.08.2022 року на суму 1384612,77 грн (з вирахуванням авансового платежу у серпні 2022 року в розмірі 17099,00 грн) та №9 від 31.01.2023 року на суму 1596214,75 грн (з вирахуванням авансового платежу у січні 2023 року в розмірі 17330,50 грн), які підписані уповноваженими представниками сторін, шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів.

На виконання умов пункту 4.1 договору, оплата наданих послуг здійснена у повному обсязі, що підтверджується наявними в матеріалах справи "Реєстрами початкових міжбанківських розрахункових документів, за якими проведені операції у системі автоматизації процесів банківської та фінансово-господарської діяльності Національного Банку України" та не заперечувалося відповідачем під час розгляду справи.

При цьому, відповідач, в порушення взятих на себе зобов`язань за договором у спірний період комплекс послуг з прибирання будівель і споруд надав не в повному обсязі та з порушенням.

Так, протягом травня 2022 року замовником було зафіксовано порушення виконавцем умов договору, а саме на об`єктах №1-5, 8-10, 14, 28, 30-36 не надано або надано неповний обсяг послуг з прибирання коридорів, сходових клітин, санітарно-технічних приміщень, службових приміщень та порушення режиму надання послуг з прибирання та благоустрою прилеглих територій. Об`єкти №8-10, 14, 30-36 не забезпечені витратними матеріалами. На об`єктах №5, 31, 33, 34 у порушення вимог заявок ненадані послуги з: косіння трави механізованим способом (газонокосарка) на газонах замовника, збирання скошеної трави, транспортування її до місць збирання побутового сміття; хімічного чищення жалюзі, килимових покриттів, кахельних поверхонь, поверхонь з натурального каменю та інших твердих поверхонь; чищення даху; вивезення негабаритного сміття, снігу; вантажників; з миття поверхонь фасадів.

Протягом червня 2022 року на об`єктах замовника №1-5, 31-34, 36 зафіксовані порушення виконавцем у наданні щоденних та періодичних послуг з прибирання коридорів та сходових клітин, службових приміщень, технічних приміщень, санітарно-технічних приміщень та порушення режиму надання послуг з прибирання та благоустрою прилеглих територій. Об`єкти №8, 9, 14, 30-36 не забезпечені витратними матеріалами. На об`єктах №1, 5, 6, 31 у порушення вимог заявок не надані послуги з: обрізування та коронування дерев, кущів; хімічного чищення кахельних поверхонь, поверхонь з натурального каменю та інших твердих поверхонь; поливання газонів, квітів, зелених насаджень; висадження дерев, кущів та інших рослин; оброблення газонів та квітників, клумб гербіцидами; дрібного ремонту меблів, вікон, дверей та інших виробів.

Протягом серпня 2022 року на об`єктах замовника №9, 10, 29, 31, 32, 38 зафіксовані порушення виконавцем у наданні послуг з прибирання коридорів, сходових клітин, санітарно-технічних приміщень, службових приміщень та порушення режиму надання послуг з прибирання та благоустрою прилеглих територій. Об`єкти №32-34 не забезпечені витратними матеріалами. На об`єктах №6, 9, 31, 33, 34 у порушення вимог заявок зафіксовано ненадання або неповне надання послуг з: оброблення газонів та квітників, клумб гербіцидами; оброблення зелених насаджень від шкідників та хвороби рослин; дрібного ремонту меблів, вікон, дверей, та інших виробів; вантажників; вивезення побутового сміття, знищених банкнот (шредінг).

Протягом січня 2023 року на об`єктах замовника №8, 30, 32 зафіксовані порушення виконавцем у наданні послуг з прибирання коридорів, сходових клітин, санітарно-технічних приміщень, службових приміщень, порушення режиму надання послуг з прибирання та благоустрою прилеглих територій. Об`єкт №1 не забезпечений витратними матеріалами. На об`єктах №11, 15, 16, 31, 36 у порушення вимог заявок не надані послуги з: вивезення побутового сміття; дрібного ремонту меблів, вікон, дверей, та інших виробів; вивезення знищених банкнот (шредінг).

Виявлені порушення підтверджуються наявними в матеріалах справи чек-листами, які щоденно складались по кожному з об`єктів замовника, за якими виконавцем надавались послуги за договором. Чек-листи погоджені та підписані уповноваженими представниками сторін.

За наявним в матеріалах справи претензійним листуванням між сторонами, позивач вимагав сплатити нараховані штрафні санкції за договором, які відповідачем визнані частково, а саме щодо нарахованих санкцій за ненадані послуги за потребою, в іншій частині відповідач зауважив на їх необґрунтованості, що і сталою підставою звернення до суду з даним позовом.

Оцінюючи подані учасниками процесу докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов такого висновку.

Відповідно до частини 1 та 2 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно до статей 11, 629 Цивільного кодексу України договір є однією з підстав виникнення зобов`язань та є обов`язковим для виконання сторонами.

При цьому, зобов`язання в силу вимог статей 525, 526 Цивільного кодексу України має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог даного Кодексу і інших актів законодавства. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Аналогічна за змістом норма міститься у ст. 193 Господарського кодексу України.

Укладений між сторонами договір за своєю правовою природою є договором надання послуг, а відповідно до частини 1 статті 901 Цивільного кодексу України, за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до ч. 1 ст. 903 ЦК України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Відтак, договір про надання послуг є складним зобов`язанням, що складається з двох органічно поєднаних між собою зобов`язань: по-перше, правовідношення, в якому виконавець повинен надати послугу, а замовник наділений правом вимагати виконання цього обов`язку; по-друге, правовідношення, в якому замовник зобов`язаний оплатити надану послугу, а виконавець має право вимагати від замовника відповідної оплати.

Пунктами 4.4 та 5.5 договору сторони визначили, що факт надання послуг підтверджується підписаними уповноваженими особами обох сторін актами про приймання-передавання наданих послуг, складеними на підставі чек-листів. Факт ненадання, неповного надання або неякісного надання послуг, неповної кількості або неналежної якості витратних матеріалів для санітарно-технічних кімнат, порушення режиму надання щоденних та періодичних комплексних послуг з прибирання персоналом виконавця підтверджується внесенням даних про це в чек-листи. У разі незгоди адміністратора або уповноваженої особи виконавця підписати чек-лист з відображенням встановленого порушення - не пізніше наступного робочого дня створюється комісія із представників сторін у складі з 4 осіб (по 2 особи від кожної сторони), що розглядають спірну ситуацію та визначають фактичний обсяг та якість наданих послуг, обсяг та якість витратних матеріалів тощо, та відображають це у відповідному акті комісії за підписом її членів.

За наявними в матеріалах справи копіями чек-листів, судом встановлено, а відповідачем не спростовано, неналежне виконання ним взятих на себе зобов`язань за договором №104975 від 28.04.2022 року у період травня, червня, серпня 2022 року та січня 2023 року щодо надання на об`єктах замовника денних та періодичних послуг.

При цьому, наявні в матеріалах справи копії чек-листів є підписаними зі сторони відповідача та у своїй більшості чек-листів на зауваження замовника представник виконавця зазначав "прийнято".

У пункті 6 приміток до чек-листів зазначено, що оригінал чек-листа залишається у замовника, а виконавцю надається копія. Скан-копія підписаного чек-листа кожної п`ятниці у кінці дня надсилається до відповідальної особи відповідального замовника по договору.

Змістом чек-листів спростовуються доводи відповідача про те, що чек-листи отримувались ним із значним запізненням та про те, що адміністратор (працівник відповідача) передає на підпис уповноваженій особі Банку чек-лист зі своїм підписом із зазначенням прибраної площі без зауважень, зауваження підписує відповідальна особа на власний розсуд через тривалий проміжок часу.

При цьому, відповідачем не надано жодних доказів того, що ним, на виконання пункту 5.5 договору, ініціювалось питання щодо створення комісії із представників сторін у складі з 4 осіб (по 2 особи від кожної сторони), що розглядають спірну ситуацію та визначають фактичний обсяг та якість наданих послуг, обсяг та якість витратних матеріалів тощо.

Порушенням зобов`язання, у відповідності до ст. 610 Цивільного кодексу України, є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Частиною 2 статті 193 Господарського кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Принцип належного виконання полягає в тому, що виконання має бути проведене: належними сторонами; щодо належного предмета; у належний спосіб; у належний строк (термін); у належному місці.

Статтею 611 ЦК України встановлено, що у разі порушення зобов`язання, настають наслідки, передбачені договором або законом, в тому числі, сплата неустойки. Приписами ст. 230 ГК України також встановлено, що у разі порушення учасником господарських відносин правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання, він зобов`язаний сплатити штрафні санкції у вигляді грошової суми (неустойка, пеня, штраф).

Пунктом 7.1 договору сторони погодили, що у разі невиконання або неналежного виконання сторонами своїх зобов`язань за договором, сторони несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України та цим договором. Пунктом 7.2 договору сторони погодили, що з дня підписання цього договору уповноваженими особами сторін та протягом усього строку дії цього договору до виконавця окрім відповідальності, визначеної у пунктах 7.10-7.20, 7.23 цього договору, застосовується відповідальність у порядку та розмірах, визначених пунктами 7.3-7.9 цього договору

Зокрема, підприємство несе відповідальність за відповідність витратних матеріалів їх технічним умовам, характеристикам, визначених відповідними умовами договору, а також їх терміну зберігання, їх сертифікацію в Україні, якщо це передбачено чинним законодавством України. У разі порушення зазначеного, а також за відсутності поставки витратних матеріалів на умовах цього договору, з урахуванням відповідної фіксації таких фактів у чек-листах, виконавець на вимогу замовника виплачує штрафні санкції протягом десяти робочих днів після отримання цієї вимоги в розмірі 1000,00 грн за кожен факт порушення, окремо по кожному із об`єктів, де був зафіксований відповідний факт (пункти 7.5 та 7.6 договору).

Враховуючи приписи пунктів 7.2 та 7.5 договору, за незабезпечення виконавцем витратними матеріалами об`єктів, позивачем нараховано та заявлено до стягнення штрафні санкції за травень 2022 року у розмірі 175000,00 грн, за червень 2022 року у розмірі 155000,00 грн, за серпень 2022 року у розмірі 9000,00 та за січень 2023 року у розмірі 1000,00 грн.

Крім того, відповідно до пунктів 7.10 та 7.15 договору протягом 1 календарного місяця з дати початку надання послуг на кожному об`єкті замовника, з урахуванням строків надання таких послуг, до виконавця застосовується відповідальність у порядку та розмірах, визначених пунктами 7.11 - 7.14 цього договору, а після закінчення 1 календарного місяця з дати початку надання таких послуг, - у порядку та розмірах, визначених пунктами 7.16 - 7.20 договору.

Зокрема, відповідно до пункту 7.16 договору, у разі порушення строків надання щоденних послуг, періодичних послуг, визначених в додатках 1, 2 до цього правочину, або режиму надання щоденних та періодичних комплексних послуг з прибирання персоналом, що зафіксовано у чек-листах, виконавець на вимогу підприємства виплачує штрафні санкції протягом десяти робочих днів після отримання цієї вимоги в розмірі 1000,00 грн за кожен факт порушення окремо по кожному із об`єктів, де був зафіксований відповідний факт порушення. При цьому, нарахування штрафних санкцій за кожним окремим порушенням розпочинається з другого зафіксованого у чек-листі порушення за поточний місяць на відповідному об`єкті.

У разі порушення строків надання послуг за потребою, визначених в додатку 1 (таблиця 2) та додатку 2 до цього договору, відповідно до заявок замовника та на вимогу останнього виконавець виплачує штрафні санкції протягом десяти робочих днів після отримання цієї вимоги в розмірі 10% від вартості несвоєчасно наданого обсягу послуг на відповідному об`єкті. За прострочення понад 10 днів додатково стягується штраф у розмірі 15% від вказаної вартості (пункт 7.17 договору).

Відповідно до пункту 7.18 договору у разі надання виконавцем неповного обсягу відповідного виду послуг на конкретному об`єкті замовника, що зафіксовано сторонами у чек-листах, вартість ненаданих послуг на об`єкті (в будівлі) замовника не оплачується замовником та загальна щомісячна вартість послуг, зменшується на вартість таких послуг протягом місяця. Факт надання неповного обсягу відповідного виду послуг підтверджується інформацією, затвердженою сторонами у чек-листах. У разі, якщо протягом місяця, сторонами в чек-листі буде зафіксовано більше, ніж два порушення обсягу відповідного виду послуг на конкретному об`єкті замовника, визначеного в додатку 1 до цього договору, виконавець на вимогу замовника додатково сплачує штрафні санкції протягом 10 робочих днів з дати отримання цієї вимоги в розмірі 1000,00 грн за кожен факт порушення (починаючи з другого зафіксованого у чек-листі порушення за звітний місяць на відповідному об`єкті), окремо для кожного із об`єктів замовника, де був зафіксований відповідний факт порушення.

У разі порушення умов договору щодо якості наданих послуг, що зафіксовано сторонами у чек-листах, 10 або більше раз у поточному місяці, з виконавця на вимогу замовника стягується штраф у розмірі 10% від місячної вартості відповідних послуг на відповідному об`єкті. Факт надання неякісних послуг підтверджується інформацією у чек-листах (пункт 7.19. договору).

Враховуючи вищевикладене, позивачем нараховані та заявлені до стягнення штрафні санкції з відповідача на підставі пунктів 7.10 та 7.15 договору за порушення надання щоденних, періодичних послуг за травень 2022 року у розмірі 153000,00 грн, за червень 2022 року у розмірі 106000,00 грн, за серпень 2022 року у розмірі 25000,00 грн та у січні 2023 року у розмірі 16000,00 грн, а за порушення надання послуг за потребою на підставі пунктів 7.12 та 7.17 договору за травень 2022 року у розмірі 1843,45 грн, за червень 2022 року у розмірі 336,46 грн, за серпень 2022 року у розмірі 1078,70 грн та у січні 2023 року у розмірі 1314,00 грн.

Перевіривши наданий позивачем розрахунок штрафних санкцій за неналежне виконання відповідачем взятих на себе зобов`язань за договором №104975 від 28.04.2022 року суд дійшов висновку, про їх обґрунтованість, вірність та відповідність фактичним обставинам справи і нормам чинного законодавства, у зв`язку з чим вимоги позивача про стягнення штрафних санкцій за порушення надання щоденних, періодичних послуг та послуг за потребою, є такими, що підлягають задоволенню.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до статей 76-79 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За приписами частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Оцінка доказів - це розумова, пізнавальна діяльність суду, яка полягає у дослідженні якісних і кількісних ознак зібраних доказів у конкретній справі. Закон не регулює порядок роздумів судді. Проте норми права встановлюють зовнішні умови, гарантії, які забезпечують істинність логічних висновків суддів.

Суд зобов`язаний надати оцінку кожному належному, допустимому та достовірному доказу, який міститься в матеріалах справи, а також визначити певну сукупність доказів, з урахуванням їх належності, допустимості, достовірності, вірогідності та взаємного зв`язку, що дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Аналогічна правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 01.07.2021 у справі №917/549/20.

Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

У постанові Верховного Суду від 01.06.2023 у справі №914/596/22 наголошено на необхідності застосування категорій стандартів доказування та відзначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи.

Законність, обґрунтованість та вмотивованість судового рішення обумовлюється, зокрема, порядком оцінки доказів і визначенням відповідно до статті 86 ГПК України їх якості з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупності зібраних доказів - з точки зору достатності та взаємозв`язку для прийняття відповідного процесуального рішення.

Відповідач під час розгляду справи не надав суду належних та допустимих доказів, які б спростовували заявлені позовні вимоги та свідчили про відсутність у нього обов`язку сплатити заявлену до стягнення заборгованість.

При цьому, суд відхиляє доводи відповідача про неправомірність нарахування штрафних санкцій з надання щоденних послуг у травні-червні 2022 року через те, що лист №61-0015/31072 від 29.04.2022 про зменшення обсягів надання послуг вносив неоднозначності так як площі, що підлягають прибиранню визначені не були, а обсяг фактично наданих послуг відмічався у чек-листах.

Так, згідно пункту 1.5 договору, перелік видів послуг, опис (деталізація) видів послуг, їх кількість (обсяги), періодичність надання, перелік та кількість витратних матеріалів, що мають надаватися виконавцем за цим договором, а також об`єкти (будівлі) замовника, на яких буде здійснюватися надання послуг, та інша інформація, яка потрібна для виконання умов цього договору, зазначені в додатках 1, 2, 4, 5 до цього договору.

Режим надання щоденних та періодичних комплексних послуг з прибирання на об`єктах (прибирання на об`єктах замовника) визначається замовником в залежності від режиму роботи об`єктів і зазначений у додатку 4 до цього договору (пункт 2.9 договору).

Зокрема, у додатку №1 до договору "Таблиця вартості щоденних та періодичних послуг з прибирання будівель і споруд Національного банку України (група об`єктів з 1 по 38) містить детальну інформацію щодо кожного виду послуг, періодичності та загального обсягу їх надання (у відповідних одиницях виміру), вартості у розрізі кожного об`єкта НБУ. Таблиця №2 "Узагальнена таблиця вартості послуг, що надаються за потребою в будівлях і спорудах Національного банку України" містить перелік послуг, що надаються за потребою і щодо кожної такої послуги зазначено інформацію про періодичність, об`єм її надання за період дії Договору, а також вказано вартість таких послуг.

Таблиця видів та об`ємів витратних матеріалів санітарно-гігієнічного призначення для санітарно-технічних приміщень в будівлях Національного банку України (група об`єктів з 1 по 38) містить детальну інформацію по кожному виду витратних матеріалів та орієнтовної їх кількості на місяць у розрізі кожного об`єкта НБУ.

Вищевикладене спростовує доводи відповідача про те, що договором не визначено обсягу (розміру) послуг, який повинен був надаватись виконавцем за весь час дії договору, в тому числі щоденно.

При цьому, плановий об`єм надання щоденних послуг та послуг, що надаються за потребою, може коригуватися (за потреби замовника), як в сторону зменшення та і в сторону збільшення, але в межах загальної вартості договору, та за цінами (вартість послуги за одиницю), зазначеними в Таблицях додатку №1 до цього договору (п. 2.11 договору).

Відповідно до пункту 6.2.5 договору, замовник має право виключати з переліку обслуговування будівлі, об`єкти, які після укладення договору були виведені з експлуатації або сезонно не обслуговувалися. Виконавець надає послуги і складає акти про приймання передавання наданих послуг з урахування цих змін.

Наявними в матеріалах справи актами (акт про тимчасове виведення з експлуатації об`єктів НБУ №11 від 02.05.2022 року, згідно якого було припинено надання щоденних послуг з прибирання службових приміщень загальним обсягом 74,0 кв.м; №27 від 02.05.2022, згідно якого було припинено надання щоденних послуг з прибирання службових приміщень загальним обсягом 47,60 кв. м, коридорів, сходових клітин загальним обсягом 236,20 кв.м, санітарно-технічних приміщень загальних обсягом 17,30 кв.м; №31 від 02.05.2022, згідно якого було припинено надання щоденних послуг з прибирання службових приміщень загальним обсягом 54,0 кв.м, послуг з прибирання коридорів, сходових клітин загальним обсягом 236,90 кв.м, санітарно-технічних приміщень загальних обсягом 4,0 кв.м; №2 від 08.08.2022, згідно якого було припинено надання щоденних послуг з прибирання частини службових приміщень загальним обсягом 152,0 кв.м, та припинення надання щоденних послуг з прибирання частини коридорів, сходових клітин загальним обсягом 176,0 кв.м в підземній автостоянці (гараж - 1 поверх, -2 поверх, -3 поверх); №9 від 22.08.2022, згідно якого було введено в експлуатацію раніше виведені приміщення (КБ603, КБ604, КБ-605, КБ04, КБ05, КБ011) припинено надання щоденних послуг з прибирання частини службових приміщень загальним обсягом 152,0 кв.м, та припинення надання щоденних послуг з прибирання частини коридорів, сходових клітин загальним обсягом 176,0 кв.м в підземній автостоянці (гараж - 1 поверх, -2 поверх, -3 поверх); №9 від 29.08.2022, згідно якого було тимчасово введено з експлуатації та призупинення з 29.08.2022 надання щоденних послуг з прибирання частини службових (КБ603, КБ604, КБ-605, КБ04, КБ05, КБ011) загальною площею 200,00 кв.м; №2 від 04.11.2022, згідно якого було відновлено надання щоденних послуг з прибирання службових приміщень загальним обсягом 152,0 кв.м та щоденних послуг з прибирання коридорів, сходових клітин загальним обсягом 176,0 кв. м (гараж-1 поверх, -2 поверх, -3 поверх); №31 від 07.11.2022 про тимчасове виведення з експлуатації та припинення надання з 07.11.2022 щоденних послуг з прибирання частини службових приміщень загальним обсягом 19,0 кв.м (архів-1); №31 від 14.11.2022 про зменшення об`ємів надання щоденних послуг з прибирання службових приміщень та послуг з прибирання санітарно-технічних приміщень (послуги з прибирання службових приміщень -1206,5 кв.м, послуги з прибирання санітарно-технічних приміщень - 82,6 кв.м.)), які підписані уповноваженими представниками сторін, а відтак свідчать про обізнаність виконавця із об`ємом надання необхідних щоденних послуг на об`єктах замовника.

Безпідставними є і доводи відповідача про те, що ненадання послуг відбулося через відсутність працівників Національного банку України на робочих місцях, про що вказано у чек-листах і його не було повідомлено про вихід працівників, у зв`язку чим виникла потреба у прибиранні, а відтак саме замовником допущено порушення умов пункту 6.1.3 та 6.1.8 договору.

Так, пунктом 6.1.3 договору сторони погодили, що замовник зобов`язаний: завчасно повідомляти виконавця про тимчасове, сезонне виведення замовником приміщення, будівлі, об`єкта або їх частини із експлуатації.

Відповідно до пункту 4.6 договору при тимчасовому, сезонному виведенні замовником приміщення, будівлі, об`єкта або їх частини із експлуатації складається двосторонній акт виведення з експлуатації, що підписується уповноваженими особами сторін за договором. З врахуванням цього акту складається акт про приймання-передавання послуг із зазначенням фактичного обсягу наданих послуг за звітний період. У разі подальшого введення в експлуатацію замовником приміщення, будівлі, об`єкта або їх частини також складається двосторонній акт про введення в експлуатацію, що підписується уповноваженими особами сторін за договором.

За змістом вищевказаного пункту договору, замовник зобов`язаний завчасно повідомляти виконавця, саме у випадку тимчасового, сезонного виведення замовником приміщення, будівлі, об`єкта їх частин із експлуатації.

Судом встановлено, що на виконання умов пункту 4.6 договору, між сторонами складалися двосторонні акти при тимчасовому, сезонному виведенні замовником приміщень, будівель, об`єктів або їх частини із експлуатації, які підписані уповноваженими представниками сторін, а відтак, доводи відповідача про його не попередження із виходом працівників замовника на робочі місця спростовуються наявними в матеріалах справи доказами.

За умовами пункту 6.1.8 договору замовник зобов`язаний надавати виконавцю (субпідрядникам) необхідні документи та іншу інформацію (у разі можливості та наявності), а також надавати пояснення в усній чи письмовій формі за запитом виконавця (субпідрядників) під час надання послуг, передбачених договором.

Тоді як, відповідач вказуючи про порушення позивачем умов пункту 6.1.8 договору не надає жодних доказів про звернення до замовника із запитом про надання необхідної інформації.

Не приймає суд до уваги і твердження відповідача про те, що витратні матеріали були доставлені на об`єкти замовника у місті Львів за допомогою компанії "Міст Експрес", оскільки згідно пункту 2.5 укладеного договору адміністратор об`єкту виконавця (адміністратор) або уповноважена особа виконавця контролює доставку на об`єкт та постійну наявність витратних матеріалів в санітарно-технічних приміщеннях.

Відтак, на виконавця за договором покладено обов`язок не лише доставити витратні матеріали у міста, де знаходяться об`єкти замовника, а й забезпечувати їх наявність у санітарно-технічних приміщеннях такого об`єкту (упродовж цілого дня). Окрім того, у додатку №1 до договору чітко визначено, які об`єкти і якими витратними матеріалами повинні бути забезпечені виконавцем і у випадку відсутності усіх витратних матеріалів на об`єктах замовника вони не перелічуються.

Не приймаються судом до уваги і твердження відповідача про неправомірність нарахування штрафних санкцій за незабезпечення витратними матеріалами об`єктів НБУ в травні 2022 року,.

Так, як вже було зазначено судом, за умовами пункту 5.19 договору, протягом 2 робочих днів з дати отримання заявки на витратні матеріали санітарно-гігієнічного призначення виконавець надсилає замовнику засобами електронної пошти (на офіційну електронну адресу) на розгляд та погодження маркетингове дослідження з додаванням електронних копій документів, які підтверджують вартість витратних матеріалів. Замовник розглядає маркетингове дослідження, після чого погоджує його або надає мотивовані зауваження виконавцю протягом 2 робочих днів. У разі отримання мотивованих зауважень, виконавець усуває їх та надає замовнику на розгляд оновлене маркетингове дослідження протягом 1 робочого дня з дати отримання зауважень.

Після погодження замовником маркетингового дослідження щодо вартості витратних матеріалів санітарно-гігієнічного призначення, виконавець протягом 3 робочих днів забезпечує доставку витратних матеріалів на об`єкти замовника (пункт 5.20 договору).

Відтак, виконавець здійснює доставку витратних матеріалів санітарно-технічного призначення на об`єкти замовника протягом трьох робочих днів після погодження замовником маркетингового дослідження щодо вартості витратних матеріалів, маркетингове дослідження погоджене замовником 28.04.2022 року, а не 29.04.2022 року, як вказує відповідач, про що свідчить наявна в матеріалах справи роздруківка електронного листа від ОСОБА_1 28.04.2022 року об 14 год. 20 хв. на електронну адресу відповідача зі змістом "Доброго дня, до маркетингового дослідження зауважень не маємо", а відтак строком поставки витратних матеріалів є включно 02.05.2022 року.

При цьому, як вбачається з відстеження відправки цього листа, він був доставлений на електронну адресу відповідача 28.04.2022 року об 14 год. 20 хв. та прочитаний ОСОБА_2 28.04.2022 року об 14 год. 24 хв.

Водночас, суд вважає доречними твердження позивача про те, що спірним періодом щодо незабезпечення об`єктів замовника у місті Львів витратними матеріалами є лише червень 2022 року, а не, в тому числі, липень 2022 року, як помилково вказує відповідач.

Не спростовують висновків суду міркування відповідача і про те, що у спірний період жодних зауважень від позивача не надходило, до моменту отримання чек-листів, позивач не заявляв про наявність відображених у чек-листах порушень, чим сам порушив умови пункту 7.20 договору та не надав можливість усунути недоліки, якщо вони були виявлені.

Так, як вже було зазначено судом, чек-лист - документальна форма фіксації щоденного обсягу та якості фактично наданих виконавцем послуг на конкретному (-их) об`єкті (-ах), (оформлений за формою згідно з додатком 3 до цього договору). Чек-лист формується адміністратором об`єкту, і за відсутності зауважень чи заперечень, підписується в кінці кожного робочого дня уповноваженим працівником замовника та є підставою для складання щомісячних актів про приймання-передавання наданих послуг.

Факт надання послуг підтверджується підписаними уповноваженими особами обох сторін актами про приймання-передавання наданих послуг, складеним на підставі чек-листів (пункт 4.4 договору).

За умовами пункту 6.3.11 договору виконавець зобов`язаний забезпечити своєчасне внесення адміністратором виконавця інформації про надані послуги до чек-листів.

У пункті 5.5 договору сторони погодили, що факт ненадання, неповного надання або неякісного надання послуг, неповної кількості або неналежної якості витратних матеріалів для санітарно-технічних кімнат, порушення режиму надання щоденних та періодичних комплексних послуг з прибирання персоналом виконавця підтверджується внесенням даних про це в чек-листи. В разі незгоди адміністратора або уповноваженої особи виконавця підписати чек-лист з відображенням встановленого порушення - не пізніше наступного робочого створюється комісія із представників замовника та виконавця у складі з 4 осіб, по 2 особи від кожної сторони, що розглядають спірну ситуацію та визначають фактичний обсяг та якість наданих послуг, обсяг та якість витратних матеріалів тощо, та відображають це у відповідному акті комісії за підписом її членів.

Отже, представник виконавця - адміністратор об`єкта особисто визначає фактичний об`єм наданих протягом дня послуг на конкретному об`єкті та щоденно і власноруч вносить його до чек-листа. Уповноважена особа замовника перевіряє внесену інформацію, та у разі відсутності зауважень підписує чек-лист. В разі ж незгоди адміністратора або уповноваженої особи виконавця підписати чек-лист з відображенням встановленого порушення не пізніше наступного дня створюється комісія з представників замовника та виконавця.

За умовами додатку №4 до договору "Режим надання щоденних та періодичних комплексних послуг з прибирання на об`єктах Національного Банку України", підписання щоденних чек-листів представниками замовника та виконавця здійснюється у часовий проміжок з 16 год. 40 хв. до 18 год. 00 хв.

Відтак, твердження відповідача про недотримання замовником порядку та строків оформлення/підписання заповнених адміністратором чек-листів не відповідає ані умовам укладеного договору, ані встановленим фактичним обставин справи.

Суд зауважує, що з урахуванням темпоральності складення чек-листів жодних доказів на ініціювання створення комісії із представників замовника та виконавця у складі з 4 осіб для розгляду спірних ситуацій відповідачем не надано, а судом не встановлено.

Безпідставними є і доводи відповідача про несвоєчасне його повідомлення із зафіксованими у чек-листах порушеннями, оскільки, як вже було зазначено судом, чек-лист формується безпосередньо адміністратором об`єкту (уповноваженою особою), тобто особою від виконавця, і не направлення такою особою підписаного чек-листа на адресу офісу виконавця є питанням організації внутрішньої комунікації відповідача.

Поміж тим, як вбачається із наявних в матеріалах справи доказів, всі чек-листи підписані адміністраторами об`єктів (уповноваженими особами) виконавця і відмови від їх підписання вони не містять. Навпаки, вони у своїй більшості містять відмітку про "прийняття" адміністратором об`єкту (уповноваженою особою) зафіксованих в них порушень. В іншій же частині жодних доказів про створення комісії для розгляду спірної ситуації та визначення фактичного обсягу та якості наданих послуг, обсяг та якість витратних матеріалів тощо, суду надано не було.

Водночас, аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд першої інстанції спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006р. у справі "Проніна проти України", в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.

Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

У рішенні Європейського суду з прав людини "Серявін та інші проти України" вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п. 29).

Аналогічна правова позиція викладена у постанові від 13.03.2018 Верховного Суду по справі №910/13407/17.

Суд також зважає, що як неодноразово вказував ЄСПЛ, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого в Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони. Лише той факт, що суд окремо та детально не відповів на кожний аргумент, представлений сторонами, не є свідченням несправедливості процесу (рішення ЄСПЛ у справі "Шевельов проти України").

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 25.05.2023 у справі №924/1351/20(924/214/22).

З огляду на вищевикладене та встановлені фактичні обставини справи, суд дає вичерпну відповідь на всі питання, що входять до предмета доказування у даній справі та виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах. При цьому суд наголошує, що усі інші доводи та міркування сторін, окрім зазначених у мотивувальній частині рішення, взяті судом до уваги, однак не спростовують висновків суду та не суперечать дійсним обставинам справи і положенням чинного законодавства.

Приймаючи до уваги вищевикладене в сукупності, оцінивши подані докази, вимоги та заперечення учасників справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного, враховуючи положення ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статями 13, 73, 74, 76-80, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Національного Банку України до Приватного підприємства "Єврохім Одеса" про стягнення 644572,61 грн задовольнити.

2. Стягнути з Приватного підприємства "Єврохім Одеса" (18001, м. Черкаси, вул. Гоголя, буд. 221, ідентифікаційний код 41947764) на корить Національного банку України (01601, м. Київ, вул. Інститутська, буд. 9, ідентифікаційний код 00032106) штрафні санкції у розмірі 644572 (шістсот сорок чотири тисячі п`ятсот сімдесят дві) грн 61 коп. та судовий збір у розмірі 9668 (дев`ять тисяч шістсот шістдесят вісім) грн 59 коп.

3. Видати наказ позивачу після набрання рішенням суду законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення, відповідно до ст. 256 Господарського процесуального кодексу України може бути оскаржено до апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 07.02.2024.

Суддя Т.В. Васильченко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено09.02.2024
Номер документу116854134
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —910/9360/23

Ухвала від 30.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Руденко М.А.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Руденко М.А.

Рішення від 10.01.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Васильченко Т.В.

Ухвала від 31.08.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Васильченко Т.В.

Ухвала від 11.07.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Васильченко Т.В.

Ухвала від 30.06.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Васильченко Т.В.

Ухвала від 20.06.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Васильченко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні