Рішення
від 30.01.2024 по справі 912/1898/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,

тел. (0522) 32 05 11, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2024 рокуСправа № 912/1898/23

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Поліщук Г.Б., за участю секретаря судового засідання Ліподат Я.В., розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи №912/1898/23

за позовом Кетрисанівської сільської ради, 27247, Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Кетрисанівка, вул. Шкільна, 47

до відповідачів 1: Бобринецької міської ради, 27200, Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Незалежності, 80

2: Кропивницької районної ради, 25014, м. Кропивницький, вул. Дарвіна, 25

3: Бобринецької районної ради Кіровоградської області, 27200, Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Незалежності, 80

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Бобринецької міської ради - Відділу освіти, культури , молоді та спорту Бобринецької міської ради, 27200, Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Незалежності, 80

про визнання протиправним та скасування рішення, припинення речового права

за участю представників:

від позивача - Іванченко В.В., ордер серія ВА №1065994, свідоцтво адвоката про право на зайняття адвокатською діяльністю серія КР №000539 від 29.09.2020;

від відповідача 1 - Рожкован С.М., паспорт серія НОМЕР_1 , самопредставництво виписка з ЄДР;

від відповідача 2 - участі не брали;

від відповідача 3 - участі не брали;

від третьої особи - участі не брали.

В судовому засіданні оголосили вступну та резолютивну частини рішення.

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Кетрисанівської сільської ради, яка містить вимоги до Бобринецької міської ради, Кропивницької районної ради та Бобринецької районної ради Кіровоградської області про:

- визнати протиправним та скасувати рішення Бобринецької районної ради від 21.10.2020 №494 "Про передачу підприємств, установ і організацій (об`єктів спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району), та про безоплатну передачу їх приміщень та майна до комунальної власності Бобринецької міської ради" у частині, що стосується передачі із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської ради нежитлової будівлі (школа мистецтв), що знаходиться за адресою: місто Бобринець, вул. Миколаївська, 49;

- визнати протиправним та скасувати рішення Бобринецької міської ради від 24.12.2020 №207 "Про надання згоди на безоплатну передачу та прийняття у комунальну власність Бобринецької міської (об`єднаної) територіальної громади приміщень та майна (м. Бобринець, вул. Миколаївська, 49) із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району" у частині, що стосується передачі із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської ради нежитлової будівлі (школа мистецтв), що знаходиться за адресою: місто Бобринець, вул. Миколаївська, 49;

- визнати протиправним та скасувати рішення Бобринецької міської ради від 22.02.2021 року №61 "Про затвердження акту приймання-передачі" у частині, що стосується передачі із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської ради нежитлової будівлі (школа мистецтв), що знаходиться за адресою: місто Бобринець, вул. Миколаївська, 49;

- визнати протиправним та скасувати Акт приймання-передачі від 18.02.2021 року у частині, що стосується передачі із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської ради нежитлові будівлі (школа мистецтв), що знаходиться за адресою: місто Бобринець, вул. Миколаївська, 49;

- припинити речове право Бобринецької міської ради на об`єкт нерухомого майна нежитлової будівлі (школа мистецтв), що знаходиться за адресою: місто Бобринець, вул. Миколаївська, 49, номер відомостей про речове право: 40718266, зареєстроване 22.02.2021 року.

Позовні вимоги мотивовані недотриманням Бобринецькою районною радою приписів Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" в частині розпорядження майном за відсутності згоди позивача як співвласника майна, що порушує права позивача. Крім того, позивач зазначає про порушення приписів законодавчих актів, що регулюють реєстрацію права власності, оскільки з метою реєстрації права власності та відповідачем 1 подано лише копію рішення відповідача 1 "Про затвердження акта приймання-передачі", що на думку позивача також є підставою для припинення права власності відповідача 1 на спірне майно.

Ухвалою від 16.10.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі №912/1898/23 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 14.11.2023 о 14:30 год та встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи. Крім того, за клопотанням позивача суд витребував від Кропивницької районної державної/військової адміністрації Кіровоградської області належним чином засвідчену паперову копію реєстраційної справи у електронній формі на об`єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 470696135208 - нежитлова будівля, що знаходиться за адресою: м. Бобринець, вул. Миколаївська (колишня Леніна), будинок 49.

02.11.2023 відповідачем 1 подано відзив на позовну заяву, у якому заперечено позовні вимоги. Так, відповідач 1 посилається на прийняття Бобринецькою міською радою рішення від 19.10.2020 №3286 "Про пропозицію щодо передачі бюджетної установи - комунальний заклад "Бобринецька дитяча школа мистецтв" Бобринецької районної ради (м.Бобринець, вул.Миколаївська, 49) - із спільної власності територіальних громад сіл та міста району у власність міської об`єднаної територіальної громади", що передувало прийняттю оскаржуваного рішення Бобринецької районної ради №494, в той час як Кетрисанівська сільська рада не зверталась ні до Бобринецької районної ради, ні до Кропивницької районної ради як правонаступника з пропозицією про передачу комунального закладу "Бобринецька дитяча школа мистецтв" та/або спірної нежитлової будівлі у комунальну власність Кетрисанівської територіальної громади.

Відповідач 1 не погоджується з твердженням позивача про обов`язковість отримання згоди Кетрисанівської сільської ради на відчуження (передачу) спірної нежитлової будівлі. Приймаючи рішення про добровільне об`єднання та утворення Боринецької об`єднаної територіальної громади, громади, що об`єдналися, законно розраховували на реалізацію майнового права на майно спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району, розташоване у місті Бобринець - адміністративному центрі об`єднаної громади.

Відповідач 1 також заявив незгоду з твердженням позивача про надання неповного пакета документів, необхідного для проведення державної реєстрації набуття/переходу права власності на нежитлову будівлю за адресою: м.Бобринець, вул.Миколаївська, 49, державному реєстратору Кетрисанівської сільської ради Демецькій Т.М. Серед документів, поданих уповноваженою особою міської ради, була засвідчена копія рішення Бобринецької районної ради від 21.10.2020 №494 "Про передачу підприємств, установ і організацій (об`єктів спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району), та про безоплатну передачу їх приміщень та майна до комунальної власності Бобринецької міської ради", про відсутність яких стверджує позивач.

07.11.2023 до суду від Кропивницької районної державної/військової адміністрації Кіровоградської області надійшли матеріали запитуваної реєстраційної справи №470696135208.

У зв`язку із повномасштабною та тривалою повітряною тривогою 14.11.2023, загрозою ракетних ударів по всій території України, засідання суду 14.11.2023 у справі не відбулось.

Ухвалою від 15.11.2023 підготовче засідання призначено на 23.11.2023 о 11:30 год.

Ухвалою від 23.11.2023 задоволено усне клопотання представника позивача про оголошення перерви в підготовчому засіданні, оголошено перерву в підготовчому засіданні до 05.12.2023 о 14:00 год, задоволено клопотання відповідача - 1 про надання дозволу на подання додаткових пояснень та прийнято додаткові пояснення відповідача - 1. Крім того, даною ухвалою залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Бобринецької міської ради - Відділ освіти, культури, молоді та спорту Бобринецької міської ради, запропоновано залученій третій особі подати до суду власну позицію щодо позовних вимог.

28.11.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій позивач не погоджується з позицією відповідача 1 та зазначає, що в розумінні ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" пропозиція сільських, селищних, міських рад про передачу їм у власність майна спільної власності є правом, а не обов`язком та відсутність такої пропозиції не можна трактувати к відсутність інтересу співвласника до такого майна. Крім того, позивач вважає, що до даних правовідносин слід застосовувати інститут спільної власності, врегульований Главою 26 Цивільного кодексу України.

05.12.2023 третьою особою - Відділом освіти, культури, молоді та спорту Бобринецької міської ради подано пояснення щодо позову, а також клопотання про розгляд справи без участі представника. У поданих поясненнях третя особа заперечує позовні вимоги, зазначивши про відсутність звернень позивача Бобринецької районної ради як управителя майна з пропозицією передачі йому спірного майна; до Відділу освіти з питання співвіфансування комунального закладу "Дитяча школ мистецтв" або інших форм співробітництва; до Бобринецької міської ради. Третя особа також зазначає про відсутність колективних потреб Кетрисанівської сільської територіальної громади у освітніх послугах, що надавалися комунальним закладом "Бобринецька дитяча школа мистецтв" у 2020-2021 навчальному році, напередодні прийняття оскаржуваного рішення.

Ухвалою від 05.12.2023 закрито підготовче провадження у справі, судовий розгляд справи призначено на 20.12.2023.

В судовому засіданні 20.12.2023 розпочато розгляд справи по суті та оголошено перерву до 30.01.2023.

В судовому засіданні 30.01.2023 брали участь представники позивача та відповідача 1. Представники відповідачів 2, 3 та третьої особи участі не брали, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

30.01.2024 представником позивача подано клопотання про відшкодування витрат на оплату професійної правничої допомоги, проте в судовому засіданні представник заявив усне клопотання про залишення без розгляду даної редакції клопотання, заявивши при цьому про подання такого клопотання у зміненій редакції в строк, встановлений Господарським процесуальним кодексом України.

Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши присутніх в судовому засіданні представників сторін, господарський суд встановив наступні обставини справи.

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 716-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Кіровоградської області" до Бобринецького району Кіровоградської області входять адміністративні центри Бобринецької та Кетрисанівської територіальних громад.

Рішенням Бобринецької міської ради від 19.10.2020 №3286 запропоновано Бобринецькій районній раді - управителю майном спільної власності - передати із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району до власності Бобринецької міської об`єднаної територіальної громади бюджетну установу комунальний заклад "Бобринецька дитяча школа мистецтв" з усіма видами майна і прав, набутими чи закріпленими за нею засновником та/або третіми особами.

Рішенням Бобринецької районної ради від 21.10.2020 №494 вирішено передати до 1 січня 2021 року підприємства, установи і організації (об`єктів спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району) та їх майно до комунальної власності Бобринецької міської ради Бобринецького району Кіровоградської області згідно додатку. Надано згоду та безоплатно передано приміщення із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району до комунальної власності Бобринецької міської ради Бобринецького району Кіровоградської області згідно додатку.

Як вбачається з додатків №1 та №2 до вказаного рішення, до переліку підприємств, установ і організацій (об`єктів) спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району, що передається у комунальну власність Бобринецької міської ради, включено Комунальний заклад Бобринецька дитяча школа мистецтв Бобринецької районної ради, адресою якого є: м.Бобринець, вул.Миколаївська, 49.

Рішенням від 24.12.2020 №207 Бобринецька міська рада надала згоду на безоплатну передачу у комунальну власність Бобринецької міської (об`єднаної) територіальної громади приміщень та майна згідно з Переліком приміщень та майна спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району, що безоплатно передаються у комунальну власність Бобринецької міської (об`єднаної) територіальної громади (додається) та вирішила прийняти у комунальну власність Бобринецької міської (об`єднаної) територіальної громади приміщення та майно, включені до Переліку.

До вказаного Переліку включено нежитлову будівлю (школа мистецтв) за адресою: м.Бобринець, вул.Миколаївська, 49.

Рішенням Виконавчого комітету Бобринецької міської ради від 22.02.2021 №61 затверджено Акт приймання-передачі, складений 18.02.2021 комісією з питань прийняття-передачі майна спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади майна, закріпленого за комунальним закладом Бобринецька дитяча школа мистецтв", розміщеного за адресою: м.Бобринець, вул.Миколаївська, 49.

Як вбачається з Відомостей з Державного реєстру речових прав, 22.02.2021 Державним реєстратором Демецькою Т.М. зареєстровано право власності Бобринецької міської ради на нежитлову будівлю, розташовану за адресою: Кіровоградська область, Бобринецький район, м.Бобринець, вул. Леніна, 49.

Розпорядженням Міського голови м.Бобринець від 19.02.2016 №28 перейменовано, зокрема, вулицю Леніна на вулицю Миколаївську.

Розглядаючи даний спір, господарський суд враховує наступне.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до приписів ч.ч. 1, 3 ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Згідно з ч. 1 статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів" у Кіровоградській області утворено Кропивницький район (з адміністративним центром у місті Кропивницький) у складі територій Аджамської сільської, Бобринецької міської, Великосеверинівської сільської, Гурівської сільської, Дмитрівської сільської, Долинської міської, Знам`янської міської, Катеринівської сільської, Кетрисанівської сільської, Компаніївської селищної, Кропивницької міської, Новгородківської селищної, Олександрівської селищної, Соколівської сільської, Суботцівської сільської, Первозванівської сільської, Устинівської селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України; та ліквідовано Бобринецький район.

Згідно підпунктів 1-3, 11 п. 6-2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України припинення повноважень районних рад, а також припинення районних рад як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень:

1) повноваження районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад районів, ліквідованих Верховною Радою України (далі - ліквідовані райони), закінчуються в день набуття повноважень обраними на відповідних перших місцевих виборах районними радами районів, утворених Верховною Радою України (далі - новоутворені райони);

2) не пізніше завершення другої сесії районної ради, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, у порядку, визначеному цим пунктом, починається реорганізація районних рад ліквідованих районів шляхом приєднання до районної ради, розміщеної в адміністративному центрі новоутвореного району, а у випадку, передбаченому підпунктом 5 цього пункту, - утворення районних рад як юридичних осіб;

3) районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району, якщо інше не передбачено цим Законом;

11) під час здійснення реорганізації юридичних осіб - районних рад повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює комісія з реорганізації.

Рішенням Кропивницької районної ради від 22 січня 2021 року №70 "Про початок реорганізації Бобринецької районної ради шляхом приєднання до Кропивницької районної ради" розпочато процедуру реорганізації Бобринецької районної ради шляхом приєднання до Кропивницької районної ради. Пунктом 2 такого рішення визначено, що Кропивницька районна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Бобринецької районної ради.

Право комунальної власності регулюється ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", за нормами якої, в редакції станом на день ухвалення оскаржуваного рішення № 494, територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об`єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об`єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби.

Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Доцільність, порядок та умови відчуження об`єктів права комунальної власності визначаються відповідною радою. Доходи від відчуження об`єктів права комунальної власності зараховуються до відповідних місцевих бюджетів і спрямовуються на фінансування заходів, передбачених бюджетами розвитку.

Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, скорочувати обсяги доходів місцевих бюджетів, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради мають право:

1) вносити пропозиції про передачу або продаж у комунальну власність відповідних територіальних громад підприємств, установ та організацій, їх структурних підрозділів та інших об`єктів, що належать до державної та інших форм власності, якщо вони мають важливе значення для забезпечення комунально-побутових і соціально-культурних потреб територіальних громад;

2) на переважне придбання в комунальну власність приміщень, споруд, інших об`єктів, розташованих на відповідній території, якщо вони можуть бути використані для забезпечення комунально-побутових та соціально-культурних потреб територіальних громад;

3) мати об`єкти комунальної власності за межами відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

Частина 2 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає, що обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Згідно абз. 1-4 п. 10 Розділу V (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" в редакції станом на день ухвалення оскаржуваного рішення № 494, з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст.

Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.

За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.

Згідно п. 1.3 Статуту Бобринецької дитячої школи мистецтв, засновником школи є Бобринецька районна рада, яка діє в інтересах територіальної громади міста і сіл Бобринецького району.

Рішенням Бобринецької районної ради від 07.12.2006 №62 затверджено перелік підприємств, установ і організацій, приміщень спільної власності територіальних громад сіл і міста району До даного переліку під номером 6 включено Будівлю школи мистецтв за адресою: м.Бобринець, вул. Леніна, 49.

Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, сформованими 25.02.2021, власником нежитлової будівлі за адресою: м.Бобринець, вул.Миколаївська, 49, була Бобринецька районна рада, форма власності: комунальна.

Згідно правового висновку Верховного Суду, викладеного в постанові від 15.02.2022 у справі № 904/4109/21, за загальним правилом, передбаченим частиною 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", об`єкти права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст району та області, управління якими здійснюють районні та обласні ради, не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо зазначених територіальних громад або відповідних рішень рад чи уповноважених ними органів, за винятком випадків, передбачених законом. Зокрема, але не виключно, до таких виняткових випадків, коли згода інших територіальних громад на передачу об`єктів права спільної власності не потрібна, належать передбачені абзацом 3 пункту 10 Розділу V (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" випадки, а саме: цілісний майновий комплекс підприємства, яке є спільною власністю територіальних громад району або області, окремі об`єкти (нерухоме майно, індивідуально визначене майно тощо) знаходяться на території конкретної місцевої територіальної громади та задовольняють виключно колективні потреби цієї територіальної громади. Таким чином, визначати правову долю об`єктів комунальної власності, в тому числі тих, що перебувають у спільній власності сіл, селищ, міст та знаходяться в управлінні районної або обласної ради, шляхом прийняття відповідних рішень, мають право безпосередньо територіальні громади сіл, селищ, міст або їх представницькі органи - відповідні місцеві ради, тоді як районна або обласна рада зобов`язана здійснювати повноваження щодо відчуження комунального майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст виключно у зазначених вище випадках, але водночас може (має право) здійснювати відповідні повноваження у випадку надання районній або обласній раді на підставі частини 2 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" таких повноважень відповідними радами, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

У даній справі відповідачами не доведено, що нежитлова будівля, розташована за адресою: м.Бобринець, вул.Миколаївська, 49 задовольняє виключно колективні потреби цієї територіальної громади.

Також матеріали справи не містять доказів на підтвердження надання згоди Кетрисанівською сільською територіальною громадою на відчуження на користь Бобринецької міської ради спільного майна.

Враховуючи викладене, господарський суд дійшов висновку, що рішення Бобринецької районної ради від 21.10.2020 № 494 "Про передачу підприємств, установ і організацій (об`єктів спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району), та про безоплатну передачу їх приміщень та майна до комунальної власності Бобринецької міської ради" у частині, що стосується передачі із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської ради нежитлової будівлі, розташованої за адресою: м.Бобринець, вул.Миколаївська, 49, не відповідає нормам ч. 2 ст. 10, ч. 8 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", чим порушено майнове право позивача на об`єкт спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району.

При цьому господарський суд зауважує, що внесення пропозицій про передачу або продаж у комунальну власність відповідних територіальних громад підприємств, установ та організацій, їх структурних підрозділів та інших об`єктів, що належать до державної та інших форм власності, у відповідності до наведених вище приписів Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є правом відповідного органу місцевого самоврядування та не є обов`язковою передумовою прийняття рішення про передачу таких об`єктів.

В той же час, вказаний Закон наділяє сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) правом мати об`єкти комунальної власності за межами відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

За наведених обставин господарський суд задовольняє позовні вимоги про визнання протиправним рішення Бобринецької районної ради від 21.10.2020 року № 494 "Про передачу підприємств, установ і організацій (об`єктів спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району), та про безоплатну передачу їх приміщень та майна до комунальної власності Бобринецької міської ради" у частині, що стосується передачі із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської ради нежитлової будівлі (школа мистецтв), що знаходиться за адресою: місто Бобринець, вул. Миколаївська, 49.

За положеннями ч. 2 ст. 4, ст. 6 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", яким керувались відповідачі 1, 3, ухвалюючи спірні рішення, передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом. Передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі. Утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає її голову: виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської, районної у місті ради, якщо інше не передбачено законом, - у разі передачі об`єктів у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.

Згідно п. 10 постанови Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1998 р. № 1482 "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", якою керувався відповідач 1, підписуючи спірний акт приймання-передачі, передача оформляється актом приймання-передачі за формою згідно з додатком до Порядку подання та розгляду пропозицій щодо передачі об`єктів з комунальної у державну власність та утворення і роботи комісії з питань передачі об`єктів у державну власність, затвердженого цією постановою. Акт складається у чотирьох примірниках, підписується головою і членами комісії та затверджується органом, який створив комісію. Право на управління об`єктом передачі виникає з дати затвердження органом, який створив комісію, акта приймання-передачі, а орган, уповноважений управляти державним майном, що здійснював управління об`єктом, або самоврядна організація втрачає таке право.

Згідно п. 13 ч. 1 ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в редакції на дату державної реєстрації права комунальної власності Бобринецької міської ради, державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в редакції на дату державної реєстрації права комунальної власності Бобринецької міської ради, відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Абз. 3 ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в редакції, чинній на момент розгляду даної справи, визначає, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав, що здійснюється державним реєстратором або, у випадку скасування рішення Міністерства юстиції України, прийнятого відповідно до пункту 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, посадовою особою Міністерства юстиції України. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.

Пунктом 9 ч.1 ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості.

Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, судам слід виходити із його ефективності, і це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.

Таким чином, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тому ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Враховуючи вище наведені норми права, редакції Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" як на момент державної реєстрації права, так і на день розгляду справи у суді, факт реєстрації права комунальної власності Бобринецької міської ради на спірний об`єкт нерухомого майна на підставі рішення Бобринецької міської ради від 24.12.2020 № 207 "Про надання згоди на безоплатну передачу та прийняття у комунальну власність Бобринецької міської (об`єднаної) територіальної громади приміщень та майна (м.Бобринець, вул.Миколаївська, 49) із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району" та акта приймання-передачі комплексу будівель по факту безоплатної передачі нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району, господарський суд вважає, що позивачем обрано ефективний спосіб захисту його права, який призведе до відновлення первинного стану сторін. Такий спосіб захисту права відповідає нормам ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Зважаючи на висновок суду про скасування рішення Бобринецької районної ради від 21.10.2020 № 494 "Про передачу підприємств, установ і організацій (об`єктів спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району), та про безоплатну передачу їх приміщень та майна до комунальної власності Бобринецької міської ради" у частині, що стосується передачі із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської ради нежитлової будівлі, розташованої за адресою: м.Бобринець, вул.Миколаївська, 49, та з огляду на те, що інші вимоги позивача є похідними від першої, господарський суд вважає за необхідне задовольнити позов в повному обсязі.

З огляду на встановлені обставини, всі інші доводи та міркування сторін не мають вирішального впливу на результат розгляду спору, тому з урахуванням принципу процесуальної економії не потребують детальної відповіді суду.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідачів пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Бобринецької районної ради від 21.10.2020 року № 494 "Про передачу підприємств, установ і організацій (об`єктів спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району), та про безоплатну передачу їх приміщень та майна до комунальної власності Бобринецької міської ради" у частині, що стосується передачі із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської ради нежитлової будівлі (школа мистецтв), що знаходиться за адресою: місто Бобринець, вул. Миколаївська, 49.

Визнати протиправним та скасувати рішення Бобринецької міської ради від 24.12.2020 № 207 "Про надання згоди на безоплатну передачу та прийняття у комунальну власність Бобринецької міської (об`єднаної) територіальної громади приміщень та майна (м. Бобринець, вул. Миколаївська, 49) із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району" у частині, що стосується передачі із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської ради нежитлової будівлі (школа мистецтв), що знаходиться за адресою: місто Бобринець, вул. Миколаївська, 49.

Визнати протиправним та скасувати рішення Бобринецької міської ради від 22.02.2021 № 61 "Про затвердження акту приймання-передачі" у частині, що стосується передачі із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської ради нежитлової будівлі (школа мистецтв), що знаходиться за адресою: місто Бобринець, вул. Миколаївська, 49.

Визнати протиправним та скасувати Акт приймання - передачі від 18.02.2021 року у частині, що стосується передачі із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської ради нежитлової будівлі (школа мистецтв), що знаходиться за адресою: місто Бобринець, вул. Миколаївська, 49.

Припинити речове право Бобринецької міської ради на об`єкт нерухомого майна нежитлової будівлі (школа мистецтв), що знаходиться за адресою: місто Бобринець, вул. Миколаївська, 49, номер відомостей про речове право: 40718266, зареєстроване 22.02.2021 року.

Стягнути з Бобринецької районної ради Кіровоградської області, управління справами якої здійснює Комісія з реорганізації Бобринецької районної ради (27200, Кіровоградська область, м. Бобринець, вул. Незалежності, 80, код ЄДРПОУ 24713868) на користь Кетрисанівської сільської ради (27247, Кіровоградська область, Кропивницький район, с.Кетрисанівка, вул. Шкільна, 47 код ЄДРПОУ 04365508) судовий збір у розмірі 4026,00 грн.

Стягнути з Бобринецької міської ради (27200, Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Незалежності, 80, код ЄДРПОУ 04055239) на користь Кетрисанівської сільської ради (27247, Кіровоградська область, Кропивницький район, с.Кетрисанівка, вул. Шкільна, 47 код ЄДРПОУ 04365508) судовий збір у розмірі 9 394,00 грн.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення надіслати Кетрисанівській сільській раді (через підсистему "Електронний суд"), Бобринецькій міській раді (через підсистему "Електронний суд"), Кропивницькій районній раді (через підсистему "Електронний суд"), Бобринецькій районній раді Кіровоградської області (27200, Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Незалежності, 80), Відділу освіти, культури, молоді та спорту Бобринецької міської ради (через підсистему "Електронний суд").

Повне рішення складено 08.02.2024.

Суддя Г.Б. Поліщук

Дата ухвалення рішення30.01.2024
Оприлюднено12.02.2024
Номер документу116854566
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, припинення речового права

Судовий реєстр по справі —912/1898/23

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 19.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 07.03.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

Ухвала від 01.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 20.02.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

Рішення від 30.01.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

Ухвала від 20.12.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

Ухвала від 05.12.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

Ухвала від 23.11.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

Ухвала від 15.11.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні