Рішення
від 08.02.2024 по справі 140/32699/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2024 року ЛуцькСправа № 140/32699/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Валюха В.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА» (далі ТзОВ «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області), Державної податкової служби України (далі ДПС України) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТзОВ «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА» складено та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкову накладну (далі ПК) від 19.04.2023 № 3, проте згідно з квитанцією від 18.05.2023 реєстрація вказаної ПН була зупинена.

Позивач подав до Комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області) пояснення від 24.07.2023 № 3 та документи для прийняття рішення про реєстрацію ПН.

Проте, рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28.07.2023 №9267466/44854332 було відмовлено у реєстрації зазначеної ПН з підстави надання копій документів, складених з порушенням законодавства.

Позивач не погоджується із рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28.07.2023 № 9267466/44854332 та зазначає, що подав до комісії регіонального рівня разом з письмовими поясненнями копії документів, які розкривають зміст господарської операції, по якій складено ПН, та які є достатніми для її реєстрації в ЄРПН.

Позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28.07.2023 № 9267466/44854332 про відмову в реєстрації ПН № 3 від 19.04.2023, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН ПН № 3 від 19.04.2023.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 30.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а. с. 79).

В поданому до суду відзиві (а.с. 84-89) представник відповідачів Каленюк Д.С. позов не визнав та просить відмовити у його задоволення з підстав правомірності оскаржуваного рішення.

Інших заяв по суті справи на адресу суду від учасників справи не надходило.

Крім того, учасники справи не зверталися із клопотаннями про розгляд справи в судовому засіданні, оформленими відповідно до вимог статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України). Суд наголошує, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, позаяк заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України. Отже, заявлене у відзиві клопотання про розгляд справи за участю представника відповідачів не підлягало судом вирішенню по суті.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТзОВ «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА» складено та подано до реєстрації в ЄРПН ПН від 19.04.2023 № 3 (отримувач/покупець: ТзОВ «УПГ-Інвест»; товар: «Термокамера PSG Plus, KU01 E зі склом і системою охолодження, з автомат. системою витяжки та вентил», код товару згідно з УКТЗЕД 8419899800 у кількості 0,4103 шт., обсягом постачання 1148840,00 грн, ПДВ 229768,00 грн; «Наповнювач Handtmann VF 628 в б/у стані, з новим бункером та системою відводу готової продукції», код товару згідно з УКТЗЕД 8438500000 у кількості 0,4103 шт., обсягом постачання 1278084,50 грн, ПДВ 255616,9 грн; «Перевязчик OMET, в комплекті з приймальним столом та бункером для ниток та оболонки», код товару згідно з УКТЗЕД 8543709000 у кількості 0,412251183 шт., обсягом постачання 404006,16 грн, ПДВ 80801,232 грн; «Термоформовочна вакуум-упаковочна машина Variovac Primus в б/у стані, в комплекті з новими захисними кришками та бункером з автоматичною подачою продукції в зону упаковки», в комплекті з приймальним столом та бункером для ниток та оболонки», код товару згідно з УКТЗЕД 8422300099 у кількості 0,4103 шт., обсягом постачання 2100736,00грн, ПДВ 420147,20грн; загальна сума коштів 5917999,99 грн, в т. ч. ПДВ 986333,33 грн) (а. с. 14).

Згідно із квитанцією від 18.05.2023 реєстрація ПН від 19.04.2023 № 4 була зупинена з таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8438, 8543 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (а. с. 13).

24.07.2023 ТзОВ «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА» подало повідомлення №3 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено (а саме: по ПН від 19.04.2023 №3), кількість додатків 38. В графі «пояснення» вказаного повідомлення зазначено: «04.04.2023 з ТзОВ «УПГ-Інвест» було укладено договір поставки та монтажу №270 від 04.04.2023, предметом якого є поставка та передача у власність обладнання. Була здійснена передоплата від ТзОВ «УПГ-Інвест» 19.04.2023 у сумі 5918000,00 грн. На основі даного авансу було складено та направлено на реєстрацію 1 ПН» (а. с. 15).

Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28.07.2023 № 9267466/44854332 у реєстрації ПН від 19.04.2023 №3 відмовлено у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «невідповідність даних у товаросупровідних документах» (а. с. 17).

Вказане рішення від 28.07.2023 № 9267466/44854332 було оскаржене 11.08.2023 до ДПС України (а. с. 20).

Рішенням Комісії ДПС України від 21.08.2023 № 64147/44854332/2 скаргу ТзОВ «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА» залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня від 28.07.2023 № 9267466/44854332 без змін, з таких підстав: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних» (а. с. 22).

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок №1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 7 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 3 до Порядку № 1165 визначені критерії ризиковості здійснення операцій, у пункті 1 яких вказано: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (в редакції Наказу Міністерства фінансів№19 від 12.01.2023, далі Порядок № 520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 2 - 4 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

За приписами пунктів 5, 6 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Відповідно до пунктів 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261). За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Пунктом 10 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відтак, комісії надано право прийняти рішення направити повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, за формою згідно з додатком до цього Порядку, при цьому контролюючий орган при зупиненні реєстрації ПН/РК в повідомленні повинен навести конкретний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено, оскільки в пункті 5 Порядку № 520 наведений приблизний та не вичерпний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН

Однак, суд зауважує, що зміни, внесені у Порядок № 520, не змінюють сталої судової практики щодо вимог до рішень контролюючого органу, у тому числі до квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК.

Як вбачається із оскаржуваного рішення від 28.07.2023 №9267466/44854332, у реєстрації ПН від 19.04.2023 № 3 відмовлено у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «невідповідність даних у товаросупровідних документах» (а. с. 17).

Суд не погоджується із вказаною підставою прийняття оскаржуваного рішення, з огляду на таке.

Так, реєстрація спірної ПН від 19.04.2023 № 3 згідно із квитанцією від 18.05.2023 (а.с.13) була зупинена виключно з такої підстави: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8438, 8543 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Разом з тим, вказана квитанція від 18.05.2023 (а. с. 13) про зупинення реєстрації ПН від 19.04.2023 №3 не містила конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Волинській області для реєстрації в ЄРПН зазначеної ПН.

При вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 10.06.2021 у справі № 822/1886/18, відповідно до яких у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН.

У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації ПН, а не довільно, на власний розсуд (вказана правова позиція підтримана в подальшому у постановах Верховного Суду від 01.12.2021 у справі №600/1878/20-а, від 20.01.2022 у справі № 140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі № 380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21).

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі № 520/15348/20, від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20).

Отже, не зазначення у квитанції від 18.05.2023 про зупинення реєстрації ПН від 19.04.2023 № 3 чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірної ПН.

При вирішенні спору суд бере до уваги пояснення платника від 24.07.2023, з яких вбачається, що 04.04.2023 з ТзОВ «УПГ-Інвест» було укладено договір поставки та монтажу №270 від 04.04.2023, предметом якого є поставка та передача у власність обладнання. Була здійснена передоплата від ТзОВ «УПГ-Інвест» 19.04.2023 у сумі 5918000,00 грн. На основі даного авансу було складено та направлено на реєстрацію 1 ПН (а. с. 15).

На підтвердження зазначених пояснень позивач надав копію видаткової накладної №4 від 15.05.2023 (а.с. 31); специфікацію №1 від 04.04.2023 (а. с. 26); рахунок на оплату №4 від 04.04.2023 (а.с.28); договір купівлі-продажу товарів №ВП-04.04.2023 разом із специфікацією №1 від 04.04.2023 (а.с.43-46); товарно-транспортну накладну №16.05 від 16.05.2023 (а.с. 34); договір поставки та монтажу № 270 від 04.04.2023 (а. с. 23-25); заключну виписку за період з 19.04.2023 по 19.04.2023 (а. с. 30); додаткову угоду № 1 до Договору поставки та монтажу (а. с. 27); додаткова угоду № 1 до Договору купівлі-продажу №ВП-04.04.2023 (а. с. 47); платіжну інструкцію № 6 від 19.04 2023 (а. с. 29); видаткову накладну № 5 від 16.05.2023 (а. с. 33); видаткову накладну № 0000014 від 28.04.2023 (а.с.49); платіжну інструкцію № 53 від 11.04.2023 (а. с. 52); товарно-транспортну накладну №15.05 від 15.05.2023 (а. с. 32); акт звірки за період 01.04.2023 - 24.05.2023 (а. с. 36); видаткову накладну № 0000013 від 28.04.2023 (а. с. 48); акт приймання-передачі готової продукції від 16.05.2023 (а. с. 35); платіжну інструкцію № 58 від 20.04.2023 (а. с. 54); фотозвіт запуску обладнання і фактичний вихід готової продукції торгової марки «Сяйвір», яка належить ТОВ «УПГ-Інвеет» (а. с. 37-42); акт приймання-передачі готової продукції з переробки від 15.05.2023 (а. с. 59); довіреність № 28/04 від 28.04.2023 (а. с. 51); договір №0504/1 про виготовлення продукції з давальницької сировини від 05.04.2023 (а. с. 56); додаток №1 до Акту приймання-передачі сировини (у переробку) від 12.04.2023 по Договору №0504/1 від 05.04.2023 (а. с. 57-58); заключну виписку за період з 20.04.2023 по 20.04.2023 (а.с. 55); товарно-транспортну накладну № 28/04 від 28.04.2023 (а. с. 50); акт приймання - передачі сировини (у переробку) від 12.04.2023 (а. с. 58); акт № 27 від 15.05.2023 (а. с. 61); заключну виписку за період з 11.04.2023 по 11.04.2023 (а. с. 53); платіжну інструкцію №54 від 11.04.2023 (а. с. 68); акт приймання - передачі сировини (у переробку) від 12.04.2023 (а.с.58); видаткову накладну № 526 від 12.04.2023 (а. с. 69); товарно-транспортну накладну №Р00214 від 12.04.2023 (а. с. 70); акт № 28 від 16.05.2023 (а. с. 62); договір поставки №0104 від 01.04.2023 (а. с. 63-67).

Суд зазначає, що подані документи є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаної ПН в ЄРПН. Первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.

Так, зокрема, з наданих документів судом встановлено, що 04.04.2023 між ТзОВ «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА» (Постачальник) та ТзОВ «УПГ-Інвест» (Покупець) було укладено Договір поставки та монтажу № 270, предметом якого є поставка обладнання для упаковки продуктів, зазначене в Специфікації № 1, що є невід`ємною частиною договору. Ціна Договору на момент укладання становила 14418000,00 грн, яка складається з вартості обладнання, в яку включаються транспортування, маркування, пакування, митне оформлення, вартість робіт з інсталяції, монтажу, введення обладнання в експлуатацію, проведення робіт з інструктажу персоналу Покупця (а. с. 23-25).

Згідно Специфікації № 1 від 04.04.2023, ТзОВ «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА» взяло на себе зобов`язання поставити ТзОВ «УПГ-Інвест» наступне обладнання: 1) Термокамера PSG Plus, KU01 E зі склом і системою охолодження, з автомат. системою витяжки та вентил. вартість якого з ПДВ становить 3360000,00 грн; 2) Наповнювач Handtmann VF 628 в б/у стані, з новим бункером та системою відводу готової продукції вартість з ПДВ 3738000,00 грн; 3) Перевязчик OMET, в комплекті з приймальним столом та бункером для ниток та оболонки вартість з ПДВ 1176000,00 грн; 4) Термоформовочна вакуум-упаковочна машина Variovac Primus в б/у стані, в комплекті з новими захисними кришками та бункером з автоматичною подачою продукції в зону упаковки - вартість з ПДВ 6144000,00 грн Відповідно до пункту 2.1 Специфікації покупець зобов`язаний здійснити оплату в розмірі 8500000,00 грн протягом 10 днів з моменту підписання Договору у вигляді передоплати. Пунктом 2.2 Специфікації було передбачено, що оплата в розмірі 5918000,00грн повинна була бути здійснена до моменту відвантаження Обладнання. Підставою для здійснення платежів є рахунок на оплату, наданий постачальником (а. с. 26).

Враховуючи зазначені вимоги ТзОВ «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА» було виставлено покупцю Рахунок на оплату № 4 від 04.04.2023 на загальну суму 12015000,00 грн (в т. ч. ПДВ 2403000,00 грн) (а. с. 28).

Відповідно пункту 2.2 Специфікації до Договору, ТзОВ «УПГ-Інвест» здійснило попередню оплату за Товар в розмірі 5918000,00 грн 19.04.2023 (а. с. 29), що відповідно до статті 187.1 ПК України стало підставою для формування ПН № 3 від 19.04.2023.

В подальшому, ТзОВ «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА» 15.05.2023 та 16.05.2023, в межах строку, визначеного Договором № 270, було здійснено поставку ТзОВ «УПГ-Інвест» відповідного обладнання, що підтверджується актом приймання-передачі готової продукції від 16.05.2023 (а. с. 60)

Стосовно зазначеної в оскаржуваному рішенні Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28.07.2023 № 9267466/44854332 такої підстави відмови у реєстрації ПН від 19.04.2023 №3, як «невідповідність даних у товаросупровідних документах», то суд зазначає, що у рішенні не вказано, у чому полягає така невідповідність. У відзиві на позовну заяву представник відповідачів вказав про окремі недоліки у заповненні товарно-транспортних накладних (а.с.85 зворот), проте наявність таких недоліків не може бути самостійною та безумовною підставою для відмови у реєстрації спірної ПН, з огляду на подання платником інших документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.

Суд також наголошує на тому, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом (вказана правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 03.10.2023 у справі № 380/4146/22, від 13.12.2023 у справі № 500/4191/22).

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що оскаржуване рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28.07.2023 № 9267466/44854332 прийняте безпідставно, позаяк позивач надав письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у спірній ПН, реєстрацію якої зупинено, та копії документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН до ПН в ЄРПН, та такі документи складені з дотриманням вимог законодавства, відображають зміст господарської операції.

Відтак, оскільки передбачених законом підстав для позбавлення права позивача на реєстрацію спірної ПН в ЄРПН судом під час розгляду цієї справи не встановлено, тому з наведених вище мотивів, на підставі наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування вказаного рішення підлягають до задоволення.

Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, з огляду на таке.

За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (зі змінами) передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання такої події, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення, а подані позивачем пояснення та документи є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаної ПН, тому похідну позовну вимогу про зобов`язання зареєструвати ПН від 19.04.2023 № 3 в ЄРПН належить також задовольнити.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За подання цього позову позивач сплатив судовий збір в сумі 2684,00 грн згідно із платіжною інструкцією від 25.10.2023 № 119 (а. с. 11).

Відтак, на користь позивача необхідно стягнути судові витрати у вигляді судового збору саме в розмірі 2684,00 грн. При цьому, на думку суду, судові витрати необхідно стягнути саме з ГУ ДПС у Волинській області, позаяк судом задоволена самостійна позовна вимога немайнового характеру, та саме внаслідок прийняття комісією регіонального рівня спірного рішення були порушені права позивача, а звернена до ДПС України позовна вимога про зобов`язання вчинити дії щодо реєстрації ПН є похідною від вимоги про визнання протиправним та скасування рішення.

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28 липня 2023 року №9267466/44854332.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА» (45634, Волинська область, Луцький район, с. Боголюби, вул.Тиха, 11, ідентифікаційний код 44854332) податкову накладну від 19 квітня 2023 року № 3.

Стягнути з Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, м. Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код ВП 44106679) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕЛДІКС-ПАЙП УКРАЇНА» (45634, Волинська область, Луцький район, с. Боголюби, вул.Тиха, 11, ідентифікаційний код 44854332) судовий збір в розмірі 2684 гривня 00 копійок (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні нуль копійок).

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку у спосіб подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.М. Валюх

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.02.2024
Оприлюднено12.02.2024
Номер документу116863955
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —140/32699/23

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Постанова від 12.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 08.02.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні