Рішення
від 07.02.2024 по справі 280/9744/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

07 лютого 2024 року Справа № 280/9744/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сацького Р.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощенного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОГРЕС-АГРО»

до Головного управління ДПС у Запорізькій області

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

21 листопада 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОГРЕС-АГРО» (надалі - позивач, ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО») до Головного управління ДПС у Запорізькій області (надалі - відповідач, ГУ ДПС у Запорізькій області), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про за № 30936/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022 щодо можливості своєчасного виконання платником податків ТОВ «ПРОГРЕС АГРО» (код за ЄДРПОУ 32636746) своїх податкових обов`язків; 2) Зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області постановити рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» (код за ЄДРПОУ 32636746) своїх податкових обов`язків.

У позовній заяві зазначено наступне: «… Комісією Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (далі - ГУ ДПС у Запорізької області, податковий орган), прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» свого податкового обов`язку за № 30936/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022. Передумовами отримання Позивачем вищевказаних рішень комісії стало наступне:

Товариство зареєстроване 18.12.2003 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за юридичною адресою: 70040, Україна, Запорізька область, Вільнянський район, с. Антонівка, вул. Центральна, буд. 2-А, про що зроблено запис за номером: 108300031520, місце фактичного знаходження: Запорізька область, смт Комишуваха, вул. Горького, 1-А. Відповідно до Статуту, метою діяльності господарства є отримання прибутку. Господарська діяльність ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» полягає в здійсненні фінансово-господарської діяльності, відповідно до КВЕД, а саме: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості; 20.15 Виробництво добрив і азотних сполук; 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.10 Складське господарство; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування, що відображено у Статуті підприємства. В період часу з 13.07.2021 по 15.08.2022 посаду директора на ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» обіймала ОСОБА_1 , на підставі наказу № 12/07/1-к/тр від 12.07.2021. На теперішній час, з 16.08.2022 посаду директора на ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» обіймає ОСОБА_2 , відповідно до наказу за № 16/08/1-к/тр від 16.08.2022. 24.02.2022 Російською Федерацією розпочато воєнну агресію проти України. На підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» на території України введено воєнний стан. З початком воєнної агресії проти України, службові особи ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО», з метою збереження та убезпечення від пошкодження деякого майна, комп`ютерної техніки, документів бухгалтерського обліку, первинних бухгалтерських документі та документів податкового обліку, а також архіви бухгалтерської, податкової та іншої статистичної звітності тощо, було прийнято рішення про зміну місця фактичного знаходження товариства на більш безпечне. З цією метою, 01.03.2022 між КП «ЛІДЕР» та ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» укладено Договір суборенди частки нежитлового приміщення за № 34, розташованого за адресою Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1-А, з метою розташування офісу підприємства. Після укладення відповідного договору, у подальшому, Товариством здійснено перевезення за вказаною адресою частину майна, комп`ютерну техніку, документи бухгалтерського обліку, первинних бухгалтерських документи, документи податкового обліку, а також бухгалтерську, податкову та іншу статистичну звітності (їх архіви), тощо, з метою їх збереження та використання для ведення господарської діяльності Товариства. Про використання вказаного орендованого приміщення у господарській діяльності повідомлено контролюючий орган, шляхом надсилання Повідомлення-1 за формою 20-ОПП. Однак, 11.05.2022 сталась надзвичайна подія, де внаслідок незаконних дій, які вчинено представниками підрозділів збройних сил та інших військових формувань Російської Федерації із застосуванням ракетної зброї, військової техніки та інших засобів ураження здійснили заходи цільового ураження та руйнування об`єктів цивільної інфраструктури за адресою: Запорізька область,

смт. Комишуваха, вул. Горького, 1-А. Вказаний факт зафіксовано відомостями, які внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань, по кримінальному провадженню за № 22022080000000273, зареєстроване за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 438 КК України (Порушення законів та звичаїв війни). Фактична адреса ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР», а саме: Запорізька область, Запорізького району, смт Комишуваха, вул. Горького, 1-А знаходилась на території, на якій активно ведуться бойові дії, що на дату вчинення надзвичайної події було підтверджено Наказом від 25.04.2022 за № 75 (далі - Наказ № 75), який зареєстровано у Міністерстві юстиції України за № 453/37789 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій «Про затвердження Переліку територіальних громад,які розташованів районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)». На даний час, Наказ №75 втратив чинність, так як Кабінетом міністрів України своєю постановою оновлено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, який затверджено іншою Постановою. Так, Постановою Кабінету міністрів України від 06.12.2022 № 1364 визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окуповані Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (далі - Наказ №309), затверджено Перелік (Перелік № 309) територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Так, згідно з Переліком № 309 до вказаного Наказу визначено, що відповідно до п. 2.3 «Запорізька область» - вся територія Запорізького району, де Комишуваська територіальна громада є його невід`ємною частиною, віднесено до територій на яких ведуться (велися) бойові дії за кодом UA23060000000070350 з датою ведення бойових дій з 12.03.2022 по 31.12.2022. Вказана позиція також закріплена у Законі України від 11.04.2023 за № 3050-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно», яким внесено зміні до податкового кодексу України з урахуванням Наказу від 22.12.2022за № 309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, яким затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Руйнування об`єкту цивільної інфраструктури - офісного приміщення товариства, за вказаною адресою, підтверджується Рішенням за № 105 від 12.07.2022 Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області на підставі Акту комісійного обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії Російської Федерації від 11.07.2022.

Внаслідок знищення офісного приміщення, де фактично знаходилось ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО», знищено й належне йому майно, вказані вище документи бухгалтерського, податкового та інших обліків (паперові та електронні носії інформації), що, як наслідок, призвело до втрати фактичних даних на підставі яких відбувався розрахунок, нарахування та подальша сплата податкових зобов`язань і унеможливлює виконання своїх поточних податкових зобов`язань. …Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, та переліків документів на підтвердження необхідних для цього (далі - Порядок № 225). Обставини щодо руйнування офісного приміщення ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» та знищення вказаних речей та документів є форс-мажорними у розумінні пп. 7 абз. 3, п. 1, розділу ІІ Порядку № 225 та підтверджені загальним листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 за № 2024/02.0-7.1, яким ТПП України підтверджує, що обставини введення воєнного стану з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений внаслідок настання таких (обставин непереборної сили). У подальшому, територія, де розташована фактична адреса ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО», була ізольована уповноваженим військовими органами та органами правопорядку, що унеможливило доступ співробітників товариства до місця події з метою проведення відповідної інвентаризації. На даний час, вказана територія також піддається щоденним ракетно - бомбовим ударам, що, як наслідок, спричиняє відключення світла, газу, стільникового зв`язку та інтернету та несе безпосередню загрозу співробітникам Товариства. Враховуючи викладене, всі зазначені обставини вказують на прямий причинно-наслідковий зв`язок, який передбачає неможливість виконання ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» своїх податкових зобов`язань у зв`язку з відсутністю фактичних даних, які використовуються у податковому та бухгалтерському обліках для нарахування та сплати податків. …Отже, враховуючи викладене, ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» надано всі наявні та необхідні документи, які засвідчують факт неможливості своєчасно виконати своїх, зазначених у Заяві податкових обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у зв`язку з втратою (знищенням чи зіпсуттям) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання і неможливістю їх використання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації. Також, звертаємо увагу, що юридична адреса Товариства: Запорізька область, Запорізький район, Вільнянська ОТГ,

с. Антонівка, вул. Центральна, буд. 2-А, також перебувала на території, на якій ведуться активні бойові дії, що підтверджено Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 за № 309. Вказане є однією з головних підстав відсутності у платника податків виконувати свої податкові зобов`язання згідно з Порядком № 225. …Вважаємо рішення комісії ГУ ДПС у Запорізькій області за № 30936/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022 щодо можливості Товариства своєчасно виконувати свої податкові зобов`язання за своїм характером необґрунтованим як нормативно так і документально та за своєю сутністю є незаконним і підлягає скасуванню. … Позивач вважає, що Комісія ГУ ДПС у Запорізькій області під час прийняття зазначеного рішення порушила приписи

п. 1 Розділу ІІІ Порядку № 225 та не мала законних підстав для його прийняття. Рішення контролюючого органу № 30936/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022 не відповідає вимогам умотивованості, адже містить лише загальне твердження про відсутність причинно-наслідкового зв`язку між зазначеними в Заяві платника обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника і неможливістю виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків і зборів та подання податкової звітності, що взагалі не відповідає дійсності. Оскільки Позивачем було надано всі наявні та необхідні документи, які підтверджують підстави передбачені абз. 3, п. 1, розділом ІІ Порядку № 225, торішення комісії є необґрунтованим. Отже, оскаржуване рішення комісії об`єктивно не містить чіткого визначення підстав та мотивів (причинно-наслідкового зв`язку) для прийняття комісією рішення, що свідчить про його незаконність. …».

Позивач підтримав позовну заяву.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне: «…Як свідчать обставини, до Головного управління 29.09.2022 вх. № 38655/6 (вих. № 01/29-09-2022 від 29.09.2022) від ТОВ «Прогрес-Агро» (код за ЄДРПОУ 32636746), посилаючись на Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-ХІ та Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» від 29.07.2022 № 225, надійшла заява «Про відсутність можливості виконання податкових обов`язків» (далі - Заява). В поданій заяві ТОВ «Прогрес-Агро» (код за ЄДРПОУ 32636746) повідомляє про неможливість своєчасно виконувати свій податковий обов`язок. Головним управлінням було розглянуто заяву платника та відповідні підтверджуючі документи від 29.09.2022 № 01/29-09-2022 (вх. Головного управління № 38655/6 від 29.09.2022), про неможливість виконання своїх податкових обов`язків та прийнято Рішення від 24.11.2022 № 30936/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Не погоджуючись з рішенням контролюючого органу, ТОВ «Прогрес-Агро» (код за ЄДРПОУ 32636746) подало позовну заяву до Запорізького окружного адміністративного суду про незаконність та скасування Рішення ГУ ДПС у Запорізької області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 24.11.2022 № 30936/6/08-01-04-05-03, справа № 280/9744/23. ГУ ДПС у Запорізькій області не згодне з зазначеною позовною заявою та вважає її такою, що не підлягає задоволенню з наступних підстав. …Як свідчать обставини, від ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» (код ЄДРПОУ 32636746) надійшла заява від 29.09.2022 вих. № 01/29-09-2022 (вх. Головного управління 29.09.2022 вх. № 38655/6) щодо неможливості виконання платником податків своїх обов`язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України. Згідно заяви, ТОВ «ПРОГРЕС -АГРО» (код ЄДРПОУ 32636746) не має можливості своєчасно виконати податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, а саме: 1. Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2 квартал 2022 року до 09.08.2022. 2. Податкова декларація з податку на додану вартість за лютий 2022 року до 19.07.2022, за березень 2022 р. до 19.07.2022, за квітень 2022 р. до 19.07.2022, за травень 2022 р. 2022 р. до 2022 р. до 19.07.2022, за червень 2022 р. до 20.07.2022. 3. Оплата військового збору за: заробітна плата за лютий до 03.03.2022, заробітна плата за 1-у половину березня до 18.03.2022, заробітна плата за березень до 07.04.2022, розрахункові та відпускні квітня до 12.04.2022, заробітна плата за 1-у половину квітня до 22.04.2022, заробітна плата за квітень до 06.05.2022, заробітна плата за 1-у половину травня та відпускних травня до 23.05.2022, заробітна плата за травень до 07.06.2022, розрахункові червня до 08.06.2022, відпускні червня до 16.06.2022, заробітна плата за 1-у половину червня до 22.06.2022, розрахункові червня до 30.06.2022, заробітна плата за червень до 06.07.2022, розрахункові липня до 14.07.2022, відпускні липня до 18.07.2022, заробітна плата за 1-у половину липня до 21.07.2022, заробітна плата за липень та відпускні серпня до 05.08.2022, заробітна плата за 1-у половину серпня до 19.08.2022, заробітна плата за серпень до 05.09.2022, заробітна плата за 1-у половину вересня до 21.09.2022. 4. Оплата екологічного податку за І квартал до 20.05.2022, за І квартал до 20.09.2022. 5. Податкова декларація з екологічного податку за 2 квартал 2022 року до 09.08.2022. 6. Оплата єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників, частка сільськогосподарських товарів за попередній (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 % за 2 квартал 2022 р. до 31.07.2022. 7. Оплата податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску заробітна плата за лютий до 03.03.2022, частково заробітна плата за 1-у половину березня до 18.03.2022 (було сплачено 1/5 податку), заробітна плата за березень до 07.04.2022, розрахункові та відпускні квітня до 12.04.2022, заробітна плата за 1-у половину квітня до 22.04.2022, заробітна плата за квітень до 06.05.2022, заробітна плата за 1-у половину травня та відпускних травня до 23.05.2022, заробітна плата за травень до 07.06.2022, розрахункові червня до 08.06.2022, відпускні червня до 16.06.2022, заробітна плата за 1-у половину червня до 22.06.2022, розрахункові червня до 30.06.2022, заробітна плата за червень до 06.07.2022, розрахункові липня до 14.07.2022, відпускні липня до 18.07.2022, заробітна плата за 1-у половину липня до 21.07.2022, заробітна плата за липень та відпускні серпня до 05.08.2022, заробітна плата за 1-у половину серпня до 19.08.2022, заробітна плата за серпень до 05.09.2022, заробітна плата за 1-у половину вересня до 21.09.2022. 8. Оплата земельного податку (орендної плати з юридичних осіб), сплата податку за квітень 30.05.2022, сплата податку за травень 30.06.2022, сплата податку за червень 31.07.2022, сплата податку за липень 31.08.2022. 9. Оплата податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами з доходів платника податку інших, ніж зарплата 31.03.2022, 24.05.2022, 15.06.2022. За період з 24.02.2022 по теперішній час. Причиною неможливості виконання податкового обов`язку є факт руйнування об`єкту цивільної інфраструктури - офісного приміщення Товариства за фактичним місцезнаходженням (Запорізька область, смт Комишуваха, вул. Горького, 1-А), що, як наслідок, призвело до втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання на підставі яких здійснюється бухгалтерський та податковий облік. До заяви ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» надані копії документів: - витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, по кримінальному провадженню; - рішення Комишуваської селищної ради Запорізького району, Запорізької області; - копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства; - акт про знищення документів бухгалтерського обліку; - договір суборенди нерухомого індивідуально визначеного майна; - інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що знищено внаслідок форс-мажорних обставин, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , власник ОСОБА_3 ; - інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна. …Згідно інформаційно-комунікаційних систем ДПС ТОВ "ПРОГРЕС-АГРО" зареєстрований за податковою адресою: Запорізька область, Запорізькій район, с. Антонівка, вул. Центральна, буд. 2-А. Основний вид діяльності вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. ТОВ "ПРОГРЕС-АГРО" згідно повідомлення за формою № 20-ОПП має об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, зокрема: - офіс, виробничі приміщення, зерносховища, земельні ділянки, автотранспортний та тракторний парк, які розташовані за адресою: АДРЕСА_2 , дата взяття на облік - 15.04.2020; - офіс, за адресою: АДРЕСА_1 , дата взяття на облік - 02.09.2022; - склад за адресою: АДРЕСА_3 , дата взяття на облік - 02.09.2022. …Згідно заяви, з початком воєнної агресії проти України керівництвом прийнято рішення про зміну місця фактичного знаходження ТОВ "ПРОГРЕС АГРО". Для розташування офісу, між ТОВ "ПРОГРЕС-АГРО" та КП "ЛІДЕР", з метою розташування офісу, укладено Договір суборенди нерухомого індивідуально визначеного майна від 01.03.2022 № 34, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , куди в подальшому перевезено частину майна, комп`ютерну техніку, документи бухгалтерського та податкового обліку, первинні бухгалтерські документи, статистичну звітність, інше. …Згідно з ЄРПН ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» виписувало податкові накладні на протязі 2022 року, реєстрація податкових накладних відновлена 07.06.2022. ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» протягом 2022 року подає податкову звітність з податку на додану вартість. Податкова адреса та об`єкти оподаткування платника знаходяться, зокрема, за адресою: Запорізька область, Запорізький район, с. Антонівка, вул. Центральна, буд. 2-А. ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» згідно даних ЄРПН здійснює господарську діяльність з 24.02.2022 до дати подання заяви та скарги. На балансі підприємства знаходяться майно, яке є об`єктом оподаткування та джерелом для сплати податків. Здійснення господарської діяльності та реєстрація податкових накладних в ЄРПН та подання податкової звітності з ПДВ вказує на можливість виконання податкового обов`язку, щодо подання податкової звітності. Враховуючи зазначене, за результатами розгляду заяви, інформації та документів, які були надано підприємством, аналізу інформаційних баз ДПС встановлено можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Головним управлінням не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо подання звітності, сплати податків та зборів. … Відсутність частини первинних документів у підприємства, не має вплив на своєчасність сплати податкових зобов`язань самостійно задекларованих платником податків та на подальше здійснення господарської діяльності. Також, при прийнятті рішення Головним управлінням було враховано той факт, що близько 46 платників з юридичною адресою у м. Запоріжжі, після прийняття Наказу № 225, надали серед підтверджуючих документів договори оренди приміщення за адресою: АДРЕСА_1 , які укладені після 24.02.2022, при цьому, повідомлення за формою 20-ОПП усіма платниками подано після прийняття Наказу № 225. …Позивачем не надано доказів на підтвердження того, що знищена військовими діями зі сторони Російської Федерації фінансово-господарча документація використовувалась ним у господарській діяльності, містила актуальну інформацію необхідну для подання звітності за поточні періоди господарської діяльності. Комп`ютерне обладнання за допомогою якого подається податкова звітність відповідно до наданих документів знищено не було. …Зазначені документи не місять детальний опис кому вказані приміщення належать, кому з суборендарів: в кількості 46 юридичних осіб. Відсутність частини первинних документів у підприємства, не має вплив на своєчасність сплати податкових зобов`язань самостійно задекларованих платником податків та на подальше здійснення господарської діяльності. …За розглядом наданої Заяви та документів, ГУ ДПС у Запорізькій області винесено рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 24.11.2022 № 30936/6/08-01-04-05-03. …Таким чином, відповідач дійшов висновку, що під час винесення рішення № 30936/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022 податковий орган діяв на підставі та у спосіб, передбачені чинним законодавством України, відтак правові підстави для задоволення позовних вимог відсутні. Враховуючи вищевикладене, рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 30936/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022 по ТОВ "ПРОГРЕС-АГРО" є правомірним та відповідає нормам діючого законодавства України та нормамПодаткового кодексу України № 2755-VI від 02.12.2010 (із змінами та доповненнями), а позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» (код ЄДРПОУ 32636746) не є обґрунтованою, та такою, що не підлягає задоволенню. …».

Відповідач проти позовної заяви заперечував.

Ухвалою судді від 01.12.2023 в адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

У рішенні щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 24.11.2022 № 30936/6/08-01-04-05-03, прийнятому ГУ ДПС у Запорізькій області, зазначено: «…Розглянуто заяву платника та відповідні документи вх. № 38655/6 від 29.09.2022. У зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків***: документи, які встановлюють причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в заяві обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника, та підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з переліком документів, затвердженогоНаказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за № 967/38303. Заява має містити інформацію, передбачену абзацом 3 пункту 3 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення'' Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податковою кодексу України, та переліків документів на підтвердження». За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). …».

У Рішенні щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 24.11.2022 № 30936/6/08-01-04-05-03, прийнятому ГУ ДПС у Запорізькій області, зазначено: «… Розглянуто заяву платника та відповідні документи від 29.09.2022 вх. № 38655/6. У зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків*** Прийнято рішення: … щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підстави: Зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім виливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо подання звітності, сплати податків та зборів, зазначених в заяві. Податкова адреса платника м. Запоріжжя. Дані реєстру податкових накладних свідчать про здійснення фінансово-господарської діяльності. На балансі підприємства знаходиться майно, яке є об`єктом оподаткування та джерелом для сплати податків і зборів. До заяви не додані документи, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з Переліком документів, затвердженогоНаказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за № 967/38303, зокрема, але не виключно: - Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості). - Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків). - Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. - Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану. - Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у

пункті 8 цього Переліку. - Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану. - Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках. - Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера). Рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку. …».

У Витязі з Єдиного реєстру досудових розслідувань по кримінальному провадженню № 22022080000000273, зареєстрованому 11.05.2022, зазначено: «…Короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення: 11.05.2022 приблизно о 05 год. 00 хв. представники підрозділів збройних сил та інших військових формувань Російської Федерації в тому числі учасники контрольованих РФ незаконних збройних формувань із застосуванням ракетної зброї, військової техніки та інших засобів ураження здійснили заходи із цільового ураження об`єктів цивільної інфраструктури смт Комишуваха Комишувахської територіальної громади Запорізької області, за адресою:

вул. Горького 1, 1 - А, 1 - Д. В результаті зазначених протиправних дій були пошкоджені об`єкти цивільної інфраструктури. …».

Судом досліджено: Виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних

осіб-підприємців та громадських формувань по ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО»; Накази ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» від 12.07.2021 за № 12/07/1/к-тр та від 16.08.2022 за № 16/08/1-к/тр «Про призначення директора»; Рішення Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області від 12.07.2022 за № 105 про затвердження акту комісійного обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії Російської Федерації від 11.07.2022; Наказ ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» № 01/11-05-2022 від 11.05.2022 «Про виникнення форс-мажорних обставин»; Акт ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» від 11.05.2022 за № 1 «Про знищення документів»; Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (Форма № 20-ОПП); Лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 за № 2024/02.0-7.1; Договір суборенди № 34 нерухомого індивідуально визначеного майна від 01.03.2022; Акт приймання - передачі приміщення за Договором суборенди № 34 нерухомого індивідуально визначеного майна від 01.03.2022; Акт надання послуг № 36 від 31.03.2022; Акт надання послуг №36 від 30.04.2022; Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 309204637 від 07.09.2022, що знищено внаслідок форс-мажорних обставин, розташованого за адресою: Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1-А; Виписки банків за особистими рахунками ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО»; Акт комісійного обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії Російської Федерації від 11.07.2022; Попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового зобов`язання № 26860/6/08-01-04-05-03 від 19.10.2022; Рішення Державної податкової служби України № 2366/6/99-00-06-02-01-06 від 08.09.2023 про розгляд скарги на рішення № 30936/6/08-01-04-05-03 від 24.11.2022; скріншот реєстрація ЄРПН; Заяву ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» від 29.09.2022 за вих. № 01/29-09-2022 про відсутність можливості виконання податкових обов`язків;Договір суборенди № 34 нерухомого індивідуально визначеного майна від 01.03.2022; інші матеріали справи.

При вирішенні спору по суті суд виходить з викладеного вище та наступного.

У п. 69 підрозділу 10розділу XX Податкового кодексу України(у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено: «69. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеногоУказом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті. 69.1.У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинностіЗаконом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану"за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року. Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків. Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на застосування особливостей оподаткування єдиним податком третьої групи за ставкою 2 відсотки за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки. У разі самостійного виправлення платником податків у податкових періодах до 25 липня 2022 року, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначенихстаттею 50 цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов`язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом50.1 статті 50цьогоКодексу, та пені. Платники податку на додану вартість, тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не мають права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій, передбаченого пунктом50.1 статті 50цьогоКодексу, за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення податкових зобов`язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість. Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. …».

Згідно з п. 1 розділу ІІ «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України», затвердженого 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України № 225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303 (надалі - «Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України») (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), до платників податків/податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком. Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); 5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цьогоКодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи. 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації; 7) інші обставини непереборної сили (форс - мажорні обставини), підтверджені документально.

Відповідно до п. 1 розділу ІІІ «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України» заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків. У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків. Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу. Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення. Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання. Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків. Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах. Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

У «Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента», затвердженому 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України № 225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303 (надалі - «Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента»), зазначено: «1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030. 2. Інформаціяз Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127(в редакціїпостанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599). 3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленомуКримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна. 4.Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326. 5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків). 6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)). 7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. 8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану. 9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку. 10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану. 11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках. 12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера). 13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо). 14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо). 15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви. 16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту44.5 статті 44глави1розділуII Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України). 17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія)».

У п. 19-1.1 ст. 19-1 Податкового кодексу України(у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено: «19-1.1.Контролюючі органи, визначені підпунктом41.1.1 пункту 41.1 статті 41цьогоКодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: 19-1.1.1.здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків; 19-1.1.2.контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів; …; 19-1.1.4.здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, наявністю торгових патентів; …; 19-1.1.7. реєструють та ведуть облік платників податків, платників єдиного внеску, об`єктів оподаткування та об`єктів, пов`язаних з оподаткуванням, проводять диференціацію платників податків; 19-1.1.8. забезпечують достовірність та повноту обліку платників податків та платників єдиного внеску, об`єктів оподаткування та об`єктів, пов`язаних з оподаткуванням; 19-1.1.9.формують та ведуть Державний реєстр фізичних осіб - платників податків, Єдиний банк даних про платників податків - юридичних осіб, реєстри, ведення яких покладено законодавством на контролюючі органи; …; 19-1.1.13. здійснюють ліцензування діяльності суб`єктів господарювання з виробництва спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, оптової торгівлі спиртом, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами і рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та контроль за таким виробництвом; 19-1.1.14. здійснюють контроль у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням, забезпечують міжгалузеву координацію у цій сфері; …; 19-1.1.16. здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального; 19-1.1.17. проводять роботу щодо боротьби з незаконним виробництвом, переміщенням, обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального; …; 19-1.1.20. забезпечують контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, які провадять оптову або роздрібну торгівлю алкогольними напоями, вимог законодавства щодо мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін на такі напої; …; 19-1.1.32. організовують взаємодію та обмін інформацією з державними органами інших держав згідно із законодавством, міжнародними договорами України, здійснюють міжнародне співробітництво у податковій сфері; …; 19-1.1.40. організовують збір податкової інформації та вносять її до інформаційних баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику; 19-1.1.41. організовує інформаційно-аналітичне забезпечення та організовує автоматизацію процесів адміністрування контролюючими органами; …; 19-1.1.46. використовують під час виконання своїх посадових (службових) обов`язків податкову інформацію з інформаційно-телекомунікаційних систем та інших джерел, отриману в порядку та спосіб, визначений цим Кодексом; …; 19-1.1.54. здійснюють інші функції, визначені законом».

Як зазначено у п. 45.2 ст. 45 Податкового кодексу України, податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. (…).

Заст. 93 Цивільного кодексу Українимісцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.

Судом вивчено приписи «Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 жовтня 2022 року», затвердженого 25.04.2022 наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 17.10.2022 за № 233), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 453/37789.

За «Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», затвердженим 22.12.2022 наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004, у період з 12.03.2022 по 31.12.2022 вся територія Запорізького району Запорізької області (у тому числі м. Запоріжжя, смт Комишуваха) відносилась до території активних бойових дій, а у період з 01.01.2023 - вся територія Запорізького району Запорізької області (у тому числі м. Запоріжжя, смт Комишуваха) відноситься до території можливих бойових дій.

Судом вивчено й інші норми права, які стосуються досліджуваного публічно-правового спору.

З матеріалів справи вбачається, що місцезнаходженням ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є - 70040, Запорізька область, Вільнянський район, с. Антонівка, вул. Центральна, буд. 2-А.

Згідно з Договором суборенди № 34 нерухомого індивідуально визначеного майна від 01.03.2022 ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» суборендувало приміщення для розміщення офісу за адресою - Запорізька область, смт Комишуваха, вул. Горького, буд. 1-А.

Суд прийшов до висновку, що «складені договори суборенди між Колективним підприємством «Лідер» та іншими 46 юридичними особами за адресою суборенди позивачем офісу» - «вул. Горького 1-А, смт Комишуваха», про що зазначено відповідачем у відзиві на позовну заяву, не можуть впливати на волевиявлення суб`єктів господарювання при укладанні правочинів.

При цьому, відповідачем не доведено, що вказані «46 договорів суборенди» перешкоджали/перешкодили позивачу проводити свою господарську діяльність зі свого офісу за адресою - Запорізька область, смт Комишуваха, вул. Горького, буд. 1-А.

Також, відповідачем не доведено, що з офісу за адресою - Запорізька область,

смт. Комишуваха, вул. Горького, буд. 1-А, позивач не проводив щоденне керування діяльністю юридичної особи та не здійснював управління та облік.

11.05.2022 через артилерійський/ракетний обстріл відбулось пошкодження об`єкту цивільної інфраструктури за адресою - Запорізька область, смт Комишуваха, вул. Горького, буд. 1-А.

Саме після 11.05.2022 подання позивачем до контролюючого органу податкової звітності та сплата ним податків, зборів, платежів тощо, наявність у позивача об`єктів оподаткування, не свідчить про можливість своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку, оскільки частина документів 11.05.2022 була знищена.

Відновлення знищених 11.05.2022 документів може взагалі не відбутись через будь -які об`єктивні причини або може зайняти у позивача витрачання значного часу, що у підсумку впливає на своєчасність виконання позивачем свого податкового обов`язку.

Протилежного відповідачем не доведено.

З урахуванням приписів ч. 2 ст. 2 КАС Українисуд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 24.11.2022 № 30936/6/08-01-04-05-03 контролюючим органом прийнято не обґрунтовано, без урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є не правомірним і підлягає скасуванню.

Зі змісту Рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 24.11.2022 № 30936/6/08-01-04-05-03 вбачається, що воно прийнято саме ГУ ДПС у Запорізькій області.

Позивачем не обґрунтовано необхідність «зобов`язання Головне управління ДПС у Запорізькій області постановити рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОГРЕС-АГРО» своїх податкових обов`язків».

З огляду на приписи ч. 2 ст. 9, ч. 2 ст. 245 КАС України, з метою захисту прав та інтересів позивача, суд вважає за можливе: визнати протиправним та скасувати Рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 24.11.2022 № 30936/6/08-01-04-05-03, прийняте ГУ ДПС у Запорізькій області відносно ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО»; зобов`язати ГУ ДПС у Запорізькій області повторно розглянути заяву ТОВ «ПРОГРЕС-АГРО» та відповідні документи за вх. № 38655/6 від 29.09.2022 про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.

Уст. 19 Конституції Українизазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч. 1 ст. 9 КАС України).

Відповідно дост. 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є частково обґрунтованими і підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч. 1 ст. 132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч. 1ст. 143 КАС України).

Оскільки права та інтереси позивача були порушені ГУ ДПС у Запорізькій області, то за рахунок його бюджетних асигнувань мають бути стягнуті на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 2 684 грн 00 коп.

Керуючись ст.ст. 9,77,132,139,143,243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОГРЕС-АГРО» (вул. Центральна, буд. 2-А, с. Антонівка, Вільнянський район, Запорізька область, 70040; код ЄДРПОУ 32636746) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (проспект Соборний, буд. 166, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69107; код ЄДРПОУ ВП 44118663) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 24.11.2022 № 30936/6/08-01-04-05-03, прийняте Головним управлінням ДПС у Запорізькій області відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОГРЕС-АГРО».

Зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОГРЕС-АГРО» та відповідні документи за вх. № 38655/6 від 29.09.2022 про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.

В іншій частині позовної заяви відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОГРЕС-АГРО»

за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення складено та підписане суддею 07.02.2024.

Суддя Р.В. Сацький

Дата ухвалення рішення07.02.2024
Оприлюднено12.02.2024
Номер документу116864912
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —280/9744/23

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 07.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні