КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 лютого 2024 року справа № 340/9793/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брегея Р.І., розглянувши в м.Кропивницький у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у порядку письмового провадження) адміністративний позов заступника керівника Голованівської окружної прокуратури Кіровоградської області (далі прокурор) в інтересах держави в собі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (далі Управління) до Ульяновського районного споживчого товариства (далі Товариство) про визнання протиправною бездіяльності і зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Прокурор в інтересах держави в особі Управління звернувся до суду зі заявою до Товариства про визнання протиправною бездіяльності щодо приведення до стану готовності (придатності) захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття №43705), яка розташована по вул.Героїв Ураїни,19/21 у м.Благовіщенське Голованівського району Кіровоградської області.
Водночас просив суд зобов`язати відповідача вчинити такі дії.
Зазначив, що Товариство ігнорує приписи діючого законодавства стосовно належного стану захисної споруди цивільного захисту, а Управління не звернулося до суду з відповідним позовом, чим неналежним чином здійснює контрольну функцію.
Управління не висловило відношення стосовно предмету позову, будучи належним чином повідомлене про відкриття провадження у справі (а.с.94 (на звороті)).
Відповідач заперечив стосовно задоволення позову, подавши відзив на нього (а.с.99-103).
Повідомив, що усунув значну частину порушень і протирадіаційне укриття визнано готовим до використання за призначенням.
29 листопада 2023 року судом відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін (а.с.92-93).
Суд, дослідивши матеріали справи, зробив висновок про задоволення позову з таких підстав.
Встановленні судом обставини і факти справи, що стали підставами звернення.
Так, по вул.Героїв Ураїни,19/21 у м.Благовіщенське Голованівського району Кіровоградської області розташована захисна споруда цивільного захисту (протирадіаційне укриття №43705) (а.с.42-45).
Власник і балансоутримувач споруди Товариство (а.с.20).
04 вересня 2023 року комісія у складі представників Управління, Товариства, органу місцевого самоврядування і поліції склала акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (а.с.70-77).
Висновок не готове до використання за призначенням.
12 вересня 2023 року прокурор сповістив Управління про підготовку позовної заяви до Товариства і вимагав надати інформацію про вжиття заходів реагування (а.с.78-80).
18 липня 2023 року Управління надало письмову відповідь стосовно права на звернення до суду з позовом до Товариства про визнання протиправною бездіяльності щодо приведення до стану готовності захисної споруди цивільного захисту і зобов`язання усунути порушення (а.с.81-84).
Пояснило, що може звертатися до суду з позовом про застосування заходів реагування у виді зупинення роботи об`єктів, якщо за наслідками проведених заходів державного контролю, передбачених Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», встановить порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки.
Водночас звернуло увагу, що контроль за утриманням і станом готовності захисних споруд цивільного захисту відноситься до компетенції місцевих державних адміністрацій і органів місцевого самоврядування.
23 листопада 2023 року прокурор звернувся з позовом до суду (а.с.89).
18 грудня 2023 року комісія у складі представників Управління, Товариства, органу місцевого самоврядування і поліції склала акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (а.с.104-107).
Висновок обмежено готове до використання за призначенням.
Юридична оцінка, встановлених судом, обставин і фактів справи.
Перш за все, прокурор звернувся до суду в інтересах держави.
Таке допускається за певних обставин.
Приписами частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» встановлено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Прокурор зазначає, що Управління не звернулося з позовом до Товариства про приведення до стану готовності захисної споруди цивільного захисту, а відповідач не усунув порушення, які встановила згадана комісія 04 вересня 2023 року.
Приписами частини 5 статті 53 КАС України передбачено, що у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Щоб дати відповідь на питання існування органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, і повноважень у нього щодо звернення до суду, треба проаналізувати діюче законодавство.
Так, постановою Уряду України від 16 грудня 2015 року №1052 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій (далі Положення).
Приписами пункту 1 Положення визначено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Отже, Управління територіальний орган центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Приписами пункту 51 частини 2 статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, перевіряє стан дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту та складає відповідні акти.
Таку функцію реалізовують територіальні органи центрального органу виконавчої влади.
Отже, Управління наділене контрольною функцією стосовно дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту.
Позивач склав відповідний акт перевірки захисної споруди цивільного захисту, яка визнана неготовою для укриття населення.
Як правило, контрольна функція передбачає право на звернення до суду з відповідним позовом.
Управління наділене таким правом.
Так, приписами частини 1 статті 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» передбачено, що міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Приписами пункту 1 частини 2 статті 19 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить забезпечення цивільного захисту на відповідній території.
Таким чином орган місцевого самоврядування не наділений контрольною функцією, а є виконавцем, що забезпечує цивільний захист.
Відповідач не виконав обов`язок забезпечення належного стану захисної споруди цивільного захисту, яка перебуває у його власності і користуванні.
Так, відповідно до приписів пункту 9 підрозділу 2 розділу 6 Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, які затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України 09 липня 2018 року № 579, захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
Отже, станом на 18 грудня 2023 року Товариство не усунуло усіх недоліків експлуатації за призначенням захисної споруди цивільного захисту.
Підсумовуючи, суд зробив висновок, що відповідач ігнорує приписи діючого законодавства стосовно належного стану захисної споруди цивільного захисту, а Управління не звернулося до суду з відповідним позовом, чим неналежним чином здійснює контрольну функцію.
Отже, позов належить задовільнити.
Судові витрати складаються зі сплати судового збору в сумі 2684 грн (а.с.18).
Суд розподіляє їх відповідно до приписів статті 139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Задовільнити позов.
Визнати протиправною бездіяльність Ульяновського районного споживчого товариства стосовно приведення до стану готовності (придатності) захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття №43705), яка розташована по вул.Героїв Ураїни,19/21 у м.Благовіщенське Голованівського району Кіровоградської області.
Зобов`язати Ульяновське районне споживче товариство привести до стану готовності (придатності) захисну споруду цивільного захисту (протирадіаційне укриття №43705), яка розташована по вул.Героїв Ураїни,19/21 у м.Благовіщенське Голованівського району Кіровоградської області.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2024 |
Оприлюднено | 12.02.2024 |
Номер документу | 116865731 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.І. БРЕГЕЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні