печерський районний суд міста києва
Справа № 757/5599/24-к
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 лютого 2024 року м. Київ
Слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 ,
за участю секретаря ОСОБА_2 ,
слідчого ОСОБА_3 ,
захисників ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ,
підозрюваних ОСОБА_6 , ОСОБА_7 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання старшого слідчого в особливо важливих справах Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань ОСОБА_3 про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні № 62023000000000568 від 30.06.2023 за підозрою ОСОБА_8 та ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України,
В С Т А Н О В И В :
05 лютого 2024 року до провадження слідчого судді надійшло клопотання старшого слідчого в особливо важливих справах Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань ОСОБА_3 , яке погоджене Заступником Генерального прокурора ОСОБА_9 про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні № 62023000000000568 від 30.06.2023 за підозрою ОСОБА_8 та ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
В обґрунтування клопотання зазначено, що слідчими Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62023000000000568 від 30.06.2023, за підозрою ОСОБА_8 , ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
Організація і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у вказаному кримінальному провадженні здійснюється прокурорами Офісу Генерального прокурора.
Досудовим розслідуванням установлено, що згідно з наказом Держмитслужби від 12.10.2022 № 975-о ОСОБА_8 з 14.10.2022 переведено на посаду начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці.
У відповідності до ч. 3 ст. 18 КК України, п. 1 примітки до ст. 364 КК України, службовими особами у статтях 364, 368, 368-2, 369 цього Кодексу є особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також обіймають постійно чи тимчасово в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на державних чи комунальних підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною особою підприємства, установи, організації, судом або законом.
Згідно з Положенням про митний пост «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, затвердженого Одеської митниці 15.06.2022 № 263 (далі - Положення про митний пост), митний пост «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці (далі - Митний пост) є митним органом, який входить до складу Одеської митниці (далі - Митниця), як структурний підрозділ і в зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань, покладених на Митницю.
Відповідно до п. п. 2 п. 12 Положення про митний пост до основних повноважень Митниці, окрім іншого, належить також забезпечення та здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства з питань митної справи та в межах повноважень, визначених законом, законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Митницю, під час переміщення товарів через митний кордон України та після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення.
Згідно з п. 15 Положення про митний пост керівництво Митним постом здійснює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади Головою Держмитслужби в порядку, визначеному законодавством.
Начальник Митного поста: очолює Митний пост, здійснює керівництво його діяльністю, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності; організовує роботу Митного поста відповідно до Положення про Одеську митницю та цього Положення; дає обов`язкові для виконання посадовими особами Митного поста доручення.
Відповідно до п. 18 Положення про митний пост на період відпустки або тимчасової відсутності начальника Митного поста його обов`язки виконує заступник начальника Митного поста.
Відповідно до наказу Одеської митниці № 1088-о від 22 листопада 2022 року «Про переведення посадових осіб Одеської митниці» з 25.11.2022 ОСОБА_6 переведено на посаду заступника начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці.
Відповідно до посадової інструкції державного службовця, затвердженої в.о. начальника Одеської митниці 25.09.2023 на ОСОБА_6 покладені основні посадові обов`язки: здійснення керівництва діяльності та організації Митного поста відповідно до Положення про Митний пост, зокрема, надання обов`язкових до виконання доручень посадовими особами Митного поста з питань, що належать до його функціональних повноважень, контроль за їх виконанням, здійснення контролю за дотриманням громадянами установленого законодавством порядку переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України.
Таким чином, ОСОБА_8 , перебуваючи на посаді начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, а ОСОБА_6 перебуваючи на посаді заступника начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, здійснюючи функції представника влади та обіймаючи посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, на час вчинення кримінального правопорушення були службовими особами.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів», правоохоронні органи - органи прокуратури, Національної поліції, служби безпеки, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, Національне антикорупційне бюро України, органи охорони державного кордону, органи доходів і зборів, органи і установи виконання покарань, слідчі ізолятори, органи державного фінансового контролю, рибоохорони, державної лісової охорони, інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції.
Відповідно до ч. ч. 1, 4 ст. 7 Митного кодексу України встановлені порядок і умови переміщення товарів через митний кордон України, їх митний контроль та митне оформлення, застосування механізмів тарифного і нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, справляння митних платежів, ведення митної статистики, обмін митною інформацією, ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, здійснення відповідно до закону державного контролю нехарчової продукції при її ввезенні на митну територію України, запобігання та протидія контрабанді, боротьба з порушеннями митних правил, організація і забезпечення діяльності митних органів та інші заходи, спрямовані на реалізацію державної митної політики, становлять митну справу. Безпосереднє керівництво здійсненням митної справи покладається на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Згідно з п. 1 Положення про Державну митну службу України (далі - Держмитслужба), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227 (далі - Положення про Держмитслужбу), Держмитслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів. Держмитслужба реалізує державну митну політику, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань митної справи.
Відповідно до п. 4 Положення про Держмитслужбу, Держмитслужба відповідно до покладених на неї завдань:
п.п. 3 - забезпечує та здійснює контроль за дотриманням вимог законодавства з питань митної справи та в межах повноважень, визначених законом, законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Держмитслужбу, під час переміщення товарів через митний кордон України та після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення;
п.п. 4 - забезпечує та здійснює контроль за дотриманням вимог законодавства з питань митної справи на всій території України, у тому числі у вільних митних зонах, територіальному морі, пунктах пропуску через державний кордон, прикордонній смузі та контрольованих прикордонних районах, виключній (морській) економічній зоні України та прилеглій зоні України;
п.п. 5 - забезпечує та здійснює контроль за дотриманням підприємствами і громадянами установленого законодавством порядку переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України;
п.п. 25 - організовує та здійснює провадження у справах про порушення митних правил, контролює дотримання вимог законодавства під час провадження у справах про порушення митних правил;
п.п. 26 - запобігає та протидіє контрабанді, здійснює боротьбу з порушеннями митних правил на митній території України;
п.п. 28 - організовує та провадить відповідно до закону оперативно-розшукову діяльність та здійснює контроль за її провадженням оперативними підрозділами Держмитслужби та її територіальних органів, які ведуть боротьбу з контрабандою;
п.п. 32 - забезпечує та здійснює контроль за правильністю визначення митної вартості товарів відповідно до законодавства з питань митної справи, а також за правильністю класифікації та визначення країни походження товарів, що переміщуються через митний кордон України, в тому числі після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення; взаємодіє з митними адміністраціями та іншими уповноваженими органами іноземних держав з питань проведення перевірки автентичності документів, які надавалися для підтвердження заявленої митної вартості, класифікації та країни походження товарів;
п.п. 33 - організовує та проводить верифікацію (встановлення достовірності) документів про походження товарів з України та здійснює у випадках, визначених міжнародними договорами, видачу сертифікатів про походження товару з України та надання статусу уповноваженого (схваленого) експортера;
п.п. 68 - здійснює інші повноваження, визначені законом.
Згідно з п. 7 Положення про Держмитслужбу, Держмитслужба здійснює повноваження безпосередньо та через територіальні органи. До територіальних органів Держмитслужби належать митниці та спеціалізовані органи.
Згідно з п. 34-1 ч. 1 ст. 4 Митного кодексу України до митних органів належать центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, митниці та митні пости.
Отже, ОСОБА_8 та ОСОБА_6 постійно обіймаючи посаду в органі, який здійснює правозастосовні та правоохоронні функції та будучи наділеними відповідними повноваженнями, відповідно до ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» на час вчинення кримінального правопорушення (злочину) були працівниками правоохоронного органу.
Крім того, згідно п. 2 Примітки до ст. 368 Кримінального кодексу України службовими особами, які займають відповідальне становище, у статтях 368, 368-5, 369 та 382 цього Кодексу є особи, зазначені у пункті 1 примітки до статті 364 цього Кодексу, посади яких згідно із статтею 6 Закону України «Про державну службу» належать до категорії «Б», судді, прокурори, слідчі і дізнавачі, а також інші, крім зазначених у пункті 3 примітки до цієї статті, керівники і заступники керівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів та одиниць.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 6 Закону України «Про державну службу» до категорії «Б» посад державної служби належать:
- керівники та заступники керівників державних органів, юрисдикція яких поширюється на територію Автономної Республіки Крим, однієї або кількох областей, міст Києва і Севастополя, одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення;
- керівники державної служби у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію Автономної Республіки Крим, однієї або кількох областей, міст Києва і Севастополя, одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення;
- керівники та заступники керівників структурних підрозділів державних органів незалежно від рівня юрисдикції таких державних органів.
Таким чином, ОСОБА_8 , обіймаючи посаду начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, тобто керівника структурного підрозділу державного органу незалежно від рівня юрисдикції такого органу, що належить до категорії «Б» посад державної служби (ст. 6 Закону України «Про державну службу»), маючи спеціальне звання радник митної служби 1 рангу в межах категорії «Б» (ст. 39 Закону України «Про державну службу») на час вчинення кримінального правопорушення (злочину) був службовою особою, яка займає відповідальне становище.
В свою чергу, ОСОБА_6 , обіймаючи посаду заступника начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, тобто керівника структурного підрозділу державного органу незалежно від рівня юрисдикції такого органу, що належить до категорії «Б» посад державної служби (ст. 6 Закону України «Про державну службу»), маючи спеціальне звання радник митної служби 1 рангу в межах категорії «Б» (ст. 39 Закону України «Про державну службу») на час вчинення кримінального правопорушення (злочину) також був службовою особою, яка займає відповідальне становище.
Так, статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 68 Конституції України ОСОБА_8 зобов`язаний неухильно додержуватись Конституції та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.
Відповідно до п. п. «е» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» посадові та службові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику є суб`єктами, на яких поширюються законодавство у сфері запобігання корупції.
Згідно з ст. 22 Закону України «Про запобігання корупції» посадовим та службовим особам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику забороняється використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов`язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі використовувати будь-яке державне чи комунальне майно або кошти в приватних інтересах.
Відповідно до ст. 24 Закону України «Про запобігання корупції» особа, уповноважена на виконання функцій держави, у разі надходження пропозиції щодо неправомірної вигоди або подарунка, незважаючи на приватні інтереси, зобов`язана невідкладно вжити заходів щодо: відмови від пропозиції; за можливості ідентифікувати особу, яка зробила пропозицію; залучити свідків, якщо це можливо, у тому числі з числа співробітників; письмово повідомити про пропозицію безпосереднього керівника (за наявності) або керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації, спеціально уповноважених суб`єктів у сфері протидії корупції.
Разом із цим, ОСОБА_8 перебуваючи на посаді начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, та ОСОБА_6 перебуваючи на посаді заступника начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці здійснюючи як працівники органу, що реалізує державну митну політику правозастосовні та правоохоронні функції, будучи працівниками правоохоронного органу та службовими особами, які займають відповідальне становище, незважаючи на обов`язок неухильно дотримуватися вищезазначених норм законодавства, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, знехтували цими вимогами і умисно вчинили дії спрямовані на одержання неправомірної вигоди для себе за вчинення та невчинення в інтересах того, хто надає неправомірну вигоду та в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням наданої йому влади та службового становища.
Так, 01.06.2023 в денний час ОСОБА_10 , будучи директором і власником ТОВ «ГАЛЛУС МІТ ТРЕЙД», ідентифікаційний код юридичної особи 4028686307 та в подальшому ТОВ «Бенсей актив» ідентифікаційний код юридичної особи 45062994, маючи дозвіл на здійснення митної брокерської діяльності, перебуваючи на території торгового центру «Мега-дом», за адресою: м. Одеса, вул. Толбухіна, 135/3 познайомився із начальником митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці ОСОБА_8 з метою уточнення у нього повного переліку документів та процедури здійснення митного оформлення в умовах введеного в Україні воєнного стану.
Разом з тим, в ході зазначеної розмови у ОСОБА_8 виник злочинний умисел спрямований на систематичне одержання від ОСОБА_10 неправомірної вигоди за не створення штучних перешкод під час митного оформлення імпортованих товарів та пришвидшення їх митного оформлення в зоні діяльності очолюваного ним митного поста.
З метою реалізації свого злочинного умислу, направленого на систематичне одержання неправомірної вигоди, ОСОБА_8 , діючи умисно, з корисливих мотивів, бажаючи отримувати на постійній основі злочинні прибутки, 01.06.2023 у денний час (більш точно досудовим розслідванням не встановлено) приблизно о 14:00 год., перебуваючи на території торгового центру «Мега-дом», за адресою: м. Одеса, вул. Толбухіна, 135/3, повідомив ОСОБА_10 про необхідність надання йому неправомірної вигоди за не створення штучних перешкод під час митного оформлення ним імпортованих товарів та пришвидшення їх митного оформлення в зоні діяльності очолюваного ним митного поста в сумі 500 доларів США з одного транспортного засобу, тобто партії товарів.
Разом з тим, у зв`язку з вищевказаними подіями, 30.06.2023 ОСОБА_10 звернувся до правоохоронних органів із відповідною заявою про вчинені щодо нього протиправні дії.
У невстановлений період часу розуміючи неможливість доведення свого злочинного умислу самостійно, вирішив залучити до злочинної діяльності ОСОБА_6 .
ОСОБА_8 та ОСОБА_6 розроблений спільний злочинний план направлений на отримання від ОСОБА_10 на постійній основі неправомірної вигоди за здійснення безперешкодного митного оформлення імпортованих товарів.
Відповідно до розробленого плану ОСОБА_8 мав забезпечити:
- доведення до ОСОБА_10 вимог про розмір неправомірної вигоди, строків передачі неправомірної вигоди;
- надання вказівок підлеглим співробітникам про не створення штучних перешкод, або навпаки надання вказівок на здійснення штучних перешкод під час розмитнення імпортованих товарів;
- одержання та розподіл неправомірної вигоди;
- здійснення загальної організації процесу одержання неправомірної вигоди від ОСОБА_10 ;
- розробка та вжиття заходів з конспірації та маскування злочинної діяльності шляхом залучення до схеми осіб необізнаних про дійсний умисел вчинення одержання неправомірної вигоди.
Водночас відповідно до розробленого плану ОСОБА_6 мав забезпечити:
- одержання неправомірної вигоди;
- виконання заходів з конспірації та маскування злочинної діяльності шляхом залучення до схеми осіб необізнаних про дійсний умисел вчинення отримання неправомірної вигоди, ОСОБА_11 ;
- спілкування з ОСОБА_10 ;
- виконання усіх необхідних дій з метою одержання неправомірної вигоди під час відсутності ОСОБА_8 .
Крім того, у період часу з 07.07.2023 по 09.07.2023 ОСОБА_8 з метою підтвердження впливу та можливість вирішення ним питання про не створення штучних перешкод під час митного оформлення ним імпортованих товарів та пришвидшення їх митного оформлення в зоні діяльності очолюваного ним митного поста, забезпечив шляхом надання контактних даних та організацій зустрічей знайомство з підпорядкованими йому особами (заступником начальника митного поста Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці ОСОБА_6 , головним державним інспектором Відділу митного оформлення митного поста Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці ОСОБА_12 ) та громадянином ОСОБА_11 через ОСОБА_6 .
В свою чергу ТОВ «Бенсей актив» власником та директором якого є ОСОБА_10 , 28.07.2023 подано митну декларацію в режимі імпорт 40 АА, яку зареєстровано за номером 23UA500150000010U6.
Також, ТОВ «Бенсей актив» власником та директором якого є ОСОБА_10 , 29.07.2023 подано митну декларацію яку зареєстровано за номером 23UA500150000011U5.
Крім того, 11.08.2023 (приблизно з 16 год. 10 хв. до 16 год. 30 хв.) під час зустрічі ОСОБА_10 з ОСОБА_8 , яка відбулася в кафе «Зелений ринок», за адресою: м. Одеса, вул. Толбухіна, 135/3, ОСОБА_8 повторно висловив, що він бере на себе безперешкодне митне оформлення і не створення штучних перешкод під час розмитнення імпортованих товарів на митному пості. Крім того, повторно підтвердив, що він вирішить питання безперешкодного митного оформлення імпортованих товарів лише на митному пості та Одеській митниці.
Для вирішення питань з правоохоронними та іншими органами, ОСОБА_10 треба спілкуватися з ОСОБА_11 .
Також під час розмови, ОСОБА_8 поцікавився, яку суму неправомірної вигоди ОСОБА_10 готовий надати за перші розмитнені товари (митні декларації № 23UA500150000011U5 та 23UA500150000010U6), щоб було економічно вигідно в подальшому займатися господарською діяльністю. ОСОБА_10 йому на це запитання не відповів, однак сказав, що ОСОБА_11 під час розмови висловив, так звані можливі «тарифи» що 20 доларів США має отримати інспектор, 50 доларів США має отримати відділ, і 100 доларів США вистачить на всіх. Під час цього, ОСОБА_8 , підтвердив, що на даний час такі тарифи залишаються, і це буде сума неправомірної вигоди, на яку він на даний час розраховує, а в подальшому він повідомить суму неправомірної вигоди.
15.08.2023 о 14 год. 23 хв. у ОСОБА_10 відбулася зустріч з ОСОБА_8 , на території митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, який розташований за адресою: м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2.
Під час розмови ОСОБА_8 уточнив у ОСОБА_10 назви підприємств та товари, які розмитнено (митні декларації № 23UA500150000011U5 та 23UA500150000010U6).
Після чого, ОСОБА_8 висловив, що йому необхідно надати неправомірну вигоду за безперешкодне митне оформлення та не створення штучних перешкод у розмірі 200 доларів США за кожний розмитнений автомобіль, партію товарів (митні декларації № 23UA500150000011U5 та 23UA500150000010U6), яке буде розподілятись на митний пост («Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці), контрабанду (Управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Одеської митниці), та ймовірно на ОСОБА_13 (в.о. заступника Одеської митниці).
Тобто, за розмитнений товар, який вказаний в митних деклараціях №23UA500150000011U5 та 23UA500150000010U6, ОСОБА_10 має йому зараз передати 400 доларів США.
Після чого ОСОБА_8 висловив вимогу в подальшому надавати йому неправомірну вигоду у такому ж розмірі - 200 доларів США за кожний розмитнений автомобіль.
Після чого, ОСОБА_8 запросив ОСОБА_10 до свого автомобіля KIA Mohave д.н.з. НОМЕР_1 та приблизно о 14 год. 35 хв. ОСОБА_8 сів за переднє місце водія, ОСОБА_10 за переднє пасажирське місце. ОСОБА_10 у присутності ОСОБА_8 , який спостерігав та перевіряв суму, відрахував 400 доларів США, всього 4 купюри по 100 доларів США. Після чого, ОСОБА_8 надав ОСОБА_10 вимогу, щоб 400 доларів США, що відповідно до офіційного курсу гривні щодо іноземних валют Національного банку України складає 14627,44 (чотирнадцять тисяч шістсот двадцять сім гривень, 44 копійок), ОСОБА_10 поклав йому у речовий ящик, відділ навпроти переднього сидіння пасажира в салоні авто для зберігання дрібних речей, що ОСОБА_10 і виконав.
У подальшому, в період з 21.08.2023 по 26.09.2023, ОСОБА_10 , як директором і власником ТОВ «Бенсей актив», почергово було забезпечено подачу на митний пост «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці для митного оформлення імпортованих товарів 10 (десять) декларацій (форма МД-2) з наступними номерами:
1) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000029U2, яка оформлена 21.08.2023;
2) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000064U5, яка оформлена 02.09.2023;
3) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000076U8, яка оформлена 05.09.2023;
4) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000075U9, яка оформлена 05.09.2023;
5) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000077U7, яка оформлена 06.09.2023;
6) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000063U6, яка оформлена 06.09.2023;
7) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000078U6, яка оформлена 07.09.2023;
8) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000079U5, яка оформлена 07.09.2023;
9) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000087U1, яка оформлена 26.09.2023;
10) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000086U2, яка оформлена 26.09.2023.
У свою чергу ОСОБА_8 , отримувавши від ОСОБА_10 дані імпортера - ТОВ «Бенсей актив» та ідентифікаційні дані вантажних автомобілів, що здійснювали транспортування імпортованих товарів використовуючи надану йому владу і своє службове становище, в період з 21.08.2023 по 26.09.2023, організував та забезпечив їх безперешкодне і швидке митне оформлення на митному пості «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці.
Після чого, 25.09.2023 ОСОБА_10 перебував на території митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, який розташований за адресою: м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2.
Під час зустрічі з ОСОБА_8 у його службовому кабінеті (без номеру, розташованого на другому поверсі адміністративної будівлі) приблизно о 11 год. 00 хв. ОСОБА_8 повідомив ОСОБА_10 , що необхідно звернутися до його заступника ОСОБА_6 з метою безперешкодного митного оформлення товарів. Під час зустрічі ОСОБА_10 та ОСОБА_6 у приміщенні службового кабінету ОСОБА_6 (який також не має номеру та знаходиться на другому поверсі вказаної будівлі), ОСОБА_6 запевнив ОСОБА_10 що буде здійснено безперешкодне оформлення імпортованих товарів.
26.09.2023 приблизно о 16 год. - 17 год. на месенджер «WhatsApp» ОСОБА_11 повідомив ОСОБА_10 , що ОСОБА_8 та ОСОБА_6 , бажають отримати від ОСОБА_10 кошти, однак побоюються напряму отримувати грошові кошти за безперешкодне митне оформлення і повідомив, що під час наступного здійснення митного оформлення імпортованих товарів ОСОБА_16 поінформує ОСОБА_10 про спосіб передачі їм грошових коштів за безперешкодне митне оформлення.
У подальшому під час зустрічі з ОСОБА_8 у його службовому кабінеті (без номеру, розташованого на другому поверсі адміністративної будівлі) приблизно о 10 год. 00 хв. ОСОБА_8 висловив, щоб ОСОБА_10 працював спокійно, та він вже попередив свого заступника ОСОБА_6 та інспекторів про безперешкодне митне оформлення.
В подальшому коли ОСОБА_10 перебував на території митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, який розташований за адресою: м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2, на вулиці приблизно о 12 год. 30 хв. до нього підійшов старший зміни - інспектор митного поста ОСОБА_17 та запитав у який спосіб він буде надавати неправомірну вимогу за безперешкодне розмитнення імпортованих товарів. При цьому ОСОБА_17 повідомив, що якщо «питання вирішується» через ОСОБА_8 тоді йому ( ОСОБА_8 ) все треба передати.
В подальшому коли ОСОБА_10 перебував на території митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, який розташований за адресою: м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2, на вулиці приблизно о 14 год. 00 хв. його зустрів ОСОБА_11 та під час особистої розмови, серед іншого, повідомив, що ОСОБА_8 та ОСОБА_6 прагнуть отримати від ОСОБА_10 грошові кошти за безперешкодне митне оформлення імпортованих товарів, в обумовленому з ними розмірі. Однак, вони застосовують засоби конспірації та прагнуть, щоб ОСОБА_10 передавав кошти через необізнаних осіб. ОСОБА_11 сказав, що він особисто не хоче передавати кошти та не хоче обумовлювати суму і бути причетним до отримання неправомірної вигоди. Однак сказав, що ОСОБА_8 та ОСОБА_6 прагнуть отримати кошти за безперешкодне оформлення імпортованих товарів, через диспетчера терміналу (працівника ТОВ «Міжнародний Аеропорт Одеса»). Тому необхідно залишити кошти з вказівкою для ОСОБА_8 або ОСОБА_6 у диспетчера, а ОСОБА_8 , ОСОБА_6 забезпечать їх отримання та розподіл.
Ураховуючи, що раніше ОСОБА_8 ОСОБА_10 висловив, що за безперешкодне митне оформлення імпортованих товарів, ОСОБА_10 має йому передати по 200 доларів США з однієї партії товарів, тобто за безперешкодне митне оформлення імпортованих товарів відповідно до митних декларацій:
1) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000029U2, яка оформлена 21.08.2023;
2) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000064U5, яка оформлена 02.09.2023;
3) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000076U8, яка оформлена 05.09.2023;
4) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000075U9, яка оформлена 05.09.2023;
5) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000077U7, яка оформлена 06.09.2023;
6) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000063U6, яка оформлена 06.09.2023;
7) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000078U6, яка оформлена 07.09.2023;
8) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000079U5, яка оформлена 07.09.2023;
9) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000087U1, яка оформлена 26.09.2023;
10) ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000086U2 яка оформлена 26.09.2023,
ОСОБА_10 має передати ОСОБА_8 2000 доларів США.
ОСОБА_10 у приміщенні ТОВ «Міжнародний Аеропорт Одеса» м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2 (кабінет без номеру з надписом диспетчер…), за адресою м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2, приблизно о 15 год. залишив диспетчеру 2000 тисячі доларів США. З формулюванням для « ОСОБА_8 » Диспетчер, прийняла кошти і сказала, що зрозуміла, що треба передати ОСОБА_8 .
Після чого, ОСОБА_6 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_8 , з метою доведення свого прямого умислу у вчиненні одержання службовою особою, що займає відповідальне становище, за попередньою змовою групою осіб, неправомірної вигоди для себе за вчинення та не вчинення такою службовою особою в інтересах того, хто надає неправомірну вигоду та в інтересах третьої особи, будь-якої дії з використанням наданої їй влади та службового становища, прибув до приміщення терміналу, там де перебуває диспетчер
ТОВ «Міжнародний Аеропорт Одеса», та отримав вищевказані кошти у сумі 2000 доларів США, що відповідно до офіційного курсу гривні щодо іноземних валют Національного банку України 73 011 (сімдесят три тисячі одинадцять гривень), 60 копійок.
Таким чином, ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , підозрюються в одержанні службовою особою, що займає відповідальне становище неправомірної вигоди для себе за вчинення та не вчинення такою службовою особою в інтересах того, хто надає неправомірну вигоду та в інтересах третьої особи, будь-якої дії з використанням наданої їй влади та службового становища, вчиненому за попередньою змовою групою осіб, тобто у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
11.10.2023 о 20 год 20 хв ОСОБА_8 в порядку ст. 208 КПК України затримано за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
12.10.2023 о 06 год 07 хв ОСОБА_8 вручено письмове повідомлення про підозру у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
12.10.2023 о 04 год 00 хв ОСОБА_6 в порядку ст. 208 КПК України затримано за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
12.10.2023 о 12 год 44 хв ОСОБА_6 вручено письмове повідомлення про підозру у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
Обставини, що дають підстави підозрювати ОСОБА_8 , ОСОБА_6 у вчиненні інкримінованого їм кримінального правопорушення, повністю підтверджуються зібраними матеріалами досудового розслідування, а саме:
? протоколом затримання особи, підозрюваної у вчиненні злочину;
? протоколами допитів свідка ОСОБА_10 ;
? протоколами допитів свідків;
? протоколами обшуків від 11-12.10.2023, під час яких виявлено та вилучено грошові кошти отримані як неправомірну вигоду, матеріали розмитнення імпортованих товарів;
? протоколом огляду митних декларацій - документів наданих ОСОБА_10 ;
? протоколами проведення НС(Р)Д;
? іншими матеріалами досудового розслідування у своїй сукупності.
Вказані докази є вагомими та дають обґрунтовані підстави для підозри ОСОБА_8 , ОСОБА_6 у вчиненні інкримінованого їм кримінального правопорушення.
Відповідно до ст.ст. 42, 276, 277, 278 КПК України ОСОБА_8 12.10.2023 та ОСОБА_6 12.10.2023 вручено письмове повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
Постановою заступника Генерального прокурора від 08.12.2023 строк досудового розслідування у даному кримінальному провадженні внаслідок його складності продовжено до трьох місяців, тобто до 12.01.2024.
Ухвалою слідчого судді Печерського районного суду міста Києва від 10.01.2024 строк досудового розслідування у даному кримінальному провадженні продовжено до чотирьох місяців, тобто до 12.02.2024.
Чотирьох місячний строк досудового розслідування у кримінальному провадженні відраховується з дня повідомлення про підозру та закінчується 12.02.2024. У той же час, через виняткову складність кримінального провадження, яка визначається необхідністю проведення значного обсягу слідчих та процесуальних дій, необхідністю виконання заходів забезпечення кримінального провадження, тривалістю проведення експертних досліджень, не вбачається за можливе виконати увесь запланований обсяг слідчих та інших процесуальних дій у чотирьох місячний строк.
Підозра зазначених осіб у вчиненні інкримінованого їм злочину обґрунтовується зібраними у кримінальному провадженні доказами. Проте для завершення досудового розслідування необхідно провести ряд слідчих (розшукових) та процесуальних дій, результати яких нададуть змогу з`ясувати всі обставини вказаних кримінальних правопорушень, встановити інших осіб, причетних до їх вчинення, зокрема:
- отримати висновок експертизи відео-, звукозапису для проведення якої залучено експертів Київського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України;
- після отримання висновку експертизи відео-, звукозапису, за необхідності призначити та забезпечити проведення судових портретних експертиз щодо ідентифікації осіб ОСОБА_8 , ОСОБА_6 за ознаками зовнішності на відеозаписах за результатами проведення НСРД;
- встановити та допитати як свідків осіб, спілкування яких із ОСОБА_10 зафіксовано під час проведення негласних слідчих (розшукових) дій;
- завершити допити як свідків співробітників Одеської митниці;
- встановити та допитати як свідків осіб, які здійснюють свою професійну діяльність та/або перебували на території митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, під час вчинення кримінального правопорушення, за необхідності провести впізнання осіб, одночасні допити;
- додатково допитати підозрюваних з відтворенням матеріалів негласних слідчих (розшукових) дій, з яких у встановленому Законом порядку знято грифи секретності;
- встановити та допитати як свідків осіб, яких опитано під час проведення органами ДМС України службового розслідування (копії матеріалів службових розслідувань отримано в січні 2024 року);
- завершити зняття грифів секретності із протоколів за результатами проведення негласних слідчих (розшукових) дій та матеріальних носіїв інформації щодо організації та проведення останніх;
- завершити огляд вилучених під час обшуку речей та документів;
- за необхідності призначити технічну експертизу документів;
- провести додаткові слідчі (розшукові) та процесуальні дії, спрямовані на отримання додаткових матеріалів, які підтверджують чи спростовують факт вчинення ОСОБА_8 та ОСОБА_6 кримінального правопорушення.
Вказані слідчі (розшукові), а також процесуальні дії не проведені з причин послідовного отримання даних та їх перевірки слідчим шляхом, значною кількістю свідків, а також у зв`язку із веденням в Україні воєнного стану, тобто з об`єктивних причин.
Результати проведення зазначених слідчих та інших процесуальних дій, мають важливе значення для повноти встановлення обставин вчинення кримінального правопорушення, встановлення інших осіб, у діях (бездіяльності) яких можливий причинно-наслідковий зв`язок із наслідками, правильної кваліфікації діянь підозрюваних, а отже і для судового розгляду.
Окрім того, виконання вказаних процесуальних дій надасть змогу органу досудового розслідування одержати докази, які дозволяють всебічно, повно та неупереджено дослідити всі обставини кримінального провадження.
У той же час, не проведення вказаних слідчих та інших процесуальних дій, заходів забезпечення провадження може негативно відобразитись на повноті досудового розслідування та не сприятиме органу досудового розслідування, суду у об`єктивному і повному встановленні всіх обставини, які підлягають доказуванню у кримінальному провадженні.
Вказані слідчі (розшукові) та процесуальні дії не можуть бути закінчені у визначений в ухвалі слідчого судді строк (до 12.02.2024) у зв`язку з винятковою складністю кримінального провадження, а також специфікою інкримінованого кримінального правопорушення, встановлення обставин якого пов`язане із проведенням ряду експертиз та виконанням для їх забезпечення системи послідовних слідчих (розшукових) і процесуальних дій.
Для проведення та завершення вищевказаних слідчих (розшукових) та процесуальних дій, найкоротший строк, достатній для потреб досудового розслідування становить щонайменше сім місяців, у зв`язку з чим виникла необхідність у продовженні строку досудового розслідування до семи місяців.
Указані слідчі та процесуальні дії не могли бути виконані раніше з об`єктивних причин, пов`язаних, зокрема, з такими обставинами:
? винятковою складністю кримінального провадження, великим обсягом слідчих (розшукових) та процесуальних дій, які потребують проведення;
? наявністю значної кількості осіб, яких необхідно встановити та допитати;
? необхідністю розсекречення значної кількості матеріальних носіїв інформації щодо проведених негласних слідчих (розшукових) дій, які підлягають розсекреченню різними правоохоронними органами та судами;
? порядком розсекречення матеріальних носіїв секретної інформації, зокрема, ухвал слідчих суддів апеляційного суду про дозвіл на проведення негласних слідчих (розшукових) дій;
? необхідністю експертного дослідження вилучених під час проведення затримань та обшуків речей та документів;
? тривалістю виконання призначених судових криміналістичних експертиз.
Крім того, необхідно враховувати, що місце вчинення кримінальних правопорушень знаходиться у місті Одесі, у зв`язку з чим, більшість вищевказаних слідчих (розшукових), процесуальних дій можливо провести лише в цьому місті, однак місцезнаходження органу досудового розслідування, органу прокуратури та оперативних підрозділів знаходиться у місті Києві, що ускладнює проведення досудового розслідування в найкоротший час, а також безпосередньо впливає на тривалість проведення допитів осіб, отримання ухвал слідчого судді та їх виконання, розсекречування матеріалів проведених негласних слідчих (розшукових) дій з урахуванням режиму роботи органів державної влади в умовах повітряної тривоги, недопущенням інших осіб до їх приміщень.
Окрім цього проведення слідчих та інші процесуальних дій, заходів забезпечення провадження пов`язане одне з одним та має проводитись почергово.
З урахуванням викладеного, в органу досудового розслідування виникла необхідність продовжити строк досудового розслідування до 7 місяців.
У судовому засіданні слідчий клопотання підтримала, просила задовольнити клопотання, з викладених у ньому підстав.
Підозрювані та їх захисники у судовому засіданні проти задоволення клопотання заперечили, вважаючи відсутніми обставини, що зумовлювали б продовження строку досудового розслідування. Зазначили, що у провадженні залучена велика кількість слідчих, проте ними не здійснено всіх слідчих та процесуальних дій, відсутня особлива складність кримінального провадження, а тому, продовження строку досудового розслідування є порушенням права на справедливий розгляд справи в розумний строк. Враховуючи наведене, просили відмовити у задоволенні клопотання.
Слідчий суддя, заслухавши думку учасників процесу, дослідивши матеріали клопотання та додані до нього документи, дійшов таких висновків.
Згідно ст. 294 КПК України, якщо з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину досудове розслідування (досудове слідство) неможливо закінчити у строк, зазначений у пункті 2 абзацу третього частини першої статті 219 цього Кодексу, він може бути продовжений в межах строків, встановлених пунктами 2 та 3 частини другої статті 219 цього Кодексу: 1) до трьох місяців - керівником місцевої прокуратури, заступником Генерального прокурора; 2) до шести місяців - слідчим суддею за клопотанням слідчого, погодженим з керівником регіональної прокуратури або його першим заступником чи заступником, заступниками Генерального прокурора; 3) до дванадцяти місяців - слідчим суддею, за клопотанням слідчого, погодженим з Генеральним прокурором чи його заступниками.
Постановою заступника Генерального прокурора від 08.12.2023 строк досудового розслідування у даному кримінальному провадженні внаслідок його складності продовжено до трьох місяців, тобто до 12.01.2024.
Ухвалою слідчого судді Печерського районного суду міста Києва від 10.01.2024 строк досудового розслідування у даному кримінальному провадженні продовжено до чотирьох місяців, тобто до 12.02.2024.
Згідно ст. 295-1 КПК України, слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про продовження строку досудового розслідування до повідомлення особі про підозру у разі його протиправності та необґрунтованості. Крім підстав, передбачених частиною четвертою цієї статті, слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про продовження строку досудового розслідування після повідомлення особі про підозру, якщо слідчий не доведе, що додатковий строк необхідний для отримання доказів, які можуть бути використані під час судового розгляду, або для проведення чи завершення проведення експертизи, за умови що ці дії не могли бути здійснені чи завершені раніше з об`єктивних причин, а також якщо досліджені під час вирішення цього питання обставини свідчать про відсутність достатніх підстав вважати, що сталася подія кримінального правопорушення, яка дала підстави для повідомлення про підозру, та/або підозрюваний причетний до цієї події кримінального правопорушення.
Під час розгляду клопотання встановлено, що додатковий строк є необхідним для: отримати висновок експертизи відео-, звукозапису для проведення якої залучено експертів Київського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України; після отримання висновку експертизи відео-, звукозапису, за необхідності призначити та забезпечити проведення судових портретних експертиз щодо ідентифікації осіб ОСОБА_8 , ОСОБА_6 за ознаками зовнішності на відеозаписах за результатами проведення НСРД; встановити та допитати як свідків осіб, спілкування яких із ОСОБА_10 зафіксовано під час проведення негласних слідчих (розшукових) дій; завершити допити як свідків співробітників Одеської митниці; встановити та допитати як свідків осіб, які здійснюють свою професійну діяльність та/або перебували на території митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, під час вчинення кримінального правопорушення, за необхідності провести впізнання осіб, одночасні допити; додатково допитати підозрюваних з відтворенням матеріалів негласних слідчих (розшукових) дій, з яких у встановленому Законом порядку знято грифи секретності; встановити та допитати як свідків осіб, яких опитано під час проведення органами ДМС України службового розслідування (копії матеріалів службових розслідувань отримано в січні 2024 року); завершити зняття грифів секретності із протоколів за результатами проведення негласних слідчих (розшукових) дій та матеріальних носіїв інформації щодо організації та проведення останніх; завершити огляд вилучених під час обшуку речей та документів; за необхідності призначити технічну експертизу документів; провести додаткові слідчі (розшукові) та процесуальні дії, спрямовані на отримання додаткових матеріалів, які підтверджують чи спростовують факт вчинення ОСОБА_8 та ОСОБА_6 кримінального правопорушення, а такожвиконати інші слідчі (розшукові) та процесуальні дії, необхідність у проведенні яких виникне під час досудового розслідування, що свідчить про особливу складність кримінального провадження.
Крім того, слід врахувати наявність достатніх підстав вважати підозру у вчиненні кримінальних правопорушень обґрунтованою.
З урахуванням матеріалів клопотання та фактичних обставин справи, а саме, що у даному кримінальному провадженні строк досудового розслідування продовжено до чотирьох місяців, однак слідчим суддею не продовжувався даний строк до шести, у відповідність до ст. 294 КПК України, таким чином, слідчий суддя вбачає необхідність продовження строку послідовно відповідно до норм кримінально-процесуального законодавства, а саме до шести місяців.
Керуючись ст. 294, 295-1 КПК України, слідчий суддя,-
УХВАЛИВ:
Клопотання - задовольнити частково.
Продовжити строк досудового розслідування у кримінальному провадженні 62023000000000568 від 30.06.2023 за підозрою ОСОБА_8 та ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, до 6 місяців, тобто до 12.04.2024 року включно.
Ухвала слідчого судді оскарженню не підлягає і набирає законної сили з моменту її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Печерський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2024 |
Оприлюднено | 12.02.2024 |
Номер документу | 116870754 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку досудового розслідування |
Кримінальне
Печерський районний суд міста Києва
Батрин О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні