Рішення
від 08.02.2024 по справі 688/117/24
ШЕПЕТІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа 688/117/24

№ 2/688/296/24

Рішення

Іменем України

08 лютого 2024 року м. Шепетівка

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області в складі:

головуючого судді Цідик А.Ю.,

за участю секретаря судового засідання Зінченка Д.В.,

прокурора Облог Р.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Шепетівка цивільну справу за позовом керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до ОСОБА_1 , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог, на стороні відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Лотівка-Еліт», Товариства з обмеженою відповідальністю «БІО ОРГАНІК САД», Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільські аграрні традиції" про конфіскацію земельних ділянок,

встановив:

1.Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

Керівник Шепетівської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про конфіскацію земельних ділянок,посилаючись нате,що прокуратурою встановлено, що відповідач ОСОБА_1 , який є громадянином російської федерації, на підставі свідоцтва про право на спадщину ВЕХ №581541, виданого 18.09.2007, після смерті брата ОСОБА_2 набув право власності на земельну частку (пай) у землі, яка перебувала у колективній власності спілки селян «Промінь» с. Новині, Шепетівського району (сертифікат серії ХМ № 0118748).

Тобто, на час отримання ОСОБА_1 права на земельну частку (пай) вказана земельна ділянка була несформованою.

За інформацією відділу № 3 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області № 4826/281-23 від 16.11.2023 ОСОБА_1 взамін сертифіката серії ХМ № 0118748 отримав Державний акт серії ЯЖ № 18566 від 30.01.2009 на право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 6825585600:05:023:0102 площею 2,6215 га та 3525585600:05:023:0206 площею 0,6783 га. В подальшому на підставі вказаного Державного акту на право власності на земельні ділянки ОСОБА_1 19.07.2018 зареєстрував у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на вище зазначені земельні ділянки.

Таким чином ОСОБА_1 , на підставі свідоцтва про право ща спадщину за законом реалізовував право на земельну частку (пай) та виділив земельні ділянки в натурі 19.07.2018.

Окрім того, ОСОБА_1 , на підставі свідоцтва про право на спадщину ВЕТ №446543, виданого 17.08.2007, після смерті матері ОСОБА_3 набув право власності на земельну частку (пай) у землі, яка перебувала у колективній власності спілки селян «Промінь» с. Новині, Шепетівського району (сертифікат серії ХМ № 0118747).

Тобто, на час отримання ОСОБА_1 права на земельну частку (пай) вказана земельна ділянка була несформованою.

На підставі розпорядження Шепетівської РДА від 18.12.2013 № 404/2013- р «Про затвердження протоколів розподілу земельних ділянок (паїв) та технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі» розроблена та затверджена технічна документація.

Згідно списку громадян, членів колишнього колективного сільськогосподарського підприємства «Промінь», ОСОБА_1 надано 2 земельні ділянки № НОМЕР_1 площею 1,7476 га (рілля) та № 91 земельної ділянки площею 0,8220 га (кормові угіддя).

Після розроблення технічної документації ОСОБА_1 11.03.2014 зареєстрував у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельної ділянки з кадастровими номерами 6825585600:05:023:0095 площею 1,7467 га та 6825585600:05:023:0199 площею 0,822 га.

Отже, на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом ОСОБА_1 реалізовував право на земельну частку (пай) та виділив земельні ділянки в натурі 11.03.2014.

В подальшому, земельні ділянки ОСОБА_1 передав в оренду TOB «Лотівка-Еліт» підставі договорів оренди від 14.05.2014 та 17.02.2014. Строк дії договорів до 10 років з правом пролонгації.

Окрім того, 15.04.2021 земельні ділянки з кадастровими номерами 6825585600:05:023:0206 площею 0,6783 га та 6825585600:05:023:0199 площею 0,822 га орендарем ТОВ «Лотівка Еліт» передано в суборенду для TOB «БІО ОРЕАНІК САД».

Водночас ТОВ «Лотівка Еліт» відчужило право оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 6825585600:05:023:0206 площею 0,6783 га 6825585600:05:023:0199 площею 0,822 га сільськогосподарського призначення 07.08.2023 для ТОВ «Подільські аграрні традиції».

Разом із цим, перебування у приватній власності ОСОБА_1 зазначених земельних ділянок суперечить ст.ст. 13, 14, 41 Конституції України, ст. ст. 80, 81, 145 Земельного кодексу України у зв`язку з тим, що землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню. У разі невиконання цієї вимоги настають наслідки, передбачені ч.ч. 2, 4 ст. 145 Земельного кодексу України, а саме, такі ділянки підлягають конфіскації за рішенням суду. Позов про конфіскацію земельних ділянок подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфісковані земельні ділянки за рішенням суду підлягають продажу на земельних торгах.

Враховуючи, що ОСОБА_1 , будучи іноземним громадянином, упродовж року після набуття права власності на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарськоговиробництва не відчужив їїх є підстави для їх конфіскації у власність держави.

Порушення інтересів держави полягає в тому, що ОСОБА_1 порушив визначену законодавством процедуру використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення та, як іноземний громадянин, не вжив заходів для їх відчуження, в зв`язку з чим на теперішній час є власником спірних земельних ділянок на території України.

Наразі продовольча безпека України потребує величезної уваги, що тягне за собою невідкладне вжиття вичерпних заходів щодо повернення земельних ділянок у власність держави та їх подальше використання з метою забезпечення потреб у першу чергу громадян України.

Крім цього, воєнні дії, які ведуться на території України вкрай негативно впливають на продовольчі процеси у нашій державі, зокрема, багато земель сільськогосподарського призначення на територіях, де ведуться активні бойові дії, на даний час забруднені та не можуть використовуватись за призначенням, сотні гектарів залишаються окупованими. Це в сукупності призведе до зниження врожайності, тому у цих умовах важливим є те, щоб кожна земельна ділянка, яка незаконно перебуває у власності та використовується громадянами рф з порушенням вимог законодавства була безумовно повернута у власність держави.

Підставою представництва прокурором інтересів держави в даних спірних правовідносинах є бездіяльність органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції держави у спірних правовідносинах ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, який за законом є уповноваженим органом щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності.

Звернення прокурора з вказаним позовом є законним, оскільки ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурора наділено правом на звернення до суду за захистом інтересів держави у випадку коли захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

Звернення прокурора з вказаним позовом переслідує «суспільний», «публічний» інтерес, оскільки реагування прокурора у даному разі спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності володіння та використання іноземним громадянином земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яке відбувається з грубим порушенням вимог чинного законодавства.

Просила конфіскувати у власність держави в особі Головного управління Держеокадастру у Хмельницькій області земельну ділянку з кадастровим номером 6825585600:05:023:0206 площею 0,6783 га, яка знаходиться на території Новичівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, земельну ділянку з кадастровим номером 6825585600:05:023:0199 площею 0,822 га, яка знаходиться на території Новичівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, земельну ділянку з кадастровим номером 6825585600:05:023:0095 площею 1,7467 га, яка знаходиться на території Новичівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, земельну ділянку з кадастровим номером 6825585600:05:023:0102 площею 2,6215 га, яка знаходиться на території Новичівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, що належать на праві власності ОСОБА_1 , а також стягнути з нього на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 10736 грн та судовий збір за подання заяви про забезпечення позову в розмірі 1342 грн.

Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила їх задовольнити з підстав, викладених в позові.

Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання не з`явився, належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, відзив на позов та заяви про відкладення судового засідання або його проведення у його відсутність суду не надав.

Представник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, будучи у встановленому законом порядку повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з`явився, надав письмові пояснення, в яких позов підтримав.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Лотівка-Еліт», будучи у встановленому законом порядку повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи за його відсутності.

Представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «БІО ОРГАНІК САД» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Подільські аграрні традиції» у судове засідання не з`явилися, належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, заяви про відкладення судового засідання або його проведення у їх відсутність суду не надали.

2. Заяви, клопотання та інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 09.01.2024 у справі відкрито спрощене позовне провадження та призначено судове засідання на 08.02.2024. Ухвалою суду від 09.01.2024 року забезпечено позов шляхом накладення арешту на спірні земельні ділянки.

3. Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

Між сторонами виникли правовідносини щодо припинення права власності на земельні ділянки, які регулюються нормами Земельного кодексу України.

Судом встановлено, що відповідач ОСОБА_1 , який є громадянином російської федерації, на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом ВЕХ №581541, виданого 18.09.2007, після смерті брата ОСОБА_2 набув право власності на земельну частку (пай) у землі, яка перебувала у колективній власності спілки селян «Промінь» с. Новині, Шепетівського району (сертифікат серії ХМ № 0118748).

Тобто, на час отримання ОСОБА_1 права на земельну частку (пай) вказана земельна ділянка була несформованою.

За інформацією відділу № 3 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області № 4826/281-23 від 16.11.2023 ОСОБА_1 взамін сертифіката серії ХМ № 0118748 отримав Державний акт серії ЯЖ № 18566 від 30.01.2009 на право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 6825585600:05:023:0102 площею 2,6215 га та 3525585600:05:023:0206 площею 0,6783 га. В подальшому на підставі вказаного Державного акту на право власності на земельні ділянки ОСОБА_1 19.07.2018 зареєстрував у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на вище зазначені земельні ділянки.

Таким чином, на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом ОСОБА_1 реалізовував право на земельну частку (пай) та виділив земельні ділянки в натурі 19.07.2018.

Окрім того, ОСОБА_1 , на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом ВЕТ №446543, виданого 17.08.2007, після смерті матері ОСОБА_3 набув право власності на земельну частку (пай) у землі, яка перебувала у колективній власності спілки селян «Промінь» с. Новині, Шепетівського району (сертифікат серії ХМ № 0118747).

Тобто, на час отримання ОСОБА_1 права на земельну частку (пай) вказана земельна ділянка була несформованою.

На підставі розпорядження Шепетівської РДА від 18.12.2013 № 404/2013- р «Про затвердження протоколів розподілу земельних ділянок (паїв) та технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі» розроблена та затверджена технічна документація.

Згідно списку громадян, членів колишнього колективного сільськогосподарського підприємства «Промінь», ОСОБА_1 надано 2 земельні ділянки № НОМЕР_1 площею 1,7476 га (рілля) та № 91 земельної ділянки площею 0,8220 га (кормові угіддя).

Після розроблення технічної документації ОСОБА_1 11.03.2014 зареєстрував у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельної ділянки з кадастровими номерами 6825585600:05:023:0095 площею 1,7467 га та 6825585600:05:023:0199 площею 0,822 га.

Отже, на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом ОСОБА_1 реалізовував право на земельну частку (пай) та виділив земельні ділянки в натурі 11.03.2014.

В подальшому, земельні ділянки ОСОБА_1 передав в оренду TOB «Лотівка-Еліт» підставі договорів оренди від 14.05.2014 та 17.02.2014. Строк дії договорів до 10 років з правом пролонгації.

Окрім того, 15.04.2021 земельні ділянки з кадастровими номерами 6825585600:05:023:0206 площею 0,6783 га та 6825585600:05:023:0199 площею 0,822 га орендарем ТОВ «Лотівка Еліт» передано в суборенду для TOB «БІО ОРЕАНІК САД».

Водночас ТОВ «Лотівка Еліт» відчужило право оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 6825585600:05:023:0206 площею 0,6783 га 6825585600:05:023:0199 площею 0,822 га сільськогосподарського призначення 07.08.2023 для ТОВ «Подільські аграрні традиції».

На момент успадкування спірних земельних ділянок та державної реєстрації права власності, ОСОБА_1 був іноземцем громадянином рф.

Вказані обставини підтверджуються дослідженими під час судового розгляду доказами: інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.12.2023; копією свідоцтва про право на спадщину за законом серії ВЕХ №581541 від 18.09.2007 та копією свідоцтва про право на спадщину за заповітом серії ВЕТ №446543 від 17.08.2007; копією інформації Управління державної міграційної служби у Хмельницькій області від 08.12.2022; копією інформації Шепетівського відділу ДРАЦС у Шепетівському районі від 03.11.2023; копією інформації ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.10.2023; копією договору оренди землі від 13.03.2014; копією договору про відчуження права оренди від 07.06.2023; копією договору суборенди землі від 20.06.2018; копією паспорта громадянина рф та іншими матеріалами справи.

4. Норми права, які застосував суд.

Положення статей 13, 14 Конституції України визначають, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.

Частиною 5 ст. 41 Конституції України визначено, що конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.

Згідно зі ст.ст. 319, 321 ЦК України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Право власності набувається в порядку, визначеному законом. Власність зобов`язує. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Суб`єктами права приватної власності на землю згідно зі ст. 80 Земельного кодексу України визначено громадян України та юридичних осіб. Проте, з урахуванням змісту ч. 2 ст. 81 та інших норм Земельного кодексу України, суб`єктами права приватної власності на землю визнаються також іноземні громадяни та особи без громадянства.

Зокрема, іноземні громадяни та особи без громадянства відповідно до ч. 2 ст. 81 Земельного кодексу України можуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.

Згідно із ч. 3 ст. 81 Земельного кодексу України іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) викупу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві власності; в) прийняття спадщини.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації таких прав.

Особливості правових підстав набуття та припинення права власності на об`єкти нерухомого майна іноземцями (особами без громадянства) встановлені нормами розділу V Закону України «Про міжнародне приватне право», положеннями Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України.

Відповідно до ч. 1,2 ст. 38 Закону України «Про міжнародне приватне право» право власності та інші речові права на нерухоме та рухоме майно визначаються правом держави, у якій це майно знаходиться, якщо інше не передбачено законом. Належність майна до нерухомих або рухомих речей, а також інша класифікація майна визначаються правом держави, у якій це майно знаходиться.

Згідно з ч. 1 ст. 39 даного Закону, виникнення та припинення права власності та інших речових прав визначається правом держави, у якій відповідне майно перебувало в момент, коли мала місце дія або інша обставина, яка стала підставою для виникнення або припинення права власності та інших речових прав, якщо інше не передбачено законом або міжнародним договором України.

Якщо спірні земельні ділянки, які належать до нерухомого майна (ч.1 ст.181 ЦК України), знаходяться на території України, то на них поширюється дія права України.

Відповідно до ч. 5 ст. 22 Земельного кодексу України, набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог ст. 130 цього Кодексу, а саме: іноземцям, особам без громадянства та юридичним особам заборонено набувати частки у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, членство у юридичних особах (крім як у статутному (складеному) капіталі банків), які є власниками земель сільськогосподарського призначення.

Одночасно за змістом ч. 4 ст. 81 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

Згідно пункту «е» ч. 1 ст. ст. 140 Земельного кодексу України, однією з підстав примусового припинення права власності на земельну ділянку є невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

У разі невиконання цієї вимоги настають наслідки, передбачені ч.ч. 2, 4 ст. 145 Земельного кодексу України, а саме, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду. Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах.

Пунктом 10 ч. 1 ст. 346 Цивільного кодексу України визначено конфіскацію, як одну з підстав припинення права власності.

Згідно із ст. 356 Цивільного кодексу України, до особи може бути застосовано позбавлення права власності на майно за рішенням суду як санкція за вчинення правопорушення (конфіскація) у випадках, встановлених законом. Конфісковане майно переходить у власність держави безоплатно, крім випадків, визначених законом. Обсяг та порядок конфіскації майна встановлюються законом.

Статтею 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

5. Оцінка суду.

Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Оскільки Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відповідно до положень ст. 145 Земельного кодексу України, Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», «Положення про Головне управління Держгеокадастру в області» здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, наділене правом на подання такого роду позовів, на лист прокурора про виявлені порушення із вимогою вжити заходів щодо їх усунення у тому числі в судовому порядку, повідомили про неподання позову щодо усунення даних порушень у зв`язку з відсутністю коштів та не заперечує проти звернення з позовом органів прокуратури, станом на 08.01.2024 (день надходження даного позову до суду) самостійно не реалізувало своє процесуальне право, то відповідно до положень ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», ст. 56 ЦПК України є всі підстави для підтвердження представництва прокурором інтересів держави в суді, що узгоджується з правовим висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 26 травня 2020 року в справі №912/2385/18 за схожих обставин.

Враховуючи, що ОСОБА_1 , будучи іноземним громадянином, упродовж року після набуття права власності на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не відчужив їх, є підстави для їх конфіскації у власність держави.

Обраний спосіб захисту порушеного права власності на землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які належать ОСОБА_1 , є ефективним та належним способом захисту порушених прав держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, як уповноваженого органу на здійснення функцій держави щодо конфіскації у власність держави земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які незаконно використовуються іноземними громадянами. Зазначений спосіб захисту чітко визначений ч. 4 ст. 81 Земельного кодексу України.

Згідно положення ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною 17.07.1997 року, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

У правовому висновку Верховного Суду України, викладеному в постанові від 18 вересня 2013 року (справа № 6-92 цс 13) зазначено, що основною метою ст. 1 Першого протоколу до Конвенції є попередження свавільного захоплення власності, конфіскації, експропріації та інших порушень безперешкодного користування своїм майном. При цьому в своїх рішеннях Європейський суд з прав людини постійно вказує на необхідність дотримання справедливої рівноваги між інтересами суспільства та необхідністю дотримання фундаментальних прав окремої людини (наприклад, рішення від 23 вересня 1982 року у справі «Спорронг і Льоннрот проти Швеції», від 11 березня 2003 року «Новоселецький проти України», від 1 червня 2006 року «Федоренко проти України»), необхідність забезпечення такої рівноваги відображено в структурі ст. 1. Зокрема, необхідно, щоб була дотримана обґрунтована пропорційність між застосованими заходами та переслідуваною метою, якої намагаються досягти шляхом позбавлення особи її власності.

Таким чином, особу може бути позбавлено її власності лише в інтересах суспільства, на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права, а при вирішенні питання про можливість позбавлення особи власності має бути дотримано справедливої рівноваги між інтересами суспільства та правами власника.

Відповідно до ст. 348 ЦК України, якщо з підстав, що не були заборонені законом, особа набула право власності на майно, яке за законом, який був прийнятий пізніше, не може їй належати, це майно має бути відчужене власником протягом строку, встановленого законом. Якщо майно не відчужене власником у встановлені законом строки, це майно з урахуванням його характеру і призначення за рішенням суду на підставі заяви відповідного органу державної влади підлягає примусовому продажу. У разі примусового продажу майна його колишньому власникові передається сума виторгу з вирахуванням витрат, пов`язаних з відчуженням майна.

Примусове відчуження земельної ділянки здійснюється згідно зі ст. 145 ЗК України, відповідно до якої конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах. Ціна проданої на земельних торгах земельної ділянки, за вирахуванням витрат, пов`язаних з її продажем, виплачується її колишньому власнику, у зв`язку з чим права відповідача на отримання вартості конфіскованих земельних ділянок будуть дотримані.

З огляду на характер спірних правовідносин не вбачається невідповідності заходу втручання держави в право власності ОСОБА_1 критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, так і порушення принципу пропорційності, які сформовані у сталій практиці ЄСПЛ.

6. Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

З огляду на те, що позов задоволений повністю, судовий збір слід стягнути з відповідача на користь Хмельницької обласної прокуратури в повному обсязі в розмірі 12 078 грн.

7. Вирішення інших процесуальних питань.

Відповідно до ч. 7 ст. 157 ЦПК України, у разі ухвалення судом рішення про задоволення позову заходи забезпечення позову продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.

Відповідно до роз`яснень, які містяться в п. 10 Постанови Пленуму Верховного Суду України №9 від 22 грудня 2006 року «Про практику застосування судами цивільного процесуального законодавства при розгляді заяв про забезпечення позову», заходи забезпечення позову мають тимчасовий характер і діють до виконання рішення суду, яким закінчується розгляд справи по суті. Зважаючи на це, суд при задоволенні позову не вправі скасовувати вжиті заходи до виконання рішення або зміни способу його виконання, за винятком випадків, коли потреба в забезпеченні позову з тих чи інших причин відпала або змінились обставини, що зумовили його застосування.

За клопотанням прокурора, оскільки рішення суду може бути виконане лише після припинення обтяжень, накладених реєстратором ЦНАП, суд вважає за можливе скасувати заходи забезпечення позову, накладені ухвалою Шепетівського міськрайонного суду Хмельницької області від 09.04.2024.

Керуючись ст.ст. 141, 157, 263-265, 280-282 ЦПК України, ст.ст. 22, 81, 140, 143, 145 ЗК України, ст.ст. 319, 321, 346, 356 ЦК України, суд

ухвалив:

Позов керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до ОСОБА_1 , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог, на стороні відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Лотівка-Еліт», Товариства з обмеженою відповідальністю «БІО ОРГАНІК САД», Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільські аграрні традиції" про конфіскацію земельних ділянок задовольнити.

Конфіскувати у власність держави в особі Головного управління Держеокадастру у Хмельницькій області земельну ділянку з кадастровим номером 6825585600:05:023:0206 площею 0,6783 га, яка знаходиться на території Новичівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області; земельну ділянку з кадастровим номером 6825585600:05:023:0199 площею 0,822 га, яка знаходиться на території Новичівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області; земельну ділянку з кадастровим номером 6825585600:05:023:0095 площею 1,7467 га, яка знаходиться на території Новичівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області; земельну ділянку з кадастровим номером 6825585600:05:023:0102 площею 2,6215 га, яка знаходиться на території Новичівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, що належать на праві власності ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ).

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 10 736 грн та судовий збір за подання заяви про забезпечення позову в розмірі 1342 грн, а всього 12 078 грн.

Скасувати арешт на земельні ділянки з кадастровим номером 6825585600:05:023:0206 площею 0,6783 га, з кадастровим номером 6825585600:05:023:0199 площею 0,822 га, з кадастровим номером 6825585600:05:023:0095 площею 1,7467 га, з кадастровим номером 6825585600:05:023:0102 площею 2,6215 га, накладений ухвалою Шепетівського міськрайонного суду Хмельницької області від 09.01.2024.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

На рішення може бути подана апеляційна скарга безпосередньо до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Алла ЦІДИК

СудШепетівський міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення08.02.2024
Оприлюднено12.02.2024
Номер документу116875451
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —688/117/24

Рішення від 08.02.2024

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Цідик А. Ю.

Ухвала від 09.01.2024

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Цідик А. Ю.

Ухвала від 09.01.2024

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Цідик А. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні