Рішення
від 09.02.2024 по справі 520/30608/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

09 лютого 2024 року Справа № 520/30608/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Супрун Ю.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Державного агентства водних ресурсів України (01024, м. Київ, вул. Велика Васильківська, 8, код ЄДРПОУ 37472104) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" (63524, Харківська область, смт. Есхар, Чугуївський район, вул. 152 Стрілецької дивізії, буд. 16, код ЄДРПОУ 34181461), Філії "Теплоелектроцентраль" Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" (63524, Харківська область, смт. Есхар, Чугуївський район, вул. 152 Стрілецької дивізії, буд. 16, код ЄДРПОУ 38204272), третя особа на стороні позивача Головне управління ДПС у Харківській області (61057, м. Харків, вул. пушкінська, 46, код ЄДРПОУ ВП 43983495) про анулювання дозволу на спеціальне водовикористання, -

ВСТАНОВИВ:

Державне агентство водних ресурсів України звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія", Філії "Теплоелектроцентраль" Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія", третя особа на стороні позивача Головне управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд:

- анулювати дозвіл на спеціальне водовикористання від 11.08.2021 № 69/ХР/49д-21, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" (код ЄДРПОУ 34181461), водокористувачем якого є Філія "Теплоелектроцентраль" Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" (код ЄДРПОУ 38204272).

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що 11.08.2021 Державним агентством водних ресурсів України виданий Товариству з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" дозвіл на спеціальне водокористування від 11.08.2021 № 69/ХР/49д-21, строк дії по 11.08.2024. Головним управлінням ДПС у Харківській області на адресу Держводагентства направлений лист від 29.09.2023 №19215/5/20-40-04-01-10 про наявність станом на 01.09.2023 у Філії "Теплоелектроцентраль" Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" заборгованості з оплати рентної плати за спеціальне використання води в сумі 5168536,80 грн., яка виникла у зв`язку з несплатою узгоджених податкових зобов`язань і значиться більше ніж 6 місяців, та вжиття Держводагентвом заходу реагування у вигляді анулювання дозволу у разі систематичної, протягом двох і більше податкових (звітних) періодів, несплати рентної плати за спеціальне водокористування у встановлені законом строки. Датою виникнення податкового боргу зазначено 19.08.2020. Таким чином, підставою для звернення Держводагентства з позовом до суду про анулювання дозволу на спеціальне водокористування від 11.08.2021 № 69/ХР/49д-21, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" (код ЄДРПОУ 34181461), водокористувачем якого є Філія "Теплоелектроцентраль" Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" (код ЄДРПОУ 38204272), є факт отримання від контролюючого органу зазначеного листа з інформацією про несплату рентної плати суб`єктом господарювання в сумі 5168536,80 грн. протягом шести місяців та вжиття заходів відповідно до законодавства.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 31.10.2023 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

В зв`язку із здійсненням діяльності Харківським окружним адміністративним судом з відправлення правосуддя в умовах ведення бойових дій на території Харківської міської територіальної громади, яка віднесена до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блокуванні) згідно Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022 № 75 (із змінами), розгляд справи було відтерміновано.

Згідно з положеннями ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до положень ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з положеннями ч.ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана відповідачам та третій особі, що підтверджується матеріалами справи.

Відповідачі своїм правом надання у відповідності до ст. 175 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі за текстом КАС України) для подання відзиву на позов не скористались, відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Враховуючи те, що відповідно до приписів чинного адміністративного законодавства, суд вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідачів належним чином для реалізації ними права судового захисту своїх прав та інтересів, відповідачі, у встановлений судом строк, правом надати відзив не скористались.

Представник третьої особи своїм правом надання у відповідності до п. 13 ч. 2 ст. 180 КАС України для подання пояснень не скористався, свою позицію стосовно заявлених позовних вимог суду не повідомив.

Окремо суд зазначає, що копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана Філії "Теплоелектроцентраль" Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія", але конверт повернуто із позначкою за закінченням терміну зберігання, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення та довідкою про причини повернення/досилання форми Ф.20.

Відповідно до ч. 11 ст. 126 Кодексу адміністративного судочинства України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином. З огляду на вищевикладене, суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача належним чином для реалізації ним права судового захисту своїх прав та інтересів.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія", ідентифікаційний код юридичної особи - 34181461, місцезнаходження юридичної особи: Харківська область, смт. Есхар, Чугуївський район, вул. 152 Стрілецької дивізії, буд. 16, зареєстроване у передбаченому законом порядку як суб`єкт господарювання, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Товариством з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" 11.08.2021 отримано дозвіл на спеціальне водокористування від 11.08.2021 № 69/ХР/49д-21 терміном дії до 11.08.2024.

На підставі зазначеного вище дозволу відповідач здійснює спеціальне водокористування для питних і санітарно-гігієнічних потреб, виробничих потреб.

Згідно листа Головного управління ДПС у Харківській області від 29.09.2023 №19215/5/20-40-04-01-10 у Філії "Теплоелектроцентраль" Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" наявна заборгованості з оплати рентної плати за спеціальне використання води в сумі 5168536,80 грн., яка виникла у зв`язку з несплатою узгоджених податкових зобов`язань і значиться більше ніж 6 місяців.

Зважаючи на надану Головним управлінням ДПС у Харківській області інформацію, з метою недопущення втрат бюджету в частині надходження рентної плати Державне агентство водних ресурсів України звернулось до суду з даним позовом про анулювання дозволу на спеціальне водокористування.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступними приписами норм чинного законодавства.

Відповідно до ст.ст. 16, 55 Водного кодексу України та Положення про Державне агентство водних ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року №393, органом, який має право звернення до суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання дозволу є саме Державне агентство водних ресурсів України (Держводагентство), яке є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства та гідротехнічної меліорації земель, управління, використання та відтворення поверхневих водних ресурсів.

Отже, Державне агентство водних ресурсів України наділено правом звернення до суду з позовом про вжиття заходів реагування у вигляді анулювання дозволу на спеціальне водокористування.

Статтею 42 Водного кодексу України визначено, що водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Згідно з ст. 48 Водного кодексу України, спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування (ст. 49 Водного кодексу України).

Згідно з п. 11 ч. 1 ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати збори за спеціальне водокористування та інші збори відповідно до законодавства.

Відповідно до ст. 30 Водного кодексу України збори за спеціальне водокористування справляються з метою стимулювання раціонального використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів і включають рентну плату за спеціальне використання води та екологічний податок за скиди забруднюючих речовин у водні об`єкти, які встановлюються Податковим кодексом України.

Пунктом 255.1 статті 255 Податкового кодексу України визначено, що платниками рентної плати за спеціальне використання води є: первинні водокористувачі - суб`єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об`єктів; суб`єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.

Об`єктом оподаткування рентною платою за спеціальне використання води є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі (п. 255.3 ст. 255 Податкового кодексу України).

Згідно підпункту 255.11.1 пункту 255.11 ст. 255 Податкового кодексу України водокористувачі самостійно обчислюють рентну плату за спеціальне використання води та за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики і рибництва щокварталу наростаючим підсумком з початку року, а за спеціальне використання води для потреб водного транспорту - починаючи з першого півріччя поточного року, у якому було здійснено таке використання.

Порядок подання декларації, строки сплати, відповідальність платників рентної плати та контроль за її справлянням визначено статтями 257 і 258 цього Кодексу (п. 255.12 ст. 255 Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 257.1 ст. 257 Податкового кодексу України базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу.

Платники рентної плати самостійно обчислюють суму податкових зобов`язань з рентної плати (п. 257.2 ст. 257 Податкового кодексу України).

Згідно п. 257.5 ст. 255 Податкового кодексу України сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.

Пунктом 258.1 статті 258 Податкового кодексу України встановлена відповідальність платників рентної плати. Так, визначено, що на платника рентної плати покладається відповідальність за правильність обчислення, повноту і своєчасність її внесення до бюджету, а також за своєчасність подання контролюючим органам відповідних податкових декларацій згідно із нормами цього Кодексу та інших законодавчих актів.

При цьому, підпунктом 258.2.5 пункту 258.2 ст. 258 Податкового кодексу України передбачено, що у разі несплати рентної плати або сплати її не в повному обсязі протягом шести місяців контролюючі органи подають інформацію про платників рентної плати до органів, що видають дозволи на спеціальне водокористування, для вжиття до них заходів згідно із законом.

Судом встановлено, що про несплату рентної плати за спеціальне водокористування Філії "Теплоелектроцентраль" Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" Держводагентству стало відомо з листа Головного управління ДПС у Харківській області від 29.09.2023 №19215/5/20-40-04-01-10, то, відповідно, тримісячний строк для звернення до суду обчислюється із 29.09.2023. До суду позивач звернувся 27.10.2023 (згідно штампу вхідної кореспонденції).

Статтею 55 Водного кодексу України визначено підстави для припинення права спеціального водокористування. Згідно вказаної статті припинення права спеціального водокористування здійснюється шляхом анулювання дозволу на спеціальне водокористування. Орган, що видав дозвіл на спеціальне водокористування, звертається до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання дозволу з підстав, серед іншого систематичної, протягом двох і більше податкових (звітних) періодів, несплати збору за спеціальне водокористування в установлені законом строки.

Так, позивач звернувся до суду з цим позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання дозволу з огляду на наявність інформації, отриманої від ГУ ДПС у Харківській області про несплату рентної плати за спеціальне водокористування більше шести місяців відповідачем та вжиття заходів відповідно до законодавства.

Відповідач при цьому, не вжив/вживає заходів погашення наявної заборгованості за минулий період.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для анулювання дозволу на спеціальне водокористування від 11.08.2021 № 69/ХР/49д-21

Судом враховується, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 19, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Державного агентства водних ресурсів України (01024, м. Київ, вул. Велика Васильківська, 8, код ЄДРПОУ 37472104) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" (63524, Харківська область, смт. Есхар, Чугуївський район, вул. 152 Стрілецької дивізії, буд. 16, код ЄДРПОУ 34181461), Філії "Теплоелектроцентраль" Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" (63524, Харківська область, смт. Есхар, Чугуївський район, вул. 152 Стрілецької дивізії, буд. 16, код ЄДРПОУ 38204272), третя особа на стороні позивача Головне управління ДПС у Харківській області (61057, м. Харків, вул. пушкінська, 46, код ЄДРПОУ ВП 43983495) про анулювання дозволу на спеціальне водовикористання задовольнити.

Анулювати дозвіл на спеціальне водовикористання від 11.08.2021 № 69/ХР/49д-21, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" (код ЄДРПОУ 34181461), водокористувачем якого є Філія "Теплоелектроцентраль" Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Навтогазовидобувна компанія" (код ЄДРПОУ 38204272).

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Текст рішення складено та підписано 09.02.2024.

СуддяСупрун Ю.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.02.2024
Оприлюднено12.02.2024
Номер документу116895521
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —520/30608/23

Рішення від 09.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні