ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 лютого 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/845/23-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Описова частина
Короткий виклад позиції позивача та заперечень відповідача
В поданому до суду адміністративному позові позивач просить суд винести рішення, яким визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області форми «Н» №00000/1050/ж10/24-13-04-06 від 09 лютого 2023 року, яким застосовані штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 14762,24 гривень.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України певний час не було можливості виконувати податкові зобов`язання, через відсутність посадової особи, уповноваженої на реєстрацію податкових накладних. Крім того, позивач вказує, що з початком війни реєстрація податкових наданих була фактично заблокована і сталося це не через законодавчі зміни, а через дії податкового органу. Також позивач вказав, що строки у п.69.1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ передбачені для реєстрації податкових накладних, граничний строк реєстрації яких закінчився до 27 травня, а податкові накладні, складені за період з 01 по 15 травня 2022 року, вже за межами строку застосування п. 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ і мали бути зареєстровані протягом 5 днів з метою дотримання вимог ПКУ, а за другу половину травня - протягом 20 днів (до 15 червня). Встановленого часу, з урахуванням значної кількості податкових накладних та проблем з лімітом, що виникли з вини податкових органів, не достатньо на реєстрацію податкових накладних. Позивач стверджує, що платники податків не можуть притягуватись до відповідальності, якщо виконання такого обов`язку у такий короткий строк є на практиці неможливим. Крім того, позивач зазначає, що акт перевірки №3449/ж5/24-13-04-06/36748338 від 28.10.2022 р. містить істотні порушення, а тому вказаний акт не може слугувати підставою для прийняття рішення про застосування штрафних санкцій. Позивач вказує, що оскільки несвоєчасна реєстрація податкових накладних відбулась не з вини товариства, то відсутні підстави для застосування штрафних санкцій передбачених ст. 120.1 ПК України.
Відповідач у відзиві на позов заперечує проти задоволення позову та зазначає, що розрахована в акті камеральної перевірки кількість днів затримки реєстрації податкових накладних не виплинула на розмір застосованої штрафної санкції у оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні. Крім того, відповідач вважає безпідставними доводи позивача щодо допущених порушень під час складання акту перевірки від 28.10.2022 р., оскільки позивач належним чином ознайомлений з даним актом та мав можливість подати скаргу на вказаний акт. Також, відповідач вважає безпідставними доводи позивача про неможливість здійснювати господарську діяльність щодо вчасної реєстрації податкових накладних, оскільки 18.10.2022 р. податковим органом було прийнято рішення про можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Відповідач повідомив, що позивач протягом січня-вересня 2022 р. здійснював господарську діяльність, подавав звітність по ПДВ, нараховував заробітну плату найманим працівникам та було проведено розрахунок на суму 800,0 тис.грн, при цьому отримано товар на суму 766,9 тис. грн. У зв`язку із вказаним, відповідач зазначає, що позивач не надав документальних підтверджень форс-мажорних обставин, які вплинули на реєстрацію ПН в ЄРПН.
Рух справи у суді
Ухвалою суду від 06.03.2023 року адміністративний позов залишено без руху. 09.03.2023 року позивачем виправлено недоліки адміністративного позову, у зв`язку із цим, судом відкрито провадження по справі та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників адміністративної справи.
Фактичні обставини справи, встановлені судом
28.10.2022 р. податковим органом проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації Товариством з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" податкових накладних, результати якої задокументовано в акті перевірки від 28.10.2022 р. №3449/ж5/24-13-04-06/36748338. За результатами перевірки встановлено порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, зазначених у п. 201.10 ст. 201 ПК України. (а.с. 16-24).
17.11.2022 р. податковим органом складено податкове повідомлення-рішення №00000/4704/ж10/24-13-04-06, яким до ТОВ "АМП НОВА ЛІНІЯ" застосовано штраф в сумі 15153,78 гривень.
На податкове повідомлення-рішення №00000/4704/ж10/24-13-04-06 від 17.11.2022 р. було подано скаргу, за результатами розгляду якої 30.01.2023 р. було прийнято рішення про часткове задоволення скарги та скасування ППР в частині застосованих штрафних санкцій у сумі 391,54 гривень. (а.с. 25).
За результатом розгляду скарги позивача було прийнято нове податкове повідомлення-рішення форми «Н» №00000/1050/ж10/24-13-04-06 від 09.02.2023 року, яким застосовані штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 14762,24 гривень. (а.с. 7-9).
Листом від 09.02.2023 р. відповідач повідомив позивача, що податкове повідомлення-рішення №00000/4704/ж10/24-13-04-06 від 17.11.2022 р. вважається скасованим з 03.01.2023 року.
Згідно довідки ФОП ОСОБА_1 від 07.03.2023 р. №8 повідомляється, що у зв`язку із технічною несправністю обладнання у період з 08.07.2022 р. по 15.07.2022 р. тимчасово було припинено доступ до мережі інтернет за адресою АДРЕСА_1 . (а.с. 46).
Матеріали справи містять лист ТПП України від 28.02.2022 р. №2024/02.0-7.1, яким засвідчено форс мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 р. №64/2022 про введення воєнного стану в Україні. (а.с. 47).
Мотивувальна частина
Згідно положень ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суд перевіряє дотримання вказаних критеріїв суб`єктом владних повноважень при прийнятті оскаржуваного рішення, вчиненні дій чи допущенні бездіяльності.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі ПК України).
Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до пп.75.1.1 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО. Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2, 3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".
Згідно із п.76.1 ст. 76 Податкового кодексу України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.
Позивач в обґрунтуванні позову зазначає, що акт перевірки від 28.10.2022 р. №3449/ж5/24-13-04-06/36748338 складений з істотними порушеннями вимог чинного законодавства, оскільки не містить зазначення конкретного періоду за який проводилась перевірка. Однак, суд наголошує, що під час проведення камеральної перевірки, відповідно до вимог п.76.1 ст. 76 Податкового кодексу України, здійснюється перевірка всієї податкової звітності, а не конкретного періоду господарської діяльності, а тому у контролюючого органу відсутній обов`язок вказувати в акті камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних конкретний період за який проводиться перевірка. Тому, доводи позивача в цій частині позову є невірними та безпідставними.
Згідно з абз. 1 п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до положень п. 201.10 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно з п. 11 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідних положень" Податкового кодексу України встановлено, що з 01.02.2015 р. реєстрації у ЄРПН підлягають всі податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування. У разі порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН застосовуються штрафні санкції згідно з Податковим кодексом України.
Відповідно до п. 120-1.1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної у ЄРПН (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту198.5 статті 198цьогоКодексуу разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 р. строком на 30 діб. У подальшому Указами Президента України продовжено строк дії воєнного стану в Україні, який діє й на даний час.
Статтею 1 Закону України Про правовий режим воєнного стану встановлено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Згідно із ч. ч. 1, 2 ст. 9 Закону України Про правовий режим воєнного стану в умовах воєнного стану Президент України та Верховна Рада України діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією та законами України. Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.
Законом України від 12.05.2022 р. № 2260-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану (далі - Закон № 2260), який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 р. № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 р. № 2102-IX, встановлено особливості для справляння податків і зборів.
Відповідно до абз. 2, 3 пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 р. до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022 р., подання податкової звітності до 20.07.2022 р. та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022 р.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13.12.2022 №2836-IX внесено зміни у пункті 69 підрозділу 10, де підпункт 69.1 викладено в такій редакції: « 69.1. У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року; реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року;»
Законом №2836-IX визначено, що норми абзаців другого - вісімнадцятого підпункту 4 пункту 4 розділу I цього Закону (щодо змін до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України) застосовуються починаючи з 27 травня 2022 року.
Судом встановлено, що в акті перевірки від 28.10.2022 р. №3449/ж5/24-13-04-06/36748338 вказано перелік податкових накладних, складених у період з 31.03.2022 р. по 14.06.2022 р.
17.11.2022 р. податковим органом складено податкове повідомлення-рішення №00000/4704/ж10/24-13-04-06, яким до ТОВ "АМП НОВА ЛІНІЯ" застосовано штраф в сумі 15153,78 гривень.
На податкове повідомлення-рішення №00000/4704/ж10/24-13-04-06 від 17.11.2022 р. було подано скаргу, за результатами розгляду якої 30.01.2023 р. було прийнято рішення про часткове задоволення скарги та скасування ППР в частині застосованих штрафних санкцій у сумі 391,54 гривень. А саме, скасовано штрафні санкції за зареєстровані податкові накладні в ЄРПН від 26.04.2022 р., 31.03.2022 р., 24.05.2022 р., 19.05.2022 р., в решті залишено без змін.
За результатом розгляду скарги позивача було прийнято, з урахуванням внесених Законом №2836-IX змін, нове податкове повідомлення-рішення форми «Н» №00000/1050/ж10/24-13-04-06 від 09.02.2023 року, яким застосовані штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 14762,24 гривень.
Щодо доводів позивача про невірне зазначення в акті перевірки кількості днів затримки реєстрації ПН в ЄРПН, суд зазначає наступне.
З урахуванням вимог пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України останнім днем реєстрації в ЄРПН податкових накладених, складених у період з лютого по травень 2022 року, є 15.07.2022, а наслідком нездійснення реєстрації таких накладних є застосування до платника податку штрафних санкцій у розмірі, які розраховуються з наступного дня з 16.07.2022 і до дати реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН.
З аналізу розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, який є додатком до спірного податкового повідомлення-рішення та розрахунку вказаного в акті перевірки від 28.10.2022 р. №3449/ж5/24-13-04-06/36748338, вбачається, що відповідачем здійснено розрахунок штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію вказаних вище податкових накладних, починаючи з 15.07.2022, внаслідок чого кількість днів затримки щодо кожної накладної повинна бути обрахованою на 1 день менше від зазначених у розрахунку. Проте, судом встановлено, що зазначене не впливає на розмір застосованих відповідачем штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію зазначених вище податкових накладних, оскільки при здійсненні математичного розрахунку штрафних санкцій, виходячи із зазначених у розрахунку днів затримки реєстрації таких накладних при відніманні 1 дня затримки розмір штрафних санкцій залишився незмінним. Таким чином, суд вважає безпідставними доводи позивача щодо скасування спірного податкового повідомлення-рішення з вказаних підстав, оскільки допущена податковим органом помилка не вплинула на правомірність визначення штрафних санкцій.
Позивачем також у позові вказано, що згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
З вказаних підстав позивач вважає, що за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних за лютий-травень 2022 р. штрафні санкції не повинні застосуватись на період дії карантину до 27.05.2022 року.
Однак, суд звертає увагу, що підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Судом встановлено, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК України в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних за період квітень-червень 2022 року. Відтак враховуючи встановлені обставини справи, суд вказує, що мораторій щодо (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) в даному випадку не застосовується. Суд зауважує, що реєстрація таких накладних була здійснена вже у період дії Закону №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, яким фактично відновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.
Щодо посилання позивача про відключення реєстру податкових накладних з 24.02.2022 р. до 27.05.2022 р., суд вважає, що починаючи з 27.05.2022 р. по 15.07.2022 р. позивачу було надано достатньо часу для здійснення реєстрації податкових накладних, виписаних до 27.05.2022 р., а тому суд не може прийняти вказані доводи на підтвердження поважності порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Також суд вважає, що забезпечення товариства доступом до інтернету покладається виключно на позивача, а тому відсутність доступу до інтернату не може бути підставою для звільнення платника податків від обов`язків та відповідальності, визначеної ПК України. При цьому, лист ТПП України від 28.02.2022 р. №2024/02.0-7.1 містить загальне засвідчення форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 р. №64/2022 про введення воєнного стану в Україні. Позивач не надав належних доказів впливу воєнного стану на діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" у вказаний період.
Крім того, суд звертає увагу, що 29.07.2022 р. наказом Міністерства фінансів України № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (далі - Порядок № 225). Зазначений Порядок № 225 набрав чинності 06.09.2022 року.
Цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Відповідно до п. 2 розділу ІІ Порядку № 225 підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); 5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи. 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації; 7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Згідно з абз. 2 п. 3 розділу ІІ Порядку № 225 у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Пунктом 1 розділу ІІІ Порядку № 225 встановлено, що контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за формою, що додається.
Аналіз вищевказаних норм законодавства вказує, що платник податків звільняється від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, тільки у разі прийняття контролюючим органом відповідного рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Суд встановив, що 18.10.2022 р. податковим органом було прийнято рішення №1717/ж12/24-13-04-06 про можливість своєчасного виконання Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" свого податкового обов`язку. (а.с. 63).
Таким чином, суд встановив, що обставини неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку були розглянуті податковим органом та відхилені, рішення від 18.10.2022 р. №1717/ж12/24-13-04-06 є чинне і не оскаржувалось позивачем. У вказаному рішенні податковий орган встановив, що товариство протягом січня-вересня 2022 р. здійснювало господарську діяльність, подавало звітність по ПДВ, нараховувало заробітну плату найманим працівникам та проводило розрахунки на суму 800,0 тис.грн, при цьому отримувало товар на суму 766,9 тис.грн Тобто, позивач протягом січня-вересня 2022 р., не дивлячись на введення з 24.02.2022 р. на території України воєнного стану, продовжувало здійснювати господарську діяльність, що підтверджує можливість товариства виконувати обов`язки зі своєчасної реєстрації податних накладних в ЄРПН.
У зв`язку із зазначеним, суд відхиляє доводи позивача щодо відсутності підстав для притягнення його до відповідальності, передбаченої за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.
На підставі вказаного, судом не встановлено та не підтверджено правомірність заявленого позову.
Висновки за результатами розгляду справи
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем доведено суду правомірність прийняття податкового повідомлення-рішення форми «Н» №00000/1050/ж10/24-13-04-06 від 09 лютого 2023 року, яким застосовані штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 14762,24 грн, а тому суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Судові витрати
У відповідності до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки відповідач не поніс таких витрат, суд не вирішує питання щодо розподілу судових витрат на його користь.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 72, 73, 77, 90, 139, 241, 250, 257, 262 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
1. У задоволені адміністративного позову відмовити повністю.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Найменування сторін:
позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "АМП НОВА ЛІНІЯ" (вул. 28-го Червня, 35, с. Атаки, Дністровський район, Чернівецька область, 60008, код ЄДРПОУ 36748338);
відповідач: Головне управління ДПС у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 200-А, м. Чернівці, 58013, код ЄДРПОУ 44057187).
Суддя Т.М. Брезіна
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.02.2024 |
Оприлюднено | 12.02.2024 |
Номер документу | 116895894 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні