Постанова
від 09.02.2024 по справі 140/6411/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 лютого 2024 рокуЛьвівСправа № 140/6411/23 пров. № А/857/18897/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Носа С. П.,

суддів Кухтея Р. В., Шевчук С. М.;

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2023 року у справі №140/6411/23 (головуючий суддя Ковальчук В.Д., м. Луцьк) за позовом Приватного підприємства «ТМ «Хороший смак» до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправною та скасувати постанови,-

ВСТАНОВИВ:

12 квітня 2023 року Волинським окружним адміністративним судом зареєстровано позовну заяву Приватного підприємства «ТМ «Хороший смак» до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправною та скасування постанови від 09 березня 2023 року №002.

В обґрунтування вимог позовної заяви вказано, що спірною постановою на підставі пункту 17 частини першої статті 65 Закону України від 18 травня 2017 року №2042-VIII «Про державний контроль та дотримання законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» (далі Закон №2042-VIII) щодо ПП «ТМ «Хороший Смак» за порушення, зокрема, відмову в допуску посадової особи компетентного органу або його територіального органу до здійснення державного контролю з підстав, не передбачених законом, або інше перешкоджання її законній діяльності застосовано штраф у розмірі 67000 грн. Передумовою для застосування штрафу стало складення 27 лютого 2023 року протоколу про порушення Закону №2042-VIII, законодавства про харчові продукти та корми, яким встановлено порушення пункту 1 частини першої статті 16 цього Закону в частині недопуску державних інспекторів до здійснення заходів державного контролю. Позивач не погоджується із такими висновками відповідача та вважає, що оскаржувана постанова не відповідає критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, прийнята на підставі хибних висновків щодо створення позивачем перешкод шляхом недопущення посадових осіб відповідача до проведення перевірки, оскільки під час позапланового заходу контролю підприємство фактично не працювало, внаслідок чого були відсутні керівник або інші уповноважені особи суб`єкта господарювання. Перевіряючі особи відповідача спілкувалися лише з охоронцем території на якій розміщений об`єкт перевірки, який повідомив, що він не є уповноваженою особою ПП «ТМ «Хороший Смак», а також не вжили жодних заходів щодо перевірки таких пояснень, їх підтвердження чи спростування. Також поза увагою посадових осіб відповідача залишився той факт, що об`єкт перевірки нерухоме майно не є власністю позивача, а знаходиться в користуванні згідно з договором оренди №01 від 05.01.2016.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2023 року позов задоволено повністю. Визнано протиправною та скасовано постанову Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області від 09 березня 2023 року №002 про накладення штрафу за порушення Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми. Стягнуто на користь Приватного підприємства «ТМ «Хороший Смак» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області судові витрати у сумі 2684 грн.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідачем Головним управлінням Держпродспоживслужби у Волинській області, подано апеляційну скаргу, в якій висловлено прохання скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та прийняти постанову, якою в позові відмовити повністю.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що позаплановий захід державного контролю позивача проведений у зв`язку із надходженням скарги громадянина стосовно діяльності ПП «ТМ «Хороший Смак», зокрема наявності стороннього предмета, що знаходився у харчовому продукті, виробленому позивачем. У зв`язку з цим на підставі наказу від 21.02.2023 №60-адм «Про проведення заходу державного контролю» та направлення від 22.02.2023 №43 на проведення позапланового заходу державного контролю у формі інспектування ПП «ТМ «Хороший Смак» у строк з 22 по 28 лютого 2023 року Головне управління в межах повноважень та з підстав, передбачених законом здійснило позаплановий захід державного контролю на предмет дотримання законодавства у сфері безпечності харчових продуктів. Посадові особи Головного управління 22 лютого 2023 року, в межах наданих законом повноважень, за наявності правових підстав для здійснення позапланового заходу державного контролю у формі інспектування та з метою його проведення прибули за адресою: Волинська область, м. Луцьк, вул. Львівська, 85, де знаходиться та здійснює виробничу діяльність позивач. За вказаною адресою була присутня особа, яка представилася охоронцем, та яка повідомила, що їй нічого невідомо про здійснення заходу державного контролю, а також те, що ПП «ТМ «Хороший Смак» у цей день не працює, оскільки працює тільки по вівторках. Такі дії стали перешкодою для здійснення позапланового заходу державного контролю у вигляді відмови в допуску посадових осіб Головного управління до здійснення державного контролю з підстав, не передбачених законом. У зв`язку із викладеним вище посадовими особами Головного управління у встановленому порядку складено акт від 22 лютого 2023 року № 14/16.01-08 щодо неможливості здійснення заходу державного контролю, у якому зазначено вказані вище обставини, та який додано до акта від 22 лютого 2023 року № 15/16.01-08, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного контролю (інспектування). Такі ж обставини викладені у протоколі від 27 лютого 2023 року про порушення Закону №2042-VIII, та у постанові від 09 березня 2023 року № 002 про накладення штрафу за порушення Закону №2042-VIII. Фактична відсутність працівників на виробничій потужності не є підставою для непроведення чи перенесення заходу державного контролю, оскільки законодавством не передбачено таких підстав взагалі, а також перевірці підлягали не працівники, а потужність, розташована за адресою: Волинська область, м. Луцьк, вул. Львівська, 85. Позивач на момент виникнення спірних правовідносин здійснював та здійснює на цей час свою діяльність з виробництва, переробки або реалізації харчових продуктів за вищевказаною адресою. Крім того, позивач порушив місячний строк оскарження постанови про накладення штрафу з дня її винесення, оскільки звернувся до суду 12.04.2023, а постанова прийнята 09.03.2023.

Позивачем надіслано до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу, в якому висловлено прохання відмовити в задоволенні апеляційної скарги.

Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено у справі незначної складності, суд апеляційної інстанції в порядку ст.311 КАС України розглядає справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. В силу вимог ч.4 ст.229 КАС України якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (частина перша статті 308 КАС України).

Заслухавши суддю-доповідача, проаналізувавши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, а оскаржуване рішення скасувати з таких підстав.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Встановлено, що на підставі наказу ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області від 21 лютого 2023 року №60-адм, посвідчення (направлення) від 22 лютого 2023 року №33 у період з 22 лютого 2023 року до 28 лютого 2023 року працівниками Головного управління був проведений позаплановий захід державного контролю за дотриманням законодавства у сфері безпечності харчових продуктів у формі інспектування ПП «ТМ «Хороший Смак».

За результатами інспектування посадові особи ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області склали акт від 22.02.2023 №14/16.01-08 щодо неможливості здійснення заходу державного контролю стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин та акт від 22.02.2023 №15/16.01-08, складений за результатами проведення позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, а також протокол від 27.02.2023 про порушення Закону України «Про державний контроль та дотримання законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми, якими встановлено неможливість здійснення заходу державного контролю внаслідок недопущення уповноважених посадових осіб ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області до проведення заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти на ПП «ТМ «Хороший Смак» за адресою: 43018, Волинська область, м. Луцьк, вул. Львівська, 85.

Вищезазначені акти та протокол не вручені керівнику підприємства або уповноваженій особі внаслідок їх відсутності за місцезнаходженням ПП «ТМ «Хороший Смак» за адресою: 43018, Волинська область, м. Луцьк, вул. Львівська, 85, про що здійснено записи у цих документах.

Як слідує із матеріалів справи, посадові особи ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області прибули 22 лютого 2023 року за адресою: 43018, Волинська область, м. Луцьк, вул. Львівська, 85, для здійснення позапланового заходу державного контролю у формі інспектування потужності ПП «ТМ «Хороший Смак», проте особою, яка не представилася, але назвалася власником земельної ділянки, на якій розташована потужність ПП «ТМ «Хороший Смак» за вказаною адресою, не допущено посадових осіб ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області до здійснення державного контролю, зокрема проведення позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти на ПП «ТМ «Хороший Смак», обґрунтовуючи свої дії відсутністю повідомлення про проведення цього заходу державного контролю стосовно ПП «ТМ «Хороший Смак» та відсутності рішення суду для доступу на територію, де розташована потужність ПП «ТМ «Хороший Смак», за адресою: 43018, Волинська область, м. Луцьк, вул. Львівська, 85. У зв`язку з цим було встановлено порушення пункту 1 частини 1 статті 16 Закону №2042-VIII.

На підставі протоколу від 27.02.2023 про порушення Закону України «Про державний контроль та дотримання законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області прийняло постанову від 09.03.2023 №002 про накладення штрафу за порушення Закону України «Про державний контроль та дотримання законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми, якою притягнуто ПП «ТМ «Хороший Смак» до відповідальності за порушення пункту 1 частини 1 статті 16 Закону №2042-VIII та накладено штраф у розмірі десяти мінімальних заробітних плат 67000 грн.

Зазначену постанову позивач отримав 13.03.2023, про що свідчить повідомлення про вручення рекомендованого відправлення 4301805099482.

Згідно із ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Судом апеляційної інстанції здійснено перевірку висновків суду першої інстанції щодо відповідності дій відповідача вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України, внаслідок чого суд апеляційної інстанції не погоджується з такими та вважає за необхідне зазначити наступне.

За приписами п.1 ч.1 ст. 17 Закону №2042-VIII державний контроль здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини перед будь-якими іншими інтересами та цілями у сфері господарської діяльності.

Статтею 4 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» №771/97-ВР визначено, що державне регулювання у сфері безпечності харчових продуктів здійснюється з метою захисту життя, здоров`я та інтересів споживачів.

Частиною 1 ст. 18 і ч.1 ст. 19 Закону №2042-VIII визначено, що державний контроль здійснюється компетентним органом, крім випадків, встановлених цим Законом.

Заходи державного контролю здійснюються у формі аудиту, інспектування, передзабійного та післязабійного огляду, відбору зразків, лабораторного дослідження (випробування), документальної перевірки, перевірки відповідності, фізичної перевірки. У межах заходів державного контролю здійснюється державний моніторинг.

Відповідно до ч.4 ст. 18 Закону №2042-VIII заходи державного контролю можуть здійснюватися позапланово у разі виявлення невідповідності або появи обґрунтованої підозри щодо невідповідності, а також в інших встановлених законом випадках.

Відповідно до абз.2 ч. 4 ст. 19 Закону №2042-VIII інспектування може включати в себе перевірку потужностей, прилеглої території, приміщень, обладнання та інвентарю, транспортних засобів, а також харчових продуктів та кормів; сировини, інгредієнтів, допоміжних матеріалів для переробки, які використовуються для приготування та виробництва харчових продуктів та кормів, напівфабрикатів; предметів та матеріалів, що контактують з харчовими продуктами; засобів та процесів прибирання і догляду, а також пестицидів; маркування, зовнішнього вигляду та реклами.

Пунктом 1 ч.1 ст. 16 Закону №2042-VIII визначено, що оператор ринку зобов`язаний допускати державних інспекторів, державних ветеринарних інспекторів та інших визначених цим Законом осіб до здійснення заходів державного контролю, за умови дотримання ними порядку здійснення державного контролю, передбаченого цим Законом.

Пунктом 17 ч.1 ст. 65 Закону №2042-VIII передбачено, що оператори ринку несуть відповідальність за правопорушення відмову в допуску посадової особи компетентного органу або його територіального органу до здійснення державного контролю з підстав, не передбачених законом, або інше перешкоджання її законній діяльності, що тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі десяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців у розмірі семи мінімальних заробітних плат.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст. 66 Закону №2042-VIII провадження у справах про порушення юридичними особами та фізичними особами-підприємцями цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми здійснюється відповідно до положень цієї статті. Штраф за порушення цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми може бути накладено протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

Протокол про порушення цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми за результатами здійснення заходів державного контролю мають право складати державні інспектори та державні ветеринарні інспектори (ч.3 ст. 66 Закону № 2042-VIII).

Як слідує зі змісту наказу від 21 лютого 2023 року №60-адм, призначення заходу державного контролю (інспектування) зумовлене надходженням скарги ОСОБА_1 від 20.02.2023, а предметом його здійснення - дотримання вимог законодавства щодо безпечності та якості харчових продуктів, при цьому питанням, яке є предметом здійснення позапланового заходу та перевірка якого стала підставою для його проведення є дотримання оператором ринку вимог законодавства у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (згідно направлення від 22 лютого 2023 року №33).

Актом від 22.02.2023 №14/16.01-08 щодо неможливості здійснення заходу державного контролю стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин, актом від 22.02.2023 №15/16.01-08, складеним за результатами проведення позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, а також протоколом від 27.02.2023 про порушення Закону України «Про державний контроль та дотримання законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми встановлено неможливість здійснення заходу державного контролю внаслідок недопущення уповноважених посадових осіб ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області до проведення заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти на ПП «ТМ «Хороший Смак» за адресою: 43018, Волинська область, м. Луцьк, вул. Львівська, 85.

Так, відповідно до виписки з ЄДРЮО та ФОП, ПП «ТМ «Хороший Смак» знаходиться за адресою: 43018, Волинська область, м. Луцьк, вул. Львівська, 85.

Під час позапланового заходу державного контролю 22.02.2023 за місцем знаходження виробничих потужностей позивача особа, яка не представилася не допустила посадових осіб ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області до проведення позапланового заходу державного контролю (інспектування), обґрунтовуючи свої дії відсутністю повідомлення про проведення цього заходу державного контролю стосовно ПП «ТМ «Хороший Смак» та відсутності рішення суду для доступу на територію, де розташована потужність ПП «ТМ «Хороший Смак», за адресою: 43018, Волинська область, м. Луцьк, вул. Львівська, 85.

З цього приводу слід зазначити, що відповідно до ч.3 ст.18 Закону № 2042-VIII, заходи державного контролю здійснюються без попередження (повідомлення) оператора ринку.

Щодо твердження про відсутність рішення суду для доступу на територію, де розташована потужність ПП «ТМ «Хороший Смак», слід зазначити, що чинне законодавство не встановлює таку необхідну умову заходу державного контролю як рішення суду.

Фактична відсутність працівників на потужності не є підставою для не проведення чи перенесення заходу державного контролю.

Слід зазначити, що перевірці підлягали не працівники а потужність, розташована за адресою: Волинська область, м. Луцьк, вул. Львівська, 85.

Щодо наказу від 14 лютого 2023 року № 5-к, то такий не доводить факту того, що 22 лютого 2023 року ПП «ТМ «Хороший смак» фактично не працювало, оскільки даний наказ стосується не режиму роботи самого ПП «ТМ «Хороший смак», а стосується встановлення неповного робочого тижня для окремих працівників ПП «ТМ «Хороший Смак».

Крім того, даний наказ від 14 лютого 2023 року № 5-к стосується не усіх працівників підприємства, а саме не стосується керівництва підприємства.

До того ж, для проведення заходу державного контролю у формі інспектування присутність працівників, зазначених у наказі, є не обов`язковою.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів констатує, що Приватне підприємства «ТМ «Хороший смак», в порушення вимог п.1 ч.1 ст. 16 Закону №2042-VIII, недопущено посадових осіб Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області до здійснення державного контролю, тому відсутні підстави для скасування оскаржуваної постанови від 09 березня 2023 року №002.

Враховуючи, що судом першої інстанції порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також, що висновки суду не відповідають обставинам справи, колегія суддів, керуючись п.п.3, 4 ч.1 ст. 317 КАС України вважає необхідним, скасовуючи рішення суду першої інстанції, ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.

Керуючись статтями 241, 250, 308, 311, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області задовольнити.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2023 року у справі №140/6411/23 - скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову Приватного підприємства «ТМ «Хороший смак» до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправною та скасувати постанови відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів.

Головуючий суддя С. П. Нос судді Р. В. Кухтей С. М. Шевчук

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.02.2024
Оприлюднено12.02.2024
Номер документу116897073
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —140/6411/23

Постанова від 09.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 14.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні