ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 лютого 2024 року м. Львівсправа № 380/26006/23
Львівський окружний адміністративний суд, суддя Клименко О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Конфедерації національних товариств західних областей України в особі Голови Координаційної Ради Свістунова Олександра Григоровича, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Управління Служби безпеки України у Львівській області про заборону діяльності громадського об`єднання,-
ВСТАНОВИВ:
Західне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (Позивач) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Конфедерації національних товариств західних областей України в особі Голови Координаційної Ради ОСОБА_1 (Відповідач), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Управління Служби безпеки України у Львівській області (Третя особа), в якому просить:
- заборонити діяльність громадського об`єднання Конфедерації національних товариств західних областей України (далі також Конфедерація), зареєстрованої Управлінням юстиції у Львівській області 25 лютого 1999 року, свідоцтво № 629, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 25562756, при цьому виконання функцій ліквідаційної комісії покласти на орган управління юридичної особи та повідомити про це орган, що здійснює державну реєстрацію.
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що 07 серпня 2023 року до Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції надійшло звернення від Управління Служби безпеки України у Львівській області щодо ініціювання відповідно до статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання» заборони діяльності Конфедерації національних товариств західних областей України (далі також Конфедерація) у зв`язку з посяганням на територіальну цілісність держави та, як наслідок, доцільності застосування обмежень щодо утворення і діяльності громадських об`єднань, визначених частиною першою статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання». До вищезгаданого звернення долучено акт огляду мережі «Інтернет» від 12 липня 2023 року з копіями виявлених матеріалів та лист Інституту народознавства Національної академії наук України від 21 липня 2023 року № 176. Згідно з наданими Управлінням Служби безпеки України у Львівській області документами Конфедерація національних товариств західних областей України здійснює в особі керівника ОСОБА_1 діяльність, спрямовану на порушення територіальної цілісності держави, розпалювання міжетнічної ворожнечі. Крім цього, відсутність державної реєстрації включення відомостей про юридичну особу, зареєстровану до 01 липня 2004 року, відомості про яку не містяться в Єдиному державному реєстрі відповідно до частини третьої статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» не дозволяє повноцінно реалізовувати статус юридичної особи. Відсутність Конфедерації за зазначеною у статутних документах адресою, яка виявлена 21 травня 2008 року спеціалістами відділу правової роботи, реєстрації відомчих нормативно-правових актів та об`єднань громадян Львівського міського управління юстиції в процесі перевірки статутної діяльності Конфедерації, а також відсутність будь-яких звернень щодо державної реєстрації зміни керівника, аргументують відсутність статутної діяльності, спрямованої власне на реалізацію мети і завдань громадського об`єднання, зазначених у його статуті.
З огляду на вказане просить адміністративний позов задовольнити повністю.
Відповідно до пункту третього частини третьої статті 246 КАС України суд зазначає, що ухвалою судді від 13 листопада 2023 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення (виклику) сторін; залучено Управління Служби безпеки України у Львівській області до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача; роз`яснено відповідачу його право на подання відзиву на позовну заяву та доказів, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, а також документів, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів позивачу, протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
Копію вказаної ухвали суд надіслав на адресу відповідача, яка вказана позивачем у позовній заяві та відповідає адресі його місцезнаходження, зазначеній у Свідоцтві про реєстрацію об`єднання від 25 лютого 1999 року № 629 (вул. Короленка, 1-а, м. Львів).
20 листопада 2023 року від відповідача на адресу суду повернувся конверт з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу, на якому зазначено причини невручення відповідачу поштової кореспонденції, а саме «адресат відсутній за вказаною адресою».
Відповідно до пункту першого частини четвертої статті 124 КАС України у разі ненадання учасниками справи інформації щодо їх поштової адреси судовий виклик або судове повідомлення надсилаються: юридичним особам та фізичним особам - підприємцям - за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Абзацом другим частини четвертої цієї ж статті передбачено, що у разі відсутності учасників справи за такою адресою вважається, що судовий виклик або судове повідомлення вручено їм належним чином.
Водночас частиною 11 статті 126 КАС України також визначено, що у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
Незважаючи на вжиті судом заходи щодо належного повідомлення відповідача про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, відповідач відзиву на позовну заяву не подав.
Частиною шостою статті 162 КАС України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
З огляду на наведене суд відповідно до вимог частини шостої статті 162 КАС України вирішує цю справу за наявними матеріалами.
Суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
Відповідно до протоколу № 1 Установчого З`їзду Конфедерації національних товариств західних областей України від 19 січня 1999 року (м. Львів) вирішено:
створити спілку громадських організацій під назвою «Конфедерація національних товариств західних областей України» і зареєструвати її в Управлінні юстиції Львівської області;
обрати ОСОБА_2 Конфедерації у складі: 1. ОСОБА_3 ; 2. ОСОБА_4 ; 3. ОСОБА_5 ; 4. ОСОБА_6 ; 5. ОСОБА_7 ; 6. ОСОБА_8 ;
обрати Головою Координаційної Ради Конфедерації національних товариств західних областей України ОСОБА_1 .
Згідно з відомостями про керівні органи Конфедерації національних товариств західних областей України керівним органом вказаного громадського об`єднання є Координаційна Рада Конфедерації на чолі з Головою Координаційної Ради.
Відповідно до свідоцтва про реєстрацію об`єднання громадян від 25 лютого 1999 року № 629 Конфедерація національних товариств західних областей України зареєстрована як громадське об`єднання за адресою м. Львів, вул. Короленка, 1-а, основною метою діяльності є об`єднання зусиль громадських організацій національних меншин, що проживають у західних областях України для розвитку та захисту спільних інтересів у сфері національних, культурних, духовних, мовних, релігійних цінностей та традицій різних народів, налагодження дружніх стосунків між представниками національних меншин та їх співпраці з українським народом.
25 лютого 1999 року Управлінням юстиції Львівської області зареєстровано Статут Конфедерації національних товариств західних областей України (свідоцтво № 629) (далі також Статут).
Відповідно до пункту 1.9 Статуту юридичною адресою Конфедерації є м. Львів, вул. Короленка, 1-а.
Згідно з пунктом 4.4 Статуту Голова Координаційної Ради обирається терміном на 2 роки, але не більше ніж на два терміни підряд.
21 травня 2008 року спеціалістами відділу правової роботи, правової освіти, реєстрації відомчих нормативних актів об`єднань громадян Львівського міського управління юстиції складено акт про те, що 21 травня 2008 року за адресою, вказаною у статутних документах Конфедерації національних товариств західних областей України, м. Львів, вул. Короленка, 1-а, ця організація відсутня.
Листом від 10 червня 2009 року № 06-43/613 Головне управління юстиції у Львівській області зобов`язало Голову Конфедерації національних товариств західних областей України ОСОБА_1 протягом місяця надати Управлінню юстиції інформацію про фактичне місцезнаходження організації.
07 серпня 2023 року (вх. № 5082/911-23) до Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції надійшло звернення Управління Служби безпеки України у Львівській області від 28 липня 2023 року № 62/5/10-3187нт «Щодо діяльності ГО «Конфедерація національних товариств західних областей України» стосовно ініціювання відповідно до положень статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання» судового розгляду про заборону діяльності Конфедерації національних товариств західних областей України у зв`язку з грубим порушенням вимог статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання».
До вищезгаданого звернення долучено акт огляду мережі «Інтернет» від 12 липня 2023 року з копіями виявлених матеріалів та лист Інституту народознавства Національної академії наук України від 21 липня 2023 року № 176.
В акті огляду мережі «Інтернет» від 12 липня 2023 року зазначено наступне.
Старшим оперуповноваженим в ОВС УСБУ у Львівській області підполковником ОСОБА_9 , в службовому приміщенні між кабінетами № 414, 416, 418 Управління СБ України у Львівській області за адресою: вул. Вітовського, буд. 55, за допомогою службового комп`ютера, під`єднаного до мережі Інтернет з встановленими web-браузерами «Google Chrome», «Mozilla Firefox» «Opera» здійснено огляд інформації, яка опублікована в мережі Інтернет стосовно представників ГО «Конфедерації національних товариств західних областей України».
У ході проведення огляду зазначених матеріалів встановлено наступне:
За допомогою інтернет-браузера «Opera» в пошуковому сервісі соціальної мережі «Фейсбук» («Facebook» https://www.facebook.com) введено пошуковий запит з даними « ОСОБА_10 ». Результати пошуку за допомогою функції «printscreen» та допоміжного програмного забезпечення «Microsoft Paint» скопійовані та додаються до цього акта.
За результатами пошуку отримано персональну сторінку користувача « ОСОБА_10 » з посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_1
Станом на 2023 рік у вкладці «перегляд спогадів» на сторінці ОСОБА_1 у «Фейсбуці» поширена публікація від 01 березня 2019 року, присвячена п`ятій річниці т.зв. «руської весни на Донбасі». У змісті публікації ОСОБА_1 згадує події, що відбувались у 2014 році та виправдовує анексію Криму рф, посилаючись на відновлення т.зв «історичної справедливості» (додаток 11).
На вказаній сторінці розміщено відкритий лист ОСОБА_11 до міністра просвіти РФ ОСОБА_12 , у якому він вказує, що новий підручник з історії Криму на 2020/2021 роки не об`єктивно висвітлює історію Криму у XX столітті. Зокрема, ОСОБА_8 вказує, що у 2014 році відбулось «возз`єднання» Криму з РФ, а період перебування Криму у складі України називає окупацією. Крім того, він звинувачує представників проросійських громадсько-політичних структур у тому, що їх пасивність призвела до того, що Крим близько 25 додаткових років до 2014 року перебував у окупації. Він підтримав дії проросійських активістів, які на початку 2014 року провели т.зв. «круглі столи» щодо переходу під юрисдикцію РФ та підтримав військову агресію Сил спеціальних операцій РФ на території Криму. Крім того, він оцінює агресію військовослужбовців РФ як «визвольну діяльність» (додаток 1).
Вказана позиція О.Свістунова поширена на Інтернет-порталі «Новоросс.info» (http://www.novoross.info/general/61606-veteran-russkogo-dvizheniya-kryma-vystupil-protiv uchebnika-po-istorii-poluostrova-otkuda-ubrali-tatarskih-kollaboracionistov.html?fbclid=IwARЗ25 fYGysdpgEnCyDHsnzbwTNjFT_hZanTGlqNUn7UОtjNОKSDxlIpM-ZA) у статті «Ветеран русского движения Крыма выступил против учебника по истории полуострова, откуда убрали татарских коллаборационистов» (рос.).
14 травня 2014 року на Інтернет-порталі «Політика-Крим» (http://politika- crimea.ru/s/803-svistunov-aleksandr-grigorevich-dose/52028-aleksandr-svistunov-lyudi-ne-khotyat-miritsya-s-vlastyu-kotoraya-ugnetaet-ikh-sushchnost-i-prirodu) розміщена стаття за результатами інтерв`ю ОСОБА_13 для сепаратистського відео-каналу «Юго-Всточний фронт» (рос.) під назвою «Люди не хочуть миритись з владою, яка пригнічує їх сутність і природу». О.Свістунов підтримав Анексію АР Крим Російською Федерацією та сепаратистські прояви на Донбасі. Він наголосив, що така країна довго сама без сторонньої допомоги проіснувати не зможе. Крім того, він висловив жаль, що керівництво України не шукало підтримки у Росії (додаток 2).
16 липня 2019 року на сепаратистському Інтернет-порталі «Новорос.інфо» розміщена стаття під назвою «Цеков замість Константинова. Чи відбудеться рокіровка?» (https://www.novoross.info/krim/54498-cekov-vmesto-konstantinova-sostoitsya-li-krymskaya rokirovka.html). У статті інформується про активну участь ОСОБА_13 у громадсько-політичному житті анексованого Криму. Зокрема, вказано, що відбувся з`їзд «патріотичних» організацій Криму, у якому, серед інших, взяв участь засновник забороненої на території України партії «Руський блок» О.Свістунов. Учасники заходу прийняли рішення втрутитись у процес кадрових призначень кандидатів на посаду голови Верховної Ради Криму, зокрема, підготовили звернення до президента РФ ОСОБА_14 щодо недоцільності призначення сенатора від Криму у Раді Федерації C.Цекова замість діючого голови Верховної Ради Криму ОСОБА_15 (обоє оголошені у розшук на території України за підозрою у вчиненні злочину, передбаченого ст. 111 КК України (державна зрада)) (додаток 3).
30 червня 2016 року на сепаратистському Інтернет-порталі «Новорос.інфо» розміщена стаття«Ініціатива севастопольців щодо референдуму по виборам губернатора широко підтримали б і кримчани ОСОБА_16 » (https://www.novoross.info/krim/35208-iniciativu-sevastopolcev-o-provedenii-referenduma-po-vyboram-gubematora-shiroko-podderzhali-by-i-krymchane-aleksandr-svistunov.html). У статті інформується про активну участь ОСОБА_13 у громадсько-політичному житті анексованого Криму. Зокрема, у статті наводиться інтерв`ю колишнього голови забороненої на території України партії «Руський блок» О.Свістунова, у якому він підтримав ініціативу громадсько-політичних структур м. Севастополь щодо необхідності відмови від процедури призначення губернатора Севастополя та запровадження процедури обрання його на референдумі. Крім того, ОСОБА_8 заявив, що мешканці усього Криму готові підтримати ініціативу щодо обрання губернатора Криму голосуванням, а не шляхом призначення. Водночас, в статті вказано про підтримку О.Свістуновим подій т.зв. «Кримської весни» 2014 року, коли відбувся псевдореферендум та анексія півострова Росією.
21 листопада 2014 року на сепаратистському Інтернет-порталі «Новорос.інфо» (https://www.novoross.info/politiks/29449-glava-russkoy-obschiny-lvova-gorod-zachischen-ot-russkih-lyudey-video.html) розміщена скорочена друкована версія інтерв`ю ОСОБА_13 під назвою «Голова російської меншини Львова: Львів «зачищено» від руських людей» (додаток 4).
До вказаної статті додана повна відеоверсія інтерв`ю на відео-хостингу «Ю-Туб» з аналогічною назвою. У вказаному сюжеті ОСОБА_8 повідомив, що міський голова ОСОБА_17 надав неправдиву інформацію про те, що у м. Львові відсутня дискримінація російської меншини. ОСОБА_8 намагався переконати глядачів, що у Львові відбувається агресія та колосальна дискримінація по відношенню до вказаної громади. Він вказав, що ті хто виступає з критикою С.Бандери та ВО «Свобода», переслідуються. ОСОБА_8 наголосив, що органи влади та громадсько-політичні структури системно працюють проти російської меншини. Зокрема, стосовно тих хто говорить російською мовою вчиняють фізичне насильство. Він повідомив, що у минулому відбулась зустріч делегації міської влади Москви, РФ з міським головою Львова «кінченим бандерівцем». О.Свістунов повідомив, що « ... суспільно-політичні процеси у Львові щодо зміни ставлення до Росії на позитивне, ще можна повернути з болем та кров`ю, але можна» (додаток 5).
21 квітня 2014 року на сепаратистському Інтернет-порталі «Новорос.інфо» розміщена стаття «О.Свістунов: «Демократія на Україні річ двояка». У матеріалі вказано, що ОСОБА_8 визначає діючу владу України як хунту. Він вказує на необхідність реалізації на Україні варіанту «розлучення» як в Чехословаччині. Зокрема, частина Україна хоче на Захід, інша - на Схід. Він пропонує мирний відхід територій. У протилежному випадку складна суспільно-політична ситуація буде тільки загострюватись (додаток 6).
06 березня 2014 року на Інтернет-порталі «Євразія» розміщена скорочена друкована версія інтерв`ю О.Свістунова під назвою «На Донбасі гине російська еліта». У матеріалі вказано, що 06 березня 2014 року на прес-конференції у інформаційній агенції «РІА-Новини» (м. Москва, РФ) відбулась пресконференція у якій взяв участь ОСОБА_16 . Останній повідомив, що у нього викликає занепокоєння за майбутнє Криму, зокрема, він не виключає спробу керівництва України зірвати намічений референдум. Він стверджує, що українська влада вбиває проросійських активістів у Донецьку. О.Свістунов звернувся до Російської Федерації, її громадян та добровольців прибути на Донбас та «допомогти». Він вказує, що Донецька і Луганська області ніколи не були територією України. О.Свістунов заявив, що Південно-Східний регіон України «буде боротись до кінця» (додаток 7).
06 березня 2014 року на відео-хостингу Ю-Туб розміщена повна відео-версія інтерв`ю О.Свістунова на вказаній вище прес-конференції у інформаційній агенції « ІНФОРМАЦІЯ_2 » під назвою «Ситуація на Україні: актуальна обстановка та самооборона Південно-Сходу» ( ІНФОРМАЦІЯ_3 де він вказав на незаконність перебування території Луганської та Донецької областей у складі України та закликав громадян Росії прибути в Донецьк та Луганськ для підтримки місцевих незаконних збройних формувань (додаток 8).
03 березня 2014 року на Інтернет-сторінці газети « ІНФОРМАЦІЯ_4 » опубліковано інтерв`ю ОСОБА_13 під назвою «Якщо Захід почне давити і «включати» істерику, то Крим відійде до Росії дуже швидко» (http://www.vppress.ru/stories/Aleksandr-Svistunov-Do-poslednego-patrona-budu-otstrelivatsya-22474). У вказаному матеріалі журналіст інформує, що бере інтерв`ю у ОСОБА_18 . Останній вказує, що Росія зобов`язана захистити російську меншину і ввести війська в Крим. Він наголошує на необхідності якісної підготовки до проведення референдуму у Криму, щоб подія несла легітимний статус. О.Свістунов, підкреслив, що чекає, щоб українська влада прийняла факт самовизначення Криму. Він підтримав дії Росії стосовно Криму (додаток 9).
На Інтернет-порталі «rnbo.gov.ua» розміщено рішення РНБО від 12 травня 2023 року «Про застосування, скасування і внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», введеного в дію Указом президента України від 12 травня 2023 року № 280/2023, у якому під номером 61 вказано особу стосовно якої застосовуються санкції ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , уродженець м. Львова (додаток 10).
Огляд проводився при денному та штучному освітленні з використанням ПЕОМ інв. № 10482913, з`єднаного з мережею Інтернет, за допомогою Інтернет-браузерів «Google Chrome» та «Mozilla Firefox». Під час огляду зображення дисплея (електронна інформація) копіювалось функцією програмного забезпечення ПЕОМ, зокрема програмою «Засіб захоплення фрагментів» з подальшим внесенням матеріалів до акту.
Згідно з експертною оцінкою, викладеною у листі Інституту народознавства Національної академії наук України від 21 липня 2023 року № 176, у наданих матеріалах зафіксовано виступи лідерів ГО «Конфедерації національних товариств західних областей України», які посягають на територіальну цілісність України.
Зокрема, у 2014 році напередодні окупації російською федерацією АР Крим голова ГО «Конфедерації національних товариств західних областей України» ОСОБА_16 виступив від імені всіх членів організації підтримав проведення псевдореферендуму в Криму. Своїми необґрунтованими тенденційними висловлюваннями щодо «геноциду» росіян в Україні, утисків прав російської меншини у Львові він намагався сформував негативне ставлення представників російської громади з інших регіонів нашої держави до етнічних українців, чим створював підґрунтя до розпалення міжнаціональної ворожнечі.
О.Свістунов публічно підтримав діяльність так званого «народного губернатора» ОСОБА_19 та його оточення у м. Донецьк, які не визнали центральні органи влади України і захопили владу у м. Донецьк. О.Свістунов визнав, що брав участь у захоплені будівель державних органів влади у м. Донецьк. Він публічно закликав громадян Росії прибути на Донбас та протистояти правоохоронним органам України, міліції, СБУ. Він намагався переконати, що Донецька та Луганські області, нібито, незаконно входять до складу України. ОСОБА_8 під час пресконференції підтримав твердження одного із учасників заходу, який поширював сепаратистські ідеї щодо необхідності виходу Донецької, Луганської та Харківської областей із складу України. О.Свістунов підтримав рішення проросійських громадсько-політичних структур Криму прискорити проведення псевдореферендуму про перехід під юрисдикцію Росії. Крім того, під час інших інтерв`ю, ОСОБА_8 агітував за розділення України за «чехословацьким сценарієм».
У 2020 році ОСОБА_8 поширив відкритий лист до керівництва РФ у якому вказав, що у 2014 році відбулось «возз`єднання» Криму з РФ, а період перебування Криму у складі України називає окупацією. Крім того, він підкреслює, що дії силових структур РФ в Криму носили «визвольний» характер.
Висновок:
У результаті проведеного аналізу матеріалів публічних виступів представників ГО «Конфедерації національних товариств західних областей України», робимо висновок діяльність вказаної структури спрямована на ліквідацію незалежності України, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, що прямо суперечить Конституції України та заборонено Законом України «Про громадські об`єднання», а також становить загрозу демократичному розвитку українського суспільства.
Ураховуючи те, що згідно з наданими Управлінням Служби безпеки України у Львівській області документами громадське об`єднання Конфедерація національних товариств західних областей України здійснює в особі керівника ОСОБА_1 діяльність, спрямовану на порушення територіальної цілісності держави, розпалювання міжетнічної ворожнечі, позивач звернувся з цим позовом до суду про заборону діяльності вказаного громадського об`єднання відповідно до статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання».
Предметом розгляду у цій справі є оцінка наявності підстав для заборони громадського об`єднання Конфедерації національних товариств західних областей України.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до статті 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Статтею 37 Конституції України передбачено, що утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Відповідно до статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.
Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.
Положеннями статті 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.
Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань визначає Закон України від 22 березня 2012 року № 4572-VI «Про громадські об`єднання».
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про громадські об`єднання» громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.
Обмеження щодо утворення і діяльності громадських об`єднань визначені статтею 4 Закону України «Про громадські об`єднання», згідно із якою утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду російської імперської політики та її символіки, комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; пропаганду російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну, забороняються.
Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань.
Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Громадським об`єднанням не можуть надаватися владні повноваження, крім випадків, передбачених законом.
Відповідно до частин першої, другої статті 25 Закону України «Про громадські об`єднання» припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється:
1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації;
2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
Припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Отже, припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється або за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації або ж за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
Заборона громадського об`єднання здійснюється з підстав, визначених статтею 28 Закону України «Про громадські об`єднання», відповідно до положень якої громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Справа про заборону громадського об`єднання розглядається у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
У разі прийняття рішення про заборону громадського об`єднання майно, кошти та інші активи громадського об`єднання за рішенням суду спрямовуються до державного бюджету.
Інші підстави для заборони діяльності громадського об`єднання, крім зазначених у частині першій цієї статті, не допускаються.
Приписами абзаців першого, другого пункту другого Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228 (далі Положення), визначено, що Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до пункту 7 Положення Мін`юст здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи Мін`юсту.
Згідно з абзацом четвертим пункту 14 частини першої статті 1 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» суб`єктом державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.
Як встановив суд вище, до позивача надійшло звернення Управління Служби безпеки України у Львівській області від 28 липня 2023 року № 62/5/10-3187нт «Щодо діяльності ГО «Конфедерація національних товариств західних областей України» стосовно ініціювання відповідно до положень статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання» судового розгляду про заборону діяльності Конфедерації національних товариств західних областей України у зв`язку з грубим порушенням вимог статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання», а саме: діяльність вказаного об`єднання спрямована на ліквідацію незалежності України, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, а також становить загрозу демократичному розвитку українського суспільства, що підтверджується експертною оцінкою, викладеною у листі Інституту народознавства Національної академії наук України від 21 липня 2023 року № 176.
Відповідно до пункту 2.1 Статуту головною метою діяльності Конфедерації національних товариств західних областей України є об`єднання зусиль громадських організацій національних меншин, що проживають у західних областях України для розвитку та захисту спільних інтересів у сфері національних, культурних, духовних, мовних, релігійних цінностей та традицій різних народів, налагодження дружніх стосунків між представниками національних меншин та їх співпраці з українським народом, сприяння соціальному захисту членів організацій національних меншин і активній участі краян усіх національностей у суспільному житті.
Згідно з пунктами 4.1, 4.2 Статуту вищим керівним органом Конфедерації національних товариств західних областей України є З`їзд. У періодах між З`їздами керівництво Конфедерацією здійснюється Координаційною Радою Конфедерації.
Пунктом 4.5 Статуту визначено, що Голова Координаційної Ради Конфедерації, зокрема: керує роботою Конфедерації у періодах між засіданнями Ради; представляє Конфедерацію у її відносинах з юридичними і фізичними особами; головує на засіданнях Координаційної Ради.
Аналіз наведених положень Статуту дає підстави стверджувати, що Конфедерація у своєму членстві об`єднує однодумців, що визнають та дотримуються Статуту, сприяють досягненню мети Конфедерації, при цьому у періодах між З`їздами керівництво Конфедерацією здійснюється Координаційною Радою Конфедерації, Голова якої має повноваження, зокрема керувати роботою Конфедерації у періодах між засіданнями Ради, представляти Конфедерацію у її відносинах з юридичними і фізичними особами, головувати на засіданнях Координаційної Ради.
Як встановив суд вище, Головою Координаційної Ради Конфедерації національних товариств західних областей України обрано ОСОБА_1 .
Водночас за даними Управління Служби безпеки України у Львівській області Свістунов Олександр Григорович, будучи Головою Координаційної Ради Конфедерації національних товариств західних областей України, виправдовує анексію Криму Російською Федерацією та сепаратистські прояви на Донбасі, вказує на необхідність реалізації на Україні варіанту розділення як в Чехословаччині, стверджує, що Донецька і Луганська області ніколи не були територією України тощо.
Крім цього, на Інтернет-порталі «rnbo.gov.ua» розміщено рішення Ради національної безпеки і оборони України від 12 травня 2023 року «Про застосування, скасування і внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», введеного в дію Указом президента України від 12 травня 2023 року № 280/2023, у якому під номером 61 вказано особу, стосовно якої застосовуються санкції, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , уродженець м. Львова (додаток 10).
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що діяльність відповідача спрямована на ліквідацію незалежності України, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, а також становить загрозу демократичному розвитку українського суспільства, що є порушенням вимог статті 37 Конституції України, статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання».
Як уже зазначено вище припинення діяльності громадського об`єднання є наслідком заборони такого громадського об`єднання в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання».
З урахуванням висновку суду про те, що діяльність Конфедерації національних товариств західних областей України спрямована на ліквідацію незалежності України, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, а також становить загрозу демократичному розвитку українського суспільства, що підтверджується належними та допустимими доказами, суд переконаний, що зазначене громадське об`єднання підлягає забороні відповідно до статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання» у зв`язку з виявленням ознак порушення ним вимог статті 37 Конституції України, статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання».
У зв`язку з цим заявлений позов належить задовольнити повністю заборонити громадське об`єднання Конфедерацію національних товариств західних областей України (вул. Короленка, 1-а, м. Львів, код ЄДРПОУ 25562756).
Щодо вимоги у частині покладення виконання функцій ліквідаційної комісії на орган управління юридичної особи та повідомлення про це орган, що здійснює державну реєстрацію, суд зазначає, що відповідно до частини першої статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання» заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань». Отже, така вимога фактично стосується вже порядку виконання судового рішення про заборону громадського об`єднання, деталізація якого (порядку), з огляду на його чітке нормативне регулювання, не є необхідною у судовому рішенні. При цьому зазначений висновок суду не впливає на можливість задоволення заявленого позову у повному обсязі.
За змістом частини першої статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про задоволення позову повністю.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позов Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (вул. Грюнвальдська, 11, м. Івано-Франківськ, 76018) до Конфедерації національних товариств західних областей України (вул. Короленка, 1-а, м. Львів, 79000) в особі Голови Координаційної Ради Свістунова Олександра Григоровича, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Управління Служби безпеки України у Львівській області (вул. Д. Вітовського, 55, м. Львів, 79000) про заборону діяльності громадського об`єднання задовольнити повністю.
Заборонити громадське об`єднання Конфедерацію національних товариств західних областей України (вул. Короленка, 1-а, м. Львів, код ЄДРПОУ 25562756).
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII «Перехідні положення» цього Кодексу.
Повний текст рішення складено 08 лютого 2024 року.
СуддяКлименко Оксана Миколаївна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2024 |
Оприлюднено | 12.02.2024 |
Номер документу | 116900308 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні