Справа № 201/1089/24
Провадження № 1-кс/201/382/2024
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 лютого 2024 року м. Дніпро
Слідчий суддя Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська ОСОБА_1 за участі секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши в залі Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська клопотання старшого слідчого 2 відділення слідчого відділу 3 управління (з дислокацією у м. Сєвєродонецьк Луганської області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях ОСОБА_3 , погоджене прокурором відділу Луганської обласної прокуратури ОСОБА_4 , у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 22023130000000265 від 05.04.2023 про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно:
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Стаханов (Кадіївка) Луганської області, зареєстрованої та проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 ,
підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України,
У судовому засіданні приймали участь:
прокурор ОСОБА_4 (у режимі відеоконференції),
захисник ОСОБА_6 (у режимі відеоконференції)
УСТАНОВИВ:
Слідчий звернувся до суду з клопотанням про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України.
В обґрунтування клопотання слідчий вказав на те, що в ході здійснення досудового розслідування встановлено, що 03.04.1997 відповідно до реєстраційних документів на території м. Стаханов (Кадіївка), Луганської області засновано Товариство з обмеженою відповідальністю «Медіателемережа» (код ЄДРПОУ 13409110), юридична адреса якого визначена: Луганська область, м. Стаханов (Кадіївка), пр-кт Леніна, буд. 31. Засновником вказаної юридичної особи визначений ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а директором - ОСОБА_8 .
Основним видом діяльності товариства згідно класифікації видів економічної діяльності указано пункт 60.20, а саме «Діяльність у сфері телевізійного мовлення».
У березні - квітні 2014 року в м. Луганськ та інших населених пунктах Луганської області розпочалася збройна агресія Російської Федерації шляхом неоголошених та прихованих вторгнень підрозділів збройних сил та інших силових відомств Російської Федерації, організації та підтримки терористичної діяльності та діяльності, направленої на окупацію Луганської області та порушення територіальної цілісності України.
В окремих містах та районах Луганської області всупереч законодавству України 11 травня 2014 року проведено незаконний референдум з питання «Про підтримку акта про державну самостійність Луганської народної республіки», за результатами якого 12.05.2014 проголошено створення незаконного псевдодержавного утворення «Луганська народна республіка» (далі - «ЛНР»).
З метою забезпечення діяльності самопроголошеної «ЛНР» представниками Російської Федерації з числа своїх громадян та місцевого населення Луганської області сформовані підрозділи політичного (так звані «органи державної влади «ЛНР») та силового блоків (до складу яких увійшли представники так званих правоохоронних органів та незаконних збройних формувань).
У результаті вищезазначених подій значна кількість території та населених пунктів Луганської області, зокрема м. Стаханов (Кадіївка) протягом квітня-вересня 2014 року опинилась під контролем регулярних з`єднань і підрозділів збройних сил та інших військових формувань Російської Федерації, підпорядкованих і скеровуваних ними російських радників та інструкторів, окупаційних адміністрацій Російської Федерації на території Луганської області так званої «ЛНР», які Законом України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» № 2268-VIII від 18.01.2018, Постановою Верховної Ради України «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями» № 254-VIII від 17.03.2015 та Закону України «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» № 1680-VII від 16.09.2014 визнані тимчасово окупованими територіями, а органи державної та місцевої влади України та бюджетні установи, згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 595 від 07.11.2014, припинили свою діяльність на вказаних територіях та переміщені на підконтрольну органам державної влади України територію.
Приблизно у 2014 році ОСОБА_7 , виїхав з тимчасово окупованого м. Стаханов, Луганської області до м. Київ, де мешкає по теперішній час.
Також у квітні 2015 року ОСОБА_5 за безпосереднього керівництва, та отримання вказівок та порад від свого сина ОСОБА_7 вирішили перереєструвати ТОВ «Медіателемережа» за попередньою юридичною адресою, згідно законодавства т.зв. «ЛНР». У квітні 2015 року ОСОБА_5 , під керівництвом ОСОБА_7 зареєструвала «Общество с ограниченой ответственностью Медиателесеть» (далі - «ООО Медиателесеть») «единый государственный реестр юридических лиц (далі - ЕГРЮЛ) 62800202, юридична адреса: Луганская Народная Республика, г. Стаханов, пр. Ленина, дом 31 (мовою оригіналу). Та згідно свідоцтва «Министерства информационных и массовых коммуникаций ЛНР» (мовою оригіналу) здійснювала діяльність у сфері «Распространения средств массовой информации» (мовою оригіналу), за спеціалізацією «Предоставления доступа к сетевым изданиям» (мовою оригіналу).
Відповідно до статей 1-3, 6 Конституції України - Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава; суверенітет України поширюється на всю її територію; Україна є унітарною державою; територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною; людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю; права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність; державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову; органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України.
Згідно зі статтями 17, 19, 65, 68 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. На території України забороняється створення і функціонування будь-яких збройних формувань, не передбачених законом. На території України не допускається розташування іноземних військових баз. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України; Кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.
З метою створення приводів для ескалації конфлікту і спроби виправдання своєї агресії перед громадянами Російської Федерації (далі - РФ) та світовою спільнотою, 21.02.2022 РФ визнано так звану «Донецьку народну республіку» та «Луганську народну республіку» незалежними державами, а 22.02.2022 президент РФ направив до Ради Федерації РФ звернення про використання збройних сил за межами РФ, яке цього ж дня розглянуто та задоволено.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб та у подальшому строк дії воєнного стану в Україні продовжувався Указами Президента України (№ 133/2022 від 14.03.2022, №259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022, № 58/2023 від 06.02.2023, № 254/2023 від 01.05.2023, № 451/2023 від 26.07.2023, № 734/2023 від 16.11.2023 ) із затвердженням відповідними Законами України, зокрема № 10211 від 06.11.2023.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 затверджено «Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».
Відповідно до вказаного переліку територія Кадіївської міської територіальної громади Луганської області (кол. м. Стаханов), яка входить до Алчевського району з 07.04.2014 є тимчасово окупованою Російською Федерацією територією України.
Згідно п. 6 ч. 1 ст.1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», окупаційна адміністрація Російської Федерації - сукупність державних органів і структур Російської Федерації, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та які виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг.
З початку тимчасової окупації території Кадіївської міської територіальної громади Луганської області (кол. м. Стаханов), представниками так званої «ЛНР», підконтрольними політичному керівництву держави-агресора, організовано та розпочато діяльність системи органів влади та їх структурних підрозділів, які, відповідно до чинного законодавства України, визнані незаконними
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність» від 03.03.2022 за № № 2108-IX Кримінальний Кодекс України доповнено статтею 111-1, зокрема щодо провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.
При цьому ОСОБА_5 будучи обізнаною, що провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора є кримінально-караним діянням господарську діяльність «ООО Медиателесеть» не припинила.
Так, у листопаді 2022 року у ОСОБА_5 виник злочинний умисел на здійснення господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора. З метою вчинення вказаних дій ОСОБА_7 вступив у злочинну з ОСОБА_5 .
Фактично, реалізація вищевказаного злочинного умислу неможлива в одноосібному порядку та потребує обов`язкової участі як ОСОБА_7 , так і ОСОБА_5 .
Продовжуючи реалізацію свого злочинного умислу, ОСОБА_5 , яка перебуває на тимчасово окупованій території Луганської області, а саме у м. Кадіївка (кол. м. Стаханов) за попередньою змовою з ОСОБА_7 вирішила перереєструвати «ООО Медиателесеть» ЕГРЮЛ 62800202, за законодавством Російської Федерації.
З метою реалізації вказаного злочинного умислу 29.11.2022 ОСОБА_5 за безпосереднього керівництва, та отримання вказівок та порад від ОСОБА_7 , звернулась з відповідним переліком документів до «Федеральной Налоговой Службы (ФСН), яка створена згідно положення «О Федеральной налоговой службе (ФНС)», затвердженним постановою уряду РФ від 30 вересня 2004 року № 506, та зареєструвала «Общество с ограниченой ответсвенностью ««Медиателесеть»» відповідно до законодавства Російської Федерації, Основной Государственный Регистрационный номер (ОГРН) 1229400045346, з юридичною адресою: Луганская Народная Республика, г. Стаханов, пр. Ленина, дом 31 (мовою оригіналу). Основним видом діяльності вказаного товариства згідно класифікації видів економічної діяльності вказано пункт 61.10 - «Деятельность в области связи на базе проводных технологий» (мовою оригіналу).
Метою вказаних дій було здійснення господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора зміст якої розкрито у ст. 3 Господарського кодексу України, а саме діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Крім того, «ООО Медиателесеть» здійснює діяльність із надання населенню тимчасово окупованого м. Кадіївка (кол. Стаханов) Луганської області послуг з доступу до мережі інтернет та кабельного телебачення. Вказане телебачення здійснює трансляцію телеканалів країни-агресора, передач, які виправдовують, визнають правомірною, заперечують збройну агресію російської федерації проти України та глорифікують її учасників.
Програми вказаних телеканалів містять заклики до насильницької зміни конституційного ладу в Україні, викривлення реальних подій та агресивних дій російської федерації та згідно із Законом України від 05.02.2015 № 159-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України», Ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва (№ 826/3456/14 від 25.03.2014), рішеннями Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення (зокрема, рішення № 490 від 24.07.2014 «Щодо відповідності змісту іноземних програм «РТР-Планета», «НТВ-Мир», «Россия 24» та «ТВ Центр-Іnternational» («ТVСІ») вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення згідно з ч. 1 ст. 42 Закону України «Про телебачення і радіомовлення»), Указами Президента України «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», обмежені і заборонені для розповсюдження на території України.
Також 29.11.2023 ОСОБА_5 за вказівкою ОСОБА_7 зареєструвала вказане підприємство у «Фонде социального страхования Российской Федерации» (мовою оригіналу). Вказана організація створена 1 січня 1991 року на основі «Постановления Совета Министров РСФСР и Федерации независимых профсоюзов» (мовою оригіналу) від 25 грудня 1990 року N 600/9-3 «О совершенствовании управления и порядка финансирования расходов на социальное страхование трудящихся РСФСР» (мовою оригіналу) був створений позабюджетній «Фонд социального страхования Российской Федерации» (мовою оригіналу). З 1993 року Фонд стає фінансово-кредитною установою при уряді російської федерації.
Надалі, 01.12.2022 ОСОБА_5 , на виконання вказівок ОСОБА_7 , зареєструвала «ООО Медиателесеть» в «Отделение Фонда пенсионного и социального страхования Российской Федерации по Луганской Народной Республике» (мовою оригіналу), створений згідно «Федерального закона «О Фонде пенсионного и социального страхования Российской Федерации» от 14.07.2022 N 236-ФЗ.
Згодом 11.05.2023 ОСОБА_5 , за наказом та безпосереднім керівництвом ОСОБА_7 , з метою отримання необхідних для ведення господарської діяльності дозволів звернулася до «Федеральной служби по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций (РОСКОМНАДЗОР) (мовою оригіналу) - федеральний орган виконавчої влади, в задачі якого входить нагляд у сфері зв`язку, інформаційних технологій та ЗМІ, а також нагляд по захисту персональних даних та регулювання радіочастотної служби. Створена в грудні 2008 року указом президента РФ ОСОБА_13. Та в подальшому ОСОБА_5 за наказом та безпосереднім керівництвом ОСОБА_7 отримала ліцензії номер Л030-00114-77/00650148, Л030-00114-77/00650086, Л030-00114-77/00650095 на здійснення «ООО Медиателесеть» «Услуг связи по передачи данных, за исключением услуг связи по передачи данных для целей передачи голосовой информации» (мовою оригіналу).
Також згідно договору № 35/10-23 від 01.01.2023 між «ООО «Медиателесеть» та «Государственное Унитарное Предприятие ЛНР «ЛУГАКОМ»» («Луганские Комуникации» створений 06.08.2015 року. Зареєстрований «Отделом государственной регистрации юридических лиц и физических лиц-предпринимателей луганского городского управления юстиции министерства юстиции луганской народной республики» та перереєстрований 29.11.2022 року згідно законодавства РФ, було укладено договір між «ООО «Медиателесеть» та «Государственное Унитарное Предприятие ЛНР «ЛУГАКОМ»» («Луганские Комуникации» створений 06.08.2015 року. щодо надання послуг приєднання та послуг з пропуску трафіка по мережі передачі даних відповідно з публічною глобальною інтернет асоціацією, що надаються «ГУП ЛНР «ЛУГАКОМ»»..
За сукупністю своїх умисних дій та викладених вище обставин ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України.
У зв`язку зі збройною агресією Російської Федерації, воєнним станом в Україні, захопленням територій м. Луганськ та інших населених пунктів Луганської області та проведенням бойових дій, беручи до уваги те, що існують достатні підстави вважати, що ОСОБА_5 перебуває на тимчасово окупованій території України та обґрунтовану неможливість вручити повістку про виклик останній, з дотриманням вимог ст. ст. 111, 135, 278 КПК України, в газеті «Урядовий кур`єр» № 243 (7641) від 05.12.2023, яка є засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора опубліковано повістку про виклик ОСОБА_5 на 09.12.2023, 10.12.2023 та 11.12.2023 за зазначеною в повістці адресою для проведення слідчих та процесуальних дій у кримінальному провадженні № 22023130000000265 від 05.04.2023, отримання письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України, допиту в якості підозрюваного тощо.
Жодного разу у призначений час громадянка ОСОБА_5 у визначене місце не з`явився, про неможливість та причини неприбуття не повідомила.
Враховуючи наведені вище обставини, слідчим за погодженням з прокурором 12.12.2023, з дотриманням вимог ст. ст. 111, 135, 278 КПК України, ОСОБА_5 повідомлено про підозру у відповідності та у спосіб, передбачений чинним кримінальним процесуальним законодавством України (опубліковано повідомлення про підозру на веб-сайті Офісу Генерального прокурора та в газеті «Урядовий кур`єр» № 248 (7646) від ІНФОРМАЦІЯ_3 , яка є засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження).
Таким чином 12.12.2023 у кримінальному провадженні № 22023130000000265 від 05.04.2023 ОСОБА_5 набула статусу підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України, а саме у провадженні господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора, за попередньою змовою групою осіб.
Постановою слідчого від 25.01.2024 на підставі ст. 281 КПК України оголошено розшук підозрюваної ОСОБА_5 .
Наявність обґрунтованої підозри ОСОБА_5 у вчиненні інкримінованого їй кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України, повністю підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами, а саме:
- протоколом огляду інтернет сайту ООО «Медиателесеть» від 25.04.2023, в ході якого встановлено опубліковану в мережі Інтернет публічну інформацію, а саме діяльність вищевказаного підприємства на тимчасово окупованій частині Луганської області;
- протоколами допитів свідків ОСОБА_9 , ОСОБА_10 та ОСОБА_11 , які повідомляють про діяльність ООО «Медиателесеть» на території м. Стаханов (Кадіїка), Луганської області;
- протоколами за результатами проведення НСРД від 18.07.2023, а саме - зняття інформації з електронних комунікаційних мереж, згідно яких встановлено факт листування ОСОБА_7 з працівниками ООО «Медиателесеть», та які здійснюють свою діяльність на тимчасово окупованій частині Луганської області;
- протокол огляду інтернет ресурсу List-ORG від 12.09.2023, згідно якого встановлено виписку з «ЕГРЮЛ» з даними реєстрації ООО «Медиателесть» на території окупованої частини Луганської області, згідно якого встановлено, що засновником та керівником на території міста Стаханов(Кадіївка), Луганської області - є ОСОБА_5 , а також вказаним оглядом встановлено відомості, щодо отримання ліцензій на здійснення господарської діяльності ООО «Медиателесеть», згідно законодавства РФ;
- протоколом допиту підозрюваного ОСОБА_7 від 26.01.2024, згідно якого встановлено, що засновником ООО «Медиателесеть», яке перебуває на тимчасово окупованій частині Луганської області, є ОСОБА_5 , та яка не теперішній час перебуває на тимчасово окупованій території у м. Стаханов(Кадіївка), Луганської області;
- протоколом допиту свідка ОСОБА_12 від 26.01.2024, згідно якого встановлено, що засновником ООО «Медиателесеть», яке перебуває на тимчасово окупованій частині Луганської області, є ОСОБА_5 , та яка не теперішній час перебуває на тимчасово окупованій території у м. Стаханов(Кадіївка), Луганської області.
Таким чином, ОСОБА_5 підозрюється у провадженні господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора, за попередньою змовою групою осіб, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України.
Також, в ході досудового розслідування встановлені ризики, передбачені пунктами 1,5 ч. 1 ст. 177 КПК України.
Про наявність ризику, передбаченого п. 1 ч. 1 ст. 177 КПК України, а саме ризик переховуватись від органів досудового розслідування та/або суду свідчать такі обставини:
- вагомість наявних доказів про вчинення підозрюваним кримінального правопорушення;
- неприбуття на виклик до прокурора три рази у статусі підозрюваного та не повідомлення слідчому та прокурору про причини та неможливість прибуття на виклик, що свідчить про те, що підозрюваний на цей час вже переховується від органу досудового розслідування;
- спосіб вчинення злочину (вчинив умисно, під час воєнного стану, що має негативні наслідки для всіх територіальних громад та України в цілому, знаходиться на тимчасово окупованій території, де продовжує свою протиправну діяльність, що з великою часткою ймовірності спонукатиме його до втечі у разі обрання більш м`якого запобіжного заходу).
Про наявність ризику, передбаченого п. 5 ч. 1 ст.177 КПК України, а саме продовжити кримінальне правопорушення, у якому він підозрюється, або вчинити інше кримінальне правопорушення свідчить:
- тимчасова окупація території України, а саме території м. Луганськ та інших населених пунктів Луганської області, де ОСОБА_5 здійснює протиправну діяльність, що дає їй можливість продовжувати здійснювати злочинну діяльність та унеможливлює реальне відбування покарання, яке може бути призначене останній у разі її засудження за цей злочин.
Всі ці обставини в своїй сукупності свідчать про те, що перебуваючи без запобіжного заходу, підозрювана зможе продовжити кримінальні правопорушення, у яких підозрюється, або вчинити інше кримінальне правопорушення проти основ національної безпеки України.
Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону адміністративна межа між тимчасово окупованою територією та іншою територією України визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 28 серпня 2022 року, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року № 75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 26 серпня 2022 року № 193) всі територіальні громади Луганського району Луганської області є тимчасово окупованою територією України.
Прокурор у судовому засіданні клопотання підтримав та просив обрати підозрюваній запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.
Захисник у судовому засіданні просив винести рішення у даному клопотанні на розсуд суду.
Заслухавши доводи прокурора, захисника, дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя дійшов висновку про таке.
Встановлено, що слідчим відділом 3 управління (з дислокацією у м. Сєвєродонецьк Луганської області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях проводиться досудове розслідування у кримінальному проваджені за № 22023130000000265 від 05.04.2023 відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України.
Згідно ч. 6 ст. 193 КПК України слідчий суддя, суд розглядає клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та може обрати такий запобіжний захід за відсутності підозрюваного лише у разі доведення прокурором наявності підстав, передбачених статтею 177 цього Кодексу, а також наявності достатніх підстав вважати, що підозрюваний виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України. У такому разі після затримання особи і не пізніш як через сорок вісім годин з часу її доставки до місця кримінального провадження слідчий суддя, суд за участю підозрюваного розглядає питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його зміну на більш м`який запобіжний захід, про що постановляє ухвалу.
Відповідно до ч. 2 ст. 177 КПК України однією з підстав для застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення.
Згідно зі ст. 8 КПК України кримінальне провадження здійснюється з додержанням принципу верховенства права, відповідно до якого людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Принцип верховенства права у кримінальному провадженні застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.
Оскільки чинне законодавство не розкриває поняття обґрунтованої підозри, враховуючи ст. 8, 9 КПК України, слід керуватися позиціями Європейського суду з прав людини. З точки зору практики ЄСПЛ обґрунтованість підозри - це певний стандарт доказування, який означає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення (рішення у справі "Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства" від 30 серпня 1990 року, п. 32, Series A, N 182). При чому факти, які викликали підозру, не обов`язково мають бути одного рівня з тими, які необхідні для того, щоб не лише обґрунтувати засудження, а й пред`явити обвинувачення, що є наступною стадією в процесі розслідування кримінальної справи (рішення у справі "Murray v.United Kingdom", 14310/88, 28.10.94, п. 55).
Уявлення про "обґрунтовану підозру" має ґрунтуватися поміж інших факторів, на двох ключових критеріях: суб`єктивному та об`єктивному.
Перший критерій означає, що підозра має бути добросовісною, тобто особа, яка оголосила про підозру, має щиро підозрювати особу у вчиненні такого кримінального правопорушення, другий - що об`єктивно існують дані про скоєне кримінальне правопорушення і причетність особи до вчинення правопорушення. Такими даними можуть бути дії самого підозрюваного, наявні документи, речові докази, показання очевидців тощо.
Наявність обґрунтованої підозри у вчиненні кримінального правопорушення ОСОБА_5 повністю підтверджується зібраними у ході досудового розслідування належними та допустимими доказами у їх сукупності, зокрема: протоколами допитів свідків, протоколами оглядів публікацій на сторінках Інтернет (Берклійський Протокол), іншими документами, здобутими у ході досудового розслідування кримінального провадження.
Стороною обвинувачення дотримано вимогу розумної підозри, оскільки наявні на цей час докази у кримінальному провадженні свідчать про об`єктивний зв`язок підозрюваного із вчиненням кримінального правопорушення, тобто виправдовують необхідність подальшого розслідування у цьому провадженні з метою дотримання імперативних завдань кримінального провадження, визначених ст. 2 КПК України.
При цьому суд звертає увагу, що для повідомлення про підозру не потрібна така ж ступінь доведення як для визнання особи винною, достатньо щоб у стороннього спостерігача склалось враження, що злочин було вчинено і підозрювана особа причетна до його вчинення. Такого ступеню доведення у цій справі було досягнуто.
У зв`язку зі збройною агресією Російської Федерації, воєнним станом в Україні, захопленням територій м. Луганськ та інших населених пунктів Луганської області та проведенням бойових дій, беручи до уваги те, що існують достатні підстави вважати, що ОСОБА_5 перебуває на тимчасово окупованій території України та обґрунтовану неможливість вручити повістку про виклик останній, з дотриманням вимог ст. ст. 111, 135, 278 КПК України, в газеті «Урядовий кур`єр» № 243 (7641) від 05.12.2023, яка є засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора опубліковано повістку про виклик ОСОБА_5 на 09.12.2023, 10.12.2023 та 11.12.2023 за зазначеною в повістці адресою для проведення слідчих та процесуальних дій у кримінальному провадженні № 22023130000000265 від 05.04.2023, отримання письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України, допиту в якості підозрюваного тощо.
12.12.2023 слідчим за погодженням з прокурором ОСОБА_5 повідомлено про підозру у відповідності та у спосіб, передбачений чинним кримінальним процесуальним законодавством України (опубліковано повідомлення про підозру на веб-сайті Офісу Генерального прокурора та в газеті «Урядовий кур`єр» № 248 (7646) від ІНФОРМАЦІЯ_3 , яка є засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження).
Таким чином, 12.12.2023 у кримінальному провадженні № 22023130000000265 від 05.04.2023 ОСОБА_5 набула статусу підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України, а саме у провадженні господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора, за попередньою змовою групою осіб.
Постановою слідчого від 25.01.2024 на підставі ст. 281 КПК України оголошено розшук підозрюваної ОСОБА_5 .
Згідно ч 2 ст. 177 КПК України другою підставою для застосування запобіжного заходу є наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді вважати, що підозрюваний може здійснити дії, передбачені частиною першою цієї статті.
Слідчий суддя вважає доведеними вказані ризики, передбачені пунктами 1,5 ч. 1 ст. 177 КПК України.
Про наявність ризику, передбаченого п. 1 ч. 1 ст. 177 КПК України, а саме ризик переховуватись від органів досудового розслідування та/або суду свідчать такі обставини:
- неприбуття на виклик до прокурора три рази у статусі підозрюваного та не повідомлення слідчому та прокурору про причини та неможливість прибуття на виклик, що свідчить про те, що підозрюваний на цей час вже переховується від органу досудового розслідування;
- спосіб вчинення злочину (умисно, під час воєнного стану, що має негативні наслідки для всіх територіальних громад та України в цілому, знаходиться на тимчасово окупованій території, де продовжує свою протиправну діяльність, що з великою часткою ймовірності спонукатиме його до втечі у разі обрання більш м`якого запобіжного заходу).
Про наявність ризику, передбаченого п. 5 ч. 1 ст.177 КПК України, а саме продовжити кримінальне правопорушення, у якому він підозрюється, або вчинити інше кримінальне правопорушення свідчить:
- тимчасова окупація території України, а саме території м. Луганськ та інших населених пунктів Луганської області, де здійснює протиправну діяльність, що дає їй можливість продовжувати здійснювати злочинну діяльність та унеможливлює реальне відбування покарання, яке може бути призначене останній у разі її засудження за цей злочин.
Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону адміністративна межа між тимчасово окупованою територією та іншою територією України визначається Кабінетом Міністрів України.
Той факт, що підозрювана ОСОБА_5 перебуває на тимчасово окупованій території України підтверджується вищезазначеними доказами, зібраними під час досудового розслідування.
З огляду на те, що у судовому засіданні знайшли своє підтвердження ті обставини, що ОСОБА_5 набула статусу підозрюваного у кримінальному провадженні, підозра є обґрунтованою, доведення органом досудового розслідування наявності ризиків, передбачених статтею 177 КПК України, а також факт того, що сукупність доказів у своєму зв`язку вказують слідчому судді на достатність підстав вважати, що підозрювана перебуває на тимчасово окупованій території України, слідчим суддею встановлено достатні підстави для розгляду клопотання про обрання запобіжного заходу за відсутності підозрюваної, відповідно до приписів ч. 6 ст. 193 КПК України.
Відповідно до ч. 6 ст. 176 КПК України під час дії воєнного стану до осіб, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні злочинів, передбачених статтями 109-114-2, 258-258-5, 260, 261, 437-442 Кримінального кодексу України, за наявності ризиків, зазначених у статті 177 цього Кодексу, застосовується запобіжний захід, визначений пунктом 5 частини першої цієї статті.
Згідно з п. 5 ч. 1 ст. 176 КПК України запобіжним заходом є тримання під вартою.
У зв`язку з тим, що ОСОБА_5 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, яке входить до вищевказаного переліку, підозра є обґрунтованою, доведення органом досудового розслідування наявності ризиків, передбачених статтею 177 КПК України, до неї може бути застосований виключно запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, а тому клопотання підлягає задоволенню.
Згідно з абз. 7 ч. 4 ст. 183 КК України, при обранні запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно підозрюваного, обвинуваченого, який оголошений у міжнародний розшук, та/або який виїхав, та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, розмір застави не визначається.
Згідно з абз. 8 ч. 4 ст. 183 КК України, під час дії воєнного стану слідчий суддя, суд при постановленні ухвали про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, враховуючи підстави та обставини, передбачені статтями 177 та 178 цього Кодексу, має право не визначити розмір застави у кримінальному провадженні щодо злочину, передбаченого статтями 109-114-2, 258-258-5, 260, 261, 402-405, 407, 408, 429, 437-442 Кримінального кодексу України.
Оскільки ОСОБА_5 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, яке входить до переліку, перебуває на тимчасово окупованій території України, розмір застави слідчий суддя не визначає.
Згідно ч. 4 ст. 197 КПК України, у разі постановлення слідчим суддею, судом ухвали про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно підозрюваного, обвинуваченого на підставі ч. 6 статті 193 цього Кодексу строк дії такої ухвали не зазначається.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 177, 178, 183, 193, 194, 197, 369-372, 376, 395, 615 КПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання старшого слідчого 2 відділення слідчого відділу 3 управління (з дислокацією у м. Сєвєродонецьк Луганської області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях ОСОБА_3 , погоджене прокурором відділу Луганської обласної прокуратури ОСОБА_4 , у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 22023130000000265 від 05.04.2023 про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України, - задовольнити.
Обрати ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваній у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України, запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, без визначення розміру застави.
Роз`яснити, що згідно з положеннями ч. 6 ст.193 КПК України, після затримання особи і не пізніше як через сорок вісім годин з часу доставки її до місця кримінального провадження слідчий суддя, за участю підозрюваного, розглядає питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його зміну на більш м`який запобіжний захід, про що постановляє ухвалу.
Відповідно до ч.4 ст.197 КПК України строк дії такої ухвали не зазначається.
Ухвала щодо обрання запобіжного заходу підлягає негайному виконанню після її оголошення.
Контроль за виконанням ухвали доручити прокурору ОСОБА_4 .
Ухвала слідчого судді набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення, а особою, що тримається під вартою - протягом того ж строку з моменту отримання нею її копії.
Повний текст ухвали суду складений і оголошений о 10:05 годині 09 лютого 2024 року.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2024 |
Оприлюднено | 13.02.2024 |
Номер документу | 116911919 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів тримання під вартою |
Кримінальне
Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська
Бойко В. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні