Постанова
від 31.01.2024 по справі 921/52/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" січня 2024 р. Справа №921/52/23

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого суддіО.С. Скрипчук

суддівС.М. Бойко

Н.М. Кравчук,

секретар судового засідання В.Б. Лагутін,

розглянувши апеляційну скаргу Комунального некомерційного підприємства Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр Тернопільської обласної ради б/н від 12.09.2023 (вх. № 01-05/2912/23 від 14.09.2023)

на рішення Господарського суду Тернопільської області від 17.08.2023 (повний текст рішення складено 28.08.2023, м. Тернопіль, суддя Н.М. Бурда)

у справі № 921/52/23

за позовом: Приватного акціонерного товариства Тернопільміськгаз, м. Тернопіль

до відповідача: Комунального некомерційного підприємства Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр Тернопільської обласної ради, с. Великі Гаї Тернопільського району Тернопільської області

про стягнення 556 376,27 грн заборгованості.

за участю представників:

від позивача: не з`явився;

від відповідача (в режимі відеоконференції): Нужда Ф.Т.

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та рішення суду першої інстанції

13.01.2023 Приватне акціонерне товариство Тернопільміськгаз звернулось до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Комунального некомерційного підприємства Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр Тернопільської обласної ради про стягнення 556 376,27 грн. за несанкціонований відбір природного газу.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що між сторонами укладено договір розподілу природного газу шляхом підписання відповідачем заяви-приєднання №333 до умов договору природного газу (для споживача, що не є побутовим) на умовах Типового договору, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 №2498. Відповідно до пп.5 п.7.4 договору споживач зобов`язався не допускати несанкціонованого відбору природного газу. Водночас, згідно даних інформаційної платформи оператора ГТС, позивачем встановлено, що Комунальне некомерційне підприємство "Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр" Тернопільської обласної ради (споживач з ЕІС-кодом 56XS00002019400V) було зазначене у реєстрі "Повідомлення про споживачів у зоні ліцензійної діяльності Оператора ГРМ, які не включені до Реєстру споживачів жодного постачальника/постачальник яких не подав номінацію на точку виходу до ГРМ або така номінація була відхилена Оператором ГТС, постачальник яких ініціював припинення їх газопостачання" (період з 02.01. по 22.01.2021, та з 10.02. по 28.02.2021). Згідно витягів з інформаційної платформи оператора ГТС за січень 2021 року КНП "Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр" Тернопільської обласної ради несанкціоновано відібрало природний газ з газорозподільної системи оператора ГРМ (позивача) в обсязі 13465,50 м3, вартістю 327 715,26 грн. з ПДВ; за лютий 2021 року 10447,00 м3, вартістю 228 661,01 грн. з ПДВ, а всього на загальну суму 556 376,27 грн., які позивач просить стягнути з відповідача в судовому порядку.

Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 17.08.2023 року у справі №921/52/23 (суддя Н.М. Бурда) позов задоволено. Стягнуто з Комунального некомерційного підприємства "Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр" Тернопільської обласної ради на користь Приватного акціонерного товариства "Тернопільміськгаз" 556 376,27 грн. за несанкціонований відбір природного газу та 8 345,64 грн. в повернення сплаченого судового збору.

В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив, що за даними інформаційної платформи оператора ГТС, відповідач, не будучи включеним до Реєстру споживачів будь-якого постачальника, в період з 02.01. по 22.01.2021 та з 10.02. по 28.02.2021 здійснював відбір природного газу, відібравши протягом січня-лютого 2021 року природний газ з газорозподільної системи оператора ГРМ (позивача), зокрема: в січні 2021 року - 13465,50 м3; та в лютому 2021 року 10447,00 м3. Так як відповідач у спірний період не був включений до Реєстру споживачів жодного постачальника відтак, суд дійшов висновку, що у період з 02.01. по 22.01.2021 та з 10.02. по 28.02.2021 допустив несанкціоноване споживання (відбір) природного газу. Загальна вартість компенсації за відібраний відповідачем у вказаний період природний газ з газорозподільної системи оператора ГРМ становить 556 376,27 грн, в т.ч. за січень 2021 року - 327 715,26 грн з ПДВ; за лютий 2021 року - 228 661,01 грн з ПДВ.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

КНП Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр Тернопільської обласної ради подало апеляційну скаргу на рішення Господарського суду Тернопільської області від 17.08.2023 року у справі №921/52/23, в якій просить скасувати зазначене судове рішення повністю та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ПрАТ Тернопільміськгаз відмовити. Скаржник вважає оскаржуване рішення прийнятим при неправильному застосуванні норм матеріального права та з порушенням норм процесуального права. Зокрема зазначає, що п. 8.1 Типового договору розподілу природного газу передбачено, що відповідальність за невиконання або неналежне виконання своїх зобов`язань сторони несуть згідно з цим договором та чинним законодавством України. Отже, умовами договору не передбачено безпосередньо відповідальності у вигляді сплати споживачем компенсації вартості несанкціоновано відібраного природного газу. Така відповідальність передбачена пунктами 3, 4 глави 5 розділу VI Кодксу ГРМ (в редакції постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1437 від 27.12.2017). Із змісту даної норми не вбачається, що компенсація вартості оператору ГРМ несанкціонованого відбору природного газу у період відсутності споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника є беззаперечною. Умовою такої компенсації є віднесення обсягів (неврегульованого небалансу) на оператора ГРМ Оператором ГТС при забезпеченні заходів балансування за підсумками газового місяця, тобто наявність збитків, спричинених у даному випадку ПрАТ «Тернопільміськгаз». Водночас, позивач ні з позовною заявою, ні в ході розгляду справи судом першої інстанції не надав доказів того, що спірні обсяги небалансу Оператором ГТС віднесені на ПрАТ «Тернопільміськгаз». Скаржник наголошує, що при розгляді справи судом першої інстанції в судовому засіданні 10.08.2023 представник позивача повідомив, що значний обсяг відповідних документів утруднює представлення таких доказів суду. Разом з тим, місцевий господарський суд погодився з такими твердженнями позивача та поклав їх, в числі інших в обгрунтування оскарженого рішення, чим порушив вимоги ст. 74 ГПК України. Скаржник звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що відповідно до ст. ст. 3, 41 Закону України «Про публічні закупівлі», норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом відповідачем (Споживачем) 18.12.2020 укладено договір №401/12 про постачання природного газу для потреб непобутових споживачів з ТзОВ "Кастум", терміном дії з 01.01.2021 по 31.12.2021. Згідно з додатковою угодою від 22.01.2021 зобов`язання сторін, що виникали з договору №401/12 від 18.12.2020, у зв`язку з істотною зміною з 01.01.2021 ціни товару на ринку природного газу, були припинені з 22.01.2021. За час дії договору ТзОВ "Кастум" відповідачу передано 14700 куб.м природного газу, вартістю 70 560,00 грн., які повністю оплачені Споживачем. 29.01.2021 відповідачем укладено договір на постачання природного газу №18/01 з ДП "Газпостач" ТзОВ "Тернопільміськгаз", строком дії з 23.01.2021 до 05.03.2021. За період дії договору в січні 2021 року відповідачу було поставлено 5,04 тис. куб.м газу вартістю 42 487,00 грн., в лютому 2021 року 5,058 тис. куб.м вартістю 42 638,94 грн, які також повністю оплачені. Стверджує, що у вказані періоди постачання природного газу КНП "Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр", як споживачу, здійснювалося на підставі укладених договорів з ТзОВ "Кастум" у період з 01 січня по 22 січня 2021 року; з ДП "Газпостач" ТзОВ "Тернопільміськгаз" з 23 січня по 28 лютого 2021 року. А обставини несанкціонованого відбору природного газу Споживачем у періоди з 02.01.2021 по 22.01.2021 обсягом 13465,50 куб.м вартістю 327 715,26 грн. та з 10.02.2021 по 28.02.2021 обсягом 10447,00 куб.м на суму 228 661,01 грн., нічим не підтверджені та не обґрунтовані. Крім того, скаржник наголошує, що згідно умов вказаних договорів своєчасну реєстрацію КНП "Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр", як споживача у власному реєстрі споживачів та інформаційній платформі Оператора ГТС мали забезпечити постачальники газу. На переконання скаржника, Споживачем не допущено порушення вимог щодо здійснення господарської діяльності та відсутня його вина у нездійсненні реєстрації, як споживача у Реєстрі споживачів та інформаційній платформі Оператора ГТС, що виключає його відповідальність за такі дії у вигляді компенсації за несанкціонований відбір газу.

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

Позивач на надав суду письмового відзиву на апеляційну скаргу.

Представник відповідача (скаржника) в судовому в режимі відеоконференції підтримав доводи наведені у апеляційній скарзі.

Позивач не делегував уповноваженого представника в судове засідання, хоча про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, шляхом направлення ухвали Західного апеляційного господарського суду від 15.01.2024 про відкладення розгляду справи № 921/52/23 на 31.01.2024 о 09 год. 40 хв. до електронного кабінету зареєстрованого в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі.

Згідно з положеннями статті 129 Конституції України, статті 2 Господарського процесуального кодексу України одним із завдань судочинства є своєчасний розгляд справи, що відповідає вимогам статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, згідно з якою кожен має право на справедливий розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Враховуючи практику Верховного Суду та Європейського Суду з прав людини з даного питання, й те, що явка сторін у справі не визнавалася судом обов`язковою, участь у судовому засіданні є правом, а не обов`язком сторони, колегія суддів прийшла до висновку, що відповідно до частини 12 статті 270 Господарського процесуального кодексу України, справу може бути розглянуто при відсутності уповноваженого представника позивача у справі.

Обставини справи

Приватне акціонерне товариство "Тернопільміськгаз", як оператор газорозподільної системи (далі Оператор ГРМ), здійснює розподіл природного газу на підставі ліцензії, виданої згідно Постанови НКРЕКП України від 29.06.2017 №860.

Між ПрАТ "Тернопільміськгаз" (як Оператором ГРМ) та КУТОР "Тернопільський обласний протитуберкульозний диспансер", правонаступником якого є відповідач - Комунальне некомерційне підприємство "Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр" Тернопільської обласної ради (Споживач), укладено договір розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) шляхом підписання відповідачем заяви-приєднання №333 від 01.04.2016 до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2498, який розміщений на офіційному сайті НКРЕКП, сайті Оператора ГРМ в мережі Інтернет за адресою: https://www.tmgaz.te.ua.

Пунктом 1.1 договору встановлено, що цей Типовий договір розподілу природного газу є публічним та регламентує порядок і умови забезпечення цілодобового доступу Споживача до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта Споживача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

Умови цього договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України «Про ринок природного газу» і Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2494 (п.1.2 Типового договору).

Відповідно до п. 1.3 цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.

Згідно із до п. 2.1 типового договору, за цим договором Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором.

Обов`язковою умовою надання Споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у Споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи оператора ГРМ (п.2.2 договору).

У відповідності до п.2.3 договору при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватися Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом газорозподільних систем. Оператор ГРМ зобов`язується вносити зміни та оновлювати інформацію, що розміщена на його сайті, зокрема, чинну редакцію тексту цього договору та Кодексу газорозподільних систем.

Пунктом 3.1 договору передбачено, що Споживач має право здійснювати відбір/споживання природного газу з газорозподільної системи за умови включення його до Реєстру споживачів будь-якого постачальника у періоді фактичного відбору/споживання природного газу, що в установленому Кодексом газотранспортної системи порядку підтверджується Оператором газотранспортної системи до початку такого періоду. Наявність підтвердженого обсягу природного газу Споживача (його постачальника) доводиться до відома Оператора ГРМ у встановленому законодавством порядку Оператором ГТС, а до відома Споживача - його постачальником. За відсутності у Споживача договору постачання природного газу та/або виділених його Постачальником підтверджених обсягів для потреб Споживача на відповідний календарний період Споживач не має права використовувати (споживати) природний газ із газорозподільної системи.

За умови включення Споживача до Реєстру споживачів будь-якого постачальника у розрахунковому періоді та відсутності простроченої заборгованості за цим договором Оператор ГРМ забезпечує розподіл природного газу, що належить Споживачу, до межі балансової належності його об`єкта з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу (п. 3.2 договору).

За змістом п.3.3 договору, Споживач, що не є побутовим, зобов`язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення підтвердженого обсягу природного газу здійснити разом зі своїм постачальником заходи з коригування в установленому порядку підтвердженого обсягу або заходи із самостійного та завчасного обмеження (припинення) власного газоспоживання. Якщо за підсумками місяця фактичний об`єм споживання природного газу Споживача буде перевищувати підтверджений обсяг природного газу, врегулювання небалансу (дефіциту) природного газу буде здійснюватись його постачальником у встановленому законодавством порядку та відповідно до умов договору постачання природного газу.

У відповідності до п.п. 5.2, 5.4 Типового договору визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по Споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та Споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим договором. Порядок визначення об`єму розподіленого Споживачу і спожитого ним природного газу та надання звітності щодо спожитих об`ємів газу за розрахунковий період визначається відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем та з урахуванням вимог цього договору.

За наявності розбіжностей у частині визначення об`єму та/або обсягу розподіленого та спожитого природного газу вони підлягають урегулюванню відповідно до умов цього Договору або в судовому порядку. До вирішення цього питання величина об`єму та обсягу розподіленого та спожитого природного газу встановлюється відповідно до даних Оператора ГРМ (п.5.6 договору).

Відповідно до пп.5 п.7.4 договору Споживач зобов`язується не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

Згідно з п. 8.1 Типового договору за невиконання або неналежне виконання своїх зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідальність згідно з цим договором та чинним законодавством України.

Пунктами 12.1, 12.3 договору визначено, що такий укладається на невизначений строк та може бути розірваний за згодою сторін або за ініціативою Споживача у порядку, визначеному законодавством України.

Як зазначає позивач у позовній заяві, відповідач у період з 02.01. по 22.01.2021, та з 10.02. по 28.02.2021 був зазначений у реєстрі "Повідомлення про споживачів у зоні ліцензійної діяльності Оператора ГРМ, які не включені до Реєстру споживачів жодного постачальника/постачальник яких не подав номінацію на точку виходу до ГРМ або така номінація була відхилена"). В підтвердження наведеного до матеріалів справи долучено відповідні повідомлення №Ф9-0000052775 та №Ф9-0000057448.

Згідно витягів з інформаційної платформи оператора ГТС, за січень 2021 року КНП "Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр" Тернопільської обласної ради несанкціоновано відібрало природний газ з газорозподільної системи оператора ГРМ (позивача) в обсязі 13465,50 м3, за лютий 2021 року 10447,00 м3. Внаслідок цього виник неврегульований небаланс, який Оператором ГТС віднесено на Оператора ГРМ - ПрAT "Тернопільміськгаз".

Позивач надіслав відповідачу повідомлення про припинення (обмеження) газопостачання №4 від 15.01.2021, у якому запропонував відповідачу у термін до 10:00 год. 20.01.2021 самостійно відключити від газових мереж газоспоживання (обмежити газоспоживання до рівня "0" тис.куб.м на добу) і підготувати до пломбування газоспоживне обладнання вхідну засувку. Також, відповідача попереджено, що у разі невиконання цієї вимоги, транспортування газу на об`єкт буде припинено (обмежено) в примусовому порядку.

У повідомленні №333 від 12.02.2021 відповідачу було повторно запропоновано у термін до 10:00 год. 16.02.2021 самостійно відключити від газових мереж газоспоживання (обмежити газоспоживання до рівня "0") і підготувати до пломбування газоспоживне обладнання вхідну засувку. Також попереджено, що у разі невиконання цієї вимоги, транспортування газу на об`єкт буде припинено (обмежено) в примусовому порядку.

Комунальне некомерційне підприємство "Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр" листом №65 від 12.02.2021 просило позивача відтермінувати відключення від газових мереж споживання, повідомивши про те, що 11.02.2021 відбувся аукціон по закупівлі газу, а процедури підписання договору можуть тривати декілька днів.

16.02.2021 позивач листом №53 від 16.02.2021 направив відповідачу акт №60333 компенсації обсягів неврегульованого небалансу природного газу від 31.01.2021, рахунок №60333 від 31.01.2021 та розрахунок вартості компенсації неврегулювання негативного небалансу природного газу, згідно яких визначено вартість компенсації обсягів неврегульованого небалансу природного газу за січень 2021 року в кількості 13465,5 м3 в розмірі 327 715,26 грн. (з ПДВ), які просив оплатити. Вказані документи відповідачем отримано 16.02.2021, що підтверджується відповідною відміткою останнього на листі.

Також, листом №110 від 23.03.2021 позивач направив відповідачу акт №60333 компенсації обсягів неврегульованого небалансу природного газу від 01.03.2021, рахунок №60333 від 01.03.2021 та розрахунок вартості компенсації неврегулювання негативного небалансу природного газу, згідно яких визначено вартість компенсації обсягів неврегульованого небалансу природного газу за лютий 2021 року в кількості 10447,00 м3 в розмірі 228 661,01 грн. (з ПДВ), які просив оплатити.

Відповідач листом № 267 від 05.09.2022 надіслав на адресу позивача заперечення на повідомлення про припинення газопостачання № 333 від 01.09.2022, в яких просив надати роз`яснення щодо зазначеної ПрАТ «Тернопільміськгаз» заборгованості. При цьому, відповідач зазначив, що у рахунку від 31.08.2022 № 60333 по компенсації обсягів неврегульованого небалансу природного газу прописана дата січень 2021 року. Чіткі дати, за які використано 13465,5 м3 відсутні, враховуючи те, що у січні 2021 року діяла угода від 18.12.2020 № 401/12 між ТзОВ «Кастум» та КНП «Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр» ТОР. Оплата проведена згідно платіжного доручення № 1032 від 27.01.2021 кількістю 14,700 м3 на суму 70 560,00 грн. Заборгованість по даному договору відсутня. 29.01.2021 підписано договір № 18/01 на постачання природного газу між ДП «Газопостач» ТзОВ «Тернопільміськгаз» з КНП Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр» ТОР Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр» ТОР. Заборгованість по даному договору відсутня. Оплата проведена згідно акта приймання-передачі від 02.02.2021 кількістю 5,04 тис м3 на суму 42 487,20 грн. (платіжне доручення № 7 від 15.02.2021), акта приймання-передачі від 03.03.2021 кількістю 5,058 тис м3, платіжним дорученням № 12 від 04.03.2021 на суму 42 638,94 грн. та рахунку № 94 від 22.03.2021 кількістю 19,478 тис м3 на суму 164 199,54 грн. платіжне доручення № 19 від 29.03.2021.

Звертаючись з даним позовом до суду, позивач зазначає, що Оператор ГТС відніс обсяги фактично спожитого відповідачем природного газу (неврегульований небаланс) на позивача, а тому КНП "Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр" Тернопільської обласної ради зобов`язане компенсувати Приватному акціонерному товариству "Тернопільміськгаз" вартість несанкціоновано спожитого газу у період з 02.01. по 22.01.2021 та з 10.02. по 28.02.2021 у розмірі 556 376,27 грн.

Норми права та мотиви, якими керується суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та висновки суду за результатами розгляду апеляційної скарги.

Згідно з частиною 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з врахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (стаття 627 Цивільного кодексу України).

Статтею 40 Закону України "Про ринок природного газу" визначено, що розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором. Оператор газорозподільної системи має забезпечити додержання принципу недискримінації під час укладення договорів розподілу природного газу з замовниками. Договір розподілу природного газу є публічним.

Згідно з ч.2 ст.633 ЦК України умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

Договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору (ч. 1 ст. 634 ЦК України).

Судом встановлено, що між сторонами виникли правовідносини за договором розподілу природного газу, укладеного шляхом підписання відповідачем заяви-приєднання №333 від 01.04.2016 до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2498, за умовами якого Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором.

Підпункт 5 пункту 7.4 Типового договору зобов`язує Споживача не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

У відповідності до ч. 1 ст. 59 Закону України «Про ринок природного газу» суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом.

Правопорушеннями на ринку природного газу зокрема є несанкціонований відбір природного газу (п. 2 ч. 2 ст. 59 Закону України «Про ринок природного газу»).

Взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем визначені Кодексом газорозподільних систем (Кодекс ГРМ), який затверджено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494. Дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників.

Пунктом 5 глави 1 розділу I Кодексу газотранспортної системи (далі Кодекс ГТС) затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 30.09.2015 № 2493 (з наступними змінами) визначено, що інформаційна платформа - електронна платформа у вигляді веб-додатка в мережі Інтернет, функціонування та керування якою забезпечується оператором газотранспортної системи, яка використовується для забезпечення надання послуг транспортування природного газу відповідно до вимог цього Кодексу.

Згідно з пунктом 7 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС, інформаційна платформа забезпечує можливість здійснення в автоматичному режимі перевірки за ЕІС-кодом споживача (точки комерційного обліку споживача) наявності/відсутності діючого постачальника природного газу у такого споживача та кінцеву дату постачання природного газу цим постачальником (у випадку наявності постачальника).

За даними інформаційної платформи оператора ГТС, відповідач, не будучи включеним до Реєстру споживачів будь-якого постачальника, в період з 02.01. по 22.01.2021 та з 10.02. по 28.02.2021 здійснював відбір природного газу, відібравши протягом січня-лютого 2021 року природний газ з газорозподільної системи оператора ГРМ (позивача), зокрема: в січні 2021 року - 13465,50 м3, вартістю 327 715,26 грн. з ПДВ; та в лютому 2021 року 10447,00 м3, вартістю 228 661,01 грн. з ПДВ, всього на загальну суму 556 376,27 грн

Відповідно до пункту 4 глави 1 Кодексу ГРМ, несанкціонований відбір природного газу відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема цього Кодексу.

Відповідно до пунктів 3, 4 глави 5 розділу VI Кодексу ГРМ (в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №1437 від 27.12.2017), за відсутності у споживача діючого постачальника (якщо споживач не включений до Реєстру споживачів будь-якого постачальника) у відповідному розрахунковому періоді споживач не має права здійснювати відбір/споживання природного газу з газорозподільної системи та має подати до Оператора ГРМ письмову заяву про припинення розподілу природного газу на його об`єкт.

Якщо за результатами споживання природного газу у період відсутності споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника (несанкціонований відбір природного газу) Оператор ГТС при забезпеченні заходів балансування за підсумками газового місяця за процедурою, визначеною Кодексом ГТС, віднесе такі обсяги (неврегульований небаланс) на Оператора ГРМ, тоді споживач має компенсувати Оператору ГРМ вартість таких обсягів, що розраховується за відповідною формулою.

Із аналізу даного положення Кодексу ГРМ вбачається, що компенсація вартості Оператору ГРМ несанкціонованого відбору природного газу у період відсутності споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника є беззаперечною.

Умовою такої компенсації є віднесення обсягів (неврегульованого небалансу) на Оператора ГРМ Оператором ГТС при забезпеченні заходів балансування за підсумками газового місяця, тобто наявність збитків, спричинених у даному випадку ПрАТ «Тернопільміськгаз».

Водночас, при прийнятті оскарженого рішення місцевий господарський суд не врахував, що позивачем не надано доказів того, що спірні обсяги небалансу Оператором ГТС віднесені на Оператора ГРМ (ПрАТ «Тернопільміськгаз»), такі докази в матеріалах справи відсутні.

При цьому, суд першої інстанції зазначив, що представник позивача повідомив, що значний обсяг відповідних документів утруднює представлення таких доказів суду. Разом з тим, місцевий господарський суд погодився з такими твердженнями позивача та поклав їх, в числі інших в обгрунтування оскарженого рішення, чим порушив вимоги ст. 74 ГПК України.

Верховний Суд у постанові від 17.06.2022 справа № 904/6994/20 зазначив, що за змістом частини 1 та 3 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Обов`язок з доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, яка бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`активного права, що має за мету усунення невизначеності, що виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

При цьому, відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 86 цього Кодексу передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Таким чином, з`ясування фактичних обставин справи має здійснюватися судом із застосуванням критеріїв оцінки доказів, передбачених статтею 86 Господарського процесуального кодексу України щодо відсутності у доказів заздалегідь встановленої сили та оцінки кожного доказу окремо та їх сукупності в цілому.

Верховний Суд неодноразово наголошував на необхідності застосування категорій стандартів доказування та зазначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Зазначений принцип передбачає покладання тягара доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язок суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний.

Колегія суддів також зауважує, що у зазначені періоди несанкціонованого на думку позивача відбору природного газу постачання палива відповідачу, як споживачу здійснювалось на підставі укладених договорів з ТзОВ «Кастум» у період з 1 січня по 22 січня 2021 року та з ЗП «Газпостача» ТзОВ «Тернопільміськгаз» з 23 січня по 28 лютого 2021 року.

Зокрема скаржник звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що відповідно до ст. ст. 3, 41 Закону України «Про публічні закупівлі», норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом відповідачем (Споживачем) 18.12.2020 укладено договір №401/12 про постачання природного газу для потреб непобутових споживачів з ТзОВ "Кастум", терміном дії з 01.01.2021 по 31.12.2021. Згідно з додатковою угодою від 22.01.2021 зобов`язання сторін, що виникали з договору №401/12 від 18.12.2020, у зв`язку з істотною зміною з 01.01.2021 ціни товару на ринку природного газу, були припинені з 22.01.2021. За час дії договору ТзОВ "Кастум" відповідачу передано 14700 куб.м природного газу, вартістю 70 560,00 грн., які повністю оплачені Споживачем. 29.01.2021 відповідачем укладено договір на постачання природного газу №18/01 з ДП "Газпостач" ТзОВ "Тернопільміськгаз", строком дії з 23.01.2021 до 05.03.2021. За період дії договору в січні 2021 року відповідачу було поставлено 5,04 тис. куб.м газу вартістю 42 487,00 грн., в лютому 2021 року 5,058 тис. куб.м вартістю 42 638,94 грн, які також повністю оплачені. Стверджує, що у вказані періоди постачання природного газу КНП "Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр", як споживачу, здійснювалося на підставі укладених договорів з ТзОВ "Кастум" у період з 01 січня по 22 січня 2021 року; з ДП "Газпостач" ТзОВ "Тернопільміськгаз" з 23 січня по 28 лютого 2021 року. Крім того, скаржник наголошує, що згідно умов вказаних договорів своєчасну реєстрацію КНП "Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр", як споживача у власному реєстрі споживачів та інформаційній платформі Оператора ГТС мали забезпечити постачальники газу.

Теж саме передбачено і абзацом 4 пункту 20 розділу ІІ Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2496 від 30.09.2015, постачальник зобов`язаний зокрема, дотримуватись вимог цих Правил; забезпечувати постачання природного газу на умовах, визначених договором постачання природного газу; забезпечувати відповідно до вимог Кодексу газотранспортної системи своєчасну реєстрацію споживача у Реєстрі споживачів на інформаційній платформі Оператора ГТС за умови дотримання споживачем укладеного із постачальником договору постачання природного газу.

Як зазначалось вище, відповідач листом № 267 від 05.09.2022 надіслав на адресу позивача заперечення на повідомлення про припинення газопостачання № 333 від 01.09.2022, в яких просив надати роз`яснення щодо зазначеної ПрАТ «Тернопільміськгаз» заборгованості. Разом з тим, ПрАТ «Тернопільміськгаз» не надало відповіді на заперечення КНП «Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр».

З врахуванням усього вищенаведеного, колегія суддів приходить до висновку, що обставини несанкціонованого відбору природного газу відповідачем (Споживачем) у періоди з 02.01.2021 по 22.01.2021 обсягом 13465,50 куб.м вартістю 327 715,26 грн. та з 10.02.2021 по 28.02.2021 обсягом 10447,00 куб.м на суму 228 661,01 грн., нічим не підтверджені та не обґрунтовані.

Виходячи з аналізу вищеописаних правових норм та фактичних обставин даної справи, колегія суддів констатує наявність правових підстав для відмови ПрАТ Тернопільміськгаз у задоволенні позовних вимог про стягнення з КНП Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр Тернопільської обласної ради 556 376,27 грн. за несанкціонований відбір природного газу.

Згідно з положеннями частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

За приписами частин 1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до частини 1 статті 277 Господарського процесуального кодексу України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) нез`ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

Підсумовуючи вищевказане, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - скасуванню.

Судові витрати

З огляду на те, що суд задовільняє апеляційну скаргу, судові витрати за розгляд позовної заяви та апеляційної скарги покладаються на позивача відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись, ст. ст. 269, 270, 275, 277, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ :

1.Апеляційну скаргу Комунального некомерційного підприємства Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр Тернопільської обласної ради б/н від 12.09.2023 (вх. № 01-05/2912/23 від 14.09.2023) задоволити.

2.Рішення Господарського суду Тернопільської області від 17.08.2023 у справі № 921/52/23 скасувати. Прийняти нове рішення яким:

В задоволені позову відмовити.

3.Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Тернопільміськгаз" (вул. Шептицького, 20, м. Тернопіль, код 21155959) на користь Комунального некомерційного підприємства "Тернопільський регіональний фтизіопульмонологічний медичний центр" Тернопільської обласної ради (вул. Підлісна, 26А, с. Великі Гаї, Тернопільський район, Тернопільська область, код 02001328) 12 519, 00 грн судового збору сплаченого за подання апеляційної скарги.

4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Строки та порядок оскарження постанов апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

Повний текст постанови складено 09.02.2024.

Головуючий суддя О.С. Скрипчук

СуддяС.М. Бойко

Суддя Н.М. Кравчук

Дата ухвалення рішення31.01.2024
Оприлюднено14.02.2024
Номер документу116914501
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/52/23

Постанова від 31.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 04.12.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 27.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 21.09.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 18.09.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Рішення від 17.08.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 20.07.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 15.06.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні