СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 лютого 2024 року м. Харків Справа № 905/900/22
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Білоусова Я.О., суддя Пуль О.А. , суддя Тарасова І.В.
за участі секретаря судового засідання Андерс О.К.,
розглянувши у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Відокремленого структурного підрозділу Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії (вх.№2545 Д/2) на рішення Господарського суду Донецької області від 08.11.2023 (прийняте у приміщенні Господарського суду Донецької області суддею Устимовою А.М., повний текст складено 08.11.2023) у справі №905/900/22
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Газопостачальна компанія Нафтогаз України, м.Київ,
до Донбаської державної машинобудівної академії, м.Краматорськ Донецької області, в особі Відокремленого структурного підрозділу Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії, м.Краматорськ Донецької області,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг, м.Київ,
про стягнення 365 527,29 грн, у тому числі, основного боргу в сумі 266813,76 грн; пені в сумі 39 400,72 грн; 3% річних в сумі 5 307,03 грн; інфляційних втрат в сумі 54 005,78 грн,
ВСТАНОВИВ:
В листопаді 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю Газопостачальна компанія Нафтогаз України звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з Донбаської державної машинобудівної академії в особі Відокремленого структурного підрозділу Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії заборгованості у розмірі 365 527,29 грн, у тому числі: основного боргу в сумі 266813,76 грн; пені в сумі 39 400,72 грн; 3% річних в сумі 5 307,03 грн; інфляційних втрат в сумі 54 005,78 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що у зв`язку з відсутністю постачання природного газу іншим постачальником оператором газотранспортної системи за участю операторів газорозподільних систем об`єми природного газу, спожитого відповідачем з 01.11.2021 по 31.12.2021 автоматично включено до портфеля постачальника останньої надії - позивача, і, відповідно, спожитий природний газ віднесено до об`ємів, поставлених позивачем. Мало місце неналежне виконання відповідачем обов`язків за Типовим договором постачання природного газу постачальником останньої надії, що затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2501, в частині своєчасної та повної оплати за поставлений природний газ, внаслідок чого у останнього виникла заборгованість в розмірі 266813,76 грн, яку позивач просить стягнути в судовому порядку, нарахувавши додатково пеню, 3% річних, інфляційні втрати, та відшкодувати судові витрати за рахунок відповідача.
Рішенням Господарського суду Донецької області від 08.11.2023 у справі №905/900/22 позовні вимоги задоволено повністю.
Стягнуто з Донбаської державної машинобудівної академії в особі Відокремленого структурного підрозділу Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Газопостачальна компанія Нафтогаз України заборгованість в сумі 266 813,76 грн; пеню у сумі 39 400,72 грн; 3% річних у сумі 5307,03 грн; інфляційні втрати у сумі 54 005,78 грн; судовий збір у розмірі 5482,91 грн.
Рішення суду обґрунтовано тим, що ТОВ ГК Нафтогаз України виконало в повному обсязі взяті на себе зобов`язання, передбачені умовами Типового договору постачання природного газу постачальником останньої надії щодо безперервного постачання природного газу, а ВСП Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії належним чином своїх зобов`язань за договором не виконав, в результаті чого утворилась заборгованість в сумі 266 813,76 грн за грудень 2021 року, в зв`язку з чим суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо стягнення заборгованості в сумі 266 813,76 грн.
Щодо стягнення пені в сумі 39 400,72 грн за період з 01.02.2022 по 31.07.2022, то, як зазначено в рішенні, здійснивши розрахунок пені, суд встановив, що сума пені, яка належить до стягнення складає 39 400,72 грн. Факт прострочення відповідачем виконання грошового зобов`язання встановлений судом, відповідачем не спростований, відповідальність у вигляді пені за прострочення виконання зобов`язання передбачена договором, період визначено вірно, тому вимоги позивача про стягнення з відповідача пені в сумі 39 400,72 грн є правомірними та задоволено у повному обсязі.
Щодо стягнення з відповідача 3% річних у сумі 5 307,03 грн за період з 01.02.2022 по 30.09.2022, судом встановлено, що в позовній заяві позивач неправильно вказує початок перебігу періоду як 01.01.2022, тоді як в розрахунку, що даний в якості окремого документу, зазначає вже 01.02.2022 та рахує кількість днів прострочення, що відповідають саме періоду з 01.02.2022 по 30.09.2022. Тому суд дійшов висновку, що в тексті позовної заяви має місце помилка. Здійснивши розрахунок 3% річних виходячи з визначеного періоду (з урахування встановленої описки), суд дійшов висновку, що сума нарахувань складає 5 307,04 грн. Проте, враховуючи те, що згідно зі ст. 237 ГПК України суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог, позовні вимоги щодо стягнення з відповідача 3% річних задоволено в заявленому позивачем розмірі в сумі 5 307,03 грн.
Стосовно стягнення з відповідача інфляційних втрат в сумі 54005,78 грн, що нараховані за період лютий-вересень 2022 року, суд, перевіривши наданий позивачем розрахунок встановив, що останній здійснено методологічно та арифметично вірно, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог щодо стягнення з відповідача інфляційних втрат в сумі 54005,78 грн.
Відокремлений структурний підрозділ Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії з рішенням суду першої інстанції не погодився та звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Донецької області від 08.11.2023 у справі №905/900/22 повністю.
Скарга обґрунтована тим, що за умовами укладеного договору на постачання природного газу в період з 01.11.2021 по 31.12.2021, а саме з дати укладення договору 19.11.2021, коледж мав постачальника природного газу в особі «Газопостачальної компанії Нафтогаз Трейдинг, тобто був наявний укладений та діючий договір на постачання природного газу. Всупереч діючого договору №04-1130/21-БО-Т на постачання природного газу з Товариством з обмеженою відповідальністю Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг, коледж було передано до постачальника останньої надії ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз України і виставлено рахунки, проте у визначений період газ коледжем не споживався та почав отримуватись лише з 19.11.2021.
Вказує, що посилаючись на нібито використаний об`єм природного газу відповідачем за період з 01 листопада 2022 року по 31 грудня 2022 року, позивач надав суду лише інформацію з інформаційної платформи Оператора газотранспортної системи України, при цьому оператором не визначається хто є постачальником природного газу, а лише зазначається отриманий Відокремленим структурним підрозділом Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії об`єму природного газу у період листопад-грудень 2022 року, відмежовуючи нульовими показниками отримання природного газу в жовтні 2022 року, що також вказує на відсутність споживання природного газу на 01 жовтня 2022 року.
Тобто, на думку апелянта, намагання довести факт включення коледжу до Реєстру споживачів, суд наводить загальні документи наявні у відкритому доступі без визначення конкретного показника, які фактично мають підтверджувати ці твердження, адже крім документів про направлення листів оператора ГТС не надано жодного підтвердження їх отримання коледжем від оператора поштових послуг або надсиланням зворотної відповіді відповідачем.
27.12.2023 до суду від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх.№ 16211), в якому останній проти апеляційної скарги заперечує, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, посилаючись на те, що факт включення відповідача до реєстру споживачів постачальника останньої надії та віднесення газу, спожитого відповідачем, в період з 01.12.2021 по 09.12.2021 в обсязі 5 896,44 м3, до портфеля постачальника останньої надії підтверджується листом Оператора ГТС від 15.09.2022 №ТОВВИХ-22-9925, інформацією щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» від оператора ГРМ (форма № 10) та відомостями з інформаційної платформи Оператора ГТС щодо споживача з ЕІС-кодом 56XS00004GPQ700W. Вказаний обсяг природного газу позивачем було зазначено в рахунку на оплату (природний газ) № 1511 за грудень 2021 року та в акті приймання-передачі природного газу №30880. Окрім того, з пояснень третьої особи вбачається, що відповідача зареєстровано в реєстрі споживачів третьої особи з датою початку постачання з 10.12.2021, і доводи відповідача про наявність у нього іншого постачальника в період з 02.12.2021 по 09.12.2021 та отримання відповідачем спірних обсягів природного газу з ресурсу іншого постачальника безпідставні та спростовуються наведеними аргументами позивача, поясненнями третьої особи та наявними в матеріалах справи доказами. Звертає увагу суду на факт оплати 29.12.2021 відповідачем вартості спожитого природного газу з ресурсу позивача в сумі 246 411,14 грн із призначенням платежу Повна оплата за постачання природного газу за листопад 2021; типовий договір від 22.12.2021; акт 18870 від 28.12.2021; у т.ч. ПДВ-41068,52, що підтверджується випискою по рахунку позивача за 29.12.2021.
У судове засідання 09.02.2024 в режимі відеоконференції з`явилась представник позивача Піун Світлана Петрівна, яка діє на підставі довіреності №04/08-2022/6 від 04.08.2022.
Разом з цим, колегія суддів, перевіривши повноваження представника, зазначає, що строк дії довіреності №04/08-2022/6 від 04.08.2022, виданої Товариством з обмеженою відповідальністю Газопостачальна компанія Нафтогаз України на ім`я Піун Світлани Петрівни, закінчився 31.12.2023, а тому у Піун С.П. відсутні повноваження на представлення інтересів позивача станом 09.02.2024, в зв`язку з чим суд припинив припинив фіксування судового засідання технічними засобами.
Учасники провадження у справі у судове засідання не прибули, про час і місце слухання справи були повідомлені належним чином ухвалою суду від 08.01.2024.
Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи та вимоги, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила.
Як свідчать матеріали справи та встановлено судом першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 04.07.2017 № 880 здійснює ліцензійне постачання природного газу на території України.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №917-р визначено ТОВ "ГК "Нафтогаз України" постачальником "останньої надії" строком на три роки як переможця конкурсу.
Згідно з пунктом 26 частини 1 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу" постачальник "останньої надії" - визначений Кабінетом Міністрів України постачальник, який не має права відмовити в укладенні договору постачання природного газу на обмежений період часу.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 25.10.2021 № 1102 (набула чинності 26.10.2021) "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 № 809 і від 09.12.2020 № 1236" визначено зобов`язання Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України", Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", операторів газорозподільних систем забезпечити автоматичне включення оператором газотранспортної системи за участю операторів газорозподільних систем до портфеля постачальника останньої надії обсягів природного газу, спожитих з 1 жовтня 2021 р. бюджетними установами (в значенні Бюджетного кодексу України), закладами охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладами охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо), постачання природного газу яким не здійснювалося жодним постачальником.
У зв`язку з відсутністю постачання природного газу іншим постачальником оператором газотранспортної системи, за участю операторів газорозподільних систем, об`єми природного газу, спожитого відповідачем з 01.11.2021 по 09.12.2021 автоматично включено до портфеля постачальника "останньої надії" - ТОВ "ГК "Нафтогаз України" і, відповідно, спожитий природний газ віднесено до об`ємів, поставлених позивачем.
Донбаська державна машинобудівна академія відповідно до положень п. 1.3 Статуту, що затверджений наказом Міністерства освіти та науки України № 1286 від 19.10.2020 заснована на державній формі власності і належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України.
До складу Академії як відокремлені структурні підрозділи, які діють на підставі відповідних положень, затверджених у встановленому порядку, входять заклади освіти, зокрема, Відокремлений структурний підрозділ «Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії» (п.1.12.1 Статуту).
Відповідно до інформації щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" від оператора ГРМ/оператора ГТС (форма № 10) Відокремлений структурний підрозділ Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії включено до переліку таких споживачів з ЕІС-кодом 56XS00004GPQ700W з 29 жовтня 2021 року.
Тим самим, Відокремлений структурний підрозділ Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії приєднався до публічного Типового договору постачання природного газу постачальником останньої надії.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 №2501 затверджено Типовий договір постачання природного газу постачальником "останньої надії".
Відповідно до п.2.1 Типового договору постачальник зобов`язується постачати природний газ споживачу в необхідних для нього об`ємах (обсягах), а споживач зобов`язується своєчасно сплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені цим договором.
Положеннями п.2.2 Типового договору визначено, що обов`язковою умовою для постачання природного газу споживачу є наявність у споживача укладеного в установленому порядку з Оператором ГРМ договору розподілу природного газу або Оператором ГТС договору транспортування природного газу (для прямих споживачів).
За умовами п.3.1 Типового договору постачання природного газу споживачу здійснюється з дня, визначеного інформаційною платформою оператора газотранспортної системи днем початку постачання в Реєстрі споживачів постачальника відповідно до Кодексу газотранспортної системи.
Підстави для здійснення постачальником постачання природного газу споживачу визначені положеннями Правил постачання (п. 3.2 Типового договору).
Згідно з п. 4.1 Типового договору постачання природного газу здійснюється за ціною, оприлюдненою постачальником на своєму сайті. Така ціна визначається постачальником відповідно до розділу VI Правил постачання. Нова ціна є обов`язковою для сторін з дня, наступного за днем її оприлюднення постачальником на власному сайті.
Відповідно до п. 4.2 Типового договору об`єм (обсяг) постачання природного газу споживачу за розрахунковий період визначається за даними Оператора ГРМ/Оператора ГТС (для прямих споживачів) за підсумками розрахункового періоду, що містяться в інформаційній платформі оператора газотранспортної системи та надані споживачу Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу.
Пунктом 4.3 Типового договору передбачено, що постачальник зобов`язаний надати споживачу рахунок на оплату природного газу за цим договором не пізніше 10 числа календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу, в обумовлений між постачальником і споживачем спосіб (поштою за замовчуванням, через електронний кабінет споживача тощо - якщо сторонами це окремо обумовлено).
Споживач зобов`язаний оплатити рахунок, наданий постачальником відповідно до пункту 4.3 цього договору, до закінчення календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу (п.4.4 Типового договору).
Умовами п.4.5 Типового договору визначено, що у разі порушення споживачем, що не є побутовим, строків оплати за цим договором він сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.
За умовами п.п.5 п.5.2 Типового договору споживач зобов`язується знімати фактичні показання комерційних вузлів обліку газу та приладів обліку газу (лічильника) станом на 01 число місяця, що настає за місяцем постачання газу, та повідомляти ці дані постачальнику у спосіб, визначений на веб-сайті постачальника. Споживачі, які не є побутовими, на підставі фактичних показань комерційних вузлів обліку газу оформлюють акти приймання-передачі газу та надсилають їх до п`ятого числа місяця, наступного за місяцем постачання газу.
За змістом п.п.4 п.6.2 Типового договору постачальник зобов`язався протягом десяти робочих днів після початку постачання поінформувати споживача про здійснення постачання природного газу постачальником (із зазначенням дня початку постачання та діючої ціни на момент початку постачання) шляхом направлення письмового повідомлення на поштову адресу споживача.
Відповідно до п.11.1 Типового договору цей договір набирає чинності з дня, визначеного інформаційною платформою Оператора ГТС днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника відповідно до Кодексу газотранспортної системи. Дія цього договору не може перевищувати шістдесят діб протягом календарного року та триває до кінця календарного місяця, наступного за місяцем, в якому почалося фактичне постачання природного газу постачальником. Розірвання (припинення дії) цього договору не звільняє споживача від обов`язку сплатити заборгованість постачальнику за цим договором.
Відповідно до акту № 18870 приймання-передачі природного газу за листопад 2021 року, складеного ТОВ ГК Нафтогаз України, відповідачу в листопаді 2021 року передано природного газу в обсязі 14 667,33 куб.м. та на його підставі споживачу виставлено рахунок на оплату (природний газ) № 31701 за період з 1-30 листопада 2021 року на загальну суму 246 411,14 грн з урахуванням послуги транспортування природного газу.
Відповідно до акту № 30880 приймання-передачі природного газу за грудень 2021 року, складеного ТОВ ГК Нафтогаз України, відповідачу в грудні 2021 року передано природного газу в обсязі 5 896,44 куб.м. та на його підставі споживачу виставлено рахунок на оплату (природний газ) № 1511 за період з 1-09 грудня 2021 року на загальну суму 266 813,76 грн з урахуванням послуги транспортування природного газу.
Матеріалами справи підтверджено, що документи надіслані позивачем органами поштового зв`язку 16.12.2021 та 19.01.2022 відповідно, на підтвердження чого надано списки згрупованих поштових відправлень та фіскальні чеки.
Випискою Акціонерного товариства Ощадбанк за період з 29.12.2021 по 29.12.2021 підтверджено, що Краматорський фаховий коледж здійснив повну оплату в сумі 246 411,14 грн за постачання природного газу за листопад 2021 року з вказанням в графі Призначення платежу: Повна оплата по постачання газу за листопад 2021, типовий договір від 22.12.2021, акт № 18870 від 28.12.2021.
Пунктом 24 постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 №809 визначено формулу, за якою буде визначатися ціна природного газу, що постачається постачальником "останньої надії".
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.10.2021 №1102 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 № 809 і від 09.12.2020 №1236" визначено, що для бюджетних установ (у значенні Бюджетного кодексу України), закладів охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладів охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо) постачання природного газу з 1 жовтня по 30 листопада 2021 року здійснюється постачальником "останньої надії" за ціною, що не може перевищувати 16,8 грн за 1 куб. метр з урахуванням податку на додану вартість.
Позивач зазначає, що протягом жовтня-листопада 2021 року розрахована за формулою ціна природного газу перевищувала 16,80 грн за 1 куб. метр, отже у цей період застосовується гранична ціна в 16,80 грн за 1 куб. метр.
З 01.12.2021 ціна природного газу (з урахуванням ПДВ) відповідно до умов договору опублікована/оприлюднена на сайті позивача.
Як зазначає позивач у позовній заяві, ним виконано в повному обсязі взяті на себе зобов`язання відповідно до договору, у строк та порядок передбачений договором, належним чином та в повному обсязі. З 01.11.2021 по 09.12.2021 позивач поставив відповідачу природний газ на загальну суму 513 224,90 грн, в той час як відповідачем не здійснено в повному обсязі оплату вартості спожитого газу. Таким чином, з урахуванням оплати відповідачем за спожитий природний газ за листопад 2021 року, у останнього перед позивачем сформувалась заборгованість за спожитий природній газ за період 01-09 грудня 2021 року у розмірі 266 813,76 грн, яку він і просить стягнути з відповідача.
У зв`язку з простроченням відповідачем виконання грошового зобов`язання, позивачем нараховано і заявлено до стягнення з відповідача також пеню в розмірі 39 400,72 грн, 3% річних в розмірі 5 307,03 грн та інфляційні втрати в розмірі 54 005,78 грн.
Наведені обставини і сталі підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.
19.11.2021 між ТОВ ГК Нафтогаз Трейдинг, постачальник, та Відокремленим структурним підрозділом «Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії», споживачем, укладено договір № 04-1130/21-БО-Т, відповідно до п.1 якого постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ, а споживач зобов`язується прийняти його та оплатити на умовах цього договору.
Відповідно до п.3.2. договору постачання газу за цим договором здійснюється постачальником виключно за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника, розміщеного на інформаційній платформі Оператора ГТС.
Згідно з п.13.1 договору даний договір набирає чинності з дати його укладення і діє в частині поставки газу до 31 грудня 2022 року включно, а в частині розрахунків до повного їх виконання.
Водночас, при реєстрації споживача по точці виходу Донецькоблгаз на інформаційній платформі Оператора ГТС, Товариство отримало повідомлення, що EIС код споживача зареєстровано в розрізі окремих вузлів обліку (об`єктів споживання). В зв`язку з цим, інформаційна платформа Оператора ГТС надає можливість реєстрації таких споживачів виключно окремо по кожному об`єкту (вузлу обліку газу) із зазначенням ЕІС-коду споживача та відповідним ЕІС-кодом вузла обліку газу.
Інформацію від споживача щодо переліку об`єктів та їх ЕІС-кодів вузлів обліку газу по точці виходу Донецькоблгаз, по яких буде здійснюватися постачання природного газу в рамках укладеного договору.
07.12.2021 ТОВ «ГК «Нафтогаз Трейдинг» подало запит на інформаційну платформу Оператора ГТС щодо зміни постачальника, який було підтверджено 07.12.2021 та зареєстровано Краматорський фаховий коледж в Реєстрі споживачів постачальника з датою початку постачання природного газу з 10.12.2021.
В акті приймання-передачі природного газу від 31.12.2021 зазначено, що ТОВ ГК Нафтогаз Трейдинг передало, а Краматорський фаховий коледж прийняв природний газ поставлений за договором від 19.11.2021 в період грудня 2021 року в обсязі споживання 18 490,61 куб. м. на загальну суму 306 093,46 грн.
У письмових поясненнях ТОВ ГК Нафтогаз Трейдинг зазначило, що період постачання природного газу у грудні 2021 року: 10.12.2021-31.12.2021.
Колегія суддів дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, правильність застосування місцевим господарським судом норм процесуального та матеріального права в межах доводів та вимог апеляційної скарги, приходить до висновку про відмову у задоволенні апеляційної виходячи з наступного.
У абзаці 2 частини першої статті 175 Господарського кодексу України визначено, що майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Відповідно до частин першої та другої статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Підставою виникнення цивільних прав та обов`язків у відповідності до частини другої статті 11 Цивільного кодексу України є, зокрема, договори та інші правочини.
Частинами першою, третьою статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.
Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (частина перша статті 628 Цивільного кодексу України).
Господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку (частина перша стаття 173 Господарського кодексу України).
За змістом частини першої статті 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Взаємовідносини, які виникають у процесі укладання та виконання договорів між постачальником та споживачем природного газу, особливості постачання природного газу споживачу регулюються нормами Закону України Про ринок природного газу (далі - Закон), Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в редакції від 23.09.2020 від 23.09.2020 № 1752 (далі - Правила) та є однаковими для всіх споживачів України.
Відповідно до пункту 27 частини першої статті 12 Закону постачальник природного газу - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із постачання природного газу.
Положеннями статті 15 цього Закону Постачальник останньої надії унормовано, що у разі якщо постачальника ліквідовано, визнано банкрутом, його ліцензію на провадження діяльності з постачання природного газу анульовано або її дію зупинено, а також в інших випадках, передбачених правилами для постачальника "останньої надії", постачання природного газу споживачу здійснюється у порядку, визначеному правилами для постачальника "останньої надії", та на умовах типового договору постачання постачальником "останньої надії", що затверджується Регулятором. Договір постачання між постачальником "останньої надії" і споживачем вважається укладеним з моменту початку фактичного постачання природного газу такому споживачу. Постачальник "останньої надії" визначається Кабінетом Міністрів України строком на три роки за результатами конкурсу, проведеного у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Постачальник "останньої надії" постачає природний газ споживачу протягом строку, який не може перевищувати 60 діб та триває до кінця календарного місяця, що настає за місяцем початку фактичного постачання природного газу споживачу постачальником "останньої надії".
Після закінчення цього строку постачальник "останньої надії" зобов`язаний припинити постачання природного газу споживачу. Постачальник "останньої надії" має право припинити постачання природного газу споживачу до закінчення вищезазначеного строку у разі невиконання цим споживачем обов`язку щодо повної та своєчасної оплати вартості природного газу, який постачається постачальником "останньої надії", відповідно до типового договору постачання постачальником "останньої надії".
Постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із нормативно-правовими актами (абзац 1 частини першої статті 12 Закону).
Відповідно до абзацу 4 частини першої, частин другої, третьої статті 12 цього Закону постачання природного газу постачальником "останньої надії" здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором. Типовий договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" може містити окремі умови для різних категорій споживачів. При цьому в межах кожної категорії споживачів договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" є публічним.
Постачання природного газу здійснюється за цінами, що вільно встановлюються між постачальником та споживачем, крім випадків, передбачених цим Законом. Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.
Згідно з частиною першою статті 633 Цивільного кодексу України публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо).
Договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору (частина перша статті 634 Цивільного кодексу України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2021 року № 1102 затверджено Зміни до постанов Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 р. № 809 і від 9 грудня 2020 р. № 1236, в пункті 2 якої зазначено: 41-8. З метою забезпечення своєчасного початку та сталого проходження опалювального періоду 2021/22 року: 1) акціонерному товариству Магістральні газопроводи України, товариству з обмеженою відповідальністю Оператор газотранспортної системи України, операторам газорозподільних систем: забезпечити автоматичне включення оператором газотранспортної системи за участю операторів газорозподільних систем до портфеля постачальника останньої надії обсягів природного газу, спожитих з 1 жовтня 2021 р. бюджетними установами (в значенні Бюджетного кодексу України), закладами охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладами охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо), постачання природного газу яким не здійснювалося жодним постачальником; забезпечити безумовне відновлення газопостачання бюджетних установ (у значенні Бюджетного кодексу України), закладів охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладів охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо); забезпечити внесення операторами газорозподільних систем до інформаційної платформи оператора газотранспортної системи інформації щодо всіх захищених споживачів, приєднаних до газорозподільної системи, із зазначенням відповідної категорії, до якої належить такий споживач: - бюджетні установи (в значенні Бюджетного кодексу України).
У відповідності до положень абзацу 19 пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу Газотранспортної системи, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 № 2493, оператори газорозподільних систем, оператор газотранспортної системи (щодо прямих споживачів) протягом трьох діб зобов`язані надати постачальнику останньої надії через інформаційну платформу інформацію щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника останньої надії, за формою оператора газотранспортної системи, погодженою Регулятором. Інформація скріплюється електронним підписом уповноваженої особи оператора газорозподільної системи/оператора газотранспортної системи (щодо прямих споживачів) та повинна містити: ЕІС-код споживача або ЕІС-код точки комерційного обліку споживача; назву та ЄДРПОУ (для споживачів, що не є побутовими); поштову адресу об`єкта споживача. Зазначена інформація надається через інформаційну платформу, за допомогою відправки повідомлення на поштову скриньку постачальника останньої надії в інформаційній платформі дані скриньки G_MAIL_PLR.
В обґрунтування апеляційної скарги відповідач посилається на те, що за умовами укладеного договору на постачання природного газу в період з 01.11.2021 по 31.12.2021, а саме з дати укладення договору 19.11.2021, коледж мав постачальника природного газу в особі Газопостачальної компанії Нафтогаз Трейдинг, тобто був наявний укладений та діючий договір на постачання природного газу. Всупереч діючого договору №04-1130/21-БО-Т на постачання природного газу з Товариством з обмеженою відповідальністю Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг, коледж було передано до постачальника останньої надії ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз України і виставлено рахунки, проте у визначений період газ коледжем не споживався та почав отримуватись лише з 19.11.2021.
Однак, такі доводи апелянта відхиляються колегією суддів, з огляду на наступне.
Відповідно до наведеної постанови Кабінету Міністрів України від 25.19.2021 № 1102 з метою забезпечення своєчасного початку та сталого проходження опалювального періоду 2021/22 року операторів газотранспортної системи за участю операторів газорозподільних систем зобов`язано забезпечити автоматичне включення до портфеля постачальника останньої надії обсягів природного газу, спожитих з 1 жовтня 2021 р. бюджетними установами постачання природного газу, яким не здійснювалося жодним постачальником.
Дана норма є імперативною. Тому враховуючи те, що станом на 01.10.2021 відповідач не мав укладеного договору на постачання природного газу з постачальником природного газу, його автоматично було включено до портфеля постачальника останньої надії, яким є ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз України.
Доказів підключення Відокремленого структурного підрозділу Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії з 01.10.2021 на постачання природного газу до ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг або іншого постачальника матеріали справи не містять.
Відповідно до абз.1 п.1 гл.2 розділу VI Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2012 №2493, з метою уніфікації та однозначної ідентифікації суб`єктів ринку природного газу та точок комерційного обліку, розміщених на об`єктах газової інфраструктури, та для забезпечення спрощення процедур зміни постачальників природного газу та електронного обміну даними між суб`єктами ринку природного газу, на національному рівні використовується система кодування, рекомендована Європейською мережею операторів газотранспортних систем.
Абзацом 2 п.1 гл.2 розділу VI Кодексу ГТС визначено, що для кодування використовується ЕІС-код.
Згідно з абз.4 п.1 гл.2 розділу VI Кодексу ГТС кожному суб`єкту ринку природного газу та/або точці комерційного обліку може бути присвоєно лише один ЕІС-код.
Зазначене обумовлює відсутність в інформаційній платформі найменувань споживачів, у зв`язку з чим їх ідентифікація здійснюється виключно за присвоєними ЕІС-кодами.
Підпунктом 4.2 розділу ІV Типового договору встановлено, що об`єм (обсяг) постачання та споживання газу споживачем за розрахунковий період визначається за даними оператора ГРМ за підсумками розрахункового періоду, що містяться в базі даних оператора ГТС та доведені споживачу Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу.
Визначення об`ємів (обсягів) споживання природного газу споживачами проводиться згідно з Кодексом ГТС.
Відповідно до п.1 розділу ІV Кодексу ГТС інформаційна платформа містить такі дані, зокрема серед іншого: інформацію про фактичне добове споживання, інформацію про фактичне споживання кожного газового місяця.
Згідно з п.2 гл.7 розділу ХIІ Кодексу ГТС у точках виходу до газорозподільної системи з метою проведення остаточної алокації щодобових відборів/споживання, що не вимірюється щодобово, оператор газорозподільної системи до 08 числа газового місяця надає оператору газотранспортної системи інформацію про фактичний місячний відбір/споживання природного газу окремо по кожному споживачу, відбір/споживання якого не вимірюється щодобово. У випадку якщо комерційний вузол обліку обладнаний обчислювачем (коректором) з можливістю встановити за результатами місяця фактичне щодобове споживання природного газу, така інформація додатково надається в розрізі газових днів газового місяця.
Відтак об`єм (обсяг) спожитого споживачем природного газу передається Оператором ГРМ в інформаційну платформу Оператора ГТС та використовується постачальником для розрахунку вартості спожитого природного газу.
Отже, постачальник проводить нарахування вартості спожитого споживачем природного газу виключно на підставі даних Оператора ГРМ про об`єм (обсяг) розподіленого/спожитого споживачем природного газу, які отримує в процесі доступу до інформаційної платформи оператора ГТС.
За умовами пункту 4.2 Типового договору об`єм (обсяг) постачання природного газу споживачу за розрахунковий період визначається за даними Оператора ГРМ/Оператора ГТС (для прямих споживачів) за підсумками розрахункового періоду, що містяться в інформаційній платформі оператора газотранспортної системи та надані споживачу Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу.
Положеннями абз.11 п.2 гл.5 розділу ІV Кодексу ГТС визначено, що дата початку постачання природного газу споживачу постачальником останньої надії визначається в Реєстрі споживачів постачальника останньої надії на інформаційній платформі.
З Реєстру пар споживачів на 01.01.2020 ПОН портфель вбачається, що споживач з ЕІС-кодом 56XS00004GPQ700W (Відокремлений структурний підрозділ Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії) був зареєстрований у постачальника з ЕІС-кодом 56Х930000008780В (ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України") у період з 29.10.2021 по 09.12.2021.
Зі змісту листа ТОВ Оператор газотранспортної системи України №ТОВВИХ-22-9925 від 15.09.2022 вбачається, що в інформаційній платформі споживач з ЕІС-кодом 56XS00004GPQ700W (Відокремлений структурний підрозділ Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії) був закріплений за постачальником "останньої надії" ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (ЕІС-код 56Х930000008780В) у період з 29.10.2021 по 30.11.2021, з 01.12.2021 по 22.12.2022 (з різними періодами постачання по окремим точкам обліку). Обсяг природного газу, використаний споживачем з ЕІС-кодом 56XS00004GPQ700W у періоди з 29.10.2021 по 30.11.2021 та з 01.12.2021 по 09.12.2021 та внесений в алокацію постачальника "останньої надії" ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" становить: з 29.10.2021 по 31.10.2021 0,00 м3; з 01.11.2021 по 30.11.2021 14667,33 м3; з 01.12.2021 по 09.12.2021 5896,44 м3.
19.11.2021 між ТОВ ГК Нафтогаз Трейдинг та Відокремленим структурним підрозділом Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії було укладено договір № 04-1130/21-БО-Т, п.3.2. якого передбачено, що постачання газу за цим договором здійснюється постачальником виключно за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника, розміщеного на інформаційній платформі Оператора ГТС.
07.12.2021 ТОВ ГК Нафтогаз Трейдинг подало запит на інформаційну платформу Оператора ГТС щодо зміни постачальника, який було підтверджено 07.12.2021 та зареєстровано Краматорський фаховий коледж в Реєстрі споживачів постачальника з датою початку постачання природного газу з 10.12.2021.
У письмових поясненнях ТОВ ГК Нафтогаз Трейдинг зазначило, що період постачання природного газу з 10.12.2021 по 31.12.2021.
Таким чином, враховуючи дані з Інформаційної платформи оператора ГТС, а також інформацію зазначену ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" у письмових поясненнях щодо початку постачання товариством газу з 10.12.2021, суд апеляційної інстанції констатує, що саме позивач здійснював постачання природного газу відповідачу, як постачальник останньої надії у спірний в період.
Зі свого боку позивач склав, підписав та направив відповідачу рахунки на оплату: №31701 за період 1-30 листопада 2021 року на загальну суму 246 411,14 грн; № 1511 за період з 1-09 грудня 2021 року на загальну суму 266 813,76 грн, що підтверджується списками згрупованих відправлень №14.12.2021-КЦ-6 від 16.12.2021 та №17.01.2021 від 19.01.2022 та квитанціями (фіскальними чеками).
Акти, що підтверджували би постачання природного газу відповідачу іншим постачальником за договором № 04-1130/21-БО-Т від 19.11.2021 у спірний період в матеріалах справи відсутні, як відсутні і докази включення відповідача до Реєстру споживачів ТОВ ГК Нафтогаз Трейдинг у зазначений період.
Таким чином, як правильно зазначено судом першої інстанції, за наявності фактичного споживання природного газу відповідачем, отримання ним вищенаведених актів приймання-передачі природного газу та рахунків, в яких зазначено дані постачальника щодо обсягу та вартості поставленого газу, відповідач був обізнаний про постачання йому природного газу у листопаді та частково у грудні 2021 року постачальником останньої надії ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України".
Наведене також спростовує твердження апелянта про те, що про використаний об`єм природного газу відповідачем за період з 01 листопада 2022 року по 31 грудня 2022 року, позивач надав суду лише інформацію з інформаційної платформи Оператора газотранспортної системи України, при цьому оператором не визначається хто є постачальником природного газу, оскільки, як вже зазначалось, в листі ТОВ Оператор газотранспортної системи України №ТОВВИХ-22-9925 від 15.09.2022 чітко зазначено, що обсяг природного газу, використаний відповідачем у періоди з 29.10.2021 по 30.11.2021 та з 01.12.2021 по 09.12.2021, внесений в алокацію постачальника "останньої надії" ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України".
Стосовно посилання апелянта на те, що намагання довести факт включення коледжу до Реєстру споживачів, суд наводить загальні документи наявні у відкритому доступі без визначення конкретного показника, які фактично мають підтверджувати ці твердження, адже крім документів про направлення листів оператора ГТС не надано жодного підтвердження їх отримання коледжем від оператора поштових послуг або надсиланням зворотної відповіді відповідачем, колегія суддів зазначає наступне.
Зі змісту актів №18870 та №39880 приймання - передачі природного газу за розрахункові періоди листопад, грудень 2021 року та рахунків на оплату (природний газ) № 31701 і № 1511 вбачається, що постачальником природного газу значиться ТОВ ГК Нафтогаз України.
В актах зафіксовано постачання споживачу в періоди: з 1 по 30 листопада 2021 року; з 1 по 9 грудня 2021 року природного газу в обсязі 14,667,33 куб.м та 5 896,44 куб.м (відповідно), що узгоджується з даними ТОВ Оператор газотранспортної системи України, викладеними в інформаційній довідці. Виставлені рахунки на оплату (природний газ) № 31701 і № 1511 містять інформацію, що до сплати належать суми 246 411,14 грн і 266 813,76 грн (разом з ПДВ) (відповідно) з урахуванням послуги транспортування природного газу.
Випискою Акціонерного товариства Ощадбанк за період з 29.12.2021 по 29.12.2021 підтверджено, що Краматорський фаховий коледж здійснив повну оплату в сумі 246 411,14 грн за постачання природного газу за листопад 2021 року з вказанням в графі Призначення платежу: Повна оплата по постачання газу за листопад 2021, типовий договір від 22.12.2021, акт № 18870 від 28.12.2021.
Тобто, з наведеного можна дійти висновку, що відповідач отримав від позивача, зокрема, акт №18870 приймання - передачі природного газу за листопад 2021 року. При цьому, останнім не доведено, яким чином, крім отримання поштою, він отримав даний акт, враховуючи, що позивачем додано до матеріалів справи докази направлення вказаних актів на адресу відповідача.
30.09.2021 між Кабінетом Міністрів України в особі Прем`єр-міністра України, Міністра розвитку громад та територій України та Міністра енергетики України, НАК Нафтогаз України, Офісом Президента України, Всеукраїнською асоціацією органів місцевого самоврядування Асоціація міст України та Палатою місцевих влад Конгресу місцевих та регіональних влад укладено Меморандум про взаємопорозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опальному періоді 2021/2022 рр.
У пункті 10 розділу ІІІ Взаємні домовленості даного Меморандуму вказано, що в договорах постачання природного газу між виробниками теплової енергії та ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг виділення окремого фіксованого обсягу газу, який буде розрахований як середньо-арифметичне значення обсягу фактичного використання природного газу контрагентом за останні три роки у відповідному місяці для потреб виробництва теплової енергії та надання відповідних комунальних послуг бюджетним установам та організаціям, за фіксованою ціною - 13659,63 гривень за 1000 куб.м (без ПДВ та без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу). Зазначена ціна та визначені обсяги природного газу будуть діяти до 31 травня 2022 року (включно), а в подальшому переглянуті відповідно до умов договору постачання природного газу.
Для установ та організацій, що фінансуються з державного або місцевих бюджетів, та використовують природний газ для забезпечення всіх своїх потреб, пропозиція укладати договори постачання природного газу із строком поставки до 31 грудня 2021 року та, окремо, на весь 2022 рік за ціною 13659,63 гривень за 1000 куб.м (без ПДВ та без урахування тарифу на послуги з транспортуванню природного газу).
Зі змісту Меморандуму вбачається, що його учасником є Товариство з обмеженою відповідальністю Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг, на яку і поширюються домовленості сторін щодо постачання природного газу бюджетним установам по фіксованій ціні.
Між тим, ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз України є суб`єктом підприємницької діяльності, який здійснює господарську діяльність з постачання природного газу споживачам на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу споживачу за вільними цінами.
Згідно абзацу 1 частини четвертої статті 15 Закону України Про ринок природного газу ціна природного газу, що постачається постачальником "останньої надії", не повинна обмежувати конкуренцію на ринку природного газу і встановлюється на підставі правил для визначення ціни природного газу, що постачається постачальником "останньої надії", що затверджуються Регулятором.
Постачальником останньої надії постачання природного газу бюджетним установам здійснюється за ціною природного газу, що щоденно розраховується за формулою, наведеною у пункті 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника останньої надії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 р. № 809 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25.10.2021 № 1102.
У пункті 41-7 наведеної постанови № 1102 визначено, що з 1 жовтня по 30 листопада 2021 року граничну ціну на природний газ за договорами постачання: між споживачами, що є бюджетними установами (в значенні Бюджетного кодексу України), закладами охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладами охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо) та постачальником "останньої надії" - на рівні 16,8 гривні за 1 куб. метр (з урахуванням податку на додану вартість).
Відповідно, як правильно зазначено судом першої інстанції, на діяльність позивача умови Меморандуму не розповсюджуються, є законодавчо встановлений порядок розрахунку вартості постачання природного газу постачальником останньої надії бюджетним установам.
Розрахована за формулою ціна природного газу у листопаді 2021 року перевищувала 16,8 грн за 1 куб.м, однак у цей період в розрахунку за природний газ застосована гранична ціна 16,8 грн.
Пунктом 4.1 Типового договору визначено, що постачання природного газу здійснюється за ціною, оприлюдненою постачальником на своєму сайті. Така ціна визначається постачальником відповідно до розділу VI Правил постачання. Нова ціна є обов`язковою для сторін з дня, наступного за днем її оприлюднення постачальником на власному сайті.
З 1 грудня 2021 року ціна природного газу була оприлюднена на офіційному сайті ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз України, що підтверджено довідкою позивача.
За таких обставин, як правильно встановлено місцевим господарським судом, нарахування позивачем вартості спожитого відповідачем газу у період з 01.11.2021 по 30.11.2021 та з 01 по 09 грудня 2021 року у загальному розмірі 513 224,90 грн є правомірним.
Враховуючи часткову оплату відповідачем спожитого ним газу, вимога позивача щодо стягнення з ВСП Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії заборгованості за отриманий природний газ в сумі 266 813,76 грн за грудень 2021 року є обґрунтованою та такою, що правомірно задоволена судом першої інстанції.
Відповідно до статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: сплата неустойки (ст. 611 Цивільного кодексу України).
Статтею 549 ЦК України встановлено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Цивільно-правова відповідальність це встановлені законом юридичні наслідки за невиконання або неналежне виконання особою зобов`язань, що пов`язані з порушенням суб`єктивних цивільних прав другої сторони. Мета цивільно-правової відповідальності відновлення порушених майнових прав.
Відповідно до ч.1 ст.230 ГК України штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Пунктом 4 ст.231 ГК України визначено, що у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
Штрафні санкції за порушення грошових зобов`язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором (п. 6 ст. 231 ГК України).
Відповідно до ст.1 Закону України „Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань" платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін.
Згідно зі ст.4 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань" розмір пені за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань не повинен перевищувати подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який нараховувалась пеня.
Частиною 6 ст.232 ГК України передбачено, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Пунктом 4.5. Типового договору передбачено, що у разі порушення споживачем, що не є побутовим, строків оплати за цим договором він сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.
Оскільки відповідач порушив умови договору щодо оплати поставленого позивачем природного газу, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про стягнення на користь позивача пені у розмірі 39 400,72 грн за період з 01.02.2022 по 31.07.2022.
Відповідно до ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошових зобов`язань на вимогу кредитора, зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3 відсотки річних від простроченої суми, якщо інший розмір відсотків не встановлений договором або законом.
Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
Вимагати сплати суми боргу з урахуванням індексу інфляції є правом кредитора, яке він може реалізувати, а може від нього відмовитися.
Враховуючи правомірне нарахування позивачем вартості спожитого відповідачем газу, судом першої інстанції обґрунтовано задоволено позовні вимоги в частині стягнення інфляційних в сумі 54 005,78 грн, що нараховані за період лютий-вересень 2022 року та 3% річних в сумі 5 307,03 грн за період з 01.02.2022 по 30.09.2022.
Згідно з ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно зі ст.236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ст.276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі зазначеного, колегія суддів апеляційного суду вважає висновки Господарського суду Донецької області законними та обґрунтованими. При цьому, доводи скаржника в апеляційній скарзі не спростовують висновків суду першої інстанції.
З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення Господарського суду Донецької області від 08.11.2023 у справі №905/900/22 без змін як такого, що ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 129, 269, 270, п.1 ч.1 статті 275, статтями 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Відокремленого структурного підрозділу Краматорський фаховий коледж промисловості, інформаційних технологій та бізнесу Донбаської державної машинобудівної академії залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Донецької області від 08.11.2023 у справі №905/900/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження до Верховного Суду передбачені статтями 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 12.02.2024
Головуючий суддя Я.О. Білоусова
Суддя О.А. Пуль
Суддя І.В. Тарасова
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 09.02.2024 |
Оприлюднено | 14.02.2024 |
Номер документу | 116916557 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Устимова Аліна Миколаївна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Білоусова Ярослава Олексіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні