ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30.01.2024 Справа № 904/1099/23
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Кеся Н.Б. за участю секретаря судового засідання Мороз В.В.
за позовом Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, м.Дніпро
до Громадської організації "Всеукраїнський спортивний клуб "ТРІУМФ", м.Дніпро
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на боці Позивача - Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради, м.Дніпро
про стягнення 77404,26 грн
Представники:
Від Позивача: представник не з`явився
Від Відповідача: Черкавський Ю.С., адвокат
Від Відповідача: Носак А.М., директор
Третя особа: представник не з`явився
СУД ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради (далі-Позивач) 01.03.2023 року звернувся з позовом до Громадської організації "Всеукраїнський спортивний клуб "ТРІУМФ" (далі-Відповідач), в якому просить суд:
стягнути з Громадської організації "Всеукраїнський спортивний клуб "ТРІУМФ" (49040, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Тополина, буд. 1, кв. 64, ІК в ЄДРПОУ 39784604) на користь Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (49000, Дніпропетровська область, м.Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 75, ІК в ЄДРПОУ 40506248) заборгованість у розмірі 77 404,26 грн, із яких:
16 264,99 грн - сума основного боргу за договором №140-ДРА/21 від 16.03.2021 оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста;
1 797,37 грн. - сума пені;
649,50 грн. - сума 3 % річних;
4 740,92 грн. - інфляційні втрати;
31 419,81 грн. - сума основного боргу за договором №140-ком/21 від 10.06.2021 про відшкодування витрат балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання нерухомого майна;
3 944,39 грн. - сума пені;
1 163,05 грн. - сума 3 % річних;
8 844,54 грн. - інфляційні втрати;
5 865,22 грн - сума основного боргу за договором №140-зем/21 від 10.06.2021 про відшкодування податку на землю;
544,52 грн. - сума пені;
275,24 грн. - сума 3 % річних;
1 892,71 грн. - інфляційні втрати та суму сплаченого судового збору.
В обґрунтування позову Позивач посилається на неналежне виконання Відповідачем своїх грошових зобов`язань за договором №140-ДРА/21 від 16.03.2021 оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста; договором №140-ком/21 від 10.06.2021 про відшкодування витрат балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання нерухомого майна та за договором №140-зем/21 від 10.06.2021 про відшкодування податку на землю.
2. Процесуальні питання, вирішені судом
06.03.2023 ухвалою суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами.
06.03.2023 ухвалою суд залучив Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради, м.Дніпро до участі у справі в якості Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на боці Позивача.
17.04.2023 ухвалою суд подальший розгляд справи вирішив здійснювати за правилами загального позовного провадження. Справу призначено до розгляду в підготовчому засіданні на 16.05.2023 о 11:00 год.
Оскільки з технічних причин в Господарському суді Дніпропетровської області проведення судового засідання на 16.05.2023 о 11:00 год. є неможливим, 24.04.2023 ухвалою суд відклав підготовче судове засідання на 16.05.2023 о 15:30 год.
16.05.2023 ухвалою суд відклав підготовче засідання на 06.06.2023 об 15:30 год.
31.05.2023 Відповідач подав клопотання про забезпечення доказів шляхом огляду веб-сайту (арк.с. 227-228 Т.1), в якому просить суд оглянути в судовому засіданні ве-сайт https://prozorro.sale/auction/UA-PS-2021-02-15-000048-2 та матеріали, які містяться на ньому.
06.06.2023 Відповідач подав клопотання про витребування (арк.с. 4-6 Т.2), в якому просить суд витребувати у директора КЗО "СЗШ №73" ДМР інформацію стосовно того, чи в період часу з 16 березня 2021 року по 15.03.2022 року був доступ та коли він надавався до приміщення спортзалу школи КЗО "СЗШ №73" ДМР для проведення навчально-тренувальних занять особам, які не є учнями Вашої школи, з урахуванням обмежень (заборон) встановлених через дію карантину та протиепідемічних заходів через Соvid-19? Якщо мали то які організації і чи були якісь обмеження?
06.06.2023 ухвалою суд задовольнив клопотання Відповідача про забезпечення доказів шляхом огляду веб-сайту - https://prozorro.sale/auction/UA-PS-2021-02-15-000048-2. Відмовив в задоволенні клопотання Відповідача про витребування інформації. Продовжив строк підготовчого провадження на 30 днів та підготовче судове засідання відклав на 06.07.2023 на 14:30 год.
06.07.2023 ухвалою суд підготовче судове засідання відклав на 27.07.2023 на 10:00 год.
27.07.2023 ухвалою суд підготовче судове засідання відклав на 09.08.2023 на 14:30 год.
09.08.2023 ухвалою суд підготовче судове засідання відклав на 07.09.2023 на 14:00 год.
07.09.2023 ухвалою суд закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті 03.10.2023 о 14:30год.
03.10.2023 у справі оголошено перерву до 26.10.2023 о 14:15 год.
26.10.2023 ухвалою суд повернувся до стадії підготовчого провадження та призначив підготовче засідання на 23.11.2023 о 10:00 год. Зобов`язано Головне управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області надати в строк до 20.11.2023 року інформацію щодо рівня епідемічної небезпеки поширення COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, у місті Дніпро у період з березня 2021 року по лютий 2022 року.
23.11.2023 ухвалою суд підготовче судове засідання відклав на 07.12.2023 на 15:30 год.
23.11.2023 на електронну адресу суду від Державної установи "Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України" надійшла відповідь на запит суді від 10.11.2023 (арк.с. 88 Т.2), в якому повідомлені рівні епідемічної небезпеки поширення COVID-19 за період з березня 2021 року по лютий 2022 року.
07.12.2023 канцелярія суду зареєструвала клопотання Відповідача про витребування (арк.с. 93-94), в якому Відповідач просить суд:
1. Витребувати у Дніпровської міської ради інформацію з якими установами, підприємствами, організаціями структурними підрозділами Дніпровської міської ради укладались договори про відшкодування витрат балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання нерухомого майна, а також договори на відшкодування податку на землю починаючи з 2021 року стосовно будівлі, яка розташована за адресою: м.Дніпро, вул. Гетьмана Петра Дорошенка, 5 (КЗО "СЗШ № 73" ДМР);
2. Якщо договори укладалися, то витребувати копії вказаних договорів про відшкодування витрат балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання нерухомого майна, а також договорів на відшкодування податку на землю починаючи з 2021 року стосовно будівлі, яка розташована за адресою: м.Дніпро, вул. Гетьмана Петра Дорошенка, 5 (КЗО "СЗШ № 73" ДМР).
07.12.2023 ухвалою суд відмовив Громадській організації "Всеукраїнський спортивний клуб "ТРІУМФ" у задоволенні клопотання про витребування доказів, закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 14.12.2023 о 15:00 год.
14.12.2023 ухвалою суд відклав судове засідання по суті на 16.01.2024 на 10:00 год.
16.01.2024 оголошено перерву до 30.01.2024 о 16:00 год.
Позивач в судове засідання 30.01.2024 не з`явився, 30.01.2024 через "Електронний суд" направив заяву (арк.с. 127-128 Т.2), в якій просить суд відкласти розгляд справи на іншу дату. При неможливості відкласти розгляд справи, Позивач просить розглянути справу без участі Позивача чи його представника. Позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
30.01.2024 канцелярія суду зареєструвала заяву Відповідача (арк.с. 121-126 Т.2), в якій останній зазначив про те, що на адвокатський запит надійшла відповідь та надано договір про відшкодування податку на землю з "Віват". Відповідач просить суд поновити строк на долучення даних документів та долучити їх до матеріалів справи.
Третя особа в судові засідання 23.11.2023, 07.12.2023, 14.12.2023, 16.01.2024 та 30.01.2024 не з`явилась, про дату та час розгляду справи повідомлена належним чином (арк.с. 92, 103, 112, 114 Т.2).
Відповідно до ч.1, п.3 ч.3 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі зокрема, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Враховуючи неявку Позивача та Третьої особи, належним чином сповіщених про судове засідання, а також те, що матеріали справи містять достатньо документів для його вирішення по суті, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутністю Позивача та Третьої особи.
В судовому засіданні 30.01.2024 року проголошено вступну та резолютивну частини судового рішення в порядку ст. 240 ГПК України.
3. Позиції інших учасників справи
12.04.2023 канцелярія суду зареєструвала відзив на позовну заяву (арк.с. 147 Т.1), в якому Відповідач зазначає про те, що в позові містяться матеріали справи, а саме - графік користування приміщенням, який не відповідає дійсності. В позові зазначається, що ГО ВСК "ТРІУМФ" був користувачем приміщень в період абсолютного карантину доступ до приміщення був заборонений на рівні адміністрацій, відповідно користування приміщенням під час довготривалого карантину було неможливе. Так, Відповідач зазначає, що вирішення спірних правовідносин, які виникли між позивачем та відповідачем мають досить важливе, принципове фінансове значення для Відповідача, та справа вимагає повного та всебічного встановлення обставин справи, також Відповідач має необхідність надати усні пояснення по суті спору та надати додаткові пояснення та докази по справі, тому існує необхідність у розгляді справи №904/1099/23 в судовому засіданні з викликом сторін. На погляд Відповідача справа є складною, потребує повного та всебічного з`ясування обставин справи, правильного вирішення спору та надання сторонам можливості подати необхідні пояснення і докази у справі. Також відповідач зазначає, що обставини, які стали предметом спору не відповідають дійсності, тому існує ряд питань, пояснень, а також інших обставин, які зумовлюють необхідність розгляду справи в порядку загального позовного провадження та участі представника відповідача у підготовчих засіданнях, що також забезпечить право відповідача на участь у судових засіданнях. Так, Відповідач просить суд розглядати справу №904/1099/23 в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та надати час для пошуку адвоката, для представництва інтересів ГО ВСК "ТРІУМФ", а також надати додатковий час для підготування заперечення/відзиву, пояснення.
16.05.2023 канцелярія суду зареєструвала пояснення Третьої особи щодо суті спору (арк.с. 156-158 Т.1).
31.05.2023 канцелярія суду зареєструвала відзив на позовну заяву (арк.с. 171-174 Т.1), в якому Відповідач зазначає про те, що договір оренди нерухомого майна № 140-ДРА/21 від 16.03.2021 укладався через електронний аукціон. Відповідно до п.3.1. договору оренди розмір орендної плати погодинно (відповідно до протоколу електронного аукціону №UА-РS-2021-02-15-000048-2) становить 22,18 грн без ПДВ, за березень місяць 2021 рік (орендна плата вказана за одну годину). В графіку, який вказаний в умовах аукціону за посиланням: https://prozorro.sale/auction/UA-PS-2021-02-15-000048-2. В даному Графіку чітко вказано години оренди: середа з 15.00 до 16.00. Даний графік підписано заступником директора-начальником управління освіти департаменту Салогуб О.В. Жодних інших умов не вказувалося, Відповідач не погоджував зміну даного графіку. Крім того, з розрахунку вбачається, що Позивач нараховує орендну плату з 01.03.2021 року, але договір було укладено 16.03.2021 року і в договорі не вказано умов, що відповідач зобов`язаний сплачувати за оренду, коли ще навіть не було укладено договір оренди. Якщо брати орендну плату за максимум 4 години в місяць, то орендна плата становить 22,18*4 = 88,72 грн в місяць, а аж ніяк не 1500 і більше, як вказано в позовній заяві. Тобто за березень 2021 року орендна плата становить 44, 36 грн. За квітень 2021 - 90,86 грн; за травень 2021 - 92,04; за червень 2021 - 92,23; за липень 2021 - 92,32; за серпень 2021-92,14; за вересень 2021 - 93,28 за жовтень 2021 - 94,07; за листопад 2021 - 94,83; за грудень 2021 -95,40; за січень 2021 - 96,64; за лютий 2021 - 98,19. А відповідно і всі штрафні санкції та інфляція розраховані Позивачем не вірно. Також Позивачем не вказано, що дане приміщення здається в оренду і іншій особі -КПНЗ "Дитячо-юнацька спортивна школа №2" ДМР, відповідно до договору оренди від 18.11.2020 №528-ДРА/20, а також Дніпропетровському обласному спортивно-оздоровчо-реабілітаційному фонду "ВІВАТ", відповідно до договору №51-ДРА/21. Так, Відповідач просить суд поновити строк на подачу відзиву та в позові відмовити у повному обсязі.
31.05.2023 канцелярія суду зареєструвала пояснення Відповідача на позовну заяву (арк.с. 234-237 Т.1).
09.08.2023 представник Відповідача подав розрахунок сум відшкодування вартості енергоносіїв та комунальних послуг (арк.с. 40-41 Т.2).
07.09.2023 канцелярія суду зареєструвала пояснення Позивача (арк.с. 48-49 Т.2), в яких зазначено, що у Додатку 2 до договору № 140-КОМ/21 Розрахунок відшкодування вартості енергоносіїв га комунальних послуг та витрати на утримання нерухомого у 2021 році вказана сума витрат на утримання будівлі 84 000 грн. Ця сума складається із витрат на оплату заробітної плати обслуговуючого персоналу, зайнятого в роботах по утриманню нерухомого майна (будівлі) та 22% нарахування на заробітну плату. Сума відшкодування вартості витрат на утримання нерухомого майна здійснюється пропорційно займаної площі та кількості годин на місяць згідно графіка роботи. У розрахунку суми земельного податку, що підлягає відшкодуванню Орендарем з березня 2021 року (додаток №1 до договору №140-ЗЕМ/21) зазначено, що сума відшкодування за рік дорівнює орендована площа х нормативно грошова оцінка х ставка земельного податку. Нормативно грошова оцінка враховується виходячи із відповідних даних, що отримуються від уповноваженого територіального органу Держгеокадастру.
4. Обставини, встановлені судом під час розгляду справи по суті
За обставинами справи за участю сторін укладений договір оренди приміщення з використанням тендерної процедури. Після підписання договору оренди та акту прийому передачі приміщення Відповідач як орендар платежі за оренду не здійснював, у зв`язку з чим Позивач як балансоутримувач подав позов про стягнення боргу з орендних платежів, а також нарахував на суму боргу пеню, інфляційні втрати та 3% річних.
Відповідач стверджує, що орендні платежі не відповідають тендерній документації, в свою чергу орендованим приміщенням він не користувався у зв`язку із карантинними заборонами через Соvіd-19.
Також сторонами підписаний договір про відшкодування витрат балансоутримувача на оплату комунальних послуг та утримання нерухомого майна, а також договір про відшкодування податку на землю, за якими Відповідач також не здійснював платежі. Аналогічно Позивач подав позов про стягнення боргу за цими договорами, а також нарахував на суму боргу пеню, інфляційні втрати та 3% річних.
Відповідач вказує на те, що він не користувався орендованим приміщенням з незалежних від нього причин, а розмір платежів за цими договорами з ним не узгоджувався.
Отже, для вирішення спору між сторонами необхідно встановити наявність прав та інтересів Позивача, на захист яких поданий позов, а також необхідно встановити наявність або відсутність зобов`язань Відповідача за спірними договорами, а також наявність боргу.
Так, матеріали справи свідчать про таке.
Департаментом по роботі з активами Дніпровської міської ради 15.02.2021 на веб-порталі Рrozorro розміщено оголошення аукціону з оренди нерухомого майна https://prozorro.sale/auction/UA-PS-2021-02-15-000048-2 (арк.с. 175-176 Т.1).
Згідно з умовами аукціону допустимим графіком використання об`єкту оренди (арк.с. 178 Т.1), є середи кожного тижня з 15:00 до 16:00. Отже, загальна кількість годин користування приміщенням в місяць коливає від 4 до 5 годин (в залежності від того, чи припадає середа на п`ятий тиждень).
Даний графік підписано заступником директора-начальником управління освіти департаменту Салогуб О.В.
За результатами аукціону 16.03.2021 року між Департаментом по роботі з активами Дніпровської міської ради (далі-Орендодавець) та Громадською організацією "Всеукраїнський спортивний клуб "ТРІУМФ" (далі-Орендар) укладений Договір №140-ДРА/21 оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста (далі-Договір). Договір Погоджено Балансоутримавачем Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради.
Відповідно до умов Договору:
1.1. З метою ефективного використання комунального майна Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування комунальне нерухоме майно нежитлове приміщення (далі - об`єкт оренди), загальною площею 294,0 кв.м, розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Гетьмана Петра Дорошенка, 5, на першому поверсі будівлі, вартість якого згідно з балансовою довідкою від 21.12.2020 становить 2 905 517,00 грн без ПДВ, що перебуває на балансі департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, (далі Балансоутримувач).
2.2. Орендар вступає у строкове платне користування об`єктом оренди з дати підписання Сторонами цього договору та акта приймання-передач і об`єкта оренди.
3.1. Розмір орендної плати погодинно (відповідно до протоколу електронного аукціону №UА - РS - 2021 - 02 - 15 - 000048 - 2) становить 22,18 гривень без ПДВ, за березень місяць 2021 рік (орендна плата вказана за одну годину).
Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється згідно з чинним законодавством та в повному обсязі спрямовується Орендарем на рахунок балансоутримувача.
Орендна плата оренди визначається згідно з графіком шляхом коригування розміру орендної плати за перший місяць на індекс інфляції за період з першого числа наступного місяця до останнього числа місяця оренди, починаючи з квітня місяця 2021 року.
3.3. Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць з урахуванням індексу інфляції за поточний місяць.
3.4. Орендна плата сплачується Орендарем щомісяця у термін не пізніше 15 числа місяця, наступного за звітним, і не залежить від наслідків господарської діяльності Орендаря.
Орендна плата сплачується Орендарем за весь час фактичного використання об`єкта оренди до дати підписання акта приймання-передачі об`єкта оренди включно.
5.11. Орендар зобов`язаний протягом 5 днів з дати укладення цього договору укласти з балансоутримувачем (управителем) або з відповідними службами договір про сплату або відшкодування витрат на утримання орендованого майна (відшкодування витрат здійснюється згідно з відповідним рішенням виконавчого комітету міської ради про таке відшкодування), надання комунальних послуг Орендарю (газ, електроенергія, тепло, водопостачання та водовідведення, вивезення сміття, телефон та ін.) та експлуатаційних витрат, у тому числі відшкодування витрат із плати за землю.
10.1. Цей договір діє з 16 березня 2021 року до 15 березня 2026 року включно.
Отже, дослідивши зміст зазначеного договору суд дішов висовку, що за умовами цього договору отримувачем орендної плати 100% є Балансоутримувач орендованого майна Департамент гуманітарної політики.
Позивач подав до позову Графік використання об`єкту оренди (арк.с.23 Т.1), згідно з яким :
за період з 01 січня по 31 травня та з 01 вересня по 31 грудня:
День тижня Початок Кінець
Понеділок 19:30 21:00
Вівторок 18:00 20:30
Середа Х Х
Четвер 18:00 20:30
П`ятниця 18:30 20:30
Субота 14:00 18:00
Неділя 14:00 18:00
На період з 01 червня по 31 серпня
День тижня Початок Кінець
Понеділок 19:30 20:30
Вівторок 18:00 29:00
Середа Х Х
Четвер 18:00 19:00
П`ятниця 18:30 20:30
Субота Х Х
Неділя Х Х
Зазначений Графік підписаний лише заступником директора-начальником управління освіти департаменту Салогуб О.В. та підпису з боку посадових осіб Відповідача не містить.
Суд погоджується з аргументами Відповідача, який вказує на те, що зазначений Графік не відповідає умовам тендеру на спірне приміщення, згідно з якими загальна кількість годин користування приміщенням допускається від 4 до 5 годин в місяць (в залежності від того, чи припадає середа на п`ятий місяць).
16.03.2021 між Департаментом по роботі з активами Дніпровської міської ради, Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради та Громадською організацією Всеукраїнський спортивний клуб Тріумф складений Акт приймання-передачі об`єкта оренди (нежитлового приміщення, загальною площею 294,0 кв.м, що знаходиться на балансі Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради за адресою: вул. Гетьмана Петра Дорошенка, 5, згідно з яким Орендодавець передає, а Орендар приймає об`єкт оренди в комплекті та у стані, що відповідають істотним умовам договору оренди від 16.03.2021 № 140-ДРА/21 (арк.с. 22 Т.1).
Під час дії договору Позивач як балансоутримувач та отримувач орендної плати виставив на оплату такі рахунки (арк.с. 25-36 Т.1):
№рнк03243 від 08.09.2021 за березень 2021 за 70 годин на суму 1578,99грн;
№рнк03244 від 08.09.2021 за квітень 2021 за 70,50 годин на суму 1601,40 грн;
№рнк03245 від 08,09.2021 за травень 2021 за 75,50 годин на суму 1737,27 грн;
№рнк03246 від 08.09.2021 за червень 2021 за 21,00 годину на суму 484,18 грн;
№рнк03247 від 08.09.2021 за липень 2021 за 23,00 години на суму 530,82 грн;
№рнк03349 від 14.09.2021 за серпень 2021 за 22,00 години на суму 506,73 грн;
№рнк04071 від 20.10.2021 за вересень 2021 за 68,50 годин на суму 1596,71 грн;
№рнк06880 від 29.11.2021 за жовтень 2021 за 76,00 годин на суму 1787,47 грн;
№рнк00215 від 12.01.2022 за листопад 2021 за 70,00 годин на суму 1659,53 грн;
№рнк00227 від 12.01.2022 за грудень 2021 за 70,50 годин на суму 1681,41 грн;
№рнк01581 від 02.08.2022 за січень 2022 за 75,50 годин на суму 1824,07 грн;
№рнк01582 від 02.08.2022 за лютий 2022 за 52,00 години на суму 1276,41 грн.
Таким чином, зміст рахунків свідчить про те, що орендна плата нараховувалась за графіком, який не відповідає умовам тендеру.
Доказів неможливості користування спірним приміщенням у спірний період Відповідач до справи не надав, але послався на факт дію карантину через COVID-19, у зв`язку з яким йому було заборонено використовувати приміщення.
Так, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SАRS-СоV-2 №211 від 11.03.2020 (зі змінами та доповненнями), а також постановою Кабінету Міністрів України Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (зі змінами та доповненнями) №1236 від 09.12.2020, в Україні встановлено карантин з 12.03.2020. Карантин скасований постановою Кабінету Міністрів України Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 №651 від 27.06.2023, на всій території України з 24 год. 00 хв. 30.06.2023.
Оскільки дія карантину у спірний період має загальновідомий характер, з метою всебічного, повного і об`єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи, на які посилаються сторони, суд надіслав запит до Державної установи "Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України" про надання інформації щодо рівня епідемічної небезпеки поширення COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, у місті Дніпро у період з березня 2021 року по лютий 2022 року.
23.11.2023 на електронну адресу суду від Державної установи "Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України" надійшла відповідь на запит суді від 10.11.2023 (арк.с. 88 Т.2), в якому повідомлені рівні епідемічної небезпеки поширення COVID-19 на території Дніпропетровської області за період з березня 2021 року по лютий 2022 року, а саме:
березень 2021: 01.03.21 18.03.2021 жовтий
19.03.21 31.03.2021 помаранчевий
квітень 2021: помаранчевий
травень 2021: 01.05.21 04.05.2021 помаранчевий
05.05.2021 31.05.2021 жовтий
червень 2021: 01.06.2021 07.06.2021 жовтий
08.06.2021 30.06.2021 зелений
серпень 2021: зелений
липень 2021: зелений
вересень 2021: 01.09.2021 21.09.2021 зелений
22.09.2021 26.09.2021 помаранчевий
27.09.2021 30.09.2021 жовтий
жовтень 2021: 01.10.2021 04.10.2021 жовтий
05.10.2021 15.10.2021 помаранчевий
16.10.2021 31.10.2021 червоний
листопад 2021: червоний
грудень 2021: 01.12.2021 05.12.2021 червоний
06.12.2021 31.12.2021 жовтий
січень 2022: жовтий
лютий 2022: помаранчевий
Матеріали справи свідчать про те, що Відповідач у період з березня 2021 року по лютий 2022 року орендні платежі не здійснював, внаслідок чого Позивач нарахував заборгованість з орендної плати за Договором на суму 16264,99 грн (арк.с. 3 Т.1), яка наведена також в акті звірки від 09.12.2022 (арк.с. 37 Т.1), який підписаний Департаментом гуманітарної політики в односторонньому порядку.
За несвоєчасну сплату суми орендної плати Орендар зобов`язаний сплатити пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу у співвідношенні, визначеному у пп. 3.3 цього договору (п. 9.2 Договору).
Згідно з розрахунком Позивача сума пені складає 1797,37 грн, яка нарахована за періоди з 16.01.2021 по 16.10.221, з 16.05.2021 по 16.11.2021, з 16.06.2021 по 16.12.2021, з 16.07.2021 по 16.01.2022, з 16.08.2021 по 16.02.2022, з 16.09.2021 по 16.03.2022, з 16.10.2021 по 16.04.2022, з 16.11.2021 по 16.05.2022, з 16.12.2021 по 16.06.2022, з 16.01.2022 по 19.07.2022, з 16.02.2022 по 16.08.2022, з 16.03.2022 по 16.09.2022.
На підставі ст. 625 ЦК України Позивач нарахував Відповідачу 649,50 грн 3% річних, за загальний період з 16.04.2021 по 06.02.2023 та 4740,92 грн інфляційних втрат за період з березня 2021 по січень 2023 року.
Також 10.06.2021 року між Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради (далі-Балансоутримувач) та Громадською організацією "Всеукраїнський спортивний клуб "ТРІУМФ" (далі-Орендар) підписаний Договір №140-ком/21 про відшкодування витрат балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання нерухомого майна (далі-Договір).
Відповідно до умов Договору:
1.1. Балансоутримувач у порядку та на умовах, визначених у Договорі, зобов`язується забезпечити отримання комунальних послуг Орендарем, який відповідно до договору оренди №140-ДРА/21 від 16.03.2021 (далі - Договір оренди) користується приміщенням загальною площею 294,0 кв.м (далі - Приміщення) в будівлі, яка розташована за адресою: м.Дніпро, вул.Гетьмана Петра Дорошенка, 5 (далі - Будівля), а Орендар у порядку та на умовах, визначених у Договорі, зобов`язується відшкодовувати частину витрат Балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання Будівлі.
1.2. Вихідні дані для розрахунку вартості комунальних послуг та витрат на утримання Будівлі, які підлягають відшкодуванню, наведено у Додатку 1 Вихідні дані (далі - Вихідні дані), який додається до Договору, та є його невід`ємною частиною.
1.3. Порядок визначення сум витрат Балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання Будівлі, що підлягає відшкодуванню (далі - сума відшкодування) наведено у Додатку 2 Розрахунок (далі - Розрахунок), який додається до Договору, та є його невід`ємною частиною.
1.3.1. Сума відшкодування у Розрахунку обчислена на момент укладання Договору. Сума відшкодування може змінюватись протягом строку його дії Договору відповідно до зміни Вихідних даних, тарифів на комунальні послуги, складу витрат Балансоутримувача на утримання Будівлі, інших ціноутворюючих факторів, наведених у Розрахунку.
1.3.2. При зміні тарифів на комунальні послуги, складу витрат Балансоутримувача на утримання Будівлі, інших ціноутворюючих факторів, наведених у Розрахунку, зміна суми відшкодування не підлягає додатковому узгодженню між сторонами та відображається виключно у рахунках на оплату за відповідний період.
2.2. Розрахунковий період за цим договором є календарний місяць.
2.3. Орендар щомісячно в строк до останнього числа місяця, наступного за розрахунковим, відшкодовує Балансоутримувачу витрати на оплату комунальних послуг та на утримання Будівлі шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Балансоутримувача, вказаний у рахунках на оплату,
2.4. Сума відшкодування за відповідний розрахунковий період зазначається у рахунку на оплату. Орендар в період з 15 по 25 число місяця, наступного за розрахунковим, самостійно отримує у Балансоутримувача рахунок на оплату.
6.2. Договір набирає чинності з моменту його укладення та діє до закінчення терміну дії Договору оренди, але в будь-якому випадку до повного виконання Орендарем зобов`язань з відшкодування (сплати).
6.3. Відповідно до ч. 7 ст. 180 Господарського кодексу України та ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України умови Договору застосовуються до взаємовідносин, що виникли між сторонами з 16.03.2021 року.
Директором Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа №73" Дніпровської міської ради ДМР та керівником Громадської організації "Всеукраїнський спортивний клуб "ТРІУМФ" підписаний Додаток 1 до договору №140-ком/21 від 10.06.2021 (арк.с. 41-42 Т.1), в якому зазначені вихідні дані для розрахунку суми відшкодування вартості комунальних послуг, які споживаються орендарем у закладах, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради та витрат на утримання нерухомого майна. Зокрема, в цьому Додатку зазначено кількість дітей та тренерів у орендаря 11 осіб.
В Додатку 2 до договору №140-ком/21 від 10.06.2021 (арк.с. 43-44 Т.2) викладений розрахунок суми відшкодування вартості енергоносіїв та комунальних послуг, та витрат на утримання нерухомого майна у 2021 році. Згідно з цим Розрахунком при розрахуванні суми відшкодування використано такий показник, як кількість годин на місяць згідно з графіком робіт, і який складає 66 годин. Додаток 2 до договору №140-ком/21 від 10.06.2021 підписаний начальником відділу енергозабезпечення, комунальних послуг та телекомунікацій централізованої бухгалтерії при департаменті гуманітарної політики Дніпровської міської ради та підпису з боку посадових осіб Відповідача не містить.
Також Позивач до цього договору подав Дані, що наводяться спеціалістом відділу методологічного супроводу і договорів централізованої бухгалтерії при департаменті гуманітарної політики Дніпровської міської ради (арк.с. 42 Т.1), згідно з якими графік використання орендованих приміщень відповідно до договору оренди наступний:
на період з 01 січня по 31 травня та з 01 вересня по 31 грудня:
День тижня Початок Кінець
Понеділок 19:30 21:00
Вівторок 18:00 20:30
Середа - -
Четвер 18:00 20:30
П`ятниця 18:30 20:30
Субота 14:00 18:00
Неділя 14:00 18:00
На період з 01 червня по 31 серпня
День тижня Початок Кінець
Понеділок 19:30 20:30
Вівторок 18:00 29:00
Середа - -
Четвер 18:00 19:00
П`ятниця 18:30 20:30
Субота - -
Неділя - -
Отже, наведені документи свідчать про те, що розрахунок суми до відшкодування вартості енергоносіїв та комунальних послуг, та витрат на утримання нерухомого майна, не узгоджений з Відповідачем і не відповідає умовам тендеру в частині графіку використання об`єкту оренди за умовами аукціону.
Відповідач витрати Балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання будівлі у період з березня 2021 року по лютий 2022 року не відшкодовував, у зв`язку з чим Позивач нарахував заборгованість в розмірі 31 419,81 грн з відповідним розрахунком (арк.с. 5-6 Т.1).
У разі порушення Орендарем встановленого Договором строку відшкодування витрат Балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання будівлі Орендар сплачує Балансоутримувачу пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від несплаченої суми відшкодування, за кожен день прострочення плати (п. 4.2. Договору).
Згідно з розрахунком Позивача сума пені складає 3944,39 грн, яка нарахована за періоди з 01.05.2021 по 01.11.2021, з 01.06.2021 по 01.12.2021, з 01.07.2021 по 01.01.2022, з 01.07.2021 по 01.02.2022, з 01.09.2021 по 01.03.2022, з 01.10.2021 по 01.04.2022, з 01.11.2021 по 01.05.2022, з 01.12.2021 по 01.06.2022, з 01.01.2022 по 01.07.2022, з 01.02.2022 по 01.08.2022, з 01.03.2022 по 01.09.2022, з 01.04.2022 по 01.10.2022.
На підставі ст. 625 ЦК України Позивач нарахував Відповідачу 1163,05 грн 3% річних, за загальний період з 01.05.2021 по 06.02.2023 та 8844,54 грн інфляційних втрат за період з травня 2021 по січень 2023 року.
Також 10.06.2021 року між Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради (далі-Балансоутримувач) та Громадською організацією "Всеукраїнський спортивний клуб "ТРІУМФ" (далі-Орендар) укладено Договір №140-ЗЕМ/21 про відшкодування податку на землю (далі-Договір).
Відповідно до умов Договору:
1.1. Орендар у порядку та на умовах, визначених у Договорі, зобов`язується відшкодовувати Балансоутримувачу земельний податок, встановлений відповідно до чинного законодавства, пропорційно площі займаного орендованого нерухомого майна за договором оренди №140-ДРА/21 від 16.03.2021 (далі - Договір оренди).
1.2. Сума земельного податку, що підлягає відшкодуванню, розмір щомісячних платежів, порядок визначення цих сум наведено у додатку 1 Розрахунок (далі - Розрахунок), який додається до Договору, та є його невід"ємною частиною.
2.1. Орендар щомісячно в строк до 10 (десятого) числа поточного місяця відшкодовує Балансоутримувачу земельний податок шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Балансоутримувача вказаний у Договорі.
2.2. Розмір щомісячних платежів визначено в Розрахунку.
6.2. Договір набирає чинності з моменту його укладення та діє до закінчення терміну дії Договору оренди, але в будь-якому випадку до повного виконання Орендарем зобов`язань з відшкодування (сплати).
6.3. Відповідно до ч. 7 ст. 180 Господарського кодексу України та ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України умови Договору застосовуються до взаємовідносин, що виникли між сторонами з 16.03.2021 року.
В Додатку 1 до договору №140-ЗЕМ/21 від 10.06.2021 (арк.с. 60 Т.1), визначено розрахунок суми земельного податку, що підлягає відшкодуванню Орендарем з березня 2021 року. Сума відшкодування за кожен місяць (березень - листопад 2021) складає 795,00 грн, а за грудень 795,04 грн. Зазначений додаток не містить відомостей про його узгодження сторонами.
Відповідач у період з березня 2021 року по лютий 2022 року платежі з відшкодування плати за землю не сплачував, у зв`язкуз цим Балансоутримувач нарахував заборгованість в розмірі 5865,22 грн з відповідним розрахунком (арк.с. 7 Т.1).
У разі несвоєчасного виконання своїх обов`язків щодо відшкодування земельного податку Орендарем сплачує Балансоутримувачу пеню у розмірі подвійної облікових ставки Національного Банку України від невідшкодованої суми земельного податку, що підлягає відшкодуванню, за кожен день прострочення платежу (п. 4.2. Договору).
Згідно з розрахунком Позивача сума пені складає 544,52 грн, яка нарахована за періоди з 10.03.2021 по 10.09.2021, з 10.04.2021.по 10.10.2021, з 10.05.2021 по 10.11.2021, з 10.06.2021 по 10.12.2021, з 10.07.2021 по 10.01.2022, з 10.08.2021 по 10.02.2022, з 10.09.2021 по 10.03.2021, з 10.10.2021 по 10.04.2022, з 10.11.2021 по 10.05.2022, з 10.12.2021 по 10.06.2022, з 10.01.2022 по 10.07.2022, з 10.02.2022 по 10.08.2022.
На підставі ст. 625 ЦК України Позивач нарахував Відповідачу 275,24 грн 3% річних, за загальний період з 10.03.2021 по 06.02.2023 та 1892,71 грн інфляційних втрат за період з березня 2021 по січень 2023 року.
Таким чином, сума позову становить 16 264,99 грн основного боргу за договором №140-ДРА/21 від 16.03.2021 оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста; 1 797,37 грн пені; 649,50 грн 3 % річних; 4 740,92 грн інфляційних втрат;
31 419,81 грн основного боргу за договором №140-ком/21 від 10.06.2021 про відшкодування витрат балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання нерухомого майна; 3 944,39 грн пені; 1 163,05 грн 3 % річних; 8 844,54 грн інфляційних втрат;
5 865,22 грн основного боргу за договором №140-зем/21 від 10.06.2021 про відшкодування податку на землю; 544,52 грн пені; 275,24 грн 3 % річних; 1 892,71 грн інфляційних втрат, доказів погашення якої Відповідач на час розгляду справи суду не надав.
Відповідач доказів погашення боргу доказів не надав, просить у позові відмовити у повному обсязі.
5. Норми права та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення
Правовідносини сторін виникли на підставі договору оренди майна комунальної форми власності, що укладений за результатами тендерної процедури, що регулюється загальними положеннями Цивільного та Господарського кодексів України, Законом України "Про оренду державного та комунального майна", а також Закону України "Про публічні закупівлі".
Згідно зі ст.2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
За умовами договору №140-ДРА/21 оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста, отримувачем орендної плати 100% є Балансоутримувач орендованого майна Департамент гуманітарної політики. Отже, Департамент є належним Позивачем за позовом про стягнення орендної плати.
Відповідно до чч. 1,4 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Враховуючи наведені положення чинного законодавства, а також матеріали справи, суд дійшов висновку, оскільки сторони в договорі оренди приміщення посилаються на Графік, який окремо від тендерної процедури не узгоджували шляхом підписання Графіку уповноваженими особами усіх заінтересованих учасників спірних правовідносин, суд застосовує положення ч.4 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі". Так, суд визнає умовою оренди Графік, який був оприлюднений під час оголошення тендеру на спірне приміщення. Таким чином, згідно з умовами аукціону допустимим графіком використання об`єкту оренди (арк.с. 178 Т.1), є середи кожного тижня з 15:00 до 16:00. Отже, загальна кількість годин користування приміщенням в місяць коливає від 4 до 5 годин (в залежності від того, чи припадає середа на 5 місяць).
Таким чином, суд вважає, що Графік, на який посилається Позивач, який підписаний лише заступником директора-начальником управління освіти департаменту Салогуб О.В., який не містить узгодження з боку посадових осіб Відповідача та який не відповідає умовам аукціону, безпідставно застосований Позивачем під час розрахунку суми орендної плати.
Щодо підстав для нарахування орендної плати.
Стаття 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" встановлює обов`язок орендаря вносити орендну плату своєчасно і у повному обсязі. В силу ч. 1 ст. 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендар за користування об`єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності.
В той же час частина 6 статті 762 ЦК України має припис про те, що наймач звільняється від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає.
Так, Відповідач посилається на те, що через карантинні обмеження доступ до приміщення був заборонений адміністрацією Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа №73" Дніпровської міської ради.
Відповідно до ч.1 ст.73 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
В той же час згідно з ч.3 статті 75 ГПК України обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.
Отже, дія карантину, вставновленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, у спірний період має загальновідомий характер.
Залежно від епідемічної ситуації на території України в цілому або на території Автономної Республіки Крим, Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Київської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, м. Києва, м. Севастополя (далі - регіони) встановлюється зелений, жовтий, помаранчевий або червоний рівень епідемічної небезпеки поширення COVID-19 (далі - рівень епідемічної небезпеки) (п.2 постанови КМУ від 9 грудня 2020р. №1236).
Так, відповідно до інформації, наданої Державною установою "Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України" надійшла відповідь на запит суді від 10.11.2023 (арк.с. 88 Т.2), рівні епідемічної небезпеки поширення COVID-19 території Дніпропетровської області в період з березня 2021 року по лютий 2022 року такі:
березень 2021: 01.03.21 18.03.2021 жовтий
19.03.21 31.03.2021 помаранчевий
квітень 2021: помаранчевий
травень 2021: 01.05.21 04.05.2021 помаранчевий
05.05.2021 31.05.2021 жовтий
червень 2021: 01.06.2021 07.06.2021 жовтий
08.06.2021 30.06.2021 зелений
серпень 2021: зелений
липень 2021: зелений
вересень 2021: 01.09.2021 21.09.2021 зелений
22.09.2021 26.09.2021 помаранчевий
27.09.2021 30.09.2021 жовтий
жовтень 2021: 01.10.2021 04.10.2021 жовтий
05.10.2021 15.10.2021 помаранчевий
16.10.2021 31.10.2021 червоний
листопад 2021: червоний
грудень 2021: 01.12.2021 05.12.2021 червоний
06.12.2021 31.12.2021 жовтий
січень 2022: жовтий
лютий 2022: помаранчевий
Відповідно до підпункту 7 пункту 22 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020р. №1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" ( в редакції, що діяла у спірний період) з 17 червня 2021 р. на території України встановлюється "зелений" рівень епідемічної небезпеки, відповідно до якого забороняється проведення масових (культурних, спортивних, розважальних, соціальних, релігійних, рекламних, наукових, освітніх, професійних тематичних та інших) заходів (у тому числі в розважальних закладах (нічних клубах) і закладах громадського харчування) без одягнутих усіма учасниками та організаторами заходу засобів індивідуального захисту, зокрема захисних масок або респіраторів, які закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно.
Відповідно до підпункту 17 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020р. №1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", в редакції з 03.12.2021 по 06.12.2021, у разі встановлення жовтого рівня епідемічної небезпеки додатково до обмежувальних протиепідемічних заходів, передбачених пунктом 22 цієї постанови, забороняється діяльність спортивних залів, фітнес-центрів, які не забезпечують можливість обмежити кількість відвідувачів у залі з розрахунку одна особа на 10 кв. метрів загальної площі приміщення, басейнів - більше ніж чотири особи на одній доріжці для індивідуальних занять або шість осіб для спортивно-трєнувальних груп.
Відповідно до підпункту 6 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020р. №1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", (в редакції з 13.01.2022), у разі встановлення "жовтого" рівня епідемічної небезпеки додатково до обмежувальних протиепідемічних заходів, передбачених пунктом 22 цієї постанови, забороняється проведення всіх масових (культурних, спортивних, розважальних, соціальних, релігійних, рекламних, наукових, освітніх, професійних тематичних та інших) заходів, крім проведення атестації здобувачів у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту (виключно з апробаційним проведенням єдиного державного кваліфікаційного іспиту) і - тестових екзаменів ліцензійних інтегрованих іспитів "Крок" (далі - атестація здобувачів), проведення заходів з оцінювання якості освіти (пробного зовнішнього незалежного оцінювання, зовнішнього незалежного оцінювання, вступних випробувань із використанням організаційно-технологічних процесів здійснення зовнішнього незалежного оцінювання тощо), проведення яких належить до завдань Українського центру оцінювання якості освіти та його регіональних підрозділів (далі - заходи з оцінювання якості освіти), проведення офіційних спортивних заходів, включених до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України, та матчів командних ігрових видів спорту професійних спортивних клубів без глядачів за умови дотримання учасниками таких заходів відповідних санітарних і протиепідемічних заходів та здійснення обов`язкового щоденного контролю за станом здоров`я учасників.
Відповідно до пункту 32 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020р. №1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", в редакції з 13.01.2022, на території регіонів, на яких установлено "помаранчевий" рівень епідемічної небезпеки, діють обмежувальні протиепідемічні заходи, передбачені пунктом 3 цієї постанови. Додатково на території регіонів, на яких установлено "помаранчевий" рівень епідемічної небезпеки, рішенням регіональних комісій з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій запроваджуються посилені заходи контролю за ' дотриманням на території регіону встановлених обмежувальних протиепідемічних заходів, готовності закладів охорони здоров`я до прийому хворих на COVID-19, виявлення та реєстрації осіб з підозрою на COVID-19 відповідно до стандартів Міністерства охорони здоров`я.
Постановою Кабінетом Міністрів України від 17 лютого 2021р. № 104 внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", в підпунктах 6, 7 пункту 35 якої зазначено:
на території регіонів, на яких установлений "червоний" рівень епідемічної небезпеки, додатково до обмежувальних протиепідемічних заходів, передбачених пунктом 3 цієї постанови, забороняється:
6) приймання у спортивних залах, фітнес-центрах, басейнах, відвідувачів, крім спортсменів національних збірних команд України та їх тренерів за умови дотримання відповідних санітарних і протиепідемічних заходів;
7) проведення всіх масових (культурних, спортивних, розважальних, соціальних, релігійних, рекламних, наукових, освітніх, професійних тематичних та інших) заходів, крім офіційних спортивних заходів, включених до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України, та матчів командних ігрових видів спорту професійних спортивних клубів без глядачів за умови дотримання учасниками таких заходів відповідних санітарних і протиепідемічних заходів та здійснення обов`язкового щоденного контролю за станом здоров`я учасників, заходів з атестації здобувачів, заходів з оцінювання якості освіти.
Як пояснив під час розгляду справи в суді Відповідач, його громадська організація орендувала спірне приміщення виключно для тренувань таким видом спорту як черліденг.
Відповідно до інформації Вікіпедії, викладеної на сайті https://uk.wikipedia.org/wiki чирлідинг, чірлідінг (від cheer схвальний, закличний вигук і leading «ведення», «спрямовування») це складно-координаційний вид спорту, який поєдує в собі характерні риси художньої та спортивної гімнастики, акробатики, та різних танцювальних напрямків (джаз, фанк, хіп-хоп та інші).
Враховуючи характер цього виду спорту, суд розуміє його як контактний груповий вид спорту. Відтак, забезпечення в спортивному залі обмежень кількості відвідувачів у залі з розрахунку одна особа на 10 кв. метрів загальної площі приміщення, що передбачає між відвідувачами дотримання певної дистанції під час тренувань, під час дії "жовтого" та "помаранчевого" рівнів небезпеки, неможливо в силу суті черліденгу. Під час дії червоного рівня небезпеки, проведення в спортивних залах спортивних заходів взагалі є забороненим на законодавчому рівні. Таким чином, суд вважає, що неможливість використання орендованого приміщення, за які Відповідач як орендар не відповідає, підтверджується обставинами справи.
Водночас «зелений» рівень епідемічної небезпеки не виключає можливості тренувань за умови дотримання спортсменами Відповідача масочного режима. Доказів неможливості користування спірним приміщенням під час встановлення «зеленого» рівня небезпеки Відповідач не надав.
У зв`язку з цим суд вирахував орендну плату під час дії "зеленого" рівня епідемічної небезпеки із розрахунку 1 година по середам кожного тижня, внаслідок чого сума оренди нерухомого майна у період з 08.06.2021 по 21.09.2021 склала 346,61 грн.
Наприклад, у червні з 08.16.2021 по 30.06.2021 було 4 середи. Отже, орендна плата складає: 4 год х 22,18 грн х 1,037433 (ІСЦ) = 92,22 грн.
Щодо розрахунку пені, 3% річних та інфляційних втрат, суд здійснив перерахунок на суму заборгованості за період з 08.06.2021 по 21.09.2021 та визначив пеню на суму 30,95 грн, 3% річних на суму 15,03 грн та інфляційні втрати на суму 109,94 грн.
В решті нарахованої орендної плати, інфляційних втрат, 3% річних та пені на суму орендної плати суд відмовляє у зв`язку з неправильними розрахунками (невідповідність умовам аукціону) та у зв`язку із наявністю обставинами, які звільняють Відповідача від сплати орендної плати.
Щодо позовних вимог, пов`язаних з договором №140-ком/21 про відшкодування витрат балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання нерухомого майна та Договором №140-ЗЕМ/21 про відшкодування податку на землю, суд керується таким.
Згідно зі статтею 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.
Пунктом 1.3 договору №140-ком/21 про відшкодування витрат балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання нерухомого майна сторонами узгоджено, що Порядок визначення сум витрат Балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання Будівлі, що підлягає відшкодуванню (далі - сума відшкодування) наведено у Додатку 2 Розрахунок (далі - Розрахунок), який додається до Договору, та є його невід`ємною частиною.
Так, в наданому Позивачем до позову Додатку 2 до договору №140-ком/21 від 10.06.2021 (арк.с. 43-44 Т.2) викладений розрахунок суми відшкодування вартості енергоносіїв та комунальних послуг, та витрат на утримання нерухомого майна у 2021 році. Згідно з цим Розрахунком при розрахуванні суми відшкодування використано такий показник, як кількість годин на місяць згідно з графіком робіт, яка складає 66 годин. Цей Додаток 2 до договору №140-ком/21 від 10.06.2021 підписаний начальником відділу енергозабезпечення, комунальних послуг та телекомунікацій централізованої бухгалтерії при департаменті гуманітарної політики Дніпровської міської ради та підпису з боку посадових осіб Відповідача не містить.
Також Позивач до цього договору подав Дані, що наводяться спеціалістом відділу методологічного супроводу і договорів централізованої бухгалтерії при департаменті гуманітарної політики Дніпровської міської ради (арк.с. 42 Т.1), зміст якого свідчить про його невідповідність графіку використання орендованих приміщень умовам аукціону.
Отже, наведені документи свідчать про те, що розрахунок суми до відшкодування вартості енергоносіїв та комунальних послуг, та витрат на утримання нерухомого майна, не узгоджений з Відповідачем і не відповідає умовам тендеру в частині графіку використання об`єкту оренди за умовами аукціону.
Аналогічним чином матеріали справи свідчать про неузгодженість сторонами розміру земельного податку, який підлягає відшкодуванню Відповідачем у зв`язку із орендою. Дані умови договору є суттєвими з огляду на особливості погодинного використання орендованого приміщення та наявністю інших орендарів цього приміщення у спірний період, на що вказує Відповідач.
Так, пунктом 1.2 договору №140-ЗЕМ/21 про відшкодування податку на землю сторони узгодили, що сума земельного податку, що підлягає відшкодуванню, розмір щомісячних платежів, порядок визначення цих сум наведено у додатку 1 Розрахунок (далі - Розрахунок), який додається до Договору, та є його невід"ємною частиною.
В той же час в наданому Позивачем до позову Додатку 1 до договору №140-ЗЕМ/21 від 10.06.2021 (арк.с. 60 Т.1), в якому визначено розрахунок суми земельного податку, що підлягає відшкодуванню Орендарем з березня 2021 року, відсутні докази його узгодження з Відповідачем.
Також слід зазначити, що Позивач не надав до позову жодного доказу понесення ним фактичних витрат з утримання спірного майна та сплати земельного податку.
Таким чином, суд дійшов висновку, що суми, які Позивач пред`явив до стягнення з Відповідача за договором №140-ком/21 про відшкодування витрат балансоутримувача на оплату комунальних послуг та на утримання нерухомого майна та за Договором №140-ЗЕМ/21 про відшкодування податку на землю, ґрунтуються на розрахунках, які не узгоджені з Відповідачем, по механізму їх нарахування не враховують умови аукціону щодо графіку використання орендованого приміщення, крім того, спірні витрати не підтверджуються документально.
6. Висновок господарського суду за результатами вирішення спору
Оскільки матеріалами справи доводиться несвоєчасне виконання Відповідачем грошових зобов`язань за Договором №140-ДРА/21 від 16.03.2021 оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста, позовні вимоги Позивача підлягають задовленню частково на суму 346,61 грн основного боргу, 30,95 грн пені, 15,03 грн 3% річних та 109,94 грн інфляційних втрат. В решті позовних вимог суд відмовляє через необгрунтованість та недоведеність розрахунків.
За результатами вирішення спору судові витрати щодо судового збору у справі покладаються на Відповідача відповідно до ст. 129 ГПК України.
Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 231, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради до Громадської організації "Всеукраїнський спортивний клуб "ТРІУМФ" задовольнити частково.
Стягнути з Громадської організації "Всеукраїнський спортивний клуб "ТРІУМФ" (49040, м.Дніпро, вул.Тополина, буд. 1, кв. 64, код ЄДРПОУ 39784604) на користь Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (49000, м.Дніпро, пр.Дмитра Яворницького, буд. 75, код ЄДРПОУ 40506248) 346,61 грн основного боргу за договором №140-ДРА/21 від 16.03.2021 оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста, 30,95 грн пені, 15,03 грн 3% річних, 109,94 грн інфляційних втрат та 17,43 грн судового збору.
В решті позову відмовити.
Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (частина 1 статті 256 ГПК України).
Згідно з частиною 2 статті 256 ГПК України учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повне рішення складено 12.02.2024
Суддя Н.Б. Кеся
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2024 |
Оприлюднено | 14.02.2024 |
Номер документу | 116916809 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо оренди |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Кеся Наталія Борисівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Кеся Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні