Рішення
від 05.02.2024 по справі 906/1368/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" лютого 2024 р. м. Житомир Справа № 906/1368/23

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Кравець С.Г.

секретаря судового засідання Круглецької А.І.,

за участю представників сторін:

від позивача: Батовська Т.І. - довіреність №03/01-11 від 03.01.2023;

від відповідача: Приведьон В. М. - довіреність №08/32602 від 26.12.2023;

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія

"Укренерго"

до Акціонерного товариства "Житомиробленерго"

про стягнення 31 939 057,96грн.

Процесуальні дії у справі.

Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго" звернулося до господарського суду з позовом до Акціонерного товариства "Житомиробленерго" про стягнення 31 939 057,96грн з яких: 31 603 232,03грн - основний борг, 309 171,63грн - 3% річних та 26 654,30грн - інфляційні втрати, а також судові витрати.

Ухвалою від 17.10.2023 зазначену позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Ухвалою від 18.12.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу №906/1368/23 до судового розгляду по суті на 18.01.2024.

У судовому засіданні 18.01.2024 оголошено перерву до 05.02.2024.

Представник позивача в засіданні суду повідомила, що АТ "Житомиробленерго" сплатило суму основного боргу у розмірі 31 603 232,03грн. Позов в частині стягнення 3% річних та інфляційних просила задовольнити.

Представник відповідача вказав, що просторочення планових платежів припиняється в останній день розрахункового місяця.

Суд закінчив з`ясування обставин та перевірку їх доказами, заслухав заключне слово представників сторін.

05.02.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення, відповідно до ст.240 ГПК України.

Cтислий виклад позицій сторін у справі.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням АТ "Житомиробленерго" зобов`язань за договором №0528-02041 від 23.05.2019 про надання послуг з передачі електричної енергії. За порушення строків оплати послуг ПрАТ НЕК "Укренерго" здійснило нарахування інфляційних та 3% річних.

АТ "Житомиробленерго" у відзиві на позовну заяву позовні вимоги в частині стягнення суми основного боргу визнало, однак посилалося на форс-мажорні обставини, зокрема зупинення здійснення Державною службою фінансового моніторингу України з 11.05.2023 до 31.05.2023 фінансових операцій АТ "Житомиробленерго" та дію в Україні воєнного стану. Крім того, заперечувало щодо визначення періодів нарахування 3% річних за несвоєчасну оплату планових платежів.

Фактичні обставини, які встановив суд, та зміст спірних правовідносин.

23.05.2019 між Державним підприємством "Національна енергетична компанія "Укренерго", правонаступником якого є Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго" (позивач/ оператор системи передач, ОСП) та Акціонерним товариством "Житомиробленерго" (відповідач/ користувач) укладено договір про надання послуг з передачі електричної енергії№0528-02041 (а.с.29-36 т.1).

Позов охоплює правовідносини сторін у період травень - серпень 2023 року, які регулюються положеннями договору про надання послуг з передачі електричної енергії від №0528-02041 від 23.05.2019 у редакції додаткової угоди від 05.01.2023 (а.с. 37-44 т.1).

Згідно з п. 1.1. договору в редакції додаткової угоди від 05.01.2023, оператор системи передачі (ОСП) зобов`язується надавати послугу з передачі електричної енергії (далі - послуга), а користувач зобов`язується здійснювати оплату за послугу відповідно до умов договору.

У п. 3.1. договору зазначено, що планова та/або фактична вартість послуги визначається на підставі діючого на момент надання послуги тарифу на послуги з передачі електричної енергії або ставки плати за послуги з передачі електричної енергії до/з країн периметру та планового та/або фактичного обсягу послуги в розрахунковому періоді. На вартість послуги нараховується податок на додану вартість відповідно до законодавства України. Тариф на послуги з передачі електричної енергії затверджується Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (Регулятором), та оприлюднюється ОСП на офіційному вебсайті.

За п.4.1. договору, для розрахунків за цим договором використовується плановий і фактичний обсяги послуги:

1) плановий обсяг послуги визначається на основі наданих користувачем повідомлень щодо планового обсягу передачі електроенергії на розрахунковий місяць. У період після приєднання ОСП до ITC механізму плановий обсяг послуги формується користувачем без урахування даних щодо обсягів експорту та/або імпорту електричної енергії. У разі ненадання або несвоєчасного надання користувачем повідомлень плановим обсягом послуги визначається фактичний обсяг наданої послуги у попередньому розрахунковому періоді;

2) фактичний обсяг послуги в розрахунковому місяці визначається відповідно до розділу XI Кодексу системи передачі. У період після приєднання ОСП до ITC механізму фактичний обсяг послуги формується з урахуванням обсягів експорту та/або імпорту електричної енергії до/з країн периметру.

Як визначено п.4.2. договору, планові обсяги послуги користувач зобов`язаний подавати ОСП до 25 доби місяця, що передує розрахунковому місяцю. Форма подання повідомлення розміщена на офіційному вебсайті ОСП. Планові обсяги можуть подаватися на більший період з подальшим їх коригуванням у терміни, передбачені цим пунктом.

Розрахунковим періодом за цим договором є 1 календарний місяць (п. 5.1. договору).

Відповідно до п. 5.2. договору, користувач здійснює поетапну попередню оплату планової вартості послуги ОСП таким чином:

1 платіж - до 17:00 другого банківського дня розрахункового місяця у розмірі 1/5 від планової вартості послуги, визначеної згідно з розділом 3 цього договору. Наступна оплата здійснюється шляхом сплати 1/5 від планової вартості послуги, яка визначена згідно з розділом 3 цього договору, відповідно до такого алгоритму:

2 платіж - до 10 числа розрахункового місяця;

3 платіж - до 15 числа розрахункового місяця;

4 платіж - до 20 числа розрахункового місяця;

5 платіж - до 25 числа розрахункового місяця.

Згідно з п. 5.3. договору, у разі зміни планових обсягів послуги протягом розрахункового місяця користувач передає ОСП повідомлення про зміну обсягів послуги. ОСП протягом 5 робочих днів з моменту отримання такого повідомлення коригує розмір наступних планових платежів.

Пунктом 5.4. договору передбачено, що у разі зміни тарифу на послуги з передачі електричної енергії ОСП здійснює розрахунок належної до сплати вартості послуги за новим тарифом, починаючи з дня набрання чинності рішенням Регулятора про зміну тарифу.

За п. 5.5. договору користувач здійснює розрахунок за фактичний обсяг послуги до 15 числа місяця наступного за розрахунковим (включно), на підставі рахунків, актів надання послуги, наданих виконавцем (ОСП), або самостійно сформованих в електронному вигляді за допомогою "Системи управління ринком" (далі - СУР), або отриманих за допомогою сервісу електронного документообігу (далі - сервіс) (автоматизована система, яка забезпечує функціонування електронного документообігу), з використанням у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису тієї особи, уповноваженої на підписання документів в електронному вигляді.

Вартість наданої послуги за розрахунковий період визначається до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно), на підставі даних, що надаються адміністратором комерційного обліку (далі - АКО). Акти приймання-передачі послуги направляються користувачу до 12 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно).

Коригування обсягів та вартості наданої послуги відповідного розрахункового періоду здійснюється за уточненими даними комерційного обліку, що надаються АКО протягом 10 календарних днів з дати проведення процесу врегулювання в СУР, що здійснюється згідно з Правилами ринку.

Оплату вартості послуги, після коригування обсягів та вартості послуг, користувач здійснює до 15 числа місяця, наступного за місяцем, у якому отримано акт коригування до акта приймання-передачі послуги (включно).

Акти приймання-передачі послуги та акти коригування до актів приймання-передачі послуги у відповідному розрахунковому періоді ОСП направляє користувачу в електронній формі з використанням електронного підпису (із застосуванням сервісу) або надає користувачу два примірники в паперовому вигляді, підписані власноручним підписом зі своєї сторони. Користувач здійснює підписання актів приймання-передачі послуги та актів коригування до актів приймання-передачі послуги відповідного розрахункового періоду протягом трьох робочих днів та повертає їх ОСП.

Пунктом 5.6. договору встановлено, у разі виникнення розбіжностей за отриманим від ОСП за попередній розрахунковий місяць актом приймання-передачі послуги користувач має право оскаржити зазначену в акті приймання-передачі послуги вартість послуги шляхом направлення ОСП повідомлення протягом 5 робочих днів з дня отримання акта. Процедура оскарження не звільняє користувача від платіжного зобов`язання у встановлений договором термін. Якщо користувач не надає ОСП повідомлення з обґрунтуванням розбіжностей протягом 5 робочих днів з дня отримання акта приймання-передачі послуги, то вважається, що цей акт прийнятий без розбіжностей.

Згідно з матеріалами справи, ПрАТ НЕК "Укренерго" протягом травня - серпня 2023 року надало АТ "Житомиробленерго" послуги з передачі електричної енергії, що підтверджується підписаними актами приймання - передачі послуги (а.с. 97, 105, 113, 121 т. 1).Розмір заборгованості за послуги з передачі електричної енергії становить 31603232,03грн. Крім того, за порушення строків оплати ПрАТ НЕК "Укренерго" здійснило нарахування 309 171,63грн 3% річних та 26 654,30грн інфляційних втрат, відповідно до ч.2 ст.625 ЦК України.

Норми права, які застосував суд, оцінка доказів та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Згідно зі ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Частиною 1 ст. 626 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно зі ст. 628 Цивільного кодексу України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

В ст. 275 Господарського кодексу України зазначено, що за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується.

Окремим видом договору енергопостачання є договір постачання електричної енергії споживачу. Особливості постачання електричної енергії споживачам та вимоги до договору постачання електричної енергії споживачу встановлюються Законом України "Про ринок електричної енергії".

Відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається.

Відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище визначає Закон України "Про ринок електричної енергії" від 13.04.2017 № 2019-VIII.

Пунктом 40 частини 1 статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що користувачі системи - фізичні особи, у тому числі фізичні особи-підприємці, або юридичні особи, які відпускають або приймають електричну енергію до/з системи передачі/розподілу або використовують системи передачі/розподілу для передачі/розподілу електричної енергії.

ОСП - це юридична особа, відповідальна за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії (п. 55 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок електричної енергії").

Передача електричної енергії - транспортування електричної енергії електричними мережами оператора системи передачі від електричних станцій до пунктів підключення систем розподілу та електроустановок споживання (не включаючи постачання електричної енергії), а також міждержавними лініями (п. 60 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок електричної енергії").

Статтею 4 Закону України "Про ринок електричної енергії" визначено, що учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються такі види договорів, зокрема, про надання послуг з передачі.

Відповідно до ст. 6 Закону України "Про ринок електричної енергії", державне регулювання ринку електричної енергії здійснює Регулятор у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства. До повноважень Регулятора на ринку електричної енергії належать, зокрема, затвердження типових та примірних договорів, визначених цим Законом. Регулятор має право, серед іншого, видавати обов`язкові для виконання учасниками ринку рішення.

Згідно із ч. 1 ст. 2 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема у сфері енергетики щодо діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії.

Відповідно до абзацу 3 ч.5 ст.14 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою.

Оператор системи передачі надає послуги з передачі електричної енергії та послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління учасникам ринку на підставі договорів, укладених на основі типових договорів про надання послуг з передачі електричної енергії та про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління. Типові договори про надання послуг з передачі електричної енергії та про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління затверджуються Регулятором (ч. 4 ст. 33 Закону України "Про ринок електричної енергії").

На реалізацію наданих законодавством повноважень постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 309 затверджено Кодекс системи передачі.

Відповідно до пункту 5.5 глави 5 розділу XI Кодексу системи передачі договір про надання послуг з передачі електричної енергії укладається за типовою формою, яка затверджується Регулятором.

Типова форма договору про надання послуг з передачі електричної енергії є додатком 6 до Кодексу системи передачі.

Доступ до системи передачі надається користувачу лише на підставі укладеного договору про надання послуг з передачі електричної енергії (пункт 1.3. глави 1 розділу ХІ Кодексу системи передачі).

На підставі укладеного договору №0528-02041 від 23.05.2019 (зі змінами) між сторонами виникли зобов`язання, в силу яких ПрАТ НЕК "Укренерго" зобов`язалось надавати послугу з передачі електричної енергії, а АТ "Житомиробленерго" - здійснювати оплату за послугу, відповідно до умов договору.

Згідно з матеріалами справи, протягом травня - серпня 2023 року позивач передавав на об`єкти відповідача електричну енергію, що підтверджується актами приймання-передачі послуг (а.с. 97, 105, 113, 121 т.1) та актами коригування, в яких змінювалась вартість наданих послуг, що обумовлено зміною фактичних обсягів (а.с. 89, 93, 101, 109, 117 т.1).

Відповідно до прохальної частини позовної заяви, розмір заборгованості АТ "Житомиробленерго" на користь НЕК "Укренерго" за договором про надання послуг з передачі електричної енергії №0528-02041 від 23.05.2019 становить 31 603 232,03 грн.

Після відкриття провадження у справі, АТ "Житомиробленерго" сплатило вартість послуг з передачі електричної енергії у розмірі 31 603 232,04 грн, що підтверджується платіжними інструкціями на суму 7 141 901,44 грн (а.с.154-155 т. 1), на суму 10 500 000,00 грн (а.с. 193-195 т.1), на суму 800 000,00 грн (а.с.238-239 т.1), на суму 13 161 330,60 грн (а.с 15-17 т.2).

18.01.2024 представник АТ "Житомиробленерго" надіслав суду клопотання про закриття провадження в частині стягнення заборгованості у сумі 13 161 330,60 грн (а.с. 14 т.2).

Представник ПрАТ НЕК "Укренерго" у заяві від 18.01.2024 підтвердила погашення станом на 17.01.2024 основного боргу у сумі 13 161 330,60 грн, а також зазначила, що після подачі позовної заяви відповідач сплатив суму основного боргу за спірний період у повному обсязі (а.с.6 т.2).

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 231 ГПК України, господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Беручи до уваги викладене, суд приходить до висновку про закриття провадження у справі в частині позовних вимог щодо стягнення 31 603 232,03грн основного боргу за договором про надання послуг з передачі електричної енергії№0528-02041 від 23.05.2019 за відсутністю предмета спору на підставі п.2 ч.1 ст. 231 ГПК України.

ПрАТ НЕК "Укренерго" також заявило вимоги про стягнення з АТ "Житомиробленерго" 309 171,63грн 3% річних та 26 654,30грн інфляційних.

Підставою таких позовних вимог є те, що відповідач не виконав належним чином взяті на себе зобов`язання щодо поетапної оплати планових обсягів послуги, а також фактичних обсягів отриманої електроенергії у період травня - серпня 2023 року.

Частиною 2 статті 625 Цивільного кодексу України визначено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Договором про надання послуг для розрахунку за ним встановлено для види обсягу послуги: плановий та фактичний, які використовуються одночасно та не виключають один одного.

Як зазначено в п. 5.1. договору про надання послуг з передачі електричної енергії в редакції додаткової угоди від 05.01.2023, розрахунковим періодом за цим договором є один календарний місяць.

Користувач (електропостачальник) зобов`язаний подавати ОСП планові обсяги передачі електричної енергії до 25 числа місяця, що передує розрахунковому місяцю (п.9.1. договору в редакції додаткової угоди від 05.01.2023).

Порядок оплати планових обсягів послуг передбачений пунктом 5.2. договору про надання послуг, яка виражається в поетапній попередній оплаті планових обсягів послуг

Вартість наданої послуги за розрахунковий період визначається на підставі даних, що надаються до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно), на підставі даних, що надаються адміністратором комерційного обліку (далі -АКО). Акти приймання-передачі послуги направляються користувачу до 12 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно) (абзац 2 п. 5.5. договору в редакції додаткової угоди від 05.01.2023).

Користувач здійснює розрахунок за фактичний обсяг послуги до 15 числа місяця, наступного за розрахунковим. Оплату вартості послуги, після коригування обсягів та вартості послуг, користувач здійснює до 15 числа місяця, наступного за місяцем, у якому отримано акт коригування до акта приймання-передачі послуги (включно) (абзац 1, 4 п. 5.5. договору в редакції додаткової угоди від 05.01.2023).

У разі, якщо фактичний обсяг оплати користувачем послуги перевищує суму, зазначену в акті приймання-передачі наданої послуги, ОСП (за заявою користувача) протягом 5 (п`яти) банківських днів з дня отримання заяви повертає користувачу надлишок коштів або враховує їх як оплату послуги наступних розрахункових періодів (абзац 4 п.5.7. договору в редакції додаткової угоди від 05.01.2023).

За вказаного, плановий обсяг послуги підлягає оплаті на умовах попередньої оплати протягом розрахункового місяця, а фактичний обсяг встановлюється по закінченню такого розрахункового місяця та оплачується до 15 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно). У разі, якщо оплачений плановий обсяг виявився вище фактичного, то вказана різниця або повертається користувачу, або враховується як оплата в наступні розрахункові періоди.

При розрахунку за послуги з передачі електричної енергії користувач та ОСП зобов`язані використовувати як плановий, так і фактичний обсяг послуги одночасно, які є взаємопов`язані та не замінюють один одного, тобто у користувача відсутнє право вибору - платити за плановий обсяг чи за фактичний обсяг. Користувач зобов`язаний здійснити оплату планового обсягу на умовах попередньої оплати протягом розрахункового місяця, а по закінченню відповідного місяця визначити необхідність сплати фактичного обсягу послуг, отриманих за такий розрахунковий місяць (правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 19.08.2022 у справі №912/1941/21).

Отже, як невиконання або неналежне виконання користувачем зобов`язання з оплати планового обсягу на умовах попередньої оплати, так і зобов`язання з оплати фактичного обсягу послуг, отриманих за розрахунковий місяць, є порушенням виконання грошового зобов`язання, і передбачає застосування правових наслідків порушення зобов`язання та настання відповідальності за порушення грошового зобов`язання, зокрема, згідно з приписами ст. 611, 625 ЦК України.

Згідно з розрахунком, ПрАТ НЕК "Укренерго" здійснило нарахування 3% річних та інфляційних на попередню оплату планових послуг за кожен розрахунковий місяць з урахуванням термінів, передбачених пунктом 5.2. договору про надання послуг, до дати оплати акта приймання-передачі фактичного обсягу послуги за цей розрахунковий місяць, яка встановлена п. 5.5. договору.

Представник АТ "Житомиробленерго" у відзиві на позовну заяву не погодився з визначенням періодів нарахування 3% річних за несвоєчасну оплату планових платежів. На думку відповідача, нарахування 3% річних за несвоєчасну оплату планових платежів має бути припинено з дати оформлення акта приймання-передачі за фактичний обсяг послуг, в якому визначена загальна вартість фактичних послуг за розрахунковий місяць. У відзиві представник здійснив контррозрахунок вказаних нарахувань (а.с. 149-151 т. 1).

Представник ПрАТ НЕК "Укренерго", не погодившись з вказаними доводами, зазначила, що за умовами договору у відповідача виникло зобов`язання з оплати планових платежів у певні терміни та зобов`язання зі сплати фактичного обсягу послуг до 15 числа місяця наступного за розрахунковим (включно) на підставі рахунків, актів надання послуг. Акт приймання-передачі не офомлюється в останню дату розрахункового періоду, оскільки вартість наданої послуги за розрахунковий період визначається до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно), на підставі даних, що надаються адміністратором комерційного обліку (далі - АКО). Акти приймання-передачі послуги направляються користувачу до 12 числа місяця, наступного за розрахунковим (абзац 2 п. 5.5. договору в редакції додаткової угоди від 05.01.2023), (а.с. 175-180 т.1).

Для правильного вирішення цього спору потрібно правильно визначити:

1) момент, коли у АТ "Житомиробленерго" на кожному етапі отримання послуги з передачі електричної енергії виникає зобов`язання з оплати планової вартості послуги з передачі електричної енергії за кожен місяць окремо;

2) момент, коли у АТ "Житомиробленерго" припиняється зобов`язання з оплати планової вартості послуги з передачі електричної енергії за кожен місяць окремо;

3) момент, коли у АТ "Житомиробленерго" виникає зобов`язання з оплати вартості фактичного обсягу послуги з передачі електричної енергії за кожен місяць окремо;

4) момент, коли у АТ "Житомиробленерго" припиняється зобов`язання з оплати вартості фактичного обсягу послуги з передачі електричної енергії, за кожен місяць окремо.

Згідно з позицією Об`єднаної палати Касаційного господарського суду Верховного Суду, яка викладена у постанові від 19.08.2022 у справі №912/1941/21, плановий та фактичний обсяг взаємопов`язані та не замінюють один одного, і у користувача відсутнє право вибору - платити за плановий чи за фактичний обсяг.

Це означає, що строки виникнення зобов`язання з оплати планового обсягу послуги та фактичного обсягу, а також прострочка їх виконання, обчислюються окремо для кожного виду зобов`язання.

Варто зазначити, що зобов`язання з оплати планового обсягу послуги та зобов`язання з оплати фактичного обсягу послуги не можуть існувати одночасно за один і той же розрахунковий період.

Це означає, що:

а) існування зобов`язання з оплати планового обсягу послуги виключає можливість існування зобов`язання з оплати фактичного обсягу послуги за один і той самий розрахунковий період;

б) існування зобов`язання з оплати фактичного обсягу послуги виключає можливість існування зобов`язання з оплати планового обсягу за один і той самий розрахунковий період.

Згідно з ст. 598 Цивільного кодексу України, зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом.

Як зазначено у п.5.5. договору, користувач здійснює розрахунок за фактичний обсяг послуги до 15 числа місяця наступного за розрахунковим (включно), на підставірахунків, актів надання послуги, наданих виконавцем (ОСП), або самостійно сформованих у електронному вигляді за допомогою "Системи управління ринком" (далі СУР), або отриманих за допомогою сервісу електронного документообігу, з використанням у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису тієї особи, уповноваженої на підписання документів в електронному вигляді.

Частиною 1 ст. 530 ЦК України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

За вказаного, суд дійшов висновку, що зобов`язання з оплати планового обсягу послуги з передачі електричної енергії, виникає як зобов`язання з передоплати в строки, визначені договором, а припиняється в момент, коли згідно з умовами договору має виникнути зобов`язання з оплати вартості фактичного обсягу послуги з передачі електричної енергії (тобто 15 числа наступного місяця за розрахунковим).

Частиною 5 ст. 254 ЦК України визначено, якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.

Відповідно до ст. 253 ЦК України, перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

У разі невиконання зобов`язання зі сплати фактичного обсягу послуги, користувач є таким, що прострочив, з наступного дня за останнім днем, у який зобов`язання мало бути виконане.

Суд перевірив розрахунок ПрАТ НЕК "Укренерго" нарахувань 3% річних та інфляційних на попередню оплату планових послуг за кожен розрахунковий місяць, а також на фактичний обсяг послуги зобов`язання (а.с. 3-6 т.1).

Травень 2023 року.

Листом №025/7480 від 04.04.2023 (а.с. 45 т.1), на виконання п. 9.1. договору, АТ "Житомиробленерго" повідомило плановий обсяг передачі електроенергії на травень 2023 року в обсязі 19 176 МВт*год.

Вартість планової послуги становить 8 250 474,00 грн (19 176 МВт*год х 430,25 грн), Розмір з ПДВ -9 900 568,80 грн.

Відповідно до п. 5.2. договору, АТ "Житомиробленерго" зобов`язувалося оплатити плановий платіж у такий спосіб:

1- й платіж - до 17:00 02.05.2023 у розмірі не менше 1/5 від планової вартості 9900568,80 грн / 5 платежів = 1 980 113,76 грн;

2- й платіж - до 10 травня 2023 року в сумі 1 980 113,76грн;

3- й платіж - до 15 травня 2023 року в сумі 1 980 113,76грн;

4- й платіж - до 22 травня 2023 року в сумі 1 980 113,76грн;

5- й платіж - до 25 травня 2023 року в сумі 1 980 113,76грн.

У матеріалах справи відсутні докази оплати планових платежів за травень 2023 року.

Згідно з актом приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії від 31.05.2023 за травень 2023 року, ОСП передав, а користувач отримав послугу з передачі електричної енергії, фактичний обсяг якої становить 22 658,414 МВт*год на суму 11698539,14 грн з ПДВ (а.с.97 т.1).

Користувач зобов`язаний здійснювати вчасно (до 15 числа місяця наступного за розрахунковим (включно) у повному обсязі оплату за послугу на умовах, визначених цим договором (підпункт 3 п. 8.3. договору в редакції додаткової угоди від 05.01.2023).

У травні 2023 року сторони підписали акт коригування від 19.05.2023 до акта приймання-передачі за лютий 2023 року, яким здійснено коригування збільшення суми у розмірі 102 012,08грн (а.с. 89 т.1), та акт коригування від 29.05.2023 до акта приймання-передачі за березень 2023 року, яким здійснено коригування зменшення суми у розмірі 54,74 грн (а.с.93 т.1).

Оплату вартості послуги, після коригування обсягів та вартості послуг, користувач здійснює до 15 числа місяця, наступного за місяцем, у якому отримано акт коригування до акта приймання-передачі послуги.

За вказаного, сума, яка підлягає сплаті за травень 2023 року, становить 11 800 496,48 грн (11 698 539,14+ 102 012,08 - 54,74 грн).

АТ "Житомиробленерго" оплатило послуги на підставі акта приймання-передачі від 30.05.2023 (а.с. 136-139 т.1), що підтверджується платіжними інструкціями: № 10327442 від 28.07.2023 на суму 4 000 000,00 грн; №10327651 від 01.08.2023 на суму 500 000,00 грн; №10327685 від 02.08.2023на суму 500 000,00 грн; №10332246 від 26.09.2023 на суму 5000000,00 грн, № 10332512 від 28.09.2023 на суму 1 800 496,49 грн.

Суд погоджується з періодами прострочення планових платежів та сумами нарахування 3% річних та інфляційних по планових платежах за травень 2023 року, з періодами прострочення оплати фактичного обсягу електроенергії за травень 2023 року та розміром 3% річних, які ПрАТ НЕК "Укренерго" нарахувало за несвоєчасну оплату за актом приймання - передачі послуги від 31.05.2023.

Всього нарахувань за прострочення оплати послуги за травень 2023 року становить 100 327,35 грн 3% річних, 19 801,14 грн інфляційних втрат .

Червень 2023 року.

На виконання п. 9.1. договору, АТ "Житомиробленерго" листом № 025/10158 від 08.05.2023 повідомило плановий обсяг передачі електроенергії на червень 2023 року в обсязі 17 000 МВт*год (а.с. 46 т.1).

Вартість планової послуги становить 7 314 250,00 грн (17 000 МВт*год х 430,25 грн). Разом з ПДВ - 8 777 100,00 грн.

Відповідно до п. 5.2. договору, АТ "Житомиробленерго" зобов`язувалося оплатити плановий платіж у такий спосіб:

1- й платіж - до 17:00 02.06.2023 у розмірі не менше 1/5 від планової вартості 8777100,00 грн / 5 платежів = 1 755 420,00 грн;

2- й платіж - до 12 червня 2023 рокув сумі1 755 420,00грн;

3- й платіж - до 15 червня 2023 рокув сумі1 755 420,00грн;

4- й платіж - до 20 червня 2023 рокув сумі1 755 420,00грн;

5- й платіж - до 26 червня 2023 рокув сумі1 755 420,00грн.

10 та 25 червня 2023 року є вихідними.

У матеріалах справи відсутні докази оплати планових платежів за червень 2023 року.

16.06.2023 сторони підписали акт коригування до акта приймання-передачі за березень 2023 року на зменшення суми у розмірі 14 514,23грн (а.с.101 т.1).

Згідно з актом приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії від 30.06.2023 за червень 2023 року, ОСП передав, а користувач отримав послугу з передачі електричної енергії, фактичний обсяг якої становить 19 089,520 МВт*год на суму 9855919,18 грн з ПДВ (а.с.105 т.1).

Сума, що підлягає сплаті за актом приймання - передачі послуги від 30.06.2023, становить 9 841 404,95 грн (9 855 919,18 - 14 514,23).

Останнім днем за актом приймання-передачі послуг від 30.06.2023 оплати є 17.07.2023, оскільки 15.07.2023 є вихідним днем (неділя).

Відповідач оплату послуги на підставі акта приймання-передачі від 30.06.2023 здійснив у розмірі 9 841 404,95 грн, що підтверджується платіжними інструкціями: № 10332513 від 28.09.2023 на суму 3 199 503,51 грн (а.с. 139 т.1), №10334880 від 25.10.2023 на суму 5000000,00 грн, №10334981 від 26.10.2023 на суму 1 641 901,44 грн (а.с. 154 т.1).

Суд погоджується з періодами прострочення планових платежів та сумами нарахування 3% річних та інфляційних по планових платежах за червень 2023 року з періодами прострочення оплати фактичного обсягу електроенергії червень 2023 року та розміром 3% річних, які ПрАТ НЕК "Укренерго" нарахувало за несвоєчасну оплату за актом приймання передачі послуги від 30.06.2023.

Всього нарахувань за прострочення оплати послуги червень 2023 року становить 3%річних 85691,81 грн, інфляційних втрат 6 853,16 грн.

Липень 2023 року.

АТ "Житомиробленерго", на виконання п. 9.1. договору, листом № 025/12764 від 09.06.2023 повідомило плановий обсяг передачі електроенергії на липень 2023 року в обсязі 19 305 МВт*год (а.с. 47 т.1).

Вартість планової послуги становить 8 305 976,25 грн (19 305 МВт*год х 430,25 грн). Разом з ПДВ - 9 967 171,50 грн.

Відповідно до п. 5.2. договору, АТ "Житомиробленерго" зобов`язувалося оплатити плановий платіж у такий спосіб:

1-й платіж - до 17:00 04.07.2023 у розмірі не менше 1/5 від планової вартості 9 967 171,50 грн / 5 платежів = 1 993 434,30 грн;

2- й платіж - до 10 липня 2023 рокув сумі1 993 434,30 грн;

3- й платіж - до 17 липня 2023 рокув сумі1 993 434,30 грн;

4- й платіж - до 20 липня 2023 рокув сумі1 993 434,30 грн;

5- й платіж - до 25 липня 2023 рокув сумі1 993 434,30 грн.

1, 2, 15 липня - вихідні дні.

У матеріалах справи відсутні докази оплати планових платежів за липень 2023 року.

17.07.2023 сторони підписали акт коригування до акта приймання-передачі за квітень 2023 року, яким здійснено коригування збільшення суми у розмірі 311 919,03 грн (а.с.109 т.1).

Згідно з актом приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії від 31.07.2023 за липень 2023 року, ОСП передав, а користувач отримав послугу з передачі електричної енергії, фактичний обсяг якої становить 21 552,980 МВт*год на суму 12546420,72 грн з ПДВ (а.с. 113 т.1).

Сума, що підлягає сплаті за липень 2023 року становить 12 858 339,75 грн (12 546 420,72+ 311 919,03) зі строком сплати до 15.08.2023.

АТ "Житомиробленерго" сплатило послуги передачі з електричної енергії за липень 2023 року у розмірі 12 858 339,75 грн, що підтверджується платіжними інструкціями: №10335219 від 02.11.2023 на суму 500 000,00 грн (а.с. 155 т.1), №10335514 від 06.11.2023 на суму 500 000,00 грн, №10335626 від 07.11.2023 на суму 500 000,00 грн, №10335954 від 10.11.2023 на суму 500 000,00 грн, №10336338 від 15.11.2023 на суму 1 000 000,00 грн, №10336375 від 16.11.2023 на суму 1 000 000,00 грн, №10336469 від 17.11.2023 на суму 1000000,00 грн, №10336706 від 20.11.2023 на суму 2 000 000,00 грн, №10336844 від 21.11.2023 на суму 2 000 000,00 грн, №10336967 від 22.11.2023 на суму 2 000 000,00 грн (а.с. 193-195 т.1), №10337528 від 05.12.2023 на суму 200 000,00 грн, №10337877 від 06.12.2023 на суму 200 000,00 грн, № 10337947 від 07.12.2023 на суму 200 000,00 грн, №10338175 від 13.12.2023 на суму 200 000,00 грн (а.с. 238-239 т.1), №10338431 від 18.12.2023 на суму 1 058 339,75 грн (а.с. 17 т.2).

Суд погоджується з періодами прострочення планових платежів та сумами нарахування 3% річних по планових платежах за липень 2023 року з періодами прострочення оплати фактичного обсягу електроенергії за липень 2023 року та розміром 3% річних, які ПрАТ НЕК "Укренерго" нарахувало за несвоєчасну оплату за актом приймання - передачі послуги від 31.07.2023.

За прострочення оплати послуги за липень 2023 року 3% річних становлять 79 131,29грн.

Серпень 2023 року.

Листом №025/14630 від 04.07.2023, на виконання п.9.1. договору, АТ "Житомиробленерго" повідомило плановий обсяг передачі електроенергії на серпень 2023 року в обсязі 18 106 МВт*год (а.с. 48 т.1).

Вартість планової послуги становить 7 790 106,50 грн (18 106 МВт*год х 430,25 грн). Разом з ПДВ - 9 348 127,80 грн.

Відповідно до п. 5.2. договору, АТ "Житомиробленерго" зобов`язувалося оплатити плановий платіж у такий спосіб:

1- й платіж - до 17:00 02.08.2023 у розмірі не менше 1/5 від планової вартості 9 348 127,80 грн / 5 платежів = 1 869 625,56 грн;

2- й платіж -до 10 серпня 2023 року в сумі1 869 625,56грн;

3- й платіж - до 15 серпня 2023 року в сумі 1 869 625,56 грн;

4- й платіж - до 21 серпня 2023 року (20.08.2023 - вихідний) в сумі 1 869 625,56 грн;

5- й платіж - до 25 серпня 2023 року в сумі1 869 625,56грн.

У матеріалах справи немає доказів оплати планових платежів за серпень 2023 року.

18.08.2023 сторони підписали акт коригування до акта приймання-передачі за травень 2023 року, яким здійснено коригування збільшення суми у розмірі 402 237,98 грн (а.с.117 т.1).

Згідно з актом приймання-передачі послуги з передачі електричної енергії від 31.08.2023 за серпень 2023 року, ОСП передав, а користувач отримав послугу з передачі електричної енергії, фактичний обсяг якої становить 20 100,242 МВт*год на суму 11700752,87 грн з ПДВ (а.с. 121 т.1).

Сума, що підлягає сплаті за серпень 2023 року становить 12 102 990,85 грн (11700752,87 + 402 237,98). Останнім днем оплати є 15.09.2023.

АТ "Житомиробленерго" сплатило послуги передачі з електричної енергії за серпень 2023 року у розмірі 12 102 990,85 грн, що підтверджується платіжними інструкціями: №10338429 від 18.12.2023 на суму 41 660,25 грн, №10338616 від 19.12.2023 на суму 5000000,00 грн, №10338709 від 20.12.2023 на суму 5 000 000,00грн, №10340117 від 05.01.2024 на суму 2 061 330,60 грн (а.с.7-9 т.2).

Суд погоджується з періодами прострочення планових платежів та сумами нарахування 3% річних по планових платежах за серпень 2023 року з періодами прострочення оплати фактичного обсягу електроенергії за серпень 2023 року та розміром 3% річних, які ПрАТ НЕК "Укренерго" нарахувало за несвоєчасну оплату за актом приймання передачі послуги від 31.08.2023.

За прострочення оплати послуги за серпень 2023 року 3% річних становлять 44 021,18грн.

АТ "Житомиробленерго" у заяві від 04.12.2023 просило суд звільнити товариство від відповідальності у вигляді сплати, нарахованих 3% річних та інфляційних втрат за порушення зобов`язань про надання послуг з передачі електричної енергії №0528-02041 від 23.05.2019, у разі якщо суд дійде до обґрунтованого висновку щодо заявлених позовних вимог, зменшити їх розмір до 1 гривні (а.с. 199-204 т.1).

В обґрунтування вказаної заяви зазначено, що основне фінансування - суб`єктів природних монополій залежить безпосередньо від затвердженого НКРЕКП розміру відповідного тарифу на послуги. Протягом 2023 року тарифи на послуги ПрАТ НЕК "Укренерго" щоквартально збільшувалися, а тарифи на послуги АТ "Житомиробленерго" встановлені на період з 01.01.2023 до 31.12.2023 є незмінними. Вказане призвело до того, що АТ "Житомиробленерго" несе більші витрати на послуги ПрАТ НЕК "Укренерго", ніж спроможне оплатити. У 2023 році НКРЕКП здійснено перевірку АТ "Житомиробленерго" щодо дотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії за період 2021-2022роки. 18.07.2023 №1332 прийнято постанову НКРЕКП "Про накладення штрафу на АТ "Житомиробленерго" за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання" (а.с.205-211 т.1). На момент укладення договорів з ПрАТ НЕК "Укренерго", підприємство не могло передбачити такої надзвичайної ситуації як введення в Україні воєнного стану. Розділом 10 договору про надання послуг з передачі електричної енергії №0528-02041 від 23.05.2019 передбачено обставини, за наявності яких сторони звільняються від відповідальності за невиконання зобов`язань. На виконання цього розділу договору, відповідач надіслав позивачу лист від 10.11.2023 № 05/07601 про настання форс-мажорних обставин. Настання форс-мажорних обставин для АТ "Житомиробленерго" підтверджується висновком Рівненської торгово-промислової палати від 06.11.2023 №56.01/584.

Представник ПрАТ НЕК "Укренерго" заперечувала проти задоволення клопотання про звільнення від сплати інфляційних та 3% річних, зазначивши, що не є форс-мажорною обставиною відсутність у боржника коштів. Висновок Торгово-промислової палати України чи її представництва не є беззаперечним доказом існування форс-мажору, суд повинен оцінювати такий доказ з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами. Відповідач не надав належних та допустимих доказів на підтвердження неможливості виконання ним свого обов`язку по оплаті за надані послуги за спірним договором внаслідок дії форс-мажорних обставин, доказів про наявність причинно-наслідкового зв`язку між дією форс-мажорних обставин та порушенням зобов`язання за договором, відповідно до п. 10.2 договору. Лист АТ "Житомиробленерго" від 10.11.2023 про наявність форс-мажорних обставин надісланий ПрАТ НЕК "Укренерго" поза межами періоду наявної заборгованості, за яким позивач звернувся з позовом про стягнення. Нарахування 3% річних та інфляційних, згідно ст. 625 ЦК України, є мірою відповідальності боржника за прострочення грошового зобов`язання. Ці кошти нараховуються незалежно від вини боржника. Наявність форс-мажору не звільняє відповідача від обов`язку відшкодувати матеріальні втрати кредитора від знецінення грошових коштів унаслідок від інфляційних процесів та не позбавляє кредитора права на отримання компенсації від боржника за користування утриманими ним грошовими коштами.

Як передбачено розділом 10 договору в редакції додаткової угоди від 05.01.2023, сторони звільняються від відповідальності за повне або часткове невиконання своїх зобов`язань за цим договором, якщо це є результатом дії форс-мажорних обставин. Якщо внаслідок дії форс-мажорних обставин (техногенного/природного/соціально- політичного/військового характеру), унеможливлюється виконання будь-якою стороною зобов`язань за договором, така сторона повинна невідкладно повідомити у письмовій формі про це іншу сторону. Неповідомлення однієї зі сторін про неможливість виконання прийнятих за даним договором зобов`язань, позбавляє сторону права посилатися на будь-яку вищевказану обставину як на підставу, що звільняє від відповідальності за невиконання зобов`язань. Термін виконання зобов`язань за цим договором у разі форс-мажорних обставин відкладається на строк дії таких обставин. У разі дії форс-мажорних обставин більше 15 календарних днів сторони мають право відмовитися від подальшого виконання зобов`язань за цим договором та в установленому порядку розірвати договір. Розірвання цього договору тягне за собою відповідні правові наслідки щодо діяльності Сторін на ринку електричної енергії. Доказом дії форс-мажорних обставин є документи (оригінали), видані Торгово- промисловою палатою України/іншим компетентним органом, установою.

13.11.2023 АТ "Житомиробленерго" направило ПрАТ НЕК "Укренерго" лист від 10.11.2023 №05/27601 такого змісту: "АТ "Житомиробленерго" відповідно до розділу 10 договору про надання послуг з передачі електричної енергії від 23.05.2019 №0528-02041 та на підставі висновку Рівненської торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 06.11.2023 №56.01/584 повідомляємо про неможливість з 01.04.2023 у повному обсязі виконувати зобов`язання по договору про надання послуг з передачі електричної енергії від 23.05.2019 №0528-02041. Додаток: копія висновку Рівненської торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 06.11.2023 №56.01/584.". (а.с.213, 212 т.1) .

У матеріалах справи міститься копія висновку Рівненської торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 06.11.2023 №56.01/584 за зверненням АТ "Житомиробленерго" із заявою від 27.10.2023 №08/25892 (а.с.217-220 т.1) про підтвердження факту настання про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) в період з 01.04.2023, які тривають, зокрема, за договором про надання послуг з передачі електричної енергії від 23.05.2019 №0528-02041, укладеним між АТ "Житомиробленерго" та ПрАТ НЕК "Укренерго". Вказаний висновок здійснений на підставі моніторингу постанов НКРЕКП, якими затверджено розмір тарифів на послуги ПрАТ НЕК "Укренерго" з передачі електричної енергії, та постанов НКРЕКП, якими затверджено розмір тарифів для АТ "Житомиробленерго" на послуги з розподілу електричної енергії для споживачів та операторів установок зберігання енергії для І та ІІ класу напруги. Згідно з висновком, понесені АТ "Житомиробленерго" протягом 2022 року значні витрати, підняття НКРЕКП тарифів у 2023 році лише на послуги ПрАТ НЕК "Укренерго" призвело до неспроможності АТ "Житомиробленерго" належним чином виконувати зобов`язання, зокрема, за договором про надання послуг з передачі електричної енергії від 23.05.2019 №0528-02041. Вказані обставини призвели до нарощування АТ "Житомиробленерго" боргів перед ПрАТ НЕК "Укренерго".

Згідно з ч. 1 ст. 617 ЦК України, особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.

Натомість настання обставин непереборної сили відповідно до закону звільняє від відповідальності за неналежне виконання господарського зобов`язання, а не від його виконання в цілому.

Суд зазначає, що посилання відповідача на форс-мажорні обставини, які виникли через збройну агресію росії в Україні, не мають заздалегідь встановлений характер і при їх виникненні сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна довести їх надзвичайність та невідворотність.

Відповідно до ч. 3 ст. 14 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні", Торгово-промислова палата України серед іншого, засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.

У ч.1 ст.14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні зазначено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, тощо (ч. 2 ст.14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні).

Отже, форс-мажорність обставин визначається індивідуально через обґрунтування причинно-наслідкового зв`язку між обставинами і неможливістю вчасного виконання зобов`язань, і підтверджується висновком ТПП, який буде засвідчувати форс-мажорні обставини для зобов`язань по конкретному договору.

Суд враховує, що договором про надання послуг з передачі електричної енергії №0528-02041 від 23.05.2019 передбачено, що одна сторона повинна невідкладно повідомити іншу сторону про неможливість виконання договору через дію форс-мажорних обставин. Однак лист АТ "Житомиробленерго" від 10.11.2023 №05/27601, адресований ПрАТ НЕК "Укренерго", про настання форс-мажорних обставин направлений за межами спірного періоду стягнення заборгованості (травень-серпень 2023 року), а саме 13.11.2023.

У висновку Рівненської торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 06.11.2023 №56.01/584 зазначено про різницю тарифів на послуги ПрАТ НЕК "Укренерго" та АТ "Житомиробленерго", що спричинило дефіцит коштів у відповідача.

Варто зазначити, що воєнний стан в Україні стосуються і ПрАТ НЕК "Укренерго" як суб`єкта господарювання, який здійснює свою діяльність в Україні.

Платежі, встановлені ст. 625 ЦК України, є особливою мірою відповідальності боржника за прострочення виконання ним грошового зобов`язання, яка має компенсаційний, а не штрафний характер. Компенсація полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів унаслідок інфляційних процесів та отримання плати від боржника за користування утриманими грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

Посилання відповідача на скрутне фінансове становище не може вважатись форс-мажорною обставиною, оскільки за умовами ст. 617 ЦК України не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.

Враховуючи викладене, суд відмовляє АТ "Житомиробленерго" у задоволенні клопотання про звільнення товариства від відповідальності у вигляді сплати нарахованих ПрАТ НЕК "Укренерго" 3% річних та інфляційних за порушення зобов`язань за договором про надання послуг з передачі електричної енергії №0528-02041 від 23.05.2019.

Щодо зменшення вказаних нарахувань до 1 гривні, то ч. 3 ст. 551 Цивільного кодексу України передбачено, що розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

Як зазначалося вище, нарахування інфляційних втрат на суму боргу та трьох процентів річних, відповідно до ст. 625 Цивільного кодексу України, є спеціальним заходом відповідальності боржника за прострочення грошового зобов`язання,

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.03.2020 у справі № 902/417/18 викладена правова позиція, щодо права суду зменшувати розмір процентів річних нарахованих відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України. Так, у постанові зазначено, що з огляду на наведені мотиви про компенсаційний характер заходів відповідальності у цивільному праві Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що, виходячи з принципів розумності, справедливості та пропорційності, суд за певних умов може зменшити розмір як неустойки, штрафу, так і процентів річних за час затримки розрахунку відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України, оскільки всі вони спрямовані на відновлення майнової сфери боржника. Отже, з урахуванням конкретних обставин справи, які мають юридичне значення, та, зокрема, зазначених вище критеріїв, суд може зменшити загальний розмір відсотків річних як відповідальності за час прострочення грошового зобов`язання.

З огляду на різноманітність суспільних правовідносин та обставин, які стають підставою для виникнення спорів у судах, з урахуванням фактичних обставин, які встановлюються судами на підставі наданих сторонами доказів у кожній конкретній справі, суди повинні самостійно здійснювати аналіз правовідносин та оцінку релевантності та необхідності застосування правових висновків Великої Палати Верховного Суду в кожній конкретній справі.

Враховуючи означене, суд зауважує, що у вказаній постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.03.2020 у справі № 902/417/18 суд надав оцінку правовідносин, в яких сторонами в договорі було змінено (збільшено) розмір відсотків річних за ст.625 Цивільного кодексу України. В той же час, у даній справі сторонами у договорі не збільшувався розмір відсотків річних, порівняно з визначеним законом у ст.625 Цивільного кодексу України.

Застосування ПрАТ НЕК "Укренерго" відповідальності за порушення грошового зобов`язання, відповідно до ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України, здійснено з урахуванням 3% річних та інфляційних, що відповідає чинному законодавству України та такий розмір не є надмірним.

За таких обставин, позовні вимоги ПрАТ НЕК "Укренерго" до АТ "Житомиробленерго" в частині стягнення нарахувань, що передбачені ст.625 Цивільного кодексу України, підлягають задоволенню в повному обсязі.

Отже, з Акціонерного товариства "Житомиробленерго" підлягає стягненню на користь Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" 309171,63грн 3% річних та 26 654,30грн інфляційних.

Судові витрати за результатами розгляду справи.

Згідно з п.2 ч.1ст.129 ГПК України, судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Судовий збір із суми задоволених позовних вимог становить 5 037,39 грн (335 825,93 х 1,5%), який підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

Згідно з п. 5 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір", сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.

Суд закрив провадження в частині позовних вимог про стягнення з АТ "Житомиробленерго" на користь ПрАТ НЕК "Укренерго" 31 603 232,03грн основного боргу, тому судовий збір у розмірі 474 048,48 грн (31603232,03 х 1,5%) підлягає поверненню з Державного бюджету України.

Однак суд позбавлений можливості вирішити питання про повернення судового збору без відповідного клопотання особи, яка його сплатила.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Закрити провадження у справі в частині стягнення 31603232,03грн основного боргу.

3. Стягнути з Акціонерного товариства "Житомиробленерго" (вул.Косенка Віктора (Пушкінська), 32/8, м.Житомир, 10008, код ЄДРПОУ 22048622) на користь Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (вул.Симона Петлюри, 25, м.Київ, 01032, код ЄДРПОУ 00100227):

- 309171,63грн 3% річних,

- 26654,30грн інфляційних,

- 5037,39грн витрат по сплаті судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено: 12.02.24

Суддя Кравець С.Г.

Відправити:

1 - позивачу через систему "Електронний суд",

2 - відповідачу через систему "Електронний суд".

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення05.02.2024
Оприлюднено14.02.2024
Номер документу116918258
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —906/1368/23

Постанова від 21.05.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 23.04.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 27.03.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 22.03.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 20.02.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Рішення від 05.02.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 24.10.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні