Рішення
від 09.02.2024 по справі 340/9022/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 лютого 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/9022/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді К.М. Притули, розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Фалькон Агро Груп» (код ЄДРПОУ: 43162821, 25491, Кіровоградська область, м. Кропивницький, смт Нове, вул. Ливарна, 10) до Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ: 43995486, 25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ: 43005393, 04655, м. Київ, Львівська площа, 8) про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Фалькон Агро Груп» звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 29133 від 20.07.2023 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Фалькон Агро Груп» (код ЄДРПОУ 43162821) критеріям ризиковості платника податку;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 30152 від 31.07.2023;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Кіровоградській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Фалькон Агро Груп» (код ЄДРПОУ 43162821) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що ГУ ДПС у Кіровоградській області 20.07.2023 прийнято рішення №29133 про його відповідність критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, наведеним у додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою КМУ №1156 від 11.12.2019. 27.07.2023 товариством подано скаргу на вказане рішення, однак 31.07.2023 ДПС України прийнято рішення №30152 про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості, яким скаргу позивача залишено без задоволення, а Рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області №29133 без змін. Вважаючи такі рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою судді від 31.10.2023 року дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження, а також визначено, що вона буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою судді від 20.11.2023, в задоволенні заяви представника ГУ ДПС в Кіровоградській області про залишення позовної заяви без розгляду в зв`язку з пропущенням строків звернення до суду відмовлено.

17.11.2023 року за вх. №30732/23 до суду від представника ДПС України надійшов відзив на позовну заяву, в якому наведено заперечення проти заявлених позовних вимог. Аргументуючи свою позицію відповідач вказує, що ТОВ «Фалькон Агро Груп» включено до переліку ризикових підприємств рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ГУ ДПС у Кіровоградській області №11564 від 22.03.2023 відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 за кодом 12 (постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку) Довідника кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішень про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого наказом ДПС України від 11.01.2023 №17. В свою чергу ТОВ «Фалькон Агро Трейд» подало до ГУ ДПС у Кіровоградській області Повідомлення про подання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №7 від 11.07.2023 року. 20.07.2023 Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглянуло подане повідомлення та прийняло відповідне рішення про відповідність ТОВ «Фалькон Агро Груп» та вказане підприємство не підлягає виключенню з переліку ризикових платників. На вказане рішення позивачем було подано скаргу до ДПС України, однак вказана скарга залишена без задоволення. Представник відповідача зазначає, що приймаючи рішення від 20.07.2023 №29133 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ГУ ДПС у Кіровоградській області жодним чином не порушило прав позивача, оскільки прийняття таких рішень це лише вжиття відповідних заходів щодо відпрацювання інформації, яка була зібрана законним шляхом. Крім того зазначає про безпідставність вимоги позивача про скасування рішення ДПС України від 31.07.2023, оскільки, на його думку, зазначене рішення було прийнято за результатом розгляду скарги та відбувалось на стадії досудового (адміністративного) врегулювання спору.

15.12.2023 року за вх. №33446/23 до суду від представника ГУ ДПС України у Кіровоградській області надійшли письмові пояснення, в яких наведено заперечення проти заявлених позовних вимог. Аргументуючи свою позицію відповідач вказує, що відповідно до наданих відповідей від інших територіальних органів ДПС України, підприємства-контрагенти позивача, а саме ТОВ «Меркат Трейд», ТОВ «Текстрейд Лінія», ТОВ «Твентел Воле» станом на дату надання відповідей податковими органами в дійсності перебувають у переліку ризикових платників податку відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». ТОВ «Фалькон Агро Груп» включено до переліку ризикових підприємств рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ГУ ДПС у Кіровоградській області №11564 від 22.03.2023 року відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, затверджених постановою КМУ від 11.12.2019 №1165 за кодом 12 (постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критерімя ризиковості платника податку) Довідника кодів податкової інформації яка є підставою для прийняття рішень про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого наказом ДПС України від 11.01.2023 №17. Вважає, що рішення, що було прийнято Комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Кіровоградській області є законним та вмотивованим, оскільки товариство, як на час його віднесення до переліку ризикових, так і вподальшому продовжує співпрацювати з контрагентами ризикових груп, тим самим формуючи їм ризиковий податковий кредит.

Розглянувши долучені до справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

ТОВ «Фалькон Агро Груп» перебуває на обліку у відповідача та є платником податку на додану вартість, дата реєстрації платником ПДВ 01.09.2019.

Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основний вид економічної діяльності позивача "10.41 Виробництво олії та тваринних жирів».

Як вбачається з матеріалів справи, 14.02.2023 ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення № 6154 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платник № 6154, відповідно до якого позивача визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості з підстав виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом процесі поточної діяльності (т.1 а.с.17).

Після отримання рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області від 14.02.2023 №6154, позивачем, 01.03.2023 подано повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності ТОВ «Фалькон Агро Груп» Критеріям ризиковості (т.1 а.с. 18-23).

З урахуванням отриманих від позивача інформації та копії відповідних документів, 07.03.2023 ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення №9877 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, відповідно до якого позивача визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості (т.1 а.с.24).

Після отримання рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області від 07.03.2023 №9877, позивачем, 13.03.2023 подано повідомлення 2 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності ТОВ «Фалькон Агро Груп» Критеріям ризиковості (т.1 а.с. 25-30).

З урахуванням отриманих від позивача з повідомлення №2 інформації та копії відповідних документів, 20.03.2023 ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення №11142 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, відповідно до якого позивача визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості (т.1 а.с.31).

22.03.2023 ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення №11564 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, відповідно до якого позивача визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості з підстав виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом процесі поточної діяльності (т.1 а.с. 32).

Після отримання рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області від 22.03.2023 №11564, позивачем, 22.03.2023 подано повідомлення №3 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності ТОВ «Фалькон Агро Груп» Критеріям ризиковості (т.1 а.с. 33-37).

З урахуванням отриманих від ТОВ «Фалькон Агро Груп» з повідомлення №3 інформації та копій відповідних документів ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення №13017 від 03.04.2023 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, відповідно до якого позивача визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості (т.1 а.с.38).

Після отримання рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області від 03.04.2023 №13017, позивачем, 10.04.2023 подано повідомлення №4 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності ТОВ «Фалькон Агро Груп» Критеріям ризиковості (т.1 а.с. 39-44).

З урахуванням отриманих від ТОВ «Фалькон Агро Груп» з повідомлення №4 інформації та копій відповідних документів ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення №15118 від 18.04.2023 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, відповідно до якого позивача визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості (т.1 а.с.45).

Після отримання рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області №15118 від 18.04.2023, позивачем, 19.04.2023 подано повідомлення №5 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності ТОВ «Фалькон Агро Груп» Критеріям ризиковості (т.1 а.с. 46-51).

З урахуванням отриманих від ТОВ «Фалькон Агро Груп» з повідомлення №5 інформації та копій відповідних документів ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення №16396 від 27.04.2023 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, відповідно до якого позивача визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості (т.1 а.с. 52).

Після отримання рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області №16396 від 27.04.2023, позивачем, 02.05.2023 подано повідомлення №6 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності ТОВ «Фалькон Агро Груп» Критеріям ризиковості (т.1 а.с. 53-58).

З урахуванням отриманих від ТОВ «Фалькон Агро Груп» з повідомлення №6 інформації та копій відповідних документів ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення №17833 від 09.05.2023 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, відповідно до якого позивача визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості (т.1 а.с. 59).

Після отримання рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області №17833 від 09.05.2023, позивачем, 11.05.2023 подано повідомлення №7 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності ТОВ «Фалькон Агро Груп» Критеріям ризиковості (т.1 а.с. 60-66).

З урахуванням отриманих від ТОВ «Фалькон Агро Груп» з повідомлення №7 інформації та копій відповідних документів ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення №19309 від 18.05.2023 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, відповідно до якого позивача визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості (т.1 а.с. 66).

Після отримання рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області №19309 від 18.05.2023, позивачем, 22.05.2023 подано повідомлення №8 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності ТОВ «Фалькон Агро Груп» Критеріям ризиковості (т.1 а.с. 67-72).

З урахуванням отриманих від ТОВ «Фалькон Агро Груп» з повідомлення №8 інформації та копій відповідних документів ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення №21540 від 01.06.2023 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, відповідно до якого позивача визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості (т.1 а.с. 73).

Після отримання рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області №21540 від 01.06.2023, позивачем, 11.07.2023 подано повідомлення №9 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності ТОВ «Фалькон Агро Груп» Критеріям ризиковості (т.1 а.с. 74-79).

З урахуванням отриманих від ТОВ «Фалькон Агро Груп» з повідомлення №9 інформації та копій відповідних документів ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято оскаржуване рішення №29133 від 20.07.2023 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, відповідно до якого позивача визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості (т.1 а.с. 73) з наступних підстав: постачання товарів (послуг платнику податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, за періоди здійснення господарської діяльності з 16.09.2022 по 28.02.2023, з 31.10.2022 по 30.11.2022 та з 10.01.2022 по 30.09.2022; ненадання платником податку копії документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: формувуання податкового кредиту протягом 2022-2023 років підприємствам ризикових категорій - ТОВ «Текстрейд Лінія» (код ЄДРПОУ 42564343), ТОВ «Меркат Трейд» (код ЄДРПОУ 44773505), ТОВ «Твенте Воле» (код ЄДРПОУ 44478670) які включені до переліку ризикових згідно Постанови КМ України від 11.12.2019 №1165.

Не погодившись з рішенням ГУ ДПС у Кіровоградській області №29133 від 20.07.2023, ТОВ «Фалькон Агро Груп» 27.07.2023 направлено на адресу ДПС України скаргу щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, письмові пояснення та додатки: копії документів щодо підтвердження загальних відомостей щодо ТОВ «Фалькон Агро Груп», копії первинних документів на підтвердження господарських операцій (т.1 а.с. 81-87).

За результатами розгляду скарги, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення №30152 від 31.07.2023, яким залишено скаргу ТОВ «Фалькон Агро Груп» без задоволення та рішення комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області №29133 від 20.07.2023 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку без змін з підстав: постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (т.1 а.с.88).

Вважаючи рішення Комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 29133 від 20.07.2023 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Фалькон Агро Груп» (код ЄДРПОУ 43162821) критеріям ризиковості платника податку та рішення Комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 30152 від 31.07.2023 протиправними позивач, з метою їх скасування, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У ст. 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

П. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

З 01.02.2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Зокрема, цим Порядком визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1), повноваження комісії контролюючого органу, яка приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, порядок прийняття рішення комісією тощо.

Так, додатком 1 до Порядку №1165 встановлено і Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема п.8 у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

П. 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:

актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;

інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.

У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Таким чином, право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм п. 6 Порядку №1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Право на звернення до суду також прямо передбачено в затвердженій формі Рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме: "Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку".

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 16.12.2020 року по справі №340/474/20, від 05.01.2021 року по справі № 640/10988/20 та від 05.01.2021 року по справі №640/11321/20.

Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням, суд зазначає наступне.

П. 8 додатка № 1 до Порядку № 1165 імперативно визначено, що підставою для його застосування повинна бути певна податкова інформація.

Суд звертає увагу на те, що згідно п. 8 Критеріїв ризиковості, інформація, якою володіє податковий орган, повинна стосуватись та визначати саме ризиковість здійснення господарських операцій, зазначених в поданих для реєстрації податкових накладних.

Тобто, рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості приймається податковим органом за результатом отримання інформації, яка визначає саме ризиковість здійснення господарських операцій, зазначених в поданих для реєстрації податкових накладних, а не взагалі будь-яких господарських операцій та за будь-який період діяльності суб`єкта господарювання.

У спірних рішеннях податковим органом не вказано, що спірне рішення прийнято за результатом отриманням інформації по господарським операціям під час реєстрації будь-яких податкових накладних.

Суд також вказує, що Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 у справі № 640/10988/20 зазначив, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Суд зауважує, що будь-яких належних і допустимих доказів, на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийнято рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем не надано, як і не надано доказів того, що контролюючий орган вчиняв будь-які дії, спрямовані на перевірку отриманої інформації шляхом направлення відповідного запиту платнику податку.

Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Також суд зазначає, що віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські стосунки із платником податку, щодо якого податковим органом прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості, є необґрунтованим.

Так, поширення на позивача "ризиковості" через стосунки з іншими "ризиковими" платниками податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства, зокрема, настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.

Відповідно до п. 65 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Булвес" АД проти Болгарії" від 22.01.2009 р. Суд вважає, що загальні інтереси спільноти полягають у підтриманні фінансової стабільності системи оподаткування ПДВ разом із її сукупністю нормам щодо нарахування ПДВ до сплати, податкових пільг, податкового кредиту та відшкодування ПДВ. Основними елементами підтримання такої стабільності слід визнати повне і своєчасне виконання усіма платниками ПДВ своїх зобов`язань щодо декларування та сплати ПДВ та, в кінцевому результаті, запобігання будь-яких видів шахрайських зловживань у вказаній системі. Щодо цього Суд визнав, що необхідно покладати край спробам зловживання у сфері оподаткування і що з метою попередження таких зловживань може бути розумним передбачати у національному законодавстві вимоги особливої обачливості для платників ПДВ.

У п. (b) "Порушення справедливого балансу між конкуруючими інтересами" Суд відзначив, що необхідно оцінити, чи заходи, вжиті зі сторони держави з метою підтримання фінансової стабільності системи оподаткування ПДВ і викорінення шахрайських зловживань в даній системі, були співрозмірними праву компанії-заявника на мирне користування своєю власністю.

В п. 38 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Інтерсплав" проти України" від 09.01.2007 Суд нагадав, що держави мають широкі межі самостійної оцінки у визначенні того, у чому полягає публічний інтерес, оскільки національний законодавчий орган, реалізуючи соціальну та економічну політику, має широке коло повноважень. Однак такі межі оцінювання не є абсолютними, і їх застосування підлягає перегляду органами Конвенції (див. рішення у справі "Lithgow and Others v. the United Kingdom" від 8 липня 1986 року, Серія А, N 102, стор. 50 - 51, п. п. 121 - 122). На думку Суду, коли державні органи володіють будь-якою інформацією про зловживання у системі відшкодування ПДВ, що здійснюються конкретною кампанією, вони можуть вжити відповідних заходів з метою запобігання або усунення таких зловживань.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, рішення Комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 29133 від 20.07.2023 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Фалькон Агро Груп» (код ЄДРПОУ 43162821) критеріям ризиковості платника податку та рішення Комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 30152 від 31.07.2023 не відповідають критерію обґрунтованості. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Таким чином, суд доходить висновку, що відповідачем не доведено існування підстав для застосування до позивача п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Відтак, позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 29133 від 20.07.2023 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Фалькон Агро Груп» (код ЄДРПОУ 43162821) критеріям ризиковості платника податку та рішення Комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 30152 від 31.07.2023 підлягають задоволенню.

Суд враховує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

За таких обставин, суд вважає, що в даному випадку ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню у повному обсязі.

Що стосується стягнення судових витрат, суд зазначає наступне.

Розподіл судових витрат здійснюється у відповідності до статті 139 КАС України.

Відповідно до частини 1 статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

До матеріалів справи додано квитанцію про сплату судового збору у розмірі 8052,00 грн., вказані суми підлягають стягненню на користь позивача.

Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Фалькон Агро Груп» (код ЄДРПОУ: 43162821, 25491, Кіровоградська область, м. Кропивницький, смт Нове, вул. Ливарна, 10) до Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ: 43995486, 25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ: 43005393, 04655, м. Київ, Львівська площа, 8) про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 29133 від 20.07.2023 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Фалькон Агро Груп» (код ЄДРПОУ 43162821) критеріям ризиковості платника податку.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 30152 від 31.07.2023.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Кіровоградській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Фалькон Агро Груп» (код ЄДРПОУ 43162821) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути на користь Товариство з обмеженою відповідальністю «Фалькон Агро Груп» (код ЄДРПОУ 43162821) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір у сумі 4026,00 грн.

Стягнути на користь Товариство з обмеженою відповідальністю «Фалькон Агро Груп» (код ЄДРПОУ 43162821) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області судовий збір у сумі 4026,00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду К.М. ПРИТУЛА

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.02.2024
Оприлюднено14.02.2024
Номер документу116925640
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —340/9022/23

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 05.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Рішення від 09.02.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні