Рішення
від 12.02.2024 по справі 560/19816/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/19816/23

РІШЕННЯ

іменем України

12 лютого 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Гнап Д.Д. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної установи "Замкова виправна колонія (№ 58)" про визнання дій протиправними та скасування рішення.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Державної установи "Замкова виправна колонія (№ 58)", в якому просить:

- визнати протиправними дії Державної установи "Замкова виправна колонія (№ 58)" щодо продовження перебування ОСОБА_1 , на оперативно - профілактичному обліку, як схильного до втечі, нападу та захоплення заручників;

- скасувати рішення комісії Державної установи "Замкова виправна колонія (№ 58)" від 03.07.2023 року Протокол №20 від 30.07.2023 року щодо продовження перебування ОСОБА_1 , на оперативно - профілактичному обліку, як схильного до втечі, нападу та захоплення заручників;

- визнати протиправними дії Державної установи "Замкова виправна колонія (№ 58)" щодо застосування до ОСОБА_1 , кайданок в положенні руки за спиною.

Свій позов позивач обґрунтовує тим, що відповідачем не в повній мірі та не досконало вивчено матеріали особової справи засудженого ОСОБА_1 , не належним чином перевірено відомості щодо його поведінки, зокрема в частині не допущення ОСОБА_1 порушень порядку відбування покарання на протязі останніх чотирьох років, тощо, документацію, у якій фіксуються порушення режиму відбування покарання, що можуть бути підставами для прийняття рішення про постановку засудженого на профілактичний облік. Зазначає, що комісія Державної установи "Замкова виправна колонія (№58)", приймаючи рішення про взяття позивача на профілактичний облік, діяла не обгрунтовано та з порушенням вимог чинного законодавства України.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому у задоволенні позову просить відмовити. Зазначає, що з метою підтримання належного правопорядку в установі, попередження злочинів та правопорушень серед засуджених, забезпечення їх безпеки та персоналу, організацію належного нагляду за особами, схильними до порушень встановленого порядку відбування покарання комісією щодо постановки, продовження або зняття з оперативно - профілактичних обліків засуджених при начальнику державної установи "Замкова виправна колонія (№58)" прийнято рішення продовжити перебування засудженого ОСОБА_1 на оперативно - профілактичних обліках, як особу, що схильна до нападу на представників адміністрації та захоплення заручників, особу, що схильна до скоєння втечі (протокол №20 від 03.07.2023). Вказує, що підставою для прийняття такого рішення слугують матеріали особової справи засудженого та інформація, яка надходить в оперативний відділ державної установи. Зазначає, що під час відбування покарання в державній установі "Замкова виправна колонія (№58)" засуджений ОСОБА_1 характеризується негативно. Вказує, що повідомлення засудженого про засідання профілактичної комісії з питань продовження перебування на профілактичних обліках, а також документи, що могли б підтверджувати вручення протоколів профілактичної комісії, не передбачені чинним законодавством. Приймаючи рішення про продовження перебування на профілактичних обліках засудженого ОСОБА_1 адміністрація державної установи "Замкова виправна колонія (№58)" діяла у спосіб та межах чинного законодавства із врахуванням фактичних обставин, які передували їх оформленню. Зазначає, що враховуючи відомості, що надходять в оперативний відділ установи, та особу засудженого адміністрація державної установи "Замкова виправна колонія (№58)" не має підстав для зняття засудженого ОСОБА_1 з профілактичних обліків. Крім того, зазначає, що позивач є засудженим до довічного позбавлення волі та перебуває на оперативно - профілактичному обліку як особа, що схильна до нападу на представників адміністрації та захоплення заручників та як особа, що схильна до скоєння втечі, а також те, що до позивача і раніше неодноразово застосовувались заходи дисциплінарного впливу, в тому числі і за відмову виконувати законні вимоги працівників установи виконання покарань, то такі обставини дають право на застосування до ОСОБА_1 кайданків при виведені з камери та конвоюванні на території установи.

Представником позивача подано відповідь на відзив в якому зазначає, що перебування на даних оперативно профілактичних обліках створює ряд серйозних ускладнень і передбачає ряд серйозних наглядів, а тому просить задовольнити позовні вимоги.

II. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

III. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

ОСОБА_1 з 14.03.2022 відбуває покарання у вигляді позбавлення волі в Державній установі "Замкова виправна колонія (58)".

Згідно з витягом з Протоколу № 20 від 03.07.2023 засідання комісії щодо постановки, продовження або зняття з оперативно - профілактичних обліків засуджених при начальнику державної установи "Замкова виправна колонія (№58)", Комісією прийнято рішення про продовження перебування на оперативно - профілактичному обліку засудженого ОСОБА_1 , як "схильного до втечі, нападу та захоплення заручників".

Не погодившись з вказаним рішенням та діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

IV. ОЦІНКА СУДУ

Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

У відповідності до ч.1 ст.1 Кримінально-виконавчого кодексу України (далі - КВК України) кримінально-виконавче законодавство України регламентує порядок і умови виконання та відбування кримінальних покарань з метою захисту інтересів особи, суспільства і держави шляхом створення умов для виправлення і ресоціалізації засуджених, запобігання вчиненню нових кримінальних правопорушень як засудженими, так і іншими особами, а також запобігання тортурам та нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню із засудженими.

Завданнями кримінально-виконавчого законодавства України є визначення принципів виконання кримінальних покарань, правового статусу засуджених, гарантій захисту їхніх прав, законних інтересів та обов`язків; порядку застосування до них заходів впливу з метою виправлення і профілактики асоціальної поведінки; системи органів і установ виконання покарань, їх функцій та порядку діяльності; нагляду і контролю за виконанням кримінальних покарань, участі громадськості в цьому процесі; а також регламентація порядку і умов виконання та відбування кримінальних покарань; звільнення від відбування покарання, допомоги особам, звільненим від покарання, контролю і нагляду за ними.

Згідно з ст. 2 КВК України кримінально-виконавче законодавство України складається з цього Кодексу, інших актів законодавства, а також чинних міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до ст.3 КВК України до засуджених, які відбувають покарання на території України, застосовується кримінально-виконавче законодавство України.

Порядок і умови виконання та відбування покарань визначаються та забезпечуються відповідно до законодавства, яке діє на час виконання та відбування кримінального покарання.

Держава поважає і охороняє права, свободи і законні інтереси засуджених, забезпечує необхідні умови для їх виправлення і ресоціалізації, соціальну і правову захищеність та їх особисту безпеку.

Засуджені користуються всіма правами людини та громадянина, передбаченими Конституцією України, за винятком обмежень, визначених цим Кодексом, законами України і встановлених вироком суду.

Правовий статус засуджених визначається законами України, а також цим Кодексом, виходячи із порядку і умов виконання та відбування конкретного виду покарання. (ч.1, 2, 4 ст. 7 КВК України).

Порядок і умови виконання та відбування кримінальних покарань у виді арешту, обмеження волі, позбавлення волі на певний строк та довічного позбавлення волі регулюють Правила внутрішнього розпорядку установ виконання покарань, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 28.08.2018 № 2823/5 (далі - Правила).

Відповідно до пункту 1 Розділу І Правил ці Правила обов`язкові для виконання персоналом установ виконання покарань, засудженими, які в них утримуються, а також іншими особами, які відвідують ці установи.

Пунктом 1 розділу ІІ Правил визначено, що засуджені користуються всіма правами людини та громадянина, передбаченими Конституцією України, за винятком обмежень, визначених Кримінально-виконавчим кодексом України, законами України і встановлених вироком суду.

Правовий статус засуджених визначається законами України, а також Кримінально-виконавчим кодексом України, виходячи із порядку і умов виконання та відбування конкретного виду покарання.

Згідно з приписами пункту 1 розділу XXIII Правил, нагляд за засудженими є системою заходів, спрямованих на забезпечення відбування та виконання кримінальних покарань у виді обмеження та позбавлення, довічного позбавлення волі та арешту шляхом цілодобового і постійного контролю за поведінкою засуджених у місцях їх проживання та праці, попередження та припинення з їх боку протиправних дій, забезпечення вимог ізоляції засуджених та безпеки персоналу установ виконання покарань.

З метою підтримання належного правопорядку в установах виконання покарань, попередження злочинів та правопорушень серед засуджених здійснюється комплекс спеціальних профілактичних заходів щодо виявлення, постановки на облік та організації нагляду за особами, схильними до вчинення правопорушень.

Виявлення та постановка на профілактичний облік засуджених, які вчинили правопорушення або мають намір їх вчинити, здійснюються працівниками оперативного підрозділу шляхом досконалого вивчення матеріалів особових справ засуджених, перевірки відомостей щодо їх поведінки в ізоляторах тимчасового тримання, слідчих ізоляторах, лікарняних закладах, закладах охорони здоров`я тощо, документації, у якій фіксуються порушення режиму, перегляду кореспонденції, а також інформації працівників підрозділів соціально-виховної та психологічної роботи та нагляду і безпеки.

Індивідуальна профілактична робота із засудженими, які перебувають на профілактичних обліках, здійснюється цілеспрямовано, планомірно, диференційовано з урахуванням особистості правопорушника, характеру і ступеня його соціальної занедбаності, небезпеки вчиненого злочину та інших особливостей, що мають значення для правильного вибору методів і заходів впливу.

У разі переведення засудженого, який перебуває на профілактичному обліку, до іншої установи виконання покарань працівник оперативного підрозділу долучає до його особової справи відповідні довідки-орієнтування із зазначенням підстави та строку перебування на обліку.

Як встановлено судом, підставою для прийняття відповідачем оскаржуваного рішення Протокол №20 від 30.07.2023 про продовження перебування на оперативно - профілактичному обліку засудженого ОСОБА_1 , як "схильного до втечі, нападу та захоплення заручників" слугували матеріали особової справи засудженого та інформація, яка надходить в оперативний відділ державної установи.

Крім того, як встановлено судом, позивач звертався до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Державної установи "Замкова виправна колонія (№ 58)", в якому просив:

- визнати протиправними дії Державної установи "Замкова виправна колонія (58)" про постановку та продовження перебування засудженого на оперативно-профілактичному обліку як особи, схильну до нападу на представників адміністрації та захоплення заручників, особу, що схильна до скоєння втечі, яка схильна до злісної непокори вимогам адміністрації та дій, що дезорганізують роботу установи;

- скасувати наказ Державної установи "Замкова виправна колонія (58)" від 15.03.2022 "Про постановку (зняття) засуджених в установі на (з) профілактичний облік" в частині постановки засудженого ОСОБА_1 на оперативно-профілактичний облік, як особу, схильну до нападу на представників адміністрації та захоплення заручників, особу, що схильна до скоєння втечі, яка схильна до злісної непокори вимогам адміністрації та дій, що дезорганізують роботу установи;

- скасувати наказ Державної установи "Замкова виправна колонія (58)" від 26.06.2022 Про продовження перебування засудженого ОСОБА_1 на оперативно-профілактичному обліку, як особи, схильну до нападу на представників адміністрації та захоплення заручників, особу, що схильна до скоєння втечі, яка схильна до злісної непокори вимогам адміністрації та дій, що дезорганізують роботу установи.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду у справі №560/12655/22 від 20 лютого 2023 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Державної установи "Замкова виправна колонія (58)" щодо постановки та продовження перебування засудженого на оперативно-профілактичному обліку як особи, схильної до нападу на представників адміністрації та захоплення заручників, особи, що схильна до скоєння втечі, особи, яка схильна до злісної непокори вимогам адміністрації та дій, що дезорганізують роботу установи. Скасовано рішення комісії Державної установи "Замкова виправна колонія (58)" від 15.03.2022 (протокол №1 дск) в частині постановки засудженого ОСОБА_1 на оперативно-профілактичний облік, як особу, схильну до нападу на представників адміністрації та захоплення заручників, особу, що схильна до скоєння втечі, яка схильна до злісної непокори вимогам адміністрації та дій, що дезорганізують роботу установи. Скасовано рішення комісії Державної установи "Замкова виправна колонія (58)" від 26.06.2022 (протоколи №7 дск, 8 дск) про продовження перебування засудженого ОСОБА_1 на оперативно-профілактичному обліку, як особи, схильну до нападу на представників адміністрації та захоплення заручників, особу, що схильна до скоєння втечі, яка схильна до злісної непокори вимогам адміністрації та дій, що дезорганізують роботу установи. У задоволенні інших позовних вимог - відмовлено.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26.07.2023 у справі №560/12655/22 апеляційну скаргу Державної установи "Замкова виправна колонія (58)" у Хмельницькій області задоволено повністю. Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 20 лютого 2023 року скасовано. Прийнято нову постанову, якою у задоволені позову відмовлено.

Отже, суд враховує, що наказ Державної установи "Замкова виправна колонія (58)" від 15.03.2022 "Про постановку (зняття) засуджених в установі на (з) профілактичний облік" в частині постановки засудженого ОСОБА_1 на оперативно-профілактичний облік, як особу, схильну до нападу на представників адміністрації та захоплення заручників, особу, що схильна до скоєння втечі, яка схильна до злісної непокори вимогам адміністрації та дій, що дезорганізують роботу установи, не скасований та на час розгляду даної справи залишається чинним, що повністю спростовує твердження позивача про протиправність рішень та дій відповідача щодо продовження перебування його на такому обліку.

Оскільки вказане підтверджується рішенням суду у справі №560/12655/22, та відповідно до ст. 78 КАС України не підлягає доказуванню.

Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Крім того, дослідивши протокол №20 від 03.07.2023, який наданий відповідачем на виконання ухвали від 16.11.2023, суд приходить до висновку, що вказаний протокол оформлений відповідно до вимог чинного законодавства України та інструкції з організації діяльності оперативних підрозділів органів установи виконання покарань та слідчих ізоляторів Державної кримінально - виконавчої служби України, затвердженої накозом МЮ України №2т від 26.11.2021 року.

Твердження позивача, як на відсутність підстав постановки на облік про те, що у нього відсутні дисциплінарні стягнення суд не приймає до уваги, оскільки правила не пов`язують факт вчинення засудженим проступків з находженням засудженого на такому обліку.

Крім того, суд звертає увагу на те, що постановка на профілактичний облік та зняття з профілактичного обліку здійснюються комісійно на підставі достатніх даних про зміну поведінки засудженого. Підготовку матеріалів на постановку на профілактичний облік та зняття з профілактичного обліку здійснює працівник оперативного підрозділу з урахуванням пропозицій працівників підрозділів соціально-виховної та психологічної роботи та нагляду і безпеки.

Тому, наведене в сукупності свідчить, що відповідачем в повній мірі та досконало вивчено матеріали особової справи засудженого, належним чином перевірено відомості щодо його поведінки, зокрема в частині допущення останнім злісних порушень порядку відбування покарання тощо, документацію, у якій фіксуються порушення режиму відбування покарання, що можуть бути підставами для прийняття рішення про постановку засудженого на профілактичний облік.

Щодо посилання позивача на протиправність дій Державної установи "Замкова виправна колонія (№58)" про застосування кайданок в положенні руки за спиною, суд зазначає наступне.

ОСОБА_1 є засудженим до довічного позбавлення волі та перебуває на оперативно - профілактичному обліку як особа, що схильна до нападу на представників адміністрації та захоплення заручників та як особа, що схильна до скоєння втечі, а також суд враховує, що до позивача і раніше неодноразово застосовувались заходи дисциплінарного впливу, в тому числі і за відмову виконувати законні вимоги працівників установи виконання покарань, тому вказані обставини дають право на застосування до ОСОБА_1 кайданків при виведені з камери та конвоюванні на території установи.

Інші доводи та аргументи сторін враховані, проте не є такими, що спростовують вищезазначені висновки суду.

Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частина друга статті 2 КАС України передбачає, що у справах щодо оскарження рішень (дій, бездіяльності) суб`єктів владних повноважень, суди перевіряють, зокрема, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги необґрунтовані, не відповідають вимогам законодавства та не підлягають задоволенню.

Правові підстави для стягнення з відповідача судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову ОСОБА_1 до Державної установи "Замкова виправна колонія (№ 58)" про визнання дій протиправними та скасування рішення - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Державна установа "Замкова виправна колонія (№ 58)" (вул. Гагаріна, 2,м. Ізяслав,Хмельницька обл., Шепетівський р-н,30300 , код ЄДРПОУ - 08564771)

Головуюча суддя Д.Д. Гнап

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.02.2024
Оприлюднено14.02.2024
Номер документу116926852
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —560/19816/23

Ухвала від 16.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Рішення від 12.02.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні