Рішення
від 06.02.2024 по справі 160/31946/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 лютого 2024 рокуСправа №160/31946/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Тулянцевої І.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи в порядку письмового провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕДТЕХНИКА-КРИВИЙ РІГ» до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

05 грудня 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕДТЕХНИКА-КРИВИЙ РІГ» до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, в яій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 06.11.2023 №0317010412 в частині суми штрафу в розмірі 754 655,30 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначається, що відповідач за результатами проведеної камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, оформленого актом перевірки 28.09.2023 р. №34133/04-36-04-12/33574974, дійшов висновків, щодо реєстрації ТОВ «МЕДТЕХНИКА-КРИВИЙ РІГ» 22 податкових накладних з порушенням строків, передбачених п.201.10 ст.201 ПK України, що стало підставою для накладення на позивача штрафу згідно з п.1201.1 ст.1201 ПК України та, відповідно, винесення податкового повідомлення-рішення від 06.11.2023 №0317010412. Так щодо обставин несвоєчасної реєстрації податкових накладних, позивачем зазначається, що між останнім та КНП «Міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги» Запорізької міської ради були укладені договори про постачання товару, в яких була відсутня інформація щодо наявності статусу платника ПДВ у КНП «Міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги», а тому всі складені позивачем податкові накладні з даним контрагентом були вчасно зареєстровані в строки передбачені п. 201.10 ст.201 ПK України, як на «неплатника ПДВ». В подальшому після виявлення, що покупець є платником ПДВ, прийнято рішення виправити помилку в назві покупця шляхом подання Розрахунку коригування до складених та зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних, але у зв`язку з тим, що ДПС України було відмовлено (відхилено) у реєстрації розрахунку коригування, позивачем в період червень-серпень 2023 року були зареєстровані податкові накладні з правильною назвою покупця. Крім того, Законом України №2876-ІХ від 08.02.2023 року "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України було визначено нові розміри штрафів за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та, відповідно, доповнено підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України пунктами 89 та 90. Також висновки відповідача, щодо реєстрації ПН №7 від 18.07.2022р. в ЄРПН з порушенням строку на 1 день, на думку позивача, є необгрунтованими, оскільки як вбачається із програмного забезпечення M.E.Doc вказана податкова накладна відправлена до ДПС України на реєстрацію в ЄРПН із статусом «очікується доставка» 15.08.2022р. об 11 год. 31 хв., проте лише 16.08.2022р. сформовано повідомлення та Квитанція №1 про її реєстрацію. Таким чином, позивач переконаний, що висновки Акту перевірки є обґрунтованими лише в частині штрафу в розмірі 46,97 грн. за прострочення терміну реєстрації ПН №6 від 08.05.2023р. З огляду на зазначене, позивач вважає неправомірним розрахунок суми штрафу в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні від 06.11.2023 №0317010412. Посилаючись на вищевказані обставини, позивач просить суд визнати протиправним та скасувати оскаржуване податкове повідомлення-рішення в частині суми штрафу в розмірі 754 655,30 грн. та задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2023 року прийнято позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕДТЕХНИКА-КРИВИЙ РІГ» до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/31946/23, призначено цю справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами з 08.01.2024 року, а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.

21.12.2023 року до суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в якому відповідач пред`явлений позов не визнав та заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку з питання своєчасності реєстрації Позивачем податкових накладних га/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (далі- ПК України). За результатами перевірки відповідно до вимог п. 86.2 ст. 86 ПК України складено акт камеральної перевірки №34133/04-36-04-12/33574974 від 28.09.2023р. щодо порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, який направлено засобами поштового зв`язку на юридичну адресу позивача та який було отримано 06.10.2023 року. Перевіркою даних ЄРПН встановлено порушення Позивачем строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН визначених п. 201.10 ст. 201 ПК України. Так, відповідно інформації наведеній у матеріалах перевірки (акт перевірки, додаток до податкового повідомлення-рішення від 06.11.2023 №0317010412) перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН 22-х податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних. Затримка реєстрації в ЄРПН зазначених податкових накладних склала від 1 до 265 днів. Факт порушення терміну реєстрації вищевказаних податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних підтверджено даними ЄРПН. За результатами розгляду акта перевірки ГУ ДПС відповідно до норм чинного законодавства, зокрема пункту 1201. 1 статті 1201 ПК України, прийнято податкове повідомлення-рішення від 06.11.2023 №0317010412 про застосування штрафних санкцій у загальній сумі 754 702 гри. 27 коп. (відповідно до терміну затримки реєстрації - 10 та 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в податкових накладних) за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН. Реквізити (№, дата виписки) податкових накладних, розшифровка по кількості днів затримки реєстрації в ЄРПН та розрахунок сум штрафних санкцій наведені в акті перевірки та в додатку до податкового повідомлення-рішення від 08.11.2023 року №0321430406. Податкове повідомлення-рішення від 08.11.2023 року № 0321430406 направлено засобами поштового зв`язку на податкову адресу підприємства, отримане - 14.11.2023 року. Крім того відповідач зауважує, що зміни в ст. 1201 ПК України протягом 2022-2023 року не вносились, а її дія з дати набрання чинності Законом №2876-ІХ не припинялась. Відповідачем досліджено Акт камеральної перевірки ТОВ «МЕДТЕХНИКА-КРИВИЙ РІГ» па предмет того, чи входить граничний термін реєстрації вказаних ПН/РК в період після дати набрання законної сили Закону №2876-ІХ та встановлено, що в Акті відсутні ПН/РК, які входять до періоду, з якого до них можуть бути застосовані положення Закону №2876-ІХ. Таким чином, оскаржене ППР не суперечить ані п. 89, ані п. 90 підрозділу 2 Розділу XX ПК України у редакції Закону від 12.01.2023р.№2876-ІХ, позаяк стосовно кожної із перелічених в Акті податкової накладної контролюючим органом правильно були застосовані норми п.201.10 ст. 201 і п. 120.1 ст. 1201 Податкового кодексу України. Крім того, додані до позову копії роздруківки електронних документів (скрінкопії екрану комп`ютера) електронної програми «M.E.Doc» не є належними і достатніми доказами виконання Позивачем обов`язку з направлення на реєстрацію податкових накладних. З урахуванням викладеного, відповідач просить відмовити у задоволені позовної заяви у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі, з огляду на таке.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області на підставі п.п.20.1.4 п. 20.1 ст.20 розділу І та п. 75.1. ст.75 розділу ІІ Податкового кодексу України, в порядку визначеному п. 76.2 ст.76 розділу ІІ Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку дотримання ТОВ «МЕДТЕХНИКА-КРИВИЙ РІГ» (код ЄДРПОУ 33574974) порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (дані - ЄРПН).

За результатами проведеної перевірки складено акт від 28.09.2023 р. №34133/04-36-04-12/33574974, відповідно до висновків якого, зафіксовано встановлені під час перевірки допущення позивачем порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідальність платника передбачена п.1201.1, статті 1201 глави 11 розділу ІІ Податкового кодексу України.

Також в вищевказаному акті перевірки від 28.09.2023 р. №34133/04-36-04-12/33574974 зазначено, що ТОВ «МЕДТЕХНИКА-КРИВИЙ РІГ» (код ЄДРПОУ 33574974) порушено строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН:

№7 від 18.07.2022 - дата реєстрації 16.08.2022 (1 день затримки) на суму ПДВ 314018,69 грн., розмір штрафу 10%, суму штрафу 31401,87 грн.;

№11 від 07.09.2022 - дата реєстрації 12.10.2022 (12 днів затримки) на суму ПДВ 98078,51 грн, розмір штрафу 10%, суму штрафу -9807,85 грн.;

№8 від 07.09.2022 - дата реєстрації 12.10.2022 (12 днів затримки) на суму ПДВ 38803,55 грн, розмір штрафу 10%, суму штрафу -3880,36 грн.;

№9 від 07.09.2022 - дата реєстрації 12.10.2022 (12 днів затримки) на суму ПДВ 148261,32 грн, розмір штрафу 10%, суму штрафу -14826,13 грн.;

№22 від 01.11.2022 - дата реєстрації 13.07.2023 (225 днів затримки) на суму ПДВ 95536,26 грн., розмір штрафу 40%, сума штрафу 38214,5 грн.

№23 від 01.11.2022 - дата реєстрації 13.07.2023 (225 днів затримки) на суму ПДВ 144357,01 грн., розмір штрафу 40%, сума штрафу 57742,8 грн.

№26 від 02.11.2022 - дата реєстрації 13.07.2023 (225 днів затримки) на суму ПДВ 47768,13 грн., розмір штрафу 40%, сума штрафу 19107,25 грн.

№22 від 07.09.2022 - дата реєстрації 22.06.2023 (265 днів затримки) на суму ПДВ 98078,5 грн., розмір штрафу 40%, сума штрафу 39231,4 грн.

№19 від 07.09.2022 - дата реєстрації 22.06.2023 (265 днів затримки) на суму ПДВ 38803,55 грн., розмір штрафу 40%, сума штрафу 15521,42 грн.

№20 від 07.09.2022 - дата реєстрації 22.06.2023 (265 днів затримки) на суму ПДВ 148261,31 грн., розмір штрафу 40%, сума штрафу 59304,52 грн.

№25 від 01.11.2022 - дата реєстрації 20.07.2023 (232 днів затримки) на суму ПДВ 331616,82 грн., розмір штрафу 40%, сума штрафу 132646,73 грн.

№23 від 20.09.2022 - дата реєстрації 07.07.2023 (265 днів затримки) на суму ПДВ 234598,13 грн., розмір штрафу 40%, сума штрафу 93839,25 грн.;

№29 від 10.11.2022- дата реєстрації 17.08.2023 (260 днів затримки) на суму ПДВ 577428,04 грн., розмір штрафу 40%, сума штрафу 230971,22 грн.;

№10 від 07.09.2022- дата реєстрації 12.10.2022 (12 днів затримки) на суму ПДВ 0 грн., розмір штрафу 2%, сума штрафу 1020,00 грн.;

№21 від 07.09.2022- дата реєстрації 22.06.2023 (265 днів затримки) на суму ПДВ 0 грн., розмір штрафу 2%, сума штрафу 1020,00 грн.;

№24 від 20.09.2022- дата реєстрації 07.07.2023 (265 днів затримки) на суму ПДВ 0 грн., розмір штрафу 2%, сума штрафу 1020,00 грн.;

№8 від 25.10.2022- дата реєстрації 22.06.2023 (219 днів затримки) на суму ПДВ 0 грн., розмір штрафу 2%, сума штрафу 1020,00 грн.;

№27 від 10.11.2022- дата реєстрації 13.07.2023 (225 днів затримки) на суму ПДВ 0 грн., розмір штрафу 2%, сума штрафу 1020,00 грн.;

№21 від 01.11.2022- дата реєстрації 13.07.2023 (225 днів затримки) на суму ПДВ 0 грн., розмір штрафу 2%, сума штрафу 1020,00 грн.;

№28 від 01.11.2022- дата реєстрації 20.07.2023 (232 днів затримки) на суму ПДВ 0 грн., розмір штрафу 2%, сума штрафу 1020,00 грн.;

№24 від 01.11.2022- дата реєстрації 13.07.2023 (225 днів затримки) на суму ПДВ 0 грн., розмір штрафу 2%, сума штрафу 1020,00 грн.;

№6 від 08.05.2023- дата реєстрації 16.06.2023 (11 днів затримки) на суму ПДВ 0 грн., розмір штрафу 2%, сума штрафу 46,97 грн.

Позивач, не погодившись із висновками акту перевірки від 28.09.2023 р. №34133/04-36-04-12/33574974, звернувся до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в порядку ст. 44 та ст. 86 Податкового кодексу України із запереченнями вих.№1/10 від 18.10.2023 р., проте листом від 01.11.2023 року №7365/6/04-36-04-12-14 ГУ ДПС у Дніпропетровській області повідомило, що за результатами розгляду заперечення висновки Акту перевірки є правомірними та залишені без змін.

На підставі вищевказаного акта камеральної перевірки, ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 06.11.2023 №0317010412, яким до ТОВ «МЕДТЕХНИКА-КРИВИЙ РІГ» застосовано штрафні санкції за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних визначених ст. 201 Податкового кодексу України та згідно з п.1201.1, статті 1201 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі 754702,27 грн.

Незгода позивача з вищевказаним податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у Дніпропетровській області форми «форми «Н» від 06.11.2023 №0317010412 стала підставою для звернення до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовані положеннями Податкового кодексу України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних є підставою для відповідальності у вигляді штрафу за п.1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.

Разом із тим, Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних регламентовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до п. 2, 3 Порядку № 1246 операційний день частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Згідно з п. 4 Порядку № 1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.

Відповідно до п. 5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 11 Порядку № 1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Згідно з п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис","Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно з п. 14 Порядку № 1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Відповідно до п. 2 Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (далі - Порядок № 557), операційний день визначений як частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг. При цьому конкретні часові межі операційного дня Порядком № 557 не визначені, тоді як пунктом 3 Порядку № 1246 встановлено, що операційний день в робочі дні триває з 8 до 20 години. Така тривалість операційного дня застосовується в цілях статті 201 ПК України як встановлена спеціальною нормою, що регулює порядок направлення електронного документа - податкової накладної (розрахунку коригування до податкової накладної) до ДПС для реєстрації в ЄРПН.

Відповідно до п. 15 Порядку № 1246 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Згідно з п. 109.1 ст. 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Аналіз зазначеної норми дає підстави вважати, що законодавець передбачив можливість застосування до платника наслідків несвоєчасної реєстрації податкової накладної, передбачених статтею 120-1 ПК України, лише за наявності його вини.

Відповідно до правового висновку, сформованого Верховним Судом у постанові від 17.04.2018 по справі № 820/6330/16, у будь-якому випадку контролюючий орган протягом операційного дня зобов`язаний надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до правового висновку, сформованого Верховним Судом у постанові від 03.04.2020 по справі № 160/5380/19, в процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДПС, та/або безпосередніх дій працівників ДПС, на яку (які) платник податку не має впливу.

Відповідно до правового висновку, сформованого Верховним Судом у постановах від 10.06.2019 по справі № 802/1825/16-а, від 12.07.2019 по справі № 0940/1600/18 відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.

Верховний Суд у постанові від 22.11.2021 по справі № 160/10558/19 дійшов висновку про те, що при розгляді справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкових накладних до ЄРПН, а дата їх відправлення виходячи з технічного способу реєстрації податкових накладних, тому скріншоти з програми "M.E.Doc" є належним засобом доказування.

Відповідно до правового висновку, сформованого Верховним Судом у постанові від 23.01.2018 по справі № 806/832/17, у зв`язку з недотриманням контролюючим органом обов`язку із надіслання платнику податку квитанції про прийняття розрахунків коригування або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації розрахунків коригування, із врахуванням правових наслідків, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, відповідно до приписів якого, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно п.69.19 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем було складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №7 від 18.07.2022р., яка за даними програми «M.E.Doc» 15.08.2022 року 11:31 підписано бухгалтером, 15.08.2022 року 11:31 підписано печаткою, 15.08.2022 року 11:31 очікується доставка, 16.08.2022 року 10:27 очікується доставка, 16.08.2022 року 15:12 повідомлення, 16.08.2022 року 15:12 квитанція №1, що підтверджується наданим позивачем до суду скриншотом сервісу електронного документообігу "M.E.Doc.

З огляду на той факт, що податкова накладна №7 від 18.07.2022р. була направлена до 18:00 год. 15.08.2022 року, враховуючи положення п.69.19 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України, податковий орган мав направити позивачу квитанцію в електронній формі щодо прийняття вказаної податкової накладної протягом операційного дня, тобто саме 15.08.2022 року, однак податкова накладна не була зареєстрована ГУ ДПС у Дніпропетровській області того ж дня, а зареєстрована на наступний день - 16.08.2022 року.

Також суд зазначає, що роздруківки скріншотів файлів спеціалізованого програмного забезпечення - комп`ютерної програми «M.E.Doc» є належними та допустимими доказами на підтвердження факту направлення на реєстрацію електронного документа.

Такий висновок було зроблено Верховним Судом, зокрема, у постановах від 24 листопада 2021 року у справі № 200/12604/19-а, від 28 квітня 2020 року по справі №810/198/16, від 20 жовтня 2020 року у справі № 620/817/19.

Таким чином, враховуючи, що позивачем податкова накладна №7 від 18.07.2022р. подана на реєстрацію у строк встановлений Податковим кодексом України та Порядком №1246, суд дійшов висновку щодо відсутності підстав для застосування відповідальності до платника податків в частині порушення строку її реєстрації в ЄРПН.

При цьому, враховуючи положення пункту 201.10 статті 201 ПК України, у разі відсутності у межах операційного дня надісланої контролюючим органом квитанції, що підтверджує прийняття податкової накладної або відмову у її прийнятті, така податкова накладна вважається зареєстрованою датою її надсилання.

Разом із тим, квитанція про прийняття або неприйняття податкових накладних не була направлена позивачеві протягом операційного дня, хоча сама податкова накладна була направлена на реєстрацію в межах строку, встановленого статтею 201 ПК України.

Тобто, позивачем вжито заходів щодо реєстрації податкової накладної №7 від 18.07.2022р. у строк, встановлений п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України та їх фактична реєстрація відбулася, що підтверджується матеріалами справи.

Вчинення платником податків всіх залежних від нього дій для своєчасної реєстрації податкової накладної, яка не відбулась внаслідок протиправної поведінки суб`єкта владних повноважень, від якого залежало забезпечення можливості належним чином виконати цей обов`язок, унеможливлює притягнення такого платника податків до відповідальності.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 23.07.2019 у справі №620/3609/18, від 14.08.2018 у справі №803/1583/17, від 30.01.2018 у справі №815/2745/17, №816/390/17 від 02.07.2019 у справі № 2340/3802/18, від 20.08.2019 у справі № 1640/3125/18.

За таких обставин суд доходить висновку, що висновки контролюючого органу про порушення позивачем п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України щодо несвоєчасної реєстрації податкової накладної №7 від 18.07.2022р. в Єдиному державному реєстрі податкових накладних є необґрунтованою та безпідставнаю.

При цьому, позивач не несе відповідальність за надходження/опрацювання на технічному рівні податкових накладних до контролюючого органу, оскільки на нього покладений лише обов`язок щодо їх надіслання до ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем.

Крім того, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що у відповідності до вимог ст. 201 ПКУ на дату виникнення податкових зобов`язань ТОВ «Медтехника-Кривий Ріг» складено податкові накладні №8, №9, №10, №11 від 07.09.2022р., №12, №13 від 20.09.2022р., №1, №2, №3, №4, №5, №6 від 01.11.2022р., №9, №11 від 10.11.2022р., які зареєстровано в ЄРПН по формі як на неплатника ПДВ.

Після перевірки та виявлення, що контрагент є платником ПДВ, 22.06.2023 року ТОВ «Медтехника-Кривий Ріг» одночасно складено та зареєстровано в ЄРПН податкові накладні з правильною назвою контрагента №19, №20, №21, №22 від 07.09.2022р., №23, №24 від 20.09.2022р., №21, №22, №23, №24, №25, №28 від 01.11.2022р., №26 від 02.11.2022р., №27, №29 від 10.11.2022р., а для коригування податкових зобов`язань та виправлення допущених помилок ТОВ «Медтехника-Кривий Ріг`були складені та зареєстровані:розрахунок коригування №1 від 22.06.2023 р. до податкової накладної №8 від 07.09.2022 р., розрахунок коригування №3 від 22.06.2023 р. до податкової накладної №10 від 07.09.2022 р., розрахунок коригування №2 від 22.06.2023 р. до податкової накладної №9 від 07.09.2022 р., розрахунок коригування №4 від 22.06.2023 р. до податкової накладної №11 від 07.09.2022 р., розрахунок коригування №7 від 22.06.2023 р. до податкової накладної №12 від 20.09.2022 р., розрахунок коригування №6 від 22.06.2023 р. до податкової накладної №13 від 20.09.2022 р., розрахунок коригування №9 від 20.07.2023 р. до податкової накладної №5 від 01.11.2022 р., розрахунок коригування №3 від 10.07.2023 р. до податкової накладної №3 від 01.11.2022 р., розрахунок коригування №4 від 10.07.2023 р. до податкової накладної №4 від 01.11.2022 р., розрахунок коригування №2 від 01.08.2023 р. до податкової накладної №11 від 10.11.2022 р., розрахунок коригування №6 від 10.07.2023 р. до податкової накладної №9 від 10.11.2022 р., розрахунок коригування №1 від 10.07.2023 р. до податкової накладної №1 від 01.11.2022 р., розрахунок коригування №2 від 10.07.2023 р. до податкової накладної №2 від 01.11.2022 р., розрахунок коригування №1 від 01.08.2023 р. до податкової накладної №6 від 01.11.2022 р.

Як зазначається позивачем у власній позовній заяві, у фактичних обставинах, реєстрація податкових накладних на кожну господарську операцію у взаємовідносинах з КНП «Міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги» ЗМР, незалежно від його податкового статусу «платник ПДВ» чи «Не платник» здійснювалась позивачем у спосіб та у строк передбачений п. 187.1, ст. 187, п. 201.1., п.201.7, п.201.10., ст. 201 Податкового кодексу України, що підтверджується відповідними первинними документами, а саме договорами про закупівлю, видатковими накладними, банківськими виписками, платіжними інструкціями, податковими накладними, а факт реєстрації податкових накладних в ЄРПН підтверджується квитанціями №1 до податкових накладних, суми податку на додану вартість по даним податковим накладним включені до податкових деклараціях відповідного звітного періоду та сплачені позивачем у встановлений законом строк до бюджету.

Відповідно до п. 21 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №1307 від 31.12.2015 р. (далі Порядок №1307), у разі здійснення коригування сум податкових зобов`язань, а також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні лопаткової накладної, не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/ послуг, відповідно до статті 192 розділу V Податкового кодексу України постачальник (продавець) товарів/послуг складає розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) за формою згідно з додатком 2 до податкової накладної.

Розрахунок коригування складається особами, визначеними відповідно до пункту 1 цього Порядку.

Порядок складання розрахунку коригування та його реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних аналогічний порядку, передбаченому для податкових накладних, крім випадків, передбачених цим Порядком.

У розрахунку коригування вказуються дата та номер податкової накладної, до якої вносяться зміни. У клітинках номера податкової накладної, що не заповнюються, нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються.

У разі складання розрахунку коригування з метою виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, у розрахунку коригування зазначаються виправлені дані.

Не допускається виправлення даних щодо дати складання податкової накладної та її порядкового номера.

Відповідно до п. 22 Порядку №1307, у разі допущення помилки в реквізитах заголовної частини податкової накладної, зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка не заважає ідентифікувати здійснену операцію, постачальник (продавець) на дату виявлення такої помилки складає розрахунок коригування до податкової накладної, у якому всі правильно заповнені реквізити податкової накладної повторюються, а реквізит, у якому допущено помилку, заповнюється без помилок.

У цьому разі таблична частина розділів А та Б розрахунку коригування не заповнюється.»

Так, позивачем у власній позовній заяві було зазначено, що враховуючи те, що п. 21, п. 22 Порядку №1307 дозволяє позивачу скласти та зареєструвати розрахунок коригування по податкових накладних з виявленими недоліками «помилками», але фактично на рівні програмного забезпечення така реєстрація відхиляється через неможливість ідентифікації в програмі раніше складеної податкової накладної для покупця з ІПН 054986708291 - позивач відніс такий «баг» програми до технічної «прогалини» неможливості реєстрації РК по ПН про що і зазначив у абзаці третьому заперечення на Акт перевірки, але така відмова ДПС України в реєстрації РК до ПН абсолютно не спростовує факт складання ПН на постачання товару саме для покупця з ІПН НОМЕР_1 тобто для КНП «Міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги» Запорізької міської ради. Позивач намагався здійснити реєстрацію РК до ПН з виявленими недоліками (помилками) таким чином, щоб усунути недоліки (помилки) лише шляхом зміни найменування та індивідуального податкового коду отримувача (покупця) товару, як то передбачає п. 21, п. 22 Порядок №1307, але у зв`язку з тим що ДПС України відхилили таку спробу реєстрації РК до «помилкових» ПН, позивач вимушений був піти іншим шляхом коригування до «помилкових» ПН, а саме здійснити реєстрацію ПН, лише з новим порядковим номером ПН але на ці ж самі господарські операції щодо постачання медичного обладнання та одночасного складання «мінусових» РК до «помилкових» ПН складних як на «Не платника» з метою уникнення подвійної сплати ПДВ по одним і тим же господарським операціям.

Саме даний факт дав підставу Відповідачу в ході проведення камеральної перевірки стверджувати про порушення термінів реєстрації податкових накладних.

Суд зауважує, що вина позивача в порушенні граничного строку реєстрації податкових накладних є відсутньою, що, відповідно, виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності, оскільки штраф, передбачений п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України, за своєю правовою природою є фінансовою відповідальністю платника податків за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної, а відтак, може бути застосований виключно за умови наявності його вини.

Посилання відповідача на приписи ст. 120-1 ПК України, як на підставу для можливості накладення штрафних санкцій на позивача є необґрунтованими, так як обов`язковим є встановлення вчинення позивачем податкового правопорушення відповідно до ст. 109 ПК України

Відповідно до п. 109.1 ст. 109 ПК України, податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.

Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Зазначаємо, що контролюючим органом не було досліджено та встановлено, як під час проведення перевірки, так і під час адміністративного оскарження протиправного та винного діяння бездіяльності платника податку під час складення розрахунків коригування.

Отже, у межах спірних правовідносин має місце недоведеність складу податкового правопорушення, покладеного в основу застосування податковим органом до позивача штрафних санкцій, передбачених п. 120-1 ст. 120-1 ПК України.

Зазначений висновок суду узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 28.03.2019 року по справі №809/1420/17, від 05.03.2019 року по справі №806/2975/16.

Крім того, судом також враховується, що згідно пункту 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

З 08 лютого 2023 року набрав чинності Закон України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі - Закон № 2876-ІХ), який опубліковано у газеті «Голос України» від 07.02.2023 року № 26.

Законом України «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), встановлені пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 1201. 1 статті 1201 Кодексу.

Пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, визначено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Конституційним Судом України у Рішенні від 5 квітня 2001 року № 3-рп/2001 зазначено, що Конституція України в частині першій статті 58 закріпила принцип незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів. Це означає, що дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

Закріплення принципу незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є гарантією безпеки людини і громадянина, довіри до держави. Винятки з цього конституційного принципу, тобто надання закону або іншому нормативно-правовому акту зворотної сили, передбачено частиною першою статті 58 Конституції України, а саме: коли закони або інші нормативно-правові акти пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

В даному випадку, відбулось пом`якшення відповідальності платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Тобто, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно вимог частини 1 статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Згідно рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 року № 1-рп-99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.

Таким чином, до спірних правовідносин необхідно було застосувати пункти 89, 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі- ЄРПН), встановлені пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 1201. 1 статті 1201 Кодексу.

Отже, в силу пункту 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, податковий орган повинен був застосовувати штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій, в даному випадку 28.09.2023 року.

Також суд зауважує, що норми пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначають спеціальне (пріоритетне) застосування податкового законодавства на період дії воєнного часу по відношенню до інших положень Податкового кодексу України, в тому числі й щодо п.1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.

Ураховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що матеріалами справи підтверджується факт порушення відповідачем положень податкового законодавства, а тому оскаржуване податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 06.11.2023 №0317010412, винесене Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, в частині суми штрафу в розмірі 754655,30 грн. не є обґрунтованим та прийнятим з урахуванням усіх обставин, що мали значення, а тому не відповідає критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, що визначені у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, внаслідок чого позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139 КАС України.

Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на положення вказаної статті та зважаючи на задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕДТЕХНИКА-КРИВИЙ РІГ» у повному обсязі, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору у загальному розмірі 11320,00 грн. підлягають відшкодуванню на користь останнього шляхом стягнення цих коштів на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕДТЕХНИКА-КРИВИЙ РІГ» (код ЄДРПОУ: 33574974, місцезнаходження: вул. Невська, буд. 2А, оф. 202, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50029) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ: 44118658, місцезнаходження: вул. Сімферопольська, буд. 17А, м.Дніпро, 49005) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 06.11.2023 №0317010412, винесене Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, в частині суми штрафу в розмірі 754655,30 грн.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ: 44118658, місцезнаходження: вул. Сімферопольська, буд. 17А, м.Дніпро, 49005) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕДТЕХНИКА-КРИВИЙ РІГ» (код ЄДРПОУ: 33574974, місцезнаходження: вул. Невська, буд. 2А, оф. 202, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50029) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 11320,00 грн. (одинадцять тисяч триста двадцять гривень 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, передбачені ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.В. Тулянцева

Дата ухвалення рішення06.02.2024
Оприлюднено15.02.2024
Номер документу116956131
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —160/31946/23

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 06.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні