Рішення
від 13.02.2024 по справі 240/21904/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 лютого 2024 року м. Житомир справа № 240/21904/21

категорія 102080000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шимоновича Р.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Баранівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Новоград- Волинському районі Житомирської області Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовом, у якому просить:

- визнати протиправними дії Баранівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Новоград- Волинському районі Житомирської області Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) щодо відмови внести зміни в актовий запис про народження №82 від 10.09.1949 року, складений виконавчим комітетом Першотравенської селищної ради Новоград- Волинського району Житомирської області;

- зобов`язати Баранівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Новоград- Волинському районі Житомирської області Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) внести зміни в актовий запис про народження №82 від 10.09.1949 року, складений виконавчим комітетом Першотравенської селищної ради Новоград- Волинського району Житомирської області, зазначивши у ньому, що він складений щодо ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , батьками якого є ОСОБА_2 і ОСОБА_3 .

Мотивуючи свої вимоги, позивач вказує на те, що відповідач неправомірно відмовляє у внесенні змін до актового запису та перешкоджає у реалізації ним своїх цивільних прав, зокрема права на отримання посвідки на постійне проживання в Україні.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

До суду надійшов відзив на позов, в якому відповідач просить суд у задоволенні позову відмовити, оскільки вважає, що заява про внесення змін до актового запису про народження подана позивачем не за належністю, так як заявник є громадянином рф та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , а тому може звернутися із заявою про внесення змін до актового запису про народження за відповідним місцем проживання. На підставі викладеного, вважає, що діяв у межах повноважень та у спосіб, що передбачений чинним законодавством України.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Судом встановлено, що позивач народився ІНФОРМАЦІЯ_2 у смт. Першотравенськ, Новоград-Волинського району, Житомирської області.

У позовній заяві позивач зазначив, що його батько ОСОБА_2 і мати ОСОБА_4 жили однією сім`єю без укладення шлюбу і позивач був зареєстрований як ОСОБА_5 , а в актовому записі про народження №82 від 10.09.1949 року його матір`ю була зазначена ОСОБА_4 , а батьком - чоловік по імені ОСОБА_2, що підтверджується повідомленням Баранівського районного відділу ДРАЦС №35/9.2-23 від 29 січня 2019 року.

Зазначає, що 05 листопада 1956 року батьки позивача зареєстрували шлюб і мати змінила прізвище ОСОБА_6 на ОСОБА_7 , що підтверджується свідоцтвом про одруження серії НОМЕР_1 .

Після реєстрації батьками шлюбу в актовий запис про народження щодо позивача №82 були внесені зміни з врахуванням яких виконком Першотравенської селищної ради видав повторне свідоцтво про народження серії НОМЕР_2 , у якому вказав, що воно видане ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , батьками якого є ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .

Згідно витягу з державного реєстру актів цивільного стану№00021981091, виданого Баранівським районним відділом ДРАЦС 29 січня 2019 року актовий запис про народження щодо ОСОБА_1 не виявлений.

У зв`язку з тим , що позивач бажає отримати посвідку на постійне проживання в Україні, однак не може цього зробити через відсутність в архівах органів ДРАЦС актового запису про його народження із зміненим прізвищем та записами про батьків, 27 липня 2021 року звернувся до Баранівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Новоград-Волинському районі Житомирської області центрально- західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (мХмельницький) із заявою в якій просив внести зміни до актового запису про народження № 82 від 10.09.1949 року складеного виконавчим комітетом Першотравенської селищної ради Новоград-Волинського району Житомирської області, зазначивши у ньому, що видане позивачу, а також те, що його батьком є ОСОБА_2 , а матір`ю - ОСОБА_3 .

Листом від 05.08.2021 року відповідач роз`яснив, що оскільки заявник є громадянином рф та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , він може звернутися із заявою про внесення змін до актового запису про народження за відповідним місцем проживання.

Вказане слугувало підставою для звернення позивача до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Статтею 49 Цивільного кодексу України встановлено, що актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків. Актами цивільного стану є народження фізичної особи, встановлення її походження, набуття громадянства, вихід з громадянства та його втрата, досягнення відповідного віку, надання повної цивільної дієздатності, обмеження цивільної дієздатності, визнання особи недієздатною, шлюб, розірвання шлюбу, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, зміна імені, інвалідність, смерть тощо. Державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть. Реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону.

Відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, засади діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану визначає Закон України від 01.07.2010 №2398-VI "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" (надалі - Закон №2398-VI).

Згідно зі статтею 2 Закону №2398-VI, актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків.

Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Частиною першою статті 6 Закону №2398-VI передбачено, що відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

Органи державної реєстрації актів цивільного стану видають відповідні свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану (ч. 4 ст. 6 Закону №2398-VI).

Згідно з ч. 1 ст. 22 Закону №2398-VI, внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку. Внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.

Після внесення змін до актового запису цивільного стану заявнику повторно видається свідоцтво про державну реєстрацію акта цивільного стану (ч. 6 ст. 22 Закону №2398-VI).

Законом України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" 01.07.2010 №2398-VI передбачено, що внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою, зокрема, особи, щодо якої складено актовий запис. Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису.

Частиною п`ятою статті 9 Закону №2398-VI визначено, що правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.

Порядок внесення змін до актових записів цивільного стану регулюється Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, що затверджені наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5 (надалі - Правила).

Пунктом 1.1. Правил визначено, що внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством. У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.

Пунктом 1.5 Правил передбачено, що заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання приймаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, визначеному цими Правилами, шляхом їх формування та реєстрації за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян при пред`явленні паспорта громадянина України (далі - паспорт), паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства (далі - паспортний документ) заявника. Сформована заява про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання роздруковується посадовою особою та за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ній, підписується заявником. У разі подання заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання до відділу державної реєстрації актів цивільного стану громадянином України, який постійно проживає за кордоном, пред`являється паспорт громадянина України для виїзду за кордон.

Відповідно до пункту 1.7. Правил, зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу II цих Правил.

Пунктом 2.1 Правил передбачено, що заява про внесення змін до актового запису цивільного стану за формою, наведеною в додатку 1, подається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених статтею 53 Сімейного кодексу України, також до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання першого примірника актового запису про шлюб (крім випадків, коли актовий запис про шлюб складено дипломатичним представництвом або консульською установою України).

З аналізу вищенаведених правових норм слідує, що законодавцем визначено право особи на звернення до відділу державної реєстрації актів цивільного стану із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану, складеного органом державної реєстрації актів цивільного стану України.

Згідно з п. 2.11 Правил, факти, зазначені в заяві, а також записи у свідоцтвах про державну реєстрацію актів цивільного стану та в інших поданих заявником документах, якщо вони викликають сумніви щодо їх достовірності, можуть бути перевірені відділом державної реєстрації актів цивільного стану шляхом направлення запитів до відповідних установ, організацій для затребування необхідних документів.

Пунктом 2.12 Правил установлено, що на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.

Підстави для внесення змін в актові записи цивільного стану вказані у п. 2.13 Правил. Такими підставами є, зокрема, (2.13.3) висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану або дипломатичного представництва чи консульської установи України.

Підпунктом 2.15.9 п. 2.15 Правил передбачено, що висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану складається, зокрема, якщо під час державної реєстрації акту цивільного стану були допущені помилки (перекручення, пропуск відомостей, окремих слів або граматичні помилки чи вказані неправильні відомості).

Згідно з п. 2.16, п.п. 2.16.14 п. 2.16 Правил, зміни, доповнення, виправлення вносяться в паперові носії актових записів цивільного стану та одночасно до Державного реєстру актів цивільного стану громадян. На підставі висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану про виправлення помилок, доповнення запису відомостями тощо виправляються або доповнюються відповідні відомості в актових записах, які зазначено у висновку.

Відповідно до п. 2.20 Правил, висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичного представництва чи консульської установи України про відмову у внесенні змін до актових записів цивільного стану складається у двох примірниках. Один примірник разом з усіма матеріалами залишається у відділі державної реєстрації актів цивільного стану або дипломатичному представництві чи консульській установі України, якими складено висновок про відмову, а другий вручається (надсилається) заявнику. Водночас у висновку зазначається про можливість оскарження відмови про внесення змін до актового запису цивільного стану в судовому порядку.

Системний аналіз вищенаведених норм дає суду підстави для формулювання висновку про те, що орган державної реєстрації актів цивільного стану зобов`язаний прийняти заяву про внесення змін до актового запису цивільного стану, розглянути її у спосіб та в порядку, визначеному законодавством, і за результатами такого розгляду скласти письмовий висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Як вже зазначалося, відповідач листом від 05.08.2021 року роз`яснив позивачу, що оскільки заявник є громадянином рф та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , він може звернутися із заявою про внесення змін до актового запису про народження за відповідним місцем проживання.

Разом з тим, як вже зазначалося, відповідно до пункту 2.12 Правил, на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною вдодатку 2.

У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.

Отже, чинним законодавством України передбачено, що за результатами розгляду заяви про внесення змін до актового запису відділ державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною вдодатку 2.

В свою чергу, відповідачем за результатом розгляду заяви позивача висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною вдодатку 2, прийнято не було, що не відповідає вимогам п.2.12 Правил.

Тобто, відповідачем у встановленому порядку не було прийнято рішення ані про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану, ані про відмову в цьому.

А відтак, права позивача у внесенні змін до актового запису порушено не було, оскільки позивачу фактично не було відмовлено у внесенні відповідних змін.

За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про внесення змін до актового запису про народження №82 від 10.09.1949 року, складений виконавчим комітетом Першотравенської селищної ради Новоград- Волинського району Житомирської області.

При цьому, суд зазначає, що відповідачу під час повторного розгляду заяви необхідно надати оцінку усім документам у сукупності та за результатами їх розгляду прийняти саме рішення у формі висновку.

Позовні вимоги про зобов`язання внести зміни є передчасними та такими, що задоволенню не підлягають, оскільки як зазначено судом вище позивачу у встановленому порядку не було відмовлено у внесенні змін до актового запису цивільного стану.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідачем не було дотримано вимог Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Питання про розподіл судових витрат вирішується відповідно до вимог статті 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , паспорт серії НОМЕР_3 ) до Баранівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Новоград- Волинському районі Житомирської області Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Баранівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Новоград- Волинському районі Житомирської області Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) щодо не розгляду, у встановленому порядку, заяви ОСОБА_1 щодо внесення змін до актового запису про народження №82 від 10.09.1949 року, складеного виконавчим комітетом Першотравенської селищної ради Новоград- Волинського району Житомирської області.

Зобов`язати Баранівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Новоград- Волинському районі Житомирської області Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо внесення змін до актового запису про народження №82 від 10.09.1949 року, складеного виконавчим комітетом Першотравенської селищної ради Новоград- Волинського району Житомирської області.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 908 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Баранівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Новоград- Волинському районі Житомирської області Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 13 лютого 2024 року.

Суддя Р.М.Шимонович

Дата ухвалення рішення13.02.2024
Оприлюднено15.02.2024
Номер документу116956969
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства

Судовий реєстр по справі —240/21904/21

Рішення від 13.02.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шимонович Роман Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні