МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 лютого 2024 р. № 400/3782/22 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Величка А.В., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомВиконувача обов`язків керівника Миколаївської окружної прокуратури, вул. Бузький Бульвар, 15, м. Миколаїв, 54006, в інтересах держави в особіМіністерства культури та інформаційної політики України, вул. Івана Франка, 19, м. Київ, 01601 до відповідачаМиколаївської районної ради Миколаївської області, пр. Богоявленський, 306, м. Миколаїв, 54050, провизнання протиправним та скасування рішення від 03.11.2020 року № 18; зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:
До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява виконувача обов`язків керівника Миколаївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України (далі - позивач) до Миколаївської районної ради Миколаївської області (далі - відповідач) про:
- визнання протиправним та скасування рішення Очаківської районної ради від 03.11.2020 року №18 «Про ліквідацію юридичної особи публічного права - Очаківської районної централізованої бібліотечної системи».
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ліквідація Очаківської районної централізованої бібліотечної системи відбулась без погодження із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв, у зв`язку з чим рішення Очаківської районної ради від 03.11.2020 року №18 є протиправним та підлягає скасуванню, що і стало підставою для звернення до суду.
Ухвалою від 11.08.2022 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі №400/3782/22 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням (виклику) сторін.
Відповідач відзив на позовну заяву не надав.
Відповідно до положень ч. 4. ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) встановлено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами, відповідно до вимог ч. 6 ст. 162 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Положення про Очаківську районну централізовану систему, затвердженого рішенням Очаківської районної ради №11 від 30.03.2018 року, засновником комунальної установи - Очаківська районна централізована бібліотечна система (код ЄДРПОУ 03040038) є Очаківська районна рада.
03.11.2020 року рішенням Очаківської районної ради Миколаївської області № 18 "Про ліквідацію юридичної особи публічного права - Очаківської районної централізованої бібліотечної системи" юридичну особу (код ЄДРПОУ 03040038) припинено, про що внесено відповідний запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідно до п.п. 1,2 рішення Миколаївської районної ради від 23.12.2020 року №12 розпочато процедуру реорганізації Очаківської районної ради шляхом приєднання до Миколаївської районної ради, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків реорганізованої ради з дня набуття повноважень Миколаївської районної ради.
Листами Міністерства культури та інформаційної політики України від 18.01.2021 року №386/4.3 та від 22.02.2022 року №1878/43 підтверджено факт не погодження щодо ліквідації Очаківської районної централізованої бібліотечної системи.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, виконувач обов`язків керівника Миколаївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно п. 4, п. 5 ст. 1 Закону України від 14.12.2010 року № 2778-VI «Про культуру» (далі - Закон № 2778-VI) діяльність у сфері культури (культурна діяльність) - творча, господарська, наукова, бібліотечна, інформаційна, музейна, освітня, культурно-дозвіллєва та розважальна діяльність, спрямована на створення, тиражування, розповсюдження, демонстрування, популяризацію, збереження і використання культурних благ та культурних цінностей для задоволення культурних потреб громадян; заклад культури - юридична особа, основною діяльністю якої є діяльність у сфері культури, або структурний підрозділ юридичної особи, функції якого, полягають у провадженні діяльності у сфері культури.
Згідно ч. 1 ст. 16 Закон № 2778-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування забезпечують:
- збереження культурних цінностей на території України, охорону культурної спадщини, захист історичного середовища;
- збереження Музейного фонду України, Державного бібліотечного фонду України, Національного архівного фонду України, фільмофонду, їх постійне поповнення сучасними творами мистецтва, продукцією вітчизняного книговидавництва, кінематографа, аудіовиробництва;
- функціонування і розвиток мережі музеїв, архівів, бібліотек, мистецьких шкіл, студій, клубів, кінотеатрів, кіно-, відеопрокатних підприємств, об`єднань, заповідників, реставраційних закладів державної та комунальної власності;
- збереження нематеріальної культурної спадщини, в тому числі традиційної народної культури, мов, діалектів і говірок, фольклору, традицій, звичаїв і обрядів, народних художніх промислів та ремесел, історичних топонімів тощо.
За приписами ст. 1 Закону України від 27.01.1995 року № 32/95-ВР «Про бібліотеки і бібліотечну справу» (далі - Закон № 32/95-ВР) бібліотека - інформаційний, культурний, освітній заклад (установа, організація) або структурний підрозділ, що має упорядкований фонд документів, доступ до інших джерел інформації та головним завданням якого, є забезпечення інформаційних, науково-дослідних, освітніх, культурних та інших потреб користувачів бібліотеки; бібліотечна система України - розгалужена мережа бібліотек різних видів, пов`язаних взаємодією і взаємовикористанням бібліотечних ресурсів.
У відповідності до ст. 15 Закону № 32/95-ВР, бібліотеки ліквідуються за рішенням:
- власника;
- засновника - за згодою власника;
- в інших випадках, передбачених законодавством.
У разі ліквідації державних та комунальних підприємств, установ, організацій, у складі яких перебувають бібліотеки, бібліотечні фонди та майно, необхідне для діяльності бібліотеки, передаються до бібліотек, що є у державній та комунальній власності, згідно з рішенням відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Доцільність реорганізації та ліквідації бібліотек, що є у державній та комунальній власності, визначається відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв.
Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство культури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2014 року № 495, Міністерство культури України (Мінкультури) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого, спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Мінкультури є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, охорони культурної спадщини, музейної справи, вивезення, ввезення і повернення культурних цінностей, державної мовної політики, а також, забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері кінематографії, відновлення та збереження національної пам`яті.
Міністерство здійснює відповідно до законодавства координацію діяльності бібліотек, а також, контроль за діяльністю бібліотек, що перебувають у державній та комунальній власності, збереження ними бібліотечного фонду України; погоджує рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування стосовно реорганізації та ліквідації бібліотек, що перебувають у державній та комунальній власності; (п.п., п.п. 23, 26 п. 4 Положення).
Згідно з ч. 3 ст. 19 Закону № 2778-VI створення чи припинення, у тому числі ліквідація, закладів культури здійснюється в порядку, визначеному законодавством.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону № 2778-VI, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування під час формування та забезпечення функціонування базової мережі закладів культури керуються державними соціальними нормативами у сфері обслуговування закладами культури, передбаченими Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії". Виключення закладів культури з базової мережі можливе лише за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв.
Крім того, на підставі п. 13 Порядку формування базової мережі закладів культури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 року № 984, виключення закладів культури з базової мережі здійснюється за погодженням з Мінкультури згідно з переліком закладів культури, поданим місцевою держадміністрацією та затвердженим органом місцевого самоврядування або поданим центральним органом виконавчої влади, із зазначенням причин та обґрунтуванням необхідності такого виключення.
Виключеними з базової мережі можуть бути заклади культури, що не відповідають визначеним статтями 1, 22 і 23 Закону України «Про культуру» вимогам.
На підставі державних соціальних нормативів забезпечення населення закладами культури і культурними послугами центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв, затверджує перелік закладів культури базової мережі загальнодержавного рівня. Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування затверджують переліки закладів культури базової мережі місцевого рівня (ст. 24 Закону України «Про культуру»).
Як встановлено судом, відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Положення про Очаківську районну централізовану систему, затвердженого рішенням Очаківської районної ради №11 від 30.03.2018, засновником комунальної установи - Очаківська районна централізована бібліотечна система (код ЄДРПОУ 03040038) є Очаківська районна рада.
03.11.2020 року рішенням Очаківської районної ради Миколаївської області № 18 "Про ліквідацію юридичної особи публічного права - Очаківської районної централізованої бібліотечної системи" юридичну особу (код ЄДРПОУ 03040038) припинено, про що внесено відповідний запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
У той же час, відповідно до п.п. 1,2 рішення Миколаївської районної ради від 23.12.2020 №12 розпочато процедуру реорганізації Очаківської районної ради шляхом приєднання до Миколаївської районної ради, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків реорганізованої ради з дня набуття повноважень Миколаївської районної ради.
Листом від 18.01.2021 року №386/4.3 МКІП України надало Очаківській районній державній адміністрації роз`яснення щодо неможливості ліквідації районної бібліотечної системи та необхідність її передачі на баланс територіальної громади, на території якої вона знаходиться. Лише виключно після завершення процедури передачі районної централізованої бібліотечної системи, у разі прийняття рішення про необхідність ліквідації чи реорганізації останньої відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про культуру», до МКПІ України має звернутися територіальна громада, якій буде передана бібліотечна система.
Відповідачем направлено до Міністерства лист від 21.12.2020 року №737/01-13/01 щодо надання погодження на ліквідацію юридичної особи публічного права Очаківської районної ЦБС.
Тобто, Очаківською районною радою Миколаївської області надіслано до Міністерства культури та інформаційної політики України лист щодо надання погодження на ліквідацію юридичної особи публічного права Очаківської районної ЦБС, вже після прийняття рішення від 03.11.2020 року №18 "Про ліквідацію юридичної особи публічного права - Очаківської районної централізованої бібліотечної системи".
На підставі викладеного суд приходить до висновку, що відповідачем не дотримано встановленого законом порядку припинення діяльності бібліотеки, як закладу культури, а тому враховуючи, що ліквідація вказаної бібліотеки суперечить наведеним нормам чинного законодавства суд доходить висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Таким чином, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 139, 241-246, 255, 291, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов виконувача обов`язків керівника Миколаївської окружної прокуратури (вул. Бузький Бульвар, 15, м. Миколаїв, 54006, ідентифікаційний код 02910048) в інтересах держави в особі - Міністерства культури та інформаційної політики України (вул. М. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008, ідентифікаційний код 43220275) до Миколаївської районної ради Миколаївської області (Одеське шосе, 18-А, м. Миколаїв, 54036, ідентифікаційний код 24784176) про визнання протиправним та скасування рішення від 03.11.2020 року № 18; зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
2. Визнання протиправним та скасування рішення Очаківської районної ради від 03.11.2020 року №18 «Про ліквідацію юридичної особи публічного права - Очаківської районної централізованої бібліотечної системи».
3. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя А.В. Величко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2024 |
Оприлюднено | 15.02.2024 |
Номер документу | 116959024 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо звернень органів доходів і зборів, у тому числі щодо припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи–підприємця) |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Величко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні