Рішення
від 13.02.2024 по справі 420/30229/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/30229/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 лютого 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді, Бжассо Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Миколаївській області, за результатом розгляду якого, позивач просить суд:

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області № 195744-2411-1423 від 28.07.2023 року, № 195741-2411-1423 від 28.07.2023 року, № 195745-2411-1423 від 28.07.2023 року, № 195742-2411-1423 від 28.07.2023 року.

В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначає, що прийняті ГУ ДПС у Миколаївській області податкові повідомлення-рішення № 195744-2411-1423 від 28.07.2023 року, № 195741-2411-1423 від 28.07.2023 року, № 195745-2411-1423 від 28.07.2023 року, № 195742-2411-1423 від 28.07.2023 року, якими позивачу визначено суми податкових зобов?язань з земельного податку за 2020-2023 роки, є протиправними, оскільки при їх прийнятті не було враховано наявність у позивачки пільги, передбаченої п. 281.1.2 ПКУ.

Ухвалою суду від 22.11.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

07.12.2023 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, з огляду на який, ГУ ДПС у Миколаївській області вважає позов необґрунтованим та таким, що не належить до задоволення. Представник відповідача зазначає, що наведена представником позивача пільга не поширюється на землі з цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення.

26.12.2023 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній наполягає на наявності у позивачки пільги та відсутності обґрунтування розміру нормативно-грошової оцінки землі та індексації нормативно-грошової оцінки.

29.12.2023 року від представника відповідача надійшли письмові заперечення на відповідь на відзив, в яких представник відповідача вказав, що у власності ОСОБА_1 знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 4820982200:09:000:0651, площею 0,1967 га, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , тому для визначення податкових зобов`язань по земельному податку за вказану земельну ділянку, контролюючим органом було застосовано ставки податку, встановлені відповідними рішеннями Коблівської сільської ради.

Суд розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками справи докази в їх сукупності та робить наступні висновки.

Суд встановив, що згідно з даними Державного реєстру речових прав та Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, ОСОБА_1 на праві власності належить земельна ділянка з кадастровим номером 4820982200:09:000:0651, площею площею 0,1967 гa, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , та має цільове призначення: для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення.

ОСОБА_1 , відповідно до даних ДРФО, має податкову адресу: АДРЕСА_2 .

28.07.2023 року ГУ ДПС у Миколаївській області прийняло податкові повідомлення-рішення:

№ 195744-2411-1423-UA8060090000097375, яким ОСОБА_1 нараховано земельний податок з фізичних осіб за 2020 рік на суму 1856,20 грн.;

№ 195741-2411-1423-UA8060090000097375, яким ОСОБА_1 нараховано земельний податок з фізичних осіб за 2021 рік на суму 5568,60 грн.;

№ 195745-2411-1423-UA8060090000097375, яким ОСОБА_1 нараховано земельний податок з фізичних осіб за 2022 рік на суму 9715,88 грн.;

№ 195742-2411-1423-UA8060090000097375, яким ОСОБА_1 нараховано земельний податок з фізичних осіб за 2023 рік на суму 11173,26 грн.

Суд встановив, що для визначення податкових зобов`язань по земельному податку за вказану земельну ділянку, контролюючий орган застосував ставки податку, що встановлені рішеннями Коблівської сільської ради № 6 від 25.06.2019 «Про встановлення на території Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області ставок та пільг зі сплати земельного податку на 2020 рік», яке набрало чинності 01.01.2020 року, №28 від 26.06.2020 «Про встановлення на території Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області ставок та пільг зі сплати земельного податку на 2021 рік», яке набрало чинності 01.01.2021 року, № 13 від 05.07.2021 «Про встановлення на території Коблівської сільської ради ставок та пільг зі сплати земельного податку», яке набрало чинності 01.01.2022 року, №3 від 13.07.2022 «Про встановлення земельного податку на території Коблівської сільської територіальної громади», яке набрало чинності 01.01.2023 року.

Позивач не погоджується з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями та зазначає про наявність у неї пільги зі сплати податку, як особи, яка виховує трьох неповнолітніх дітей.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим кодексом України.

Відповідно до пп.16.1.4 п.16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з п. 36.1 ст. 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до ппп. 269.1.1.1. пп. 269.1.1. п. 269.1. ст. 269 ПК України, платниками плати за землю є: 269.1.1. платники земельного податку: 269.1.1.1. власники земельних ділянок, земельних часток (паїв).

Відповідно до ст. 285 ПК України, базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік (п. 285.1. ст. 285 ПК України); базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців) (п. 285.2. ст. 285 ПК України).

Згідно з пп. а п. 286.1. ст. 286 ПК України, підставою для нарахування земельного податку є: дані державного земельного кадастру.

Відповідно до п. 286.5. ст. 286 ПК України, нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.

Згідно з пп. 281.1.2 п. 281.1. ст. 281 ПК України, від сплати податку звільняються: фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років.

Суд встановив, що ОСОБА_1 , відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 , що видане 01.07.2017 року Малиновським районним у місті Одесі відділом державної реєстрації актів цивільного стану ГТУЮ в Одеській області, є матір`ю ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Згідно з свідоцтвом про народження серії НОМЕР_2 , що видане 21.05.2012 року, відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Одеського МУЮ, ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Згідно з свідоцтвом про народження серії НОМЕР_3 , що видане 10.04.2010 року, Першим Приморським відділом реєстрації актів цивільного Одеського МУЮ, ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Тобто, ОСОБА_1 є особою, яка виховує трьох і більше дітей віком до 18 років.

Разом з тим, пункт 281.2 ст. 281 ПК України містить вичерпний перелік земельних ділянок на які поширюється звільнення від сплати податку за земельні ділянки.

Так, відповідно до п. 281.2 ст. 281 ПК України, звільнення від сплати податку за земельні ділянки передбачене для відповідної категорії фізичних осіб пунктом 281.1 цієї статті, поширюється на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм: 281.2.1. для ведення особистого селянського господарства - у розмірі не більш як 2 гектари; 281.2.2. для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): у селах - не більш як 0,25 гектара, в селищах - не більш як 0,15 гектара, в містах - не більш як 0,10 гектара; 281.2.3. для індивідуального дачного будівництва - не більш як 0,10 гектара; 281.2.4. для будівництва індивідуальних гаражів - не більш як 0,01 гектара; 281.2.5. для ведення садівництва - не більш як 0,12 гектара.

Суд встановив, що позивачу на праві власності належить земельна ділянка, яка має цільове призначення: для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення.

Таким чином, з урахуванням приписів п. 281.1 та п.281.2 ПК України, позивач не є особою, що звільнена від сплати земельного податку з фізичних осіб.

Щодо розміру нормативної грошової оцінки, коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, яка була застосована контролюючим органом для розрахунку земельного податку позивачці за 2020-2023 роки, суд зазначає таке.

Відповідно до п. 271.1. ст. 271 ПК України, базою оподаткування є: 271.1.1. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; 271.1.2. площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.

Статтями 1, 18 Закону України від 11.12.03р. №1378-IV «Про оцінку земель» (надалі - Закон №1378-IV) установлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій». За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація.

Відповідно до ст.ст.15, 20, 23 Закону України від 11.12.03р. №1378-IV «Про оцінку земель», підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Виготовлена технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), відповідно до п.1 Положення про зазначений орган, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №15.

Матеріалами справи підтверджено, що контролюючим органом нараховано земельний податок на підставі рішень Коблівської сільської ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Коблево, з урахуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки, які визначені листами Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Таким чином, суд робить висновок, що відповідачем правомірно прийняті податкові повідомлення рішення № 195744-2411-1423 від 28.07.2023 року, № 195741-2411-1423 від 28.07.2023 року, № 195745-2411-1423 від 28.07.2023 року, № 195742-2411-1423 від 28.07.2023 року та відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Суд зазначає, що оскільки суд зробив висновок про відмову у задоволенні позову, судові витрати з відповідача на користь позивача на стягуються.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 139, 243, 245, 246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ; РНОКПП: НОМЕР_4 ).

Відповідач Головне управління ДПС в Миколаївській області (вул. Лягіна, будинок 6, м. Миколаїв, Миколаївська область, 54001; код ЄДРПОУ: 44104027).

Повний текст рішення складений та підписаний судом 13 лютого 2024 року.

Суддя Н.В. Бжассо

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.02.2024
Оприлюднено15.02.2024
Номер документу116959506
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —420/30229/23

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 22.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Рішення від 13.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні