Постанова
від 12.02.2024 по справі 320/2862/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/2862/23 Суддя (судді) першої інстанції: Василенко Г.Ю.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 лютого 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі: судді-доповідача: Беспалова О. О., суддів: Ключковича В. Ю., Парінова А. Б., розглянувши у порядку письмового провадження у місті Києві апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Київського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Меркойл" до Головного управління Державної податкової служби у м.Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Меркойл" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, в якому, з урахуванням заяви про зміну предмету позову, просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві від 23.02.2023 №138210413.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року позов задоволено.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції, з огляду на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права та ухвалити нову постанову, якою позов залишити без задоволення.

До Шостого апеляційного адміністративного суду відзив на апеляційну скаргу не надходив.

У відповідності до ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю - доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів встановила таке.

Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, Головним управлінням ДПС у м. Києві проведено камеральну перевірку з питань своєчасності реєстрації товариством з обмеженою відповідальністю "Меркойл" податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами якої складено акт від 18.10.2022 №30848/Ж5/26-15-04-13-03/39076029.

Перевіркою встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201, підпунктом 69.2 пункту 69 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Позивачем подано до Головного управління ДПС у м. Києві заперечення до акту перевірки від 18.10.2022.

Листом від 09.11.2022 №15497/І/26-15-04-13-08 Головне управління ДПС у м. Києві повідомило позивача, що висновки акту перевірки залишаються без змін, а заперечення - без задоволення.

На підставі зазначеного акта перевірки Головним управлінням ДПС у м. Києві прийнято податкове повідомлення-рішення від 10.11.2022 №312600413, згідно з яким за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, до ТОВ "Меркойл" застосовано відповідальність, передбачену пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, у вигляді штрафу у розмірі 1 418 692,83 грн.

Деталізація порушених строків реєстрації податкових накладних та розрахунок штрафу є аналогічним тому, що викладений в акті перевірки.

Зазначене податкове повідомлення-рішення оскаржено товариством в адміністративному порядку шляхом подання до ДПС України скарги від 29.11.2022 про його скасування.

Рішенням ДПС України від 20.01.2023 №1911/6/99-00-06-03-01-06 скасоване податкове повідомлення-рішення від 10.11.2022 №312600413 у сумі 194142,43 грн, а в іншій частині залишено без змін, а скаргу позивача задоволено частково.

На підставі рішення ДПС України від 20.01.2023 №1911/6/99-00-06-03-01-06 Головним управлінням ДПС у м. Києві прийнято податкове повідомлення-рішення від 23.02.2023 №138210413, згідно з яким за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, до ТОВ "Меркойл" застосовано відповідальність, передбачену пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, у вигляді штрафу у розмірі 1 224 550,40 грн, а саме:

- податкова накладна від 16.12.2021 №7, зареєстрована 22.06.2022: кількість днів затримки - 26, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 30.12.2021 №11, зареєстрована 22.06.2022: кількість днів затримки - 26, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 02.12.2021 №2, зареєстрована 22.06.2022: кількість днів затримки - 26, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 15.12.2021 №6, зареєстрована 22.06.2022: кількість днів затримки - 26, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 07.12.2021 №4, зареєстрована 22.06.2022: кількість днів затримки - 26, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 13.12.2021 №5, зареєстрована 22.06.2022: кількість днів затримки - 26, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 01.12.2021 №1, зареєстрована 22.06.2022: кількість днів затримки - 26, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 22.12.2021 №10, зареєстрована 22.06.2022: кількість днів затримки - 26, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 21.12.2021 №9, зареєстрована 23.06.2022: кількість днів затримки - 27, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 17.01.2022 №5, зареєстрована 23.06.2022: кількість днів затримки - 27, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 13.01.2022 №3, зареєстрована 23.06.2022: кількість днів затримки - 27, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 18.01.2022 №6, зареєстрована 23.06.2022: кількість днів затримки - 27, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 17.01.2022 №4, зареєстрована 23.06.2022: кількість днів затримки - 27, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 18.01.2022 №8, зареєстрована 23.06.2022: кількість днів затримки - 27, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 10.01.2022 №1, зареєстрована 23.06.2022: кількість днів затримки - 27, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 20.01.2022 №10, зареєстрована 23.06.2022: кількість днів затримки - 27, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 18.01.2022 №7, зареєстрована 23.06.2022: кількість днів затримки - 27, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 12.01.2022 №2, зареєстрована 23.06.2022: кількість днів затримки - 27, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 19.01.2022 №9, зареєстрована 23.06.2022: кількість днів затримки - 27, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 10.06.2022 №5, зареєстрована 01.07.2022: кількість днів затримки - 1, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 14.06.2022 №3, зареєстрована 01.07.2022: кількість днів затримки - 1, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 10.06.2022 №6, зареєстрована 01.07.2022: кількість днів затримки - 1, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 09.06.2022 №2, зареєстрована 01.07.2022: кількість днів затримки - 1, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 14.06.2022 №8, зареєстрована 01.07.2022: кількість днів затримки - 1, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 15.06.2022 №7, зареєстрована 07.07.2022: кількість днів затримки - 7, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 01.06.2022 №6, зареєстрована 14.07.2022: кількість днів затримки - 14, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 01.06.2022 №7, зареєстрована 14.07.2022: кількість днів затримки - 14, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 01.06.2022 №4, зареєстрована 14.07.2022: кількість днів затримки - 14, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 02.06.2022 №4, зареєстрована 14.07.2022: кількість днів затримки - 14, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 03.06.2022 №3, зареєстрована 14.07.2022: кількість днів затримки - 14, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 01.06.2022 №3, зареєстрована 14.07.2022: кількість днів затримки - 14, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 01.06.2022 №5, зареєстрована 14.07.2022: кількість днів затримки - 14, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 02.06.2022 №3, зареєстрована 14.07.2022: кількість днів затримки - 14, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 19.04.2022 №10, зареєстрована 18.07.2022: кількість днів затримки - 4, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 19.04.2022 №16, зареєстрована 18.07.2022: кількість днів затримки - 4, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 19.04.2022 №4, зареєстрована 18.07.2022: кількість днів затримки - 4, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 19.04.2022 №1, зареєстрована 18.07.2022: кількість днів затримки - 4, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 21.04.2022 №3, зареєстрована 18.07.2022: кількість днів затримки - 4, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 25.03.2022 №7, зареєстрована 18.07.2022: кількість днів затримки - 4, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 25.03.2022 №8, зареєстрована 18.07.2022: кількість днів затримки - 4, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 25.03.2022 №6, зареєстрована 18.07.2022: кількість днів затримки - 4, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 11.04.2022 №13, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 01.04.2022 №17, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 11.04.2022 №17, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 01.04.2022 №13, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 07.04.2022 №10, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 02.04.2022 №3, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 31.03.2022 №1, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 31.03.2022 №24, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 11.04.2022 №11, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 06.04.2022 №3, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 07.04.2022 №12, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 07.04.2022 №8, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 01.04.2022 №11, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 07.04.2022 №6, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 11.04.2022 №15, зареєстрована 19.07.2022: кількість днів затримки - 5, розмір штрафу - 10%;

- податкова накладна від 12.04.2022 №5, зареєстрована 05.08.2022: кількість днів затримки - 22, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 12.04.2022 №9, зареєстрована 05.08.2022: кількість днів затримки - 22, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 12.04.2022 №12, зареєстрована 05.08.2022: кількість днів затримки - 22, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 12.04.2022 №4, зареєстрована 05.08.2022: кількість днів затримки - 22, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 12.04.2022 №11, зареєстрована 05.08.2022: кількість днів затримки - 22, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 12.04.2022 №3, зареєстрована 05.08.2022: кількість днів затримки - 22, розмір штрафу - 20%;

- податкова накладна від 29.04.2022 №1, зареєстрована 16.08.2022: кількість днів затримки - 33, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 27.04.2022 №1, зареєстрована 16.08.2022: кількість днів затримки - 33, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 13.04.2022 №1, зареєстрована 16.08.2022: кількість днів затримки - 33, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 11.06.2022 №1, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 06.06.2022 №3, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 28.06.2022 №1, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 43, розмір штрафу - 2%;

- податкова накладна від 09.06.2022 №1, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 06.06.2022 №2, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 04.05.2022 №9, зареєстрована 22.08.2022: кількість днів затримки - 39, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 25.05.2022 №3, зареєстрована 22.08.2022: кількість днів затримки - 39, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 30.05.2022 №3, зареєстрована 22.08.2022: кількість днів затримки - 39, розмір штрафу - 2%;

- податкова накладна від 05.05.2022 №9, зареєстрована 22.08.2022: кількість днів затримки - 39, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 14.05.2022 №3, зареєстрована 22.08.2022: кількість днів затримки - 39, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 13.05.2022 №3, зареєстрована 22.08.2022: кількість днів затримки - 39, розмір штрафу - 2%;

- податкова накладна від 20.05.2022 №13, зареєстрована 22.08.2022: кількість днів затримки - 39, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 31.05.2022 №11, зареєстрована 22.08.2022: кількість днів затримки - 39, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 19.05.2022 №18, зареєстрована 22.08.2022: кількість днів затримки - 39, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 14.05.2022 №4, зареєстрована 22.08.2022: кількість днів затримки - 39, розмір штрафу - 2%;

- податкова накладна від 21.06.2022 №7, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 14.06.2022 №11, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 08.06.2022 №1, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 27.06.2022 №18, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 17.06.2022 №13, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 11.06.2022 №4, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 17.06.2022 №12, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 06.06.2022 №4, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 24.06.2022 №21, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 08.06.2022 №5, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 10.06.2022 №1, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 09.06.2022 №5, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 27.06.2022 №9, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 29.06.2022 №21, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 27.06.2022 №8, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 20.06.2022 №6, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 11.06.2022 №5, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 21.06.2022 №6, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 07.06.2022 №2, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 24.06.2022 №20, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 08.06.2022 №6, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 22.06.2022 №1, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 22.06.2022 №2, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 24.06.2022 №26, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 14.06.2022 №5, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 07.06.2022 №1, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 05.06.2022 №5, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 2%;

- податкова накладна від 06.06.2022 №1, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 26.06.2022 №1, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 08.06.2022 №2, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 20.06.2022 №5, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 11.06.2022 №3, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 11.06.2022 №6, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 11.06.2022 №2, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 22.06.2022 №3, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 48, розмір штрафу - 30%;

- податкова накладна від 08.06.2022 №7, зареєстрована 01.09.2022: кількість днів затримки - 63, розмір штрафу - 40%;

- податкова накладна від 06.06.2022 №5, зареєстрована 02.09.2022: кількість днів затримки - 64, розмір штрафу - 40%.

Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем вказаного податкового повідомлення-рішення, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про таке.

В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).

Відповідно підпунктів 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Згідно абзацу 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У відповідності до абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Таким чином, продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування з урахуванням граничних строків для виконання платником податків свого податкового обов`язку. У разі ж порушення строків реєстрації до платника податків застосовуються штрафні санкції.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Отже, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

З матеріалів справи вбачається та не заперечується сторонами, що ТОВ «Меркойл» реєстрацію податкових накладних здійснено з порушенням строків, визначених ПК України.

Разом з тим, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати (в редакції Закону України № 591-IX від 13.05.2020).

Тобто, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунку коригування до таких податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Отже, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних та/або розрахунку коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються.

Правове значення у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних та/або розрахунку коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Колегія суддів зазначає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не у цілях встановлення застосовності вказаної норми закону у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Аналогічна позиція викладена у в постановах Верховного Суду від 26 липня 2023 року по справі №520/1956/21, від 26 липня 2023 року по справі №520/1956/21, від 10 грудня 2021 року по справі № 420/10367/20.

В той же час, Законом України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022 були внесені зміни до п. 69.2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ шляхом викладення пункту в новій редакції. Зокрема останній абзац вказаного пункту було викладено в наступній редакції:

«...У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19), не застосовуються...».

Отже, надаючи оцінку вищенаведеним правовим нормам, а саме п. 52-1 та п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, колегія суддів зазначає, що зміни, внесені Законом № 2260-ІХ до п. 69.2 ПК України, не звільняють від фінансової відповідальності на період воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, але в той же час ані цим Законом, ані іншими нормативно-правовими актами не скасовано чи/або не зупинено дію положень п. 52-1 ПК України, яким встановлені обмеження щодо тих же фінансових санкцій.

Тобто, на момент прийняття оскаржуваного рішення, положення ПК України містило дві правові норми, які суперечили одна одній, зокрема, положення п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України встановлюють мораторій на застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, тоді як положення п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України вказують на те, що такий мораторій не застосовується.

Втім, положеннями п. 56.21 ст. 56 ПК України визначено, що у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

Так, у постанові Верховного Суду від 10.02.2021 по справі №380/671/20 вказано, що сама юридична конструкція норми пункту 56.21 статті 56 ПК України дає підстави стверджувати, що презумпція застосовна не лише у ситуації прямої суперечності норм, але й у будь-якій іншій ситуації невизначеності в процесі правозастосування. Для її застосування необхідно і достатньо виявлення двох або більше альтернативних варіантів правомірної поведінки, обравши найвигідніший для себе з яких платник має почуватися захищеним від можливих негативних наслідків як з боку контролюючого органу, так і суду.

Наразі, вищенаведеною нормою охоплюються не лише очікування платника почуватися захищеним, а й відповідний таким очікуванням обов`язок вибору визначеного варіанту поведінки і контролюючим органом, і судом. При цьому тягар доведення хибності (відсутності правових підстав) обраного платником варіанту поведінки покладається законом на контролюючий орган.

Таким чином, оскільки вищенаведені положення ПК України дають підстави стверджувати про існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків, тому слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків.

Враховуючи вище викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в умовах правової невизначеності покладає на позивача додатковий надмірний тягар та суперечить принципу правової визначеності та стабільності.

Також, колегія суддів зазначає, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем порушено в тому числі й принцип захисту законних очікувань позивача на звільнення від відповідальності, тому що Законом №2260 скасовано право, яким товариство користувалося до того часу та не було надано часу для вчинення дій щодо своєчасної реєстрації податкових накладних за період карантину без застосування фінансових санкцій.

У пункті 78 постанови Великої Палати Верховного Суду від 01.07.2020 у справі №260/81/19 зроблено висновок про те, що за правилами Європейського суду з прав людини, яка сформувалась з питань імперативності правил про прийняття рішення на користь платника податків, у разі існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків (справа Сєрков проти України. Заява №39766/05, пункт 43).

Постаново Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 №651 з 24-00 години 30 червня 2023 року відмінено на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Таким чином така правова невизначеність існувала до скасування карантину, який було введено у 2019 році.

Наразі, Головним управлінням ДПС в м. Києві встановлено порушення строків реєстрації ТОВ «Меркойл» податкових накладних виписаних за період з 16.12.2021 по 29.06.2022, тобто у період дії на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 без врахування приписів пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, тому підстав для застосування до ТОВ «Меркойл» штрафних (фінансових) санкцій за своєчасно не зареєстровані податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних не має.

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постанова від 10.12.2021 у справі №420/10367/20 та від 26.07.2023 у справі № 520/1956/19.

Згідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Крім того, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення від 23.02.2023 № 138210413 вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

При цьому, згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Таким чином, на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Аналізуючи вищенаведене, колегія суддів встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України, а не пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, що додатково свідчить про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 23.02.2023 № 138210413.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС в м. Києві від 23.02.2023 № 138210413, тому викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а позов таким, що підлягає до задоволення.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції є законним, підстави для його скасування відсутні, так як суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального та процесуального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.

Колегією суду враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відтак, доводи апеляційної скарги не спростовують позицію суду першої інстанції та відхиляються колегією суддів за необґрунтованістю.

Згідно ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.

Відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності, крім випадків, якщо:

а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;

б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;

в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;

г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.

Керуючись ст. ст. 229, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Київського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Меркойл" до Головного управління Державної податкової служби у м.Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328, 329 КАС України.

Суддя-доповідач О. О. БеспаловСуддя А. Б. ПаріновСуддя В. Ю. Ключкович

(Повний текст постанови складено 12.02.2024)

Дата ухвалення рішення12.02.2024
Оприлюднено15.02.2024
Номер документу116962861
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/2862/23

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 14.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 23.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Постанова від 12.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Рішення від 03.08.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні