ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про поновлення провадження у справі
"14" лютого 2024 р. справа № 300/1029/22
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В., розглянувши питання щодо поновлення провадження у адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про визнання протиправною бездіяльність щодо не нарахування та невиплати грошової компенсації за невикористані календарні дні додаткової відпустки, передбаченої частиною 4 статті 101 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей та постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2021 за №702, за період з 2012 року по 2018 рік, а також зобов`язання нарахувати і виплатити таку компенсацію за вказаний період, виходячи з грошового забезпечення станом на день звільнення з військової служби 16.04.2018, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (надалі по тексту також - позивач, ОСОБА_1 ) 17.02.2022 звернувся в суд з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України (надалі по тексту також - відповідач, військова частина) про визнання протиправною бездіяльність щодо не нарахування та невиплати грошової компенсації за невикористані календарні дні додаткової відпустки, передбаченої частиною 4 статті 101 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей та постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2021 №702, за період з 2012 року по 2018 рік, а також зобов`язання нарахувати і виплатити таку компенсацію за вказаний період, виходячи з грошового забезпечення станом на день звільнення з військової служби 16.04.2018.
Івано-Франківським окружним адміністративним судом ухвалою від 22.02.2022 відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі по тексту також - КАС України), відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
28.03.2022 ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду клопотання представника Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 19.03.2022 про зупинення провадження у справі задоволено. Зупинено провадження в адміністративній справі №300/1029/22 до закінчення воєнного стану в Україні.
Позивач 08.02.2024 подано через канцелярію суду клопотання про поновлення провадження у справі №300/1029/22 оскільки введення в Україні воєнного стану не перешкоджає розгляду цієї справи Івано-Франківським окружним адміністративним судом.
Як з`ясовано судом, Верховною Радою України 24 лютого 2022 року ухвалено Закон України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" за №2102-IX. Пунктом 1 Указу Президента України від 24.02.2022 за №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Відповідно до пункту 2 Указу Президента України від 24.02.2022 за №64/2022 військовому командуванню, Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об`єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, та серед іншого Національної гвардії України разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України "Про правовий режим воєнного стану" заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Надалі строк дії воєнного стану в Україні продовжено Указом від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, Указом від 18 квітня 2022 року № 259/2022, затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX, Указом від 17 травня 2022 року № 341/2022, затвердженим Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX, Указом від 12 серпня 2022 року № 573/2022, затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-IX, Указом від 7 листопада 2022 року № 757/2022, затвердженим Законом України від 16 листопада 2022 року № 2738-IX, Указом від 6 лютого 2023 року № 58/2023, затвердженим Законом України від 7 лютого 2023 року № 2915-IX, Указом від 1 травня 2023 року № 254/2023, затвердженим Законом України від 2 травня 2023 року № 3057-IX, Указом від 26 липня 2023 року № 451/2023, затвердженим Законом України від 27 липня 2023 року № 3275-IX, та Указом від 6 листопада 2023 року № 734/2023, затвердженим Законом України від 8 листопада 2023 року № 3429-IX, з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.
Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб, визначені нормами Закону України "Про правовий режим воєнного стану" №389-VIII від 12.05.2015 року (надалі по тексту також Закон №389-VIII).
Так, статтею 1 Закону №389-VIII визначено, що воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Відповідно до статті 9 Закону №389-VIII, в умовах воєнного стану Президент України та Верховна Рада України діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією та законами України. Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.
Згідно зі статті 122 вищевказаного Закону в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України. Повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.
Крім того, питання здійснення правосуддя в умовах воєнного стану регламентовано статтею 26 Закону "Про правовий режим воєнного стану".
Так, в силу вимог частини 1 статті 26 Закону №389-VIII правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, створені відповідно до Конституції України.
Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється (частина 2 статті 26 Закону України "Про правовий режим воєнного стану").
Частинами 3, 4 статті 26 Закон №389-VIII визначено, що у разі неможливості здійснювати правосуддя судами, які діють на території, на якій введено воєнний стан, законами України може бути змінена територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку змінено місцезнаходження судів. Створення надзвичайних та особливих судів не допускається.
Таким чином, суди в умовах воєнного стану здійснюють правосуддя, скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється.
Суд зупиняє провадження у справі в разі перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції, - до припинення перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції (пункт 5 частини 1 статті 236 КАС України).
При цьому, згідно статті 3 Закону України "Про Збройні Сили України" (структура Збройних Сил України) організаційно Збройні Сили України складаються з органів військового управління, з`єднань, військових частин, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, установ та організацій.
Статтею 5 Закону України "Про Збройні Сили України" (комплектування Збройних Сил України) регламентовано, що особовий склад Збройних Сил України складається з військовослужбовців і працівників Збройних Сил України.
Військове формування, в розумінні приписів статті 1 Закону України "Про оборону України", - це створена відповідно до законодавства України сукупність військових з`єднань і частин та органів управління ними, які комплектуються військовослужбовцями і призначені для оборони України, захисту її суверенітету, державної незалежності і національних інтересів, територіальної цілісності і недоторканності у разі збройної агресії, збройного конфлікту чи загрози нападу шляхом безпосереднього ведення воєнних (бойових) дій.
Збройні Сили України та інші військові формування комплектуються військовослужбовцями шляхом: призову громадян України на військову службу; прийняття громадян України на військову службу за контрактом (стаття 4 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" визначено, що).
Слід окремо наголосити, що за змістом статті 5 Закону України "Про Збройні Сили України", статті 1 Закону України "Про оборону України" та статті 4 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" законодавець визначає приналежність до "складу" Збройних Сил України або інших збройних формувань лише військовослужбовців, тобто фізичних осіб, тоді як територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації, є органом військового управління.
Системний аналіз коментованих вище положень свідчить про відсутні підстави для продовження зупинення провадження у справі у зв`язку із введенням воєнного стану, оскільки положення пункту 5 частини 1 статті 236 КАС України стосуються виключно фізичних осіб та не можуть бути застосовані у відношенні до юридичних осіб, які можуть діяти через представників.
Аналогічний висновок викладений Верховним Судом у постановах від 27.02.2023 у справі №380/7845/21, та від 20.04.2023 у справі №640/2156/21.
Разом з тим, в матеріалах справи відсутні будь-які докази на підтвердження того, що, станом на 14.02.2024, в період дії воєнного стану в штаті Військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України відсутній спеціаліст або інша посадова особа, яка може забезпечити представництво в суді як суб`єкта владних повноважень чи залучення усіх фахівців із знанням у галузі права до виконання обов`язків, пов`язаних із обороною України, захистом її суверенітету, державної незалежності і національних інтересів, територіальної цілісності і недоторканності в наслідок збройної агресії російської федерації.
За приписами частини 1 статті 237 КАС України провадження у справі поновлюється за клопотанням учасників справи або за ініціативою суду не пізніше десяти днів з дня отримання судом повідомлення про усунення обставин, що викликали його зупинення. Про поновлення провадження у справі суд постановляє ухвалу.
Враховуючи наведене, провадження у даній адміністративній справі підлягає поновленню.
Керуючись статтями 80, 248, 256, 237 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Поновити провадження в адміністративній справі №300/1029/22 за позовною заявою ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про визнання протиправною бездіяльність щодо не нарахування та невиплати грошової компенсації за невикористані календарні дні додаткової відпустки, передбаченої частиною 4 статті 101 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей та постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2021 за №702, за період з 2012 року по 2018 рік, а також зобов`язання нарахувати і виплатити таку компенсацію за вказаний період, виходячи з грошового забезпечення станом на день звільнення з військової служби 16.04.2018.
2. Копію цієї ухвали надіслати учасникам справи.
Ухвала, окремо від рішення суду, не оскаржується та набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Суддя Чуприна О.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2024 |
Оприлюднено | 16.02.2024 |
Номер документу | 116989002 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Чуприна О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні