Рішення
від 14.02.2024 по справі 520/33461/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

14 лютого 2024 року № 520/33461/23

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Рубан В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд.5, Держпром, під.3, пов.2,м.Харків,61022, код ЄДРПОУ14099344) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, в якому просить суд

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 20.02.2020, яка полягає у ненадані оцінки наявності або відсутності підстав для призначення Позивачу пенсії за віком на пільгових умовах на підставі наданих документів щодо відповідних умов праці за час виконання ОСОБА_1 роботи піротехніка та щодо результатів проведення атестації робочих місць за умовами праці піротехніка, що призвело до не призначення ОСОБА_1 , пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до п. а ч. 1 ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення, зарахувавши до пільгового стажу період роботи з 26.10.1987 до 01.11.1995;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області призначити, нарахувати та виплачувати ОСОБА_1 , пенсію за віком на пільгових умовах, відповідно до п. а ч. 1 ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення, зарахувавши до пільгового стажу період роботи з 26.10.1987 до 01.11.1995.;

- встановити в порядку ст. 382 КАС України судовий контроль за виконанням рішення суду.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що вважає протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 20.02.2020, яка полягає у ненадані оцінки наявності або відсутності підстав для призначення Позивачу пенсії за віком на пільгових умовах на підставі наданих документів щодо відповідних умов праці за час виконання ОСОБА_1 роботи піротехніка та щодо результатів проведення атестації робочих місць за умовами праці піротехніка, що призвело до не призначення ОСОБА_1 , пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до п. а ч. 1 ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення, зарахувавши до пільгового стажу період роботи з 26.10.1987 до 01.11.1995. .

Відповідач правом надати відзив на позов не скористався.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, суд встановив наступні обставини справи.

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Головного Управління Пенсійного фонду України в Харківській області із заявою від 27.06.2019 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. а ч. 1 ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення, зарахувавши до пільгового стажу період з роботи з 26.10.1987 по 01.11.1995.

За результатами розгляду вказаної заяви пенсію позивачу не призначено.

Не погодившись з зазначеним, позивач звернувся з позовом до суду.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду по справі №520/9586/19 від 31.10.2019 року у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області не було допущено протиправної бездіяльності щодо непризначення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до п. а ч. 1 ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення з зарахуванням до пільгового стажу період роботи з 26.10.1987 до 01.11.1995.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 19.02.2020 року рішення Харківського окружного адміністративного суду від 31.10.2019 року по справі № 520/9586/19 залишено без змін.

В рамках справи № 520/9586/19 судом встановлено, що заява ОСОБА_1 з питання призначення пенсії подана в довільній формі, а не за нормами Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1. Таким чином на таку заяву було надано відповідачем відповідь у формі листа.

Позивач 20.02.2020 року, звернувся з заявою до відповідача про призначення пенсії.

За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 20.02.2020 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області пенсію позивачу не призначено.

Не погодившись з зазначеним, позивач звернувся з позовом до суду.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду по справі від 01.06.2020р. у справі №520/5045/2020 у задоволенні позову відмовлено.

В рамках справи №520/5045/2020 судом встановлено, що заява ОСОБА_1 з питання призначення пенсії подана в довільній формі, а не за нормами Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1. Таким чином на таку заяву було надано відповідачем відповідь у формі листа.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2020 апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01.06.2020 у справі № 520/5045/2020 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 09.08.2023 по справі № 520/5045/2020 касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01.06.2020 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2020 скасовано і ухвалено нову постанову про часткове задоволення позову. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 від 20.02.2020р. про призначення пільгової пенсії. Зобов`язано Головне правління Пенсійного фонду України в Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 20.02.2020р. про призначення пільгової пенсії, з урахуванням висновків суду.

05.10.2023 ОСОБА_1 звернувся з заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо повторного розгляду заяви ОСОБА_1 від 20.02.2020 про призначення йому пільгової пенсії, з урахуванням висновків суду.

За результатами повторного розгляду вищевказаної заяви Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області прийнято рішення від 25.10.2023 про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку із відсутністю підстав для призначення.

У вказаному рішення зазначено, що документи подані в копіях.

Згідно Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 за № 22-1 та зареєстрованого Міністерством юстиції України від 27.12.2005 за № 156/11846 особа, яка звертається за пенсією (незалежно від виду пенсії), повинна пред`явити паспорт або інший документ, що засвідчує що особу, місце її проживання (реєстрації) та вік.

Відповідно до вимог Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 року № 2503-ХІІ, до паспортної книжечки при досягненні громадянином 25- і 45- річного віку вклеюються нові фотокартки, що відповідають його вікові.

Паспорт, в якому не вклеєно таких фотокарток при досягненні його власником зазначеного віку, вважається недійсним.

В копії паспорта заявника серії НОМЕР_2 відсутні сторінки у яких міститься інформація про вклеювання фотокартки після досягнення 45-річного віку, отже паспорт є недійсним.

Отже, підставою для відмови, зокрема, зазначено те, що до заяви надана копія паспорта, який є недійсним.

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно із статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Згідно із частиною першою статті 9 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (надалі - Закон № 1058-IV) відповідно до цього Закону за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов`язаного з роботою, інвалідності з дитинства); 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Порядок звернення за призначенням (перерахунком) пенсії визначений статтею 44 Закону № 1058-IV, згідно положень якої заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду України та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії (частина п`ята статті 45 Закону № 1058-IV).

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення пенсій урегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1 (далі Порядок № 22-1).

Відповідно до пункту 1.1. цього Порядку ( в редакції станом на час звернення з заявою) заява про призначення пенсії непрацюючим особам, а також членам сім`ї у зв`язку з втратою годувальника подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, об`єднаного управління (далі - орган, що призначає пенсію) за місцем проживання (реєстрації).

Відповідно до п. 2.9 Порядку № 22-1 особа, яка звертається за пенсією (незалежно від виду пенсії), повинна пред`явити паспорт (або інший документ, що засвідчує цю особу, місце її проживання (реєстрації) та вік). Документи мають бути чинними (дійсними) на дату їх подання.

Пунктом 2.23 Порядку № 22-1 передбачено, що документи, необхідні для призначення пенсії, можуть бути подані як в оригіналах, так і копіях, посвідчених нотаріально або адміністрацією підприємства, установи, організації, що подає документи заявника для призначення пенсії, чи органом, що призначає пенсію.

Зі змісту наведеної норми вбачається, що особа яка звертається до пенсійного органу із заявою про призначення пенсії повинна пред`явити чинні паспорт або інший документ, що засвідчує цю особу, місце її проживання (реєстрації) та вік.

Відповідно до п. 1 Положення про паспорт громадянина України затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 року № 2503-XII паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу власника та підтверджує громадянство України. Паспорт є дійсним для укладання цивільно-правових угод, здійснення банківських операцій, оформлення доручень іншим особам для представництва перед третьою особою лише на території України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.

Згідно до п. 8 Положення термін дії паспорта, виготовленого у вигляді паспортної книжечки, не обмежується.

До паспортної книжечки при досягненні громадянином 25- і 45-річного віку вклеюються нові фотокартки, що відповідають його вікові. Паспорт, в якому не вклеєно таких фотокарток при досягненні його власником зазначеного віку, вважається недійсним.

Судом встановлено, що при зверненні до пенсійного органу позивач ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 надав у якості документу, що посвідчував особу позивача копію паспорта громадянина України НОМЕР_2 виданий 27.07.2001 року Комінтернівським РВХМУ УМВС в Харківській області у формі паспортної книжечки. Вказана копія паспорта наявна в матеріалам справи.

При цьому, в зазначеній копії паспорта на сторінці 3 відсутня фотографія яка повинна бути вклеєна при досягненні позивачем 45-річного віку, тобто в 2010 році.

Отже, вказаний паспорт є недійсним.

Пунктом 4.2 Порядку № 22-1 встановлено, що при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності). Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 3), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Відповідно до п. 4.3 Порядку № 22-1 не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Згідно з п. 4.7 Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.

З налізу наведених вище норм права вбачається, що підставою для вчинення дій, спрямованих на призначення пенсії за віком, є відповідна заява особи та додані до неї необхідні документи, подані до уповноваженого органу Пенсійного фонду України в установленому порядку, зокрема паспорт або документи відповідних органів державної влади України з місця проживання (реєстрації), у тому числі органів місцевого самоврядування.

Відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» від 20 листопада 2012 року № 5492-VI документи, оформлення яких передбачається цим Законом із застосуванням засобів Реєстру (далі - документи Реєстру), відповідно до їх функціонального призначення поділяються на: 1) документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України: а) паспорт громадянина України; б) паспорт громадянина України для виїзду за кордон; в) дипломатичний паспорт України; г) службовий паспорт України; ґ) посвідчення особи моряка; д) посвідчення члена екіпажу; е) посвідчення особи на повернення в Україну; є) тимчасове посвідчення громадянина України; 2) документи, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус: а) посвідчення водія; б) посвідчення особи без громадянства для виїзду за кордон; в) посвідка на постійне проживання; г) посвідка на тимчасове проживання; ґ) картка мігранта; д) посвідчення біженця; е) проїзний документ біженця; є) посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту; ж) проїзний документ особи, якій надано додатковий захист.

З урахуванням вищевказаного, суд зазначає, що паспорт громадянина України серії НОМЕР_2 на момент звернення позивача до Пенсійного фонду із заявою про призначення пенсії не міг належним чином посвідчити особу позивача та підтвердити громадянство України, оскільки є недійсним.

Будь-які відомості на спростування вказаних обставин або наявності інших документів на посвідчення особи позивача та підтвердження громадянства України на момент звернення із заявою про призначення пенсії та прийняття оспорюваного у цій справі рішення у відповідача були відсутні.

Отже, на момент звернення позивача до Пенсійного органу із заявою про призначення пенсії за віком дійсних документів, які посвідчують особу позивача та підтверджують громадянство України, всупереч статті 44 Закону № 1058-IV та п. 2.9 Порядку № 22-1 надано не було.

За таких обставин, позивачем під час звернення до Пенсійного фонду із заявою про призначення пенсії не дотримано вимог Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», в частині подання документу, що посвідчує особу та засвідчує громадянство України.

Таким чином, відповідач правомірно прийняв рішення про відмову у призначенні пенсії з урахуванням вказаних обставин.

Подібний висновок щодо тлумачення норм Закону № 1058-IV та Порядку №22-1 викладений у постановах Верховного Суду від 21.09.2018 у справі № 805/465/18-а, від 01.10.2021 у справі № 280/5116/19, від 21.12.2021 у справі № 540/1588/19 від 05.05.2022 у справі № 520/9776/19 та від 31.01.2023 у справі № 200/11358/19-а.

При цьому, суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (№ 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (№ 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Отже, суд приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснити відповідно до вимог статті 139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 246, 257-263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд.5, Держпром, під.3, пов.2,м.Харків,61022, код ЄДРПОУ14099344) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії залишити без задоволення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Рубан В.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2024
Оприлюднено16.02.2024
Номер документу116991010
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —520/33461/23

Рішення від 14.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні