Рішення
від 09.01.2024 по справі 580/10815/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 січня 2024 року справа № 580/10815/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Могили І.В.,

представника позивача Лащонова О.І. (самопредставництво),

представника відповідача Харченко С.А. (самопредставництво),

розглянувши у відкритому судовому засіданні у загальному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу №580/10815/22 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Вербівське» до Головного управління ДПС у Черкаській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання зареєструвати податкову накладну,

встановив:

1. ІСТОРІЯ СПРАВИ.

15.11.2023 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулося товариство з обмеженою відповідальністю «Вербівське» (далі позивач) з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі відповідач 1) та Державної податкової служби України (відповідач 2), в якій просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9805713/45099893 від 27.10.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 30.09.2023, складену товариством з обмеженою відповідальністю "Вербівське", датою подання її на реєстрацію.

2. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ВІДЗИВІВ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ).

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що спірним рішенням відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 30.09.2023 на суму 670664,02 грн, в т.ч. ПДВ 111777,34 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній. Проте у формулюванні даного рішення не зазначено конкретно, яких саме документів не було надано чи вони були відсутні взагалі.

Стверджує, що податкова накладна №3 від 30.09.2023 була складена за фактом виконання робіт та надання послуг по заготівлі деревини різних порід - круглих лісоматеріалів класу А, В та С та деревини дров`яної НП , та прополюванню грунту, догляду за лісовими культурами протягом серпня 2023 року, на загальну суму 1280713,10 грн з ПДВ.

Реєстрація податкової накладної в ЄРПН №3 від 30.09.2023 була зупинена згідно квитанції №9266138076 від 11.10.2023 та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Позивач 12.10.2023 подав до Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних повідомлення №3 про надання пояснень та копій документів, до яких одав всі первинні бухгалтерські та інші документи. Також у відповідь на повідомлення №9748357/45099893 про необхідність надання додаткових пояснень надав додаткові документи.

Позивач вважає, що відповідач не вказав переліку документів, які належить подати. Наданий ним пакет документів відповідає визначеному у пункті 14 Порядку №1165 переліку і був об`єктивно достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №3 від 30.09.2023 в ЄРПН. У наданих документах відсутній дефект форми, змісту або походження, які в силу частини 2 с. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» спричинили б втрату такими документами юридичної сили.

Крім цього здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставності формування податкового кредиту за операціями, які не підтверджені первинними документами або підтверджені копіями документів. які складені з порушенням законодавства, проте не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Відповідач 1 проти позову заперечив. У відзиві на позовну заяву, яка надійшла до суду 08.12.2023, зазначив, що перелік документів, які необхідно надати позивачу, зазначений у повідомленні від 19.10.2023 про надання додаткових пояснень та документів, а саме: не надано договір на придбання основних засобів (пили, інший інструмент), видаткові накладні та платіжні документи, які підтверджують придбання позивачем робочих інструментів, документи про наявність техніки для виконання робіт (договір оренди, акти приймання-передачі, акти виконаних робіт по оренді, розрахункові документи, свідоцтво про реєстрацію тощо), документи, які підтверджують доставку працівників до місць виконання робіт (накази на відрядження, робота автотранспорту (документи по перевезенню) тощо), наряди та табель обліку робочого часу працівників, графік роботи техніки. Також надано документи поганої якості.

Позивачем додатково надано додаткове пояснення щодо основних засобів, закупівлі інвентаря, сапів, мотиг, Штіля і мотокоси, а також інших ресурсів щодо виконання робіт і послуг. Крім того надано свідоцтво на трактор, платіжні документи на розрахунки по оренді, карти технологічного процесу розроблення лісосіки, специфікації та щоденники приймання деревини від заготівлі форма ЕО-1 та ЕО-2, копії договорів.

Рішення про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №3 від 30.09.2023 прийнято у зв`язку з ненаданням акту виконаних робіт та платіжних документів по оренді трактора, графіка роботи трактора; також у видаткових накладних на придбання інструментів вказано покупця ОСОБА_1 , який не є уповновженою особою позивача; у наданому табелі робочого часу відображено інформацію про працівників, які не перебували у трудових відносинах з позивачем (згідно звіту за формою 4-ДФ) та поданих платником повідомлень про прийняття працівників на роботу.

З вказаних підстав вважає, що оскаржуване рішення про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №3 від 30.09.2023 прийнято на законних підставах.

Також вважає, що питання реєстрації податкової накладної відноситься до дискреційних повноважень контролюючого органу, тому суд не може зобов`язати суб`єкта владних повноважень обрати один із правомірних варіантів поведінки, оскільки який би варіант реалізації повноважень не обрав відповідач, кожен з них є правомірним.

Позивач 11.12.2023 надав відповідь на відзив відповідача - 1, у якому зазначив, що висновки відповідача про непідтвердження інформації про працівників є хибними, оскільки факт їх роботи підтверджується табелем робочого часу. Відсутність звіту форми 4-ПФ не може свідчити про відсутність працівників. Вказує, що відповідач не врахував висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 25.05.2023 у справі №120/2817/22-а, згідно з якими недостатність персоналу, відсутність власних транспортних засобів, виробничо-складських приміщень не може свідчити про відсутність адміністративно-господарських можливостей на виконання господарських зобов`язань та відсутність фактичних дій, спрямованих на виконання взятих на себе зобов`язань , що унеможливлює здійснення господарської діяльності, оскільки наведені обставини не позбавляють суб`єкта господарювання здійснювати посередницьку діяльність, залучати виробничі та трудові ресурси інших суб`єктів господарювання для виконання зобов`язань по укладених ним договорах.

Відповідач-2 14.12.2023 надав відзив на позовну заяву, у якому зазначив доводи, аналогічні доводам відповідача-1, наведеним у відзиві на позов.

2. РУХ СПРАВИ.

Ухвалою судді від 20.11.2023 позовна заява прийнята до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі, справу призначено до розгляду у судовому засіданні з викликом сторін.

3. ВСТАНОВЛЕНІ ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Вербівське» (код ЄДРПОУ 45099893) є платником податку на додану вартість.

Між позивачем (виконавець) та філією «Чигиринське лісове господарство» ДП «Ліси України» (замовник) були укладені договори про виконання робіт та послуг, пов`язаних з лісозаготівлями, № 1, 3, 5, 6 від 02.08.2023 та №16, 18 від 10.08.2023.

Згідно пункту 1 вказаних договорів позивач (виконавець) зобов`язався на власний ризик, власними силами і силами найманих працівників, засобами та матеріалами надати лісозаготівельні послуги (код 02.20 за ДК016-2010) за завданням Замовника. Який у свою чергу зобов`язався прийняти і оплатити надані послуги.

Також між позивачем (виконавець) та філією «Чигиринське лісове господарство» ДП «Ліси України» (замовник) був укладений договір про надання послуг з лісництва №32 від 14.08.2023, згідно якого позивач зобов`язався надати послуги своєю найманою робочою силою по догляду за лісовими культурами, підготовці грунту, посіву саджанців в лісорозсадниках, догляд за шкілкою, роботи в теплицях та ін.

Га виконання вказаних договорів впродовж вересня 2023 позивачем були виконані роботи та надані послуги по заготівлі деревини різних порід «Ясен». «Дуб», «Липа», «Граб». «Клен». «Берест». «Акація» - круглих лісоматеріалів класу А, В та С та деревини дров`яної НП, а також прополюванню грунту, догляду за лісовими культурами, про що 30.09.2023 складено акти приймання-передачі робіт та послуг.

За фактом виконання робіт та надання послуг позивач склав податкову накладну №3 від 30.09.2023 на суму 670664,02 грн, в т.ч. ПДВ 111777,34 грн та 11.10.2023 направив її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно квитанції від 11.10.2023 №9266138076 реєстрація податкової накладної №3 від 30.09.2023 була зупинена з підстави відповідності господарської операції пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме: обсяг постачання товару /послуги 02.40 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

12.10.2023 позивач подав до комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних повідомлення №3 про надання пояснень та копії документів. У поясненнях зазначив, що товариство має на підприємстві штатних одиниць працівників для виконання робіт та послуг по лісозаготівлі деревини в кількості 34 чоловік (серед них і вальники лісу), та надав штатний розпис. Роботи виконувались бензопилами Штіль в кількості 4 штуки, що були закуплені заздалегідь, та надав копії гарантійних книжок, а також найманими працівниками вальниками лісу, із зазначенням нарядів та табелю робочого часу для нарахування заробітної плати (копії додаються).

19.10.2023 Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних на адресу позивача було направлено повідомлення №9748357/45099893 про необхідність надати додаткові пояснення та договори на основні засоби, видаткові накладні, платіжні документи на придбання, свідоцтво про реєстрацію трактора, акти виконаних робіт та платіжні документи по оренді трактора, наряди та табеля обліку робочого часу працівників, тощо.

20.10.2023 позивач направив на адресу Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних додаткове пояснення, у якому зазначив, що на підприємство прийнято кваліфікованих працівників для виконання відповідних робіт: вальників лісу, помічників вальників лісу та тракториста- трелювальника у кількості 28 працівників. Так як дані роботи входять до категорії робіт з підвищеною небезпекою, товариством подано до Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці на погодження Декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань праці.

Пили та інші інструменти для роботи та діяльності товариства придбавалися особисто засновником ОСОБА_1 за особисті кошти і саме ОСОБА_1 зазначений в гарантійних талонах пилок та інших інструментах і передав їх товариству безоплатно в дар як основні засоби. Пилки та інструменти неможливо внести в статутний фонд товариства, так як останнє створювалось по модельному статуту через систему «Дія» і такі функції відсутні.

Товариством укладено договір №14 від 01.08.2023 купівлі-продажу із ПП «Яворівське» на закупку сап, мечів «Колосова» та інших інструментів по лісозаготівлі та лісокультурним роботам, які були отримані згідно видаткової накладної №0023 від 14.08.2023 на загальну суму 95000,00 грн.

Трелювання лісу і деревини відбувалось трактором колісним «Беларус-892», який перебував в оренді товариства на підставі договору оренди транспортного засобу (трактора) від 01.08.2023, укладеного з гр. ОСОБА_2 , код НОМЕР_1 і акту приймання-передачі транспортного засобу (трактора) від 01.08.2023, що є додатком до договору. Товариство сплачує ОСОБА_2 щомісячну орендну плату. Трелювання деревини здійснює штатний працівник тракторист ОСОБА_3 , який входить в загальну бригаду по лісорозробці ділянок.

Працівники самі та своїм ходом прибувають до лісосічних ділянок, так як живуть неподалік від них, тому їх доставка автотранспортом до ділянок не потрібна.

Паливно-мастильні матеріали для пилок та кущорізів вальники лісу та тракторист закуповують самостійно за свої кошти.

На кожну лісосіку до початку її розробки складається карта технологічного процесу розроблення лісосіки (технологічна карта), яка з урахуванням конкретних умов відображає лісівничі та організаційні вимоги до виконання робіт.

Після кожного періоду завершення лісосічних робіт бригади на ділянці вся деревина, яка була зрубана відповідно до технологічної карти розроблення лісосіки, за допомогою електронного обліку передавало ДП «Ліси України» в особі філії «Чигиринське лісове господарство» відповідно до специфікації приймання деревини від заготівлі (форма ЕО-1) та щоденнику приймання деревини від заготівлі (форма ЕО-2).

До додаткових пояснень були надані копії наказу №3-оп від 01.08.2023 про затвердження з 01.08.2023 Карти технологічного процесу розроблення лісосік, декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, договору оренди транспортного засобу (трактора) від 01.08.2023, акта приймання-передачі транспортного засобу (трактора) від 01.08.2023, свідоцтва на трактор колісний серії НОМЕР_2 власник ОСОБА_2 ; договору купівлі-продажу №14 від 01.08.2023 на придбання інвентаря, укладеного з ПП «Яворівське», видаткової накладної №0023 від 04.08.2023, три копії паспортів на бензопили (дати придбання ОСОБА_4 14.09.2022, 07.10.2022, 10.10.2022), актів приймання-передачі робіт та послуг, щоденників приймання деревини від заготівлі.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних Головного управління ДПС у Черкаській області від 27.10.2023 №9805713/45099893 у реєстрації податкової накладної №3 від 30.09.2023 відмовлено.

Згідно протоколу засідання комісії №1 ГУ ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.10.2023 №201 підставами відмови у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №3 від 30.09.2023 є те, що позивач не надав акт виконаних робіт та платіжний документ по оренді трактора, графік роботи трактора, у видаткових накладних на придбання інструментів вказано покупця ОСОБА_1 . Крім того у наданому табелі відображені працівники, інформація про трудові відносини яких з ТОВ «Вербівське» відсутня.

Рішенням ДПС України №77538/45099893 від 03.11.2023 залишено без розгляду скаргу позивача на рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних Головного управління ДПС у Черкаській області від 27.10.2023 №9805713/45099893.

4. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків і зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Відповідно до п.п. "а" п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Згідно з п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 74.2 ст. 74 Податкового кодексу України забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податковий кодекс України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246) передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

З 01.02.2020 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі Порядок №1165), яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Згідно пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Додатком № 3 до Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до положень пункту 1 якого з-поміж критеріїв визначено відсутність товару (послуги), зазначеного (зазначеної) в податковій накладній, поданій для реєстрації в ЄРПН, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару (послуги), що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару (послуги), зазначений у податковій накладній (розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань), яку (який) подано для реєстрації, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару (послуги) (крім обсягу придбання товарів (послуг) за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних (розрахунках коригування), зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару (послуги), зазначеного в податкових накладних (розрахунках коригування), зареєстрованих з 1 січня 2017 року, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, передбачений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі Порядок №520).

Згідно пункту 2 Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Відповідно до пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (пункт 5 Порядку №520).

Згідно із пунктом 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).

Згідно пункту 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно пункту 10 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

5. ПОЗИЦІЯ СУДУ.

За змістом вказаних приписів у разу зупинення реєстрації податкової накладної питання щодо її реєстрації в ЄРПН може бути вирішено лише після надання письмових пояснень та копій документів (договорів, первинних документів тощо), які підтверджують факт здійснення господарської операції, та. відповідно, право на податковий кредит.

Як вбачається з квитанції №9266138076 від 11.10.2023 підставою для зупинення реєстрації в ЄРПН податкової накладної №3 від 30.09.2023 є відповідність відображених у ній господарських операцій «Послуги, пов`язані з лісництвом. Лісозаготівля деревини цінних порід лісопродукції. Лісокультурні роботи. (філія Чигиринське лісове господарство№) на суму 558886,68 грн, ПДВ 111 777,36 грн пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення господарських операцій (додаток 3 до Порядку), оскільки обсяг постачання товару/послуги 02.40 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

Позивач надав пояснення, згідно з якими надавав послуги, пов`язані з лісництвом та лісозаготівлею деревини цінних порід лісопродукції та здійснював лісокультурні роботи власними силами. Отже на підтвердження можливості надання вказаних послуг та виконання вказаних робіт позивач повинен був надати документи, які підтверджують наявність матеріальних та трудових ресурсів.

Як вбачається з пояснень позивача від 12.10.2023 (т. 1, а.с. 127-128) та додаткових пояснень від 20.10.2023 вих. №40/10 (т. 1, а.с. 67-70), роботи виконувались працівниками позивача. у тому числі вальниками лісу, у кількості 28 осіб, що підтверджується штатним розписом та тебелями виходу на роботу. Роботи виконувались бензопилами Штіль в кількості 4 штуки, які були придбані засновником товариства ОСОБА_1 за особисті кошти і передані позивачу безоплатно; трелювання лісу і деревини відбувалось трактором колісним Беларус 892, який перебував в оренді позивача на підставі договору оренди транспортного засобу (трактора) від 01.08.2023, укладеного з гр. ОСОБА_2 .

На підтвердження вказаних обставин позивач надав копію договору оренди транспортного засобу (трактора) від 01.08.2023, акта приймання-передачі транспортного засобу (трактора) від 01.08.2023, свідоцтва на трактор колісний серії НОМЕР_2 , три копії гарантійних книжок на бензопили (дати придбання ОСОБА_4 14.09.2022, 07.10.2022, 10.10.2022).

За висновком відповідача -1 позивач не надав акт виконаних робіт та платіжний документ по оренді трактора, графік роботи трактора, у видаткових накладних на придбання інструментів вказано покупця ОСОБА_1 . Крім того у наданому табелі відображені працівники, інформація про трудові відносини яких з ТОВ «Вербівське» відсутня. Тобто відповідачем-1 зроблено висновок, що позивач не мав матеріальних та трудових ресурсів для здійснення господарських операцій. Відображених у податковій накладній №3 від 30.09.2023.

Надавши оцінку вказаним доказам, суд погоджується з доводами відповідача-1, оскільки сам по собі договір оренди та акт приймання-передачі трактора від 01.08.2023 не підтверджують факт його використання у господарській діяльності позивача.

Також відсутні докази передачі бензопил ОСОБА_1 позивачу.

Щодо табелів обліку робочого часу, то вони також не є достатнім доказом на підтвердження факту роботи працівників позивача.

З огляду на зазначене суд дійшов висновку, що позивач не підтвердив документально наявність матеріальних та трудових ресурсів, а отже рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9805713/45099893 від 27.10.2023 прийнято на законних підставах і скасуванню не підлягає.

У судовому засіданні на пропозицію суду позивач надав додаткові докази, а саме: копію видаткового касового ордеру від 02.10.2023 про оплату орендної плати ОСОБА_2 за оренду трактора за вересень 2023 року у сумі 1500 грн; копію повідомлення про прийняття працівника на роботу від 26.06.2023, у якому зазначені 2 працівника, та квитанцію №2 від 05.07.2023 про його прийняття; копію повідомлення про прийняття працівника на роботу від 21.06.2023, у якому зазначені 4 працівника, та квитанцію №2 від 21.06.2023 про його прийняття; копію акта приймання-передачі основних засобів від 10.10.2023, у якому зазначені бензопилка Штіль MS -361 та знаряддя для косіння підліску MSA 140, FL 101, FR 30; копію акта приймання-передачі основних засобів від 10.11.2023, у якому зазначені 2 бензопилки Штіль MS -361 та видаткову накладну №46158 від 10.11.2023.

Суд зазначає, що згідно 2 Порядку №520 оцінка наданих позивачем документів відноситься до компетенції рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, тому суд не може перебирати на себе вказані повноваження.

Проте вказані документи не були надані відповідачу-1 і їх оцінка останнім не здійснювалась.

Чинне законодавство не містить заборону повторно подати податкову накладну для реєстрації в ЄРПН та у разі зупинення її реєстрації надати повний пакет документів. Отже позивач не позбавлений права повторно направити спірну податкову для реєстрації в ЄРПН.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Надавши оцінку наявним в матеріалах справи письмовим доказам суд дійшов висновку, що позовні вимоги є безпідставними і задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повний текст рішення складений 14 лютого 2024 року.

Суддя Алла РУДЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2024
Оприлюднено16.02.2024
Номер документу116991610
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —580/10815/23

Постанова від 11.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Постанова від 11.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 20.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Рішення від 09.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Рішення від 09.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні