ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/20065/20 Суддя (судді) першої інстанції: Огурцов О.П.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Епель О.В., Файдюка В.В., секретар судового засідання Євгейчук Ю.О., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м.Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 листопада 2022 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Люксон Компані" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби України у м. Києві про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії
В С Т А Н О В И В :
Історія справи.
27.08.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю "Люксон Компані" (надалі - ТОВ "Люксон Компані") звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України (відповідач1), Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (відповідач 2), яким просило визнати протиправними та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 15.06.2020 №№ 1639959/41023202, 1639958/41023202, 1639956/41023202, 1639957/41023202, 1639955/41023202; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 16.06.2019 № 13, від 17.06.2019 №№ 17, 18, 19, від 28.06.2019 № 63 датою їх фактичного надходження.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірні рішення не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, у рішеннях не вказано, яких саме документів позивачем не надано, рішення податкового органу не містять будь-яких мотивів їх ухвалення та не зазначено підстав неврахування наданих позивачем документів та пояснень, а відтак, є протиправними та підлягають скасуванню.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 листопада 2022 р. позовні вимоги задоволено повністю: визнано протиправними та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.06.2020 № 1639959/41023202, № 1639958/41023202, № 1639956/41023202, № 1639957/41023202, № 1639955/41023202; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЮКСОН КОМПАНІ" від 16.06.2019 № 13, від 17.06.2019 № 17, № 18, № 19; від 28.06.2019 № 63 датою її подання.
Приймаючи у справі рішення суд першої інстанції зазначив, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів на підтвердження правомірності свого рішення.
Відповідач-2, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати судове рішення через порушення норм матеріального та процесуального права та прийняти нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що прийняте спірне рішення прийнято у спосіб та в межах наданих відповідачу повноважень, оскільки позивачем не надано документи щодо транспортування товару.
Зокрема, зауважує на наявності в Єдиному державному реєстрі судових рішень ухвала Київського апеляційного суду від 01.03.2021 року у справі №757/50245/20-к, зі змісту якої вбачається, що накладено арешт на майно, яке вилучене під час проведення обшуку 03.11.2020 за адресою: Чернівецька обл., Сокирянський район, м. Новодністровська, квартал 19, буд. 41-А в рамках кримінального провадження №1202000000000712 від 21.07.2020 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.15 ч.4 ст.190 Кримінального кодексу України, проведено обшук, за результатом якого виявлено та вилучено майно, зокрема, але не виключно: печатку з надписом ТОВ «БУДМОНТАЖСЕРВІС І» (код ЄДРПОУ 35866701), печатку з надписом ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 41023202).
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга є необґрунтованою з огляду на таке.
Обставини, встановлені судом.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ТОВ "Люксон Компані" зареєстрований у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 12.12.2016, номер запису: 1 074 102 0000 063788, перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у м. Києві (дата взяття на облік: 12.12.2016; номер взяття на облік: 16767).
Датою реєстрації Позивача як платника податку на додану вартість є 01.01.2017, ІПН відповідно до реєстру платників ПДВ - 410232026593.
Основним видом економічної діяльності за КВЕД Позивача є код КВЕД 52.24 Транспортне оброблення вантажів.
Апеляційним судом встановлено, що між ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» та Товариством з обмеженою відповідальністю «БУДМОНТАЖСЕРВІС І» (надалі - ТОВ «БУДМОНТАЖСЕРВІС І»; код ЄДРПОУ 35876701), укладений Договір на виконання робіт № 24/05/19-1417 від 24.05.2019 р., предметом якого є зобов`язання ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» власними та залученими силами виконати роботи з нанесення малюнків (аерографія), а ТОВ «БУДМОНТАЖСЕРВІС І» зобов`язується прийняти та оплатити виконані роботи згідно з умовами Договору.
Відповідно до Договору ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» виконав роботи ТОВ «БУДМОНТАЖСЕРВІС І», що підтверджує акт здачі-приймання робіт:
- № 384 від 28 червня 2019 року на суму 300 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 50 000,00 грн., на що і була виписана податкова накладна № 63 від 28 червня 2019 р. на суму 300 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 50 000,00 грн.
Оплата за роботи ще не надійшла.
Ці роботи TOB «ЛЮКСОН КОМПАНІ» були виконані власними та залученими силами за участі Товариства з обмеженою відповідальністю «БЛЕК ПЕППЕР», з яким був укладений Договір підряду № 01/08 від 15.08.2018 р. Про виконані роботи свідчить акт надання послуг № 13 від 10.12.2018 р.
Окрім того, у штаті ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» на момент виконання робіт працювало 32 співробітника.
Крім того, між ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» та ТОВ «БУДМОНТАЖСЕРВІС І» укладений Договір поставки № 20/06/18-1 від 20.06.2018 р., предметом якого є зобов`язання ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» поставити та передати у власність товари, а ТОВ «БУДМОНТАЖСЕРВІС І» зобов`язується прийняти та оплатити поставлений товар згідно з умовами Договору.
Відповідно до Договору ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» поставив товар ТОВ БУДМОНТАЖСЕРВІС І», що підтверджує видаткова накладна:
1)№ 343 від 17 червня 2019 року на суму 108 003,19 грн., в т.ч. ПДВ 18 000,53 грн., на що і була виписана податкова накладна № 19 від 17 червня 2019 року на суму 108 003,19 грн., в т.ч. ПДВ 18 000,53 грн. Оплата за товар ще триває.
Для виконання поставки за видатковою накладною № 343 від 17 червня 2019 року ТОВ ЛЮКСОН КОМПАНІ» придбав товар у:
-Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМЕТ» на підставі Договору поставки № 20190530 від 30.05.2019 р., рахунка-фактури № 885 від 30.05.2019 р., Видаткової накладної № 610 від 14.06.2019 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
-Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «СПЕКТР ХІМ» на підставі рахунка-фактури № 3847 від 16.07.2018 р., Видаткової накладної № 2023 від 17.07.2018 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
-ТОВ «БУДМОНТАЖСЕРВІС 1» на підставі Договору поставки № 01/06/18-1 від 01.06.2018р., Видаткових накладних № 8 від 31.01.2019 р., № 3 від 04.01.2019 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
Щити опалубки були виготовлені ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» самостійно для цього були використані матеріали придбані у Приватного підприємства «ТВВ ПРОМЕТ» на підставі рахунка-фактури № СФ-0000153 М від 15.04.2019 р., Видаткової накладної № РН-0000014 від 15.04.2019 р. та Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ 2015» на підставі рахунка-фактури № БТ-ВД-Б-0003691 від 27.03.2019 та Видаткової накладної № БТ-ВД-0104.00001 від 01.04.2019 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
-Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРРОСТЕХНОЛОГІЇ» на підставі рахунка-фактури № ОСФ-018911 від 03.07.2018 р., Видаткової накладної № У-17/7-33 від17.07.2018 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
-Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАРТІС» на підставі рахунка-фактури № 27795 від 19.06.2018 р., Видаткової накладної № 15850 від 26.06.2018 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
2)№ 328 від 17 червня 2019 року на суму 154 819,40 грн., в т.ч. ПДВ 25 803,23 грн., на що і була виписана податкова накладна № 18 від 17 червня 2019 р. на суму 154 819,40 грн., в т.ч. ПДВ 25 803,23 грн.
Оплата за товар ще триває.
Для виконання поставки за видатковою накладною № 328 від 17 червня 2019 року ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» придбав товар у:
-Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДИНГ ТРЕЙД» на підставі рахунка-фактури № У-000005426 від 25.03.2019 р., Видаткової накладної № У-000002630 від 26.03.2019 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
-Щити опалубки були виготовлені ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» самостійно для цього були використані матеріали придбані у Приватного підприємства «ТВВ ПРОМЕТ» на підставі рахунка-фактури № СФ-0000153 М від 15.04.2019 р., Видаткової накладної № РН-0000014 від 15.04.2019 р. та Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ 2015» на підставі рахунка-фактури №БТ-ВД-Б-0003691 від 27.03.2019 р. та Видаткової накладної № БТ-ВД-0104.00001 від 01.04.2019 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
3)№ 326 від 17 червня 2019 року на суму 1 381 340,48 грн., в т.ч. ПДВ 230 223,41 грн., на що і була виписана податкова накладна № 17 від 17 червня 2019 року на суму 1 381 340,48 грн., в т.ч. ПДВ 230 223,41 грн.
Оплата за товар ще триває.
Для виконання поставки за видатковою накладною № 326 від 17 червня 2019 року ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» придбав товар у:
-Приватного акціонерного товариства «АСФАЛЬТОБЕТОННИЙ ЗАВОД «АБ СТОЛИЧНИЙ» на підставі рахунка-фактури № 3150 від 02.10.2018 р., Видаткової накладної № 6802 від 05.10.2018 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
-Приватного підприємства «АКЦЕТБУД» на підставі рахунка-фактури № СФ-0000046 М від 19.03.2019 р., Видаткової накладної № РН-0000024 від 22.03.2019 р. та відповідної Товаро-транспортної накладної. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
-ТОВ «БУДМОНТАЖСЕРВІС 1» на підставі Договору поставки № 01/06/18-1 від 01.06.2018 р., Видаткових накладних № 4 від 08.01.2019 р., № 3169 від 29.10.2018 р., № 3 від 04.01.2019 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
- Приватного підприємства «НВП «ФІКСАТОР» на підставі рахунка-фактури № 15-04/1 від15.04.2019 р., Видаткової накладної № 17-04/2 від 17.04.2019 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
-Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДИНГ ТРЕЙД» на підставі рахунка-фактури № У-000005426 від 25.03.2019 р., рахунка-фактури № У-000023013 від13.12.2018 р., Видаткової накладної № У-000002630 від 26.03.2019 р., Видаткової накладної № У-000012453 від 14.12.2018 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
- Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНІ ТЕНОЛОГІЇ 2015» на підставі рахунка-фактури № СХ-00011284 від 29.10.2018 р., Видаткової накладної № СХ-0111.014 від 01.11.2018 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
- Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТР КРІПЛЕННЯ-АДЕЛЬ» на підставі рахунка-фактури № СФ-0002715 від 07.09.2018 р., Видаткової накладної № РН-0002029 від 10.09.2018 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
- Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛІТ-ЕДЕЛЬВЕЙС» на підставі рахунка-фактури № 230 від 25.09.2018 р., Видаткової накладної № 141 від 27.09.2018 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
- Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕМП-2000» на підставі рахунка-фактури № 2493 від 20.08.2018 р., Видаткової накладної № 2485 від 20.08.2018 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
-Щити опалубки були виготовлені ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» самостійно для цього були використані матеріали придбані у Приватного підприємства «ТВВ ІТРОМЕТ» на підставі рахунка-фактури №СФ-0000153 М від 15.04.2019 р., Видаткової накладної № РН-0000014 від 15.04.2019 р. та Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ 2015» на підставі рахунка-фактури № БТ-ВД-Б-0003691 від 27.03.2019 р. та Видаткової накладної № БТ-ВД-0104.00001 від 01.04.2019 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
-Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕКОРА ІНВЕСТ» на підставі Договору № 41023202 від 02.01.19р., видаткових накладних № РН-0001724 від 09.10.2019 р., № РН-0001726 від 09.10.2019 р. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
4)№ 329 від 16 червня 2019 року на суму 339 071,50 грн., в т.ч. ПДВ 56 511,92 грн., на що і була виписана податкова накладна № 13 від 16 червня 2019 року на суму 339 071,50 грн., в т.ч. ПДВ 56 511,92 грн.
Оплата за товар ще триває.
Для виконання поставки за видатковою накладною № 329 від 16 червня 2019 року ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» придбав товар у Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕТОН КОМПЛЕКС» на підставі Договору № 106/18-П від 26.06.2018 р., видаткової накладної № 5/41344 від 05.06.2019 р., видаткової накладної №5/35282 від 16.05.2019 р., видаткової накладної № 5/25130 від 20.04.2019 р. та відповідних товарно-транспортних накладних. Оплата за товар була сплачена в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення, банківські виписки.
Товар було відвантажено покупцеві орендованою технікою, взятою у Товариства з обмеженою відповідальністю «СТУДЕНТСЬКІ МЕРЕЖІ». Для заправки техніки було придбане дизельне паливо в Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛОГІЧНА ПАЛИВНА КОМПАНІЯ».
Окрім того, у штаті ТОВ «ЛЮКСОН КОМПАНІ» працювало 28 водіїв автотранспортних засобів.
Так, ТОВ"ЛЮКСОН КОМПАНІ" за наслідками господарської діяльності по операціях з Товариством з обмеженою відповідальністю «БУДМОНТАЖСЕРВІС І» відповідно до договору від 24.05.2019 № 24/05/19-1417 на виконання робіт на виконання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, було складено податкові накладні від 16.06.2019 № 13, від 17.06.2019 №№ 17, 18, 19, від 28.06.2019 № 63 щодо виконання робіт з нанесення малюнків (аерографії).
Але, відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних документи прийнято, але його реєстрація зупинена, оскільки: «…платник податку, яким подано для реєстрації в ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій…».
В той же час, позивачу було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛЮКСОН КОМПАНІ" направило до контролюючого органу пояснення з копіями відповідних документів на підтвердження господарських операцій.
Однак, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 15.06.2020 №№ 1639959/41023202, 1639958/41023202, 1639956/41023202, 1639957/41023202, 1639955/41023202 про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити).
Вказані обставини підтверджені належними, достатніми та допустимими доказами і не є спірними.
Нормативно-правове обґрунтування.
Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.1.1. ст.1 Податкового кодексу України даний кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п. 201.16 ст. 201 ПК України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 1165 чинний на день постановлення рішень).
Відповідно до п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з вимогами п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165), податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Згідно з вимогами п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
За приписами п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Додатками № 1 та № 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.
Відповідно до вимог п. 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог п. 25 Порядку № 1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність / невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з вимогами п. 44-46 Порядку № 1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Крім того, наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 р. затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків в ЄРПН (далі - Порядок № 520).
Пунктами 2-7 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно пунктів 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Висновки суду в межах доводів апеляційної скарги.
З огляду на викладене вбачається, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку.
Верховний Суд неодноразово висловлював позицію, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.
Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
Отже, контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
При цьому, колегія суддів враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 16 лютого 2023 року у справі № 380/7648/22, зокрема, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Отож предметом розгляду у цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між Позивачем та його контрагентами.
Матеріалами справи підтверджено, що Позивачем надано контролюючому органу первинні документи, які підтверджують та розкривають суть господарських операцій з контрагентом ТОВ «БУДМОНТАЖСЕРВІС І» щодо здійснення послуг, на виконання яких складено податкові накладні.
Платником податків надано до податкового органу первинні документи, які на його переконання є належними та достатніми для підтвердження здійснення ним господарських операцій.
Суд також звертає увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Однак, зі змісту Квитанцій не вбачається конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
Факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Так, матеріалами справи підтверджено, що позивачем подавались до контролюючого органу пояснення щодо наявності підстав реєстрації податкових накладних, що підтверджено квитанціями відповідача про їх прийняття.
Проте, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на зазначені документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація яких зупинена, було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
При цьому, зі змісту спірних рішень не вбачається, яких саме документів йому не вистачає.
Посилання відповідача на наявність кримінального провадження колегія суддів не приймає з огляду на відсутність у цьому провадженні вироку, та враховуючи, що ця подія не була підставою для прийняття спірних рішень з огляду на час її виникнення.
З огляду на все вищезазначене, колегія суддів вважає, висновок суду першої інстанції, що позовні вимоги є обґрунтованими, є правильним, відповідачем не доведено належними, достатніми та допустимими доказами правомірність спірних рішень.
При цьому, колегія суддів враховує висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 05.01.2021 у справі № 640/10988/20, що навіть, якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, проте не виконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядком № 1165 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.
При цьому, перевіряючи рішення суду першої інстанції у межах апеляційної скарги, судова колегія також зазначає, що відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 р. на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тож, застосування в цій справі способу захисту порушеного права Позивача шляхом зобов`язання ДПС зареєструвати подані позивачем податкових накладних в ЄРПН не є втручанням в його дискреційні повноваження та відповідає завданням адміністративного судочинства, регламентованим ст. 2 КАС України.
Аналогічний підхід щодо обрання способу захисту порушеного права застосовано Верховним Судом у постановах від 31.01.2018 у справі № 825/849/17 та від 06.03.2018 у справі № 826/4475/16.
Разом з тим, у рішенні від 30.01.2003 N 3-рп/2003 Конституційний Суд України зазначив, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
Крім того, у рішенні від 10.04.2008 у справі «Вассерман проти Росії» Європейський суд з прав людини також наголосив на тому, що засіб юридичного захисту, якого вимагає стаття 13, має бути «ефективним» як з практичної, так і з правової точки зору, тобто таким, що або запобігає стверджуваному порушенню чи його повторенню в подальшому, або забезпечує адекватне відшкодування за те чи інше порушення, яке вже відбулося.
Щодо інших доводів апелянта колегія суддів враховує рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».
Згідно зі ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, судом першої інстанції повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, відповідно до вимог ст. 242 КАС України.
Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, оскільки судом апеляційної інстанції не здійснено зміни або скасування рішення суду, то відповідно до ст. 139 КАС України, понесені відповідачем та апелянтом у цій справі судові витрати перерозподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м.Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 листопада 2022 р.- залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 листопада 2022 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Люксон Компані" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби України у м. Києві про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Колегія суддів: О.В. Карпушова
О.В. Епель
В.В. Файдюк
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2024 |
Оприлюднено | 16.02.2024 |
Номер документу | 116992831 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні