Справа № 307/360/24
Провадження №1-кп/307/25/24
УХВАЛА
14 лютого 2024 року м. Тячів
Тячівський районний суд Закарпатської області у складі: головуючого-судді ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , обвинуваченої ОСОБА_4 , її захисника ОСОБА_5 , розглянувши у підготовчому судовому засіданні в залі суду в м. Тячів клопотання прокурора відділу нагляду за додержанням законів органами Бюро економічної безпеки України Закарпатської обласної прокуратури ОСОБА_3 про звільнення від кримінальної відповідальності у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 72023071250000040 від 04.12.2023 року за підозрою ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки с. Дулове, мешканки АДРЕСА_1 , головного бухгалтера ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання», раніше не судимої, у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 212, ч. 1 ст. 212-1 КК України.
ВСТАНОВИВ:
31 січня 2024 року від Закарпатської обласної прокуратури до Тячівського районного суду Закарпатської області надійшло клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності на підставі ч. 4 ст. 212, ч. 4 ст. 212-1 КК України ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 212, ч. 1 ст. 212-1 КК України, відомості про яке внесено до ЄРДР № 72023071250000040 від 04.12.2023.
Досудовим розслідуванням встановлено, що Державне підприємство «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» (код ЄДРПОУ 14310804) (далі ДП «ЗВВО», Підприємство) 13.01.1992 зареєстровано Тячівською районною державною адміністрацією (номер запису про державну реєстрацію № 13191200000002024 від 20.08.2007), основний вид діяльності на теперішній час надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна. З 23.06.2000 Підприємство зареєстроване у контролюючих органах Закарпатської області як платник єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі єдиний внесок).
Згідно з наказу «О приеме на работу» від 05.09.2008 № 158/12 на посаду головного бухгалтера ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» з 05.09.2008 призначено ОСОБА_4 .
Під час здійснення своєї професійної діяльності ОСОБА_4 керувалася статутом ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» (у редакціях від 2012, 2020 та 2021 років), а також посадовою інструкцією головного бухгалтера ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання», яка 16.02.2009 затверджена генеральним директором Підприємства ОСОБА_6 , та посадовою інструкцією головного бухгалтера ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» № 2/5, яка затверджена директором Підприємства ОСОБА_7 , з якими її під особистий підпис ознайомлено, та якими визначено функціональні обов`язки, права і відповідальність ОСОБА_4 як головного бухгалтера ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання».
У відповідності до п. 6.2. розділу 6 «Права та обов`язки Підприємства» статуту ДП «ЗВВО» у редакції від 2012 та 2020 років Підприємство зобов`язане забезпечувати своєчасну сплату податків та інших відрахувань згідно із законодавством, а також сплату внесків в порядку та розмірах, визначених Концерном, а також відповідно до пп. 2 розділу 5 «Права та обов`язки Підприємства» статуту ДП «ЗВВО» у редакції від 2021 року Підприємство зобов`язане у встановленому чинним законодавством України порядку здійснювати сплату податків, зборів та інших обов`язкових платежів, відрахувань від чистого прибутку.
У відповідності до розділу II «Функціональні обов`язки» посадових інструкцій головного бухгалтера ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» на головного бухгалтера Підприємства покладено виконання наступних обов`язків:
здійснює організацію бухгалтерського обліку господарсько-фінансової діяльності і контроль за економічним використанням матеріальних і фінансових ресурсів;
формує згідно із діючим законодавством про бухгалтерський облік облікову політику, виходячи із структури і особливостей діяльності підприємства, необхідності забезпечення його фінансової стійкості;
очолює роботу по підготовці і прийняттю робочого плану рахунків, форм первинних облікових документів, які застосовуються для оформлення господарських операцій, по яким не передбачені типові форми, розробці форм документів внутрішньої бухгалтерської звітності, а також забезпеченню порядку проведення інвентаризації, контролю за проведенням господарських операцій, дотримання технології обробки бухгалтерської інформації і порядку документообігу;
забезпечує раціональну організацію бухгалтерського обліку і звітності на підприємстві і в його підрозділах на основі максимальної централізації обліково-обчислювальних робіт і використання сучасних технічних засобів і інформаційних технологій, прогресивних форм і методів обліку і контролю, формування і своєчасне представлення повної і достовірної бухгалтерської інформації про діяльність підприємства, його майновий стан, прибутки і витрати, а також розробку і здійснення міроприємств, направлених на зміцнення фінансової дисципліни;
організовує облік майна, обов`язків і господарських операцій поступаючих основних засобів, товарно-матеріальних цінностей і грошових коштів, своєчасне відображення на рахунках бухгалтерського обліку операцій, пов`язаних з їх рухом, облік витрат виробництва і звернення, виконання кошторисів витрат реалізації продукції, виконання робіт (послуг), результатів господарсько-фінансової діяльності підприємства, а також фінансових розрахункових, кредитних операцій;
забезпечує законність, своєчасність і правильність оформлення документів, складання економічно обґрунтованих звітів, калькуляцій собівартості продукції робіт (послуг), які виконуються, розрахунки по заробітній платі, правильне начислення і перечислення по податків і зборів, у регіональні і місцеві бюджети, страхові платежі і державні в небюджетні соціальні фонди, платежів у банківські установи, засоби на фінансування капітальних вкладень, погашення в установлені терміни заборгованості банкам по позикам, а також відчислення засобів на матеріальне стимулювання робітників підприємства;
здійснює контроль за дотриманням порядку оформлення первинних і бухгалтерських документів, розрахунків і платіжних зобов`язань, витрачання фонду заробітної плати, за встановленням посадових окладів працівникам підприємства, проведенням інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей і грошових коштів, перевірок організації бухгалтерського обліку, а також звітності документальних ревізій в підрозділах підприємства;
бере участь у проведенні економічного аналізу господарсько-фінансової діяльності підприємства по даним бухгалтерського обліку і звітності з метою виявлення зовнішньо-господарських, резервів, усунення втрат і невиробничих затрат;
приймає заходи по запобіганню недостачам, незаконного витрачання грошових коштів і товарно-матеріальних цінностей, порушень фінансового і господарського законодавства. Бере участь в оформленні матеріалів по недостачах і розкраданнях грошових коштів і товарно-матеріальних цінностей, контролює передачу в необхідних випадках цих матеріалів в слідчі і судові органи.
Приймає заходи по накопиченню фінансових коштів для забезпечення фінансової стійкості підприємства;
здійснює взаємодію з банками по питаннях розміщення вільних фінансових коштів на банківських депозитних вкладах (сертифікатах) і придбання високо ліквідних державних коштовних паперів, контроль за проведенням облікових операцій з депозитними і кредитними договорами, коштовними паперами. Веде роботу по забезпеченню строгого дотримання штатної, фінансової і касової дисципліни, кошторисів адміністративно-господарських і інших витрат, законності списання з рахунків бухгалтерського обліку недостач, дебіторської заборгованості і інших втрат, збереження бухгалтерських документів, оформлення і здачі їх в установленому порядку в архів. Бере участь в розробці і впровадженні раціональної планової і облікової документації, прогресивних форм і методів ведення бухгалтерського обліку на основі вживання сучасних засобів обчислювальної техніки.
забезпечує складання балансу і оперативних звідних звітів про доходи і витрати засобів, про використання бюджету, іншу бухгалтерську і статистичну звітність, вистава їх в установленому порядку відповідні органи.
надає методичну допомогу працівникам підрозділів підприємства по питаннях бухгалтерського обліку, контролю, звітності і економічного аналізу.
керує працівниками бухгалтерії.
Таким чином, ОСОБА_4 , перебуваючи з 05.09.2008 на посаді головного бухгалтера ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання», будучи його службовою особою у розумінні положень ч. 3 ст. 18 КК України у зв`язку із здійсненням адміністративно-господарських та організаційно-розпорядчих функцій, була відповідальною за ведення бухгалтерського обліку Підприємства з дотриманням єдиних методологічних засад, встановлених законодавством про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, у тому числі за повноту і своєчасність нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
З метою належного виконання покладених на головного бухгалтера Підприємства посадових обов`язків щодо подання контролюючим органам звітності про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та його сплати ОСОБА_4 використовувала електронні ключі підпису директора та головного бухгалтера ДП «ЗВВО», доступ до яких був виключно у неї, а також розпоряджалася коштами, які поступали на його банківські рахунки та банківські рахунки філій «Механічний завод» (код ЄДРПОУ 38168072) та «Автотранспортне підприємство» (код ЄДРПОУ 22088886) ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання», через які здійснювалась практично уся господарська діяльність Підприємства та банківські рахунки яких використовувались для розрахунків за фінансово-господарськими зобов`язаннями Державного підприємства «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання».
У відповідності до п. 2. ст. 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI (далі Закон) єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Пунктом 1 частини 1 статті 4 Закону визначено, що платниками єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування є роботодавці, у тому числі підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою-підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Згідно з ч. 2 ст. 6 Закону платник єдиного внеску серед іншого зобов`язаний:
своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску
вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством;
подавати звітність, у тому числі про основне місце роботи працівника, про нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених відповідно до цього Закону, у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки та порядку, встановлені Податковим кодексом України. Форма, за якою подається звітність про нарахування єдиного внеску у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку), встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом та Фондом загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
У відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у п. 1 (крім абз.7), ч. 1 ст. 4 цього Закону, на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
Згідно з ч. 5 ст. 8 Закону єдиний внесок для платників, зазначених у ст.4 цього Закону, встановлюється у розмірі 37,96% (до 31.12.2015) та у розмірі 22 %.
Частиною 8 статті 9 Закону передбачено, що платники єдиного внеску зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
При цьому платники, зазначені у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, під час кожної виплати заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок, одночасно з видачою зазначених сум зобов`язані сплачувати нарахований на ці виплати єдиний внесок у розмірі, встановленому для таких платників (авансові платежі). Винятком є випадки, якщо внесок, нарахований на ці виплати, вже сплачений у строки, встановлені абзацом першим цієї частини, або за результатами звірення платника з податковим органом за платником визнана переплата єдиного внеску, сума якої перевищує суму внеску, що підлягає сплаті, або дорівнює їй. Кошти перераховуються одночасно з отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі. При цьому фактичним отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення) вважається отримання відповідних сум готівкою, зарахування на рахунок одержувача, перерахування за дорученням одержувача на будь-які цілі, отримання товарів (послуг) або будь-яких інших матеріальних цінностей у рахунок зазначених виплат, фактичне здійснення з таких виплат відрахувань згідно із законодавством або виконавчими документами чи будь-яких інших відрахувань.
Згідно з ч. 5 ст. 9 Закону сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки податкових органів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування або на єдиний рахунок, крім єдиного внеску, який сплачується в іноземній валюті розташованими за межами України підприємствами, установами, організаціями (у тому числі міжнародними) за працюючих у них громадян України та громадянами України, які працюють або постійно проживають за межами України, відповідно до договорів про добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування.
При цьому, єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов`язаннями із сплати єдиного внеску, зобов`язань із сплати податків, інших обов`язкових платежів, передбачених законом, або зобов`язань перед іншими кредиторами зобов`язання із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов`язаннями, крім зобов`язань з виплати заробітної плати (доходу) (ч. 12 ст. 9 Закону).
Разом з тим, головний бухгалтер Державного підприємства «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» ОСОБА_4 , діючи у порушення вищеописаних положень законодавства, усвідомлюючи покладену на неї відповідальність щодо правильного та своєчасного перерахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, діючи протиправно та передбачаючи настання суспільно-небезпечних наслідків у вигляді ненадходження грошових коштів до фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, бажаючи їх настання, достовірно знаючи, що зобов`язання із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов`язаннями, маючи реальну можливість їх сплатити у повному обсязі, умисно, шляхом часткової несплати зобов`язань, нарахованих згідно наданої страхувальником звітності про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, ухилилася від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у значних розмірах.
Так, ОСОБА_4 , обіймаючи посаду головного бухгалтера ДП «ЗВВО» та будучи відповідальною за сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, перебуваючи на своєму робочому місці за адресою: вул. Заводська, буд. 8 в смт. Дубове Тячівського району Закарпатської області, в період часу з листопада 2013 року по липень 2023 року, будучи розпорядником безготівкових коштів, які надходили за результатами здійснення фінансово-господарської діяльності Підприємства упродовж зазначеного період часу на його банківські рахунки, які відкриті в АТ КБ «ПриватБанк» та АТ «Райффайзен Банк», та банківські рахунки філій «Механічний завод» та «Автотранспортне підприємство» ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання», які відкрито в АТ КБ «ПриватБанк», не сплатила єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 1 988901,64 грн, при цьому використавши грошові кошти, що підлягали сплаті одночасно з отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення) на господарські та інші потреби Підприємства, які не мають пріоритет перед усіма іншими зобов`язаннями.
Зокрема, досудовим слідством встановлено, що за період часу з листопада2013року полипень 2023року Державнепідприємство «Закарпатськевертолітне виробничеоб`єднання» здійснювало активну фінансово-господарську діяльність, насамперед через свої філії «Механічний завод» та «Автотранспортне підприємство», а суми витрачених Підприємством у вказаний період коштів значно перевищували суми з єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування товариства, які підлягали до сплати.
Так, протягом зазначеного періоду часу на банківські рахунки ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» та філій «Механічний завод» та «Автотранспортне підприємство» ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» у цілому надійшло 16894803,8 грн в основному за рахунок отримання орендної плати та реалізації товарів, з них1 650 856,37 грн на банківські рахунки ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання», які відкрито в АТ КБ «ПриватБанк» та АТ «Райффайзен Банк», 15207247,47 грн на банківський рахунок філії «Механічний завод» ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання», який відкрито в АТ КБ «ПриватБанк», та 36700 грн на банківські рахунки філії «Автотранспортне підприємство» ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання», які відкрито в АТ КБ «ПриватБанк».
При цьому, за вказаний період часу з банківських рахунківДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» та філій «Механічний завод» та «Автотранспортне підприємство» ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» було витрачено в цілому 11607273,6 грн в основному за рахунок зняття готівки, проведення закупівель та повернення наданої фінансової допомоги, з них 1 654 358,47 грн було витрачено з банківських рахунків ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання», 9896214,31 грн з банківського рахунка філії «Механічний завод» ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» та 56 700,84 грн з банківських рахунків філії«Автотранспортне підприємство» ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання».
З огляду на викладене, головний бухгалтер ДП «Закарпатське виробниче вертолітне об`єднання`Черевко Г.Ю., будучи службовою особою, на яку покладено обов`язок зі сплати єдиного внеску, достовірно знаючи про наявність на банківських рахунках ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» та філії «Механічний завод» та «Автотранспортне підприємство»
ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» безготівкових коштів в достатньому для цього розмірах, всупереч п. 8 ст. 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», у період часу з листопада 2013 року по липень 2023 року умисно ухилилася від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у загальній сумі 1 988901,64 грн, що призвело до фактичного ненадходження до фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування коштів у значних розмірах.
Таким чином, ОСОБА_4 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 212-1 КК України, а саме в умисному ухиленні від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування,вчиненому службовою особою підприємства, що призвело до фактичного ненадходження до фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування коштів у значних розмірах.
Разом з цим, у період часу з листопада 2013 року по липень 2023 року ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді головного бухгалтера ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання», будучи відповідальною за ведення бухгалтерського обліку Підприємства з дотриманням єдиних методологічних засад, встановлених законодавством про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, у тому числі за повноту і своєчасність нарахування, обчислення та сплати податку на додану вартість, податку на доходи фізичних осіб, земельного податку та військового збору, умисно ухилилася від їх сплати, що призвело до фактичного ненадходження до бюджетів коштів у великих розмірах.
Так, ОСОБА_4 , будучи відповідальною у період часу з 01.01.2013 по 19.07.2023 за правильність обчислення та своєчасність сплати до державного бюджету податку на додану вартість (далі ПДВ), формувала та шляхом накладення електронних підписів головного бухгалтера та директора ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання», які перебували виключно у її користуванні, подавала контролюючому органу податкову звітність зі сплати ПДВ, у якій останньою було визначила податкові зобов`язання ДП «ЗВВО» у загальній сумі 4356448 грн (за 2013 рік 394226 грн, за 2014 153 019 грн,за 2015 173 413 грн, за 2016 рік 602 311 грн,
за 2017 рік 340 924 грн,за 2018 рік 378 106 грн, за 2019 рік 685 486 грн,
за 2020 рік 644 054 грн, за 2021 рік 447 253 грн, за 2022 рік 337 293 грн, за січень вересень 2023 року 200 363 грн).
Разом з цим, відповідні податкові накладні з ПДВ для їх подальшої реєстрації контролюючим органом головним бухгалтером Підприємства ОСОБА_4 подавалися лише за період часу з 01.01.2013 по 31.03.2017 на загальну суму 998530,6 грн податку на додану вартість.
Окрім цього, за результатами співставлення даних Єдиного реєстру податкових накладних (далі ЄРПН) та податкової звітності з ПДВ, яка подавалася головним бухгалтером ДП «Закарпатське вертолітне виробниче ОСОБА_8 , встановлено, що протягом періоду часу з січня 2013 року по липень 2023 року Підприємство щомісяця відображало позитивне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та податкового кредиту, що підлягало сплаті до державного бюджету в строки встановлені ст. 203.1 Податкового кодексу України.
Водночас з квітня 2017 року Підприємство не здійснювало реєстрацію податкових накладних або розрахунків коригування податкових накладних в ЄРПН, оскільки показник реєстраційного ліміту ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» був від`ємним (станом на 19.10.2023 1808003грн).
Відповідно до пункту 200.2 статті 200 Податкового кодексу України при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.
Відповідно до пункту 203.1 статті 202 Податкового кодексу України податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Згідно пункту 203.2 статті 203 Податкового кодексу України, сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.
Таким чином, ОСОБА_4 , діючи в порушення п. 203.2 ст. 203 Податкового кодексу України, не сплатила у повному обсязі до державного бюджету податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів на загальну суму 1827823 грн.
Окрім цього, відповідно до п.14.1.180 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, податковим агентом щодо податку на доходи фізичних осіб та військового збору є юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов`язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.
Відповідно до пункту 167.1 статті 167 Податкового кодексу України, ставка податку на доходи фізичних осіб становить 18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) (крім випадків, визначених у пунктах 167.2-167.5 цієї статті) у тому числі, але не виключно у формі: заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв`язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами.
Згідно з підпунктом 168.1.2 пункту 168.1 статті 168 Податкового кодексу України податок на доходи фізичних осібсплачується (перераховується) до відповідного бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки, небанківські надавачі платіжних послуг приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання платіжної інструкції на перерахування цього податку до відповідного бюджету або платіжної інструкції на зарахування коштів у сумі цього податку на єдиний рахунок, визначений статтею 35-1 цього Кодексу.
Підпунктом 168.1.5 пункту 168.1 статті 168 Податкового кодексу України передбачено, що у разі коли оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені цим Кодексом для місячного податкового періоду.
Відповідно до п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
1.1. Платниками збору є особи, визначені пунктом 162.1 статті 162 цього Кодексу.
1.2. Об`єктом оподаткування збором є доходи, визначені статтею 163 цього Кодексу.
1.3. Ставка збору становить 1,5 відсотка від об`єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 цього пункту.
1.4. Нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються в порядку, встановленому розділом IV цього Кодексу, з урахуванням особливостей, визначених підрозділом 1 цього розділу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 цього пункту.
1.5. Відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) збору до бюджету є особи, визначені у статті 171 цього Кодексу.
1.6. Платники збору зобов`язані забезпечувати виконання податкових зобов`язань у формі та спосіб, визначені статтею 176 цього Кодексу.
Згідно з пунктом 171.1 статті 171 Податкового кодексу України особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є роботодавець, який виплачує такі доходи на користь платника податку.
Крім того, платники військового збору зобов`язані забезпечувати виконання податкових зобов`язань у формі та спосіб, визначені статті 176 ПКУ для податку на доходи фізичних осіб.
Відповідно до п. 179.7 ст. 179 Податкового кодексу України фізична особа зобов`язана самостійно до 1 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену в поданій нею податковій декларації про майновий стан і доходи.
Всупереч вказаним положенням Податкового кодексу України,зокрема підпункту 168.1.2 пункту 168.1 статті 168, пп. 1.4 п. 16 прім. 1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, головний бухгалтер ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» ОСОБА_4 умисно ухилилася від сплати податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковим агентом із доходів платника податку у вигляді заробітної плати, на загальну суму 785636,56грн. та військового збору у розмірі 10134,35грн.
Більш того, досудовим розслідуванням встановлено, що ДП«Закарпатське виробниче вертолітне об`єднання» на праві постійного користування належить 5 земельних ділянок із наступними кадастровими номерами: № 2124455600:06:001:0194 площею 5,2500 га, № 2124455600:06:001:0113 площею 13,8732 га; № 2124482800:01:002:0132 площею 2,8600 га,
№ 2124483200:05:001:0018 площею 1,1500 га та № 2124483200:05:001:0017 площею 2,5700 га.
Згідно з п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Згідно з п. 287 ст. 287 Податкового кодексу України, власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Відповідно до п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України, податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
На підставі вказаних норм законодавства службовими особами ДП«Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» впродовж 2013-2023 року нараховувались суми згідно поданих податкових декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), що підлягали до сплати щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Однак, ОСОБА_4 , діючи в порушення п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України умисно ухилилася від сплати у повному обсязі до місцевих бюджетів земельного податку з юридичних осіб на загальну суму 4887911,04 грн.
При цьому, вищеописані дії головного бухгалтера ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» ОСОБА_4 з ухилення від сплати податку на додану вартість, податку на доходи фізичних осіб, земельного податку та військового збору мали місце в умовах, коли остання достовірно знала про наявність на рахунках Підприємства грошових коштів, які могли б бути спрямовані на їх сплату.
З огляду на викладене, головний бухгалтер ДП «Закарпатське виробниче вертолітне об`єднання`Черевко Г.Ю., будучи службовою особою, на яку покладено обов`язок зі сплати податку на додану вартість, податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати, військового збору та земельного податку з юридичних осіб всупереч вимог ст.180-211, ст.162-179, пп. 266.1.1 п. 266.1,
пп. 266.3.1, пп. 266.3.3 п. 266.3, пп. 266.7.5 п.266.7, пп.266.8.1 п.266.8,
пп. 266.10.1 п. 266.10 ст. 266, п.269.1 ст.269, п.270.1 ст.270, п.271.1 ст.271,
п.274.1, п.274.2 ст.274, п.285.1, п.285.2 ст.285, п.286.1, п.286.2 ст.286, п.287.3 ст.287Податкового кодексу України умисно ухилилася від їх сплати у загальній сумі 7 511504,95 грн., що призвело до фактичного ненадходження до бюджетів коштів у великих розмірах.
Таким чином, ОСОБА_4 обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 212 КК України, а саме в умисному ухиленні від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчиненому службовою особою підприємства, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у великих розмірах.
У сукупності ОСОБА_4 скоїла злочини, передбачені ч.1 ст.212-1, ч.2ст.212 КК України, тобто умисне ухилення від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, вчинене службовою особою підприємства, що призвело до фактичного ненадходження до фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування коштів у значних розмірах, а також умисне ухилення від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчиненому службовою особою підприємства, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у великих розмірах.
ОСОБА_4 29.01.2024 було повідомлено про підозру у вчиненні нею кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 212, ч. 1 ст. 212-1 ККУкраїни.
У підготовчому судовому засіданні прокурор клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності ОСОБА_4 підтримав та просив його задовольнити. Враховуючи те, що ОСОБА_4 вчинила діяння, передбачені ч. 2 ст. 212, ч. 1 ст. 212-1 КК України і до притягнення її до кримінальної відповідальності добровільно сплатила податки, збори (обов`язкові платежі), а також відшкодувала шкоду завдану державі їх несвоєчасною сплатою (фінансові санкції, пеня), тобто повністю відшкодувала шкоду, завдану державі, тому на підставі ч. 4 ст. 212, ч. 4 ст. 212-1 КК України підлягає звільненню від кримінальної відповідальності, про що надала письмову згоду на таке звільнення. Зазначив, що цивільний позов в інтересах держави не пред`явлено, відсутні речові докази та процесуальні витрати.
ОСОБА_4 та її захисник ОСОБА_5 у підготовчому судовому засіданні клопотання про закриття кримінального провадження на підставі ч.4 ст. 212, ч. 4 ст. 212-1 КК України підтримали, просили задовольнити.
Заслухавши учасників судового розгляду, вивчивши кримінального провадження, суд дійшов наступного висновку.
Відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 314 КПК України, у підготовчому судовому засіданні суд має право закрити провадження у випадку встановлення підстав, передбачених пунктами 4-8 частини першої або частиною другою статті 284 цього Кодексу.
Відповідно до вимог п.1 ч. 2 ст. 286 КПК України звільнення від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення здійснюється судом. Встановивши на стадії досудового розслідування підстави для звільнення від кримінальної відповідальності та отримавши згоду підозрюваного на таке звільнення, прокурор складає клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності та без проведення досудового розслідування в повному обсязі надсилає його до суду.
Згідно ч. 1 ст. 285 КПК України, особа звільняється від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.
Дії підозрюваної ОСОБА_4 , органом досудового розслідування кваліфіковано ч.1 ст.212-1, ч.2ст.212 КК України, тобто умисне ухилення від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, вчинене службовою особою підприємства, що призвело до фактичного ненадходження до фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування коштів у значних розмірах, а також умисне ухилення від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчиненому службовою особою підприємства, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у великих розмірах.
Згідно ч. 4 ст. 212 КК України, особа, яка вчинила діяння, передбачені частинами першою, другою цієї статті, або діяння, передбачені частиною третьою (якщо вони призвели до фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів в особливо великих розмірах) цієї статті, звільняється від кримінальної відповідальності, якщо до притягнення її до кримінальної відповідальності сплачено податки, збори (обов`язкові платежі), а також відшкодовано шкоду, завдану державі їх несвоєчасною сплатою (фінансові санкції, пеня).
Згідно ч. 4 ст. 212-1 КПК України, особа, яка вчинила діяння, передбачені частинами першою, другою або третьою цієї статті, звільняється від кримінальної відповідальності, якщо до притягнення її до кримінальної відповідальності сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування чи страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а також відшкодовано шкоду, завдану фондам загальнообов`язкового державного соціального страхування їх несвоєчасною сплатою (штрафні санкції, пеня).
Відповідно до ст. 44 КК України особа, яка вчинила злочин, звільняється від кримінальної відповідальності у випадках передбачених цим Кодексом. Звільнення від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених цим Кодексом, здійснюється виключно судом.
Судом встановлено, що відповідно до платіжних інструкцій: №1433 від 04.01.2024, №1432 від 04.01.2024, №1429 від 29.12.2023, №1443 від17.01.2024, №1442 від 16.01.2024, №1419 від 27.12.2023, №1418 від 27.12.2023, №1420 від 27.12.2023, №1417 від 26.12.2023, було погашено борг ДП «Закарпатське вертолітне виробниче об`єднання» в сумі 7906090,45 грн., заборгованість по сплаті єдиного внеску в сумі 1988901,64 грн. та заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій в сумі 2187981, 56грн.
Остання із зазначених оплат була здійснена 27 грудня 2023, тобто до повідомлення ОСОБА_4 про підозру 29 січня 2024 року.
Частиною 3 ст. 288 КПК України передбачено, що суд своєю ухвалою закриває кримінальне провадження та звільняє підозрюваного, обвинуваченого від кримінальної відповідальності у випадку встановлення підстав, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.
З наведеного вбачається, що наявні підстави для звільнення ОСОБА_4 від кримінальної відповідальності, передбачені ч. 4 ст.212, ч 4 ст. 212-1 КК України, у зв`язку з чим клопотання прокурора підлягає задоволенню, а кримінальне провадження стосовно ОСОБА_4 підлягає закриттю.
Цивільний позов у кримінальному провадженні не пред`явлений.
Відомостей про будь-які судові витрати у кримінальному провадженні суду не надано, у зв`язку з чим питання про їх розподіл судом не вирішується.
Також, суду не надано будь-яких відомостей про наявність у кримінальному провадженні речових доказів або застосування заходів забезпечення кримінального провадження.
На підставі викладеного, керуючись ч.4 ст.212 КК України, 285, 286, 288, 314, 395 КПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання прокурора про звільнення ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 від кримінальної відповідальності - задовольнити.
Звільнити ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від кримінальної відповідальності за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 212, ч. 1 ст. 212-1 КК України, на підставі ч. 4 ст. 212, ч. 4 ст. 212-1 КК України.
Кримінальне провадженні, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 72023071250000040 від 04.12.2023 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 212, ч. 1 ст. 212-1 КК України відносно ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - закрити.
Ухвала може бути оскаржена до Закарпатського апеляційного суду протягом 7 діб з дня її оголошення.
Повний текст ухвали проголошено о 15.00 год. 14.02.2024.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Тячівський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117013471 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини у сфері господарської діяльності Ухилення від сплати податків, зборів, інших обов'язкових платежів |
Кримінальне
Тячівський районний суд Закарпатської області
Чопик В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні